Säärikipu aloittelijalla

Rita

Olen 44-v nainen ja aloittanut juoksemisen 1,5 kk sitten. Viime viikolla orastanut kipu vasemman alasäären ulkosyrjällä on pahentunut niin, että tänään nilkutin lenkiltä kotiin. Alue tuntuu kosketusaralta ja sitä särkee myös levossa. Voiko tämä olla penikkatautia? Pidin säären ympärillä kylmäpakkausta ½ h, mutta siitä ei ollut apua.

Juoksen 3-4 x /vko n. ½ h lenkkejä. Viikon jakson jälkeen olen aina pidentänyt yhtäjaksoisesti juostua aikamäärää ja kävelen juoksujen väliin minuutin lepotauon. Lisäksi kävelen reippaita kävelylenkkejä 1-2 x /vko ja vesijuoksen. Kunto on noussut tasaisesti ja juoksulenkkien jälkeen en tunne olevani mitenkään kovin rasittunut. Olen huolehtinut venytyksistä ja lisäksi jumppaan muutenkin kotona päivittäin.

Viime viikkoina olen pyrkinyt välttämään asfalttia ja juossut hiekkateillä, poluilla ja pellon pientareilla. Kenkäni ovat kevyehköt NewBalancet, joissa pronaatiotuki.

Penikkataudin hoidoksi neuvotaan lepoa, mutta en millään haluaisi keskeyttää tai peräti lopettaa muuten hyvin alkanutta juoksuharrastusta. Lihakset eivät ole muuten jumittaneet tai kipeytyneet. Onko tämä tyypillistä alussa? Voivatko paikat vähitellen tottua juoksemiseen vai olenko kertakaikkiaan liian vanha aloittamaan? Liikuntaa eri muodoissa olen aina harrastanut ja ollut ikäni hyvässä kunnossa.

7

2149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • def

Penikkaan nuo oireesi hyvin vahvasti viittaavat. Sinun ei tarvitse todellakaan lopettaa harrastustasi mutta lepo/kevyempi harjoittelu auttaa. Kylmähoito, jota oletkin jo tehnyt, auttaa myös. Sinun onneksesi kyseessä on säären ulkosyrjän penikka, joka sisäsyrjän penikkaa huomattavasti helpompi tapaus. Voit myös itse koittaa kevyesti hieroa säären ulkosyrjää.

• myasics

Penikkatauti tuntuu sisäsyrjällä, että ei se sitä ole. Juoksemisesta kannataa kuiteskin pitää aina taukoa jos kipua ilmenee, oli se sitten missä kohtaan jalkaa tahansa. Harjoitusmääräsi saattaa olla myös liiallinen, jos kerran olet juossut vasta 1,5 kk. Käy lääkärissä, lepää, ja vähennä vähän harjoitusmäärää. Käy sivulla www.myasics.nl/fi/ ja ota sieltä henk. koht. harjoitusohjelma. Itse otin sieltä ohjelman, kun kyllästyin jatkuvaan penikkatautiin ja muihin jalkakipuihin, jolloin paljastu että olin alkanut juokseen liikaa. Nyt olen juossut 2 kk ja keskimäärin 15-25 min. kerralla 3 kertaa viikossa ja vaivat hävinny. Ens viikolla sit aika pitenee 25-30 minuuttiin jne.

• Rita

Tuo myasics-sivu oli mielenkiintoinen! Harmi, etten voinut vielä tehdä omaa ohjelmaa, koska en pystynyt täyttämään ihan tarkasti kaikkia kysyttyjä tietoja. No, kun saan koipeni kuntoon ei muuta kuin taas lenkille ja mittaamaan tarvittavat sykkeet, kilsat ja sekunnit ;o)

Kipu valvotti yölläkin ja tänään kävin lääkärissä. Ei ole penikkatautia - ihan "tavallinen" rasitusvamma todennäköisesti. Mahdollista hiusmurtumaa ei kuulemma tavallisella röntgenillä ole helppo todeta ennen kuin parin viikon kuluttua luutumisvaiheessa.

Kävellä saa ja kaikkea muutakin, mikä ei aiheuta kipua. No, kävely kyllä aiheuttaa ja joudun klenkkaamaan. Hoidoksi tulehduskipulääkettä, kylmää ja muutama päivä lepoa. Naislääkäri, joka itsekin kuulemma juoksee arveli, että vaiva menee ohi ja juoksua voi jatkaa. Hyvä niin!

• def

Penikka voi tuntua sekä sisä-, että ulkosyrjällä. Tämä _on_ siis fakta.

• misu

vaihtaa juoksu joksikin aikaa esim. pyöräilyyn tai/ja vesijuoksuun, niin jalka saa levätä. käytä myös kylmää useita kertoja päivässä, hiero ja venyttele. penikkatauti on niin yleinen varsinkin aloittelevien juoksijoiden keskuudessa, että kuulee kaikenlaisia niksejä sen parantamiseen, hassuin minkä olen kuullut on salaatinlehtien teippaaminen säären ympäri!=D no, saahan sitä yrittää kaikenlaista...

• aktiivi

Itselläni penikka iskee joka ikinen kevät kun laji vaihtuu hiihdosta juoksuun. Ja vaikka kuinka varovasti aloittaisi... Pikkuhiljaa jalat kuitenkin tottuvat juoksuun ja maratonitkin sujuvat. Juokse mahdollisimman kevyitä lenkkejä aluksi.

Kerran tosin alkoi penikkatauti vaivata kesken maratonin mutta juoksin vain sitkeästi ja ehkä vajaan 10 km irvistelyn jälkeen kipu jotenkin hävisi kokonaan! ihmeellistä mutta totta...

• Janne

Et missään tapauksessa liian vanha aloittamaan...

Penikaltahan toi kuulostaa. Sanoit venytelleesi hyvin?? mutta mitä paikkaa.. penikathan eivät ole vars. lihaskipu, vaan lihaskalvo kiinnikkeiden ja niiden pienten repeymien aiheuttamaan kipua.

Itselläni melko painavana hölkkärinä (96kg) Sääret ja pohkeet joutuvat koville. Lenkkisuihkussa kylmä-kuumahoitoa, jääpussiä, cool-poweria, mutta etenkin säären etuosavenytystä kannattaa tehdä joka ainoa päivä.

Se käy helposti vaikka telkkaa kattellessa. Laitat pehmeän korokkeen esim. pyyherulla tai tyyny lattialle, polvi-istuntaan jalkaterät suoraan taaksepäin ja korokkeelle ja sitten vain ryhdikästä istumista alle taittuvien jalkojen päällä/välissä.

Ko. venytys toinut minulla parhaiten..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      184
      5052
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      24
      4453
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      257
      3034
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2922
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27