Moralismin tilalle moraali

Kun ajattelu oli vielä sangen puutteellista, tarjottiin valtavaa määrää moraalisia ohjeita, joita noudattamalla yksinkertainen ihminen teki vähemmän virheitä kuin toimimalla omapäisesti. Tällaisia olivat esimerkiksi Vanhan testamentin ohjeet.

Kun ajattelu kehittyi ja väki sivistyi, yhä enemmän ohjeeksi tuli, ettei pidä tehdä toiselle mitä ei itselleen haluaisi, tai myönteisemmin, että tulee tehdä toiselle, mitä itselleen haluaisi tehtävän.

Tämän noudattaminen vaatii jo korkeata intelligenssiä, koska ON AJATELTAVA. Mutta tekee vielä vähemmän virheitä.

Kaikkein virheettömin ohje on, että tekee havaintoja, kyselee ja kuuntelee herkällä korvalla, mitä toinen tahtoo, eikä pakota tai painosta ketään mihinkään.

Tämän palstan muutamat henkilöt ovat edelleen sillä kannalla, että JÄYKKÄ, ajattelua vaatimaton moraali eli moralismi olisi paras. Ovat sillä kannalla, että moraalisten perintöohjeiden noudattaminen olisi parasta. Nimittelevät modernimmin ajattelevia PERVOIKSI ja SAIRAIKSI.

Tällainen nimittely menee itse vakavan pervouden ja sairauden puolelle, mutta näiden pervojen ja sairaiden intellekti ei riitä ajatteluun.

Todellinen moraaliohje sisältää vain yhden periaatteen: "Pyri kaikessa noudattamaan vain hyvyyttä toista kohtaan." Siinä onkin paljon, mutta sitten kaikki muu onkin VAPAATA. 🌹👀

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aivan.

• Anonyymi

Voisit ihan ensimmäisenä lakata itse moraalisoimasta, nimittelemästä ja haukkumasta. Sitä ennen sinulle ei ole varaa sanoa mitään aiheesta.

• Kerroin, miten herttaisen suloinen vaimoni oli ilahduttanut muutamia MIELLYTTÄVIÄ miehiä avaamalla ja näyttämällä heille sukupuolielimiään. Palstan vakiotrolli moitti, että hän - aivan herttaista vaimoani tuntematta - on kyläpyörä ja näyttää 'haaroväliään' teillä ja aitovierillä KAIKILLE miehille.

Tällaista sikamaista ja häväisevää puhetta vastaan miehen VELVOLLISUUS on puolustaa vaimoaan. Miehen on AINA velvollisuus puolustaa muutakin naista toisen naisen iljettäviltä hyökkäyksiltä. 🌹👀

• Anonyymi

Ongelmahan ei olekaan siinä, että sinä sallit ihmiselle tuollaisen seksuaalisesti vapaamman käytöksen. Ongelmaksi muodostuu sinun kohdallasi se tapa, jolla puhut heille, jotka eivät koe tuollaista toimintaa miellyttäväksi itselleen. Sä ole haukkunut esimerkiksi minua tyäsin asiattomin sanoin monet kerrat, kun olen ilmaissut, että en halua toimia noin. Mulle on täysin yksi lysti, jos toiset haluavat toimia noin. Jokainen saa minusta toimia miten tahtoo ja mikä itsestä hyvältä tuntuu, kunhan muita ei pakoteta millään muotoa. Vaan kun tämän olen sinulle monet kerrat ilmaissut, niin haukut ties sun miksi, joista "moralisti" on sieltä kaikkein keveimmästä päästä. Jos ei halua niin ei halua, eikä se todellakaan ilmaise automaattisesti jotain ujoutta tai moralismia tai muuta vastaavaa pjaskaa, mitä sinä alat heti huudella. Jostain syystä sinä(kin) osaat olla "vapaamielinen" vain yhteen suuntaan.

• Anonyymi

Moraaliohjeiden taustalla on ihmisten pakkomielle yksiavioisuudesta mikä periytyy eläinmaailmasta jossa uros ja naaras luovat parisuhteen eikä siihen suhteeseen mahdu mitään muuta suhdetta.
      Jos ymmärsin oikein niin aloittaja ei ole itsekäs vaan haluaa että kumppani nauttii elämästä ilman turhia rajoituksia.
      Itse en rajoittanut millään tavalla kumppanin suhteita koska en halunnut perustaa perhettä sen tavanomaisessa merkityksessä. Toisaalta miesten mustasukkaisuus estää suhteeni jatkumisen millään muodossa.

• Olen monta kertaa jutellut herttaisen vaimoni kanssa aiheesta juuri siltä pohjalta, että molemmat sukupuolet ovat jo biologiselta perimältään ja rakenteeltaan moniavioisia.

Paras vaihtoehto olisi ollut, jos olisimme koko elämäksi löytäneet toisen samanmielisen parin, jolloin myös heteroseksi toisen puolison kanssa olisi voinut täydellisen tasa-arvon vallitessa aivan luonnollisesti toteutua.

Emme löytäneet, mutta se ei tarkoita, että olisimme hylänneet PAKOLLISEN yksiavioisuuden. Emme myöskään teeskentele, että pitäisimme yksiavioisuutta ainoana ja oikeana.

• kynä..mi kirjoitti:

Olen monta kertaa jutellut herttaisen vaimoni kanssa aiheesta juuri siltä pohjalta, että molemmat sukupuolet ovat jo biologiselta perimältään ja rakenteeltaan moniavioisia.

Paras vaihtoehto olisi ollut, jos olisimme koko elämäksi löytäneet toisen samanmielisen parin, jolloin myös heteroseksi toisen puolison kanssa olisi voinut täydellisen tasa-arvon vallitessa aivan luonnollisesti toteutua.

Emme löytäneet, mutta se ei tarkoita, että olisimme hylänneet PAKOLLISEN yksiavioisuuden. Emme myöskään teeskentele, että pitäisimme yksiavioisuutta ainoana ja oikeana.

Ai niin, tämä unohtui. 🌹👀

• Anonyymi

Anonyymille klo 16.35.13.

Nyt päästiin asiaan. Sana 'moralisti' tarkoittaa sinusta haukkumasanaa. Minusta se tarkoittaa henkilöä, joka noudattaa perinnäistä listamoraalia, muuta kuin VAIN toisen hyvää tavoittelevaa.

Vapaamielisyyteni ei yllä kenenkään pakottamiseen tai edes houkuttelemiseen, vain sen sanomiseen, ettei johonkin ole estettä.

Jos et usko enemmistön ajattelevan kuin sinä, tunnet lillukanvarrenkin heilumisesta sosiaalista painetta ja kamaloidut. Mutta on välttämätöntä saada myös sanoa, mikä on sallittu. - kynä..mi 🌹👀

• Anonyymi

En sanonut sen olevan haukkumasana. Sanoin sen olevan keveimmästä päästä mitä lauot. Oikeastaan mikä tahansa sana taipuu haukkumasanaksi, kun sitä sellaiseksi tarkoitetaan ja erityisesti, kun sitä käytetään ihmisestä, johon se ei lainkaan sovi ja kun sitä käytetään leimaamistarkoituksessa. Sinänsä kuvaavaa on, että et ota taaskaan vastuuta käytöksestäsi ja puhetavastasi, vaan saivartelet sanoilla. Vaan sähän oletkin tollainen saarnamies. joka elämän tarkoitus on väännellä sanoja.

Ei, vaan moraalisi taipuu erinomaisesti pakottamiseen ja painostamiseen, Teet sitä palstalla jatkuvasti. Pakotat ja painostat muka ystävällisin ja muka kannustavin sanakääntein, vaikka todellisuudessa tiedät kyllä itsekin painostavasi ja pakottavasi.

Niin, eihän valtaosa ihmisistä ole erityisen vapaamielisiä. Sen sinäkin tiedät. Valtaosa ihmisistä, edes sinä "vapaamielisyydessäsi", ei taivu lähellekään sitä vapaamielisyyttä miten itse ajattelen ja elän. Valtaosa ihmisistä, kuten sinäkin, kykenee ulottamaan "vapaamielisyytensä" vain itsensä kanssa samoin ajatteleviin. Muut ovat aina jollain tasolla väärässä. Milloin he toimivat vastoin jonkun mielikuvitusolennon sääntöjä ja milloin "biologiansa vastaisesti" ja milloin ovat muuten vaan löyhämoraalisia tai tiukkapipoisia, mutta yhteistä on aina se, että ellet ajattele kuten sinä (ja kaltaisesi) niin olet väärässä ja jollain tavalla viallinen olento.

• Anonyymi

P.S. Minä "kamaloidun" vain ja siitä törkeästä tavasta, jolla sinä ihmisille puhut. Nytkin morkkaat jollain kamaloitumisella, jonka tarkitus on vain häväistä. Sinä et osaa puhua ihmisille asiallisesti, haukkumatta, loukkaamatta ja pyrkimättä häväisemään. Kirkollinen koulutus on mitä ilmeisimmin on tehonnut eriomaisen hyvin, sillä sen perusteenahan on nimenomaan pyrkiä häpäisemään.

• Anonyymi

Viestin löhetys ei nyt onnistunut, muutan asetuksia.

• Anonyymi

Ovatko muiden kirjoittajien haukkuminen ja morkkaaminen ja jatkuvat yritykset häväistä ja häpäistä muita kirjoittajia, aloittajan mielestä kovinkin moraalista toimintaa?

• Anonyymille klo 18.12.41

"Vaan sähän oletkin tollainen saarnamies. joka elämän tarkoitus on väännellä sanoja." -
      kynä..mi 🌹👀

• Tanssi tähtien kanssa -ohjelmassa joku pari sanoi, että moralismi on vaikea sairaus: "Kukaan muu ei voi sanoa, mitä rakkaudessa ei saa tehdä."

Olen TODELLA samaa mieltä. Moralisti ei ole kokenut täysipainoista rakkautta, mutta jos hän diggaa moralismia, hänellä on siihen OIKEUS. 🌹👀

• Anonyymi

Ei juttusi mene hukkaan, ei syytä hermostua. Hieman olen näkökulmiani laajentanut. Ei sillä, että sellaiseen itse ryhtyisin. Ja kaiken takimmaisena ohjaa ajatus, ettei kukaan vasten tahtoaan mihinkään alkaisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei juttusi mene hukkaan, ei syytä hermostua. Hieman olen näkökulmiani laajentanut. Ei sillä, että sellaiseen itse ryhtyisin. Ja kaiken takimmaisena ohjaa ajatus, ettei kukaan vasten tahtoaan mihinkään alkaisi.

Todellakin ajattelin sitä, että jos yhdellä pimpin kuvalla yhteisesti sopimalla saa pelastettua koko liiton, niin eikö se silloin olisi mullistavaa? Sallia jotain, joka ei yleisesti ole sallittava.

Ajattelen kaiken maailman pepejä, pikassoja, trumpeja, loireja, olleja, tännyjä jms. jotka jättävät upeita kirjoituksia kumarretaksemme ja ihailtavaksemme, ilman että tiedämme totuutta miten heidän läheiset tämän tarpeen heidän elää kärsivät.

• Anonyymi

Miten se moraali aina typistyy pelkäksi p1llun levittelyksi? Missä miesten moraali ja peeniksen esittely?

• 'Kysymykset' ovat näennäisiä, sillä niihin kysyjällä on vastaus jo niiden johdattelussa. On biologinen syy, miksi naiset eivät ole niin kiinnostuneita 'peeniksestä' kuin miehet suloisesta, kauniista ja herttaisesta vitusta.

Biologinen syy on se, että naisen strategia on erilainen kuin miehen. Strategia on valinnan ja evoluution kautta syntynyt sopeuma siihen, että nainen voi saada lapsen vain noin 1½ vuoden välein, mutta liukkaasti liikkuva mies samassa ajassa moninkertaisen määrän.

Naisen siis kannattaa valita siittäjä monipuolisesti, miehelle tärkeää on vain, että kumppani on nainen. Siksi miehen innostus nimenomaan vittuun on aivan MONINKERTAINEN verrattuna naisen kiinnostukseen 'peeniksestä'.

Tämä sukupuolten erilaisuus on ALITAJUINEN, joten useimmat eivät sitä tunne, jos eivät ole tutustuneet huolella biologiseen TUTKIMUKSEEN. Erilaisuus ei muuten ole tasa-arvon vastainen.

Vastaavasti evoluutio on tuonut myös sopeuman, että naisen erityisesti kannattaa esitellä suloista vittuaan, ja miehen monipuolisuuttaan. Mies, joka on innostunut 'peeniksen' esittelystä, on useitten naisten silmissä - nykyaikaisella kielellä sanottuna - narsisti.

Vitun näyttäminen ei suinkaan ole ainoa keino herttailla - vastoin, kuin kommentoija 'ymmärtää' minun muka tarkoittaneen. Se on vain yksi, mutta tehokas tapa luoda lämmin, ystävällinen ja kestävä ihmissuhde. Kun se on selkeästi tarkoituksellista, myös mies ymmärtää sen herttailuksi ja osoittaa vastaherttailua. 🌹👀

• Anonyymi

Tähän on yksinkertainen testi olemassa ja se on hedelmä. Eli ihmisen elämää seuraamalla voit päätellä, mitä hänen ajatuksensa saavat aikaan. Hyvä puu ei tee huonoja hedelmiä ja sama toisin päin. On yhdentekevää, mitä ihminen sanoo jos hänen tekonsa puhuvat jotain muuta.
      Jos ihmisen elämä näyttäytyy muille irstaana, paha sitä on muuksikaan väittää.
      Jumala sitten viime kädessä tuomitsee, mitä kunkin elämä on ollut.

• Anonyymi

Mielestäni aloittajan jutut näyttäytyvät eräällä tapaa itselleni hävyttöminä ja epäasiallisina. Mielestäni ne eivät ole hyvä hedelmä.

• Kun Kristus sanoi, että hedelmistään puu tunnetaan, hän tuskin tarkoitti, että hedelmät olivat joidenkin MIELIPITEET. Kyllä koko kristinuskon idea on vapauttaminen kaikista kahleista, jotta ihmisillä olisi 'elämä ja yltäkylläisyys'. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Kun Kristus sanoi, että hedelmistään puu tunnetaan, hän tuskin tarkoitti, että hedelmät olivat joidenkin MIELIPITEET. Kyllä koko kristinuskon idea on vapauttaminen kaikista kahleista, jotta ihmisillä olisi 'elämä ja yltäkylläisyys'. 🌹👀

Kyllä mä puhun nyt kokonaiskuvasta, joka välittyy sanoista. Jokaisesta sanasta ME teemme joskus tiliä Kristuksen edessä. Niin sinä kuin minäkin, joten ei ole syytä jatkaa keskustelua enempää.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä mä puhun nyt kokonaiskuvasta, joka välittyy sanoista. Jokaisesta sanasta ME teemme joskus tiliä Kristuksen edessä. Niin sinä kuin minäkin, joten ei ole syytä jatkaa keskustelua enempää.

En usko joutuvani tilille, sillä olen saanut kaikki syntini anteeksi Kristuksen nimessä ja maahan vuotaneessa kalliissa sovintoveressä, myös ne synnit, jotka olen tietämättäni tehnyt.

Elämä on Kristus ja kuolema on voitto. Siunausta sinulle! 🌹👀

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7425
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5374
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      254
      4533
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4465
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3227
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2656
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2338
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2302
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2252
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2164
    Aihe