Tuosta:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009053519.html
Pari meni vihkoon, mutta eipä haittaa kun en juuri niitä sieniä muutenkaan metsästä keräile. Muuten oli ihan helppo, lähinnä tutuimpia sieniä arvuuteltiin.
Tuloksesi: 10 / 12
Olet oikea sieniseppo!
Huh, mikä suoritus! Tähän tulokseen ei ihan jokainen metsäpolkujen tallaaja yletä. Olet selvästi kokenut sienestäjä, joka tunnistaa tavallisimpien sienilajien lisäksi myös vähemmän yleiset, harvinaisemmat lajikkeet. Voit olla itsestäsi ylpeä!
SieniVisa - Tunnistatko sienet?
65
71
Vastaukset
- Anonyymi
parhain kuysymys oikiein sitten mikä on piin bwkulhyyeu ja mihin sellaista laskennassa tarvitaan?
Tuloksesi: 7 / 12
Olet melko etevä sienitietäjä!
Hah, myrkyttäisin kaikki sienitietämykseni vähyydellä. En oikeasti uskaltais kerätä yhtäkään sientä syötäväksi.Hyvinhän se meni!
Mm. kantarellia ja mustatorvisientä on jokseenkin mahdoton sekoittaa muihin, samoin lampaankääpää. Niitten kanssa kun pelailet, niin kukaan ei kuole, vaan nauttii.randombypasser kirjoitti:
Hyvinhän se meni!
Mm. kantarellia ja mustatorvisientä on jokseenkin mahdoton sekoittaa muihin, samoin lampaankääpää. Niitten kanssa kun pelailet, niin kukaan ei kuole, vaan nauttii.Kantarelli taitaa olla ainoa minkä tunnistan luonnossakin. Ja kärpässieni. 😁
PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Kantarelli taitaa olla ainoa minkä tunnistan luonnossakin. Ja kärpässieni. 😁
Tiedätkö vielä kumpaa piti kerätä ja kumpaa välttää? 😜
Kantarellissakin on se hiivatin valevahvero, joka joskus on todella saman näköinen. Mutta kun kurkkaa lakin alle ovatko heltat keltaiset vai oranssit, niin homma on valmis. Oranssiheltat lentää puskaan, keltaiset säilytetään.randombypasser kirjoitti:
Tiedätkö vielä kumpaa piti kerätä ja kumpaa välttää? 😜
Kantarellissakin on se hiivatin valevahvero, joka joskus on todella saman näköinen. Mutta kun kurkkaa lakin alle ovatko heltat keltaiset vai oranssit, niin homma on valmis. Oranssiheltat lentää puskaan, keltaiset säilytetään.Juu, kantarellit talteen ja kärpässienet jää metsään. 😆
Eli keltaiset säilytetään, ok. 👍PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Juu, kantarellit talteen ja kärpässienet jää metsään. 😆
Eli keltaiset säilytetään, ok. 👍Juuri näin, koulutus on päättynyt 😁
randombypasser kirjoitti:
Juuri näin, koulutus on päättynyt 😁
Vielä kun oppisi haistamaan tryffelit! 🐽
Vielä kun oppisi haistamaan tryffelit! 🐽
No se se vasta jotain oliskin 😲
Ilmeisesti mökillä kasvaa tryffeleitä tai niiden sukulaisia pähkinäpensaiden juurella, mutta enpä ole jaksanut alkaa kaivelemaan.randombypasser kirjoitti:
No se se vasta jotain oliskin 😲
Ilmeisesti mökillä kasvaa tryffeleitä tai niiden sukulaisia pähkinäpensaiden juurella, mutta enpä ole jaksanut alkaa kaivelemaan.Hommaa possu!!! Kouluta se ja tienaa. 😁
Hommaa possu!!! Kouluta se ja tienaa. 😁
En hitossa, olen jo itse sellainen, siis possu 😂
En hitossa, olen jo itse sellainen, siis possu 😂
Kaksi possua samassa taloudessa olisi liikaa? 😅
Kaksi possua samassa taloudessa olisi liikaa? 😅
Kyllä, ainakin tällaisessa kerrostaloläävässä 😁
Ja mitä nuo kissatkin tuumisi, yhdessä siassa jo riittävästi sietämistä...randombypasser kirjoitti:
Kyllä, ainakin tällaisessa kerrostaloläävässä 😁
Ja mitä nuo kissatkin tuumisi, yhdessä siassa jo riittävästi sietämistä...Röh röh. 🐖
- Anonyymi
^montako senttiä sekunnissa autosikulkee ja liikkuu, tai pomosi?=
- Anonyymi
Mikä helkkarin visakaveri tämä on!?
- Anonyymi
Visa-Vesa Keskinen?
Uusin Janne Onnenpyöräporkka ver. 2.0
- Anonyymi
Se on iltapaskan(IS) botti, joka pakottaa iltapaskaa tänne 💩
Anonyymi kirjoitti:
Uusin Janne Onnenpyöräporkka ver. 2.0
Ei kun Janne Oravanpyöräporkka...
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö. Juuri muissa lehdissä ei tuoteta tuollaisia huuhaa-testejä liukuhihnalta, niin tietty poimin ne IS:ltä. Jos se närästää, niin tarjoa muita vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hän muutakin 🤫
- Anonyymi
Tuloksesi: 4 / 12
Taidat olla tattiaivo!
Jahas, jahas, parantamisen varaa jäi. Et taida olla kovin kokenut sienestäjä, tai sitten kävi vain huono tuuri – mutta ei se mitään! Sieniä oppii tuntemaan parhaiten käytännössä, joten jos sienihommat kiinnostavat, suuntaa metsään. Yhdenkin uuden sienilajin opettelu vuodessa kannattaa.
😂😂😂
Syy: trehaloosi-intoleranssi, ei jaksa sienet kiinnostaa.
Sukulainen myös menetti maksansa syötyään sieniruokaa, oli hengen lähtö lähellä. Myrphyn laki toimii ikävä kyllä myös sienimetsällä.
- SheenaNo aika ymmärrettävä syy olla kiinnostumatta, ei varmaan itteäkään kiinnostaisi...
Siinä on sukulainen saanut suuhunsa kyllä jotain Suomen myrkyllisimmistä sienistä, koska tuo ei onnistu kypsennetyillä sienillä kuin muutamalla lajilla. Ellei sitten ole valmiiksi vaikka maksakirroosia.- Anonyymi
No aika ymmärrettävä syy olla kiinnostumatta, ei varmaan itteäkään kiinnostaisi...
Siinä on sukulainen saanut suuhunsa kyllä jotain Suomen myrkyllisimmistä sienistä, koska tuo ei onnistu kypsennetyillä sienillä kuin muutamalla lajilla. Ellei sitten ole valmiiksi vaikka maksakirroosia.Sukulainen oikein sieniasiantuntija vielä, sienestänyt lapsesta asti vanhempiensa kanssa, ei maksakirroosia, oli terve nuori alle 30v. Tietysti mahdollista, että maksa petti ykskaks muuten vaan. Onneksi maksan siirrot oli keksitty ☝
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Sukulainen oikein sieniasiantuntija vielä, sienestänyt lapsesta asti vanhempiensa kanssa, ei maksakirroosia, oli terve nuori alle 30v. Tietysti mahdollista, että maksa petti ykskaks muuten vaan. Onneksi maksan siirrot oli keksitty ☝
- SheenaKäytännössä vain kaksi kotimaista sientä kertaalleen kypsennettynä voisi aiheuttaa tuon eli korvasieni ja valkoinen kärpässieni. Muiden myrkyt joko hajoavat kokonaan tai suurelta osin yhdelläkin kypsennyksellä, jolloin lopputulos perusterveelle on pahimmillaan pahoinvointia. Ja tämä nyt muistaakseni.
Se tekee elämän helpoksi, kun keräilee vain tuttuja ja todella vaikeasti muihin sekoittuvia sieniä. Kantarelli, suppilo- ja kosteikkovahvero, herkkutatti, lampaankääpä, vaalea orakas, mustatorvisieni, noilla pärjään. Toisinaan tulee jotain muutakin poimittua, jos on erityinen tarve, mutta nekin yhtä helppoja.
- Anonyymi
Tulos 9/12. Joskus nuoren kävin sienikurssin, mutta en käy sienessä.
- Anonyymi
Tunnen vain kaksi sientä:
Naitatti ja ryypätkääpä
Kumpikaan ei ollut testissä
-keinovaginamies-Juu, nuo kuuluu siihen edistyneempään sienivisaan, tämänkertainen olikin ihan aloittelijoille 😂
- Anonyymi
Tunnistan miehet.
- Anonyymi
Testin mukaan viihdyn sienimetsällä ja se on totta.
No hyvä, silloin testituloskin on ollut hyvä. Niin viihdyn minäkin, parhaita syysharrastuksia mitä on tarjolla.
- Anonyymi
8/12 joten oikein hyvä että poimin vain kanttarellia, lampaankääpää, suppilovahveroa sekä karva- ja kangasrouskua.
Hyvin visailtu!
Noita samoja pitkälti itsekin keräilen, riittävät mainiosti eikä tarvitse miettiä mikähän sieni tämä on...
- Anonyymi
En söis laittamaani muhennosta
- Anonyymi
9/12,
kehnäsieni olis pitäny muistaa seitikkien lajiin kuuluvaksi, on sitä joskus tullut marjametsässä ollessa poimittua ja opiskeltukin tuo varmasti, osa meni kyllä arvaamalla, ja noita isäntäpuita ei nyt sentään, ja onko osa enemmän etelän lajeja, tatit tietenki on hyviä, no punikkitatit kyllä tummuu paistaessa, karvarouskuista sienisalaattia on tullu tehtyä ja kangasrouskuista, haperotkin on helppoja sieniä tunnistaa - Anonyymi
opettele tunnistamaan myrkylliset sienet ja poimi vain tuntemiasi sieniä
11/12
Vuoden saalis toistaiseksi noin kymmenen kantarellia. En tosin ole etsinytkään kun on ollut niin kuivaa.Todella hyvä tulos!
Eipä noita sieniä tartte joo paljon ettiä, liian kuivaa. Mutta nyt kun tulee ensi viikolla (ehkä) sateita, niin siitä viikon päästä voi alkaa jo löytymäänkin.
Oon ihan huikea sienituntija. Oksennan liki heti, jos jossain on sieniä. Kanttarellikastikkeen maku olis jees, mutta kun ensimmäisenkin kanttarellin lutrake livahtaa suusta angaen suutuntuman, tulee yökkirefleksi...🤢
Ei ne kaikille uppoa, tuo on aika yleinen reaktio mikä sinulla on. Aika monet sienet voi paistaa kuin pihvit, vaikkapa herkkutatin ja lampaankäävän, sen jälkeen ne tuntuvat suusakin miltei lihalta, mikä on aika outoa...
Ei ne kaikille uppoa, tuo on aika yleinen reaktio mikä sinulla on. Aika monet sienet voi paistaa kuin pihvit, vaikkapa herkkutatin ja lampaankäävän, sen jälkeen ne tuntuvat suusakin miltei lihalta, mikä on aika outoa...
Epäilen, tai sitten tulee vastaan maku...
Olen kokeillut sitä, ettfn tiedä, mutta kyllä huonolla prosentilla...tai no mutsi on kokeillut muka mun tietämättä...ei vaan ole onnistunut.
Oon sanonut, että nyt ei tunnu tai maistu hyvältä ja sit oon pahoin voinut...sitten vasta on myönnetty, että sieniä on ollut...
Eli uskon, ettei kyse ole vain henkisestä ällötyksestä...mulle sienet ei vaan käy. 😄Disseisback kirjoitti:
Epäilen, tai sitten tulee vastaan maku...
Olen kokeillut sitä, ettfn tiedä, mutta kyllä huonolla prosentilla...tai no mutsi on kokeillut muka mun tietämättä...ei vaan ole onnistunut.
Oon sanonut, että nyt ei tunnu tai maistu hyvältä ja sit oon pahoin voinut...sitten vasta on myönnetty, että sieniä on ollut...
Eli uskon, ettei kyse ole vain henkisestä ällötyksestä...mulle sienet ei vaan käy. 😄No se on hyvin mahdollista, kaikille ne ei sovi ja sitten joko laatta lentää tai pakoputki suoltaa varpusparvea, joskus molempia 😂
No se on hyvin mahdollista, kaikille ne ei sovi ja sitten joko laatta lentää tai pakoputki suoltaa varpusparvea, joskus molempia 😂
No mä olen yrittänyt... kasvisjuttuja ja vaikka mitä. Mutta elimistö on ronkeli ja piste. Niin paljoa ei ole luppoaikaa, että totuttrlisin pönyöllä istuen vähän kaikkeen. 😆
Disseisback kirjoitti:
No mä olen yrittänyt... kasvisjuttuja ja vaikka mitä. Mutta elimistö on ronkeli ja piste. Niin paljoa ei ole luppoaikaa, että totuttrlisin pönyöllä istuen vähän kaikkeen. 😆
Totuttelin... hitto väsy vie osumatarkkuuden ja tarkistusinnokkuuden tekstistä. 😄
Disseisback kirjoitti:
Joo, turha sitä on itteensä kiduttaa 😁
- Anonyymi
umami, soija vielä korostaa
- Anonyymi
no se pitää ajaa sileeksi sauvasekottimella sitte, tai kuivattu sieni jauheena...
- Anonyymi
Sarkastista juttua... jooh myy Ferrafi F49 jotta voit vaihtaa sen kahteen perunaan.
- Anonyymi
kannatrraa muutwb ryuhirwkk wekijyva; Frank ankn Penelope, jossa on autokin
- Anonyymi
Naisessa on jokin elinvika joz tarcvitzee eläimen tai miehen auttamaan itseäään?
Nainen on elikko kuin lehmäkkö? - Anonyymi
tottakai en tarkoittanut että kaikki naiset ovat elukoita eli eläimiä yhte43iskunnassame.... vaqan niin sanonta en tarkoita.
- Anonyymi
Pelkällä arvalla ja tuurilla!
Tuloksesi: 5 / 12
Olet melko etevä sienitietäjä!
Sehän meni mukavasti! Viihdyt selvästi sienimetsällä, ja sienitietoutesi on kivaa keskitasoa. Tunnet varmaan jo tavallisimmat syötävät sienet ja ehkä jonkin harvinaisemmankin yksilön. Tästä on hyvä jatkaa sienipolulla eteenpäin.
Eikä tuolla ollut psilosybiinejä saatana.Ihan hyvin arvailtu :)
Kuten tuossa aiemmin jo totesin, tämä oli ns. aloittelijan testi. Edistyneemmässä testissä ei sitten muuta käsitelläkään kuin päihdyttäviä ja murhaavan myrkyllisiä sieniä. Sitä odotellessa...
- Anonyymi
YTodella herkullisia jotkut sienet ovat kyllä.
Itselle vilahti mieleen, koska näin erään myyjä-tytön.... vihamielinen naama, vihamielinen myyjä, mutta erittäin kohteliaso oli itseäni kohtaan, mutta näytttää sellaiselle vähän.
Kuin joku Eerikki-Taavetinpoika menee ostamaan lenkkimakkaraa, niin kansoisi vähänh ohhoh onko tullut ruupiskeltyä? - Anonyymi
”Syö vain sieniä, jotka tunnistat.”
-Kärpässieni!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609235Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492829Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312607- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971935- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501341Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281201