merkonomin tutkinto..!

marienus

hei! olen peruskoulun 9-luokkaa käyvä ja ensi vuonna ammatilliseen koulutukseen tähtäävä tyttö. hain liiketalouteen, josta minusta toivon mukaan joskus valmistuisi merkonomi. haluaisinkin nyt tämän tutkinnon suorittaneiden mielipiteitä, että millaista opiskelu on ollut? ovatko etenemismahdollisuudet hyvät? ja sitten vielä, kun ajattelin ottaa kaksoistutkinon että käyn lukion samaan aikaan, niin onko tämä kannattavaa? tiedän, että joku munapää tulee nyt sanomaan että "kaupan kassalle joudut kuitenkin!" ja sanokoot, mutta haluaisin tietää, voiko asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelmasta suuntautua viestinnän tai copywriterin tai muun sellaisen ammattiin? ja millaiseen koulutukseen kannattaisi hakea tämän tutkinnon jälkeen jos esimerkiksi viestintä tai journalismi tuntuisi oikealta ammatilta? eli onko kaksoistutkinnon suorittaneella paremmat mahdollisuuden jatkossa? toivoisin että roskapostin sijaan kertoisitte asiallisesti mitä tiedätte asiasta, varsinkin tämän tutkinnon suorittaneet?! amatöörien neuvoja en kaipaile..!

21

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • egghead

      jos lukuhaluja ei ole, eikä mene lukioon, on mielestäni kauppaoppilaitos aivan kunniallinen valinta
      mutta älä harmittele jos valmistuttuasi päädyt siwan kassalle eikä ylennystä tule sitten millään
      markkinointi aineena on mielenkiintoinen, mutta töitä ei välttämättä hirmuisen hyvin löydy, sen sijaan esimerkiksi tilintarkastajaksi tähtäämällä töitä olisi ainakin tällä hetkellä hyvin

    • avoin

      avoimeen yliopistoon opiskeleen samalla hissun kissun.. jos varaa on, ne on aika kalliita, mulla ei olisi vaikka olen jo aikuinen

      • marienus

        voisitko kertoa hieman lisää avoimesta yliopistosta? siis onko tähän paljon pääsyvaatimuksia? millasia rahan lisäksi?
        toivottavasti vastaat :)


      • avoin
        marienus kirjoitti:

        voisitko kertoa hieman lisää avoimesta yliopistosta? siis onko tähän paljon pääsyvaatimuksia? millasia rahan lisäksi?
        toivottavasti vastaat :)

        katso itse netistä, niillä on eri paikkakunnilla eri systeemit, laita hakuun avoin yliopisto ja paikkakuntasi
        avoimet on tehty tuottaan rahaa yliopistoille, (ja pitään köyhät poissa yo-tutkinnoista)
        eli niitten kautta voi päästä sisään, mutta joutuu maksaan, siten voi olla jotain vaatimuksia että pitää olla väh. se ja se arvosana että pääsee "oikeaan" yliopistoon
        opetus ym. pitäisi kumminkin olla samat
        hesan avoimen osoite on
        http://www.avoin.helsinki.fi/

        kannattaa kysellä suoraan opintoneuvonnasta tms., mä en niistä ole niin perillä


    • kannatta mennä

      viestintää ja journalismia harjoittamaan

    • Muksu

      Itse opiskelen kauppiksessa 2. vuotta, enkä ole katunut valintaani liiemmin. Lukioon verrattuna kauppiksen käynti on helppoa ja ainakin minulla jää vielä hyvin aikaa muuhunkin. Minulla on paljon kavereita, jotka käyvät lukiota ja heidän puheistaan olen ymmärtänyt, että lukio vaatii paljon työtä, eikä se ole mitään helppoa.
      Itse olen valinnut suuntautumisekseni taloushallinnon. Helppoa se ei näin aluksi ole, mutta eiköhän se siitä, kun vauhtiin pääsee. Eräs kaverini suoritti merkonomi-tutkinnon ja opiskelee nyt tradenomiksi HELIA:ssa. Hän pääsi sinne melkeinpä helpommin, kuin lukion käyneet kaverinsa.
      Elikkä jos vain motivaatiota riittää, niin kyllä kauppiksesta eteenpäin pääsee hyvillä papereilla...
      ...tota Siwa-satsia saa kyllä kuulla... Tosin ammattihan se on sekin, kun ei lukiosta ammattia saa.(Toisaalta ollessani taloushallinnon puolella, tapaan aina muistuttaa: Mietippä vaan, kuka sunkin palkkas tulevaisuudessa "laskee"...;)

      Lukio on ollut jo vuosien ajan yliarvostettu instituutio, joka kuuluu jokaisen "kunniallisen" ihmisen kouluhistoriaan. Olen kuullut paljon juttua siitä, kun nuori pakotetaan lukioon, koska
      A) äiti haluaa järjestää juhlat
      B) "mitä ne sukulaisetkin sanoo jos..."
      C) "Pitäähän sunkin, kun veljesikin/naapurissakin"

      Vanhemmillani oli yksinkertainen mielipide: "Mene sinne, missä viihdyt ja minne haluat"
      ;)

      • jep

        no joissain maita taitaa lukiokin olla melkein pakollinen, että helpolla täällä pääsee, eikä se niin vaikeaa ainakaan musta ollut, en viitsinyt läksyjä tehdä, kävin puolet tunneista, mutta läpi meni kumminkin ongelmitta


      • skimbari

        tiätko millaset pohjat toi tutkinto/koulutus antaa kauppakorkeeseen?

        nimim. joku päivä (ehkä) ekonomi.


      • ennemmin
        skimbari kirjoitti:

        tiätko millaset pohjat toi tutkinto/koulutus antaa kauppakorkeeseen?

        nimim. joku päivä (ehkä) ekonomi.

        Voihan siinä olla helpompi lukee pääsykokeisiin, mutta fiksumpaa on painua suoraan ekonomiksi lukeen vaikka ulkomaille. Suomessa ekonomit on muutenkin lukutoukkanynneröitä ja tylsiä kun sinne on pääsykokeet semmoset hankalahkot, joutuu lukeen ainakin pari kuukautta jos tahtoo läpäistä. (Oletus, ei tieto)


      • marienus

        moikka sä "helppoa"! kiva kun joku on mun kanssa samaa mieltä että kyllä on olemassa muitakin hyviä tutkintoja kuin yo-.
        ajattelin vielä kysäistä että kun olen sinne liiketalouteen menossa markkinointiin eli merkonomi-linjalle (jos se nyt noin sanotaan!) niin onko hyödyllistä ottaa se kaksois-tutkinto lisäksi? tai onko siitä mitään hyötyä? pääseekö pelkällä merkonomin tutkinnolla suurinpiirtein samoihin paikkoihin? oisi kiva jos vastaisit :) ja onnea sulle opiskeluun!
        ps.muutkin voi vastata jos tietää asiasta!


      • Muksu
        marienus kirjoitti:

        moikka sä "helppoa"! kiva kun joku on mun kanssa samaa mieltä että kyllä on olemassa muitakin hyviä tutkintoja kuin yo-.
        ajattelin vielä kysäistä että kun olen sinne liiketalouteen menossa markkinointiin eli merkonomi-linjalle (jos se nyt noin sanotaan!) niin onko hyödyllistä ottaa se kaksois-tutkinto lisäksi? tai onko siitä mitään hyötyä? pääseekö pelkällä merkonomin tutkinnolla suurinpiirtein samoihin paikkoihin? oisi kiva jos vastaisit :) ja onnea sulle opiskeluun!
        ps.muutkin voi vastata jos tietää asiasta!

        Kaksois-tutkinnolla tarkoitat ilmeisestikin samanaikaista lukion sekä märkänaaman tutkinnon suorittamista (ei YO-merkkari) Itse olisin vastaavanlaisen setin valinnut aikoinaan, mutta kiinnostuneita ei ollutkaan tarpeeksi, joten sitä ryhmää ei perustettu.
        Kaverini aloitti Sos.terv.oppilaitoksessa lähihoitajan ja lukion kaksois-häröilyn, mutta kyrsiintyi siihen kuullessaan, että tämän jälkeen ylioppilastutkintoa sekä ammatillista tutkintoa ei yhdistetäkään samoin, kuin YO-merkonomi - nimike.
        ...Elikkä hakiessasi eteenpäin voit hakea vain jommallakummalla paperilla.

        En ole varma, ymmärsinkö kysymyksen oikein saatika sitten osasinko vastata siihen läheskään oikein... mutta eiköhän joku korjaa, jos jotain sanottavaa tulee ;)


    • kirppu

      Opiskelen tällä hetkellä yo-pohjaista linjaa (2-vuotinen). Jotkin aineet on ottanu tosi koville, esim. kirjanpito, mutta kyllä niistä selviää. Ei kauppiksessa lukemiselta säästy jos joku niin luulee :) Jos toimistotyöt kiinnostaa ni niitä pääset ainakin tekemään. Ite olen tällä hetkellä ison yrityksen tuotantokonttorissa ja tykkään. Jos kaupallinen ala kiinnostaa ni mene ihmeessä! Lukiotakin tietty suoittelisin, yleissivistys on aina eteenpäin jos viitsii lukea. Pelkällä Yo-todistuksella taas ei pääse mihinkään töihin, täytyy olla joku ammatillinen koulu käyty.

      • KTM

        Toivotan tsemppiä opiskeluusi! Itse kävin yo-laskentamerkonomiksi, ja täytyy sanoa että kauppaopisto huolimatta matalasta statuksesta on hyvä paikka oppia käytännön taitoja. Mulla oli kuitenkin jo eka kauppisvuotena tähtäin yliopisto-opiskelupaikan hakemisessa, mutta päätin saada ensin yhden oikean ammatin lukion jälkeen. Valmistumisvuotena kirjoittauduin yliopistoon b-to-b markkinointi pääaineena.

        Nyt kauppatieteiden maisterina täytyy sanoa, että kauppaopistossa opetetaan ja opitaan tietyt jutut juurta jaksaen (esim. laskentatoimi), josta on ollut suuri hyöty tämänhetkisessä työssäni puhumattakaan opiskeluaikoina.

        Toki on myönnettävä että halusin korkeakoulupaperit, jotta voisin hakea laajemmalta osaamisalueelta töitä, ja onnistuin!

        Toisaalta liike-elämä on mielestäni solidaarista: eli kyvykäs tyyppi pärjää ja saa haastavia töitä oli sitten paperit mistä oppilaitoksesta tahansa.

        Väitän että nykyinen merkonomikoulutus päihittää tradenomikoulutuksen, koska se keskittyy olennaiseen, ei lainailemaan yliopistomaailman opintokokonaisuuksia-> usein sievistelyä ja oman arvon yletöntä korottamista (ystäväni on ammattikorkeakoulussa opettajana, karmaisevia kokemuksia).


    • valmis merkonomi

      Itse valmistuin merkonomiksi viime keväänä ja olen siitä asti etsinyt kunnon työtä tai opiskelu paikkaa mutta istun vieläkin K-kaupan kassalla..
      Aika säälittävää valmistuin kuitenkin kiitettävillä papereilla, mutta kaikki haluavat töihin vain tradenomeja tai ekonomeja. Olen myös yrittänyt opiskelemaan, mutta siellä halutaan vain ylioppilaita..Joten päädyt varmaan Alepan kassalle, mutta koska Hokin tapana on kusettaa nuoria tyhmiä merkonomeja niin pidä huolta siitä, että saat oikeata palkkaa, etkä harjottelijan palkkaa.
      Ja kun talvella kävelet kauppatorilla ja heität lumipallon mihin suuntaan tahansa osut työttömään merkonomiin! Tseppiä vaan!
      Ja opiskelusta vielä ainakin minun oppilaitoksissa olimme kun lastentarhassa tunnilla puhuttiin puhelimeen ja poltettiin tupakkaa luokan ikkunasta.. Opettajilla ei ollut mitään opetusmotivaatiota kun ne katselivat päivästä toiseen mölyapinoita. Poissaolo prosentti oli erittäin suuri (itsellänikin melkein 100 tuntia/jakso) mutta tein kahta duunia puolivuotta opiskeluni ohella ja loput 2 ja puol vuotta yhtä duunia. töissä viikkotuntimääräni oli usein yli 30 tuntia.
      Ainoat järkevät aineet olivat erillaiset laskentaaineet. muuten tehtiin markkinoinnissa jotain asiakastyytyväisyys kyselyjä miljoonittain! (tiedät varmaan niitä jossa kysytään esim. juotko ingmanin vai valion maitoa? Miksi? Miksi et? Vaikuttaako hinta? Vai saatavuus? Vai mikä?)

      • juuuuu

        Sitä se on korkeammankin asteen markkinointi..
        toinen huono valinta on kauppakielet..


      • marienus

        niin voihan se tosissaan olla että sitten istuu kaupan kassalla..mutta mielestäni se on ihan ihmisestä kiinni..ja sitäpaitsi jos menee hermot kassalla istumisesta niin voithan vaihtaa alaa..mennä hakemaan jonnekin muuhun kouluun..nykyään kun mikään ovi ei ole milloinkaan suljettu..ja minä en ainakaan aio mennä kassalle vaikka se olisi viimeinen mahdollisuus..päättäväisyydellä siitä selviää niinkuin monesta muustakin! tsemppiä sulle ja kannattaa yrittää ammattikorkeaan (jos ala kiinnostaa!) tai vaihtaa ihan uuteen alaan..!


      • berupi
        marienus kirjoitti:

        niin voihan se tosissaan olla että sitten istuu kaupan kassalla..mutta mielestäni se on ihan ihmisestä kiinni..ja sitäpaitsi jos menee hermot kassalla istumisesta niin voithan vaihtaa alaa..mennä hakemaan jonnekin muuhun kouluun..nykyään kun mikään ovi ei ole milloinkaan suljettu..ja minä en ainakaan aio mennä kassalle vaikka se olisi viimeinen mahdollisuus..päättäväisyydellä siitä selviää niinkuin monesta muustakin! tsemppiä sulle ja kannattaa yrittää ammattikorkeaan (jos ala kiinnostaa!) tai vaihtaa ihan uuteen alaan..!

        ..aio ? no, älä hirveästi pety jos muutat mieltäsi, ethän ? : )
        oiskos niitä sellasia kouluja joissa vois käydä lukion ja kaupan samalla ? jossain ? sehän ois kato hauska kun ei ihan kotikulmissa tarvis olla ?


      • marienus
        berupi kirjoitti:

        ..aio ? no, älä hirveästi pety jos muutat mieltäsi, ethän ? : )
        oiskos niitä sellasia kouluja joissa vois käydä lukion ja kaupan samalla ? jossain ? sehän ois kato hauska kun ei ihan kotikulmissa tarvis olla ?

        joo siis onhan se kaksois-tutkinto sellane et siis käy ammatillisen ja lukion samaa aikaa..
        ja jos sulla on mahdollisuus ja et pääse minnekään "parempaan" paikkaan opiskelemaan niin mene iltalukioon..!! lukion käynti ei ole välttämätön mutta hyvä apu tiukan paikan tullessa :)


    • Anonyymi

      Noniin 2022 soisi ihmisten osaavan hakea historian tietous googlesta. Merkonomilakki on vanhin alin korkeakoululakki, oli ylioppilastutkintoa isompi tutkinto, siksi siinä on tupsu jätetty perinteeksi. Joskus 2000 luvun alussa uudistettiin tutkinnot ja tuli ammattikorkean Tradenomi, heillä on nyt oman värinen lakki. Ammattilakit ovat perinne. HoviMestari ei saanut olla ilman lakkia tai muutkaan mestarit. Sairaanhoitajalla piti olla lakki jopa sodassa, junanhoitajalla VR lakki muistuttaa nyky valmistujaislakkeja jne jne. Vappu esim on työväen juhla, ylioppilaat eivät pitäneet omasta päivästään joten "omivat" vappupäivän. Nykyäänhän se on kaikkien opiskelijoiden, perheiden, työväen, liittojen juhla, ihan kaikkien juhla. Pitäkää kaikkia lakkeja ylpeydellä. Toisen asteen tutkinto ei tule helposti, vaatimukset ovat kovia näin 2022 peruaopintoineen, syventävät aineineet ja näytöt päälle. Lisäksi on halutessaan väyläopinnot, muuntokoulutys ym. Tai voi mennä tekemään paljon rahaa metallialat ja tekniikan alat, on edelleen kovat palkat, siellä riittää töitä. Valmistujaislakki tai ammattilakki on kenelle tahansa valmistuneelle, se on iso saavutus. Lisäksi näin 2022 kaikilla toisen asteen tutkinnoilla, mikäli hyvät numerot pääsee korkeakouluihin ja väylillä yliopisoihin. Tosi laajat mahdollusuudet.

    • Anonyymi

      Itse en hakeutuisi niihin ns "parempiin hommiin". K-kaupan kassalla on varsin mukava istua sen jälkeen kun on kokenut nuo akateemiset työpaikat jossa peruspalkka on hitusen enemmän kuin siellä kassalla mutta töitä tehdään vähintään 70-tuntia viikossa. Joo kyllähän siinä tienaa enemmän mutta elämä valuu hukkaan kun jatkuvasti töissä.

    • Anonyymi

      Markkinointi on yksi Suomen kilpailluimpia aloja; yleensä alan työt menevät alalla korkeakoulutetuille. Jos haluat pelkällä merkonomin tutkinnolla markkinointialalle, pitää sinun olla todella, todella hyvä ja valmis tekemään työnäytteitä eri puolille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe