Onko kellään kokemuksia luistimista joissa on 100 mm renkaat esim. k2 radical 100. Omistan tällä hetkellä mod 8.5 joissa 80 ja 84 mm renkaat, onko merkittävää hyötyä/eroa nopeuteen ja matkan pituuteen ?
100 mm renkaat kokemuksia?
11
6014
Vastaukset
- mutta spekulaatiota
Olen ymmärtänyt että pyöräkoon kasvattamisella olisi sama vaikutus kuin pyöräillessä vaihteen vaihdolla isompaa.
Eli jos pitää tahdin ennallaan niin vauhti kasvaa, vastaavasti saman vauhdin saa hitaammalla tahdilla.
Tietysti saman tahdin ylläpitäminen vaatii enemmän työtä.
Jos ei vääntö riitä niin vauhti voi laskeakin. Etenkin vastatuuli ja ylämäet voivat aiheuttaa yllättäviä rasituksia. Luistimissa kun ei sitten ole niitä pienempiä vaihteita niin kuin polkupyörissä :~(
Minulla ainakin mäet tuntuu raskaamilta 5*84 luistimilla kuin 4*80-82.
Eihän varusteiden eron tarvitse olla iso jotta voi hankinnan itselleen perustella. Esim 1:40h maratoniaikaan savutettava 1% parannus on jo yksi minuutti :~)- isottelija
Itse olen huomannut aina vaihtaessani luistimia uusiin 76mm->80mm->84mm ja pidempään kiskoon että vauhtini on kasvanut,kuitenkin 100 mm arveluttaa, koska kuten sanoit tuulessa, kiihtyvyydessä ja mäissä vauhti on mahdollisesti hitaampaa, puhumattakaan ajo-ominaisuuksista (traktorit?). 1 %:n erolla kuntoilijalle ei ole mitään merkitystä (ellei joku mene ohi).
- pro
isottelija kirjoitti:
Itse olen huomannut aina vaihtaessani luistimia uusiin 76mm->80mm->84mm ja pidempään kiskoon että vauhtini on kasvanut,kuitenkin 100 mm arveluttaa, koska kuten sanoit tuulessa, kiihtyvyydessä ja mäissä vauhti on mahdollisesti hitaampaa, puhumattakaan ajo-ominaisuuksista (traktorit?). 1 %:n erolla kuntoilijalle ei ole mitään merkitystä (ellei joku mene ohi).
Jonkinlainen konses lienee, ettei 90 tai 100mm pyörät suoraan juurikaan vaikuta vauhtiin verrattuna esim.84mm pyöriin. Toisaalta niillä voi olla mukavampi luistella epätasaisella, vähemmän tärinää, voidaan käyttää mukavammin kovia pyöriä esim. 85A.
- isottelija
pro kirjoitti:
Jonkinlainen konses lienee, ettei 90 tai 100mm pyörät suoraan juurikaan vaikuta vauhtiin verrattuna esim.84mm pyöriin. Toisaalta niillä voi olla mukavampi luistella epätasaisella, vähemmän tärinää, voidaan käyttää mukavammin kovia pyöriä esim. 85A.
Periaatteessahan kovempi pyörä on kimmoisampi ja nopeampi, kuten myös isompi pyöräkoko->pienempi vierintävastus (käytännössä pienet erot näissä saattavat kuitenkin olla hiustenhalkomista), kokemuksesta voin sanoa että esim. 76mm ja 84mm renkailla on huomattava ero (tosin eri luistimilla ja rengasprofiililla kokeiltu), mutta jossainhan raja/optimaalinen koko tulee vastaan riippuen useista tekijöistä ja siksi 16mm:n lisäyksen hyöty käytännössä arveluttaa.
- Ihmemiäs .
Pyöräkoko vaikutta moneen asiaan, vaan vauhtiin vaikuttaa pääasiassa se miten kovaan menoon luistelijan kunto kestää.
Siis isompi pyörä nielee mukavammin tien epätasaisuudet.
Muutoin voidaan tarkastella pyörän kehänopeutta: jos kehänopeus (=luistelijan nopeus)on sama isolla ja pienellä pyörällä, niin isompi pyörä pyörähtää samalla matkalla vähempi kertoja kuin pienempi pyörä. Näin voisi ajatella että isompi pyörä kuluukin hitaammin koska joka kohta pyörän pinnasta koskettaa maahan harvemmin. Tosiasiassa pyöristä poistuva ainemäärä voi olla sama, mutta isommassa pyörässä on enemmän ainetta. Käyttöikä kuitenkin kasvanee.
Samoin voisi ajatella että laakerit kuluvat vähemmän koska ne pyörivät niinikään hitaammin ja vähempiä kertoja.
Vaan kun pyöräkokoa kasvatetaan niin se aiheuttaa ensinnäkin sen että luistimen pituus kasvaa jos pyörien lukumäärää ei muuteta. Ja jos pyörien lukumäärää vähennetään se taas pienentää etu- ja takapyörän akseliväliä jos luistimen kokonaispituus pidetään samana. Ja samalla jäljelle jäävien pyörien rasitus kasvaa.
Toinen seikka on se että luistelijan etäisyys maasta kasvaa kun pyöräkoko kasvaa. Eli painopiste nousee puhumattakaan siitä että nilkkoihin ja jalkaan kohdistuvat rasitukset muuttuvat.
Muutama milli tai sentti korkeutta lisää ei juuri vaikuta mutta jossain kohtaa tule raja vastaan. Kuvittele - ihan vaan hypoteettisesti - että tehdään luistin jossa on halkaisijaltaan puolimetriset pyörät. Minkälaista niillä olisi luistella?
Tässä siis spekuloitiin pelkästän luistimen fysikaalisella osiolla, käytännön kokemusta minulla ei ole - vielä. Mutta ei nämä asiat tästä muuksi muutu, mutta riippuu myös luistimen rakentaasta yms. seikoista miten luistelija nämä seikat aistii. Mutta nopeuteen ei pyöräkoko itsessään vaikuta. Jos nopeus tuntuu kasvavan, tulee se hyöty muista asiaan liittyvistä seikoista, kuten esimerkiksi siitä että pyörä ei "töki" niin pieniin koloihin kuin pienempi pyörä. - Kentsu
isottelija kirjoitti:
Periaatteessahan kovempi pyörä on kimmoisampi ja nopeampi, kuten myös isompi pyöräkoko->pienempi vierintävastus (käytännössä pienet erot näissä saattavat kuitenkin olla hiustenhalkomista), kokemuksesta voin sanoa että esim. 76mm ja 84mm renkailla on huomattava ero (tosin eri luistimilla ja rengasprofiililla kokeiltu), mutta jossainhan raja/optimaalinen koko tulee vastaan riippuen useista tekijöistä ja siksi 16mm:n lisäyksen hyöty käytännössä arveluttaa.
Vedin eilen 41 km lenkin aikaan 2 h 21 min ja edellinen nopea lenkki parani 19 min. Syy tähän oli se, että poistin laakereiden voitelussa käyttämäni vaseliinin. Sen sijaan suihkutin laakerit ensin silikonispray:llä ja aineen kuivuttua lisäsin ompelukoneöljyä. Lopputuloksena oli se, että pyörät pyörivät todella hyvin ja vapautuneesti. Kaiken lisäksi kokeilin täältä saatua vinkkiä, eli jätin sisemmän suojalevyn pois laakereista huollon nopeuttamiseksi ja voin suositella Solmaster As 4 Teho (Moottoripesu 10 - 20% liuos) laakereiden helpoon pesuun.
Eli yhteenvetona totean, että mielestäni hauskinta on kun pöyrät pyrii vaikkakin huoltoväli lyhenesikin merkittävästi. Huolto pitää tehdä niin helpoksi ettei se ole rasite. Puoliavoimet laakerit pesee ja öljyy uudestaan tosi nopeasti. Itselläni on vaihtolaakerit jotka saan heti alle kun toiset rupeavat rahisemaan. - Pituusrajoitteinen
Ihmemiäs . kirjoitti:
Pyöräkoko vaikutta moneen asiaan, vaan vauhtiin vaikuttaa pääasiassa se miten kovaan menoon luistelijan kunto kestää.
Siis isompi pyörä nielee mukavammin tien epätasaisuudet.
Muutoin voidaan tarkastella pyörän kehänopeutta: jos kehänopeus (=luistelijan nopeus)on sama isolla ja pienellä pyörällä, niin isompi pyörä pyörähtää samalla matkalla vähempi kertoja kuin pienempi pyörä. Näin voisi ajatella että isompi pyörä kuluukin hitaammin koska joka kohta pyörän pinnasta koskettaa maahan harvemmin. Tosiasiassa pyöristä poistuva ainemäärä voi olla sama, mutta isommassa pyörässä on enemmän ainetta. Käyttöikä kuitenkin kasvanee.
Samoin voisi ajatella että laakerit kuluvat vähemmän koska ne pyörivät niinikään hitaammin ja vähempiä kertoja.
Vaan kun pyöräkokoa kasvatetaan niin se aiheuttaa ensinnäkin sen että luistimen pituus kasvaa jos pyörien lukumäärää ei muuteta. Ja jos pyörien lukumäärää vähennetään se taas pienentää etu- ja takapyörän akseliväliä jos luistimen kokonaispituus pidetään samana. Ja samalla jäljelle jäävien pyörien rasitus kasvaa.
Toinen seikka on se että luistelijan etäisyys maasta kasvaa kun pyöräkoko kasvaa. Eli painopiste nousee puhumattakaan siitä että nilkkoihin ja jalkaan kohdistuvat rasitukset muuttuvat.
Muutama milli tai sentti korkeutta lisää ei juuri vaikuta mutta jossain kohtaa tule raja vastaan. Kuvittele - ihan vaan hypoteettisesti - että tehdään luistin jossa on halkaisijaltaan puolimetriset pyörät. Minkälaista niillä olisi luistella?
Tässä siis spekuloitiin pelkästän luistimen fysikaalisella osiolla, käytännön kokemusta minulla ei ole - vielä. Mutta ei nämä asiat tästä muuksi muutu, mutta riippuu myös luistimen rakentaasta yms. seikoista miten luistelija nämä seikat aistii. Mutta nopeuteen ei pyöräkoko itsessään vaikuta. Jos nopeus tuntuu kasvavan, tulee se hyöty muista asiaan liittyvistä seikoista, kuten esimerkiksi siitä että pyörä ei "töki" niin pieniin koloihin kuin pienempi pyörä.4 x 100 mm:n kisko:
- Isommat renkaat -> suurempi huippunopeus
- Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
- Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa -> renkaat kestävät pidempään
- Vaikeampi kiihdyttää, helpompi päästä eteenpäin vauhdin kasvettua
- Kömpelömmät ohjailla
Ainakin erään johtavan luistinvalmistajan 4 x 100 millimetrin seteissä kiskon kiinnityspulttien väliä on pidennetty, jotta luistimen painopiste tulisi alemmas.
4 x 100 mm:n pyörästö on tosiasiassa lyhempi kuin esimerkiksi 5 x 84 mm:n pyörästö.
Käytännön kokemus sanoo, että vekottimilla luistelu on kuin yrittäisi lähteä liikkeelle polkupyörällä liian isolla vaihteella. Vaikea päästä liikkeelle, mutta sitten kun liikkeelle päästään, luistelijaa ei pysäytä enää mikään ;) - isottelija
Pituusrajoitteinen kirjoitti:
4 x 100 mm:n kisko:
- Isommat renkaat -> suurempi huippunopeus
- Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
- Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa -> renkaat kestävät pidempään
- Vaikeampi kiihdyttää, helpompi päästä eteenpäin vauhdin kasvettua
- Kömpelömmät ohjailla
Ainakin erään johtavan luistinvalmistajan 4 x 100 millimetrin seteissä kiskon kiinnityspulttien väliä on pidennetty, jotta luistimen painopiste tulisi alemmas.
4 x 100 mm:n pyörästö on tosiasiassa lyhempi kuin esimerkiksi 5 x 84 mm:n pyörästö.
Käytännön kokemus sanoo, että vekottimilla luistelu on kuin yrittäisi lähteä liikkeelle polkupyörällä liian isolla vaihteella. Vaikea päästä liikkeelle, mutta sitten kun liikkeelle päästään, luistelijaa ei pysäytä enää mikään ;)Näyttää siltä että maailmalla useimmat kilpailijat ovat siirtyneet tai siirtymässä 4*100 kiskoon tai vastaavaan, haittapuolina on spekuloitu kaarrekäyttäytymistä varsinkin lyhyemmillä sisäradoilla, mutta pidemmillä radoilla näyttää siltä että 100mm:t tulevat hallitsemaan. Normaalikäytössä ongelmat lienevät niiden hallittavuus, pakolliset pysähdykset valoissa yms. sekä mahdollisesti teiden mäkisyys jotka hidastavat korkean keskinopeuden pitämistä.
- furbo
Kyllä 100mm renkaat muuttaa luistelua. Niillä päästään helpommin lähemmäksi maksimivauhtia ja sen ylläpito on helpompaa. Toisaalta ne eivät ole yhtä ketteriä kuin pienemmät pyörät ja niillä kiihdyttäminen on raskaampaa. Voidaan verrata kun laitat pyörässä ison vaihteen - aluksi raskas kiihdyttää, mutta kovassa vauhdissa tulet rennommin.
Luisteluteknisesti 100mm renkaisiin siirtyminen tarkoittaa liun pidentämistä. Luistelukulmaa syvemmäksi ja liukuun pituutta. Frekvenssillä saat vaan hapot. 100mm renkaiden tehokas käyttö vaatii siis enemmän voimaa.. ekoilla lenkeillä sen voi tuntea yllättävänä väsymyksenä. - K2 Rulez
Viime kesänä ostin Radical 100 luistimet, lisäksi löytyy vanhat MOD 8.5 luistimet. Kumpiakin tulee käytettyä, luistelin viime viikolla 30km:n lenkin kummillakin, radeilla meni aikaa 1h34m, modeilla 1h27m. Huippunopeus alamäessä rad 50km/h, mod 45km/h. Ongelmana radeilla oli kova tuuli joka hidasti matkan tekoa. Radit on mukavat ja niillä jaksaa luistella pitkään. Modit taas ovat ketterät, ne kiihtyy nopeasti ja ne tuntuu kuin jalan jatkeelta, tiedät tasan missä mennään. Mutta pidemmällä matkalla alkaa kaivata radeja.
Jos reitillä on vähän korkeuseroja eikä tuule niin jalkaan menee radit (saati jos matka on yli 40km, niin radit automaattisesti jalkaan). Mikäli keli on tuulinen ja reitti mäkinen, niin sitten modit. - Anonyymi
Minulla on kolmet luistimet,yhdet 80mm/82a ja kahdet 100mm:set toisissa kovuus 83a toisissa 85a. Nuo 85a ovat liian kovat karkeapintaiselle päällystykselle täristää jonkun verran,83a on suht mukava luistella samalla päällysteellä ja82a on paras.Mutta 100mm on huomattavasti nopeampi verrattuna 82mm:seen.Käytän luistellessa sauvoja jotka tietysti helpottavat mäkien nousua,tasaisella ja pienissä nousuissa menen sauvoittaluistelua melko paljon. Jos luistelu matkat ovat pitkiä niin suosittelen 100mm:siä luistimia. T: paljon luisteleva.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1811946Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671676Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä771467En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1351359- 481304
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1181057- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke205904Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43764