Tulipa aamupäivällä käyty pitkästä aikaa terveyskeskuksessa. Noin yleisesti minä olen todella "hyvä" kansalainen, perusterve, vailla lääkityksiä, todella harvoin kipeä, enkä tarvitse juuri koskaan lääkäri. Vaan tänään aamulla koin erään itselleni täysin vieraan ja jopa hieman pelottavan oireen (joka tosin osoittautui vääräksi hälytykseksi). Vaan siis silloin vielä minulle tuntemattoman oiireen vuoksi päätin ensimmäistä kertaa moneen vuoteen turvautua terveydenhuollon palveluihin.
Ensiksi soitin puhelinpalveluun saadakseni arvion kannattaako oiretta käydä näyttämässä. Jonotin puhelinpalveluun noin kaksi minuuttia, sain ohjeen käydä varmuuden vuoksi näytille ja koska en ole vielä aiemmin käynyt näytillä nykyisessä asuinpaikassani, niin sain myös ohjeet miten toimia. Koska kyseessä oli ehkä suht pikaista tutkimista vaativa oire, mutta aikoja ei enää tälle päivälle ollut, minut neuvottiin terveyskeskuksen päivystykseen.
Menin minulle osoitettuun terveyskeskukseen. Otin vuoronumeron terveydenhoitajan vastaanotolle ja noin 15 minuutin kuluttua olin terveydenhoitajan pakeilla. Hän kyseli oireeni ja konsultoi lääkäriä ja lähetti minut lääkärin pakeille. Menin odottamaan ja noin kymmenen minuutin kuluttua pääsin lääkärille. Oireeni tutkittiin ja sain diagnoosin (joka oli se, jota olin vähän itsekin epäillyt, mutta halusin varmistaa). Lääkäri konsultoi vielä puhelimitse erikoislääkäriä ja puhuttiin miten toimia, jos oire toistuu. Sitten lähdin kotiin. Kaikken tuohon kului aikaa noin tunti. Olin HYVIN positiivisesti yllättynyt. Olin kuvitellut että siellä joutuisi istumaan tuntikausia, kun menee ilman ajanvarausta. No toisaalta itselläni on lähinnä vain positiivisia kokemuksia suomalaisesta terveydenhuollosta. Enkä todellakaan voi moittia palvelun hitaudesta.
Kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta
34
340
Vastaukset
- Anonyymi
Oma kokemukseni on että hammashoitoon jonotetaan puoli vuotta.
Päivystyksestä tai terveysasemakäynnitä en ole yleensä hyötynyt koska niissä tutkitaan vain verenpaine, vatsan alue, kuunnellaan keuhkoja, silmien havaintokyky ja kopautetaan polveen pienellä vasaralla.
Lääkkeeksi määrätään tyypillisesti ummetus- tai närästyslääkettä.
Oireen tai kivun syytä ei tutkita eikä saa lähetettä kuvaukseen tai jatkotutkimukseen.
Jos saa lähetteen erikoissaairaanhoitoon niin silloin tutkitaan mutta ei välttämättä tehdä
muuta kuin määrätään jotain lääkettä tai todetaan vamma olisi pitänyt hoitaa heti ensimmäisellä kerralla päivystyksessä.
Lääkkeiden hyödystä tai hyödyttömyydestä ei pysty sanomaan mitää.
Sellaiset viat yleensä korjataan nopeasti jotka ovat selvästi silmin havaittavia ja mahdollisesti vaarallisia kuten iholla olevat kasvaimet.- Anonyymi
Itse varailen hammashoidon seuraavan tarkastuksen jo heti edellisen jälkeen, eli ikinä ei ole tarvinut odotella. Tosin ei mulla ole ikinä ollut hammasongelmia, että olisi tarvinut mitään akuuttia tehdä.
Mitään kuvaamistasi toimenpiteistä ei itselleni tehty. Kaikki mitä tehtiin oli kyseisten oireiden kannalta oleellista. Kertomiasi lääkkeitäkään en ole saanut, mutta eipä mulla toisaalta ole sellaisia oireitakaan koskaan ollut. Ne muutamat kerrat, kun olen esim. kivun takia lääkkeitä tarvinut, niin reseptiä on kyllä tarjottu suorastaan kahmalokaupalla. Muutoinkin olen kyllä aina saanut oireidenmukaista hoitoa ja lääkitystäkin, reseptin mukaan ihan varmuuden vuoksi, vaikken ole varsinaisesti pyytänyt. Erikoissairaanhoidon lähetteenkin olen saanut helposti, ne pari kertaa kun olen tarvinut. Raskausaikana esimerkikisi määrättiin ylimääräisiä ultria pari kappaletta todella helposti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse varailen hammashoidon seuraavan tarkastuksen jo heti edellisen jälkeen, eli ikinä ei ole tarvinut odotella. Tosin ei mulla ole ikinä ollut hammasongelmia, että olisi tarvinut mitään akuuttia tehdä.
Mitään kuvaamistasi toimenpiteistä ei itselleni tehty. Kaikki mitä tehtiin oli kyseisten oireiden kannalta oleellista. Kertomiasi lääkkeitäkään en ole saanut, mutta eipä mulla toisaalta ole sellaisia oireitakaan koskaan ollut. Ne muutamat kerrat, kun olen esim. kivun takia lääkkeitä tarvinut, niin reseptiä on kyllä tarjottu suorastaan kahmalokaupalla. Muutoinkin olen kyllä aina saanut oireidenmukaista hoitoa ja lääkitystäkin, reseptin mukaan ihan varmuuden vuoksi, vaikken ole varsinaisesti pyytänyt. Erikoissairaanhoidon lähetteenkin olen saanut helposti, ne pari kertaa kun olen tarvinut. Raskausaikana esimerkikisi määrättiin ylimääräisiä ultria pari kappaletta todella helposti.Riippuu varmasti lääkärin kokemuksesta että osaako lääkäri tehdä mitään.
Leikkauksen jälkeen olen saanut yhden tabletin paracetamolia ja ja kehoitettu ostamaan sitä koska se on käsikauppalääke ja saa ilman resptiä.
Hammashoidon tarkastukseen ei voi varata aikaa kuin suunnilleen puoli vuotta etukäteen voi ilmoittaa että haluaa tarkastuksen ja puolen vuoden päästä tulee kirje jossa kehoitetaan varaamaan aika.
Jos hammaslääkäri on laittanut potilastietoihin että tarkastus kolmen vuoden välein ja nyt on tarkastus niin seuraavan kerran voi yrittää saada aikaa vasta vuonna 2025.
Asut ilmeisesti jossain pienemmällä paikkakunnalla jossa ei ole valtavat jonot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu varmasti lääkärin kokemuksesta että osaako lääkäri tehdä mitään.
Leikkauksen jälkeen olen saanut yhden tabletin paracetamolia ja ja kehoitettu ostamaan sitä koska se on käsikauppalääke ja saa ilman resptiä.
Hammashoidon tarkastukseen ei voi varata aikaa kuin suunnilleen puoli vuotta etukäteen voi ilmoittaa että haluaa tarkastuksen ja puolen vuoden päästä tulee kirje jossa kehoitetaan varaamaan aika.
Jos hammaslääkäri on laittanut potilastietoihin että tarkastus kolmen vuoden välein ja nyt on tarkastus niin seuraavan kerran voi yrittää saada aikaa vasta vuonna 2025.
Asut ilmeisesti jossain pienemmällä paikkakunnalla jossa ei ole valtavat jonot.Onpa teillä outo systeemi. Kyllä meillä varataan ajat ihan itse ja tietysti korkeintaan vuoden välein tarkki. Kuka muka menee hammaslääkäriin vain kolmen vuoden välein? Missä päin Suomea tuollainen käytäntö on? Mä olen asustellut aika monessa paikassa Suomessa ja kaikkialla niistä on ollut samanlainen systeemi kuin täällä missä nyt asun. Ja asun pk-seudulla, että ei Suomesta juurikaan isompia paikkakuntia löydy, mutta totta puhut pieniähän nämäkin ovat. Siskoni asuu Helsingissä ja siellä homma toimii samoin kun täällä missä minä asun. Äitini asuu taas sitten eräässä toisessa pk-seudun kaupungissa ja hän käy kaupungin hammashoidossa säännöllisesti 2 kertaa vuodessa..
Mä olen saanut leikkauksen jälkeen käteeni reseptin ison tölkkiin vahvoja särkylääkkeitä. Sellaisiin, joita käsikauppatavarana ei saa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpa teillä outo systeemi. Kyllä meillä varataan ajat ihan itse ja tietysti korkeintaan vuoden välein tarkki. Kuka muka menee hammaslääkäriin vain kolmen vuoden välein? Missä päin Suomea tuollainen käytäntö on? Mä olen asustellut aika monessa paikassa Suomessa ja kaikkialla niistä on ollut samanlainen systeemi kuin täällä missä nyt asun. Ja asun pk-seudulla, että ei Suomesta juurikaan isompia paikkakuntia löydy, mutta totta puhut pieniähän nämäkin ovat. Siskoni asuu Helsingissä ja siellä homma toimii samoin kun täällä missä minä asun. Äitini asuu taas sitten eräässä toisessa pk-seudun kaupungissa ja hän käy kaupungin hammashoidossa säännöllisesti 2 kertaa vuodessa..
Mä olen saanut leikkauksen jälkeen käteeni reseptin ison tölkkiin vahvoja särkylääkkeitä. Sellaisiin, joita käsikauppatavarana ei saa.Hammashoidon jonot saadaan purettua ainoastaan niin että oireettomat käyvät harvemmin tarkastuksissa.
Helsinki on juuri niitä paikkakuntia joissa korona lisäsi hammashoidon jonoja ja niiden jonojen purkaminen kestää vuosia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-hammashoito-ajautui-kriisiin/#fb8a4080
https://www.apu.fi/artikkelit/hammaslaakari-keijo-odotti-aikaa-yli-kaksi-vuotta-syy-korona - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hammashoidon jonot saadaan purettua ainoastaan niin että oireettomat käyvät harvemmin tarkastuksissa.
Helsinki on juuri niitä paikkakuntia joissa korona lisäsi hammashoidon jonoja ja niiden jonojen purkaminen kestää vuosia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-hammashoito-ajautui-kriisiin/#fb8a4080
https://www.apu.fi/artikkelit/hammaslaakari-keijo-odotti-aikaa-yli-kaksi-vuotta-syy-koronaSe on heidän murheensa. Toinen keino purkaa niitä jonoja on allokoida sinne lisää resursseja. En tunne ketään, joka alkaisi uhrata omaa hammasterveyttään. Eikä sellaista todellakaan kuulu tehdä. Hyvin nuo itse tuntemani Helsingissä asustelevat pääsevät hammashoitoon. Se on tosiaan hyvin yleinen tapa, että seuraava aika varattaan jo heti edellisen jälkeen, niin ei joudu odottelemaan illoin kun se hoito on ajankohteinen.
Akuuttipuoli voi tietenkin olla ongelma, mutta siltä ongelmalta vältyy parhaiten, kun pitää niitä hampaita kunnossa. Siinä taas oleellista on juurikin tuo säännöllisyys. Se, että oirettomat eivät kävisi tarkastuksissa, vain pahentaisi ongelmaa ja lisäisi aikavievän ja kalliin akuuttihoidon tarvetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on heidän murheensa. Toinen keino purkaa niitä jonoja on allokoida sinne lisää resursseja. En tunne ketään, joka alkaisi uhrata omaa hammasterveyttään. Eikä sellaista todellakaan kuulu tehdä. Hyvin nuo itse tuntemani Helsingissä asustelevat pääsevät hammashoitoon. Se on tosiaan hyvin yleinen tapa, että seuraava aika varattaan jo heti edellisen jälkeen, niin ei joudu odottelemaan illoin kun se hoito on ajankohteinen.
Akuuttipuoli voi tietenkin olla ongelma, mutta siltä ongelmalta vältyy parhaiten, kun pitää niitä hampaita kunnossa. Siinä taas oleellista on juurikin tuo säännöllisyys. Se, että oirettomat eivät kävisi tarkastuksissa, vain pahentaisi ongelmaa ja lisäisi aikavievän ja kalliin akuuttihoidon tarvetta.Pakkohan se on ottaa riski tai käydä yksityisellä hammaslääkärillä koska hampaiden tarkastusväli julkisella puolella riippuu menneisyyden tilanteesta.
Hampaiden tarkastusväli on yksilöllinen. Huonosti hampaansa hoitavat pääsevät tarkastukseen vuoden välein ja muut 2-3 vuoden välein.
Tottakai tällä tavalla tilanne pahenee ja päätyy täydelliseen katastrofiin kun väestön ikääntyessä hampaiden ongelmat vaikeutuu ja hoito suoritetaan vasta kun tilanne on mennyt huonoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään kuvaamistasi toimenpiteistä ei itselleni tehty. Kaikki mitä tehtiin oli kyseisten oireiden kannalta oleellista. Kertomiasi lääkkeitäkään en ole saanut, mutta eipä mulla toisaalta ole sellaisia oireitakaan koskaan ollut. Ne muutamat kerrat, kun olen esim. kivun takia lääkkeitä tarvinut, niin reseptiä on kyllä tarjottu suorastaan kahmalokaupalla. Muutoinkin olen kyllä aina saanut oireidenmukaista hoitoa ja lääkitystäkin, reseptin mukaan ihan varmuuden vuoksi, vaikken ole varsinaisesti pyytänyt. Erikoissairaanhoidon lähetteenkin olen saanut helposti, ne pari kertaa kun olen tarvinut. Raskausaikana esimerkikisi määrättiin ylimääräisiä ultria pari kappaletta todella helposti."Itse varailen hammashoidon seuraavan tarkastuksen jo heti edellisen jälkeen"
Meillä ei voi varata aikoja kuin kolmen kuukauden päähän. Minua pyydettiin varaamaan aika hammaskiven poistoon kolme kk ennen. Varatessani sanottiin "meillä ei ole vapaita aikoja, 3kk varattuna, laitan jonoon." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakkohan se on ottaa riski tai käydä yksityisellä hammaslääkärillä koska hampaiden tarkastusväli julkisella puolella riippuu menneisyyden tilanteesta.
Hampaiden tarkastusväli on yksilöllinen. Huonosti hampaansa hoitavat pääsevät tarkastukseen vuoden välein ja muut 2-3 vuoden välein.
Tottakai tällä tavalla tilanne pahenee ja päätyy täydelliseen katastrofiin kun väestön ikääntyessä hampaiden ongelmat vaikeutuu ja hoito suoritetaan vasta kun tilanne on mennyt huonoksi.En ole koskaan kokenut tuollaista tarvetta, enkä kyllä ole kuullut oman lähipiirinikään tuollaista valittava. Oma hampaiden tarkistusvälini julkisella puolella riippu ihan siitä kuinka usein itseni sinne itse ilmoitan ja sama muillakin tuntemillani. En mä ole vielä koskaan tavannut ketään muuta aikuista kuin sinut, jolle hammaslääkäristä lähetettäisiin kutsuja tarkastukseen jollain tietyillä väleillä. Mä en ole sitten peruskouluajan saanut hammaslääkäreiltä minkäänlaista postia.
Oikeastaan ainoa tuntemani, joka on kironnut hammaslääkärille pääsyn hitautta, oli eksäni joka hoisi hampaansa todella huonosti ja sitten oli aina akuuttiajan tarpeessa ja se tietysti kesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan kokenut tuollaista tarvetta, enkä kyllä ole kuullut oman lähipiirinikään tuollaista valittava. Oma hampaiden tarkistusvälini julkisella puolella riippu ihan siitä kuinka usein itseni sinne itse ilmoitan ja sama muillakin tuntemillani. En mä ole vielä koskaan tavannut ketään muuta aikuista kuin sinut, jolle hammaslääkäristä lähetettäisiin kutsuja tarkastukseen jollain tietyillä väleillä. Mä en ole sitten peruskouluajan saanut hammaslääkäreiltä minkäänlaista postia.
Oikeastaan ainoa tuntemani, joka on kironnut hammaslääkärille pääsyn hitautta, oli eksäni joka hoisi hampaansa todella huonosti ja sitten oli aina akuuttiajan tarpeessa ja se tietysti kesti.Kirjoittelet aivan puutaheinää etkä tiedä mitään Helsingin tai Suomen kaupunkien hammashoidon tilanteesta.
Lueppas tästä ja herää todellisuuteen.
"Määrittelemme tutkimusvälin yksilöllisen hoidontarpeesi mukaan. Aikuiselle yleensä riittää suun ja hampaiden tutkimus 2-3 vuoden välein, jos suu ja hampaat ovat terveet ja yleisterveys on hyvä"
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveydenhoito/hammashoito/hammastarkastukset/aikuisten-hammastarkastukset - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittelet aivan puutaheinää etkä tiedä mitään Helsingin tai Suomen kaupunkien hammashoidon tilanteesta.
Lueppas tästä ja herää todellisuuteen.
"Määrittelemme tutkimusvälin yksilöllisen hoidontarpeesi mukaan. Aikuiselle yleensä riittää suun ja hampaiden tutkimus 2-3 vuoden välein, jos suu ja hampaat ovat terveet ja yleisterveys on hyvä"
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveydenhoito/hammashoito/hammastarkastukset/aikuisten-hammastarkastuksetEnpä puhu. Joikainen tuntemani Helsingissä asusteleva, joita on aika monta, varaa ihan itse hammashoitonsa. Ei meitä kukaan hammaslääkäri hammashoitoihin kotoa kysele. Ja todellakin, aika kannattaa varata heti edellisen jälkeen, jos haluaa siellä säännöllisesti käydä. Se on tietysti oma valintasi, jos menet hoitoon tuollaisen ohjeistuksen perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä puhu. Joikainen tuntemani Helsingissä asusteleva, joita on aika monta, varaa ihan itse hammashoitonsa. Ei meitä kukaan hammaslääkäri hammashoitoihin kotoa kysele. Ja todellakin, aika kannattaa varata heti edellisen jälkeen, jos haluaa siellä säännöllisesti käydä. Se on tietysti oma valintasi, jos menet hoitoon tuollaisen ohjeistuksen perusteella.
Ja siis minä en menisi noin harvoin. Minä käyn tarkastuttamassa hampaani kerran vuodessa ja siksipä mulla ei koskaan ole mitään ongelmia ollut. Kertaakaan ei ole yksikään kunnallinen hammaslääkäri rutisut vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä puhu. Joikainen tuntemani Helsingissä asusteleva, joita on aika monta, varaa ihan itse hammashoitonsa. Ei meitä kukaan hammaslääkäri hammashoitoihin kotoa kysele. Ja todellakin, aika kannattaa varata heti edellisen jälkeen, jos haluaa siellä säännöllisesti käydä. Se on tietysti oma valintasi, jos menet hoitoon tuollaisen ohjeistuksen perusteella.
Elät mielikuvitusmaailmassa. Julkinen hammashoito sanelee sen milloin pääset hammashoitoon tai tarkastukseen.
Et kykene tunnustamaan elämän realiteetteja vaan pakenet mielikuvitusmaailmaan jossa mielikuvitustuttavasi varailevat aikoja hammashoitoon.
Lue ylempänä olevan linkin sisältö niin saatat havahtua todellisuuteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään kuvaamistasi toimenpiteistä ei itselleni tehty. Kaikki mitä tehtiin oli kyseisten oireiden kannalta oleellista. Kertomiasi lääkkeitäkään en ole saanut, mutta eipä mulla toisaalta ole sellaisia oireitakaan koskaan ollut. Ne muutamat kerrat, kun olen esim. kivun takia lääkkeitä tarvinut, niin reseptiä on kyllä tarjottu suorastaan kahmalokaupalla. Muutoinkin olen kyllä aina saanut oireidenmukaista hoitoa ja lääkitystäkin, reseptin mukaan ihan varmuuden vuoksi, vaikken ole varsinaisesti pyytänyt. Erikoissairaanhoidon lähetteenkin olen saanut helposti, ne pari kertaa kun olen tarvinut. Raskausaikana esimerkikisi määrättiin ylimääräisiä ultria pari kappaletta todella helposti.Olet siis se turhaankävijä, joitten takia oikeasti sairaat saavat kuolla jonoon.
Meitähän on niin moneksi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpa teillä outo systeemi. Kyllä meillä varataan ajat ihan itse ja tietysti korkeintaan vuoden välein tarkki. Kuka muka menee hammaslääkäriin vain kolmen vuoden välein? Missä päin Suomea tuollainen käytäntö on? Mä olen asustellut aika monessa paikassa Suomessa ja kaikkialla niistä on ollut samanlainen systeemi kuin täällä missä nyt asun. Ja asun pk-seudulla, että ei Suomesta juurikaan isompia paikkakuntia löydy, mutta totta puhut pieniähän nämäkin ovat. Siskoni asuu Helsingissä ja siellä homma toimii samoin kun täällä missä minä asun. Äitini asuu taas sitten eräässä toisessa pk-seudun kaupungissa ja hän käy kaupungin hammashoidossa säännöllisesti 2 kertaa vuodessa..
Mä olen saanut leikkauksen jälkeen käteeni reseptin ison tölkkiin vahvoja särkylääkkeitä. Sellaisiin, joita käsikauppatavarana ei saa."Kuka muka menee hammaslääkäriin vain kolmen vuoden välein?"
Esimerkiksi minä en mene ellei ole pakko. Viimeksi otettiin hammas pois yli 20 v sitten. Vielä niitä on yli 3/4 jäljellä. Ikää minulla vasta 79 v.
- Anonyymi
biub bwkjöjtnnwbrö cyirr jwaröö hirr saa mtuja tietoja misäääänm
itään sovcir - Anonyymi
NHoitajien eläkkeiien eläkkeiden poisto, korkeintaan 400euroa korkeintaan kun menee el¨kkelle leloa.
- Anonyymi
Sentti kuukauddessa palkkasnsa hoitajille sopivas, 1 euro kukausipaqlkkanhahah.
itsellä olin joo poistivat näppulåän poskesta hyvin... samallsa hampiossa, eli hammasläräätälill ja lll hyvä joo kokaakiini puudutusta oli hampiossa ja uusi aika, jne... Pääpiirteittäin vain positiivisia kokemuksia, vaikkakin tän vuoden keväänä ajanvaraukset oli niin tukossa ettei pystynyt jättämään edes soittopyyntöä, jolloin keplottelin asiat järjestykseen kuulovammaisten tekstaripalvelun kautta.
Mutta sainhan mä vapautuksen rauhanajan palveluksesta aikoinaan, 2015-2016 asti olen saanut "kivoja" lääkkeitä vaikka eri lääkäreitä on ollut varmaan kymmenen, sekä sairauslomat, El Plan lausunnot yms. ovat myöskin menneet aika lailla mutkitta ja kitkatta.
Eri hoitokontaktien kanssa henkilökemiat ovat vaihdelleet, ja muutama vuosi sitten irtisanoin itse tapaamiseni erään harpun kanssa joka tuhlasi jatkuvasti koko 45min ajan Rivoista saarnaamiseen. Nykyinen on mukava ja ymmärtäväinen, ja hyvä sinänsä että toimii eri tiimissä / eri katon alla kuin tk-lääkärini jonka kanssa virallisemmat asiat hoidetaan, niin pystyy välillä käyttämään "hajoita ja hallitse" tyyliä varsinkin näin lakkojen aikana. Vaikka pientä lipsumista on ollut esim. lääkkeiden syklissä pysymisessä tässä viime, kohtuullisen stressaavan, kesän aikana niin kumpikin hahmottaa silti hyvin ison kuvan, että olen joka tapauksessa toipuva alkoholisti loppuelämäni ja tuo on siihen retkahdukseen nähden "pikkuasia".
Toki varmaan oma käytös, habitus, oikeinkirjoitus ja termit kirjallisessa viestinnässä jne. vaikuttaa paljon millaista kohtelua saa. Tässäkin se "subtleness" on avainsana. En mä mistään lyrtsirefloista puhu, vaan pregabaliinin puoliintumisajasta jne., etäyhteyksissä olen "laittautunut", paikan päällä asioidessa usein huomiotakki päällä jne. Painotan, ettei toi mun lääkitys todellakaan turha ole kun se on ollut sama jo yli 6 vuotta eikä eri lääkärit ole tehneet siihen muutoksia, mutta ei noi silti tyhmän käsiin jouda.
Ja ja... Tuskinpa sillä nyt pahemmin on vaikutusta, kyllä mä luotan terveydenhuollon objektiivisuuteen, mutta tuskin siitä ainakaan haittaakaan on että voin olla joidenkin silmissä komeakin ja joidenkin silmissä mukava juttelemaan autoista ja moottorisahoista kun reseptit on hoidettu pois alta 🙄😅
Tähänkin, kuten moneen muuhunkin asiaan elämässä, pätee se että
Niin metsä vastaa miten sinne huudetaan. 🙄- Anonyymi
Tuota olen minäkin kuullut, että ajanvaraukset ovat pullonkaula. Pari kertaa olen nyt tässä auttanut varaamaan äidilleni lääkäriaikaa ja voin itsekin tuon allekirjoittaa. Se ajanvaraus oli paljon aikaavievempää kuin tuo, kun itse kävin nyt tuolla päivystyksessä. Jos tuollainen kehitys jatkuu, että ilman ajanvarausta pääsee helpommin ja nopeammin, niin se on huono kehitys. Kun ihmiset tuon huomaavat, niin he alkavat mennä enemmän ilman sitä vaikeaa ja hankalaa ajanvarausta.
Sinällään en edes ymmärrä, että mistä tuo hankalasti järjestetty ajanvaraaminen johtuu. Meillä kuitenkin on tässä maassa monia erinomaisen hyvin ja helposti toimivia ajanvarausjärjestelmiä, mutta jostain syystä se ei tunnu ulottuvan terveydenhuoltoon (ainakaan kaikkialle) vaan siellä on kovin kankeita ja hankalia järjestelmiä. Se on selvä, että kun puhutaan akuuttitilanteista, niin silloin tarvitaan usein oireiden ja kiireellisyyden selvittämistä. Vaan silloin kun on kyse pienemmistä vaivoista tai kontrolleista ja varsinkin sellaisten ihmisten kohdalla, jotka kyllä itse huolehtivat asioistaa, niin ei terveydenhoitaja-/lääkäriajan varaamisen tarvitsisi olla yhtään sen monimutkaisempi juttu kuin vaikkapa kampaaja-ajan varaamisen, joka käy hyvin näpsäkästi. Ja koronarokoitusten kohdalla luotu systeemi näytti, että kyllä terveydenhuolltoonkin osataan tarvittaessa luoda erittäin kätevästi toimivia ajanvaraussysteemejä.
Tuokin on varmasti ihan oikea huomio, että sillä omalla käytökselläkin on paljon merkitystä siinä hoitotilanteessa. Mitä enemmän aikaa ja vaivaa menee ns. turhaan, niin sitä huonommaksi se kokemus varmasti jää. Lisäksi osalla ihmisistä ei oikein ole kykyä "vaatia" hoitoa ja kysyä tarvittaessa kysymyksiä. Kuten anoin tuolla aiemmin, niin itse olen tosiaan saanut reseptejä jopa varmuuden vuoksi, jos kipu on myöhemmin kovempi, kun olen sen ihan suoraan sanonut. Joidenkin huumausaineiksi jne. määriteltyjen lääkeiden kohdalla on tietysti eri juttu ja siitä säännöstellään takemmin, mutta ihan tavallisia peruslääkkeitä kyllä saa varsin helposti jos tarve on perusteltu ja mahdollinen. Monilla ihmisillä ainakin Suomessa on vähän sellainen tapa, että sitä omaa ongelmaa pikemmin vähän vähätellään siellä lääkärin pakeilla ja sitten jälkikäteen napistaan kun sai huonoa hoitoa eikä lääkäri tehnyt mitään. Anonyymi kirjoitti:
Tuota olen minäkin kuullut, että ajanvaraukset ovat pullonkaula. Pari kertaa olen nyt tässä auttanut varaamaan äidilleni lääkäriaikaa ja voin itsekin tuon allekirjoittaa. Se ajanvaraus oli paljon aikaavievempää kuin tuo, kun itse kävin nyt tuolla päivystyksessä. Jos tuollainen kehitys jatkuu, että ilman ajanvarausta pääsee helpommin ja nopeammin, niin se on huono kehitys. Kun ihmiset tuon huomaavat, niin he alkavat mennä enemmän ilman sitä vaikeaa ja hankalaa ajanvarausta.
Sinällään en edes ymmärrä, että mistä tuo hankalasti järjestetty ajanvaraaminen johtuu. Meillä kuitenkin on tässä maassa monia erinomaisen hyvin ja helposti toimivia ajanvarausjärjestelmiä, mutta jostain syystä se ei tunnu ulottuvan terveydenhuoltoon (ainakaan kaikkialle) vaan siellä on kovin kankeita ja hankalia järjestelmiä. Se on selvä, että kun puhutaan akuuttitilanteista, niin silloin tarvitaan usein oireiden ja kiireellisyyden selvittämistä. Vaan silloin kun on kyse pienemmistä vaivoista tai kontrolleista ja varsinkin sellaisten ihmisten kohdalla, jotka kyllä itse huolehtivat asioistaa, niin ei terveydenhoitaja-/lääkäriajan varaamisen tarvitsisi olla yhtään sen monimutkaisempi juttu kuin vaikkapa kampaaja-ajan varaamisen, joka käy hyvin näpsäkästi. Ja koronarokoitusten kohdalla luotu systeemi näytti, että kyllä terveydenhuolltoonkin osataan tarvittaessa luoda erittäin kätevästi toimivia ajanvaraussysteemejä.
Tuokin on varmasti ihan oikea huomio, että sillä omalla käytökselläkin on paljon merkitystä siinä hoitotilanteessa. Mitä enemmän aikaa ja vaivaa menee ns. turhaan, niin sitä huonommaksi se kokemus varmasti jää. Lisäksi osalla ihmisistä ei oikein ole kykyä "vaatia" hoitoa ja kysyä tarvittaessa kysymyksiä. Kuten anoin tuolla aiemmin, niin itse olen tosiaan saanut reseptejä jopa varmuuden vuoksi, jos kipu on myöhemmin kovempi, kun olen sen ihan suoraan sanonut. Joidenkin huumausaineiksi jne. määriteltyjen lääkeiden kohdalla on tietysti eri juttu ja siitä säännöstellään takemmin, mutta ihan tavallisia peruslääkkeitä kyllä saa varsin helposti jos tarve on perusteltu ja mahdollinen. Monilla ihmisillä ainakin Suomessa on vähän sellainen tapa, että sitä omaa ongelmaa pikemmin vähän vähätellään siellä lääkärin pakeilla ja sitten jälkikäteen napistaan kun sai huonoa hoitoa eikä lääkäri tehnyt mitään.Ihan hyviä pointteja. Keväällä noi oli ajankohtaisia, kun vuodenvaihteessa uloskirjattiin erikoissairaanhoidosta ja piti koittaa saada uusi hoitokontakti tk:sta. Omikron tai ainakin sen uhka ruuhkautti ajanvarauspuhelimet niin, että joku tantta totesi siinä nauhoituksessa ihan suoraan ettei edes soittopyyntöä voi jättää. Eikä E-terveyspalveluissa/Omakannassa ollut enää merkittynä aiempaa psykiatriani hoitokontaktiksi, eikä vielä nykyistä lääkäriäni kun en päässyt ajanvarauksesta läpi. Ja kun piti saada reseptejä, sekä aikataulun mukaisesti väliarvioita ja lausuntoja El Planiin.
Mutta ainahan sitä vanha kettu keinot keksii, niin kuulovammaisten tekstaripalvelun kautta asia lopulta järjestyi muutamassa tunnissa, noin 3 viikoin päivittäisen puhelintaistelun jälkeen. Viimeisessä viestissä totesin vielä sarkastisesti, että ei kannata ihmetellä jos kuulovammaisten määrä yhtäkkiä lisääntyy lähiaikoina, ja kiittelin että soittoaika järjestynee kun tässä nyt kirjoiteltiin 😁- Anonyymi
Julkinen hammashoito toimii hitaalla,aikoja perutaan ja varaaminen kestää vähintään puoli vuotta. Näin ainakin tampeeella
- Anonyymi
Saitko satasen kaupan päälle?
- Anonyymi
Naiset jotka paneskelee jännämiehiä joutuvat aina käymässä lääkärin juttusilla. Naiset saa joko seksitauteja tai turpaan jännämiehiltä joten lääkäreissä naiset käy usein.
- Anonyymi
Sulla on sitten tuollaista kokemusta aiheesta. No ei se mitään. Onhan se hyvä että terveydenhuolto toimii teillekin.
- Anonyymi
Hampaastani irtosi paikka, kunnalliseen hammaslääkäriin olisi pitänyt odottaa vähintään viikon verran. Joten minua ainakin neuvottiin suoraan menemään yksityiselle lääkäriasemalle hoitoa saamaan. Pääsin siellä seuraavana päivänä paikkaukseen... 208€ ja liki ½-tunnin käynti.
Suolanen hinta pienestä paikasta, mutt periaatteessa olen tyytyväinen saamaani pikaiseen kivuttomaan hoitoon. Samalla kerralla hammaslääkäri tarkasti nopeasti kokonaan hammasrivistöni, kunnossa ovat.
trollikka- Anonyymi
Sitä mäkin luulen, että tietynlaisissa akuuttitilanteissa julkisen hammashoitopuolen resurssipula varmasti käy selkeimmin ilmi. Silloin kun hoitoon pitäisi päästä nopeasti, mutta hammapuolella kuitenkaan juuri koskaan on hengestä kyse.
Toisaalta taas sitten kun puhutaan vaikka syöpähoidoista niin oman lähipiirin kokemuksella hoidot ovat erinomaisia. Samoin kun joutuu onnettomuuteen tai sairastuu akuutisti johonkin tulehdukselliseen sairauteen jne..
- Anonyymi
No miksei sinne yksityiselle sitten voi mennä hoitaan hampaita. Jättää vaan muutaman baarikäynnin väliin. Ja se on siinä. Ja hampaat kunnossa. Sinunhan ne hampaat on ja sinä siitä kärsit jos niitä ei hoida.
- Anonyymi
Hampaat eivät omalla kohdallani liittyneet asiaan mitenkään. Minä kävin terveyskeskuksessa, en hammaslääkärissä. Mulla ei ole koskaan ollut mitään hammasongelmia. Enkä kylle menisi yksityiselle, jollei olisi jostain syystä pakko. Mä maksan veroja, joten käytän ensisijaisesti niillä tuotettavia palveluita ja "ylimääräistä" vasta jos on akuutti tarve. Baareissa en ole käynyt vuosikausiin. Edellisen kerran istuin iltaa parin työkaverin kanssa 4 vuotta sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hampaat eivät omalla kohdallani liittyneet asiaan mitenkään. Minä kävin terveyskeskuksessa, en hammaslääkärissä. Mulla ei ole koskaan ollut mitään hammasongelmia. Enkä kylle menisi yksityiselle, jollei olisi jostain syystä pakko. Mä maksan veroja, joten käytän ensisijaisesti niillä tuotettavia palveluita ja "ylimääräistä" vasta jos on akuutti tarve. Baareissa en ole käynyt vuosikausiin. Edellisen kerran istuin iltaa parin työkaverin kanssa 4 vuotta sitten.
Kunnallisella puolella korjataan se mikä kuuluu korjata. Yksityisellä sitä mikä tuottaa. Ja jos ei korjattavaa oikein ole, keksitään. En tarkoita että ihan turhaa, mutta kuitenkin sellaista mitä ilman hyvin tulee toimeen niin ettei hampaat kärsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnallisella puolella korjataan se mikä kuuluu korjata. Yksityisellä sitä mikä tuottaa. Ja jos ei korjattavaa oikein ole, keksitään. En tarkoita että ihan turhaa, mutta kuitenkin sellaista mitä ilman hyvin tulee toimeen niin ettei hampaat kärsi.
Niin meinaat, että menee silleen niin ku ranskassa. Yksityinen hammaslääkäri korjaili vähävaraisten hampaita ja teki mm. tarpeettomia juurihoitoja ym. Ja laskutti sitten sosiaalitoimistoa niistä. Mutta se hammaslääkäri joutu siitä lopulta tuomiolle.
- Anonyymi
Olen ollut niin monta kertaa pettynyt julkiseen terveydenhuoltoon, etten ole käyttänyt sitä enää vuosikausiin. Itse käyn vain työterveydessä tai yksityisellä (esim hammashuolto) ja lapsen kanssa käydään pelkästään yksityisellä. Ajan saa heti, lähetteitä ei tarvitse ruinata, lisätutkimuksiin pääsee tarvittaessa helposti jne. Vakuutus toimii nopeasti, heti tiskillä tehdään suoraveloitus vakuutusyhtiöltä ja koko homma maksaa 0€ kun vuoden omavastuu 100€ on tullut täyteen. Lääkkeet maksetaan tilille tunneissa hakemuksen tekemisestä. Todella näppärää, edullista ja hermoja säästävää.
- Anonyymi
Tuntuu että tuo hoitajien lakotkin, rahan ahneutta vain.
Joillekin hoitajille vcoi olla oikeasti hauskaakin hoitaa erilaisia potilaita, jos pitää työstä kun pystyy parantamaan toisia. - Anonyymi
Kunnallisen puolen hammaslääkäripäivystykseen kyllä pääsee, kivun takia.
Mutta muihin toimenpiteisiin on mentävä yksityiselle.
Olisi hyvä, jos kela korvaisi enemmän, niistä toimenpiteistä, kuin hammastarkastuksesta.
Tai maksettaisiin itse se hammastarkastus.
Kohdistettaisiin kelakorvaus niihin kalliisiin toimenpiteisiin. Siis siihen sairauden hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230