Väistämissäännöt haltuun

Anonyymi

Aina tulee suojatielle eteen joku spandexisankari suoraan auton eteen vauhtia yhtään hidastamatta paikassa jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus.
Sen verran oma terveys luulisi kiinnostavan kun tuollaisen harrastuksen on valinnut ettei huvittaisi tappaa itseään sillä.

Itse autoilijana ja myöskin pyöräilijänä ja motoristina noudatan liikennesääntöjä 100% järkeä käyttäen.

62

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et vain tunne nykyistä lakia tieliikenteestä. Autoilija on väistämisvelvollinen kun kolmio on ennen suojatietä ja/tai polkupyöräilijästä kertova lisäkilpi. Muutenkin suojatiellä saa pyöräillä jos pyöräilijä katsoo sen itselleen turvallista oleman.

      • Anonyymi

        Lisäkilpi ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Se on siinä vain lisäinfona.

        Nykyisen (uuden) lain myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Muuten siinä on tiemerkintänä täyspitkä suojatieraidoitus.

        Nuo ajoradalle väistämiseen velvoittavat liikennemerkit ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä täysin uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki. Viimeisenä mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on tosin oltava myös rakenteellisesti korotettu.

        Suojatien saa siis lain mukaan pyöräilemällä ylittää, mutta väistämissäännöt on osattava. Tiemerkintöihin ei muutenkaan kannata luottaa liikaa. Vieläkin voi olla väärin merkittyjä paikkoja.


      • Anonyymi

        Mutta syytä muistaa, että suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen ajoradan suoraan ajaviin ajoneuvoihin nähden. Risteyksessä kääntyvä ajoradan ajoneuvo, on sitten taas väistämisvelvollinen sen risteävän tienä ylittäviin pyöräilijöihin nähden, jolle hän risteyksessä kääntyy. Kääntymisen suunta ei vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäkilpi ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Se on siinä vain lisäinfona.

        Nykyisen (uuden) lain myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Muuten siinä on tiemerkintänä täyspitkä suojatieraidoitus.

        Nuo ajoradalle väistämiseen velvoittavat liikennemerkit ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä täysin uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki. Viimeisenä mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on tosin oltava myös rakenteellisesti korotettu.

        Suojatien saa siis lain mukaan pyöräilemällä ylittää, mutta väistämissäännöt on osattava. Tiemerkintöihin ei muutenkaan kannata luottaa liikaa. Vieläkin voi olla väärin merkittyjä paikkoja.

        Pitää erottaa mikä on suojatien ylittäminen ja tien ylittäminen suojatietä pitkin! Jotta lukijakin tietäisi kumpaa tarkoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää erottaa mikä on suojatien ylittäminen ja tien ylittäminen suojatietä pitkin! Jotta lukijakin tietäisi kumpaa tarkoitetaan.

        Joo, pitkittäinen liikenne on eri kuin poikittainen liikenne. Suojatien poikittainen liikenne on se ajoradan liikenne. Tuossa ylempänä tarkoitetaan pitkittäistä liikennettä, eli sitä suojatien käyttämistä. Lakiteksti on tarkallee tämä: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäkilpi ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Se on siinä vain lisäinfona.

        Nykyisen (uuden) lain myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä ennen suojatietä/pyörätien jatketta. Muuten siinä on tiemerkintänä täyspitkä suojatieraidoitus.

        Nuo ajoradalle väistämiseen velvoittavat liikennemerkit ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä täysin uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkki. Viimeisenä mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on tosin oltava myös rakenteellisesti korotettu.

        Suojatien saa siis lain mukaan pyöräilemällä ylittää, mutta väistämissäännöt on osattava. Tiemerkintöihin ei muutenkaan kannata luottaa liikaa. Vieläkin voi olla väärin merkittyjä paikkoja.

        Ei se pyörätien jatke tarvitse olla mitenkään korotettu. Pyörätien jatke on on pyörätien jatke jos sitä ennen on autoilijalle se kolmiolla osoitettu.


      • Anonyymi

        Mutta kun ei ole kolmiota niin spandeksit ajaa silti eteen.


      • Anonyymi

        Kuulehan kusipää.suojatiellä kävellään ja talutetaan sitä vitun pyörää. Autolla jos tyrkkää yli,niin menee,kun koiran henki. Että kannattaa väistää autoa,ettei henki lähde.itsesuojelu peliin,jos sulta sellainen edes löytyy?


      • Anonyymi

        Niin että auton eteen vain ja oletetaan,että pysähtyy. Sehän on turvallista. Mutta ,jos jokin puusilmä tyrkkääkin yli,niin mitäs sitten.kirveltää varmaan vitusti. Tai on yksi tollo pyöräilijä vähemmin.


      • Anonyymi

        Ei meillä ole sellaisia täällä maalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meillä ole sellaisia täällä maalla.

        Eli siis paikoissa missä tuota tapahtuu päivittäin on pyöräilijä väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pyörätien jatke tarvitse olla mitenkään korotettu. Pyörätien jatke on on pyörätien jatke jos sitä ennen on autoilijalle se kolmiolla osoitettu.

        Kyllä tarvitsee sen uuden "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkin käytön yhteydessä. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.


      • Anonyymi

        Lueppas aloitus uudestaan, josko ymmärtäisit mitä aloittaja kirjoitti.
        Aloittaja on täysin oikeassa, pyöräilijät EI osaa/ymmärrä/ halua opetella liikennesääntöjä. Se on kaikkien nähtävissä joka ikinen päivä ja päälle vielä nämä sähköhärpäkkeiillä ajelevat, joissa harvassa nopeus on muuta kuin 25km/t. No yhtäkaikki, mitä fillaristit ja sähköhärpäkkeillä ajelevat ei ymmärrä, oli sitten oikeassa tai väärässä, on se, että sattuu ja kovaa. Lohduttaako? Tuskin. Mitä kun tulee ekat liukkaat?
        Tämä sairas lakimuutos on tämän aivottoman hallituksen vaaleanpunaista utopiaa, jossa ihmishenkien menetys tai loukkaantumiset tulee todella kalliiksi. Ei auta se, että AINA on autoilija syyllinen vaikka olisi oikeassa. Tässäkin laki on täysin perseestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas aloitus uudestaan, josko ymmärtäisit mitä aloittaja kirjoitti.
        Aloittaja on täysin oikeassa, pyöräilijät EI osaa/ymmärrä/ halua opetella liikennesääntöjä. Se on kaikkien nähtävissä joka ikinen päivä ja päälle vielä nämä sähköhärpäkkeiillä ajelevat, joissa harvassa nopeus on muuta kuin 25km/t. No yhtäkaikki, mitä fillaristit ja sähköhärpäkkeillä ajelevat ei ymmärrä, oli sitten oikeassa tai väärässä, on se, että sattuu ja kovaa. Lohduttaako? Tuskin. Mitä kun tulee ekat liukkaat?
        Tämä sairas lakimuutos on tämän aivottoman hallituksen vaaleanpunaista utopiaa, jossa ihmishenkien menetys tai loukkaantumiset tulee todella kalliiksi. Ei auta se, että AINA on autoilija syyllinen vaikka olisi oikeassa. Tässäkin laki on täysin perseestä.

        Mikä lakimuutos? Mitä muutosta tarkoitat? Väistämissäännöt eivät mielestäni ainakaan ole muuttuneet uuden tieliikennelain myötä kovin oleellisesti, joten mikä muutos on nyt kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas aloitus uudestaan, josko ymmärtäisit mitä aloittaja kirjoitti.
        Aloittaja on täysin oikeassa, pyöräilijät EI osaa/ymmärrä/ halua opetella liikennesääntöjä. Se on kaikkien nähtävissä joka ikinen päivä ja päälle vielä nämä sähköhärpäkkeiillä ajelevat, joissa harvassa nopeus on muuta kuin 25km/t. No yhtäkaikki, mitä fillaristit ja sähköhärpäkkeillä ajelevat ei ymmärrä, oli sitten oikeassa tai väärässä, on se, että sattuu ja kovaa. Lohduttaako? Tuskin. Mitä kun tulee ekat liukkaat?
        Tämä sairas lakimuutos on tämän aivottoman hallituksen vaaleanpunaista utopiaa, jossa ihmishenkien menetys tai loukkaantumiset tulee todella kalliiksi. Ei auta se, että AINA on autoilija syyllinen vaikka olisi oikeassa. Tässäkin laki on täysin perseestä.

        Oikea lyhennne on km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas aloitus uudestaan, josko ymmärtäisit mitä aloittaja kirjoitti.
        Aloittaja on täysin oikeassa, pyöräilijät EI osaa/ymmärrä/ halua opetella liikennesääntöjä. Se on kaikkien nähtävissä joka ikinen päivä ja päälle vielä nämä sähköhärpäkkeiillä ajelevat, joissa harvassa nopeus on muuta kuin 25km/t. No yhtäkaikki, mitä fillaristit ja sähköhärpäkkeillä ajelevat ei ymmärrä, oli sitten oikeassa tai väärässä, on se, että sattuu ja kovaa. Lohduttaako? Tuskin. Mitä kun tulee ekat liukkaat?
        Tämä sairas lakimuutos on tämän aivottoman hallituksen vaaleanpunaista utopiaa, jossa ihmishenkien menetys tai loukkaantumiset tulee todella kalliiksi. Ei auta se, että AINA on autoilija syyllinen vaikka olisi oikeassa. Tässäkin laki on täysin perseestä.

        Kyllä ne vuokralaudat on rajoitettu siihen 25km/h nopeuteen yleensä, ne on niitä jotka sekoilee.
        Omilla laudoilla ajavat ei yleensä sekoile


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Pyöräilijät on niin puupäitä, että vaikka tappavat itsensä auton keulaan kunhan saavat olla mielestään oikeassa, vaikka ovat väärässä. Sattui kivasti kerran kun sukkahousuissaan pyöräilijä tunsi tulleensa väärinkohdelluksi suojatiellä. Säikähti kun meni edestä ja kääntyi näyttämään keskisormeaan minulle. Pyörän rengas asfaltin railoon ja nurin sillai ihan mukavasti. En pidätellyt naurua.

      • Anonyymi

        Mitä sukkahousua suositat ja laitetaanko se päähän, kuten pankissa asioitaessa ?


      • Anonyymi

        Joillakin on sukkahousut aina mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin on sukkahousut aina mielessä.

        Ehkä he itse tykkäävät pitää yllään niitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sukkahousua suositat ja laitetaanko se päähän, kuten pankissa asioitaessa ?

        Pyöräilessä ne kiristää palleja kuten agressiivisestä ajotavasta on nähtävissä.


    • Anonyymi

      Ite väistän kaikkea mikä liikkuu. Mukavampihan se olisi mennä sääntöjen mukaan mutta autoilijat ovat niin arvaamattomia näin nykyaikana.

      • Anonyymi

        Se on viisasta joustaa aina itse henkeään säästellen. Totuus on kuitenkin se, että jokainen tekee vähintään yhden virheen liikenteessä joka päivä.
        Huonolla tuurilla se sattuu sitten omalle kohdalle.


      • Anonyymi

        On sokeita, on heikkonäköisiä, on muulla tavoin vammaisia, lapsia ja vanhuksia, jotka myös liikkuvat liikenteessä eri tavoin. Arvaamaton ajoneuvon kuljettaja saattaa olla heille erittäin vaarallinen.


    • Anonyymi

      Suuri osa autoilijoista joutaisi takaisin autokouluun. Miten esimerkiksi voi olla mahdollista, että moni teistä ei pysähdy, vaikka suojatien edessä on pysähtynyt auto? Käsittääkseni autokoulusta ei edes pääse läpi ilman tämän osaamista. Miten sieltä nykyään niitä ajokortteja jaellaan?

      • Anonyymi

        Suuri osa pyöräilijöistä saisi jättää pyörän kotiin ja kävellä, jos sekään onnistuu liikennesääntöjä noudattaen


      • Anonyymi

        Tätä saapi ihmetellä. Moni rikkoo tieliikennelakia päivittäin.


    • Anonyymi

      Sokeita idiootteja noi itseään täynnä olevat pyöräilijät ovat. Ihme ettei niitä kuole enempi.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan sokeita liikenteessä erityisen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan sokeita liikenteessä erityisen paljon.

        Sokeita idiootteja pitää varoa vahingoittamasta. Jos sokean idiootin tappaa autolla on yliajaja todennäköisin syin murhaaja.


    • Anonyymi

      Oli se laki ihan mitä tahansa,niin kyllähän pyöräilijän kannattaa väistää autoa,eikä survoa eteen,jos henkikulta on minkään arvoinen. Toiseksi siinä jää kumminkin pyöräilijä,vaikka olisikin sääntöjen mukaan oikeassa.

      • Anonyymi

        Mitä järkeä on tehdä mitään sääntöjä, jos toinen osapuoli joutuu oikeuksistaan aina vain luopumaan?


      • Anonyymi

        Tieliikennelaki velvoittaa varomaan tiettyjä tienkäyttäjäryhmiä ja tilanteita erityisen paljon.

        Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta. Ei tavallista varovaisuutta, vaan erityistä varovaisuutta.

        Useasta tieliikennelain pykälästä näkee periaatteen, jonka mukaan liikenteessä pitää varoa ja suojata niitä, joille on vaarallinen. "Isompi varoo pienempiä" periaatteen mukaan toimitaan monessa tilanteessa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Selkeintä olisi jos sääntö olisi että autoilija aina väistäisi.

      • Anonyymi

        Nyt mennään kuitenkin voimassa olevilla säännöillä ja ne on osattava jos liikkuu liikenteessä. Lapset ovat sitten asia erikseen. He eivät vielä osaa ja hallitse kaikkia liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt mennään kuitenkin voimassa olevilla säännöillä ja ne on osattava jos liikkuu liikenteessä. Lapset ovat sitten asia erikseen. He eivät vielä osaa ja hallitse kaikkia liikennesääntöjä.

        Siksi olisikin selkeintä että autoilija väistää. Autoilija on suorittanut ajokortin ja tuntee säännöt.
        Kaupungilla liikkuu lapsia, kehitysvammaisia yms. joilta ei edellytetä sääntöjen tuntemusta. Ihmisellä on perusoikeus liikkua. Tonnien painoisella autolla voi tehdä suuren vahingon joten autoilijan vastuu on suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi olisikin selkeintä että autoilija väistää. Autoilija on suorittanut ajokortin ja tuntee säännöt.
        Kaupungilla liikkuu lapsia, kehitysvammaisia yms. joilta ei edellytetä sääntöjen tuntemusta. Ihmisellä on perusoikeus liikkua. Tonnien painoisella autolla voi tehdä suuren vahingon joten autoilijan vastuu on suurempi.

        Uusi tieliikennelaki astui melko hiljattain voimaan. Edellinen laki oli 80-luvulta. Tuskin tapahtuu mitään muutoksia ihan heti. Pitää siis opetella nykyiset väistämissäännöt ja muut liikennesäännöt. Myös jalankulkijoilla on velvollisuus noudattaa sääntöjä kun liikenteessä liikkuvat, vaikka liikkuminen perusoikeus onkin.


    • Anonyymi

      En noudata järkeä kiitti.

    • Anonyymi

      Tästäkin ketjusta huomaa millaisia idioottiautoilijoita on päivittäin liikenteessä. Sen kyllä huomaa lähes joka kerta kun pyöräilee. Kolmion takaa tullaan vauhdilla, lasittunein katsein, ja tehdään äkkijarrutus pyöräilijän kohdalla, jos sitä edes huomataan. Maantiellä ohitetaan senttien päästä, ja kurveissa tullaan väärällä kaistalla vastaan. Kaistapäät. Onneksi suurin osa autoilijoista on ihan fiksua porukkaa, mutta nämä asennevammaiset mielenvikaiset luulevat olevansa jotain maanteiden kuninkaita. Siitä vaan perkeleet, ajakaa päälle. Saatte syytteen kuolemantuottamuksesta, kun kuolen, jos vammaudun, vakuutusyhtönne maksaa itsensä kipeäksi. Voipa periä autoilijalta korvaysrahat jälkikäteenkin.

      • Anonyymi

        Samanlaisia idiootteja kaikki. Miten muutun muka enemmän idiootiksi, kun olen auton ratissa? Te olette ihmiset todella tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlaisia idiootteja kaikki. Miten muutun muka enemmän idiootiksi, kun olen auton ratissa? Te olette ihmiset todella tyhmiä.

        Joo, idiootti auton ratin takana on takuulla yhtä idiootti pyöräilijänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, idiootti auton ratin takana on takuulla yhtä idiootti pyöräilijänä.

        Idiootti auton ratin takana ei voi olla idioottipyöräilijä kun ei polkupyörää koskaan käytä. Jos käyttäisi ymmärtäisi että idioottiautoilija vaarantaa käytöksellään vakavasti polkupyöräilijän turvallisen etenemisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti auton ratin takana ei voi olla idioottipyöräilijä kun ei polkupyörää koskaan käytä. Jos käyttäisi ymmärtäisi että idioottiautoilija vaarantaa käytöksellään vakavasti polkupyöräilijän turvallisen etenemisen.

        Kusipäisyys ja asennevamma eivät muutu tai poistu, vaikka ajoneuvoa vaihtaisi. Tämä oli se pointti.


    • Anonyymi

      Autoilijoille voisi tehdä hyvää liikkua välillä lihasvoimalla. Mahakin voisi siinä vähän pienentyä ja sukkahousut kiristää vähemmän.

    • Anonyymi

      Tässä on iso osa väistämissäännöistä. Muitakin toki löytyy ja tämä on syytä huomioida.

      24 §
      Väistäminen

      Ajoneuvolla on väistettävä oikealta lähestyvää ajoneuvoa ellei 2–4 momentissa toisin säädetä.

      Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;

      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;

      2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;

      3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;

      4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.

      Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella.

      Raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla raitiovaunu tai linja-auto oikealta pysäkin kohdalla.

      Ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla pyörätiellä linja-auto tai raitiovaunu pysäkin kohdalla.

      • Anonyymi

        Tietyt liikennemerkit ovat yksi esimerkki noista muista väistämiseen velvoittavista säännöistä.


      • Anonyymi

        Tuo "Muuta liikennettä on väistettävä tultaessa ajoneuvolla pyörätieltä ajoradalle, jollei toisella tienkäyttäjällä ole väistämisvelvollisuutta 2 tai 3 momentin perusteella." on se, miksi pyöräilijällä ole ajoradan ylittäessä mitään "etuajo-oikeutta", vaan sen pitää johtua jostain muusta, kuten liikennemerkistä ajoradan liikenteelle, tai liikennesäännöstä (kääntyvä ajoneuvo).


    • Anonyymi

      Jos puhutaan aloituksen aiheesta ketään solvaamatta, ihmeellisen monelle autoilijallekin on epäselvää pelkän suojatiemerkin vaikutus. Vaikka minä olisin pyöräilijänä selkeästi pysähtyneenä jalka maassa metrien päässä ajoradan reunasta, he jäävät odottelemaan. Tämä siis esim. silloin kun siirryn suoran tien puolelta toiselle pyörätieltä pyörätielle suojatien kohdalla, eikä kolmiota tai stop-merkkiä ole.

      Kohteliaisuus on joskus kivaa, mutta ei siinä ole järkeä tilanteen mennessä vain sekavammaksi (esim. toisesta suunnastakin tulee auto).

      • Anonyymi

        Mielestäni on asiallista noudattaa sääntöjä mahdollisimman tarkasti ja jättää ylimääräiset kohteliaisuudet ja käden huitomiset ja viittelyt vähemmälle. Toki on aina varottava tilanteissa, jos se toinen ei noudatakaan väistämisvelvollisuuttaan.


    • Anonyymi

      Syytä huomioida, että pyörätien jatkeen tiemerkintöihin ei pidä luottaa liikaa. Väistämissäännöt pitää osata.

      Tässä YLE:n jutussa ( https://yle.fi/uutiset/3-12577928 ) kerrotaan, että Helsingissä on sata paikkaa, joissa pyörätien jatke -merkinnät näkyvät yhä maassa, vaikka pyöräilijällä on paikalla väistämisvelvollisuus.

      Tieliikennelaissa lukee näin: "Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen."

      Poikkisuuntaisilla merkinnöillä tehostetaan siis muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Tuollainen "muu liikenteenohjauslaite" on se, joka määrää väistämisvelvollisuuden (esim. liikennemerkki). Poikkeus on suojatien tiemaalaus, joka ihan itsessään velvoittaa väistämiseen.

      Liikennemerkit ja väistämissäännöt ovat siis ne, jotka määräävät, ei tiemerkintä (paitsi siis suojatien tiemerkintä).

      Suojatien kohdalla pelkkä liikennemerkki tai pelkkä tiemerkintä riittää siihen, että paikalla on suojatie. Laissa löytyy seuraavaa: Tässä laissa tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

      • Anonyymi

        Pyörätien jatke kuuluu nykyisen lain mukaan merkitä ainoastaan silloin, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus osoitettu merkeillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta/suojatietä.

        TLL: "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke kuuluu nykyisen lain mukaan merkitä ainoastaan silloin, kun ajoradalla on väistämisvelvollisuus osoitettu merkeillä B5, B6 tai B7 ennen sitä jatketta/suojatietä.

        TLL: "Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei tarvitse merkitä."

        Ei tuollaisia merkkejä ole koskaan näkynyt missä lukisi B5 B6 tai B7, sen sijaan kärkikolmio ennen suojatietä osoittaa polkupyöräilijän etuajo-oikeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaisia merkkejä ole koskaan näkynyt missä lukisi B5 B6 tai B7, sen sijaan kärkikolmio ennen suojatietä osoittaa polkupyöräilijän etuajo-oikeuden.

        Ei väitetty, että liikennemerkeissä lulee B5, B6 tai B7.

        B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

        B6 = Pakollinen pysäyttäminen
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

        B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
        https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa


    • Anonyymi

      "Osa tienkäyttäjistä ei tiedä, että väistämisvelvollisuus osoitetaan vain liikennemerkeillä, vaan moni luulee että se voidaan osoittaa tie- tai katumerkinnöillä, toteaa Helsingin seudun pyöräilijät ry:n (Hepo) toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi."

      https://yle.fi/uutiset/3-12577928

      Pyörätien jatkeen tiemerkintöihin ei todellakaan pidä luottaa liikaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onko ihan pakko olla AINA ajelemassa, ootko homo.

      • Anonyymi

        Ihmettelen myös suuresti mopoilijoita ja autoilijoita jotka ovat AINA liikenteessä päristelememässä. Onks ne homoja?


      • Anonyymi

        Kyllä håmå aina toisen håmån tunnistaa.

        Mä ajan koko yön...


    • Anonyymi

      Kuuluuko poliisiauto väistää panzssarivaunua armeijalta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe