Minä vaihdoin tänään.
Joko talvirenkaat on vaihdettu
119
259
Vastaukset
- Anonyymi
Ei vielä, kuluu vaan nastat turhaan kesäkeleillä.
-Jasu-- Anonyymi
Nastat alle tonttu!
- Anonyymi
Kahteen autoon vaihdoin ja ostin samalla uudet kesärenkaat, inflaation pelko kai pisti ostamaan sarjat valmiiksi.
Huomenna otan pois toisesta autosta kuskinpuoleisen eturenkaan tarkastaen mikä vinkuminen sieltä jarrusatulasta satunnaisesti kuuluu. Nämä liukuvat eivät aina ole liukuvia.
AV- Anonyymi
Entisenä skodan omistajana jarrusatulan väliin jäi usein kivi vinkumaan ja rahisemaan. Ajan kanssa siihen tottui. Kun vanha hioutui pois ja jos sattuu ajamaan hiekkateillä, niin kohta oli uusi vinkumassa. Vaihdettuani merkkiä ei enää kivet vingu jarruissa.
- Anonyymi
Et vaihtanut vaan vahdatit, muutenhan olisit sen jarrusatulan tutkinut siinä samalla.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Meillä ukko vinkuu. Tarkastan sen huomenna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entisenä skodan omistajana jarrusatulan väliin jäi usein kivi vinkumaan ja rahisemaan. Ajan kanssa siihen tottui. Kun vanha hioutui pois ja jos sattuu ajamaan hiekkateillä, niin kohta oli uusi vinkumassa. Vaihdettuani merkkiä ei enää kivet vingu jarruissa.
Sama juttu erimerkkisten kenkien kanssa.
En muista kenkämerkkiä, mutta siinä kengässä oli ominaisuus, että meni hiekoitus sepelin murunen kenkään ja jalkapohjaa ahdisti ja joutui kengän riisumaan ja kivenpalan sieltä poistamaan.
Toisen merkkisessä kengässä ei tuollaista ominaisuutta ollut, eikä mennyt sepelit kenkään.
Ei vielä ja voi olla että vaihdan vaan eturenkaan nastalliseksi.
- Anonyymi
Mitäpä sitä suotta kaikkia vaihtamaan, sen yhdenkin vaihto kustantaa jo 35e jos haalarimiehellä teettää:
https://www.is.fi/autot/art-2000009097552.html
Eikös se kuitenkin lain mukaan mene niin että kaikki renkaat pitää olla nastallisia jos yksikin on? tai talvirenkaita?
Yhden? Voi hyvät tavaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä sitä suotta kaikkia vaihtamaan, sen yhdenkin vaihto kustantaa jo 35e jos haalarimiehellä teettää:
Eikös se kuitenkin lain mukaan mene niin että kaikki renkaat pitää olla nastallisia jos yksikin on? tai talvirenkaita?
-harmiseikirj-Minäkin soitin huoltoasemalle, jota useinmiten käytän tarvittaessa; renkaiden vaihdosta ja lupasivat vaihtaa renkaat 100€:lla ja tasapainottaa ne samalla kertaa. Ajan olisin saanut keskiviikko aamupäiväksi, joten jätin tilaamata! Nyt niitä vaihdetaan ruokapalkalla! =)
Helvatisti paljon edullisemmin, ei multa kulu kaikkine kuluineen edes 30€ tuohon ruuanvalmistukseen, sähköineen kaikkineen.
(omanmaan tuotteita, vain; liha, maito ja voi ovat ostotuotteita)
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin soitin huoltoasemalle, jota useinmiten käytän tarvittaessa; renkaiden vaihdosta ja lupasivat vaihtaa renkaat 100€:lla ja tasapainottaa ne samalla kertaa. Ajan olisin saanut keskiviikko aamupäiväksi, joten jätin tilaamata! Nyt niitä vaihdetaan ruokapalkalla! =)
Helvatisti paljon edullisemmin, ei multa kulu kaikkine kuluineen edes 30€ tuohon ruuanvalmistukseen, sähköineen kaikkineen.
trollikkaOn teillä tolkuttomat hinnat. Täällä maksaa sama touhu neljä kymppiä ja halvemmallakin onnistuis, jos ajais vähän kauemmas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin soitin huoltoasemalle, jota useinmiten käytän tarvittaessa; renkaiden vaihdosta ja lupasivat vaihtaa renkaat 100€:lla ja tasapainottaa ne samalla kertaa. Ajan olisin saanut keskiviikko aamupäiväksi, joten jätin tilaamata! Nyt niitä vaihdetaan ruokapalkalla! =)
trollikkaKuulostaa kyllä vähän kiskonnalta tuo hinta, kohtuullinen olisi joku neljäkymppiä pelkkä vaihto ja joku kuusikymppiä tasapainotuksen kanssa, joka muuten ihan kusetusta, itse en ole tainnut koskaan tasapainotuttaa erikseen renkaan uusimisten väillä eikä ole koskaan ravistellut tai mitään.
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Niinhän tuo taitaa olla jos autoista puhutaan.
Itselläni on vain polkupyörä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa kyllä vähän kiskonnalta tuo hinta, kohtuullinen olisi joku neljäkymppiä pelkkä vaihto ja joku kuusikymppiä tasapainotuksen kanssa, joka muuten ihan kusetusta, itse en ole tainnut koskaan tasapainotuttaa erikseen renkaan uusimisten väillä eikä ole koskaan ravistellut tai mitään.
-harmiseikirj-Mä vastasin siten, mitä mulle huoltoasemalta kerrottiin. Neljän renkaan vaihto 25€ per rengas ja hintaan kuului renkaan tasapainotuksen tarkistus. Tyyristähän se olisi ollut, mutt jonot nyt ilmeisesti oli pitkät ja asiakkaita jotka halusivat palvelua niin rahastivat surutta.
En jäänyt jonottamaan sitä ett maksaisin renkaiden vaihdannasta maltaita. Pyysin reilusti miehiltä apua, ehdottaen ett mä tarjoan kunnon lounaan siitä hyvästä ettei mun tarvitse ährätä renkaiden kanssa itse. Kaupat tuli ja ilmeisesti ollaan jokainen tyytyväinen; tällaiseen vaihtotaloudelliseen sopimukseen. Minä ainakin, ja ihan mukava lounastauko varmaan pidettiin... minäkin ehdin mukaan, heidän jo nauttiessa jälkiruokaansa.
Mulla oli Mimmin syöttö siinä päällimmäisenä, kun päivä oli jo pitkällä ja mukula rättiväsynyt; hänen piti päästä päiväunilleen.
Ihan takuu varmasti mä mieluummin hääräilen ruokaa tehden keittiössä, kuin pihalla renkaiden, rengasrautojen, pulttien ja hylsyavainsarjan kanssa. Hupinsa kullakin, kyllä mä renkaan saan varmaan vaihdettua itsekin, mutt 4 kpl on mulle jo kärsimys!
Työpäivä ja aamiaista pitäisi kohtsillään tarjota päiväsalin puolella, kuuluu siellä jo olevan ihmisiä odottamassa; puuroa, marjakeittoa, voileipää, maitoa ja kahvia!
Kuka nyt mitäkin aamiaiseksi haluaa!
trollikka
- Anonyymi
Mä vaihdoin tällä viikolla, mutta ne onkin kitkat ja voi laittaa hyvissä ajoin. Selvisin niillä viime talvenkin ihan hyvin. Ja jos viime talven selvis, niin selviää kyllä ohan minkä tahansa talven. Mun mielestä nastoja saa käyttää jos haluaa, mutta sillon pitäis maksaa lisähintää teiden kulumisesta. Ootte varmaan huomannu kuinka kauheeseen kuntoon suomen tiet on menny. Ei ne ennen tälläsiä ollut.
- Anonyymi
Minä vaihdoin nastarenkaat jo toissaviikolla keskiviikon jälkeen, että viime keskiviikkona ajoi nastarenkailla ja marraskuussa pitää olla autossa lain mukaan talvirenkaat.
- Anonyymi
Uusi laki on aika perseestä. Ei autossa pidä olla marraskuussa talvirenkaita, vaan jos keli sitä edellyttää. Eli nastoja ei pitäisi laittaa kesäkeleillä alle; sehän tässä oli lainsäätäjillä ajatuksena. Lopputulos oli vaan aika typerä, jos haluttiin vähentää teiden kulumista ja pienhiukkaspäästöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi laki on aika perseestä. Ei autossa pidä olla marraskuussa talvirenkaita, vaan jos keli sitä edellyttää. Eli nastoja ei pitäisi laittaa kesäkeleillä alle; sehän tässä oli lainsäätäjillä ajatuksena. Lopputulos oli vaan aika typerä, jos haluttiin vähentää teiden kulumista ja pienhiukkaspäästöjä.
Totta, nyt tämän uuden lain myötä ihmiset vaihtaa turhan aikaisin kun pelkäävät että tulee sakot jos kytät pysäyttää ja väittävätä kelin vaativan talvirenkaita. parempi olisi ollut sillä entisellä joulukuun alulla viimeistään tai kelin vaatiessa.
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Sakko on 35 euroa, jos poliisi haluaa sakottaa siitä, ettei ole talvirenkaat vielä alla. Voi myös antaa vain huomautuksen.
Älytöntä jurnuttaa etelässä, missä vielä kesäkelit nastoilla. Pimeetä touhua.
-Jasu- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinpä. Sakko on 35 euroa, jos poliisi haluaa sakottaa siitä, ettei ole talvirenkaat vielä alla. Voi myös antaa vain huomautuksen.
-Jasu-Siis poliisihan ei voi nimenomaan enää sakottaa, jos ajaa kesärenkailla vaikka tammikuussa, jos on kesäkelit. Jotkut sitten vekslaavat renkaitaan edestakaisin; itse vaihdan, kun tulee ensimmäiset liukkaat ja pidän maaliskuun loppuun oli keli mikä oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis poliisihan ei voi nimenomaan enää sakottaa, jos ajaa kesärenkailla vaikka tammikuussa, jos on kesäkelit. Jotkut sitten vekslaavat renkaitaan edestakaisin; itse vaihdan, kun tulee ensimmäiset liukkaat ja pidän maaliskuun loppuun oli keli mikä oli.
"Milloin talvirenkaat pitää vaihtaa 2022?
Talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Talvirenkaita tulee puolestaan käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, minkä lisäksi niiden käyttöä vaaditaan myös muulloin, jos keli sitä edellyttää."
Lähde: vianor
Juu, en minäkään niitä vielä vaihda. Kuluu turhaan nastat ennen, kun on edes lunta ja jäätä maassa. Sitten tienpinta ja lentelee toisten tuulilaseihin vaan suotta nastat näillä keleillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Talvirenkaita tulee puolestaan käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, minkä lisäksi niiden käyttöä vaaditaan myös muulloin, jos keli sitä edellyttää."
Juu, en minäkään niitä vielä vaihda. Kuluu turhaan nastat ennen, kun on edes lunta ja jäätä maassa. Sitten tienpinta ja lentelee toisten tuulilaseihin vaan suotta nastat näillä keleillä.Vianor kyllä tuossa johtaa harhaan, ei todellakaan ole pakko käyttää vielä ja tuollaiset vain lisää teiden ja renkaiden ennenaikaista kulumista, rengaskauppiaalle se tietysti sopii.
Anonyymi kirjoitti:
Maalaisjärki päähän tai älkää ajako ollenkaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-Jasu-Siis suoraan sanoen nykyinen laki on per seestä, mutt noudatan sitä kirjaimellisesti. Koska hallitus on kaikessa viisaudessaan näin päättänyt ja ilmeisesti viherpiipertäjätkin sen hyväksyneet sellaisenaan. Olen muistaakseni ennenkin sanonut ettei niillä ole minkäänlaista reallista tietoa luonnonsuojelusta.
Tällä kertaa, jos olisivat älynneet lyödä per seensä Manneheimintien pintaan, olisin ehkä saattanut maksaa jonkun mielenosittajan sakot, kyseisestä mielenilmauksesta.
Mutt porukka piti suunsa kiinni, ei pihahtanutkaan mistään teiden kulumista ja pienhiukkaspäästöistä... ei taida ymmärrys heillä riittää niin pitkälle!
Mä taas en ymmärrä ett viherpiipertäjät sotkevat kuin siat paikkoja, mielenosoitustensa aikana ja toiset saa korjata jäljet. Todellista luonnon suojelua, muovipulloja ja lasipulloja rikottuina, paperia ja muovia, "tupakantumppeja" mistä ois voinu saada syytteet, jos poliisi olisi tunnistanut tuoksun. Lopuksi totean ett luonnonsuojelu on erittäin hyvä asia ja kannatan sitä ehdottomasti; jossa siinä on järki mukana. Eli ymmärretään mitä tehdään!
Turpeen käyttökielto; idioottimainen teko! Metsien entisöiminen ja EU:lle mandaatit suomalaisten metsätilojen käyttöön ja hoitoon. Ei ikinä olisi pitänyt suostua tähän!
trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis suoraan sanoen nykyinen laki on per seestä, mutt noudatan sitä kirjaimellisesti. Koska hallitus on kaikessa viisaudessaan näin päättänyt ja ilmeisesti viherpiipertäjätkin sen hyväksyneet sellaisenaan. Olen muistaakseni ennenkin sanonut ettei niillä ole minkäänlaista reallista tietoa luonnonsuojelusta.
Tällä kertaa, jos olisivat älynneet lyödä per seensä Manneheimintien pintaan, olisin ehkä saattanut maksaa jonkun mielenosittajan sakot, kyseisestä mielenilmauksesta.
Mutt porukka piti suunsa kiinni, ei pihahtanutkaan mistään teiden kulumista ja pienhiukkaspäästöistä... ei taida ymmärrys heillä riittää niin pitkälle!
Mä taas en ymmärrä ett viherpiipertäjät sotkevat kuin siat paikkoja, mielenosoitustensa aikana ja toiset saa korjata jäljet. Todellista luonnon suojelua, muovipulloja ja lasipulloja rikottuina, paperia ja muovia, "tupakantumppeja" mistä ois voinu saada syytteet, jos poliisi olisi tunnistanut tuoksun. Lopuksi totean ett luonnonsuojelu on erittäin hyvä asia ja kannatan sitä ehdottomasti; jossa siinä on järki mukana. Eli ymmärretään mitä tehdään!
Turpeen käyttökielto; idioottimainen teko! Metsien entisöiminen ja EU:lle mandaatit suomalaisten metsätilojen käyttöön ja hoitoon. Ei ikinä olisi pitänyt suostua tähän!
trollikkaLaissa ei tuossa suhteessa ole mitään vikaa. Sä vaan olet ilmeisesti ymmärtänyt sen väärin. "Talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat 1. kesäkuuta 2020. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana." Eli pakko ei ole missään kohtaa, jos keli ei sitä vaadi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, en minäkään niitä vielä vaihda. Kuluu turhaan nastat ennen, kun on edes lunta ja jäätä maassa. Sitten tienpinta ja lentelee toisten tuulilaseihin vaan suotta nastat näillä keleillä.Vianor kusettaa; lain tarkoitus oli nimenomaan vähentää nastarenkaiden turhaa käyttöä, eli ovat pakolliset marraskuusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, en minäkään niitä vielä vaihda. Kuluu turhaan nastat ennen, kun on edes lunta ja jäätä maassa. Sitten tienpinta ja lentelee toisten tuulilaseihin vaan suotta nastat näillä keleillä.Kun sitten olet joku pakkasaamu hokkarit taivasta kohden tai tuuppaat jonkun perään, niin turha pyytää sitten vakuutusta hätiin kun ei ole talvirenkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun sitten olet joku pakkasaamu hokkarit taivasta kohden tai tuuppaat jonkun perään, niin turha pyytää sitten vakuutusta hätiin kun ei ole talvirenkaita.
Ei kaikilla ole pakottavaa tarvetta lähteä liikkeelle sellaisina aamuina aikaisin.
Kuten kaikessa, niin tässäkin on mun tapauksessa kaksi eri tulokulmaa, eikä kumpikaan kannaltani ollenkaan huono. Kerrottuna vielä kahdella 😁 Sen verran vähän tulee kilsoja, että periaatteessa jotkut vuonna 2009 valmistetut nastarenkaat voisi laittaa alle, ei ne tosta tuhannen tai parin kilsan suojasäillä ajelemisesta juurikaan huonone. Mutta toisaalta harvemmin mulla mikään kovin akuutti kiire tai aikataulu on, jos talventulo yllättää, ja harvemmin olen vielä kuuraliukkauden aikaan aamusta muutenkaan liikenteessä. 🙄 Eilen tuli jotain alijäähtynyttä vettä, mutta sen verran leutoa on etelään luvattu, että en mä vielä kiirehdi niiden vaihdossa.
Ja kiva sinänsä, että molemmissa ilmastoiduissa, koukullisissa ja vähintään ensi kesään-syksyyn leimatuissa bensa-farkuissani on urasyvyydeltään ja nastoiltaan hyvät talvirenkaat, jotka kuului kauppaan molemmissa tapauksissa, kun nuo mulle ovat parisen tonnin pääomalla tupsahtaneet pihaan. Honda Accordin näköisessä ja kokoisessa, ylemmän keskikokoluokan, 147hp miehekkäässä työautossani 1500kg vetomassalla, on oikeinkin kivat 195/65R15 pullakumit siisteillä aluvanteilla, ja VAG:ssa yllättäen lähes sama koko 185/65R15, mutta toki nelipulttisella jaolla moiseen ostoskärryyn.
Puolen tunnin - tunnin homma per auto, kun on ajankohtaista tehdä. 🙄- Anonyymi
Vaihdoin tyttöystävän renkaat. Sitten ajeltiin turkuun hakemaan serkkuni vene säilöön tänne meidän pihalle.
Eilen vaihdoin kun lunta satoi ja piti lähteä vähän pidempään reissuun. Voi olla että vaihdan vielä ennen talven tuloa takaisin kesärenkaisiin
- Anonyymi
Minulle kiltti ja ammattitaitoinen setä vaihtoi lokakuun lopulla, sillä täällähän on ollut lunta jo ajat sitten.
Toinen kiltti setä katsoi varhaissyksyllä kesärenkaita ja varoitti syksyn vesisateista sillä en ollut huomannut, että urasyvyys oli kehno.- Anonyymi
Kiltillä sedällä selvästikin ollut rahankiilto silmissä kun moitiskellut vielä ihan kelvollisia kesärenkaita :D urasyvyys on kehno sitten kun kankaan näkyy eikä uria ole ollenkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kiltillä sedällä selvästikin ollut rahankiilto silmissä kun moitiskellut vielä ihan kelvollisia kesärenkaita :D urasyvyys on kehno sitten kun kankaan näkyy eikä uria ole ollenkaan.
-harmiseikirj-Höpsis. :)
- Anonyymi
Älkää ulisko niistä talvirengassakoista; poliisi ei sakota jos keliolosuhteet ovat jo ennen kalenteriaikoja pakottaneet siirtymään talvirenkaaseen. Täällä ajataan myös 23-06 välisinä aikoina mustalla jäällä!
- Anonyymi
Sain ohjeeksi viralliselta taholta, että mieluummin kaksi viikkoa ennen kuin kaksi viikkoa myöhässä! Vaihto siis.
- Anonyymi
Ja mä en ymmärrä sitä, että jotkut rumplaa vaihtaa edestakaisin - se on kerralla nastat alle ja keväällä sitten pois! Hölömöläisten hommaa.
Joku järki! - Anonyymi
Kitkat alla jo kaksi viikkoa ainakin. Silloin parin päivän päästä oli aamulla kuura maassa.
- Anonyymi
Kitkalla pääsee jos on kuiva pakkastalvi, mutta supermäkimaastoissa iljasjääkelillä ei muuta kuin. - ojaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkalla pääsee jos on kuiva pakkastalvi, mutta supermäkimaastoissa iljasjääkelillä ei muuta kuin. - ojaan.
Harhaluuloa. Kitkoilla pärjää erinomaisesti kelissä kuin kelissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harhaluuloa. Kitkoilla pärjää erinomaisesti kelissä kuin kelissä.
Selosta perusteet eli miksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selosta perusteet eli miksi?
No eipä ole koskaan ollut ongelmia, ei missään kelissä, ei missään maastossa. Siellä missä kitka ei pidä, niin ei siellä pääse perus nastallakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä ole koskaan ollut ongelmia, ei missään kelissä, ei missään maastossa. Siellä missä kitka ei pidä, niin ei siellä pääse perus nastallakaan.
Eli selosta perusteet, mihin se pohjautuu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli selosta perusteet, mihin se pohjautuu?
Kokemukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemukseen.
Ei kun se kitkarenkaiden toimintaperiaate :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai lukeeko rangassarjassa ”kokemus” :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se sulle jostain prosyyristä selviä, jos noin kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai lukeeko rangassarjassa ”kokemus” :D
No kokeile jos kuukkeli auttais
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kokeile jos kuukkeli auttais
Eli et osaa sanoa. Näkemiin. Ja hyvää päivänjatkoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli et osaa sanoa. Näkemiin. Ja hyvää päivänjatkoa.
Minä ajan autoja, en valmista renkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäkään en uskonu kitkoihin yhtään. Mutta kun oli ollut lumettomia talvia ja siks mulla oli vanhoista tippunu nastat pois kun kuivalla tiellä joutu ajaan. Niib siksi hankin kitkat. No viime talvi olikin erittäin vaikee talvi. Mutta silti pärjäsin kitkoilla hyvin. En kertaakaan joutunut luisuun. Nastoilla oon useamman kerrankin luistellu, vaikka on ollut hyvät nastat. Ne yksinkertasesti lähtee luisuun jäisen tien päällä. En ymmärrä mikä fysiikan laki siinä on. Mutta ne vaan ei pidä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajan autoja, en valmista renkaita.
Mutta valitset ne renkaat tietojen perusteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mäkään en uskonu kitkoihin yhtään. Mutta kun oli ollut lumettomia talvia ja siks mulla oli vanhoista tippunu nastat pois kun kuivalla tiellä joutu ajaan. Niib siksi hankin kitkat. No viime talvi olikin erittäin vaikee talvi. Mutta silti pärjäsin kitkoilla hyvin. En kertaakaan joutunut luisuun. Nastoilla oon useamman kerrankin luistellu, vaikka on ollut hyvät nastat. Ne yksinkertasesti lähtee luisuun jäisen tien päällä. En ymmärrä mikä fysiikan laki siinä on. Mutta ne vaan ei pidä.
Perustuisko noi kuvitelmat joihinkin menneiden vuosikymmenten kitkarenkaisiin? Nykyään kitkat kuitenkin on vähintään yhtä hyvät kuin nastarenkaat. Aika pitkälti on just noin ku tuolla jo ylempänä joku sanokin, että jos ei kitka pidä niin ei siinä sillon pidä kyllä nastakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta valitset ne renkaat tietojen perusteella.
Minä taas ajettavuuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustuisko noi kuvitelmat joihinkin menneiden vuosikymmenten kitkarenkaisiin? Nykyään kitkat kuitenkin on vähintään yhtä hyvät kuin nastarenkaat. Aika pitkälti on just noin ku tuolla jo ylempänä joku sanokin, että jos ei kitka pidä niin ei siinä sillon pidä kyllä nastakaan.
Eli mihin se kitkojen niin sanottu pitävyys vetistävällä jäällä perustuu? Kukaan teistä ei osaa edes sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas ajettavuuden.
Et kun vain kitka nimeen. Et osaa edes kertoa sen toiminnasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas ajettavuuden.
No osaatko antaa sitten esimerkkejä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et kun vain kitka nimeen. Et osaa edes kertoa sen toiminnasta?
Sanoin jo, että en ole rengasvalmistaja. En myöskään rengasmyyjä. Mene heiltä kyselemään, jos niin ahistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli mihin se kitkojen niin sanottu pitävyys vetistävällä jäällä perustuu? Kukaan teistä ei osaa edes sanoa.
En mä ole pakottamassa sua vaihtamaan kitkoihin. Saat tietenkin jatkossakin ajaa ihan millä halua, kunhan vain lainsäätäjälle kelpaavat. Toi sun kitkarenkaiden morkaamises vaan ei pidä lainkaan paikkaansa ja ne pitää kyllä kelillä kun kelillä, siinä missä nastatkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoin jo, että en ole rengasvalmistaja. En myöskään rengasmyyjä. Mene heiltä kyselemään, jos niin ahistaa.
Niin, mut sinähän sillä autolla ajat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä ole pakottamassa sua vaihtamaan kitkoihin. Saat tietenkin jatkossakin ajaa ihan millä halua, kunhan vain lainsäätäjälle kelpaavat. Toi sun kitkarenkaiden morkaamises vaan ei pidä lainkaan paikkaansa ja ne pitää kyllä kelillä kun kelillä, siinä missä nastatkin.
Mikset sitten anna kitkaajosta esimerkkejä? Edes siitä puhumastasi ”kokemuksesta”?
On kyllä kumma kitkakeskustelija ja -käyttäjä tässä. Ajaa ja vannoo niiden nimeen, muttei saa perusteltua käytettävyyttä.
No olkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä kyllä vaihdakaan. Nyt olis ollu sauma kehua niiden ominaisuuksia, mutta kun ei osattu sitäkään tehdä vaikka niillä jotkut ajaa.
Nastoilla mennään Pohjolan talvessa. Tiellä eikä ojassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä kyllä vaihdakaan. Nyt olis ollu sauma kehua niiden ominaisuuksia, mutta kun ei osattu sitäkään tehdä vaikka niillä jotkut ajaa.
Nastoilla mennään Pohjolan talvessa. Tiellä eikä ojassa.Miksi pitäis jotain renkaita sulle kehua? Jo kai se pariin otteeseen sanottiin, että valmista enkä myy renkaita. Se on mulle yhdentekevää mitää sulla on autosi alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset sitten anna kitkaajosta esimerkkejä? Edes siitä puhumastasi ”kokemuksesta”?
On kyllä kumma kitkakeskustelija ja -käyttäjä tässä. Ajaa ja vannoo niiden nimeen, muttei saa perusteltua käytettävyyttä.
No olkoon.Miksi antaisin? Sano no pari hyvää syytä. Totesin, että väitteesi ovat paskaa, kuten ne ovat. Usko tai ole uskomatta, ei se minun elämääni mihinkään muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No olkoon.Kuka täällä muka on vannonut minkään renkaiden nimeen? Ainoa joka tuntuu vannovan ja vänkäävän olet sinä ihan itse. Kaikki muut ovat vain todenneet, että hyvin toimivat ja se siitä. xD
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäis jotain renkaita sulle kehua? Jo kai se pariin otteeseen sanottiin, että valmista enkä myy renkaita. Se on mulle yhdentekevää mitää sulla on autosi alla.
Olisin voinut antaa mahdollisuuden kitkoille.
Se meni jo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi antaisin? Sano no pari hyvää syytä. Totesin, että väitteesi ovat paskaa, kuten ne ovat. Usko tai ole uskomatta, ei se minun elämääni mihinkään muuta.
No sä ajat niillä, mutta et osaa sanoa mitään muuta niistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka täällä muka on vannonut minkään renkaiden nimeen? Ainoa joka tuntuu vannovan ja vänkäävän olet sinä ihan itse. Kaikki muut ovat vain todenneet, että hyvin toimivat ja se siitä. xD
Sinä. Jos et ole huomannut. Pitäisi kai nyt enemmän kitkoista tietää jos ne on alleen valinnut ja kehunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet nainen. Ja varsin tietämätön sellainen :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sä ajat niillä, mutta et osaa sanoa mitään muuta niistä.
Ei minun tarvitse niitä sinulle myydä. Saat sä mun puolestani syödäkin ihan mitä tahdot, vaikka se minun mielestäni olis pahaa ja/tai epäterveellistä. Se ei yksinkertaisesti ole minun ongelmani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi antaisin? Sano no pari hyvää syytä. Totesin, että väitteesi ovat paskaa, kuten ne ovat. Usko tai ole uskomatta, ei se minun elämääni mihinkään muuta.
Voisit todistaa niiden hyvän käytettävyyden.
Ööhm, mitkä väitteet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka täällä muka on vannonut minkään renkaiden nimeen? Ainoa joka tuntuu vannovan ja vänkäävän olet sinä ihan itse. Kaikki muut ovat vain todenneet, että hyvin toimivat ja se siitä. xD
Ketkä kaikki?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä. Jos et ole huomannut. Pitäisi kai nyt enemmän kitkoista tietää jos ne on alleen valinnut ja kehunut.
En ole kertaakaan sanonut mitään kumpienkaan renkaiden paremmuudesta. Sellaista et löydä, Vaikka millaisella kammalla yrittäisit vastauksia kammata. Ainoa, joka on paremmuudesta jotain sanonut, olet sinä itse. Se väitteesi on ammuttu alas ja saat itse päättää uskotko vaiko etkö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet nainen. Ja varsin tietämätön sellainen :)
Mielenkiintoisia olettamia xD
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisit todistaa niiden hyvän käytettävyyden.
Ööhm, mitkä väitteet?Niiden aiemmin esitettyjen tietenkin ... doh
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketkä kaikki?
Kaikki ne muut, jotka tuossa hieman edempänä aiheesta totesivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niiden aiemmin esitettyjen tietenkin ... doh
Eli ne ovat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ne muut, jotka tuossa hieman edempänä aiheesta totesivat.
Eli sinä yksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kertaakaan sanonut mitään kumpienkaan renkaiden paremmuudesta. Sellaista et löydä, Vaikka millaisella kammalla yrittäisit vastauksia kammata. Ainoa, joka on paremmuudesta jotain sanonut, olet sinä itse. Se väitteesi on ammuttu alas ja saat itse päättää uskotko vaiko etkö.
Kyllä kehut kitkoja.
Ajatko pyörällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa: ” Harhaluuloa. Kitkoilla pärjää erinomaisesti kelissä kuin kelissä.”
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa: ” Harhaluuloa. Kitkoilla pärjää erinomaisesti kelissä kuin kelissä.”
Eihän tuo paremmuudesta kerro mitään. Ei siinä mainita mitään nastarenkaista. Ja siis kitkoilla tosiaan pärjää hevin kelissä kuin kelissä. Sä saat vaikka kertoa niistä nastarenkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kehut kitkoja.
Ajatko pyörällä?En ole mitenkään erityisemmin kehunut niitä. Ne toimivat hyvin. Ei siihen mitään kehumista tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli sinä yksin.
Mä laskin tossa ainakin kolme eri kommentoijan ensikommenttia aiheesta. Tai no en tietenkään tiedä varmasti onko siinä minun lisäkseni yksi vai kaksi muuta, mutta tekstin perusteella vaikuttaa kahdelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli ne ovat?
Etkö sä enää itsekään tiedä mitä olet kirjoittanut? Sille ei sitten mahda mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo paremmuudesta kerro mitään. Ei siinä mainita mitään nastarenkaista. Ja siis kitkoilla tosiaan pärjää hevin kelissä kuin kelissä. Sä saat vaikka kertoa niistä nastarenkaista.
Kertoo. Kehut niitä vuolaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mitenkään erityisemmin kehunut niitä. Ne toimivat hyvin. Ei siihen mitään kehumista tarvita.
Vaivauduit tänne asti kehumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö sä enää itsekään tiedä mitä olet kirjoittanut? Sille ei sitten mahda mitään.
Et osaa vastata tähänkään. Olet kyllä kummallinen keskustelija. Esität asioita, mutta et tiedä edes mistä puhut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro, mitkä väitteeni ovat mielestäsi ”pskaa”? Esität asioita, joita et avaa. Pitäisihän sinun tietä mitä väität ”paskaksi”?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoo. Kehut niitä vuolaasti.
No tuo selittää ahdistuksesi. Meillä on aivan eri käsitys siitä mitä jonkin asian kehuminen on. Sulle se jos joku sanoo, että "mä olen aina päässyt junalla hyvin töihin" on junan kehumista ylitse kaikkien muiden olemassa olevien kulkumuotojen. Tämä selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet se tuttu palstainttäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet se tuttu palstainttäjä.
Mikä palstainttäjä? Sinähän tässä nytkin intät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä palstainttäjä? Sinähän tässä nytkin intät.
Et osaa vastata edeltävistä mihinkään. Ajelet vain pyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo selittää ahdistuksesi. Meillä on aivan eri käsitys siitä mitä jonkin asian kehuminen on. Sulle se jos joku sanoo, että "mä olen aina päässyt junalla hyvin töihin" on junan kehumista ylitse kaikkien muiden olemassa olevien kulkumuotojen. Tämä selvä.
Kyllä sä siinä valtionrautateitä kehut.
Ihan samalla tapaa kuin kitkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et osaa vastata edeltävistä mihinkään. Ajelet vain pyörällä.
Mene ihmeessä johonkin rengasliikkeeseen kyselemään. Heidän työnsä on vastata tuollaisiin kysymyksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sä siinä valtionrautateitä kehut.
Ihan samalla tapaa kuin kitkoja.En mä käytä ikinä junaa, mutta joo voin kehua, jos ne maksaa mulle siitä tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet niin oikeassa, sinä 2022-11-06 12:58:11. Olen tavannut uuden deitin, jonka kotiin menee mökkitie reiluine ylä- ja alamäkineen. Hän jo sanoi että et pääse tänne talvelia. Ei olla vielä keksitty keinoa, mutta kai me. Paljon hiekkaa ja eka intohimoiset halaukset jos tulee vastaan eka mäen alle.
En tätä hemmoa vielä heivaa renkaiden takia. aika näyttää heivaanko kitkat.
Elämä on... terv 2022-11-06 12:58:11
PS. Olen ajanut kolmella uudella autolla (9v 7v 2v) kitkoineen viimeisen 18 vuoden aikana, niin että kokemusta on.
- Anonyymi
Muistakaa samalla vaihtaa myös uudet talvi-ilmat renkaisiin kun käytte huoltiksella tarkistamassa rengaspaineet. Kesän seisoneet rengasilmat ovat usein piloilla ja niitä ei suositella enää uudelleen käytettäviksi. Pilaantuneen rengasilman tunnistaa monesti pahasta hajusta.
-Palstahessu- Anonyymi
Nythän muuten renkaanvaihtajat kiskoo myymällä renkaisiin typpitäyttöjä. Typpitätetyssä renkaassahan ilma ei pilaannu eikä kokkaroidu, eikä siinä ole happeen tiivitynyttä kosteutta joka pakkasilla muuttuu jääkokkareiksi jotka ikävästi sitten siellä renkaan sisällä kolisee tavallisella ilmalla täytetyissä.
Anonyymi kirjoitti:
Nythän muuten renkaanvaihtajat kiskoo myymällä renkaisiin typpitäyttöjä. Typpitätetyssä renkaassahan ilma ei pilaannu eikä kokkaroidu, eikä siinä ole happeen tiivitynyttä kosteutta joka pakkasilla muuttuu jääkokkareiksi jotka ikävästi sitten siellä renkaan sisällä kolisee tavallisella ilmalla täytetyissä.
-harmiseikirj-Joo, moni luulee kolinan kuuluvan väljistä nivelistä, vaikka todellisuudessa ääni tulee renkaiden sisältä. Siksi suositellaan ottamaan rengas pois vanteelta ja tarkistamaan ettei renkaan sisällä ole jäätä, ennen kuin rynnätään pallonivelien ostoon.
-Palstahessu
- Anonyymi
Ei vielä. Harkinnut olen kyllä, mutta nytkin on ulkona 10 astetta lämmintä ja vettä vihmoo, eikä tuo näytä olevan vielä lähiaikoina muuttumassa.
- Anonyymi
Parasta-aikaa Faija ja Mikko ovat vaihtamassa mun autooni talvirenkaita.
Kävivät jo ilmaamassa ne etukäteen ja kun renkaat on asennettu tekee Mikko kuulemma koe ajelun. Käy vielä huoltsikan kautta tasaamassa ne varmuuden
vuoksi, jos epäilee pientäkin heittoa ilmanpaineissa. Sielläpähän pätevät taas keskenään, mä teen kasslerpihvejä uunipellillisen, 9kpl 1½cm paksuisia kämmenen kokoisia pihvejä.
Niistä riittää luultavasti huomiseksi lounaaksi vanhemmillenikin vielä.
Perunamuusia iso kattilallinen ja lämmin kaalisalaatti. Kaalia palasina, raastettua porkkanaa ja silputtua sipulia paistettuna hieman vettä ja lihalientä muutama maustepippuri ja haudutetaan kypsäksi. Puolukkasurvosta, ken haluaa ottaa!
Kaalisalaattiin jätän tieten tahtoen lihalientä, sen verran ett halutessa siitä saa kastikkeeksi sopivaa lientä, muusin ja pihvin kanssa, vaikka ilman kaalisalaattia.
Mä ainakin jaan omasta pihvistäni, sen verran mitä Mimmi lihaa syö, eli olemattoman vähän ja annan hänelle raejuustoa lihan sijaan enemmän. Mimmin purukalustolla ei vielä pahemmin lihaa pureskella ja siksi se onkin silputtava erittäin pieneksi, muuten nielee purukumipalloina lihanpaloja. (vaarallista) Toisinaan ajan sauvasekoittimella vähän lihaa kastikkeen kanssa täysin soosiksi; Emolle ja Mimmille ja kyllä se näyttää kelpaavan joilleki muillekin, vaikka kokonaisen pihvin päälle! =)
Mulla ruokavalmista, nyt vaan odottelen syöjiä; lähetin jo tekstiviestin puhelimella.
Tulkoot sitten kun ehtivät, ruoka kyllä pysyy lämpimänä. Mimmin syötän nyt heti, neidillä silmät näyttää jo syyhyävän väsymyksestä ja hänen on päästävä kohta pian päiväunilleen viimeinkin. Systeri on noutamassa Emoa naapurista tänne ruokailemaan. Siinä tämän aamupäivän tapahtumat tässä taloudessa.
Moikka!
trollikka - Anonyymi
Ei voi vaihtaa renkaiden järjestystä, että vaihtaa oikean puolen eturenkaan vasemmman puolen takarenkaaksi, koska silloin renkaan pyörimis suunta on väärä.
Vain saman puolen etu-ja takarenkaat voi vaihtaa keskenään.
Renkaan oikea pyörimis suunta on varmistettava ja oltava nuolen suuntainen.- Anonyymi
Tuossa varmaan ihan huomaamisen arvoista asiaa.
- Anonyymi
Vaihtoin tällä viikolla 31 autoon talvirenkaat omalla pihalla. 30 euroa per auto joten tienasin ihan hyvin. Viime viikolla vaihdoin 22 aurosta renkaat. Huomen aamupäivällä on 3 varausta vaihdoille.
- Anonyymi
Suurin osa asiakkaista on naisia myös.
- Anonyymi
Hienoa! Todennäköisesti olet kiltti setä!
- Anonyymi
On vaihettu sekä renkaat että mies. Parempi pito ensi kerralla.
- Anonyymi
Vielä ajelen kesärenkailla. Ei mitään järkeä vaihtaa, koska juuri nytkin on melkein 10 astetta lämmintä. Just pidin hetken ikkunaa auki, niin kuului nastojen rapina. Mikäli säät näyttävät lähtevän kylmenemään, niin sitten menee kitkat alle. Ennenkuin joku alkaa valittaa kitkoista, niin koko viime talvi mentiin niillä, ja ei tehnyt tiukkaa. On menty muutama muukin talvi kitkoilla ilman ongelmia.
- Anonyymi
Ajan paperipussi päässä ja hyvin toimii.
- Anonyymi
Millanen paperipussi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millanen paperipussi?
En mä tiedä tästä paperipussista yhtään, mut hyvin toimii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä tiedä tästä paperipussista yhtään, mut hyvin toimii!
No mut hyvä sitten. Mä vaan mietin, että onko tavallinen kokopaperinen paperipussi vai sellanen ikkunallinen versio. Mut hyvä, että toimii. Ja siis älä laita muovipussia päähäs. Se voi olla vaarallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mut hyvä sitten. Mä vaan mietin, että onko tavallinen kokopaperinen paperipussi vai sellanen ikkunallinen versio. Mut hyvä, että toimii. Ja siis älä laita muovipussia päähäs. Se voi olla vaarallista.
Olen tyytyväinen, aina on toiminut hyvin :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen tyytyväinen, aina on toiminut hyvin :)
Joo, kyllä se varmasti auttaa. Et ainakaan pääse hyperventiloimaan, jos vaikka iskee paniikkikohtaus ratissa. Hyvä keksintö sulta.
- Anonyymi
Ne oli pakko vaihtaa marraskuun eka päivään mennessä. Tulee sakot jos poliisit pysäyttää. Vaihdoin ne kyllä vasta eilen. En varmaan ajele paljoo talven aikana muuten kuin kovilla pakkasilla ajan. Aion säästää bensarahat ensi kesän lomamatkaan kuten tein viime talvenakin.
- Anonyymi
Olipa mielenkiintoinen ketju, hirveä kina ja asiaa todella vähän.
- Anonyymi
Sanoin työnantajalle että talvirenkaani ei ole vaihdettu ei kelpaa tielle etten joutuisi ajamaan pitkiä matkoja ja viemään tavaraa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904302
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?382582Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1052438Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1072219Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281937- 321925
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91607Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1931602- 291588
- 791396