Helsinki kokeilee nastarengaskieltoa Tässä syy

Lönnrotinkadulle ei ole tulevana kolmena talvena nastarenkailla asiaa.

Kerrankin mennään ajassa eteenpäin ainakin 50 v.

Helsingin kaupunki ottaa kovat otteet käyttöön ilmanlaadun ja melun vähentämiseksi. Kolmena seuraavana talvena kokeillaan keskustasta Lauttasaaren suuntaan kulkevalla Lönnrotinkadulla läpiajon kieltävää nastarengaskieltoa.

Tontille saa edelleen ajaa nastoillakin.

”Nastarenkaat aiheuttavat puolet katupölystä. Tällä hetkellä Helsingin keskustan autoista 70 prosenttia ajaa talviaikaan nastarenkailla ja 30 prosenttia kitkoilla. Tavoitteena on kääntää osuudet kymmenessä vuodessa toisinpäin”, ympäristötarkastaja Milla Susi Helsingin kaupungilta kertoo.

Lönnrotinkatu on valittu kokeiluväyläksi, koska se kuilumainen katu, jossa on paljon melua ja katupölyä. Kadun käytölle on myös vaihtoehtoisia reittejä.

”Kieltoa valvoo poliisi, kuten muitakin liikennesääntöjä”, Susi muistuttaa.

Kielto todennetaan nastarenkaan käyttökieltoa osoittavalla liikennemerkillä. Rengasvalintojen seurauksista aiotaan myös tiedottaa laajasti.

Suden mukaan sekä Tukholmassa että Oslossa on onnistuttu kääntämään aiemmin yleinen nastarenkaiden käyttö yleiseksi kitkarenkaiden käytöksi. Oslossa on otettu käyttöön nastarengasmaksu ja Tukholmassa on kielletty nastarenkaiden käyttö joillakin kaduilla.

Nastarenkaiden käyttäjät vetoavat yleensä rengasvalinnassaan liikenneturvallisuuteen. Tukholmassa ja Oslossa ei ole todettu onnettomuuksien lisääntyneen muuttuneen rengaskulttuurin myötä.


https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/helsinki-kokeilee-nastarengaskieltoa-t%C3%A4ss%C3%A4-syy/ar-AA11X2p1?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=de2493e2821c450b879644158f139a39

82

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nastarenkaiden tuomasta turvallisuuden lisääntymisestä, ei voi olla yhdellekään täysjärkiselle mitään epäselvää.

      • Anonyymi

        Nastarenkaat sopivat tietyntyyppisille kuskeille myös paremmin. Juuri kortin saaneen ajoneuvon alla on nastarenkaat varmasti turvallisemmat, kuin kitkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat sopivat tietyntyyppisille kuskeille myös paremmin. Juuri kortin saaneen ajoneuvon alla on nastarenkaat varmasti turvallisemmat, kuin kitkat.

        Nastarenkaat ovat kaikille kuskeille turvallisemmat kuin kitkat, kun olosuhteet ovat liukkaat. Ei nastarenkaiden parempi turvallisuus riipu mitenkään kuljettajan kokemuksesta tai ajotaidosta. Ei ole olemassa mitään ’kuljettajatyyppiä’, joille nastarenkaat eivät olisi liukkailla keleillä turvallisempia kuin kitkat.

        Tietysti kokemattomille ja vähemmän ajaville on turvallisemmat renkaat fiksu valinta. Tätähän varmaan tarkoititkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat kaikille kuskeille turvallisemmat kuin kitkat, kun olosuhteet ovat liukkaat. Ei nastarenkaiden parempi turvallisuus riipu mitenkään kuljettajan kokemuksesta tai ajotaidosta. Ei ole olemassa mitään ’kuljettajatyyppiä’, joille nastarenkaat eivät olisi liukkailla keleillä turvallisempia kuin kitkat.

        Tietysti kokemattomille ja vähemmän ajaville on turvallisemmat renkaat fiksu valinta. Tätähän varmaan tarkoititkin.

        Onhan panssarivaunukin TURVALLISEMPI nokkakolarissa auton kanssa, mutta jokainen ymmärtää, ettei kaikki voi ajella panssarivaunuilla. Samoin on nastojen laita, vaikka ne joissain tilanteissa pitävätkin kitkoja paremmin, ovat nastojen aiheuttamat haitat (hengityssairaudet ym.) tutkitusti kuitenkin huomattavasti hyötyjä suuremmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan panssarivaunukin TURVALLISEMPI nokkakolarissa auton kanssa, mutta jokainen ymmärtää, ettei kaikki voi ajella panssarivaunuilla. Samoin on nastojen laita, vaikka ne joissain tilanteissa pitävätkin kitkoja paremmin, ovat nastojen aiheuttamat haitat (hengityssairaudet ym.) tutkitusti kuitenkin huomattavasti hyötyjä suuremmat.

        Harvalla on varaa panssarivaunuun ja vaikka olisikin, niin mukavuussyistä varmasti mieluummin valitsee auton.

        Nastarenkaiden ylivoima pidon osalta on aina liukkailla keleillä.
        Toki haittoja on, mutta vaihtoehtona olevalla suolauksella ja hiekoutuksella niitä on enemmän ja vähintään yhtä haitallisia. Ne vaan mielellään yritetään unohtaa syystä tai toisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvalla on varaa panssarivaunuun ja vaikka olisikin, niin mukavuussyistä varmasti mieluummin valitsee auton.

        Nastarenkaiden ylivoima pidon osalta on aina liukkailla keleillä.
        Toki haittoja on, mutta vaihtoehtona olevalla suolauksella ja hiekoutuksella niitä on enemmän ja vähintään yhtä haitallisia. Ne vaan mielellään yritetään unohtaa syystä tai toisesta.

        Nastarenkaat ja niiden irrottamat pienhiukkaset ovat kaikissa tutkimuksissa todettu ylivoimaisesti suurimmaksi syyksi kaupunkien huonoon ilmanlaatuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan panssarivaunukin TURVALLISEMPI nokkakolarissa auton kanssa, mutta jokainen ymmärtää, ettei kaikki voi ajella panssarivaunuilla. Samoin on nastojen laita, vaikka ne joissain tilanteissa pitävätkin kitkoja paremmin, ovat nastojen aiheuttamat haitat (hengityssairaudet ym.) tutkitusti kuitenkin huomattavasti hyötyjä suuremmat.

        Laita linkki siihen tutkimuksen, jota tarkoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat kaikille kuskeille turvallisemmat kuin kitkat, kun olosuhteet ovat liukkaat. Ei nastarenkaiden parempi turvallisuus riipu mitenkään kuljettajan kokemuksesta tai ajotaidosta. Ei ole olemassa mitään ’kuljettajatyyppiä’, joille nastarenkaat eivät olisi liukkailla keleillä turvallisempia kuin kitkat.

        Tietysti kokemattomille ja vähemmän ajaville on turvallisemmat renkaat fiksu valinta. Tätähän varmaan tarkoititkin.

        Käännetään se niin päin, että kokenut kuski hallitsee kitkarenkailla ajamisen paremmin kuin noviisi. Käänteisesti siis, että nastarengas sopii tuoreelle noviisille paremmin kuin kitkat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita linkki siihen tutkimuksen, jota tarkoitat.

        KVG


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan panssarivaunukin TURVALLISEMPI nokkakolarissa auton kanssa, mutta jokainen ymmärtää, ettei kaikki voi ajella panssarivaunuilla. Samoin on nastojen laita, vaikka ne joissain tilanteissa pitävätkin kitkoja paremmin, ovat nastojen aiheuttamat haitat (hengityssairaudet ym.) tutkitusti kuitenkin huomattavasti hyötyjä suuremmat.

        Todellinen järjen jättiläinen. Jätä toki fillaristasi nastat pois, valot sinulla varmaan onkin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännetään se niin päin, että kokenut kuski hallitsee kitkarenkailla ajamisen paremmin kuin noviisi. Käänteisesti siis, että nastarengas sopii tuoreelle noviisille paremmin kuin kitkat.

        Itselläni on ollut ajokortti vuodesta 1983, ajokorttiluokkani on ABCE.
        Kilometrejä on takana n.2 miljoonaa.
        Olen nuoresta lähtien harrastanut erilaisia moottoriurheilulajeja mm. kartingia, rata-autoilua, trialia ja olen myös aktiivinen moottoripyöräilijä.

        Ehkä olen sinuun verrattuna sitten "tuore noviisi", kun edelleen valitsen autooni nastarenkaat.
        Vaikka olen vielä näin kokematon, on kuitenkin kohdalleni osunut muutama tilanne, joka olisi johtanut onnettomuuteen, jos autossani ei olisi ollut nastarenkaita.
        Mutta ehkä vielä joskus opin niin hyväksi kuljettajaksi, että kykenen etukäteen tietämään, koska metsästä juoksee hirvi tielle, koska jonkun näkemäesteen takaa juoksee lapsi tielle, yms.
        Siihen saakka joudun valitsemaan turvallisimmat renkaat autooni.


      • Anonyymi

        Kyllä ens talvena taas talvi yllättää Helsinkiläiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ja niiden irrottamat pienhiukkaset ovat kaikissa tutkimuksissa todettu ylivoimaisesti suurimmaksi syyksi kaupunkien huonoon ilmanlaatuun.

        Hiililämmitys terveellistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on ollut ajokortti vuodesta 1983, ajokorttiluokkani on ABCE.
        Kilometrejä on takana n.2 miljoonaa.
        Olen nuoresta lähtien harrastanut erilaisia moottoriurheilulajeja mm. kartingia, rata-autoilua, trialia ja olen myös aktiivinen moottoripyöräilijä.

        Ehkä olen sinuun verrattuna sitten "tuore noviisi", kun edelleen valitsen autooni nastarenkaat.
        Vaikka olen vielä näin kokematon, on kuitenkin kohdalleni osunut muutama tilanne, joka olisi johtanut onnettomuuteen, jos autossani ei olisi ollut nastarenkaita.
        Mutta ehkä vielä joskus opin niin hyväksi kuljettajaksi, että kykenen etukäteen tietämään, koska metsästä juoksee hirvi tielle, koska jonkun näkemäesteen takaa juoksee lapsi tielle, yms.
        Siihen saakka joudun valitsemaan turvallisimmat renkaat autooni.

        Nyt puhuttiin noviiseista. Väitätkö sitten että kitkat sopivat nastoja paremmin vähän ajavallille ja tuoreille kuskeille vai mikä oli pointtisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KVG

        Eikö linkkiä löydy? Ei kannata perustella puheitaan tutkimuksiin, joita ei ole tehty 😀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhuttiin noviiseista. Väitätkö sitten että kitkat sopivat nastoja paremmin vähän ajavallille ja tuoreille kuskeille vai mikä oli pointtisi?

        Edellisen kommentoijan luonnehdinnan mukaan olen ilmeisesti noviisi, koska koen nastarenkaat turvallisimmaksi valinnaksi.
        Eli en ole vielä riittävän kokenut autoilija, vaikka pari miljoonaa kilometriä olen ehtinyt ajella ja vähän sitä lajia harrastellutkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellisen kommentoijan luonnehdinnan mukaan olen ilmeisesti noviisi, koska koen nastarenkaat turvallisimmaksi valinnaksi.
        Eli en ole vielä riittävän kokenut autoilija, vaikka pari miljoonaa kilometriä olen ehtinyt ajella ja vähän sitä lajia harrastellutkin

        Etkä edelleenkään koe pysyväsi tiellä ilman nastoja. Autokouluun takaisin mars.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkä edelleenkään koe pysyväsi tiellä ilman nastoja. Autokouluun takaisin mars.

        Ilmeisesti olet hiukan heikkolahjainen, kun et ymmärrä, että turvallinen liikenne on aivan muuta, kuin "tiellä pysymistä".
        Ja kuten jo aiemmin totesin, olen harrastanut useampaa moottoriurheilulajia, sekä autoilla, että moottoripyörillä, niin en usko että autokoulu pystyisi opettamaan siitä mitään, mitä en jo osaa

        Mutta tavallaan ymmärrän asenteesi, jos pelkästään auton tiellä pitäminen on sinulle saavutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti olet hiukan heikkolahjainen, kun et ymmärrä, että turvallinen liikenne on aivan muuta, kuin "tiellä pysymistä".
        Ja kuten jo aiemmin totesin, olen harrastanut useampaa moottoriurheilulajia, sekä autoilla, että moottoripyörillä, niin en usko että autokoulu pystyisi opettamaan siitä mitään, mitä en jo osaa

        Mutta tavallaan ymmärrän asenteesi, jos pelkästään auton tiellä pitäminen on sinulle saavutus.

        Asennekouluun takaisin mars.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennekouluun takaisin mars.

        Ehkä lukihäiriö voisi selittää syyn heikolle ymmärryksellesi?


      • Anonyymi

        ARABIASSA kun ajellaan hiekkamaastossa ja hiekkamyrskyissä siellä ei ole mitään kokemusta jäästä lumesta vesisateesta varsinaisesti pimeydestä vesien jäätymisestä NIIN ON PARASTA ETTÄ ALKUPERÄISET SUOMEN KANSALAISET HOITAA NÄMÄ MEIDÄN ILMASTON MUKAISET TIE LIIKENNE ASIAT KOKONAAN !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan panssarivaunukin TURVALLISEMPI nokkakolarissa auton kanssa, mutta jokainen ymmärtää, ettei kaikki voi ajella panssarivaunuilla. Samoin on nastojen laita, vaikka ne joissain tilanteissa pitävätkin kitkoja paremmin, ovat nastojen aiheuttamat haitat (hengityssairaudet ym.) tutkitusti kuitenkin huomattavasti hyötyjä suuremmat.

        VAI HENGITYS SAIRAUDET KYLLÄ ON ARABIMAISSA SITTEN KAIKILLA KEUHKOSAIRAUS HIEKKAPÖLYSTÄ HUH ! HERRA ISÄ SENTÄÄN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvalla on varaa panssarivaunuun ja vaikka olisikin, niin mukavuussyistä varmasti mieluummin valitsee auton.

        Nastarenkaiden ylivoima pidon osalta on aina liukkailla keleillä.
        Toki haittoja on, mutta vaihtoehtona olevalla suolauksella ja hiekoutuksella niitä on enemmän ja vähintään yhtä haitallisia. Ne vaan mielellään yritetään unohtaa syystä tai toisesta.

        Ei voi hiekoittaa kun hiekkapölystä tulee hiekkapöly keuhkosairaus tää on taas tätä Ullanlinnan psykiatrin porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ja niiden irrottamat pienhiukkaset ovat kaikissa tutkimuksissa todettu ylivoimaisesti suurimmaksi syyksi kaupunkien huonoon ilmanlaatuun.

        Joo on se takia arabimaissa kielletään autoilu kokonaan kun hiekka aiheuttaa huonon ilman laadun siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännetään se niin päin, että kokenut kuski hallitsee kitkarenkailla ajamisen paremmin kuin noviisi. Käänteisesti siis, että nastarengas sopii tuoreelle noviisille paremmin kuin kitkat.

        Käänteisesti käänteisesti arabien maanteillä on hiekkaa käänteisesti siellä on hiekkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ens talvena taas talvi yllättää Helsinkiläiset.

        Talvi yllättää käänteisesti arabit afgaanilla nastakengät ettei liukastu käänteisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännetään se niin päin, että kokenut kuski hallitsee kitkarenkailla ajamisen paremmin kuin noviisi. Käänteisesti siis, että nastarengas sopii tuoreelle noviisille paremmin kuin kitkat.

        Sä et käänteisesti tiedä miten käänteisesti arabimaissa aasin kärryt nostaa hiekkapölyä keuhkoihin ja miten paljon kamelinpaska aiheuttaa tauteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellinen järjen jättiläinen. Jätä toki fillaristasi nastat pois, valot sinulla varmaan onkin pois.

        Nyt täytyy somalin poistaa nastat kengistä ja jatkaa kaatuilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennekouluun takaisin mars.

        Ei ei liikennemerkit vain poikia nainen ei ole ihminen eikä kävele jalkakäytävällä arabimaissa nainen on piilossa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat sopivat tietyntyyppisille kuskeille myös paremmin. Juuri kortin saaneen ajoneuvon alla on nastarenkaat varmasti turvallisemmat, kuin kitkat.

        Kortti on ollut enemmän kuin "juuri kortin saaneella" ja kilometrejäkin on tullut ja tulee edelleen kiitettävästi per vuosi, sinä saavutat varmaan sen kilometrimäärän 10 vuodessa, minkä minä vuodessa. Suosittelen sinua pysymään vain kaupungissa, mutta ole varovainen risteyksissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaat ja niiden irrottamat pienhiukkaset ovat kaikissa tutkimuksissa todettu ylivoimaisesti suurimmaksi syyksi kaupunkien huonoon ilmanlaatuun.

        Juu varmaan, mutta tässä maassa ei ole suurkaupunkeja, ei edes yhtä. Pikkukyliä, joista muutamalla on suuruudenhulkut päättäjät.


    • Anonyymi

      Noissa Helsinkiä selvästi eteläisemmissä kaupungeissa nostettiin tarvittaessa myös teiden liukkaudentorjuntaa muilla keinoin.
      Näinhän pitää tietysti tehdä Helsingissäkin ja onhan niin jo tehtykin. Helsingin seudulla suolataan jo nyt teitä luultavasti enemmänn kuin missään muualla Suomessa. Hiekoituskin on hyvin yleistä kriittisimmissä paikoissa.

      Kyllä Helsingissä ja pk-seudulla pärjää nykyisin hyvin ilman nastarenkaita, tiethän pidetään jatkuvasti sulina suolauksella ja hiekoitetaan ahkerasti.
      Ne harvat kerrat, kun kaikesta huolimatta on erittäin liukasta, koska suolausta eikä hiekoitusta ole ehditty vielä tehdä, voi helposti liikkua julkisilla useimmissa tapauksissa.

      • Anonyymi

        "Ne harvat kerrat, kun kaikesta huolimatta on erittäin liukasta, koska suolausta eikä hiekoitusta ole ehditty vielä tehdä, voi helposti liikkua julkisilla useimmissa tapauksissa."

        ...niin, lumitöiden tekijöiden, hiekoittajien ja suolaajienkin pitää päästä töihin, että edes ne julkiset kulkevat.
        Niillä palkoilla ei muuten hirveästi maastureita ostella, että kitkarenkaillakin pääsisi etenemään.

        Se nastarenkainen auto muuten liikkuu paremmin lumikaaoksessa kuin bussi...
        Junaliikennekin on ongelmissa säässä kuin säässä.

        Ei taida city-vihreä idealisti ymmärtää mitä kaikkea täytyy tehdä kaupungin pyörittämiseksi, hänen vielä nukkuessaan.


      • Anonyymi

        KUN Helsingissä sataa lunta, aurataan vain pääväylät, sivu- ja asuntokadut saavat olla lumisia ja liukkaita monta päivää jopa viikkoja sateen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KUN Helsingissä sataa lunta, aurataan vain pääväylät, sivu- ja asuntokadut saavat olla lumisia ja liukkaita monta päivää jopa viikkoja sateen jälkeen.

        Osa ehditään aurata vasta keväällä, kun sulava jäätikkö menee kelirikolle.

        Paljon on itsestäänselvyyksiä, joista perus toimistotyöläinen ei ole tietoinen, ennen kuin joku työ jää hoitamatta.

        Nähdään vain oma liikkumistarve siinä omassa suppeassa kuplassa ja kaiken muun voikin kieltää.


    • Anonyymi

      Suomeen tulisi säätää Saksan tyyliin yleinen nastarengaskielto.

      • Anonyymi

        Saksa on tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi lyhimmilläänkin. Luuletko, että sillä voisi olla liikenneoloihin vaikutusta? Mitä arvelet?


      • Anonyymi

        Suomeen tulisi säätää Saksan tyyliin yleinen nastarengaskielto.

        Ja sitten samalla pitää kieltää teiden suolaaminen joka vahingoittaa luontoa paljon enemmän kun nastarenkaat. Nastarenkaat tuo turvallisuutta suolaus vain turvallisuuden tunnetta. Sitten vielä lasinpesuaineet siihen päälle, miljoonia litroja lorotellaan siihen suolan sekaan. Ei hyvä.


      • Anonyymi

        Onhan meillä pikkuisen erilaiset kelit Saksan kanssa.


      • Anonyymi

        Saksan arabit ei voi ajaa autoa Iranissa koska hiekka pöly aiheuttaa keuhkosauraudet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saksa on tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi lyhimmilläänkin. Luuletko, että sillä voisi olla liikenneoloihin vaikutusta? Mitä arvelet?

        Iranin turkin hiekkapöly nousee keuhkoihin kaikki sairaudet joutuu siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen tulisi säätää Saksan tyyliin yleinen nastarengaskielto.

        Ja sitten samalla pitää kieltää teiden suolaaminen joka vahingoittaa luontoa paljon enemmän kun nastarenkaat. Nastarenkaat tuo turvallisuutta suolaus vain turvallisuuden tunnetta. Sitten vielä lasinpesuaineet siihen päälle, miljoonia litroja lorotellaan siihen suolan sekaan. Ei hyvä.

        Ei vaan kun hiekkamyrsky nousee pitää laittaa tiivisteet ikkunaan jos on ikkuna.


      • Anonyymi

        Niinkö? Miten olisi, jos ottaisit kartan ja katsoisit, missä Saksa sijaitsee. Se ei löydy tältä pohjoiselta pallonpuoliskolta. Voiko joku oikeasti olla noin nuija?


    • Anonyymi

      Miksi sitten henkilöautoilla ei pysty ajamaan Helsingissä pahimmissa kulumisurissa, ne kun ovat leveämmällä kuin henkilöauto raideväli? Kaikista pahimmissa kohdissa urat ovat vieläpä paripyörien aiheuttamia. Oletko nähnyt kovinkin monia henkilöautoja paripyörillä? Varmaankin Helsingissä kaikki bussit ja kuorma-autot käyttävät talvella nastarenkaita. :O

      • Anonyymi

        No ehkä rekkautot kyntää paljon painoa niissä raskaat lastit tekniikka pitää olla omia väyliä kuin busseilla


    • Anonyymi

      Vihdoinkin alkavat myöntämään että katupöly tappaa

      • Anonyymi

        Maailmassa on liikaa ihmisiä. Puolet vähemmän, niin planeetalla olisi mahdollisuus.


      • Anonyymi

        Usko tai älä kerran kuollaan oli pölyä tai ei.


      • Anonyymi

        Sen takia arabiamaissa kaikki on kuollut koska katupöly ja liikakansoitus.


    • Anonyymi

      Suolaus tappaa luonnon ja sitä kautta ihmiset.

    • Anonyymi

      Idiootti autoilija arto on taas perimmäisten kysymysten äärellä , joissa esittää mielipiteenään sitä älynlahjaa jota ruukkukasvit edustaa.

    • Anonyymi

      Viherterroria viherterrorin päälle, Helsingin kaupunginvaltuuston ja sen vihervirkamiesten toimesta. Täysin älyvapaata touhua. Mitä pitää tehdä että pääsemme näistä autoiluvihamielisistä vihreän aatteen hurmiossa toimivista tavallisten ihmisten terrorisoijista eroon?

      • Anonyymi

        Ainoa asia Helsingin viherterrorissa, jota kannatan on nastakielto. Tosin sekin saisi koskea koko kantakaupunkia. Muuten vihervassarit saisivat siirtyä itänaapuriin "kehitysideoineen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoa asia Helsingin viherterrorissa, jota kannatan on nastakielto. Tosin sekin saisi koskea koko kantakaupunkia. Muuten vihervassarit saisivat siirtyä itänaapuriin "kehitysideoineen".

        Antaahan tuo kannattamasi nastakielto aiheen siihen, että sinäkin saisit hengenheimolaistesi tapaan, nastakieltoa ja turvallisuuden vakavaa heikennystä kannattavana, siirtyä sinne itänaapuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaahan tuo kannattamasi nastakielto aiheen siihen, että sinäkin saisit hengenheimolaistesi tapaan, nastakieltoa ja turvallisuuden vakavaa heikennystä kannattavana, siirtyä sinne itänaapuriin.

        Eihän tuo turvallisuus ole mihinkään hävinnyt niissäkään maissa, joissa on siirrytty kokonaan nastattomaan talviautoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antaahan tuo kannattamasi nastakielto aiheen siihen, että sinäkin saisit hengenheimolaistesi tapaan, nastakieltoa ja turvallisuuden vakavaa heikennystä kannattavana, siirtyä sinne itänaapuriin.

        Sinä voit työntää sen itänaapurin prrsseseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo turvallisuus ole mihinkään hävinnyt niissäkään maissa, joissa on siirrytty kokonaan nastattomaan talviautoiluun.

        Toki meitä huomattavasti eteläisemmissä maissa on nastarenkaat monin paikoin katsottu aiheettomiksi.
        Meillä, ehkä pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, nastarenkaat on talvisissa olosuhteissa ja niillä joiden on joka päivä, kelistä tai tienpidosta huolimatta joka aamu tienpäälle lähdettävä, turvallisuudeltaan parhaan tuloksen antaa nastarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit työntää sen itänaapurin prrsseseessi.

        Vaikka sinulla tuo anuksesi on arvatenkin varsin avara, niin tuskin edes sinne tuo itänaapuri mahtuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sinulla tuo anuksesi on arvatenkin varsin avara, niin tuskin edes sinne tuo itänaapuri mahtuisi.

        Ihanaa nähdä mitä kundilla on mielessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki meitä huomattavasti eteläisemmissä maissa on nastarenkaat monin paikoin katsottu aiheettomiksi.
        Meillä, ehkä pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, nastarenkaat on talvisissa olosuhteissa ja niillä joiden on joka päivä, kelistä tai tienpidosta huolimatta joka aamu tienpäälle lähdettävä, turvallisuudeltaan parhaan tuloksen antaa nastarenkaat.

        Kyllä pääkaupunkiseudullakin tarvitaan kunnollisia talvirenkaita. Vain pääväylät aurataan ja suolataan nopeasti, sivukaduilla ja teillä aurausta joutuu odottamaan useita päiviä, liukkautta on pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo turvallisuus ole mihinkään hävinnyt niissäkään maissa, joissa on siirrytty kokonaan nastattomaan talviautoiluun.

        Mutta niissä maissa talviautoilu ei olekaan niin vaativaa kuin pohjoismaissa. Jos vaikkapa Keski-Euroopassa joskus sataa kunnolla lunta, koko liikenne on jumissa kun autoilla ei pääse mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pääkaupunkiseudullakin tarvitaan kunnollisia talvirenkaita. Vain pääväylät aurataan ja suolataan nopeasti, sivukaduilla ja teillä aurausta joutuu odottamaan useita päiviä, liukkautta on pitkään.

        Suolaus on kaikkein pahinta. Pilaa auton alustan ja saattaa aiheuttaa jopa jarrujen toimivuuden suhteen häiriöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki meitä huomattavasti eteläisemmissä maissa on nastarenkaat monin paikoin katsottu aiheettomiksi.
        Meillä, ehkä pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, nastarenkaat on talvisissa olosuhteissa ja niillä joiden on joka päivä, kelistä tai tienpidosta huolimatta joka aamu tienpäälle lähdettävä, turvallisuudeltaan parhaan tuloksen antaa nastarenkaat.

        Esimerkkeinä vaikka Oslo ja Tukholma. Niissä on tehokkaasti rajoitettu nastojen käyttöä, eikä se ole vaikuttanut liikenneturmien lukumäärään mitenkään. Jotain syystä suomalaiset, jotka pitävät itseään "rattimiehinä- ja naisina" eivät kuitenkaan osaa ajaa talvella, kuin apupyörillä (lue: nastoilla) varustetuilla autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pääkaupunkiseudullakin tarvitaan kunnollisia talvirenkaita. Vain pääväylät aurataan ja suolataan nopeasti, sivukaduilla ja teillä aurausta joutuu odottamaan useita päiviä, liukkautta on pitkään.

        Ylempänä ketjussa varsin monen kirjoittajan mielestä pk-seudulla ei ole tarve nastarenkaille, varmaan ainakin osin toimivan joukkoliikenteen ansiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkeinä vaikka Oslo ja Tukholma. Niissä on tehokkaasti rajoitettu nastojen käyttöä, eikä se ole vaikuttanut liikenneturmien lukumäärään mitenkään. Jotain syystä suomalaiset, jotka pitävät itseään "rattimiehinä- ja naisina" eivät kuitenkaan osaa ajaa talvella, kuin apupyörillä (lue: nastoilla) varustetuilla autoilla.

        On varsin oletettavaa, että jos meillä parissa kaupungissa esim. Helsinki ja Kauniainen, muutamilla keskustan kaduilla rajoitettaisiin nastarenkaiden käyttöä, ei se juurikaan vaikuttaisi mitenkään kokomaan onnettomuuslukuihin.


    • Anonyymi

      Laitetaan koko Helsinki kiinni sieltä ei tulla tänne eikä maakunnista tulla sinne. Voi kai ne laivatkin kulkea muualtakin kun helsingistä....? Lentokenttä onneksi Vantaalla.

      • Anonyymi

        "Nastarenkaat ja niiden irrottamat pienhiukkaset ovat kaikissa tutkimuksissa todettu ylivoimaisesti suurimmaksi syyksi kaupunkien huonoon ilmanlaatuun."

        Voi, voi. Nastarenkaat eivät juurikaan lisää pienhiukkasten määrää kaupungeissa. Pienhiukkasista kaupunki-ilmassa ainakin 85% tulee muualta kuin autoliikenteestä.
        Tuon löytää helposti netistä etsimällä.


    • Anonyymi

      Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän.

      "Kitkarenkaat nostavat enemmän pölyä irti asfaltin pinnasta kuin nastarenkaat.

      Tällaisen, hiukan yllättävänkin tuloksen on tuottanut Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian Nuuskija-auto. Liikenteen päästöjä tutkiva, liikkuva laboratorio pystyy tutkimaan, miten erilaiset renkaat muodostavat ja nostavat ilmaan katupölyä.

      "Ero on selvä ja johtuu kitkarenkaan imukuppiilmiöstä. Kitkarengas liimaantuu kiinni asfaltin pintaan tiiviimmin kuin nastarengas. Kun se irtoaa, sen ilmaonteloihin kertynyt hienojakoinen pöly pöllähtää ilmaan", kertoo Nuuskija-auton projektin johtaja, dosentti Liisa Pirjola.

      Pölyä on kitkarenkaiden jäljiltä ilmassa noin neljännes enemmän kuin nastarenkaan perässä."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kitkarengas-polyttaa-nastarengasta-enemman/b9421eef-e08b-3ff3-9045-7c2587b0b631

      Kitkarengas nostaa siis sen pölyn ilmaan nastarengasta tehokkaammin.

      • Anonyymi

        Kitkarengas nostattaa pölyä tehokkaasti, mutta suurin syyllinenhän on se nastarengastelija, joka jyrsii sen pölyn. Ei kesäisin pöllyä, kun kaikilla (lähes) on jyrsimet laitettu talliin lepäämään.

        Probleema on sama, kuin koiran jätökseen astumisessa. Onko saastumiseen syyllinen läjään astunut vai sen kadulle lojumaan jättänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarengas nostattaa pölyä tehokkaasti, mutta suurin syyllinenhän on se nastarengastelija, joka jyrsii sen pölyn. Ei kesäisin pöllyä, kun kaikilla (lähes) on jyrsimet laitettu talliin lepäämään.

        Probleema on sama, kuin koiran jätökseen astumisessa. Onko saastumiseen syyllinen läjään astunut vai sen kadulle lojumaan jättänyt?

        Hiekoitushiekka/sepeli ja suola aiheuttavat myös katupölyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarengas nostattaa pölyä tehokkaasti, mutta suurin syyllinenhän on se nastarengastelija, joka jyrsii sen pölyn. Ei kesäisin pöllyä, kun kaikilla (lähes) on jyrsimet laitettu talliin lepäämään.

        Probleema on sama, kuin koiran jätökseen astumisessa. Onko saastumiseen syyllinen läjään astunut vai sen kadulle lojumaan jättänyt?

        Oletko koskaan ajanut hiekkatiellä, miksi siellä pölyää kesällä niin rankasti vaikka kellään ei ole nastoja alla.


    • Anonyymi

      Hyvä hyvä...... katsotaan sitten riittääkö heurekan parkkipaikat romujen välisijoituspaikaksi kun vähän kolahtaa... Naurettavaa kokeilua tuolla alueella.
      Jossain muualla ei huomaisi mitään eroa liikenteessä.

    • Anonyymi

      Autoilija arto joka myös idioottina tunnetaan, on jälleen päästänyt melkoisen aivopierun joka ei suinkaan ole taholtaan ensimmäinen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kitkarenkaat käyvät lumisilla teille ja nastat jäisille teille. Itse olen ajanut sekä kitkoilla että nasta renkailla. Suomi on pitkä maa ja keli olosuhteet erilaiset. Ilmastonmuutos tuo omat ongelmat keli olosuhteisiin ja tekee haasteellisen liikkumiseen. Itsellä matka Helsinkiin 620 km työ siellä ja työn vuoksi tarvitaan autoa. Helsingissä kosteaa ja kova viima mereltä, aamusta kadut hienoisessa jäässä. Pärjäisin myös kitkoilla kyllä. Nyt valitsin nastat alle tie olosuhteiden vuoksi ja matkan pituuden vuoksi. Kuukausi kaksi stadissa viikko pohjoisessa.

      • Molemmat käyvät molempiin keleihin. Kitka on heikoimmillaan nastaan verrattuna veden peittämällä jäällä ja nasta vastaavasti mustalla jäällä.

        Mutta kitka on yleensä tunnokkaampi ajettava, mikä vähänkin kokeneemmalle kuljettajalle on varsin tärkeää. Siinä ajaessa huomaa heti muutokset pidossa. Nastalla mennään tasaisesti kunnes rytisee...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Molemmat käyvät molempiin keleihin. Kitka on heikoimmillaan nastaan verrattuna veden peittämällä jäällä ja nasta vastaavasti mustalla jäällä.

        Mutta kitka on yleensä tunnokkaampi ajettava, mikä vähänkin kokeneemmalle kuljettajalle on varsin tärkeää. Siinä ajaessa huomaa heti muutokset pidossa. Nastalla mennään tasaisesti kunnes rytisee...

        Ei pidä mennä sellaista vauhtia, joka ylittää kuskin ajokyvyn ja ajotaidot. Liikenteessä on aina velvollinen ajamaan tilanteisiin sopivaa nopeutta. Asiassa pitää mm. olosuhteiden, kelin ja sään lisäksi myös huomioida kalusto, eli myös ne renkaat.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Molemmat käyvät molempiin keleihin. Kitka on heikoimmillaan nastaan verrattuna veden peittämällä jäällä ja nasta vastaavasti mustalla jäällä.

        Mutta kitka on yleensä tunnokkaampi ajettava, mikä vähänkin kokeneemmalle kuljettajalle on varsin tärkeää. Siinä ajaessa huomaa heti muutokset pidossa. Nastalla mennään tasaisesti kunnes rytisee...

        "Nastalla mennään tasaisesti kunnes rytisee..."
        Eihän se nyt noin mene kuin kitkailijan mielikuvituksessa.
        Nastoilla mennään tasaisesti koska pitoa riittää eikä niitä rysäyksiä tule.


    • Anonyymi

      Aloitukseen liittyy mukava tarina.
      Viime talvena poliisi yritti kerran järjestää kadulla rengasratsian, mutta se täytyi lopettaa alkuunsa, koska nastarenkaallisia autoja oli niin paljon, että poliisi ei olisi voinut kohdella kansalaisia yhdenvertaisesti.

    • Anonyymi

      Autoilija arto, joka myös idioottina on tullut tunnetuksi, on onnistunut kopioimaan asian, jota ymmärryksensä ei kykene käsittämään.

    • Anonyymi

      Onko kellään nyt sitten havaintoa sieltä lönkalta, että onko se lumi siellä kadun varsilla puhtaan valkeaa, kun nastat ei oo raapimassa? Vai onko se yhtä lailla mustaa ja likaista kuin muillakin kaduilla?

      • Anonyymi

        Lumi on ollut kaikilla teillä puhtaan valkeaa.
        Nyt muuttuu, kun tulee lämmintä ja suolausta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3794
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1871
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1414
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      910
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      880
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe