Yleisön kielloista huolimetta työnalla uusi sähköavusteisen pyörän rakenteluprojekti menossa ja ajattelin tehdä sen etenemisestä pienen jutun.
Loppukesästähän rakentelin edellisen projektin mistä myös hieman juttua aikaisemmin tein. Kyseinen pyörä kyllä onnistui omalta osaltaan erittäin hyvin, mutta ei lopulta ollut aivan sellainen kuin sen olin alunperin ajatellut olevan, joten nyt ajattelin koittaa uudestaan joko nyt onnistusin saamaan sellaisen lopputuloksen minkä haluaisin (eli nopea, hyvälaatusilla osilla ja kevyehkö = noin 20kg. sähköavusteinen XC pyörä).
Homma lähti käyntiin sillä että ostin lähes pelkän Cuben reaction Hybrid sähköpyörän rungon (vm.2018/2019) ja olen sitten siihen alkanut haalimaan sopivia osia sekä käytettyinä että uusina
-Runko: Cube Reaction Hybrid One, alumiini 2018/2019 3.75kg
-Moottori: Bosch Performance CX gen.2, vm.2018 (250W/75Nm), 4,15kg.
-Akku: Bosch Powerpack 400 (uudelleen teipattu rungon värimaailmaan sopivaksi), 2,40kg.
-Keula: Fox 32 factory series 130mm. vm.2017 1,75kg (noin 1000€:n huippukeula muutaman vuoden takaa).
-Box One satulaputki, alumiini 0,27kg
-Selle italian X-LR satula 0,19kg
-Ohjaustanko + stemmi 2kpl eri Bondrager 35 sarjan tankoa + stemmiä eri tankokulmilla ja stemmipituudella varusettuina, saa nähdä kumpi on lopulta sopivampi, painot 0,44-0,47kg.
Kuva tämän hetken olemassaolevista runko-osista: https://aijaa.com/63pKTV
Muita olemassolevia osia päivitetään myöhemmin.
Cube sähköpyöräprojekti
17
1008
Vastaukset
- Anonyymi
Tuolla antaumuksella voisi pyörittää vaikka sivutoimista bosch-sähkäriverstasta.
Kivahan noita on pikkuhiljaa opetella rakenteemaan, ihan hauskaa puuhastelua.
Pitäisi vain oppia myymään vanhoja pois kun uutta tulee tilalle...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kivahan noita on pikkuhiljaa opetella rakenteemaan, ihan hauskaa puuhastelua.
Pitäisi vain oppia myymään vanhoja pois kun uutta tulee tilalle...Laita vaikka tähän ketjuun minkälaisia vanhoja projektejasi voisi olla myytävänä, kiinnostusta varmasti löytyy, sen verran fiksuilta tekemäsi kulkineet vaikuttavat!
Anonyymi kirjoitti:
Laita vaikka tähän ketjuun minkälaisia vanhoja projektejasi voisi olla myytävänä, kiinnostusta varmasti löytyy, sen verran fiksuilta tekemäsi kulkineet vaikuttavat!
Pitää katsoa josko tännekkin ilmoittaisi, kun pitää varmaankin laittaa joku pyöristä myyntiin jos/kun seuraavan projektin innostuu laittamaan käyntiin.
Muutamia mielenkiintoisia "aihioita" tuossa on myynnissä näkynyt, mutta nyt ei ole vielä niin paljoa innostanut että olisi uutta projektia aloittanut.
Täysjousto ( https://aijaa.com/978VFj ) saattaisi olla seuraava "päivityskohde", mutta toisaalta se on kyllä omille ajotaidoilleni ihan tarpeeksi hyvä vaikka onkin jo muutaman vuoden ikäinen, saattaa olla että päivitän siihen jousituskomponentit kesän aikana jos sopivia tarjouksesta löytytyy, sitten onkin jo ihan "tämän päivän" pyörien tasolla.
-Kiekoiksi tulee Mavic:n Crossmax:n uusin malliversia (29" 25mm. sisäleveydellä varustetun parin yhteispaino 1,77kg.)
-Renkaiksi eteen Vittorian Barzo 2,25" ja taakse Vittoria Mezcal 2,35", sisärenkaina kevyet Tubolitot.
-Jarrulevyina Shimanon SM-RT86 (Eli XT taso), edessä 203mm, takana 180mm.
Kokonaispaino ilman takapakkaa noin 3,7kg. (eli tulevasta takapakasta riippuen hieman yli neljänkilon setti.
Ja tuossa kuva:
https://aijaa.com/YnYVEZ- Anonyymi
Hienoa että jaksat kertoa projekteistasi vaikka eivät juurikaan saa ketään kommentoimaan ja varsinkaan antamaan vinkkejä omiin kokemuksiin perustuen. Lapin reissusta voisit tehdä uuden avauksen ja kertoa ajetuista reiteistä enemmänkin kuvien kera.
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa että jaksat kertoa projekteistasi vaikka eivät juurikaan saa ketään kommentoimaan ja varsinkaan antamaan vinkkejä omiin kokemuksiin perustuen. Lapin reissusta voisit tehdä uuden avauksen ja kertoa ajetuista reiteistä enemmänkin kuvien kera.
Itseasissa tämän palstan "perusmeininki" kun tahtoo olla hieman negatiivissävyitteinen monasti, niin se että ei juuri tule negatiivisia kommentteja, on itseasissa positiivinen asia ja kirjoituksilla (sekä kuvillakin) sen verran lukijoita/katsojia ollut, että jotakuta sentään hieman ilmeisesti kiinnostaa.
Pitää katsoa ja käydä omia kuviani läpi (ei tule kuitenkaan ihan kauheasti kuvia reissulla otettua) olisiko jotain pientä "reissuinfoa" annettavissa.
Itselläni tuo mennyt kesä ja alkusyksy olivat senverran työntäyteisiä. että ihan kauheasti ei ehtinyt pyöräilyyn panostaa, mutta kyllä tuossa tämänkin kauden (ajoittui loppukesään/alkusyksyyn).
Eteläsessä suomessa pari reissua jäi isommalti mieleen, Ensin tuo saariston rengastie ( 200km) yhdellä yöpymisellä turun todella kauniissa saaristossa, joka oli käytännössä puhdas asfaltti ajelu
https://www.rengastie.fi/
ja sitten toisena tuo pääkaupunkiseudulla kulkeva maasto/gravel reitti, nimeltä reitti 2000 joka pituus on noin 110
https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/34/34f9ef68baa1aa344c9f930ed6db184d50fe4793.pdf
Lapissa sitten tuli ajeltua itselleni peristeisellä Levi-Ylläs akselillä, sekä sitten uutena kokemuksena oli tuo Saariselän alue jossa oli paljon hyvää ajomaastoa ja uskoisin sinne joskus uudestaan vielä palaavani ajohommiin jos vain aikataulut antavat myöden.Ja lisää osapäivityksiä ketjuun.
Jarrut:
Shimanon nelimäntäiset M6120 jarrut metallipaloilla eteen ja taakse (pitäisi olla tehokas yhdistelmä Shimanon 203mm/180mm. XT levyjen kanssa). Nämä hankitty saksalaisen verkkokaupan tarjouksesta.
Ohjain/näyttö:
Bosch Nyon ajotietokone jossa erittäin kattavat toiminnot sekä datan keruu (helppo jälkikäteen tarkastella omaa ajamistaan) sek navigaattori. Hankittu todella vähän käyettynä ykstyiseltä myyjältä.
https://aijaa.com/6VjUOo
Tänäin lähti myös tilaus "pikkutilpehööristä" (mm. Gripit, Flat polkimet, satulaputken kiristyspanta, keulan väliholkit, eturattaan ketjusuoja, parit eri kokoiset eturattaat nyt ainakin tullen mieleen Bikesterin -50%:a tarjoustuotteista).
Tämän jälkeen enään sitten puttuu vain voimansiirto/vaihteisto sekä poljinkammet, muut osat alkaa nyt mielestäni olemaan kasassa. Eli näiden hankkimisen jälkeen voisi pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan pyörän kasaamista. Tosin kyseinen pyörä lähtenee ajoon vasta keväällä, joten mikään kiire tuolla ei ole.santtu_1975X kirjoitti:
Ja lisää osapäivityksiä ketjuun.
Jarrut:
Shimanon nelimäntäiset M6120 jarrut metallipaloilla eteen ja taakse (pitäisi olla tehokas yhdistelmä Shimanon 203mm/180mm. XT levyjen kanssa). Nämä hankitty saksalaisen verkkokaupan tarjouksesta.
Ohjain/näyttö:
Bosch Nyon ajotietokone jossa erittäin kattavat toiminnot sekä datan keruu (helppo jälkikäteen tarkastella omaa ajamistaan) sek navigaattori. Hankittu todella vähän käyettynä ykstyiseltä myyjältä.
https://aijaa.com/6VjUOo
Tänäin lähti myös tilaus "pikkutilpehööristä" (mm. Gripit, Flat polkimet, satulaputken kiristyspanta, keulan väliholkit, eturattaan ketjusuoja, parit eri kokoiset eturattaat nyt ainakin tullen mieleen Bikesterin -50%:a tarjoustuotteista).
Tämän jälkeen enään sitten puttuu vain voimansiirto/vaihteisto sekä poljinkammet, muut osat alkaa nyt mielestäni olemaan kasassa. Eli näiden hankkimisen jälkeen voisi pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan pyörän kasaamista. Tosin kyseinen pyörä lähtenee ajoon vasta keväällä, joten mikään kiire tuolla ei ole.Nyt on projektin viimeiset puuttuneet osat tilattu/ostettu ja kyllähän se alunperin suunniteltu 1500€:n budjetti ylittyi noin 150-200€:lla, eli osien kokanaishinnaksi tuli noin 1650-1700€ (eli Jarrut jarrulevyt, kiekot renkaat sekä joitakin yksittäisosia tuli ostettua uutena, loput osista käytettyä (osa aivan uudenveroisia kylläkin), mutta laatu-osina ja hyväkuntoisina.
Sitten kun pääsen työreissulta jossain vaiheessa kotiin ja vielä löytyy aikaa kasaamiseen, niin saa nähdä kuinka hyvä / huono pyörästä sitten oikeasti tulee (jolloin vasta tietää onko käytetyn rahamäärän arvoinen, vai olisi ollut järkevämpi ostaa vaikka vastaava käytetty pyörä tuon osina hankitun ja itse kasatun sijaan).santtu_1975X kirjoitti:
Nyt on projektin viimeiset puuttuneet osat tilattu/ostettu ja kyllähän se alunperin suunniteltu 1500€:n budjetti ylittyi noin 150-200€:lla, eli osien kokanaishinnaksi tuli noin 1650-1700€ (eli Jarrut jarrulevyt, kiekot renkaat sekä joitakin yksittäisosia tuli ostettua uutena, loput osista käytettyä (osa aivan uudenveroisia kylläkin), mutta laatu-osina ja hyväkuntoisina.
Sitten kun pääsen työreissulta jossain vaiheessa kotiin ja vielä löytyy aikaa kasaamiseen, niin saa nähdä kuinka hyvä / huono pyörästä sitten oikeasti tulee (jolloin vasta tietää onko käytetyn rahamäärän arvoinen, vai olisi ollut järkevämpi ostaa vaikka vastaava käytetty pyörä tuon osina hankitun ja itse kasatun sijaan).Nyt on projekti valmiina kasattuna ja ei tuo alkuperäinen hinta-arvio kuitenkaan ihan pitänyt, hieman piti vielä yhteensopimattomuuksien takia (sekä huomasin että vielä oli osia hankkimatta) tilata uuttaa osaa noin 150-200€:n edestä, eli lopullinen pyöräbudjetti tuli olemaan 1800-1900€:n verran ja sillä sain tämän aikaiseksi (eli koko pyörä kasattu eri tahoilta hankituista osista kasaamalla mahdollsimman hyvin itseni miellyttäväksi ajokiksi).
https://aijaa.com/4Au5DA
https://aijaa.com/rSO2aS
https://aijaa.com/DOgl47
https://aijaa.com/iovUM4
https://aijaa.com/ZVJLtQ
https://aijaa.com/Iz7yY6
https://aijaa.com/z0OeVu
https://aijaa.com/fvIYQL
https://aijaa.com/c4eeJF- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Nyt on projekti valmiina kasattuna ja ei tuo alkuperäinen hinta-arvio kuitenkaan ihan pitänyt, hieman piti vielä yhteensopimattomuuksien takia (sekä huomasin että vielä oli osia hankkimatta) tilata uuttaa osaa noin 150-200€:n edestä, eli lopullinen pyöräbudjetti tuli olemaan 1800-1900€:n verran ja sillä sain tämän aikaiseksi (eli koko pyörä kasattu eri tahoilta hankituista osista kasaamalla mahdollsimman hyvin itseni miellyttäväksi ajokiksi).
https://aijaa.com/4Au5DA
https://aijaa.com/rSO2aS
https://aijaa.com/DOgl47
https://aijaa.com/iovUM4
https://aijaa.com/ZVJLtQ
https://aijaa.com/Iz7yY6
https://aijaa.com/z0OeVu
https://aijaa.com/fvIYQL
https://aijaa.com/c4eeJFSiistin näköinen fillari. Mulla noita Powerpack 400-akkuja jäänyt pyörävarkaiden takia ylimääräisiksi 2 kpl latureineen. Mitähän noista kehtaisi pyytää käytettyjen markkinoilla?
Tuskin tulee sähköfillaria enää hankittua ellen muuta ok taloon tai rivariin jonne omaisuus helpompi saada rosvoilta (hieman parempaan) turvaan. Anonyymi kirjoitti:
Siistin näköinen fillari. Mulla noita Powerpack 400-akkuja jäänyt pyörävarkaiden takia ylimääräisiksi 2 kpl latureineen. Mitähän noista kehtaisi pyytää käytettyjen markkinoilla?
Tuskin tulee sähköfillaria enää hankittua ellen muuta ok taloon tai rivariin jonne omaisuus helpompi saada rosvoilta (hieman parempaan) turvaan.Noiden käytettyjen akkujen hinta riippuu paljon siitä kuinka vanha akku on (valmistus vuosi ja kuukausi selviää pahjassa olevan tyyppikilven koodisarjasta tulkitsemalla) sekä paljonko lataussyklejä akulla on takana (selviää vain mallikohtaisella huoltotesterillä liikkeessä).
Ehjän, hyväkuntoisen Powerpack 400 akun hinta käytettynä "markkinoilla" liikkuu siellä 200-300€ välillä. Uutta vastaavaa akkua saa tarjouksesta verkkokaupoista hintaluokassa 450-500€.
Latureiden hinta riippuu osittain siitä minkä tehoisesta laturista kyse (2A, 4A vaiko 6A) ja niistä saa käytettyinä rahaa 30-80€, kunnosta ja tehosta riippuen.
Laitetaan taasen pientä päivitysta projetkin tiimoilta.
Pyörä siis tuli ajettavaan kuntoon jo jokunen aika sitten ja tuli pienen pieni testiajo tehtyä, muuten odottaa kesää ja nopeita neulaspolkuja mihin pyörän ominaisuudet tähdättynä.
Mutta asiaan.
Sram:nTakapakka (joka siis oli ostettu käyettynä ja oli sitten lopulta hieman enemmän kulunut kuin myyntipuheen mukaan piti olla), vaihtui sitten uuteen Shimanon SLX 11s. 11-42 pakkaan, eli nyt koko voimansiirto/vaihteisto yhdeltä toimittajalta, eli Shimanolta ja samalla tuo uusi pakka hieman edellistä kevyempi joten pientä plussaa siitäkin.
Toinen (ja hieman kalliimpi) päivitys oli toisen akun hankinta ja teippaus samoihin väreihin kuin tuo toinenkin akku oliteipattua (joka taas valittu pyörän värimaailman mukaan, vaikka teippisarva varsinaisesti kuuluukin toiseen Cube malliin.
https://aijaa.com/aoywn0
Ja tuo tupla-akku (akut valiettatvastii vain nuo keskikokoiset 2*400Wh , kun isoin akkuversio olisi se 500Wh) hankinta mietitty sen mukaan että kesällä tulee taas tehtyö tuollakin pyörällä hieman pidempiäkin maastolenkkejä.
Tähän asiaan liittyen tänäin tyytyväisenä myös testasin että tuo "lisäakku" mahtuu juuri ja juuri runkokolmion sisään sijoitettavaan oikean kokoiseen runkolaukkuun joten ei sitten tarvitse sitä repussa kesällä kuljetella.
https://aijaa.com/EDyKMQ
Päivitän ketjua taas tulevaisuudessa lisää josko jotain muutoksia pyörään vielä tulee tehtyä, jos ei, niin sitten juttu jatkuu kun ensimmäiselle kunnon ajolenkille pääsee pyörää testaamaan kevään koittaessa.
Ja kuten sanonut, kommentoida saa ja ehdotuksia antaa rakenteluun (osiin yms.) liittyen.Tämä pyörä tänäin sitten vihdoin ja viimein ensimmäistä kertaa ajossa (oli tuossa sitten muutama asia kuitenkin kesken mitkä tajusin vasta kun oli tarkoitus ottaa ajoo ja joitui vähän muutaman pikkuosan hankkimaan).
Tämän päivän ajot meni osittain totuttelussa, säätöjen (satula, ohjaustangon kulma, jarrokahvojen, vaihdevipujen yms.) hakemisessä, vaihteiden hienosäädössä ja keulan asetusten hakemisessa.
Mutta nyt noin 10km. ajolenkillä kävi selväksi että on hyvin "käteen sopiva" ja varmasti kun kaikki kohdallaan niin erinomainen XC-ajokki.
Ainoa vielä mikä pitää katsoa on jarrut, eivät toimi niin tahokkaasti kuin tuon tason jarrujen pitäisi olla, ovat vieläkin hyvin "kumimaiset", todennäköisesti vielä ilmaa järjestelmässä vaikka kahdesti jo ilmannut, taidan viedä ammattiliikkeeseen että laittavat kunnolla kuntoon, kuitenkin Shimanon nelimäntäiset 6120-jarrut metallipaloilla sekä XT-levyillä (203/180) pitäisi olla yhdistelmä millä saa aikaisekis tehokkaat ja tunnokkaat jarrut.
Tuossa vielä muutama kuva tältä päivältä:
https://aijaa.com/voC2Fh
https://aijaa.com/yusxkn
https://aijaa.com/Ep9JJTsanttu_1975X kirjoitti:
Tämä pyörä tänäin sitten vihdoin ja viimein ensimmäistä kertaa ajossa (oli tuossa sitten muutama asia kuitenkin kesken mitkä tajusin vasta kun oli tarkoitus ottaa ajoo ja joitui vähän muutaman pikkuosan hankkimaan).
Tämän päivän ajot meni osittain totuttelussa, säätöjen (satula, ohjaustangon kulma, jarrokahvojen, vaihdevipujen yms.) hakemisessä, vaihteiden hienosäädössä ja keulan asetusten hakemisessa.
Mutta nyt noin 10km. ajolenkillä kävi selväksi että on hyvin "käteen sopiva" ja varmasti kun kaikki kohdallaan niin erinomainen XC-ajokki.
Ainoa vielä mikä pitää katsoa on jarrut, eivät toimi niin tahokkaasti kuin tuon tason jarrujen pitäisi olla, ovat vieläkin hyvin "kumimaiset", todennäköisesti vielä ilmaa järjestelmässä vaikka kahdesti jo ilmannut, taidan viedä ammattiliikkeeseen että laittavat kunnolla kuntoon, kuitenkin Shimanon nelimäntäiset 6120-jarrut metallipaloilla sekä XT-levyillä (203/180) pitäisi olla yhdistelmä millä saa aikaisekis tehokkaat ja tunnokkaat jarrut.
Tuossa vielä muutama kuva tältä päivältä:
https://aijaa.com/voC2Fh
https://aijaa.com/yusxkn
https://aijaa.com/Ep9JJTKyllä se niin kävi että varasin ajan ammatti pyöräkorjjamolle/huoltoon että katsovat nuo jarrut kuntoon kun oma osaaminen tuntuu loppuvan niiden kanssa (kolmasti olen ne nyt itse koittanut ilmata huonolla menestyksellä).
Pitää saada ne toimimaan samalle tasolle muun pyörän kanssa että pystyy nauttimaan pyörästä metsäpoluilla niin kuin olisi tarkoitus,santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä se niin kävi että varasin ajan ammatti pyöräkorjjamolle/huoltoon että katsovat nuo jarrut kuntoon kun oma osaaminen tuntuu loppuvan niiden kanssa (kolmasti olen ne nyt itse koittanut ilmata huonolla menestyksellä).
Pitää saada ne toimimaan samalle tasolle muun pyörän kanssa että pystyy nauttimaan pyörästä metsäpoluilla niin kuin olisi tarkoitus,Nyt on jarrut ilmattu ammattilaisen toimesta ja nyt alkaa niiden(kin)toiminta olla sillä tasolla kuin pitääkin.
Pääsin tänäin ensimmäistä kertaa pyörää kokeilemaan juuri sellaisiin maastoihin ja poluille mitä silmälläpitäen kyseisen pyörän rakentelenkin.
Eli nyt Hangossa ajamassa mistä löytyy iso määrä yksiä Suomen hienoimpia Singletrack neulaspolkuja metsämaisemissa:
https://aijaa.com/KJ2ETP
https://aijaa.com/sv9a2T
https://aijaa.com/dmmMjE
https://aijaa.com/w6yOWb
https://aijaa.com/9CQn2w
Pyörä toimii kysesessä maastossa juuri niin hyvin kuin toivoinkin, erittäin tyytyväinen olen.
Ainoa vain että tämän päivän noin 25km. metsäpolkulenkin loppuosassa alkoi moottorin suunnalta, kovempaa polkiessa tulemaan pienti napsetta joka viittaa siihen että moottorin kiinnitys runkoon ei ole ihan niin tiukalla kuin pitäisi. Pitää kotiin päästyä hieman avata moottorin suojia ja kiristää kiinnityspultit uudestaan.santtu_1975X kirjoitti:
Nyt on jarrut ilmattu ammattilaisen toimesta ja nyt alkaa niiden(kin)toiminta olla sillä tasolla kuin pitääkin.
Pääsin tänäin ensimmäistä kertaa pyörää kokeilemaan juuri sellaisiin maastoihin ja poluille mitä silmälläpitäen kyseisen pyörän rakentelenkin.
Eli nyt Hangossa ajamassa mistä löytyy iso määrä yksiä Suomen hienoimpia Singletrack neulaspolkuja metsämaisemissa:
https://aijaa.com/KJ2ETP
https://aijaa.com/sv9a2T
https://aijaa.com/dmmMjE
https://aijaa.com/w6yOWb
https://aijaa.com/9CQn2w
Pyörä toimii kysesessä maastossa juuri niin hyvin kuin toivoinkin, erittäin tyytyväinen olen.
Ainoa vain että tämän päivän noin 25km. metsäpolkulenkin loppuosassa alkoi moottorin suunnalta, kovempaa polkiessa tulemaan pienti napsetta joka viittaa siihen että moottorin kiinnitys runkoon ei ole ihan niin tiukalla kuin pitäisi. Pitää kotiin päästyä hieman avata moottorin suojia ja kiristää kiinnityspultit uudestaan.Tänäin vasta sain aikaiseksi avata nuo moottorin suojamuovit (kyseisessä mallissa itseasissahieman työläs projekti jossa pitää poistaa molemmat kammet, eturatas, ja kolmet suojamuovit kiinnikkeineen, oli kokonaisuudessaan lopulta noin 1,5h. homma kun ongelmia saada muovisuojia kunnolla takaisin paikoilleen) ja kiristää moottorin kiinnityspultit. Olivatkin luvattoman löysällä kaikki 3kpl. pitää vain toivoa että tuli konetta asentaessa kiinnitettyä pultit vain epähuomioissa liian löysälle, sillä jos tuo on ominaisuus että löystyvät ajossa, niin ainoa vaitoehto taitaa olla tiputtaa kone uudestaan pois ja lisätä kierrelukitteet pulttien päähän.
Sateiden välillä tehty koeajo ainakin kertoi että "naksuna/nitinä" hävisi ainakin toistaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1181726
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371459Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221328Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641282- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511219- 521178
- 591117
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995