Ilman kesätöitä

luuseri

Mikä siinä on että ei meinaa saada millään kesätöitä? Olen hakenut kevään aikana ainakin 30 paikkaan siivoustyöstä vastaanottohommiin ja ainoastaan yhdestä paikasta on otettu yhteyttä ja sekin oli kieltävä vastaus.
Olen 25-vuotias, ylioppilas, minulla on kokemusta vastaanotosta, siivouksesta, lastenhoidosta, markkinoinnista, osakemyynnistä ja jopa puhelinmyynnistä ja silti en kelpaa kenellekään... Opiskelen liiketaloutta ammattikorkeakoulussa. Alkaa vähitellen itsetunto menemään ja itkukin tulee kun ajattelee tätä tilannetta. Miksen kelpaa mihinkään?

118

45134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule

sun syysi oo ettei niitä hommia löydy.Nykymaailma on sellanen,että vaikka olis tarve palkata väkeä,niin ei oteta ketään,loma-ajat tehdään monessa firmassa vajaamiehityksellä.Jos et saanut sitä paikkaa johon olit haastatelussa,voit lohduttautua sillä että et ollut ainoa joka jäi valitsematta.Kyllä sullekin ennemmin tai myöhemmin jotain löytyy.

• työtön kurja

Kuule tuli just soitto kaupan kassalta, että sori vaan, ei ole duunia sulle.Kävin haastattelussa aamulla ja tämä oli tulos.
        Olen 18-vuotias abiturientti,joka olisi kaivannut kipeästi duunia.Mutta ei voi mitään.Ehkä olen vaan yks tuleva pummi,joka pitää räjäyttää kuuhun.
        Joo niin se vain on.
        Nyt alan lukemaan pääsykokeisiin (ensi vuotta ajatellen)

• työtön kurja
        työtön kurja kirjoitti:

Kuule tuli just soitto kaupan kassalta, että sori vaan, ei ole duunia sulle.Kävin haastattelussa aamulla ja tämä oli tulos.
        Olen 18-vuotias abiturientti,joka olisi kaivannut kipeästi duunia.Mutta ei voi mitään.Ehkä olen vaan yks tuleva pummi,joka pitää räjäyttää kuuhun.
        Joo niin se vain on.

Minulle olisi käynyt vaikka mitkä duunit tahansa.Olisin vaikka voinut puhdistaa eduskunnan portaat hammasharjalla,mutta ei niin ei.
        Luuseri olen täällä ja nyt itkettää.

• luuseri
        työtön kurja kirjoitti:

Joo niin se vain on.

Minullepa ei ole tullut edes haastattelukutsuja... kevään alussa luulin vielä että olen ihan hyvä kesätyönhakija. Mnulla on kokemusta, jonkin verran koulutustakin ja iän tuomaa viisautta, mutta tuntuu että ei mitään työtä saa... kaverit on kaikki saanut jotain työtä ja jotkut jopa on saanut monia tarjouksia. Mä en ymmärrä... alkaa vituttaan kohta ihan kunnolla ja voi olla että koulukin jää kesken, koska mitä hyötyä mistään on kun en tunnu kelpaavan edes siivousfirmoille... Sossuun vaan jono jatkoksi.

• Oraalimummo
        työtön kurja kirjoitti:

Joo niin se vain on.

Taitaa taas sossunluukku kilahtaa. tehään me nuoret samalla lailla ku vanhukset ja keski-ikäiset: sossuuun!!!!!!!!!!!!!!!!1

• turhautunut
        luuseri kirjoitti:

Minullepa ei ole tullut edes haastattelukutsuja... kevään alussa luulin vielä että olen ihan hyvä kesätyönhakija. Mnulla on kokemusta, jonkin verran koulutustakin ja iän tuomaa viisautta, mutta tuntuu että ei mitään työtä saa... kaverit on kaikki saanut jotain työtä ja jotkut jopa on saanut monia tarjouksia. Mä en ymmärrä... alkaa vituttaan kohta ihan kunnolla ja voi olla että koulukin jää kesken, koska mitä hyötyä mistään on kun en tunnu kelpaavan edes siivousfirmoille... Sossuun vaan jono jatkoksi.

Töihin hain keväällä jo aikaisin, että ainakaan siitä ei olisi kiinni. Työkokemusta on omasta mielestä tarpeeksi ja kielitaitoakin olisi ollut.
        Täällä rajan pinnassa asuessa ei sekään näköjään kelvannut. Ottaa päähän kun töitä olisi täälläkin mitä tehdä mutta eivät ota.
        Soskuun taas joutuu menemään ja vanhemmat ja sukulaiset ajattelevat että ei oo tarpeeksi haettu töihin ku soskuun joutuu...se on niille katos noloa kun oma lapsi joutuu soskussa käydä pummaamassa rahaa.

Ajatellut olen minäkin ja mieheni (ei töitä hänelläkään) että turhaa sitä kait edes on täällä olemassa ku ei mihinkään kelpaa..

No jos syksyllä sais koulupaikan nii se olis jo eteenpäin...

Välillä perseestä tää suomen maa...ulkomaille kait sitä pitäs lähteä töihin.... :D :D :D

• muka apua
        turhautunut kirjoitti:

Töihin hain keväällä jo aikaisin, että ainakaan siitä ei olisi kiinni. Työkokemusta on omasta mielestä tarpeeksi ja kielitaitoakin olisi ollut.
        Täällä rajan pinnassa asuessa ei sekään näköjään kelvannut. Ottaa päähän kun töitä olisi täälläkin mitä tehdä mutta eivät ota.
        Soskuun taas joutuu menemään ja vanhemmat ja sukulaiset ajattelevat että ei oo tarpeeksi haettu töihin ku soskuun joutuu...se on niille katos noloa kun oma lapsi joutuu soskussa käydä pummaamassa rahaa.

Ajatellut olen minäkin ja mieheni (ei töitä hänelläkään) että turhaa sitä kait edes on täällä olemassa ku ei mihinkään kelpaa..

Välillä perseestä tää suomen maa...ulkomaille kait sitä pitäs lähteä töihin.... :D :D :D

Siis antaaks ne mukamas sossusta rahaa muillekin kuin pakolaisille ja pummeille. Yhdelle tutulle tuli yllätyksenä tieto, että opinto- ja asumistuet lakkaa kesäksi, eikä duunia ole aktiivisesta hausta huolimatta löytynyt, mutta sossun täti tarjosi eioota.

• ulkomaille
        turhautunut kirjoitti:

Ulkomaille olin minäkin aikoinani lähdössä ja paikkakin oli valmiina Kanadassa. Sitten törmäsin exääni, johon suunnitelmat kaatui. Jos suhde ei kestä (en tarkoita teitä) yhtä vuotta, kun toinen hankkisi pohjaa elämälle esim. kielitaidon kartuttamisessa, kannattaa pitää pää kylmänä ja lähteä. Täällä Suomessa on sosiaaliturva alasajettu ja kuten joka päivä saamme lehdistä lukea, on tehtaita suljettu ja työntekijöitä irtisanottu. Vievät tehtaansa Kiinaan, kun tekevät halvemmalla. Tosin olen itsekin toiminut yrittäjänä ja saanut kokea sen helvetin. Työtä yötä myöten ja jos haluat vaikka kesäksi apulaisen palkata, tulee niin kalliiksi, ettei kannata kovin pienen yrityksen uhrautua. Valtio ottaa omansa, näin on. Tehkää nuoret ..kele kunnon vallankumous, menkää barrikadeille, älkää jääkö kotiin nysväämään ja funtsimaan, että mikä siinä nyt mättää, etten mihinkään kelpaa. Kyllä te kelpaatte, työnantajille vain on asetettu niin kovat sanktiot, että varaa esim. tuuraajan palkkaamiseen ei ole. Minä alan näihin "kumouksiin" olla jo hieman ikääntynyt, joskin elämänkokemusta on karttunut ja työputkea riittää niin yrittäjänä kuin toisen palveluksessa. Funstikaa mistä teidän tilanne johtuu, syytä vois hakea tuolta SAK:n ja EK:n päättäjistä sekä hallituksesta.

• 2. Luuseri

Suurin osa työpaikoista jaetaan suhteilla. Vituttaa täälläkin, kun joku 18-vuotias pääsee suoraan töihin ja 25-vuotias yliopistosta valmistunut ei kelpaa mihinkään.

• Itsestäseonkiinni

En kyllä ole samaa mieltä tuosta, itse olen vasta viime syksyna muuttanu opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle, josta en tuntenut aiemmin juuri ketään. Olen ylioppilas ilman minkäänlaista koulutusta ja amk:ta olen käynyt vasta vuoden, silti kesätyöpaikka mahdollisuuksia tuli aivan liiaksikin, ja töitä on niin paljon että ei kaikkea edes ehdi tehdä. Yksi erittäin hyvä neuvo olisi, että unohtakaa kaikki netti- ja sähköpostihakemukset niillä ei kovin moni saa töitä, ja yhteydenoton odotteluun menee kuukausia. Sen sijaan käykää pomon juttusilla henkilökohtaisesti ne paperit mukana.

• M.T.

Näin maailma toimii.

Verkostoituminen alkaa jo pienenä. Eduksi on tottakai aina jos vanhemmat ovat tehneet verkostoitumista jo ennen sitä.

Voit olla kuinka osaava ja koulutettu. Jos sinulla ei ole oikeat kontaktit, "unohda" mielenkiintoiset duunit.

Eli leikkiin mukaan vaan. Mene firmojen pomojen juttusille, käy firmojen järjestämissä seminaareissa jne jne. Pärstä näkyviin ja nimi ihmisten muistiin.

• minä

Ei aina yliopiston käynyt tarkoita sitä, että olisi hyvä työntekijä. Itse kävin lukion, jonka jälkeen pääsin töihin, en edes "suhteilla". Nyt kun aloitin opiskelun, töistä soitetaan koko ajan, että tule töihin.. ( tilalleni otettiin yliopiston käynyt, ja hän ei työssä pärjää)

• vai kyselen
        minä kirjoitti:

Ei aina yliopiston käynyt tarkoita sitä, että olisi hyvä työntekijä. Itse kävin lukion, jonka jälkeen pääsin töihin, en edes "suhteilla". Nyt kun aloitin opiskelun, töistä soitetaan koko ajan, että tule töihin.. ( tilalleni otettiin yliopiston käynyt, ja hän ei työssä pärjää)

kivat sulle, mutta miks ei yliopisto-tasoinen pärjää samassa duunissa

• Sama koettu
        Itsestäseonkiinni kirjoitti:

En kyllä ole samaa mieltä tuosta, itse olen vasta viime syksyna muuttanu opiskelemaan vieraalle paikkakunnalle, josta en tuntenut aiemmin juuri ketään. Olen ylioppilas ilman minkäänlaista koulutusta ja amk:ta olen käynyt vasta vuoden, silti kesätyöpaikka mahdollisuuksia tuli aivan liiaksikin, ja töitä on niin paljon että ei kaikkea edes ehdi tehdä. Yksi erittäin hyvä neuvo olisi, että unohtakaa kaikki netti- ja sähköpostihakemukset niillä ei kovin moni saa töitä, ja yhteydenoton odotteluun menee kuukausia. Sen sijaan käykää pomon juttusilla henkilökohtaisesti ne paperit mukana.

Oletko kotoisin maalta? Maaseudulta olevat saavat kaupungeista helpommin töitä, itsekin nuorena vedin työpaikat kaupunkilaisnuorien ohi kun meitä maaseudun tyttöjä pidettiin luotettavampana ja ahkerampana.

• hard worker

Sanotaan että on ihmisiä jotka saa aina töitä ja on ihmisiä jotka eivät saa koskaan töitä. Tiedä häntä mistä johtuu, mutta niin se tuntuu menevän.

Itse kuulun onnekseni ensimmäiseen ryhmään ja tänäkin kesänä sain työtarjoukset kolmesta eri yrityksestä, viime kesänä jopa neljästä, mikä lienee jo ihan kiitettävä saavutus. Hakemuksia olen joka kevät kirjoittanut /- 20kpl.

Pelkkä koulutus ja työkokemus ei usein riitä, vaan jo työhakemuksen tulee olla vetävä. Työhaastattelun tulee mennä nappiin, eikä tietysti haitaksi ole vaikka joku sinua suosittelisikin. Itsellänikin on työkokemusta kaupallisesta alasta pari vuotta ja AMK:n liiketalouden opinnot ovat paremmalla puolella.

Tänä kesänä esittelen ja myyn pääasiassa kotiteatterijärjestelmiä ja digisovittimia. Mielenkiintoinen työympäristö ja kohtalainen palkkaus perustuen kiinteään provikkaan bonukseen.

• Piru

Mitä turhaan kirjottaa yli pitkiä hakemuksia. Mitä turhaa tunkea sataa nippua todistuksia. Ketään ei oikeesti kiinnosta ottaa normaaliin työhön ylikoulutettuja. Hakemuksen pitää vaan olla hyvä, jotta valitsija ottaa sen. Samantapaisista hakemuksista otetaan vaan satunnaisesti joku, kun ei kaikkia kuitenkaan haastatella. Nuolkaa näppejä luuserit.

• opiskelija

Nyt on vaan työnantajan markkinat, kun on niin paljon hakijoita, siis koulutetaan liikaa suhteessa työpaikkoihin. Vielä saattaa löytyä kesätöitä, yksi kaverini sai viime kesänä vasta kesäkuun alussa töitä. Aloin itsekin olla jo epätoivoinen, kun lähetin varmaa 50 hakemusta soitin eri firmoihin. Se on pitkälti tuuria ja sattumaa, saako töitä vai ei. Itse sain kesätöitä, tosin palkka on surkee, mutta pääsin oman alan töihin (harjoittelupalkalla), joten ainaki saa työkokemusta.

• Nimetön

Itse aion kouluttautua sairaanhoitajaksi ja lääkäriksi asti, jotta tulevaisuudessa olisi edes pätkätöitä tarjolla.

Syksyllä yritän ottaa jonkun sivu duunin, jos en saa opiskelupaikkaa...Silloin varmasti saa kaupan kassalta duunia (ehkä,jos minä kelpaan heille...) Mutta hyvin meni toi haastattelu, että nyt pelkään pääsykokeen psykologista haastattelua, kun nähtävästi tää mun työpaikan haastattelijakin piti mua luuserina :( Olisi vaan suoraan sanonut, että sun naamas ei kiinnosta.Olisi pitänyt haistatella sille :) heh heh.

• mie
        Nimetön kirjoitti:

Itse aion kouluttautua sairaanhoitajaksi ja lääkäriksi asti, jotta tulevaisuudessa olisi edes pätkätöitä tarjolla.

Syksyllä yritän ottaa jonkun sivu duunin, jos en saa opiskelupaikkaa...Silloin varmasti saa kaupan kassalta duunia (ehkä,jos minä kelpaan heille...) Mutta hyvin meni toi haastattelu, että nyt pelkään pääsykokeen psykologista haastattelua, kun nähtävästi tää mun työpaikan haastattelijakin piti mua luuserina :( Olisi vaan suoraan sanonut, että sun naamas ei kiinnosta.Olisi pitänyt haistatella sille :) heh heh.

Kaupan kassallekaan ei noin vain kävellä töihin. Omat hakukriteerinsä löytyvät kaupoistakin ja syksyllä tilanne on usein se, että kesätyöntekijät jatkavat töissä iltaisin ja viikonloppuisin. Ja valitettavasti ne suhteet vaikuttavat aika paljon sielläkin.

Yllättyisit jos kuulisit kuinka paljon vaikkapa marketit vastaanottavat työhakemuksia ympäri vuoden, sieltä on aika hankala erottua joukosta. Mutta tsemppiä kuitenkin, aina pitää yrittää =)

• toinen luuseri

Olen 24-vuotias opiskelija, oman alan työkokemusta on hieman ja olen melkein valmiskin. Oman alan töitä on vaikea saada, nykyisessä kotikaupungissani nekin vähät työt menivät ainakin tänä vuonna kaupungin kesätyöpaikkoina, joihin en voinut hakea, koska yläikäraja niiden hakemiseen on 22 vuotta..! Vituttaa todella paljon, että nyt ne työt meni luultavimmin jollekin sellaiselle, jolla ei ole minkaanlaista pätevyyttä niihin.. minulla taas olisi (opiskelualaani ei voi opiskella nykyisessä asuinpaikassani).

Minäkin olen yrittänyt hakea ihan kaikkea mahdollista työtä. Ei vaan onnista. Ei ole tuttuja tai sukulaisia lähimaillakaan, joten suhteita ei ole. Syksyksi hieman jo lupailtiin yhdestä paikasta töitä, toivottavasti saisin edes syksyllä jotain työtä opiskelun oheen..

Mulla on aivan samat fiilikset.. ollut joka kesä, kun en ole yhden kesän harjoittelupaikkaa lukuunottamatta saanut koskaan mitään.

• ....!!!

Tuli mieleeni lukiessani kirjoituksianne"että voisiko olla asenteesta?kirjoituksissa vähän kuvastuu että minua nuorempi ja vähemmän lukenut/kokenut ei ole mitään rinnallani?se vain heijastuu hakemuksissakin usein rivienvälistä.
        Meilläkin päädyttiin palkkaamaan muutama työntekijä viimekesänä jotka eivät olleet mitenkään kokeneita"heistä kuvastui kuitenkin suunnaton työinto"eli ei asennetta että en kelpaa EDES?KAUPANKASSAKSI?
        Jos ajattelee siitä"asiakaspalvelutyökin"että se työ on vain/edes/ja olin varma että siihen ainakin pääsen/tai menen)niin uskon että se kokematon ja työintoinen voi ollakin se parempi hakija siihen.
        Noh näin meillä ja meidän töissä on tehty ja palkattu juuri innokkuuden ja sellaisten mukaan.
        mutta vielä ei kesäpaikat ole kaikki menneet eli kannattaa yritellä.

• on kohdallaan
        ....!!! kirjoitti:

Tuli mieleeni lukiessani kirjoituksianne"että voisiko olla asenteesta?kirjoituksissa vähän kuvastuu että minua nuorempi ja vähemmän lukenut/kokenut ei ole mitään rinnallani?se vain heijastuu hakemuksissakin usein rivienvälistä.
        Meilläkin päädyttiin palkkaamaan muutama työntekijä viimekesänä jotka eivät olleet mitenkään kokeneita"heistä kuvastui kuitenkin suunnaton työinto"eli ei asennetta että en kelpaa EDES?KAUPANKASSAKSI?
        Jos ajattelee siitä"asiakaspalvelutyökin"että se työ on vain/edes/ja olin varma että siihen ainakin pääsen/tai menen)niin uskon että se kokematon ja työintoinen voi ollakin se parempi hakija siihen.
        Noh näin meillä ja meidän töissä on tehty ja palkattu juuri innokkuuden ja sellaisten mukaan.

Omasta mielestäni asia ei ole kiinni asenteestani. Minä nimenomaan OLEN työintoinen. Enkä todellakaan pidä itseäni muita parempana, vaan nimenomaan kokemattomana.

Tarkoitin kirjoituksessani itseäni pätevämpänä sen takia, koska minä olen kyseisen alan opiskelija, ja en nyt pysty hakemaan ollenkaan näitä oman alani paikkoja, koska ne menevät sen kaupungin haun mukaan, jossa en voi hakea. Tässä kaupungissa ei voi opiskella omaa alaani, joten uskon olevani monia hakijoita pätevämpi siksi, että olen sen kyseisen alan opiskelija ja tehnyt alan töitä! Ja kun kaupunki päättää työntekijät, niin en tiedä, katsovatko ne ollenkaan tälläisia asioita.

Asun Pohjois-Suomessa ja täällä ei pääse kaupan kassallekaan ihan niin helposti kuin Helsingissä. Jokaisesta avoimesta työpaikasta on hirveä kilpailu.

Jos mun asenteessa on jotain vikaa, niin se on sitten mielumminkin päin vastoin, etten osaa myydä ja kehua itseäni tarpeeksi..

• tyttö19vee
        ....!!! kirjoitti:

Mitä sä tarkotat?Ei tosta sun tekstistä saa mitää irti!Hirveen huonosti kirjotat!Kyllä näillä ihmisillä on asenteet varmasti kunnos,sen takia he ihmetteleeki miksei pääs töihin.Pidä sä vaa huoli omista asenteistas....
        Ja voin kertoo et suhteilla sinne töihin yleensä pääsee,tai sit ku kysyy just oikeesee aikaa.

• Huomattu on...
        tyttö19vee kirjoitti:

Mitä sä tarkotat?Ei tosta sun tekstistä saa mitää irti!Hirveen huonosti kirjotat!Kyllä näillä ihmisillä on asenteet varmasti kunnos,sen takia he ihmetteleeki miksei pääs töihin.Pidä sä vaa huoli omista asenteistas....
        Ja voin kertoo et suhteilla sinne töihin yleensä pääsee,tai sit ku kysyy just oikeesee aikaa.

Jotkut luulevat, että ovat hankkineet työpaikkansa itse, mutta suhteet vaikuttavat myös välillisesti. Tiettyjen ihmisten lapsia otetaan, jota välit politiikkoihin ja kunnanisiin pysyisivät hyvinä, vaikka penska itse ei sitä tiedostakaan. Omakin lapsi pääsi kesätöihin ja selvisi, että kaverin äiti on se, joka tekee päätökset, hakiessaan ei sitä tiennyt. Hän olisi saanut muitakin töitä ilman kokemusta ja näkyy olevan niin, että poikalapsi yli 9 keskiarvolla on haluttua kauraa, itse neuvoin sen mainitsemaan kuin muita meriittejä eli kokemusta ei ole.

• .....

Myyntityöt osiolla on ainakin puhetta spar kesäpaikasta.
      mutta tunnithan on mitä on.

• työtön kurja

Pitäisikö minun sitten vetää jotain e:tä ennenkuin menen työhaastatteluun? Että olisin mahdollisemman pirteä ja innostunut duunista? Innostunut minä olen ja iloinen ja pirteä omalla tavallani, mutta se ei nähtävästi kelpaa kenellekkään.Enää ei edes arvosteta erilaisuutta.

• työtön kurja
        työtön kurja kirjoitti:

Pitäisikö minun sitten vetää jotain e:tä ennenkuin menen työhaastatteluun? Että olisin mahdollisemman pirteä ja innostunut duunista? Innostunut minä olen ja iloinen ja pirteä omalla tavallani, mutta se ei nähtävästi kelpaa kenellekkään.Enää ei edes arvosteta erilaisuutta.

Ja korostan edelleen:

Minulle olisi käynyt ihan mikä duuni tahansa.
        Vaikka vessojen puhdistus yleisistä käymälöistä tai olisin voinut vaikka jakaa sanomalehtiä, mutta ei niin ei.Ja palkkaa en olsi paljoa pyytänyt.Minulle olisi käynyt vain muutama euro per tunti ja kaikki ylityöt olisin tehnyt ilmaiseksi ja viikonloput ja sunnuntait ja yötyöt.Kunhan saisi edes työkokemusta,jota tässä maailmassa tarvitsee *sniif*
        Täytyy taas yrittää koota itsensä.

• ....!!!
        työtön kurja kirjoitti:

Ja korostan edelleen:

Minulle olisi käynyt ihan mikä duuni tahansa.
        Vaikka vessojen puhdistus yleisistä käymälöistä tai olisin voinut vaikka jakaa sanomalehtiä, mutta ei niin ei.Ja palkkaa en olsi paljoa pyytänyt.Minulle olisi käynyt vain muutama euro per tunti ja kaikki ylityöt olisin tehnyt ilmaiseksi ja viikonloput ja sunnuntait ja yötyöt.Kunhan saisi edes työkokemusta,jota tässä maailmassa tarvitsee *sniif*
        Täytyy taas yrittää koota itsensä.

Se taisi olla toisen"työttömän kirjoituksessa se jonkinasteinen aliarviointi muita kohtaan.ei niinkään sinun.mutta sana työtön kurja/luuseri/epäonnistuja?ko?ethän voi olla sitä kun olet jo kouluissakin noin pitkällä ja luet kokeisiin,sehän on ihan työtä se..mutta palkatonta kyllä.
        niin kaupan ja muidenkin alojen kesätyöthän tosiaan menee paljon suhteilla ja tutuntutulle jne.
        innostunut tarkoitin sitä että meillä oli esimerkiksi viimekesänä lähtöviivalla osaava 24.vuotias paikanhakija ja hän oli haastattelussa"liian hyvä"erinomainen ja ehdottomasti muita parempi=on hyvä kehua itseään mutta tässä oli niin että tämä henkilö kehui itseään vähän toisista alentavasti puhuen ja "pilkkaavasti"
        paikan sai hänestä nuorempi ja kokematon:syynä tämä nuorempi oli aidosti innostunut vähän lapsekkaastikin"hän ei yrittänyt edes olla kaiken osaava koska ei sitä ollut.
        Ja se ilo häneltä kun soitimme paikan olevan hänen niin tuntui hyvältä antaa tilaisuus 18v.tosiaan saada työkokemusta.Ja ei kyllä tarvinut katua että valinta osui häneen.
        kyllä sinulle voi vielä tänäkin kesänä käydä näin.
        Jos asut pääkaupunkiseudulla esimerkiksi?niin melkeimpä neuvoisin sinulle että ihan kuun lopussa tai vielä kesäkuussakin soita kaikki pienemmät kaupat läpi ja kysele jos on tarvetta vielä?
        Koska vielä viimeinen kesätyöntekijä palkattiin meilläkin kesäkuun lopussa.
        Osa kesätyöntekijöistä ei nimittäin sovellukaan työhön tai jättää tulematta tai sairastuu(jalka kipsissä jne)
        Pienillä kauppa/siivous aloilla ollaan silloin helisemässä,koska ei ole hakijoitakaan enään.
        Ja kesäkuunlopulla me olimme pelossa ettemme löydäkään työntekijää...
        Eli sinua voidaan tarvita vielä todella paljon jossain töissä.

• luuseri
        ....!!! kirjoitti:

Se taisi olla toisen"työttömän kirjoituksessa se jonkinasteinen aliarviointi muita kohtaan.ei niinkään sinun.mutta sana työtön kurja/luuseri/epäonnistuja?ko?ethän voi olla sitä kun olet jo kouluissakin noin pitkällä ja luet kokeisiin,sehän on ihan työtä se..mutta palkatonta kyllä.
        niin kaupan ja muidenkin alojen kesätyöthän tosiaan menee paljon suhteilla ja tutuntutulle jne.
        innostunut tarkoitin sitä että meillä oli esimerkiksi viimekesänä lähtöviivalla osaava 24.vuotias paikanhakija ja hän oli haastattelussa"liian hyvä"erinomainen ja ehdottomasti muita parempi=on hyvä kehua itseään mutta tässä oli niin että tämä henkilö kehui itseään vähän toisista alentavasti puhuen ja "pilkkaavasti"
        paikan sai hänestä nuorempi ja kokematon:syynä tämä nuorempi oli aidosti innostunut vähän lapsekkaastikin"hän ei yrittänyt edes olla kaiken osaava koska ei sitä ollut.
        Ja se ilo häneltä kun soitimme paikan olevan hänen niin tuntui hyvältä antaa tilaisuus 18v.tosiaan saada työkokemusta.Ja ei kyllä tarvinut katua että valinta osui häneen.
        kyllä sinulle voi vielä tänäkin kesänä käydä näin.
        Jos asut pääkaupunkiseudulla esimerkiksi?niin melkeimpä neuvoisin sinulle että ihan kuun lopussa tai vielä kesäkuussakin soita kaikki pienemmät kaupat läpi ja kysele jos on tarvetta vielä?
        Koska vielä viimeinen kesätyöntekijä palkattiin meilläkin kesäkuun lopussa.
        Osa kesätyöntekijöistä ei nimittäin sovellukaan työhön tai jättää tulematta tai sairastuu(jalka kipsissä jne)
        Pienillä kauppa/siivous aloilla ollaan silloin helisemässä,koska ei ole hakijoitakaan enään.
        Ja kesäkuunlopulla me olimme pelossa ettemme löydäkään työntekijää...
        Eli sinua voidaan tarvita vielä todella paljon jossain töissä.

Siellähän niitä työpaikkoja on tarjolla, en ymmärrä jos joku siellä asuva valittaa siitä ettei ole työtä. Olen itsekin asunut hesassa ja siellä sai melkein valita työnsä, siis jos siivousta teki.
        Toista on täällä pohjosessa, paikkoja on vähän ja kaikki jaetaan tutuille. Olen valmis lähtemään muualle töihin, mutta pääkaupunkiseudulle en, ihan vaan sen takia, että minulla ei ole varaa maksaa niitä älyttömiä vuokratakuita mitä siellä pyydetään...

• ......!!1
        luuseri kirjoitti:

Siellähän niitä työpaikkoja on tarjolla, en ymmärrä jos joku siellä asuva valittaa siitä ettei ole työtä. Olen itsekin asunut hesassa ja siellä sai melkein valita työnsä, siis jos siivousta teki.
        Toista on täällä pohjosessa, paikkoja on vähän ja kaikki jaetaan tutuille. Olen valmis lähtemään muualle töihin, mutta pääkaupunkiseudulle en, ihan vaan sen takia, että minulla ei ole varaa maksaa niitä älyttömiä vuokratakuita mitä siellä pyydetään...

Sitten tosiaan on vähän heikompaa löytää hommia.mutta ei se työnkään perässä muutto ole aina kovin järkevää.

• huomattu on...
        luuseri kirjoitti:

Toisaalta luuseri, kirjoitinkin jo toiseenkin kohtaan. Meidän maalaisten on helpompi saada hesassa töitä, koska olemme maalaisia. Itse sain aikoinaan Kuopiosta valita mitä vaan halusin, kun olin siitä läheltä ja maalta. Melkein kaikki kesätyöläiset olivat joko maalaisia tai työntekijöiden/pomojen lapsia. Ilman suhteita ei kaupunkilaiset päässeet.

• tyttönen

.. Itse sain kesätöitä (asun pääkaupunkiseudulla) ja varavaihtoehdoksi jäi lentokentän siivoustyöt. Siellä kuulemma on töitä, näin mulle sanottiin ja pyydettiin soittamaan jos vain töitä haluaa.. Kannattaa sinne soittaa, jos mitkä tahansa työt käy..

• ....???

Saa jos vain soittaa???
        mistä sellaista kuulit?
        Itseasiassa lentokentälle ei mennä noin vain ja aleta siivoilemaan...
        (ainakin lassila&tikanojilla on lentokenttä se yksi tarkoimmista paikoista!
        Mutta kyseinen firma siivoilee esimerkiksi ikeoita ja muita isoja paikkoja niihin kyllä pääsee helposti/prismat ja kauppakeskukset.eli on niillä isoja kohteita ja varmasti töitäkin!

• tulee kalliiks

Joo soitin just samaan paikkaan. Työpaikka olikin sitten annettu kyseisen siivousfirman vakityöntekijälle, että sillee ne kusettaa ja juoksuttaa turhaan haastatteluissa.

• ?????

Töitä nimimerkki Luuseri"?
      Miltä alueelta etsit siis?

• luuseri

..paitsi hesasta. Olen hakenut ympäri suomen kaikista paikoista mm. tykkimäen huvipuistosta, kalajoelta eri paikoista , etelä-savosta, etc.

• daisuki
        luuseri kirjoitti:

..paitsi hesasta. Olen hakenut ympäri suomen kaikista paikoista mm. tykkimäen huvipuistosta, kalajoelta eri paikoista , etelä-savosta, etc.

eipähän siinä, ite olin jo kerenny huokasta helpotuksesta kun olin löytänyt työpaikan todella wähällä vaivalla.. siitä kuukausi aloin ihmetellä ettei työnantaja ala ilmoitella (olimme sopineet että tapaamme toukokuussa) itsestään. laitoin viestiä et millon tavataan... no laittoi sitten takas et ei me oteta sinua ku me tarvitaan henkilö joka vois ajaa autoa pari päiwää... saakeli parin päiwän takia multa meni luvatut KOKO kesän työt sivu suun, ja ilmeisesti tämä naikkonen ei edes aikonut ilmoittaa ajoissa. ja nyt on enää ihan turha etsiä työtä. joten mitä syönkesällä, millä käyn aotu koulun ja millä pidän sitten hauskaa koko työttömän kesäni. olen vielä opiskeilija joten tuloni eivät muutenkaan ole kovin häävit.

• hhhh
        daisuki kirjoitti:

eipähän siinä, ite olin jo kerenny huokasta helpotuksesta kun olin löytänyt työpaikan todella wähällä vaivalla.. siitä kuukausi aloin ihmetellä ettei työnantaja ala ilmoitella (olimme sopineet että tapaamme toukokuussa) itsestään. laitoin viestiä et millon tavataan... no laittoi sitten takas et ei me oteta sinua ku me tarvitaan henkilö joka vois ajaa autoa pari päiwää... saakeli parin päiwän takia multa meni luvatut KOKO kesän työt sivu suun, ja ilmeisesti tämä naikkonen ei edes aikonut ilmoittaa ajoissa. ja nyt on enää ihan turha etsiä työtä. joten mitä syönkesällä, millä käyn aotu koulun ja millä pidän sitten hauskaa koko työttömän kesäni. olen vielä opiskeilija joten tuloni eivät muutenkaan ole kovin häävit.

suullinenkin (ja varsinkin esim. sähköpostilla varmistettu) sopimuskin on velvoittava ja jos kerran on työpaikka luvattu ja noin perutaan niin sitten vaan valitusta.

Kun sanoo niille suoraan, että haastaa tarvittaessa vaikka oikeuteen, ei ne yhden kesätyöläisen takia viitti polttaa ziljoonia oikeusjuttuihin, vaan kyllä ne jonkun tyydyttävän korvauksen, korvaavan työn tai jotain hankkii. Älä jää rannalle ruikutytamaan vaan pistä ne koville

• sossuun?

Itse olen 22-vuotias amk-opiskelija (liiketalous, 2 vuotta takana) ja kesätöitä ei vain tunnu saavan. Haettu on lukuisiin paikkoihin ja neljään olen päässyt haastatteluun. Haastattelut ovat mielestäni menneet hyvin mutta töitä ei ole tullut. Tosin vielä on mahdollista että yhdestä paikasta tulee. Työkokemusta löytyy pariltakin eri alalta mutta ei tunnu merkitsevän mitään. Ilmeisesti hommia saa vain suhteilla tai sitten säkällä. Tai sitten vaatimukset ovat todella korkealla.

Tiedä sitten onko vika minussa vai onko paikkoja vain niin vähän? Paskamaista tämä kuitenkin on. Jos ei työtä löydy niin ainoa vaihtoehto taitaa olla sossu, työttömyystukeahan ei päätoiminen opiskelija saa. Ja sossukin kanssa on kuulemma epävarmaa, käytännöissä on eroja kuntien välillä. Opintopisteet työharjoittelustakin jää saamatta, valmistuminen vaarassa?

• Luovuutta peliin

Olen myös liiketalouden opiskelija, tosin jo 3. vuosi ja harjoittelut suoritettu, mutta kesätöitä ei tahdo löytyä. Missäpäin opiskelet? Itse opiskelen Raumalla ja täältä tuntuu ainakin olevan turha hakea kesätöitä. Varsinkin kun en ole "kenenkkä flikoi enkä poikki". Eli yhteiskunnan elätiksi sitten kai vaan.

Jos ei muuten harjoittelupaikkaa tahdo löytyä niin voithan aina hyödyntää ystäviäsi ja sukulaisiasi,sovi niiden kanssa ja ilmoittaudu haamutyöntekijäksi jonkun tutun tutun firmaan. Sinä et naamaasi näytä siellä eikä firma maksa sulle palkkaa, mutta kaikki näyttää hyvältä paperilla ja opintopisteet tippuvat syliisi syksyllä. Tarjoat vaikka kahvit kiitokseksi hyvälle työnantajalle. Harjoittelusta ei ehkä ole näin hyötyä, mutta valmistutpahan ainakin joskus.

• sossuun?
        Luovuutta peliin kirjoitti:

Olen myös liiketalouden opiskelija, tosin jo 3. vuosi ja harjoittelut suoritettu, mutta kesätöitä ei tahdo löytyä. Missäpäin opiskelet? Itse opiskelen Raumalla ja täältä tuntuu ainakin olevan turha hakea kesätöitä. Varsinkin kun en ole "kenenkkä flikoi enkä poikki". Eli yhteiskunnan elätiksi sitten kai vaan.

Jos ei muuten harjoittelupaikkaa tahdo löytyä niin voithan aina hyödyntää ystäviäsi ja sukulaisiasi,sovi niiden kanssa ja ilmoittaudu haamutyöntekijäksi jonkun tutun tutun firmaan. Sinä et naamaasi näytä siellä eikä firma maksa sulle palkkaa, mutta kaikki näyttää hyvältä paperilla ja opintopisteet tippuvat syliisi syksyllä. Tarjoat vaikka kahvit kiitokseksi hyvälle työnantajalle. Harjoittelusta ei ehkä ole näin hyötyä, mutta valmistutpahan ainakin joskus.

Imatralla opiskelen ja asun. On tosiaan tullut haettua niin siivojaksi, myyjäksi kuin toimistoapulaiseksikin. Mihinkään en ole vain kelvannut.

Sellainen hölmö ongelma on vielä että esim. kaupan kassalle ei tunnut olevan mitään mahdollisuuksia päästä kun ei ole kassakokemusta. Eikä sitä kokemusta koskaan edes saakkaan kun ei anneta mahdollisuutta hankkia sitä. Ihme noidankehä. Pitäis olla kokemusta mutta sitä ei pysty hankkimaan vaikka haluaisikin.

Sanomalehden varhaisjakelijaksi saattaisin päästä mutta ei oikein houkuttele. Yksi piiri, palkkaa tulee 300-400€ kuussa eli vuokran maksaa maksaa ja juuri ehkä ruuat. Ikävä työaika. Viime kesänä ehdin kyseistä hommaa jo tehdä ja voi olla että on pakko tehdä tänäkin kesänä.

• M.T.

Terve!

Tässä päivän vinkki kaikille:

Älkää lähettäkö anomuksia. Niitä tulee firmoille aivan liikaa. Katoat massaan!

Parempi on vetäistä siistit tyylikkäät vaatteet päälle, fleda kondikseen, CV käteen ja kävellä sisään siihen yritykseen mihin haluaisi hommiin. Pyydä henkilöstöpäällikön juttusille niin löytyy oikea kontakti.

Näin jäät varmasti mieleen oma aloitteisena ihmisenä joka ei pelkää haasteita. Tässäkin tapauksessa tulee mahdollisesti muutaman otteeseen pakit mutta oma kokemukseni on että hyvää työtä saa nimenomaan näin.

MT

• itsestäseonkiinni
        M.T. kirjoitti:

Terve!

Parempi on vetäistä siistit tyylikkäät vaatteet päälle, fleda kondikseen, CV käteen ja kävellä sisään siihen yritykseen mihin haluaisi hommiin. Pyydä henkilöstöpäällikön juttusille niin löytyy oikea kontakti.

Näin jäät varmasti mieleen oma aloitteisena ihmisenä joka ei pelkää haasteita. Tässäkin tapauksessa tulee mahdollisesti muutaman otteeseen pakit mutta oma kokemukseni on että hyvää työtä saa nimenomaan näin.

MT

Voin kertoa, että tämä tekniikka todella toimii. Ise olen tehnyt aina noin töitä hakiessani, ja aina on löytynyt hommia.

• Essen
        M.T. kirjoitti:

Terve!

MT

Riippuu millaista työtä hakee ja mistä. Ei joka paikkaan voi noin vaan kävellä sisään. Monet yritykset ei ota ihmisiä vastaan ilman sovittua tapaamista.

• mie

Kesätöiden hakeminen pitää aloittaa hyvissä ajoin, jo tammi-helmikuussa.

• Äly hoi

Tuo oli ihan uutta tietoa! Haloo, milloin luulet näidenkin ihmisten aloittaneen kesätyön haun? Eilenkö? Vaikka aloittaisit sen kesätyön hakemisen heti kesätöiden loputtua, se ei poista sitä tosiasiaa, että päätökset tehdään välillä helmi-toukokuu ja hakijoita on aina enemmän kuin työpaikkoja on tarjolla. Turhautuminen on ihan sallittua, turha tulla jeesustelemaan.

• luuseri
        Äly hoi kirjoitti:

Tuo oli ihan uutta tietoa! Haloo, milloin luulet näidenkin ihmisten aloittaneen kesätyön haun? Eilenkö? Vaikka aloittaisit sen kesätyön hakemisen heti kesätöiden loputtua, se ei poista sitä tosiasiaa, että päätökset tehdään välillä helmi-toukokuu ja hakijoita on aina enemmän kuin työpaikkoja on tarjolla. Turhautuminen on ihan sallittua, turha tulla jeesustelemaan.

Itse aloin etsimään jo vuodenvaihteessa töitä, jolloin ei edes ollut vielä kunnolla mitään paikkoja mitä hakea.
        Tossa aikasemmin joku sanoi että pitää laittaa ittesä ykkösiin ja marssia siihen firmaan mihin haluais töihin. Taidanpa kokeilla. Toisaalta, nyt on varmaan jo myöhästä.. menenpä silti...

• itsestäseonkiinni

Miksikä? itse olen hakenut aina huhtikuun puolivälissä ja omalta alalta on töitä löytynyt.

• sisko

Missä päin asut? Pikkukaupungeissa mennään suhteilla töihin, Hämenlinnassa ainakin suurelta osin. Markettien töihin ei pääse millään muut kuin sukulaiset ja tutut, ne joilla on joku joka suosittelee.
      Soitathan myös työpaikkoihin, että et vain lähetä pelkkiä hakemuksia?
      Kyllä se vielä natsaa kohdalleen. Nauti ainakin kesästä uiden ja kuntoillen jos et pääse töihin. Olen itse tätä työnhaun tuskaa katsellut äitinä, kun perheen nuoret yrittävät töihin.

• luuseri

tsemppauksesta. Otin jo kesäopintoja koulusta kesäkuuksi, että en ihan tyhjän päälle tipu, mutta töitäkin olisi kiva tehdä.
        Paljon on näköjään opittavaa tuosta työnhausta, kun olen niin naiivi vielä etten tjaunnut että peräänkin voi soittaa ja kysyä, miten on käynyt... onkohan nyt jo liian myöhäistä?
        Niin ja asun Kainuussa, mutta olen hakenut töitä isoistakin kaupungeista

• johan nyt
        luuseri kirjoitti:

tsemppauksesta. Otin jo kesäopintoja koulusta kesäkuuksi, että en ihan tyhjän päälle tipu, mutta töitäkin olisi kiva tehdä.
        Paljon on näköjään opittavaa tuosta työnhausta, kun olen niin naiivi vielä etten tjaunnut että peräänkin voi soittaa ja kysyä, miten on käynyt... onkohan nyt jo liian myöhäistä?
        Niin ja asun Kainuussa, mutta olen hakenut töitä isoistakin kaupungeista

Vielä ihmettelet ettei töitä ole löytynyt kun et ymmärrä edes ottaa yhteyttä yrityksiin.. Ei kannata ihmetellä. Itse olisin kelvannut useampaankin paikaan ja olen liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelija. Mutta kyllä se luonnekin vaikuttaa siihen pääseekö töihin vai ei eli sosiaalinen luonne on suuri plus. Työhaastattelussa pitää kyetä puhumaan muutakin kuin vain vastaamaan juuri niihin kysymyksiin mitä kysytään.

• työtätyötä

Itse olen 25-vuotias opintojen loppusuoralla oleva yliopisto-opiskelija Helsingistä ja voin sanoa, ettei kesätyön saanti ole kiinni pelkästään omasta asenteesta ja yritteliäisyydestä. Tietysti niillä on paljon merkitystä, mutta vaikka molemmat olisikin kunnossa niin kesätyö voi silti jäädä saamatta. Olen ollut töissä aikaisempina kesinä mutta tänä vuonna paikkaa ei ole toistaiseksi irronnut vaikka olen hakenut jos jonkinlaista työtä omasta alasta siivoukseen. En saa enää opintotukeakaan, joten paniikki alkaa iskeä pikku hiljaa. Koulutusta vastaavissa paikoissa esteenä on kokemuksen puute ja monissa muissa paikoissa taas olen liian koulutettu tai muuten vain "vääränlainen tyyppi". Hakijoita on niin paljon että työnantajilla on varaa valita juuri haluamansalainen työntekijä. Jotkut väkisinkin putoavat pelistä.

• sinulle

Jos myyntityöt kiinnostaa pääset takuuvarmasti esim. Tupperware esittelijäksi. Jos olet ulospäin suuntautunut ja ihmisistä pitävä kannattaa kokeilla! Kun pääsee alkuun ei loppua näy... Tienaa ihan kivasti jos haluaa ja on motivoitunut tekemään ko. hommaa

• Milla

Vinkkinä mainitsisin, että erään saksalaiseen päivittäistavaraketjun kauppoihin on joskus työvoimapulaa. Jos olet reipas ja työtäpelkäämätön, niin sieltä kannattaa yrittää.
        Itse ainakin olen saanut kassatyötä ilman kokemusta vastaavista hommista.

• lillukka
        Milla kirjoitti:

Vinkkinä mainitsisin, että erään saksalaiseen päivittäistavaraketjun kauppoihin on joskus työvoimapulaa. Jos olet reipas ja työtäpelkäämätön, niin sieltä kannattaa yrittää.
        Itse ainakin olen saanut kassatyötä ilman kokemusta vastaavista hommista.

Jos tarkoitat kyseisellä saksalaisella ketjulla sitä mitä luulen että tarkoitat niin voin sanoa että yksi kesä on siellä tullut vietettyä ja sanon vain että mieluummin kuolen nälkään kuin astun jalallanikaan kyseiseen läävään. Jos kiinnostaa tulla kohdelluksi ilman ihmisarvoa ja ilman minkäänlaisia oikeuksia ja että susta revitään kaikki mahdollinen irti ja haukutaan päälle niin sinne vain kokemusta keräämään. Eihän ne muita otakkaan kuin kokemattomia kun muut ei alistuisi siihen touhuun.

• Raksamies

Yhtä tyhjän kans jotaki Tupperware kippoja alkaa esitteleen! Ei ketään kiinnosta! Ja toimintaan tarvitaan oma auto, jota ei välttämättä ole. En tiedä, mistä päin olet? Mutta, mikäli olet joltain isommalta paikkakunnalta? Kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä, vaikka johonkin henkilöstönvuokrausfirmaan. Sieltä he hommaavat sulle vaikka rakennussiivoojan töitä. Sekin on kuitenkin parempi, kuin ei mitään. Tsemppiä vaan työnhakuun, äläkä anna masennukselle valtaa!

• jatko
        Raksamies kirjoitti:

Yhtä tyhjän kans jotaki Tupperware kippoja alkaa esitteleen! Ei ketään kiinnosta! Ja toimintaan tarvitaan oma auto, jota ei välttämättä ole. En tiedä, mistä päin olet? Mutta, mikäli olet joltain isommalta paikkakunnalta? Kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä, vaikka johonkin henkilöstönvuokrausfirmaan. Sieltä he hommaavat sulle vaikka rakennussiivoojan töitä. Sekin on kuitenkin parempi, kuin ei mitään. Tsemppiä vaan työnhakuun, äläkä anna masennukselle valtaa!

Tupperwarella varmasti tienaa jos viitsii nähdä vähän vaivaa. Tiedän ihan kokemuksesta jos tahtoa ja halua löytyy, löytyy myös esittelypaikkoja ja mukava korvaus muutaman tunnin esittelystä! Autoa ei välttämättä ainakaan näin kaupunki alueella tarvi kun bussit kulkee!

• Homer

Unohtakaa mol.fi, soitelkaa suoraan duunipaikkoihin, se nappaa... Aktiivisesti vaan..

En tajua miksi tuolla mol.fi sivuilla ilmoitellaan duunipaikoista kun ei niihin pääse, suhteilla pääsee ja omalla aktiivisuudella..

• työllistynyt

Älkää unohtako! Multa meinas toivo loppua kun ei työtä vaan löytyny mistää ja sit ku viiminen toivoki meni että olisin päässy töihin edellisen kesän työpaikkaan niin laitoin sitte YHDEN hakemuksen mol.fi sivuilla olleeseen ilmotukseen sähköpostilla. Samana päivänä sieltä tuli puhelu ja sovittiin työhaastattelu. Seuraavalla viikolla aloitin työt. Ja saan jatkaa vielä syksylläkin koulun ohella.

• työllistetty

Kävin mollin sivuilla ja löysin avoimen työpaikan, jossa oli, että ei tarvita työkokemusta. Paikka oli tullut hakuun ke, to soitin, seuraavana ma menin haastatteluun ja ti olin töissä..

• Jii

nyt ensihätään haet muutamankin vuoden töitä, niin voit alkaa ihmetellä mikset kelpaa mihinkään.

Itse hakkasin päätä seinään lähes 7 v etsien mitä tahansa myös koulutusta vastaamatonta työtä, kunnes tärppäsi ja nyt olen vakituisessa työsuhteessa.

• työtön kurja

Mä kävin kyselemässä ihan face-to-face siivoustyötä, mutta ei ne mitään osannut sanoa. Piti vaan täyttää hakemukset ja se oli sitten menoa suoraan roskikseen.Ja hain varmaan sellaista duunia mikä ei nyt kelpaa ihan kenelle tahansa.

Sitten soitin vielä toiseen siivousfirmaan ja kerroin olevani kiinnostunut siitä ja siitä.Sitten kyselivät,että onko minulla työkokemusta? Sanoin ettei ole.Ja sitten vielä uudestaan: Eikö sinulla todellakaan ole työkokemusta? Ai joo mistä vai? Siivouksesta? No ei oo...TET:issä siivoskelin,mutta ei sitä voi lukea työkokemukseksi.Neuvoivat sitten lähettämään hakemuksen netin kautta = yhtä turhan kanssa.Yritän tietenkin,mutta tarviiko nykyään siivoukseenkin jo 10 vuoden työkokemuksen siivousalalta? Nähtävästi.

Ja nyt ollaan kyllä kaikkea yritetty.

• ....*
        työtön kurja kirjoitti:

Mä kävin kyselemässä ihan face-to-face siivoustyötä, mutta ei ne mitään osannut sanoa. Piti vaan täyttää hakemukset ja se oli sitten menoa suoraan roskikseen.Ja hain varmaan sellaista duunia mikä ei nyt kelpaa ihan kenelle tahansa.

Sitten soitin vielä toiseen siivousfirmaan ja kerroin olevani kiinnostunut siitä ja siitä.Sitten kyselivät,että onko minulla työkokemusta? Sanoin ettei ole.Ja sitten vielä uudestaan: Eikö sinulla todellakaan ole työkokemusta? Ai joo mistä vai? Siivouksesta? No ei oo...TET:issä siivoskelin,mutta ei sitä voi lukea työkokemukseksi.Neuvoivat sitten lähettämään hakemuksen netin kautta = yhtä turhan kanssa.Yritän tietenkin,mutta tarviiko nykyään siivoukseenkin jo 10 vuoden työkokemuksen siivousalalta? Nähtävästi.

Ja nyt ollaan kyllä kaikkea yritetty.

Voisi olla sinulle jos espoo käy työpaikkana?

• työtön kurja
        ....* kirjoitti:

Espoo käy mainiosti,jos minua nyt tarkoitit.
        Sähköpostiosoitteeseen saa laittaa lisää tietoa [email protected]

• jenxu
        ....* kirjoitti:

Heih! oon 17 vuotias tyttö helsingistä ja vailla työpaikkaa, ota yhteyttä jos sulla on vielä paikka auki!

• että sellasta

kysy hei ihmeessä lähipiiriltäsi..

Minä olen hakenut kesätöitä aina kavereiden kautta ja heidän suosittelemana.. ja aina on onnistanut.

tsemaa nyt vähän! Ei hätä ole tuollainen?! Vai asutko jossakin maalla missä ei mitään mahd ole??

ole aktiivinen! en usko ettet kelpaisi minnekään!

• EllinG

moi!!
      ärgh. samat ongelmat täällä. töitä en saa mistään!
      oon 16 ja opiskelen opistopuolella liikunnanohjaajaksi. Kaikki sanoo että kyllä sä muuten voisit tulla tänne töihin mut sä oot liian nuori! miks ihmees näin on? ei toi oo mikään perustelu..ei todellakaan! noh. näyttääkö sun tulevaisuus yhtään valoisammalta tänään? :)

-EllinG-

• sdfg

Suomen laki tosiaan kieltää sen ettei alle 18 vuotias saa tehdä normaalia päivää. Itsekkin manasin kyseistä asiaa aikoinani ja toivoin, että Suomessakin olisi mahdollisuus tehdä normaalia työtä kuten Aasiassa, jos niin haluaa.

• ääliö....
        sdfg kirjoitti:

Suomen laki tosiaan kieltää sen ettei alle 18 vuotias saa tehdä normaalia päivää. Itsekkin manasin kyseistä asiaa aikoinani ja toivoin, että Suomessakin olisi mahdollisuus tehdä normaalia työtä kuten Aasiassa, jos niin haluaa.

olet jos kuvittelet että Aasiassa tehdään normaalia työtä.Ei oo pitkä aika siitä kun tuli dokumentti Kiinalaisesta lelutehtaasta:Työaika klo 7-24 ylityöt päälle.Oli salaa kuvattu kun nuoret tytöt nukkuivat työpöydän ääressä.Aivan järkyttävä ohjelma.
        Kyllä nämä lait on siksi ettei työnantajat saisi aivan mitä tahansa tehdä!

• EllinG
        ääliö.... kirjoitti:

olet jos kuvittelet että Aasiassa tehdään normaalia työtä.Ei oo pitkä aika siitä kun tuli dokumentti Kiinalaisesta lelutehtaasta:Työaika klo 7-24 ylityöt päälle.Oli salaa kuvattu kun nuoret tytöt nukkuivat työpöydän ääressä.Aivan järkyttävä ohjelma.
        Kyllä nämä lait on siksi ettei työnantajat saisi aivan mitä tahansa tehdä!

niinpä! mä oon katsonut kans jonkun dokumentin aiheesta.. ja viel siihen yhteen kommenttiin. 17- vuotias saa kyllä tehdä 8h työpäiviä jos on vanhemmilta lupa. ainakin itse tein jo 15-vuotiaana! se raja menee nimittäin 14 vuotiaasta alaspäin.

• Pomo

Jätkä on luuseri

• luuseri

Mutta mä ainakin olen nainen...

• Fran82

Oletko kokeillut henkilöstövuokrausfirmoja? Onnistuin saamaan sitä kautta kuukauden pestin tuossa keväällä, koulun ohella. Jos vain löytyy kokemusta, niin varmasti pääset jonnekin. Tuo minunkin pestin piti olla viikko, mutta kuinkas ollakaan. Kuukausi hurahti ja olisin saanut vielä jäädä sinne, MUTTA minulla kävin ihme. Olin menettänyt toivoni vakituisesta kesäpaikasta (olen tietojenkäsittelyn opiskelija, 2.vuosi ohi), mutta asuinkaupunkini eräästä yksiköstä soitettiin ja pyydettiin haastatteluun. Sain paikan ja vielä toimistotöitä kunnon palkalla. Netistä olin hakemuksen lähettänyt. Joten ei kannata vielä luovuttaa! Näitä myöhäissytytys paikkoja on varmasti monia. Olin jo täysin maani myynyt, työn saaminen on uskomattoman vaikeaa, tämä on ensimmäinen kesätyöni jonka olen saanut hakemuksen perusteella.

Toivottavasti saat vielä työtä!!

• jeanne

Minua mietityttää voisiko torjuminen johtua vaikka siitä, että etu- sekä sukunimeni on vieraskielinen? vaikka olen täysin suomalainen ja äidinkielikin on suomi. Ainakin jokaisessa uudessa koulussa tai työharjoitteluissa ainakin yhden on aina pakko kysyä "Osaatko suomea?"

• olla

etukin, että nimi erottuu hakijoiden joukosta. Ainakaan isommat firmat eivät "vierasta" ulkomaalaisia, kielitaidosta kun on pirusti hyötyä...

• töitä riittää

Jospa olet tehnyt huonosti aiemmat työsi... Yleensä kesätöihin otetaan mieluusti sama kuin edellisenä vuotena, onhan se paljon helpompaa työnantajalle. Jos omaat kokemusta, niinkuin väität, noinkin monesta työstä, niin taidat olla aika tunari kun ei mihinkään huolita.

• Absinthe

Jep, itsellänikin meinasi usko mennä, kun alkuvuoden pommitin yrityksiä hakemuksilla tuloksetta. Hakijoita on vain yksinkertaisesti liikaa. Lopulta rohkaistuin ja aloin suoramarkkinoida itseäni yrityksille. Muutaman paikan päällä käynnin ja puhelinsoiton jälkeen sain kun sainkin omaa alaani vastaavan paikan (tietotekniikka). Työt alkoivat nyt maanantaina ja hyvältä vaikuttaa.
      Työnhaussa kaikki on kiinni omasta aktiivisuudesta ja ulospäin suuntautumisesta.

• ...

10 nettilomaketta täytin, jotka poiki 8 kutsua haastatteluihin. Kuudessa haastattelussa kävin joista 5 tärppäsi. Duuni on just sitä mitä hainkin ja palkkaakin voi kyllä olla tyytyväinen. Kun duunikokemus on kohdallaan ja tekee oikeita valintoja opintojen suhteen, duunia on tarjolla vaikka kuinka.

• toiselle kesäduuni suhteilla
        ... kirjoitti:

10 nettilomaketta täytin, jotka poiki 8 kutsua haastatteluihin. Kuudessa haastattelussa kävin joista 5 tärppäsi. Duuni on just sitä mitä hainkin ja palkkaakin voi kyllä olla tyytyväinen. Kun duunikokemus on kohdallaan ja tekee oikeita valintoja opintojen suhteen, duunia on tarjolla vaikka kuinka.

Kuuleppas nyt, täällä on monta sellaista nuorta, joilla on KAIKKI KOHDALLAAN, mutta kesäduunia ei vaan tunnu löytyvän. Työkkäri on ihan p...stä, monet on luuri kädessä käyneet puhelinluettelon A:sta Ö:hön (nettilomakkeitahan on täytetty pilvin pimein) joten et nyt viitsis tulla tänne sparrailemaan muutamalla nettilomakkeella hankkimallasi työpaikalla, en edes usko että on tottakaan.

• ...
        toiselle kesäduuni suhteilla kirjoitti:

Kuuleppas nyt, täällä on monta sellaista nuorta, joilla on KAIKKI KOHDALLAAN, mutta kesäduunia ei vaan tunnu löytyvän. Työkkäri on ihan p...stä, monet on luuri kädessä käyneet puhelinluettelon A:sta Ö:hön (nettilomakkeitahan on täytetty pilvin pimein) joten et nyt viitsis tulla tänne sparrailemaan muutamalla nettilomakkeella hankkimallasi työpaikalla, en edes usko että on tottakaan.

Tjaah, jos nämä nuoret asuvat vielä vanhempiensa luona, tuskin niillä koulutus ja työkokemus kovin kohdallaan vielä ehtii olemaan? Itsellä opinnot jo loppuvaiheessa ja töissäkin olen ehtinyt olemaan jo 9 kesänä, eli 15-vuotiaasta lähtien, joten sitä työkokemustakin alkaa jo olemaan aika lailla. Itse sain ekat kesäduunit soittelemalla kauppoihin ja tehtaisiin isompiin kaupunkeihin, kuten Helsinkiin, jonne täältä kaukaa landelta joka kesä tuli työn perässä muutettua. Kyllä sitä duunia on tarjolla jos ei ole turhan ronkeli ja on valmis muuttamaan duunin perässä. Enää ei tarvitse soitella duunipaikkojen perään, vaan työnantajat soittelee mulle.

• toiselle kesäduuni
        ... kirjoitti:

Tjaah, jos nämä nuoret asuvat vielä vanhempiensa luona, tuskin niillä koulutus ja työkokemus kovin kohdallaan vielä ehtii olemaan? Itsellä opinnot jo loppuvaiheessa ja töissäkin olen ehtinyt olemaan jo 9 kesänä, eli 15-vuotiaasta lähtien, joten sitä työkokemustakin alkaa jo olemaan aika lailla. Itse sain ekat kesäduunit soittelemalla kauppoihin ja tehtaisiin isompiin kaupunkeihin, kuten Helsinkiin, jonne täältä kaukaa landelta joka kesä tuli työn perässä muutettua. Kyllä sitä duunia on tarjolla jos ei ole turhan ronkeli ja on valmis muuttamaan duunin perässä. Enää ei tarvitse soitella duunipaikkojen perään, vaan työnantajat soittelee mulle.

"Vanhempiensa", siis olen yh-äiti, jonka lapsille kesäduuni on ainoa tapa maksaa opiskelukirjat, vaatteet etc. ja herranjestas täytyyhän sitä nuoren päästä elämään nuoruutta, johon kuluu rahaa. Enkä usko vieläkään, että kukaan sulle kotiin soittelee ja anelee duuniin.

• ttt
        toiselle kesäduuni kirjoitti:

"Vanhempiensa", siis olen yh-äiti, jonka lapsille kesäduuni on ainoa tapa maksaa opiskelukirjat, vaatteet etc. ja herranjestas täytyyhän sitä nuoren päästä elämään nuoruutta, johon kuluu rahaa. Enkä usko vieläkään, että kukaan sulle kotiin soittelee ja anelee duuniin.

Kyllä se vain näin on, kun on syntynyt maalla ja pienestä pitäen joutunut tekemään töitä, niin töitä kyllä riittää vaikkei ole mitään koulutusta
        mullakin on kokemusta tosta että joka viikko ainakin yks työnantaja soittaa että ehtiskö millään viikonlopuksi tai illaksi töihin kun on niin paljon hommaa ja työntekijät lomalla. ja talvisinkin opiskelun lomassakin töitä riittäisi.

• anna...

kuule äippä tuon idiootin masentaa,mulla on kolme nuorta kotona.Kaksi niistä on jo koulunsa käynyt,kolmannelle joka opiskelee saatiin suhteilla paikka.Toisille ei tahdo löytyä mitään,ja ovat kyllä etsineet.Maailma nyt on vaan sellanen että jokapaikassa ei löydy töitä.Oon poikieni kanssa puhunut siitä,että työn perässä on turha etelään muuttaa kun ei oikeita paikkoja sielläkään kaikille oo.Täällä on edes katto pään päälle,ja ruokaa.
        Nämä odottavat sitä kun tuo vanha väki lähtee eläkkeelle ja antaa nuoremmille tilaisuuden tehdä töitä.

• ...

...että työnantajat anelee duuniin. Sanoin että enää ei tarvitse soitella työnantajille vaan ne soittelee mulle, kunhan olen nettilomakkeet täytellyt. En myöskään tarkoittanut mitenkään mollata, vaan sanoin, että kyllä niitä töitä tulevaisuudessa löytyy, kunhan tekee oikeita valintoja opintojen suhteen ja omaa työkokemusta. Itse ymmärrän tuon kannustuksena, en vittuiluna...

• ...
        anna... kirjoitti:

kuule äippä tuon idiootin masentaa,mulla on kolme nuorta kotona.Kaksi niistä on jo koulunsa käynyt,kolmannelle joka opiskelee saatiin suhteilla paikka.Toisille ei tahdo löytyä mitään,ja ovat kyllä etsineet.Maailma nyt on vaan sellanen että jokapaikassa ei löydy töitä.Oon poikieni kanssa puhunut siitä,että työn perässä on turha etelään muuttaa kun ei oikeita paikkoja sielläkään kaikille oo.Täällä on edes katto pään päälle,ja ruokaa.
        Nämä odottavat sitä kun tuo vanha väki lähtee eläkkeelle ja antaa nuoremmille tilaisuuden tehdä töitä.

Ei siellä etelässä kaikille töitä löydy, mutta kylläkin kaikille jotka sitä työtä haluavat tosiaan tehdä, jos ei ole liian ronkeli. Kyllä sitä duunia saa varmasti helpommin landeltakin kun ensin on hankkinut duunikokemusta isommista kaupungeista.

Mikä tekee minusta idiootin?

• on syvältä

Älä edes kuvittele olevasi luuseri. Mulla on kaksi lasta, joista toiselle sain työpaikan omasta työpaikastani tuttavan tuttavan kautta. Vanhempien olisi syytä olla enemmän mukana tänä päivänä tässä nuorten kesätyöpaikan haussa. Ajat on toiset kuin silloin 70-luvulla, jolloin itse menin hesarin lehti-ilmoituksen perusteella pankin pääkonttoriin, jonne haettiin yli 200 kesätyöntekijää. Pidettiin nimihuuto, onko paikalla, sen jälkeen täytettiin lomakkeet halusiko pääkonttoriin vai mahdollisesti johonkin sivukonttoriin ja sillä selvä. Ruokailu oli ilmaista ja palkka hyvä. MIHIN H..VETTIIN NE TYÖPAIKAT ON KADONNEET?

• luuseri

Minusta pitäisi tehdä lakiehdotus siitä että vanhempien kautta ei pääsisi kesätöihin kuin korkeintaan kaksi kertaa, että olisi muillakin mahdollisuus. Ja jos etitääs kesätyöntekijöitä niin kohdeltaisiin kaikkia tasapuolisesti. Naurettavaa on se, että kaupunki josta olen kotoisin palkkaa kaupunginhommiin joka kevät puutarhatöihin nuoria ja joka kesä ne on samat naamat siellä siihen asti kun valmsituvat ammattiin...

• rita

Mulla on taas se, että olen luonteeltani ujo ja todella arka ja mulla on huono itseluottamus. Olen tietysti yrittänyt tsempata itseäni parhaani mukaan ja hakea paikkoja mutta useinhan se jännittäminen koituu kohtaloksi. Muuttamaankaan kun en itseäni pysty,(tiettyyn rajaan asti vain) vain parhaani olen yrittänyt...
      Sitten kun haukutaan luuseriksi jos kesätöitä ei ole, ja katsotaan ilkeästi päälle. Se syö itsetuntoa entisestään.

• lilyann

...etsii puhelinmyyjiä, ja mainostavat muutenkin suhteellisen hyvää palkkaa. Ja muutenkin paras keino saada töitä on painella ovesta sisään ja kysyä niitä. Varsinkin kaupoissa. Meidänkin kaupassa kaksi on saanut ihan lyhyen ajan sisällä vaan kysymällä töitä, eikä heillä edes ollut työkokemusta. Muitakin onnistumustarinoita olen kuullut. Tiedän miltä toi tuntuu. Itsekkin etsin töitä vähän yli puoli vuotta sitten ihan vakituiseksi, ja kyllä oli hankalaa! Mutta sitten sain kaverilta vihjeen, ja sain kuin sainkin töitä! Tsemppiä, kyllä se siitä!

• Töissäaina

Tytär halusi kesätöihin lukioaikaan erääseen kaupan alan yritykseen. Osapäivätöihin.

Hän toimitti hyvissä ajoin hakemuksen,edellisen vuoden joulukuussa. Eli hyvissä ajoin.

Mitään ei kuulunut.

Sanoin, että hae uudelleen. Tyttö täytti hakemuksen ja jätti. Eikä mitään.

Taas sama, hae taas ... Kunnes tuli lähes puolen vuoden kuluttua soitto, että "taidat tosiaan haluta tänne töihin, kun joka toinen hakemus on sinulta ja jokainen hakemus erivärisellä kynällä kirjoitettu".

On vieläkin samassa paikassa, potkin takapuoleen,
      että ymmärtäisi lähteä opiskelemaan. Paperit ovatkin jo lähteneet opiskelupaikkoihin, pidän peukkuja.

Jonkinlainen sinnikkyys. Ei kannata hävetä, jotkut asiat jäävät vain työnantajan mieleen.

• mie

Hei!

Itse sain viimekesänä työpaikan postista (siis olin postinjakajana) juuri näihin aikoihin! Otin selvää nroista soittelin ja sain paikan!

Postinjakajan työ (kesätyönä) on mielestäni aika täydellinen:
        -työaika alkaa 6.20
        -teet urakkapalkalla eli vaikka et olisikaan 8 tuntia niin saat silti 8H:n palkan!
        -palkka on mukava (n.1500/kk) ja se maksetaan kahdessa osassa, eli 15pvä puolet ja kuun vika pvä loput

Itse pääsin viime kesänä töistä siinä kahdentoista-kahden välillä, eli silloin kun ikätoverini nousivat sängyistänsä ;)

Rohkeutta ja onnea kaikille! Niin ja hyvää kesää!!

ps. postin kesätyöntekijä saa ensimmäisenä kesänään tuon n1500 (harjoittelijapalkka)
        mutta toisena kesänä saa koko palkan!!

• minä täällä jossain
        mie kirjoitti:

Hei!

Itse sain viimekesänä työpaikan postista (siis olin postinjakajana) juuri näihin aikoihin! Otin selvää nroista soittelin ja sain paikan!

-työaika alkaa 6.20
        -teet urakkapalkalla eli vaikka et olisikaan 8 tuntia niin saat silti 8H:n palkan!
        -palkka on mukava (n.1500/kk) ja se maksetaan kahdessa osassa, eli 15pvä puolet ja kuun vika pvä loput

Itse pääsin viime kesänä töistä siinä kahdentoista-kahden välillä, eli silloin kun ikätoverini nousivat sängyistänsä ;)

ps. postin kesätyöntekijä saa ensimmäisenä kesänään tuon n1500 (harjoittelijapalkka)

Siis sinne postinjakeluun ei haeta postin kautta? Nimittäin olisin halunnut tänä kesänä postiin töihin ja lähetinkin hakemuksen netin kautta ja kävin henkkoht kahdessa postissa kyselemässä tätä kesätyötilannetta josta toisesta annettiin joku postin rekryn nro jossa mulle sitten viimesellä sanottiin että eivät palkkaa mua koska en ole aikasemmin ollut postissa. ..kaverini on kumma kyllä päässyt ihan konttoriin kävelemällä postiin töihin (ilman aikaisempaa kokemusta) mutta minun kohdalla tämä ei selvästikään toiminut..

• ashould
        minä täällä jossain kirjoitti:

Siis sinne postinjakeluun ei haeta postin kautta? Nimittäin olisin halunnut tänä kesänä postiin töihin ja lähetinkin hakemuksen netin kautta ja kävin henkkoht kahdessa postissa kyselemässä tätä kesätyötilannetta josta toisesta annettiin joku postin rekryn nro jossa mulle sitten viimesellä sanottiin että eivät palkkaa mua koska en ole aikasemmin ollut postissa. ..kaverini on kumma kyllä päässyt ihan konttoriin kävelemällä postiin töihin (ilman aikaisempaa kokemusta) mutta minun kohdalla tämä ei selvästikään toiminut..

Äläppä masennu. Just luin lehdestä, että postiin oli tullut yli 9000 hakemusta, ja päälle 2000 otettiin duniin

• kesäduunari
        mie kirjoitti:

Hei!

-työaika alkaa 6.20

"ps. postin kesätyöntekijä saa ensimmäisenä kesänään tuon n1500 (harjoittelijapalkka)"

Ei pääse noin isoille palkoille. Nimittäin postinjakajan perustaulukkopalkka (alle 2 vuotta) on tällä hetkellä 1258 tai 1326 euroa kuussa (riippuen siitä, työskenteleekö yhdellä jakopiirillä vai useammalla), ja se 1. kesän harjoittelijapalkkahan on 90% normipalkasta eli siis 1132 e/kk. Tuohon 1500 egeen ja sen yli päässee vain, kun taulukkopalkan päälle lyödään henkilökohtainen palkanosa, ja sehän tehdään vasta, kun on ollut 4 kuukautta töissä.

Lisäksi postissa tehdään kesätyöntekijöille usein vain 6 tai 7 tunnin sopimuksia normaalin 7.39 sijaan, vaikkakin toki myös kokoaikaisia palkataan.

Kaikki muut väitteesi allekirjoitan täydellisesti.
        Heinäkuussa on päiviä, jolloin voi päästä kotiin jo klo 10 (siis 4 tuntia "etukäteen"). Eikä oo mitään kioskikopissa tai kassalla istuskelua, vaan
        rehtiä ulkotyötä :-)

Mutta kyllähän postinkin työpaikat aika lailla suhteilla menee, että siinä mielessä sinua kyllä lykästi! Mutta ehkäpä esimerkkisi osoittaa, että jo pienellä oma-aloitteisuudella voi saada ihmeitä
        aikaan :-)

• minnamaalari

Niinpäniin. Kyllä kannattaa mennä lukioon ja olla työttömänä. Mene ammattikouluun ja hommaa kunnon ammatti että työtä riittää myös tulevaisuudessa.

• juz

Töitä on, mutta tekijöitä ei. Hakemukset ovat täysin turhia. Ei niillä töihin pääse. Ei niitä välttämättä edes lueta yrityksissä.

• mökkiläinen

Kesällä ihmiset lähtee landelle lomailemaan ja sieltä usein löytyy enemmän kesätöitä kuin esim pääkaupunkiseudulta, joka on autuaan autio kesäisin.

Itse olen ollut parina kesänä mökiltä käsin töissä ja kivaa on ollut yhdistää hupi ja hyöty. Rahaakin on säästynyt kun ei aina shoppailemassa ja terasseilla.

Sinne pitää mennä minne ihmisetkin menevät kesällä. Turha jäädä kaupunkiin tai konttoriin homehtumaan kun kesäkahvilat, torit, pihat ja vaikka navetat ovat täynnä mielenkiintoisia työpaikkoja ja saa etäisyyttä opintoihin. Myös asuntoja löytyy etsivälle vierailta paikoilta. Mielikuvitus kehiin ja menoksi.

Rohkeasti vain uusiin ympyröihin se kannattaa:)

• pimeitä töitä

paljon helpompi tapa ansaita ja ei tarvitse menettää itsetuntoa. Tässä maassa pidetään 300 000 työtöntä väkisin.

• työ kuin työ kelpaa

kiinnostaa, joten kerroppa mistä tällaista duunia voi hakea

• onnekas kesätyöläinen

kyllä noi paikat vaihtelee hirveesti alan mukaan, hoitajapuolella on varaa jo valitakin.
      ite hain ja soittelin vähän sinne ja tänne hoitajan hommia tekemään ja kiinnostuneita oli joka paikassa. Nyt töitä tiedossa elokuun puoleen väliin. Tosin ei kaikki ole yhtä onnellisessa asemassa, tiedän. Joillakin on kyllä naamakin jo niin norsunvitulla että en ihmettele miksi eivät töihin palkkaa, täytyy osata puhua ittensä sisälle! keskusteliat kyllä tuntuvat koittaneen yhtä jos toistakin paikkaa että nirsoilusta se ei taida kiinni olla.

• Henna

Mulla alkaa itsetunto myös pikkuhiljaa murentua... Olen 21-v yliopisto-opiskelija(ranska), olen käynyt talouskoulun, omistan hygieniapassin, olen ollut kassalla, ruokapalvelutyöntekijänä, vanhustenhoitajana, mansikanpoimijana yms. ja työpaikkaa ei vaan irtoo mistään. Ei sitten yhtään mistään. Kahteen työhaastatteluun olen päässyt ja hivenen säälittävältä tuntuu, kun en edes päässyt myymään jäätelöä. Hohhoijjaa. Äsken oli tullut sähköpostiin myös Mäkin kieltävä vastaus, siellä olin eilen haastattelussa, ja mielestäni se meni ihan hyvin. Minulla on suosittelija, joka on erittäin mielellään luvannut minua suositella ja koittanut tsempata. Tiedän että olisin erinomainen työntekijä. Harmi vaan, että ketään muu ei sitä tajua. Hermotkin tässä on jo aika tiukalla, kun aikaa on liikaa ja laskutkin pitäisi maksaa. Ei naurata.

• luuseri

Kyllä se paikka sieltä vielä löytyy kun et luovuta. En ole kyllä itsekään vielä löytänyt mitään, mutta vaihdan paikkakuntaa ensi viikolla, etä jos tästä seuraavasta paikasta löytyisi jotain työtä. Aion mennä suoraan yrityksiin papereineni ja opetella mainostamaan itseäni oikein. Kyllä mä vielä jotain löydän. En suostu luovuttamaan. Varokaa etelä-Savon yrittäjät - täältä tullaan!!! :)

• 23v KTM opiskelija
        luuseri kirjoitti:

Kyllä se paikka sieltä vielä löytyy kun et luovuta. En ole kyllä itsekään vielä löytänyt mitään, mutta vaihdan paikkakuntaa ensi viikolla, etä jos tästä seuraavasta paikasta löytyisi jotain työtä. Aion mennä suoraan yrityksiin papereineni ja opetella mainostamaan itseäni oikein. Kyllä mä vielä jotain löydän. En suostu luovuttamaan. Varokaa etelä-Savon yrittäjät - täältä tullaan!!! :)

Minäkin koitin hakea töitä kesäksi 68 paikkaan. Hakemuksia lähetin netissä, postitse, kävin paikanpäällä yli 20 paikassa (siis suoraan kysymässä) ja soittelin kaikkiin vielä perään. Mutta ei...

Väkisin alkaa tuntua että ihan turhaa ilman suhteita. Kaikki kaverit ketkä nyt on saanut töitä kesäksi ovat saaneet ne suhteilla. Ärsyttää ne "isin tuttu, äitin tuttu" jutut.

Positiivista palautetta on aina tullut kun on käynyt paikalla ym mut silti se on työantajalle aina helpompaa palkata se "työkaverin tytär" joka oli siellä viimekesänäkin...

23v kohta valmis KTM opiskelija

• melkein KTM 26v
        23v KTM opiskelija kirjoitti:

Minäkin koitin hakea töitä kesäksi 68 paikkaan. Hakemuksia lähetin netissä, postitse, kävin paikanpäällä yli 20 paikassa (siis suoraan kysymässä) ja soittelin kaikkiin vielä perään. Mutta ei...

Väkisin alkaa tuntua että ihan turhaa ilman suhteita. Kaikki kaverit ketkä nyt on saanut töitä kesäksi ovat saaneet ne suhteilla. Ärsyttää ne "isin tuttu, äitin tuttu" jutut.

Positiivista palautetta on aina tullut kun on käynyt paikalla ym mut silti se on työantajalle aina helpompaa palkata se "työkaverin tytär" joka oli siellä viimekesänäkin...

23v kohta valmis KTM opiskelija

Sit melkein pitää tehdä niin että ottaa sen duunin minkä saa..oli sitten varastoduunia tms. se on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Sitä paitsi: monella ura auennut silti vaikka onkin tehnyt "ei alan hommia". Oikea sauma ja asenne ratkaisee sen, että se paikka vielä aukeaa, ei välttämättä juuri nyt kun eniten haluaisi mutta aivan varmasti aukeaa.

Olet kai johonkin töihin menossa kuitenkin?

Esim nordean sijoituspäällikkö sai paikan oltuaan 3 kesää muumimaailmassa... eikä muuta kokemusta.

• 23v KTM opiskelija
        melkein KTM 26v kirjoitti:

Sit melkein pitää tehdä niin että ottaa sen duunin minkä saa..oli sitten varastoduunia tms. se on kuitenkin aina parempi vaihtoehto kuin ei mitään. Sitä paitsi: monella ura auennut silti vaikka onkin tehnyt "ei alan hommia". Oikea sauma ja asenne ratkaisee sen, että se paikka vielä aukeaa, ei välttämättä juuri nyt kun eniten haluaisi mutta aivan varmasti aukeaa.

Olet kai johonkin töihin menossa kuitenkin?

Esim nordean sijoituspäällikkö sai paikan oltuaan 3 kesää muumimaailmassa... eikä muuta kokemusta.

Kyllä mulla on viimekesistä kokemuksia raksalta, kaupoista, varastoista, telakalta, asiakaspalvelua, siivousta ja reskontraakin yhden kesän. Kaikki on käynyt aina mutta nyt alkaa olla kiire saada sitä oman alan työkokemusta. Tietysti menen työvälitystoimiston kautta vaikka takas raksalle jos en muuta saa. Täytyyhän jostain kesäksi tuloja saada.

Äsken just meni yks paikka ohi kun soitin. Joku tyttö oli saanu paikan kun sillä oli 12kk enemmän työkokemusta kun mulla ks alasta

• melkein KTM 26v
        23v KTM opiskelija kirjoitti:

Kyllä mulla on viimekesistä kokemuksia raksalta, kaupoista, varastoista, telakalta, asiakaspalvelua, siivousta ja reskontraakin yhden kesän. Kaikki on käynyt aina mutta nyt alkaa olla kiire saada sitä oman alan työkokemusta. Tietysti menen työvälitystoimiston kautta vaikka takas raksalle jos en muuta saa. Täytyyhän jostain kesäksi tuloja saada.

Äsken just meni yks paikka ohi kun soitin. Joku tyttö oli saanu paikan kun sillä oli 12kk enemmän työkokemusta kun mulla ks alasta

Kyllähän se on tietysti raakaa peliä mutta sulla on selkeästi ollut huono tuuri. Esim mun kaveri samalla koulutuksella oli kanssa epätoivon partaalla mutta sitten soitti vielä kaikki pankkien konttorit läpi ja pääsi haastatteluun ja sai paikan. Hänen valttinsa oli kokemus myynnistä. Myyntityö on aika monella se ratkaisun avain.

Myyntityössä kun kilpistyy koko bisneksen ydin ja oleellisin asia ja jos siitä on kokemusta on kokemusta todella paljon. Lisäksi myyntityötä on helpompi saada kuin muita hallinnon ja kaupan alan töitä. Tosin myyntihommat ei aina ole kovin auvoisia, riippuu tuotteesta/palvelusta mutta sanoisin, että jos ei nyt ole mitään ihan rihkamaa joku pieni putiikki kauppaamassa niin kyllä kannattaa ottaa haaste vastaan. Tää mun kaveri oli (no okei isänsä) pienessä kahden hengen firmassa riippumattoja myymässä mutta se oli se riittävä juttu.

Esim haetaan liittymämyyjiä aika paljon paikkoihin ja sit tietty kannattaa lukea rivien välistä myös muut potentiaaliset myyntialan paikat. Monissa mainitaan ettei myyntikokemusta tarvita ja silloin on tietty olemassa se riski että homma voi olla kapista mutta kannattaa katsoa ulos kuitenkin.

• henna....
        luuseri kirjoitti:

hei! oisi kiva tietää millaista palkkaa yleensä kesätyöstä saa....

Eli mikä on sinun ikäsi ja kokemuksesi/koulutuksesi ja millasta palkkaa kesäduunista sinulle maksetaan.

Itse olen 22v tradenomiopiskelija ja menen uuteen duuniin tänä kesänä taloushallintoon 1500€/kk.

Juuri tuollaisesta duunista minulla ei sinänsä ole kokemusta. Sihteerinä olin kaksi edellistä kesää (8e/h). Olen myös ollut liikunnanohjaajana sekä nuorempana Carrolsilla. Kieliä osaan ruotsia ja enlantia hyvin.

• huijaripuijari

Yksi ratkaisu on hakea vakituista työtä sopimuksella, joka on jatkuva, ei määräaikainen. Sitten kun kesä on ohi niin sanoo itsensä irti. Eihän se reilua ole, mutta tiukan paikan tullen ratkaisu. Itse en saanut kesätyötä mistään, mutta kun hain vakituista työtä varastolalalta (olen nainen)niin soppari oli kädessä kahdessa päivässä. Mulla on neljän kuukauden koeaika, joten voin "huoletta" sanoa itseni irti syyskuussa. Lisäksi saan kaikki vakituisen työntekijän edut. Vois toimia myös kauppa-alalla.

• huijaripuijari

Ja kauppa-alalla en viittaa edelliseen KTM:n kirjoitukseen vaan lähinnä kaupankassa-hommiin.

• tyttö

tämmöstä tää. ite oon alkukeväästä hakenu kymmeniin paikkoihin. soittanu, käyny paikanpäällä ja täyttäny hakemuksia, eikä mitään. siivoamassa olen ollut kolmena kesänä, edes siivoustyötä en saa. osa paikoista karsiutu sen takia että koulu alkaa heti elokuun alussa ja kesän alussa olen neljä päivää pääsykokeissa. ihan älytöntä että elämässä on tavoitteita ja sitten siitä rankaistaan työnhaussa (pääsykokeet, neljä päivää on mahdotonta olla pois...). pitäs varmaan sitte ottaa ne kovemmat aseet käyttöön. hakee vakituista työtä ja sitten ku on sopimukset allekirjoitettu ni ilmottaa kaikki muut. masentavaa kyllä on ku ei mihinkään pääse ja rahaa tarvitaan. yhessäkin paikassa mihin hain ni yks työntekijä valitti ku ei kesätyöläiset ymmärrä alan asioita, itse opiskelen alaa ja aloin ihmetellä että palkkais sitten alasta ymmärtäviä eikä niitä johtajien lapsia. toisessa paikassa missä kävin haastattelussa höperö täti valitti kun on niin paljon hakemuksia ettei osaa valita ja haastattelussa kysy samat asiat kuin puhelimessa, eikä mitään muuta. mahdetaan työntekijä sitten ottaa arpomalla eikä pätevyyden mukaan. en ihmettele ettei pätevät saa töitä kun on epäpätevät valitsemassa. no mutta ei pidä lannistua, onhan niitä hyviäkin paikkoja ja onnea niille jotka niihin pääsevät!

• luuseri

Aloitin tämän ketjun joskus tuossa aikoja sitten ja ihmettelin kun se sai niin paljon vastakaikua. Valitsin työnpuutteen takia kesäopinnot, että saa sitten edes ne tuet Kelalta. Tänään sain tietää että töitä on ja aloitan heti maanantaina. Eli, ei lannistuta siellä!!! Jos ette saa palkallista työtä tehkää sitten vaikka vapaaehtoista, loikoilla ei nykyään enää kannata. Kaikesta mitä teet voi olla hyötyä jossain vaiheessa elämää!

• jmh92

Alle 14-v. eivät saa millään kesätöitä. miksi? haluaisin itse töitä, mutta minnekkään ei pääse vielä vuoteen... haluaisin niin kuin muutkin nuoret omaa rahaa ja ei sitä saa kun tekemällä työtä, mutta kun ei pääse minnekkään...

• saana.....

suomen laissa on päätetty että 14-vuotias on liian nuori....
        En ole mikään laki-asiantuntija, mutta tuskin kukaan työnantaja haluaa lakia rikkoa, joten siksi he eivät voi ottaa sinun ikäistä töihin vaikka haluaisi...

Tiedän, että sinun ikäisiä on ollut tuttaville töissä, niin että on saanut jonkunlaisen palkan suoraan käteen........On esim mennyt tuttavan yritykseen muutamaksi tunniksi joka päivä siivoamaan tai vahtimaan lapsia, puutarhatöitä tms.....
        Voisit yrittää tyrkyttää itseäsi joillekin tuttaville?
        Tsemppiä!

• toinen luuseri

ei se mitään samassa veneessä ollaan. kokemusta olisi vaikka mistä, joka paikkaan on haettu vaan kun ei ole suhteita ei minnekkään ole päässyt.
      ja pitäisi maksaa ruuat ja vuokra ja pikkukissan ruuat. masennus iskee...:/
      ja rahapula.

• lkjhkh

Mulla ei riittäis mitenkään aikaa tehdä 30 kunnollista hakemusta. 30 paskaa hakemusta nyt voi ehtiäkin. Kannattaa panostaa niihin hakemuksiin eikä vaan lähetellä sitä samaa tuubaa joka firmaan.

• mbrciytc
    • Oriflame myyjä

Itse myyn Oriflamea, saan siitä 25% itselleni. Saan rahaa siitä siis sen mukaan paljonko myyn. Etenemismahdollisuuksia riittää... Mitä enemmän itse tekee, sen enemmän itse tienaa. Ahkerat myyjät alkavat saada 28% myynnistä itselleen.
      Jos haluat kuulla tästä lisää niin lähetän miellelläni sähköpostiisi lisää tietoa ja kerron miten pääset mukaan.
      Tämä ei velvoita mihinkään ja voi lopettaa koska haluaa. Omalla kohdallani kyse on ennemmin mukavasta harrastuksesta kuin sivutyöstä, vaikka tästä hyötyykin, päinvastoin kuin useimmista muista harrastuksista mistä joutuu maksamaan.
      Eli jos kiinnostuit niin laita sähköpostia osoitteeseen [email protected]

• kesä2099

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe