Eläkkeet nousevat

Anonyymi-ap

Tiedätkö, paljonko eläkkeesi nousee ensi vuoden alusta? Onko siitä tuntuvaa apua elämääsi? Itselläni nousee n. 138 e/kk miinus vero.

87

3348

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma bruttomousu jää noin puoleen tuosta, mutta sitten saan vielä asumistukee eli saa nähä leikkautuuko osa pois vai nouseeko tulorajat myös? Oli miten vaan, ei

      • Anonyymi

        ...ja jatkuu... ei ilosta kiljuta, mutta onhan se aina mukava jos tulee lisää vaikka vähänkin.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Lähtee osa pois. Tulet pettymään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähtee osa pois. Tulet pettymään

        No juu, näin olen aatellut. Tietyllä tapaa ihan sama, kun raha on kumminkin pienempi murhe kuin terveys - kyllä sillä hengissä pysyy, mut se ei oikein riitä minusta. Se on ärsyttävää, että esim. joku parisuhteessa oleva saa täyden hyödyn. Pian taitaa takuueläkeläisetkin saada enemmän kuin oma tk-eläke, vaikka ei sekään kovin ansaittua ole. Kumminkin eri juttu saada terveenä takuueläkettä. Mulla sitä paitsi olisi jossain määrin työkykyä ja haluakin. Asenne ja moraali olisi hemmetin hyvä, vaikka itse sanonkin!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juu, näin olen aatellut. Tietyllä tapaa ihan sama, kun raha on kumminkin pienempi murhe kuin terveys - kyllä sillä hengissä pysyy, mut se ei oikein riitä minusta. Se on ärsyttävää, että esim. joku parisuhteessa oleva saa täyden hyödyn. Pian taitaa takuueläkeläisetkin saada enemmän kuin oma tk-eläke, vaikka ei sekään kovin ansaittua ole. Kumminkin eri juttu saada terveenä takuueläkettä. Mulla sitä paitsi olisi jossain määrin työkykyä ja haluakin. Asenne ja moraali olisi hemmetin hyvä, vaikka itse sanonkin!

        lajijasuris

        Takuueläke nousee tammikuussa 922€ ja yksinäinen saa siihen päälle eläkkeensaajien asumistuin, noin 300€ , hyvin menee heillä.


      • Anonyymi

        Mitä semmosilla eläkkeillä tekee jos joutuu turvautumaan asumistukee, kun käteen ei jää yhtään enempää kuin silloin kuin olisi kansaneläkkeen varassa? Silloin on menny työntekemiset hukkaan ,mutta niin se taitaa tänä päivänä useimmille käydä-


    • Anonyymi

      Kiinnostuin sen verran, että kävin Kelan sivuilla ja siellä oli laskuri, jonka mukaan bruttoeläkkeeni kuukaudessa tulee olemaan noin 3290 euroa.

      • Anonyymi

        Kela ei maksa työeläkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela ei maksa työeläkkeitä.

        Monikaan ei todella sitä tiedä. Kun ei ole työeläkettä ei eläke kertymää kun jäädän heti nuoresta eläkkelle.


      • Anonyymi

        Kelako sinulle maksaa työeläkkeen?? Ei todellakaan. Meeppäs katsomaan sieltä eläkeyhtiön sivulta, minne kuulut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monikaan ei todella sitä tiedä. Kun ei ole työeläkettä ei eläke kertymää kun jäädän heti nuoresta eläkkelle.

        Itse pääsin 33v ja saan 1400 e kk.. yrittäjän eläke.. työkyvyttömyys..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelako sinulle maksaa työeläkkeen?? Ei todellakaan. Meeppäs katsomaan sieltä eläkeyhtiön sivulta, minne kuulut

        Kevaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelako sinulle maksaa työeläkkeen?? Ei todellakaan. Meeppäs katsomaan sieltä eläkeyhtiön sivulta, minne kuulut

        Kela maksaa mustalaisten työeläkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pääsin 33v ja saan 1400 e kk.. yrittäjän eläke.. työkyvyttömyys..

        Yrittäjällä on palkansaajaa selvästi parempi mahdollisuus itse päättää minkä kokoista työeläkettä tulee aikanaan saamaan. Ja se koskee tietysti myös työkyvyttömyyseläkettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela maksaa mustalaisten työeläkkeet.

        Ei maksa työeläkkeitä, ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela maksaa mustalaisten työeläkkeet.

        Heh, heh ,ei mustalaiset käy töissä , he elävät elämänsä kelan tuloilla loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela maksaa mustalaisten työeläkkeet.

        Leiffin ja Mirandan oleskelun maksaa työtätekevät valkolaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pääsin 33v ja saan 1400 e kk.. yrittäjän eläke.. työkyvyttömyys..

        Samoin


    • Anonyymi

      Tiedän, paljonko nousee. Ei apuja, koska verotus nousee myös ja asumistuki pienenee.

    • Anonyymi

      Nousee reilu 160€/kk brutto.Verotus pienenee n.1.2%.

    • Anonyymi

      Taitaa olla niin ettei kenenkään työeläkeläisen talous kummemmin muutu v. 2023 vaikka eläkkeet nousevat koska lisää nousua on odotettavissa myös lähes kaikkiin elinkustannuksiin (vuokrat, vastikkeet, kiinteistöjen ylläpitokulut, ruoka, polttoaineet jne.). Nyt itse kunkin kannattaisi miettiä mistä voisi tinkiä jotta pärjäisi paremmin. Onneksi sain itse jo vuosi sitten loppumaan vuosikymmeniä kestäneen tupakanpolton mistä syntyi kuukausitasolla n. 300 euron säästö.

      • Anonyymi

        Tuon eläkkeiden indeksikorotuksen tarkoitushan onkin pitää työeläke sillä reaalisella tasolla, joka se oli, kun työeläke myönnettiin.
        Eli talouden ei ole indksikorotuksen myötä ’kummemmin muuttuakaan’.

        Nämä tämänpäiväiset ja tulevat hinnankorotukset huomioidaan sitten taas tammikuun 2024 korotuksessa. Nyt korotuksessa on huomioitu viimevuoden lokakuun jälkeiset ja alkuvuoden korotukset lokakuun alkuun saakka, sikäli kun olen ymmärtänyt oikein.

        Kuten kirjoitat, jokaisen kannattaa nyt miettiä kulutustaan, rahankäyttöään ja talouttaan yleisestikin. Venäjän hyökkäyssota on saanut pahaa jälkeä aikaan talouteen myös Suomessa siinä kun kaikkialla muuallakin ja sille emme me eläkeläiset varsinkaan voi yhtikäs mitään. On siis sopeuduttava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon eläkkeiden indeksikorotuksen tarkoitushan onkin pitää työeläke sillä reaalisella tasolla, joka se oli, kun työeläke myönnettiin.
        Eli talouden ei ole indksikorotuksen myötä ’kummemmin muuttuakaan’.

        Nämä tämänpäiväiset ja tulevat hinnankorotukset huomioidaan sitten taas tammikuun 2024 korotuksessa. Nyt korotuksessa on huomioitu viimevuoden lokakuun jälkeiset ja alkuvuoden korotukset lokakuun alkuun saakka, sikäli kun olen ymmärtänyt oikein.

        Kuten kirjoitat, jokaisen kannattaa nyt miettiä kulutustaan, rahankäyttöään ja talouttaan yleisestikin. Venäjän hyökkäyssota on saanut pahaa jälkeä aikaan talouteen myös Suomessa siinä kun kaikkialla muuallakin ja sille emme me eläkeläiset varsinkaan voi yhtikäs mitään. On siis sopeuduttava.

        Ellei maailma nyt ajaudu täyteen kaaokseen, niin kyllä me työeläkeläiset ollaan melkoisen hyvässä asemassa.

        Tulot pysyvät indeksikorotusten, juuri sen nk taitetun indeksin, myötä ostovoiman osalta kokolailla sillä tasolla, jonka itse kukin on aikanaan ansainnut ja jota on eläkepäätöksen mukaan alettu maksamaan. Ei pelkoa työttömyydestä tai muustakaan syystä tulojen lakkaamisesta. Se, että indeksikorotukset tulevat aina jälkikäteen, voi tietysti johtaa tilapäisiin vaikeuksiin, jos eläke on juuri ja juuri riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei maailma nyt ajaudu täyteen kaaokseen, niin kyllä me työeläkeläiset ollaan melkoisen hyvässä asemassa.

        Tulot pysyvät indeksikorotusten, juuri sen nk taitetun indeksin, myötä ostovoiman osalta kokolailla sillä tasolla, jonka itse kukin on aikanaan ansainnut ja jota on eläkepäätöksen mukaan alettu maksamaan. Ei pelkoa työttömyydestä tai muustakaan syystä tulojen lakkaamisesta. Se, että indeksikorotukset tulevat aina jälkikäteen, voi tietysti johtaa tilapäisiin vaikeuksiin, jos eläke on juuri ja juuri riittävä.

        Just näin!
        Nythän osa hinnannoususta on tilapäistä piikkiä, joka tulee palautuun, mutta indeksikorotus on pysyvä. Tosin ruoka ja sähkö todennäköisesti tulee jäämään pidemmäksi aikaa kalliimmaksi mihin on vuosien saatossa totuttu.
        Mutta sitten valtiontalous ja näkymät on niin huonossa hapessa ettei taida olla paljon hurraamisen aihetta, vaan tulee jotain lisämaksuja tai muuta. Niinku toteat, ei pelkoa tulojen lakkaamisesta, toisin kuin monella muulla, koska eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei maailma nyt ajaudu täyteen kaaokseen, niin kyllä me työeläkeläiset ollaan melkoisen hyvässä asemassa.

        Tulot pysyvät indeksikorotusten, juuri sen nk taitetun indeksin, myötä ostovoiman osalta kokolailla sillä tasolla, jonka itse kukin on aikanaan ansainnut ja jota on eläkepäätöksen mukaan alettu maksamaan. Ei pelkoa työttömyydestä tai muustakaan syystä tulojen lakkaamisesta. Se, että indeksikorotukset tulevat aina jälkikäteen, voi tietysti johtaa tilapäisiin vaikeuksiin, jos eläke on juuri ja juuri riittävä.

        Työeläkkeet on monilla tienattu markka aikana ja työkulttuuri on muuttunut. Tulevaisuuden eläkkeet harvoilla riittää elämiseen joten aivan sama monelle tuleeko eläke vai maksetaanko sosiaali tukena, kun joka tapauksessa on turvauduttava siihen.

        Työtä on harvalla eläkeikään ja uran pitäisi olla 40 tehtyä työvuotta jos sillä haaveilisi tulla toimeen. Yhtälö on eläkkeiden suhteen mahdoton tänäpäivänä. Eläke ratkaisuja olisi uudelleen tarkistettava kokonaan ja tehtävä korjaus niin että ne vastaavat edes minimi toimeentuloa, kun 25 vuoden työrupemalla eläke jää keskiansiolla n. 1300 e pintaan, niin tietäähän sen miten siinä käy. Eläke keskusteluissa pitäisikin puhua nykyisellään eläkeremontista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin!
        Nythän osa hinnannoususta on tilapäistä piikkiä, joka tulee palautuun, mutta indeksikorotus on pysyvä. Tosin ruoka ja sähkö todennäköisesti tulee jäämään pidemmäksi aikaa kalliimmaksi mihin on vuosien saatossa totuttu.
        Mutta sitten valtiontalous ja näkymät on niin huonossa hapessa ettei taida olla paljon hurraamisen aihetta, vaan tulee jotain lisämaksuja tai muuta. Niinku toteat, ei pelkoa tulojen lakkaamisesta, toisin kuin monella muulla, koska eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi.

        lajijasuris

        " eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi"

        Mitä oikein tuolla tarkoitat? Työkyvyttömyys eläke on yhtä pysyvä, kuin vanhuudenhöperö eläke.

        Kuinka niin ketkuillut? Ketkuilinko minä tahallani onnettomuuteen ja ihan tahallani melkein kuolin? Ihan siis vain ketkuilin itseni puolihalvaantuneeksi?

        Haista nyt kuule pitkä kilin vittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin!
        Nythän osa hinnannoususta on tilapäistä piikkiä, joka tulee palautuun, mutta indeksikorotus on pysyvä. Tosin ruoka ja sähkö todennäköisesti tulee jäämään pidemmäksi aikaa kalliimmaksi mihin on vuosien saatossa totuttu.
        Mutta sitten valtiontalous ja näkymät on niin huonossa hapessa ettei taida olla paljon hurraamisen aihetta, vaan tulee jotain lisämaksuja tai muuta. Niinku toteat, ei pelkoa tulojen lakkaamisesta, toisin kuin monella muulla, koska eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi.

        lajijasuris

        Miten minä olen ketkuillut itselleni parkinssonin taudin? 🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on monilla tienattu markka aikana ja työkulttuuri on muuttunut. Tulevaisuuden eläkkeet harvoilla riittää elämiseen joten aivan sama monelle tuleeko eläke vai maksetaanko sosiaali tukena, kun joka tapauksessa on turvauduttava siihen.

        Työtä on harvalla eläkeikään ja uran pitäisi olla 40 tehtyä työvuotta jos sillä haaveilisi tulla toimeen. Yhtälö on eläkkeiden suhteen mahdoton tänäpäivänä. Eläke ratkaisuja olisi uudelleen tarkistettava kokonaan ja tehtävä korjaus niin että ne vastaavat edes minimi toimeentuloa, kun 25 vuoden työrupemalla eläke jää keskiansiolla n. 1300 e pintaan, niin tietäähän sen miten siinä käy. Eläke keskusteluissa pitäisikin puhua nykyisellään eläkeremontista.

        Sillähän ei ole mitään merkitys, jos työeläkkeet on tienattu markka-aikana kuten ei silläkään, että työkulttuuri on muuttunut. Ansaittu eläke on ja pysyy ja kun eläkkeelle sitten siirrytään, niin kaikki nuo työaikana ansaitut eläkkeet indeksoidaan, ja tietysti muuten myös markka-aikaiset euroiksi, eläkkeen myöntöhetken arvoon ja lasketaan maksuun tuleva eläke.

        Ei tietysti työeläkejärjestelmä voi mitenkään vaikuttaa siihen millainen itse kunkin työelämä on ollut. Työelämään liittyvät ongelmat luonnollisesti kuuluukin ratkaista siellä missä ne syntyvät. Työeläkejärjestelmähän kerryttää ja laskee vain tulevan eläkkeen niiden tietojen perusteella mitä kunkin työelämäaikana syntyy.

        Sosiaaliturva sitten täydentää toimeentuloon tarvittavaa rahaa, jos ansaittu työeläke ei toimeentuloon riitä. Näinhän se toimii jo työelämäaikanakin.
        Jos toimeentulo-ongelmat siirrettäisiin työeläkejärjestelmän hoidettavaksi pois nykyisten sosiaaliturvajärjestelmien piiristä, niin jostain siihen pitäisi tietysti rahatkin siirtää sitä varten. Mikähän siinä periaatteessa muuttuisi paremmaksi toimeentulon kannalta, koska eihän raha siinä siirrossa mitenkään lisääntyisi. Nythän työeläkejärjestelmä kerää työeläkevakuutusmaksuja vain työeläkkeitä varten.


      • Anonyymi

        Voitko mainata esimerkin jostain päin maailmaa, jossa noita ehdotuksiasi olisi toteutettu ja homma sujuisi kuten väität?

        Rohkenen vahvasti epäillä ehdotustesi toteuttemiskelpoisuutta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi"

        Mitä oikein tuolla tarkoitat? Työkyvyttömyys eläke on yhtä pysyvä, kuin vanhuudenhöperö eläke.

        Kuinka niin ketkuillut? Ketkuilinko minä tahallani onnettomuuteen ja ihan tahallani melkein kuolin? Ihan siis vain ketkuilin itseni puolihalvaantuneeksi?

        Haista nyt kuule pitkä kilin vittu!

        No no rauhoitu, en sulle sulle tätä tarkoitanut henkilökohtaisesti. Jos oot puolihalvaantunut, sittenhän ollaan samassa veneessä eikä ole mukavaa ei 🙁

        Tarkensin juuri tuota yleistä käsitystä eläkkeen pysyvyydestä. Kaikki muut eläkkeet on ja pysyy, mutta tk-eläkkeessä on riski perumisesta, ja näitä myös tapahtuu. Eläkkeellä ollessa luonnollisesti toimitaan niiden rajoitteiden pohjalta mitä itse ja lääkäri on hakemuksessa maininnut.

        Joskus ihan oikeesti parannutaan täysin tai sitten on alunperinkin vähän kevyin perustein tai huijaamalla myönnetty toistaiseksi eläke. On esimerkiksi tapaus missä vaikeiden kilpirauhasen vajaatoiminnan oireiden takia oltu vuosia eläkkeellä, mutta tästä toivuttu täysin. Eläke pois - vaikka syrjäytetty työelämästä, reilua?! Tai on vakavan masennuksen takia haluttu eläkkeelle,ja hyvälle sellaiselle. No kun on ns. tullut paperit kouraan, ei merkkiäkääm depiksestä, vaan mennään aamusta iltaan sinne tänne ja ollaan iloista ja pirteää. Eihän eläke kunnon depistä paranna tai entä onko mietitty muuta työtä...?

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on monilla tienattu markka aikana ja työkulttuuri on muuttunut. Tulevaisuuden eläkkeet harvoilla riittää elämiseen joten aivan sama monelle tuleeko eläke vai maksetaanko sosiaali tukena, kun joka tapauksessa on turvauduttava siihen.

        Työtä on harvalla eläkeikään ja uran pitäisi olla 40 tehtyä työvuotta jos sillä haaveilisi tulla toimeen. Yhtälö on eläkkeiden suhteen mahdoton tänäpäivänä. Eläke ratkaisuja olisi uudelleen tarkistettava kokonaan ja tehtävä korjaus niin että ne vastaavat edes minimi toimeentuloa, kun 25 vuoden työrupemalla eläke jää keskiansiolla n. 1300 e pintaan, niin tietäähän sen miten siinä käy. Eläke keskusteluissa pitäisikin puhua nykyisellään eläkeremontista.

        Yleisimmät eläkkeellejäämis iät olivat viime vuonna 63,64 ja 65v eli keskimäärin ihmiselle on töitä, jos maistuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko mainata esimerkin jostain päin maailmaa, jossa noita ehdotuksiasi olisi toteutettu ja homma sujuisi kuten väität?

        Rohkenen vahvasti epäillä ehdotustesi toteuttemiskelpoisuutta....

        Takuueläke nousee tammikuussa 922€ kk , kaikki luuserit saa jo kohta enempi, kun ne jotka ovat jotain töitäkin tehneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisimmät eläkkeellejäämis iät olivat viime vuonna 63,64 ja 65v eli keskimäärin ihmiselle on töitä, jos maistuu

        Tänä vuonna alin eläkeikä on 1958 syntyneillä 64v, he siis pääsevät eläkkeelle , jos tahtovat.
        Ensi vuonna 1959 syntyneillä on eläkeikä 64v ja kolme kuukautta päälle , meikä täyttää tammikuussa 64 ja pääsen toukokuussa eläkkeelle ja olen sillon tehnyt töitä, hieman yli 40 vuotta.


      • Anonyymi

        Ei ole enää mistä säästää. Lehdet lopetettu, ei harrastuksia, ei ulkomaan matkoja, ei kapakoita, vakuutukset niin minimissä, kun olla voi ja "turhat" lopetettu, auto on pakko olla, että töihin vielä pääsee, safkat alelaareista, jos löytyy, jos ei, halpistuotteet, kotimaista en osta, kun on niin kallista. Vaatteet käytetään niin loppuun, ettei kohta kehtaa ihmisten ilmoille. Kerro mistä vielä voisi säästää? Tupakkaa ja viinaa ei tarvitse tarjota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin!
        Nythän osa hinnannoususta on tilapäistä piikkiä, joka tulee palautuun, mutta indeksikorotus on pysyvä. Tosin ruoka ja sähkö todennäköisesti tulee jäämään pidemmäksi aikaa kalliimmaksi mihin on vuosien saatossa totuttu.
        Mutta sitten valtiontalous ja näkymät on niin huonossa hapessa ettei taida olla paljon hurraamisen aihetta, vaan tulee jotain lisämaksuja tai muuta. Niinku toteat, ei pelkoa tulojen lakkaamisesta, toisin kuin monella muulla, koska eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi.

        lajijasuris

        Ja sinäkö uskot, että esim kauppiaat luopuu kultamunistaan? Ei hinnat mihinkään putoa. Milläkös luulet, että tavarat ja safkat kauppoihin tulee? Katsos, polttoaineiden hinnat nostetaan taas. Luuletko, että kuljetusyrittäjät tekee hyväntekeväisyyttä? Ai niin, eikä noita juniakaan kulje ristiin rastiin. Siinä olisi kyllä hyvä pakkotyö, kun työttömät työntelis kottikärryillä tavaraa junista kauppoihin.
        Utopistinen maailma on jotain muuta kuin todellisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläkkeet on monilla tienattu markka aikana ja työkulttuuri on muuttunut. Tulevaisuuden eläkkeet harvoilla riittää elämiseen joten aivan sama monelle tuleeko eläke vai maksetaanko sosiaali tukena, kun joka tapauksessa on turvauduttava siihen.

        Työtä on harvalla eläkeikään ja uran pitäisi olla 40 tehtyä työvuotta jos sillä haaveilisi tulla toimeen. Yhtälö on eläkkeiden suhteen mahdoton tänäpäivänä. Eläke ratkaisuja olisi uudelleen tarkistettava kokonaan ja tehtävä korjaus niin että ne vastaavat edes minimi toimeentuloa, kun 25 vuoden työrupemalla eläke jää keskiansiolla n. 1300 e pintaan, niin tietäähän sen miten siinä käy. Eläke keskusteluissa pitäisikin puhua nykyisellään eläkeremontista.

        Ja yllätyt, kun se toinen 25v eli yhteensä 50v työelämää täyttyy, olet aika liki samassa 1300:ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No no rauhoitu, en sulle sulle tätä tarkoitanut henkilökohtaisesti. Jos oot puolihalvaantunut, sittenhän ollaan samassa veneessä eikä ole mukavaa ei 🙁

        Tarkensin juuri tuota yleistä käsitystä eläkkeen pysyvyydestä. Kaikki muut eläkkeet on ja pysyy, mutta tk-eläkkeessä on riski perumisesta, ja näitä myös tapahtuu. Eläkkeellä ollessa luonnollisesti toimitaan niiden rajoitteiden pohjalta mitä itse ja lääkäri on hakemuksessa maininnut.

        Joskus ihan oikeesti parannutaan täysin tai sitten on alunperinkin vähän kevyin perustein tai huijaamalla myönnetty toistaiseksi eläke. On esimerkiksi tapaus missä vaikeiden kilpirauhasen vajaatoiminnan oireiden takia oltu vuosia eläkkeellä, mutta tästä toivuttu täysin. Eläke pois - vaikka syrjäytetty työelämästä, reilua?! Tai on vakavan masennuksen takia haluttu eläkkeelle,ja hyvälle sellaiselle. No kun on ns. tullut paperit kouraan, ei merkkiäkääm depiksestä, vaan mennään aamusta iltaan sinne tänne ja ollaan iloista ja pirteää. Eihän eläke kunnon depistä paranna tai entä onko mietitty muuta työtä...?

        lajijasuris

        Ja tässä eräs esimerkki ketkuilusta: https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009172337.html

        Jos totuus on niin kuin jutussa kerrotaan, on tuossa selviä petoksen piirteitä. Ei iskias-vaivainen voi mitenkään pelata golfia (ja miten paljon!), jos oireet niin pahat ettei työ onnistu ollenkaan. Kävely vielä menee, mutta se pallon lyönti ja asennot!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää mistä säästää. Lehdet lopetettu, ei harrastuksia, ei ulkomaan matkoja, ei kapakoita, vakuutukset niin minimissä, kun olla voi ja "turhat" lopetettu, auto on pakko olla, että töihin vielä pääsee, safkat alelaareista, jos löytyy, jos ei, halpistuotteet, kotimaista en osta, kun on niin kallista. Vaatteet käytetään niin loppuun, ettei kohta kehtaa ihmisten ilmoille. Kerro mistä vielä voisi säästää? Tupakkaa ja viinaa ei tarvitse tarjota.

        Jos säästäminen ja menojen supistaminen ei ole mahdollista, niin onko tulojen lisäys? Parempi työpaikka, toinen työ tms.

        Jos ei onnistu menojen supistaminen eikä tulojen lisääminen, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Ja tuleva eläkekin tulee olemaan vielä selvästi pienempi bruttomäärältään kuin nykyiset tulosi, joten taloudellista kohennusta ei ole tulossa sinun omin toimenpitein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinäkö uskot, että esim kauppiaat luopuu kultamunistaan? Ei hinnat mihinkään putoa. Milläkös luulet, että tavarat ja safkat kauppoihin tulee? Katsos, polttoaineiden hinnat nostetaan taas. Luuletko, että kuljetusyrittäjät tekee hyväntekeväisyyttä? Ai niin, eikä noita juniakaan kulje ristiin rastiin. Siinä olisi kyllä hyvä pakkotyö, kun työttömät työntelis kottikärryillä tavaraa junista kauppoihin.
        Utopistinen maailma on jotain muuta kuin todellisuus

        Juu ei ne vapaaehtoisesti luovu hyvistä hinnoista, mutta uskon silti, että hinnat jonkin verran putoo kunhan sota menee ohi, energiakriisi on selätetty jne. Näkee sitten mihin suuntaan kilpailutilanne ja hinnat lähtee kehittyyn....

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin!
        Nythän osa hinnannoususta on tilapäistä piikkiä, joka tulee palautuun, mutta indeksikorotus on pysyvä. Tosin ruoka ja sähkö todennäköisesti tulee jäämään pidemmäksi aikaa kalliimmaksi mihin on vuosien saatossa totuttu.
        Mutta sitten valtiontalous ja näkymät on niin huonossa hapessa ettei taida olla paljon hurraamisen aihetta, vaan tulee jotain lisämaksuja tai muuta. Niinku toteat, ei pelkoa tulojen lakkaamisesta, toisin kuin monella muulla, koska eläkettä ei koskaan oteta pois - ellei ole itseään ketkuillut työkyvyttömäksi.

        lajijasuris

        Ja hupsista. Tilapäistä piikkiä. Niin on käynyt aikojen saatossa, että ei ole juuri alennettu hintoja, kun on kerran päässeet jollakin verukkeella nostamaan.

        Joten jokin vetää itselleen voitoksi, joten jospa siihen väliin saataisi jokin ruotu. Se on siksi vaikeaa, että tämä taso itse päättää asioista- Monessa on jääviys este päätöksiin, mutta eipä ole kaikissa asioissa.

        Tätä jääviys asemaa tulisikin lisätä roimasti myös kokemaan jokaista tahoa, joka päätöksiin osallistuu.
        Eikä myöskään ole oikein , että on tekemässä päätöksiä palkoista jos itse saa palkkaa kyseiltä alalta ja rajanveto tiukaksi.

        Mitä itse kannatan on oikeudenmukaisuus ja rehellisyys.

        Olisi todella oikein, että nyt olevat nousut elinkustannuksissa myös laskisivat, kun päätään yli tämän vaikean ajan.


      • Anonyymi

        Lopettakaa ne lehtitilaukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää mistä säästää. Lehdet lopetettu, ei harrastuksia, ei ulkomaan matkoja, ei kapakoita, vakuutukset niin minimissä, kun olla voi ja "turhat" lopetettu, auto on pakko olla, että töihin vielä pääsee, safkat alelaareista, jos löytyy, jos ei, halpistuotteet, kotimaista en osta, kun on niin kallista. Vaatteet käytetään niin loppuun, ettei kohta kehtaa ihmisten ilmoille. Kerro mistä vielä voisi säästää? Tupakkaa ja viinaa ei tarvitse tarjota.

        Minä en ole ikänä tilannut mitään juorulehtiä, päivälehti digitaalinen puolet halvempi, kun paperilehti, vakuutukset vain pakolliset ,autoa en tarvii enkä omista, kävellen ja pyörällä pääsee töihin , kun matkaa vain neljä km , ruuat teen itse , leivon kaikki leivät itse, syksyisin marjastan ja sienestän ja pakastan, muut marjat ja omenat omasta puutarhasta , omena hillot pakastimessa.
        Vaatteita teen itse jos löydän halvalla kangasta ja myös kirppareilta löytyy hyviä, joita voi tuunata omikseen.
        Espanjan matkasta joka syksy en ole tingannut, koska rakastan sitä maata ja mulla siellä ystäviä.
        Maaliskuussa eläkepäivät koittaa, niin sillon on aikaa tehdä jotain muuta kivaa, mulla taxiajolupa, aijon eläkepäivillä ajaa taxia, velipojalla kolme autoa ja pula kuskeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää mistä säästää. Lehdet lopetettu, ei harrastuksia, ei ulkomaan matkoja, ei kapakoita, vakuutukset niin minimissä, kun olla voi ja "turhat" lopetettu, auto on pakko olla, että töihin vielä pääsee, safkat alelaareista, jos löytyy, jos ei, halpistuotteet, kotimaista en osta, kun on niin kallista. Vaatteet käytetään niin loppuun, ettei kohta kehtaa ihmisten ilmoille. Kerro mistä vielä voisi säästää? Tupakkaa ja viinaa ei tarvitse tarjota.

        Jos kokoaikaisen työntekijän palkka ei riitä elämiseen, niin seuraavaksi mietintään, kannattaako sitä 100v rintamamiestaloa lämmittää tonnilla/kk ja kannattaako työmatkan olla 150km/pv vai voiko lähempänäkin asua laillisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yllätyt, kun se toinen 25v eli yhteensä 50v työelämää täyttyy, olet aika liki samassa 1300:ssa.

        Miksi? Lasketko olevasi 50v töissä, jos teet 7,5h/vko?


    • Anonyymi

      kiinteistöverot nousee ja niin nousee varmaan velan korot,vuokrat,vakuutukset,sähköt jne,,,
      tappion puolelle jää pineneläkeläiset...isoja eläkkeitä e edes olisi tarvinnut nostaa..vaan olisivat antaneet pienille enempi,, tänävuonna nähdään omakotitalouksien ja firmojen konkurssit....

    • Anonyymi

      Katsotaan vain, kun totuus paljastuu. Eläkeläiset (suurin osa), joilla eläke on haitarilla 1200-1800€/brutto/kk, tulevat huomaamaan tämän jättikusetuksen. Huomautan vielä, että monella eläke on alle tuon 1200€/kk. Jokainen osaa laskea, mitä tuo % tekee. Ei ole vaikea laskea, paitsi tietenkin, jos alkeellisinkin matematiikka on tasoa hallitus.
      Suuri kusetus kyllä paljastuu.
      Tässä eläkkeiden nousussa, kuten palkkojenkin, on yksi yhteinen nimittäjä: ne ketkä saavat nyt jättieläkkeitä ja -palkkoja, ne saavat eniten.
      Toistan taas: VUOSISADAN KUSETUS

      • Anonyymi

        Näin on... Moni isoa eläkettä nauttiva on sanonut et ei ole tarvetta nostaa.... Niin kansanedustajat ei korviaan hetkauta....valtio ei tule ukrainan sodassa yhtään vastaan kanslaisia vaan antaa mennä konkurssiin koko valtio... Ei ole varaa enää ostaa ei... Ja ei... Saa valita ostaako lääkkeet vai leivän..


      • Anonyymi

        Missä sinä näet jättikusetuksen liittyen näihin työeläkkeisiin?
        Työeläkkeen suuruushan on puhtaasti riippuvainen työelämäaikanasi ansaittujen tulojesi perustella laskettu. Ja se lasketaan kaikille tuloista riippumatta täysin saman laskukaavan ja lakien mukaan.
        Ja niin myös eläkkeiden vuosittaiset indeksikorotukset.

        Se on totta, että työelämäaikana ’ jättituloja’ saavat tulevat saamaan aikanaan ’jättieläkkeet’. Se, joka usein tuppaa unohtumaan ja useinmiten ihan tarkoituksellisesti, on se, että nuo ovat myös maksaneet ’jättityöeläkevakuutusmaksutkin’.

        Ja kyllähän se aina menee niin, että rahalla saa.... ennen vielä lisättiin, että ja hevosella pääsee.
        Jos ostat auton, niin isolla rahalla saat paremman. Muissakin vakuutuksissa kuin työeläkevakuutuksissa on niin, että isolla vakuutusmaksulla saa paremman vakuutuksen. Jos säästössäsi on paljon rahaa, niin saat parempaa tuottoa kuin se, joka on sijoittanut vähän rahaa.
        Näin se toimii kaikessa missä rahaa käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on... Moni isoa eläkettä nauttiva on sanonut et ei ole tarvetta nostaa.... Niin kansanedustajat ei korviaan hetkauta....valtio ei tule ukrainan sodassa yhtään vastaan kanslaisia vaan antaa mennä konkurssiin koko valtio... Ei ole varaa enää ostaa ei... Ja ei... Saa valita ostaako lääkkeet vai leivän..

        Asun ulkomailla täällä uudessa talossa vuokta 80 e kk.. 3hja k.. lääkkeet motä ostin Suomessa verenpaine kolesteroli verenojennuslääke..maksaa täällä 80% vähemmän... ja aivan samat lääkkeet.. esm verenojennuslääke Suomessa 120e 2 kk lääke..täällä sama..vain eri nimi..9 e.. motä kusetusta apteekeilla.. ja samasta paikkaa molemmat tilaa lääkkeen.. kysyin asiasta täällä..ja netistä löysin mistä Suomesta apteekit tilaa.. ruokaan menee täällä ..kk 200 e.. eläkeestä jää vielä 800 e.. eläke on 1200 kk..Suomessa en koskaan olisi pärjännyt....hyvä kun lähdin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun ulkomailla täällä uudessa talossa vuokta 80 e kk.. 3hja k.. lääkkeet motä ostin Suomessa verenpaine kolesteroli verenojennuslääke..maksaa täällä 80% vähemmän... ja aivan samat lääkkeet.. esm verenojennuslääke Suomessa 120e 2 kk lääke..täällä sama..vain eri nimi..9 e.. motä kusetusta apteekeilla.. ja samasta paikkaa molemmat tilaa lääkkeen.. kysyin asiasta täällä..ja netistä löysin mistä Suomesta apteekit tilaa.. ruokaan menee täällä ..kk 200 e.. eläkeestä jää vielä 800 e.. eläke on 1200 kk..Suomessa en koskaan olisi pärjännyt....hyvä kun lähdin..

        Kussakin maassa hintoihin oleellisesti vaikuttaa palkkakustannukset, verot, kiinteät kustannukset esim tilavuokrat, jne, jne.

        Jos jossain maassa palkkataso, verot ja muut kustannukset ovat olemattomat Suomeen verrattuna, kuten poikkeuksetta köyhissä kehitysmaissa onkin, niin tokihan hinnatkin silloin ovat toisenlaisia. Ja jos sellaisissa aisa elää Suomen tasoisella, vaikkakin minimitasoisella tuloilla, niin ei kai tuota nyt kannata ihmetellä. Paikallisille tilanne onkin täysin toinen, heillähän yleensä kehitysmaissa ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa edes noita, suomalaisen tulotason näkökulmasta katsottuna, todella pieniä hintoja.

        Ei tässä välttämättä yhtään mitään hämärää ole.


    • Anonyymi

      Paljonko nousee kiinteistövero...

      • Anonyymi

        Kuntakohtainen päätös on kiinteistöveroprosentit. Verotusarvot, jotka nyt ilmeisesti nousevat kovasti ja sen vuoksi kiinteistöverotkin nousevat elleivät kunnat laske kiinteistöveroprosenttejaan, on taasen verottajan juttu.

        Kiinteistöverojen , kuten kaikki muidenkin verojen, päätöksiin ei työeläkejärjestelmät vaikuta yhtikäs mitään.


    • Anonyymi

      Johonkin muuhun se vaikuttaa, joten en nuolaise ennen kuin tipahtaa.

    • Anonyymi

      Parempaa eläkettä nauttivien eläkkeisiin tulee korotusta on se niin väärin. Juu että on ostovoimaaa enempi, oon vain nähny miten pihejä nää parempi osaiset on raskiiko he tuhulata silloinkaan jos nyt laskevat jo. No ehkä he sitte lomailevat lämpimissä maissa ja golffaavat siellä mutta eivät he ehkä suomessa niitä euroja käytä.

      • Anonyymi

        Työeläke on itse omalla työllään ansaittua eläkettä, josta on maksettu vielä vakuutusmaksukin. Se ei siten ole sosiaaliturvaa, jos sillä tarkoitetaan yhteiskunnan antamaa turvaa. Siksipä korotukset kuuluvat kaikille.
        Suomessa tehokas progressiivinen verotus kyllä tasaa tuloja reippaasti.

        Sehän olisi periaatteessa sama, jos palovakuutuksestakaan ei maksettaisi kaikille korvausta sen mukaan millainen vakuutus on otettu, vaan suurituloisille korvausta pienennettäisiin suurempien tulojen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläke on itse omalla työllään ansaittua eläkettä, josta on maksettu vielä vakuutusmaksukin. Se ei siten ole sosiaaliturvaa, jos sillä tarkoitetaan yhteiskunnan antamaa turvaa. Siksipä korotukset kuuluvat kaikille.
        Suomessa tehokas progressiivinen verotus kyllä tasaa tuloja reippaasti.

        Sehän olisi periaatteessa sama, jos palovakuutuksestakaan ei maksettaisi kaikille korvausta sen mukaan millainen vakuutus on otettu, vaan suurituloisille korvausta pienennettäisiin suurempien tulojen perusteella.

        Samaa mieltä.
        Jokaisen on saatava sen mistä on aikanaan maksanutkin. Työeläke on vakuutus, jossa kaikkien, suuri- ja pienituloisten, edut lasketaan täysin samojen sääntöjen mukaisesti ja työeläke kertyy ja myönnetään niinikään samojen sääntöjen ja lakien mukaan.

        Verotus on se keino, jolla tuloeroja tasataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työeläke on itse omalla työllään ansaittua eläkettä, josta on maksettu vielä vakuutusmaksukin. Se ei siten ole sosiaaliturvaa, jos sillä tarkoitetaan yhteiskunnan antamaa turvaa. Siksipä korotukset kuuluvat kaikille.
        Suomessa tehokas progressiivinen verotus kyllä tasaa tuloja reippaasti.

        Sehän olisi periaatteessa sama, jos palovakuutuksestakaan ei maksettaisi kaikille korvausta sen mukaan millainen vakuutus on otettu, vaan suurituloisille korvausta pienennettäisiin suurempien tulojen perusteella.

        Minuakin on usein ihmetyttänyt, että eläkkeitä pitäisi pienentää suurempituloisten osalta, ’vastikeettomat’ eläkekatot yms hömpötykset. ’(Vastikkettomuudella’ tarkoitan tässä sitä, että jotkut joutuisi maksamaan ’täydestä’ vakuutusturvasta, mutta sitä ei koskaan sitten saisikaan jos kuuluu hyvätuloisiin. )
        Eläkehän on ’seuraus’ siitä mitä työelämäaikana on tapahtunut ja tullut tehtyä. Suuret eläkkeet johtuvat suurista ansioista, joten sen sijaan että vaaditaan puuttumaan ’seurauksiin’ , niin eikö fiksumpaa olisi puuttua alkusyyhyn eli suuriin ansioihin. Pienentämällä suuria ansioita pienenisivät suuret eläkkeetkin automaattisesti.

        Tottakai ymmärrän em puuttumisen järjettömäksi, mutta ehkäpä tuo lisää edes hiukan ymmärtämistä koko työeläkejärjestelmään. Ja vielä lisänä sekin, että työeläkejärjestelmä, työeläkevakuutus, ei ole valtion, vaan yksityissektorin toimintaa, joskin vahvasti lainsäädännöllä ohjattua. Se ei myöskään ole varsinaisesti mitään yleistä sosiaaliturvaa, vaan itse ansaittua vakuutusturvaa vanhuuden ja työkyvyttömyyden varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä.
        Jokaisen on saatava sen mistä on aikanaan maksanutkin. Työeläke on vakuutus, jossa kaikkien, suuri- ja pienituloisten, edut lasketaan täysin samojen sääntöjen mukaisesti ja työeläke kertyy ja myönnetään niinikään samojen sääntöjen ja lakien mukaan.

        Verotus on se keino, jolla tuloeroja tasataan.

        Minulle tulee työeläkettä ja myös vähän kansaneläkettä , nyt kun työeläke nousee, niin kansaneläke pienenee, käteen jäävä summa sama verojen jälkeen , kun ennenkin.


    • Anonyymi

      Tiedän, mutta sähkölaskuun menee kaikki, eikä edes riitä.

      • Anonyymi

        Se on tietysti kurjaa ja kohtuutonta, mutta siitä ei mitenkään voi syyttää eläkejärjestelmiä. Eikä korkeita sähkönhintoja mitenkään kyetä eläkkeillä korjaamaan.


      • Anonyymi

        Eiköhän sähkön korkealla hinnalla ja siitä johtuvilla yleisemmälläkin hintojen nousulla ole melkoinen vaikutus ensi vuoden eläkeindeksin suuruuteen.
        Nythän tammikuussa tuleva suuri korotus on seurausta syksyn 2021-syksyn 2022 ajankohdan hintojen korotuksista. Tuona aikanahan esim sähkön hinta oli vielä ’kohtuullinen’ näihin nykyhintoinin nähden.

        Riski tietysti on, että eläkeindeksiä ’peukaloidaan’ eduskunnassa perustellen tietysti ylisuuria eläkkeiden korotuksia palkkoihin verrattuna. Ja tietysti työeläkejärjestelmän kestävyydellä.
        Ehkäpä tämä eläkeläisille tällaisina aikoina erittäin edullinen nk taitettu indeksi muutetaan takaisin samaksi kuin palkkaindeksi, kunnes taas hyvinä aikoina palataan taitettuun indeksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on tietysti kurjaa ja kohtuutonta, mutta siitä ei mitenkään voi syyttää eläkejärjestelmiä. Eikä korkeita sähkönhintoja mitenkään kyetä eläkkeillä korjaamaan.

        En ole ketään syyttänyt, vaan totesin, että sähkölaskuihin menee korotus.


    • Anonyymi

      Mä aloitin työnteon 16v eläke alkoi kertymään vasta 21v töitä ehdin tehdä 47v , kun ei velkoja niin jotenkin pärjää

      • Anonyymi

        Tarkoittanet, että eläke alkoi kertymään 23v ikäisenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet, että eläke alkoi kertymään 23v ikäisenä?

        Vanhuuseläke alkoi tuolloin kertymään. Muut työeläkevakuutuksen edut toki olivat voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuuseläke alkoi tuolloin kertymään. Muut työeläkevakuutuksen edut toki olivat voimassa.

        Mitkä muut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä muut?

        No esim työkyvyttömyyseläke…
        Jos tulit tuona sikana, niin sait työkyvyttömyyseläkkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No esim työkyvyttömyyseläke…
        Jos tulit tuona sikana, niin sait työkyvyttömyyseläkkeen.

        Siis jos tulit työkyvyttömäksi…


    • Anonyymi

      "Tiedätkö, paljonko eläkkeesi nousee ensi vuoden alusta? "

      Tiedän, jos lehtitiedot pitävät paikkansa. 6,8 %

    • Anonyymi

      Suurilla otsikoilla tuota "historiallista" korotusta on tiedotettu, totuus aivan muuta.
      Ainoa hyötyjä korotuksesta onkin Suomen valtio, joka rahastaa jopa suuremman osan korotuksesta itselleen???
      Monella käteen jäävä osuus pienenee, jos euron verran menee asteikossa väärälle puolelle?

      Ei tällä touhulla ostovoimaa paranneta, kymmenkertainen sähkölaskukin viedään kohta Kelan toimistoon!
      Hyvinvointi valtion hyvinvointialueet:):)
      Mitenkä meni Sote noin hallitustasolla metsään?

      • Anonyymi

        Eihän tuo työeläkejärjestelmän eläkeindeksikorotuksen tarkoitus olekaan parantaa ostovoimaa. Ei, vaan sillä pyritään pitämään ostovoima sillä tasolla, joka se oli eläkkeen myöntöhetkellä.
        Lisäksi se on ’takautuva’ korotus eli nyt korotetaan ajankohdan syksy21 -syksy22 -ajan hintojen korotusten aiheuttamat vaikutukset ostovoimaan.

        Nämä nykyiset eli loka22-jälkeisten elinkustannusnousut vaikuttavat taasen vuoden 24 alun indeksikorotukseen.

        Hyvinvointialueiden ja Soten kanssa noilla indeksikorotuksillä ei ole mitään tekemistä.


      • Anonyymi

        Minulla nousi tämän vuoden alusta bruttona 240 e/kk eikä verotus kiristynyt yhtään. Ihan turhaa pelottelua, ett verottaja veisi kaiken.


    • Anonyymi

      61€ , ja sähkölasku yli 700€ Kk.

      • Anonyymi

        Tuota ongelmaa ei työeläkejärjestelmä indekstikorotuksineen pysty korjaamaan mitenkään.


      • Anonyymi

        Niin surullista että hävettää olla suomalainen... Suomessa on kesKieläke 2700€...PIENIIN ELÄKKEISIIN MUUTAMAM KYMPPI. LÄKEKORVAUSTA PITÄISI PIENENTÄÄ ISOISTA ELÄKEISTÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin surullista että hävettää olla suomalainen... Suomessa on kesKieläke 2700€...PIENIIN ELÄKKEISIIN MUUTAMAM KYMPPI. LÄKEKORVAUSTA PITÄISI PIENENTÄÄ ISOISTA ELÄKEISTÄ

        Mistä tuollaisen keskieläkkeen repäisit?Eiköhän liikuta alle kahdessatonnissa€.


    • Anonyymi

      Korotukset oli ihan perseestä... Miksi pieniin eläkkeisiin ei annettu isompaa korotusta ja isompiin vähempi jos ollenkaan..luulis lukeneitten ihmisten jotain tajuavan vaan ei... Kermoille vaan lisää kermaa..

      • Anonyymi

        Minulle kävi hassusti korotus meni veroihin ,vero nousi myös, saan kympin vähempi, kun viime vuonna, siis yhtä tyhjän kanssa koko korotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kävi hassusti korotus meni veroihin ,vero nousi myös, saan kympin vähempi, kun viime vuonna, siis yhtä tyhjän kanssa koko korotus.

        Syynähän sinun tilanteeseesi ei ollut siis tuo eläkkeiden korotus, vaan verotus. Korotushan lienee yksi kaikkien aikojen suurimmista ellei suurin ja sen maksaa työeläkejärjestelmä. Verotus taasen on ihan muiden eli valtion/kautta kuntien käsissä.


      • Anonyymi

        Ei työeläkeyhtiöt voi noin vain tuosta muutella lakisääteisen eläkevakuutuksen sääntöjä. Ei vaikka työeläkevakuutus on yksityissektorin työeläkevakuutusyhtiöiden hoidossa.
        Työeläkkeet on tiukasti lakiin perustuvia eläkkeitä.
        Eihän myöskään vapaaehtoisia eläkkeitä voi muuttaa noin vain.

        Tämän ’lukeneet ihmiset’ tajuavat oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työeläkeyhtiöt voi noin vain tuosta muutella lakisääteisen eläkevakuutuksen sääntöjä. Ei vaikka työeläkevakuutus on yksityissektorin työeläkevakuutusyhtiöiden hoidossa.
        Työeläkkeet on tiukasti lakiin perustuvia eläkkeitä.
        Eihän myöskään vapaaehtoisia eläkkeitä voi muuttaa noin vain.

        Tämän ’lukeneet ihmiset’ tajuavat oikein hyvin.

        Näinhän se on ja ei se uusi verotuskaan nousua oikein selitä, sillä tän vuoden verokortithan ei kait ole vielä voimassakaan, eikä ne ala helmikuusta. Verotuksessa on joku muu pahanpäiväinen virhe vähintäänkin ellei kyse ole jostain ns. luonnollisesta syystä. Ei pelkkä tulokorotus voi nettoa vähentää aiemmasta normitilanteessa. Mars mars "2023-01-11 10:26:38" tutustuun omiin verotietoihin tarkemmin. En helpolla usko pidätys% nousevan vahingossa tolla tavoin.

        Itsellä ainakin nousi nettona eikä leikattu asumistukea mitä eniten pelkäsin. Mulla ainakin pysyy vero täsmälleen ennallaan uudessakin verokortissa ja keikutaan tuloissa (tk-eläke) siinä köyhyysrajalla asumistuen kanssa. Omaisuutta ei olekaan.

        Muutenhan eläkeläisillä on keskimäärin hyvin pullat uunissa, jos todellakin on käytettävissä 27 000 euroa vuodessa uusimman tutkimuksen mukaan. Isot eläkkeet ja omaisuustulot nostaa keskiarvoja, mutta silti yllätti noin suuri nettotulo!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työeläkeyhtiöt voi noin vain tuosta muutella lakisääteisen eläkevakuutuksen sääntöjä. Ei vaikka työeläkevakuutus on yksityissektorin työeläkevakuutusyhtiöiden hoidossa.
        Työeläkkeet on tiukasti lakiin perustuvia eläkkeitä.
        Eihän myöskään vapaaehtoisia eläkkeitä voi muuttaa noin vain.

        Tämän ’lukeneet ihmiset’ tajuavat oikein hyvin.

        Kyllä voi ja tekee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi ja tekee

        Silloinhan ne rikkoisivat lakia. Siitä joutuu vastuuseen, jos jää kiinni. Ja kiinnihän jää viimeistään, kun joku lainrikkomuksesta kärsinyt tekee asian julkiseksi tai rikosilmoituksen.

        Olisiko sulla joku esimerkki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on ja ei se uusi verotuskaan nousua oikein selitä, sillä tän vuoden verokortithan ei kait ole vielä voimassakaan, eikä ne ala helmikuusta. Verotuksessa on joku muu pahanpäiväinen virhe vähintäänkin ellei kyse ole jostain ns. luonnollisesta syystä. Ei pelkkä tulokorotus voi nettoa vähentää aiemmasta normitilanteessa. Mars mars "2023-01-11 10:26:38" tutustuun omiin verotietoihin tarkemmin. En helpolla usko pidätys% nousevan vahingossa tolla tavoin.

        Itsellä ainakin nousi nettona eikä leikattu asumistukea mitä eniten pelkäsin. Mulla ainakin pysyy vero täsmälleen ennallaan uudessakin verokortissa ja keikutaan tuloissa (tk-eläke) siinä köyhyysrajalla asumistuen kanssa. Omaisuutta ei olekaan.

        Muutenhan eläkeläisillä on keskimäärin hyvin pullat uunissa, jos todellakin on käytettävissä 27 000 euroa vuodessa uusimman tutkimuksen mukaan. Isot eläkkeet ja omaisuustulot nostaa keskiarvoja, mutta silti yllätti noin suuri nettotulo!

        lajijasuris

        Itse saan eläkettä 1200e vero 6.8%..


    • Anonyymi

      Vanha juttu

    • Anonyymi

      Pieneneeköhän eläke ensi vuonna? Polttoaine selkeästi halvempaa, kuin vuosi sitten, sähkö vähintäön 3x halvempaa ja putoamassa edelleen. Asuntojen hinnat putoavat. Remonttien hinnat halpenevat, kun rakennustyömaat ovat hiljentyneet.

      Rahaa jää siis muutenkin jo yli.

      • Anonyymi

        Ei eläke vuosittaisen indeksitarkistusten vuoksi pienene jos inflaatio eli hintojen nousu laskee.
        Indeksihän painottuu 80% hintojen ja 20 ansiotason muutoksiin. Jos hintataso eikä ansiot nouse, niin indeksikorotus on 0%.

        En osaa nyt tässä sanoa, mitkä ovat noiden luettelemiesi painoarvot elinkustannusindeksissä, mutta nehän eivät ole ainoat. Myös elintarvikkeet ja viranomaismaksut, terveydenhoito, julkisen liikenteen lipunhinnat, kaikki asumiskulut, yms on indeksissä huomioitavia.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe