Juoksukuntoni nousi suunnistamalla. Suosittelen lisäämään treeneihin myös suunnistuksen.

Anonyymi

Metsässä juokseminen on pirun raskasta jos vertaa esimerkiksi polkujuoksuun. Siis ihan umpimetsässä. Vauhti putoaa puoleen, vaikka tehot nostaa melkein tappiin.

Aloin käymään kuntosuunnistuksissa muutama vuosi sitten ja nyt taito on kehittynyt sille tasolle, että pystyn jo etenemään juosten. Kyllä metsäjuoksu vaatii kuntoa ihan eri tavalla, sykkeet pilvissä ja paikat hapoilla. Tunnissa saa energiat hyvin hävitettyä.

Vaikutus näkyy sitten juoksun puolella siten että askel on tullut lennokkaammaksi ja pidemmäksi ja vauhti kasvanut selvästi. Kuitenkin keskiverto kuntosuunnistaja pitkällä radalla menee minusta ohi, vanhemmatkin ukot.

Kyllä monipuolisuus tekee hyvää. Voihan metsässä juosta ilman suunnistustakin, mutta suunnistus on kivaa ja haastavaa.

29

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihan siellä metsässä kävellenkin suunnistaa. Juoksee vain jos osuu polku kohdalle. Itsellä kunto nousi talvella kävelylenkkeilemällä, niin että keväällä pystyi aloittamaan juoksun. Tosin en kävellyt metsässä.

      • Anonyymi

        Minulla kunto parani juomalla. Lopetin talvella mässäilyn ja ryhdyin juomaan viikonvaihteessa viinaa. Kunto parani.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla kunto parani juomalla. Lopetin talvella mässäilyn ja ryhdyin juomaan viikonvaihteessa viinaa. Kunto parani.

        En suosittele viinan juontia. Sisäelimet menee paskaksi. Mieluummin yksi savuke lauantaina pitkän lenkin jälkeen.


    • Anonyymi

      Hämeenlinnassa meni piloille rastivirheiden takia.
      Mitätöity koko roska.

    • Anonyymi

      Kuhan saa pystyssä pysyä,eikä aina kesken. Netti

    • Anonyymi

      Toivottavasti kaikki ei nyt ala juosta umpimetsässä olisi nimittäin hyvä jättää vähän tilaa sille luonnollekin. Ihminen tuntuu tekevänsä parhaansa luonnon tuhoamiseksi.

      • Anonyymi

        Juu siellä on valmiit reitit ulkoiluun.
        Polkujuoksua saa juosta valmiilla polulla mikä kunnan ylläpitämä


    • Anonyymi

      Metsässä on iso riski loukkaantua. Nilkat, polvet ja silmät.
      pururata ja vastaavat vaihtelevaan maastoon tehty rata on parasta.

      • Juu. Kuntoradalla sauvakävellessä syke nousee pk-alueelle. Ei tarvitse edes juosta. Umpirämeikössä juokseminen vaarallista.


      • Anonyymi
        CigarettesAfterRun kirjoitti:

        Juu. Kuntoradalla sauvakävellessä syke nousee pk-alueelle. Ei tarvitse edes juosta. Umpirämeikössä juokseminen vaarallista.

        Kuntorata kyllästyttää. Polut on keksitty. Juokse tai patikoi poluilla. Kunto kohoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntorata kyllästyttää. Polut on keksitty. Juokse tai patikoi poluilla. Kunto kohoaa.

        Kuntorata on kunnossapietty polku.


    • Anonyymi

      Eiköhän se kunto nouse ihan samanlailla juoksemalla asfaltilla tai kuntoradalla. Miksi pitäisi mennä juoksemaan poluille? Siellä voi kompastua kiveen tai juureen ja loukata itsensä.

      • Anonyymi

        Juokseminen tasaisella alustalla on useimmille aivan liian rankkaa. Askel pitenee ja tulee väkisikin liikaa vauhtia ja matkaa. Happi loppuu ja nivelet, jänteet ja lihakset kipeytyvät.

        Onko tuttua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juokseminen tasaisella alustalla on useimmille aivan liian rankkaa. Askel pitenee ja tulee väkisikin liikaa vauhtia ja matkaa. Happi loppuu ja nivelet, jänteet ja lihakset kipeytyvät.

        Onko tuttua?

        Ei ole tuttua. Maastossa juokseminen minulle raskaampaa kuin tasamaalla. Vauhti hidastuu ja hyytyy kävelyksi. Tasamaalla juoksu rennompaa.


      • Anonyymi
        CigarettesAfterRun kirjoitti:

        Ei ole tuttua. Maastossa juokseminen minulle raskaampaa kuin tasamaalla. Vauhti hidastuu ja hyytyy kävelyksi. Tasamaalla juoksu rennompaa.

        Olet nähtävästi oppinut hölkkäämään. Pysyy terveenä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet nähtävästi oppinut hölkkäämään. Pysyy terveenä.

        Hölkkä on tuntumaltaan kevyttä juoksua. Ei ole kuitenkaan väärin sanoa hidasta juoksua juoksuksi. Olen juoksija, koska juoksen.


      • Anonyymi

        Tasaisella juokseminen ei harjoita ketteryyttä ja sitten saakin pelätä jokaista kiveä ja puunjuurta. Suunnistaessa oppii puoliväkisin kaatumaan (heittämään kuperkeikan) turvallisesti.


    • Anonyymi

      Minulle suunnistus on ollut se "oljenkorsi" jolla kunto on jonkinlaisena pysynyt. Oikeastaan muutamana viimevuonna kohonnutkin, kun aloin valitsemaan ratoja, joihin taitotasoni ei oikein riitä. Lisäksi polkuhölkkä jotenkin menettelee, mutta tiellä: Ei kiitos!

    • Anonyymi

      Appiukon kanssa suunistettiin. Liikoo meni pontikkaa eikä löyetty vajaa saatika avainta

    • Anonyymi

      Suunnistus on sontaa. Miksei voi vaan hölkätä sileällä asvaltilla.

    • Anonyymi

      Minun juoksukuntoni parani marjanpoiminnalla.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Paranee marjastamalla ja sienestämällä. Ihme kyllä vaikka gps näyttää yleensä vain 2-5 km. Aikaa kyllä 2-8 tuntia. Nyt onnistuu jo hölkkäkin. Paino 89:stä kilosta 81:een kiloon. Alkuhan se on tämäkin.


    • Anonyymi

      En juokse metässä siellä punkkeja.

    • Anonyymi

      Ei tuu taikkuja, loppuu nyt tuo metässäkin ravaaminen.

      • Anonyymi

        Entäpä rogaining?


    • Anonyymi

      onko rasteilla käyty tänä suvena?

      • Anonyymi

        Kuntosuunnistus kävelyä kartta käessä. Kehittääkö se juoksukuntova?


    • Anonyymi

      Juoksu tulee siinä sivussa kun keskittyy rastien etsimiseen.

      Vaikka rastivälit linnuntietä on vain 5km, kello näyttää yleensä yli kympin lenkin. Ja aika menee kuin siivillä, kun pääsee vähän käyttämään aivokapaa.

      • Anonyymi

        Kerkiitkö höpöttämään rastiväleillä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe