Kirjan kelpoisuus

Anonyymi-ap

Toisaalla on puhetta, että kelvoton kirja voi olla myyntimenestys. Kuka sen kelvottomuuden tai kelvollisuuden määrittelee? Eikö lukija itse voi päättää?

74

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kustantajalla on ammattitaitoisia kriitikoita, ei kelvottomia kirjoja oteta painatukseen.

      • Kustantaja asettaa kriteerioita kirjan painatukselle, perustuen sekä kirjallisiin meriitteihin että kirjan mahdolliseen kaupallisuuteen, onko sillä kohderyhmä, markkinarako, jne. Kirjailija, jolla on jo nimeä ja jonka kirjoja on myyty hyvin, joka on saanut näkyvyyttä edellisillä teoksillaan saattaa hyvinkin saada kirjansa julkaistuksi vaikka kirja olisikin suhteellisen heikkotasoinen.
        Omakustannefirmat asettavat myös tietyn alarajan kirjan laadulle, mutta eivät puutu kaupallisuuteen.
        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta. Loppumetreillä lukija on se joka päättää mitkä kirjat ovat "hyviä", vaikka kriitikot ja kirjallisuuden asiantuntijat eivät olisikaan samaa mieltä. Vähän kuin taide, yksi tykkää Rembrandtista, toinen toritaiteesta.
        Kirjan laatua arvioidessa kannattaa ottaa huomioon sen luettavuus, kielen ja ilmaisun selkeys, kantava juoni, kielelliset meriitit, johdonmukaisuus, sanaston monipuolisuus ja luova käyttö, henkilöhahmojen uskottavuus, monipohjaisuus, kehitys, jne.
        Mutta tässäkin, jonkun aarre on voi löytyä toisen roskalavalta.
        ***
        Monet, jotka lukevat paljon keskittyvät tiettyihin genreihin, elikkä kirjallisuuden lajeihin, kaunoon, viihteeseen, tieteis-ja fantasiakirjallisuuteen ja sitten vielä tietokirjallisuuteen, joka on aivan erikseen ja katsovat nenänvarttaan pitkin alas muita lajeja harrastaviin. Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla, mutta myös dekkarit ja romanttinen viihde palvelevat omaa tarkoitustaan tähtäämättä mihinkään taiteelliseen tai filosofiseen päämäärään.
        ***
        Periaatteessa, koska kirjoittaminen on luovuutta, niin "kelvoton" kirja on kluinhuonosti virkattu patalappu. Joku taas voi tykätä että että epätasainen kuvio, muoto tai virheellisyys patalapussa on vain sharmikasta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kustantaja asettaa kriteerioita kirjan painatukselle, perustuen sekä kirjallisiin meriitteihin että kirjan mahdolliseen kaupallisuuteen, onko sillä kohderyhmä, markkinarako, jne. Kirjailija, jolla on jo nimeä ja jonka kirjoja on myyty hyvin, joka on saanut näkyvyyttä edellisillä teoksillaan saattaa hyvinkin saada kirjansa julkaistuksi vaikka kirja olisikin suhteellisen heikkotasoinen.
        Omakustannefirmat asettavat myös tietyn alarajan kirjan laadulle, mutta eivät puutu kaupallisuuteen.
        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta. Loppumetreillä lukija on se joka päättää mitkä kirjat ovat "hyviä", vaikka kriitikot ja kirjallisuuden asiantuntijat eivät olisikaan samaa mieltä. Vähän kuin taide, yksi tykkää Rembrandtista, toinen toritaiteesta.
        Kirjan laatua arvioidessa kannattaa ottaa huomioon sen luettavuus, kielen ja ilmaisun selkeys, kantava juoni, kielelliset meriitit, johdonmukaisuus, sanaston monipuolisuus ja luova käyttö, henkilöhahmojen uskottavuus, monipohjaisuus, kehitys, jne.
        Mutta tässäkin, jonkun aarre on voi löytyä toisen roskalavalta.
        ***
        Monet, jotka lukevat paljon keskittyvät tiettyihin genreihin, elikkä kirjallisuuden lajeihin, kaunoon, viihteeseen, tieteis-ja fantasiakirjallisuuteen ja sitten vielä tietokirjallisuuteen, joka on aivan erikseen ja katsovat nenänvarttaan pitkin alas muita lajeja harrastaviin. Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla, mutta myös dekkarit ja romanttinen viihde palvelevat omaa tarkoitustaan tähtäämättä mihinkään taiteelliseen tai filosofiseen päämäärään.
        ***
        Periaatteessa, koska kirjoittaminen on luovuutta, niin "kelvoton" kirja on kluinhuonosti virkattu patalappu. Joku taas voi tykätä että että epätasainen kuvio, muoto tai virheellisyys patalapussa on vain sharmikasta.

        Huono vertaus. Huonosti virkattu patalappu voi tehdä tehtävänsä patalappuna
        mutta kehittyneet ihmisaivot eivät kehittymättömien tekeleitä lue.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kustantaja asettaa kriteerioita kirjan painatukselle, perustuen sekä kirjallisiin meriitteihin että kirjan mahdolliseen kaupallisuuteen, onko sillä kohderyhmä, markkinarako, jne. Kirjailija, jolla on jo nimeä ja jonka kirjoja on myyty hyvin, joka on saanut näkyvyyttä edellisillä teoksillaan saattaa hyvinkin saada kirjansa julkaistuksi vaikka kirja olisikin suhteellisen heikkotasoinen.
        Omakustannefirmat asettavat myös tietyn alarajan kirjan laadulle, mutta eivät puutu kaupallisuuteen.
        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta. Loppumetreillä lukija on se joka päättää mitkä kirjat ovat "hyviä", vaikka kriitikot ja kirjallisuuden asiantuntijat eivät olisikaan samaa mieltä. Vähän kuin taide, yksi tykkää Rembrandtista, toinen toritaiteesta.
        Kirjan laatua arvioidessa kannattaa ottaa huomioon sen luettavuus, kielen ja ilmaisun selkeys, kantava juoni, kielelliset meriitit, johdonmukaisuus, sanaston monipuolisuus ja luova käyttö, henkilöhahmojen uskottavuus, monipohjaisuus, kehitys, jne.
        Mutta tässäkin, jonkun aarre on voi löytyä toisen roskalavalta.
        ***
        Monet, jotka lukevat paljon keskittyvät tiettyihin genreihin, elikkä kirjallisuuden lajeihin, kaunoon, viihteeseen, tieteis-ja fantasiakirjallisuuteen ja sitten vielä tietokirjallisuuteen, joka on aivan erikseen ja katsovat nenänvarttaan pitkin alas muita lajeja harrastaviin. Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla, mutta myös dekkarit ja romanttinen viihde palvelevat omaa tarkoitustaan tähtäämättä mihinkään taiteelliseen tai filosofiseen päämäärään.
        ***
        Periaatteessa, koska kirjoittaminen on luovuutta, niin "kelvoton" kirja on kluinhuonosti virkattu patalappu. Joku taas voi tykätä että että epätasainen kuvio, muoto tai virheellisyys patalapussa on vain sharmikasta.

        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta."
        Ei se ole pelkästään mielipide. Se voi olla totuuskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huono vertaus. Huonosti virkattu patalappu voi tehdä tehtävänsä patalappuna
        mutta kehittyneet ihmisaivot eivät kehittymättömien tekeleitä lue.

        Minusta ihan hieno ja osuva. Kaikki eivät aseta rimaa yhtä korkealle kuin sinä. Meille huonoaivoisillekin on hyvä olla jotain heikompitasopisia tekeleitä.
        :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kustantaja asettaa kriteerioita kirjan painatukselle, perustuen sekä kirjallisiin meriitteihin että kirjan mahdolliseen kaupallisuuteen, onko sillä kohderyhmä, markkinarako, jne. Kirjailija, jolla on jo nimeä ja jonka kirjoja on myyty hyvin, joka on saanut näkyvyyttä edellisillä teoksillaan saattaa hyvinkin saada kirjansa julkaistuksi vaikka kirja olisikin suhteellisen heikkotasoinen.
        Omakustannefirmat asettavat myös tietyn alarajan kirjan laadulle, mutta eivät puutu kaupallisuuteen.
        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta. Loppumetreillä lukija on se joka päättää mitkä kirjat ovat "hyviä", vaikka kriitikot ja kirjallisuuden asiantuntijat eivät olisikaan samaa mieltä. Vähän kuin taide, yksi tykkää Rembrandtista, toinen toritaiteesta.
        Kirjan laatua arvioidessa kannattaa ottaa huomioon sen luettavuus, kielen ja ilmaisun selkeys, kantava juoni, kielelliset meriitit, johdonmukaisuus, sanaston monipuolisuus ja luova käyttö, henkilöhahmojen uskottavuus, monipohjaisuus, kehitys, jne.
        Mutta tässäkin, jonkun aarre on voi löytyä toisen roskalavalta.
        ***
        Monet, jotka lukevat paljon keskittyvät tiettyihin genreihin, elikkä kirjallisuuden lajeihin, kaunoon, viihteeseen, tieteis-ja fantasiakirjallisuuteen ja sitten vielä tietokirjallisuuteen, joka on aivan erikseen ja katsovat nenänvarttaan pitkin alas muita lajeja harrastaviin. Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla, mutta myös dekkarit ja romanttinen viihde palvelevat omaa tarkoitustaan tähtäämättä mihinkään taiteelliseen tai filosofiseen päämäärään.
        ***
        Periaatteessa, koska kirjoittaminen on luovuutta, niin "kelvoton" kirja on kluinhuonosti virkattu patalappu. Joku taas voi tykätä että että epätasainen kuvio, muoto tai virheellisyys patalapussa on vain sharmikasta.

        Wannabe kirjailijan kermakakkutoiveajattelua:
        "Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla"


      • Anonyymi

        Entäs nämä kirjat jotka kustantaja on katsonut kelvottomiksi , ja ne on lähetetty toiselle kustantajalle ja niistä on tullut eniten luettuja kirjoja. Joten tottaki joka kustantaja mainostaa omaa tekelettään parhaana , mutta se miten paljon sitä sitten myydään ratkaisee sen että joku kirja miellyttää niin monia.
        Ei kai tuossakaan asiassa voi olla mitään ammattitaitoista koska ihmiset ovat erinlaisia erinlaisine makuineen . Joten joka kirjalle löytyy lukijansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wannabe kirjailijan kermakakkutoiveajattelua:
        "Onhan se tietenkin totta, että korkealaatuinen, kielellisesti rikas kauno nostaa lukijan ulos tavanomaisesta arjesta ja rutiineistaan, avaa uusia näköaloja, antaa uusia ajatuksia, avartaa, terävöittää, uudistaa lukija perspektiiviä elämästä yleisellä tasolla"

        Mistähän se on tuonkin iänikuisen liturgian kopsannut, millainen hyvä kirja on?
        Mihinkähän sfääreihin me arki-ihmiset noustaan, kun luetaan P M V B:n kirjoja.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minusta ihan hieno ja osuva. Kaikki eivät aseta rimaa yhtä korkealle kuin sinä. Meille huonoaivoisillekin on hyvä olla jotain heikompitasopisia tekeleitä.
        :)

        Jos ei pysty kehittymään kirjoittajana on tietenkin mentävä sieltä missä aita on alin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minusta ihan hieno ja osuva. Kaikki eivät aseta rimaa yhtä korkealle kuin sinä. Meille huonoaivoisillekin on hyvä olla jotain heikompitasopisia tekeleitä.
        :)

        Itsekriittisyyden puute on yksi pahimpia kehittymisen esteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän se on tuonkin iänikuisen liturgian kopsannut, millainen hyvä kirja on?
        Mihinkähän sfääreihin me arki-ihmiset noustaan, kun luetaan P M V B:n kirjoja.

        Koko kommentti (omaa ja lainattua) on täynnä ristiriitaisuksia, mikä kertoo johdonmukaisen ajattelun puuttumisesta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minusta ihan hieno ja osuva. Kaikki eivät aseta rimaa yhtä korkealle kuin sinä. Meille huonoaivoisillekin on hyvä olla jotain heikompitasopisia tekeleitä.
        :)

        Onneksi kirjoitit itse: Kirjasi ovat heikompitasoisia tekeleitä huonoaivoisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekriittisyyden puute on yksi pahimpia kehittymisen esteitä.

        Ja monella hyvällä kirjoittajalla on itsekritiikki pahin vihollinen , sillä he tarkkailevat liikaa omia tekstejään eivätkä lopulta hyväksy sitä minkä lukija olisi varmasti hyväksynyt
        Siis estävät omaa muuten niin kaunista tekstiään tulemasta pinnalle .
        Joten sekin on pahaksi omalle kirjalliselle kehitykselle.
        Hyvähän se on jos karsii , mutta ei saa tulla liian vaativaksi itseään kohtaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kirjoitit itse: Kirjasi ovat heikompitasoisia tekeleitä huonoaivoisille.

        Näin ne asiat hovissa muuttuu.
        Sinä kirjoitit tuon.
        Minä kirjoitin sarkastisen kommentin sen perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kelvoton" kirja on luonnollisestikin vain mielipide kirjasta."
        Ei se ole pelkästään mielipide. Se voi olla totuuskin.

        Paljon kirjoja lukenut ja hyvään kirjallisuuteen oppinut ei jaksa lukea huonoa tekstiä.
        Moni roskaromaani on kirjoitettu hutiloiden ja saman kaavan mukaan kuin 10 edellistä, eikä niistä odotetakaan muuta kuin kertaluonteista sesonkimyyntiä, ennen isänpäivää tai kesälomien alkua.
        Voit verrata niitä toritaiteeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja monella hyvällä kirjoittajalla on itsekritiikki pahin vihollinen , sillä he tarkkailevat liikaa omia tekstejään eivätkä lopulta hyväksy sitä minkä lukija olisi varmasti hyväksynyt
        Siis estävät omaa muuten niin kaunista tekstiään tulemasta pinnalle .
        Joten sekin on pahaksi omalle kirjalliselle kehitykselle.
        Hyvähän se on jos karsii , mutta ei saa tulla liian vaativaksi itseään kohtaan

        Meillä on juuri hyvin mielenkiintoinen keskustelu aiheesta Facebookin suljetussa ryhmässä. Siellä tuli myös tuo edellinen näkökulma esiin.


    • Anonyymi

      Ihan niin , sehän on lukija joka itse päättää mikä kirja miellyttää, joten usein myydään jotain kirjaa mainostamallla sitä esim vuoden kirjaksi, ja kun sitten lukee sen niin ihmettelee miten se on muka vuoden paras kirja.
      Joten kaikilla on erinlainen maku siinäkin asiassa , joten se mikä toiselle on hyvä voi olla seuraavalle sellainen jota ei jaksa edes lukea loppuun asti .
      Itse olen aina joskus haksahtanut näihin mainostettuihin kirjoihin vaan huomatakseen että minulle ei kirja ollut mitenkään mielenkiintoinen . Joten kukin makunsa mukaan

    • Kyl mä luen mitä sattuu ja
      kun olen aloittanut kirjan ,
      aika pian päätän onko kirja itselleni kelpoinen.
      Kelvottoman lopetan lyhyeen.
      Kaikin tavoin meihin yritetään vaikuttaa,
      mainoksin ja nyt kun olen kuunnellut kirjoja,
      niin siellä ei ole mainoksia,
      mutta eteen tupsahtaa osio: katso , mitä muut lukevat..
      Joskus vilkaisen joskus en.

      Jokainen itse päättää kelvollisen, kirjakaverin.

    • Anonyymi

      On paljon lukijoita, joilla ei ole kehittynyt kirjallinen maku.
      Siksi huonokin kirja voi mennä kaupaksi.

      • Anonyymi

        Ainakin ennen oli kauppojen kassoilla kirjateline, jossa oli Hertta-sarjan pokkareita.
        Liekö niitä vielä?
        Oli myös aikakausilehtiä, joissa oli etupäässä novelleja Suuresta Rakkaudesta, mm. "Viikonloppu", "Nyyrikki", "Perjantai", jotka olivat vuosikymmenet sitten jokakodin lukemistoa.
        Moni kirjoittamista harjoitteleva kirjailijan alku sai kokemusta ja taskurahaa kirjoittamalla näihin lehtiin.
        Yksi jatkokertomuksena julkaistu kertomus on jäänyt mieleeni nuoruusvuosilta: "Katariina ja Munkkiniemen kreivi", jonka ideasta tehtiin rakastettu elokuva 1940-luvulla.
        Jatkokertomukset painettiin lehteen aina samaan kohtaan, niin että tekstit saattoi leikata irti ja ommella kirjaksi kalastajalangalla. Naapurin täti oli tämän työn tehnyt meidän muiden lapsien kateellisuuden kohteeksi.
        Vaikka näiden lehtien anti ei takuulla ollut suurta kirjallisuutta, niin ne tyydyttivät romantiikan nälkäisten tarpeita siinä kuin "Emmerdale" ja "Kauniit ja rohkeat" tänä päivänä.
        Tv on tukahduttanut ihmisten lukuinnon, niin että Hertta-sarjateline tulisi kyllä palauttaa kaikille kassoille tarpeellisina ja kansan lukutaitoa tukevina laitteina.


    • Anonyymi

      Huonossa kirjassa ei ole luovuutta.

    • Anonyymi

      Suurin osa ihmisistä on tasaista massaa, joka lukee massakirjallisuutta,
      bestsellereitä. "Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä",

      • Anonyymi

        Näin on ja suurimmalle joukolle lukijoista merkitsee kirjan juoni, muu on sivuseikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on ja suurimmalle joukolle lukijoista merkitsee kirjan juoni, muu on sivuseikka.

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.

        Katsos, "meille huonoaivoisillekin on hyvä olla jotain heikompitasopisia tekeleitä".

        Sitä höttöä ja lämmitettyä puuroa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.

        Sarjatuotantoa ne Ferrantetkin on.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.

        Sarjatuotantona tehdyt kirjat eivät ole kaunokirjallisuutta, vaan viihdettä. Mitä ylipäätään tarkoitat kaunolla?
        Sinulla tuntuu muutenkin olevan puurot ja vellit sekaisin, vaikka tässäkin asiassa opettajana esiinnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjatuotantoa ne Ferrantetkin on.

        Ferrantet on tarkkaan laskelmoitua bestseller sarjatuotantoa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.

        Miten sinä ylipäänsä luet? Mitä sinulle jää päähän?

        Minä kirjoitin sanan JUONI ja sinä lähdet kirjoittamaan sarjatuotannosta, romantiikasta, dekkareista.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sarjatuotantona tehdyt kirjat eivät ole kaunokirjallisuutta, vaan viihdettä. Mitä ylipäätään tarkoitat kaunolla?
        Sinulla tuntuu muutenkin olevan puurot ja vellit sekaisin, vaikka tässäkin asiassa opettajana esiinnyt.

        Viihdekirjallisuus on kaunokirjallisuuden alalaji. Ramoona taisi jo kertoa aika tyhjentävästi kirjallisuuden jaotuksesta, oliko tässä ketjussa vai jossain muussa kirjaketjussa.

        "Tietokirjallisuus ja kaunokirjallisuus ovat eri kirjallisuusgenrejä. Siinä missä tietokirjat ovat faktaa, kaunokirjallisuus on keksittyä tarinaa. Se on siis yleisnimitys kaikelle kirjallisuudelle, joka on luokiteltavissa taiteeksi tai viihteeksi."
        https://kirjojentakana.fi/kaunokirjallisuus/


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Viihdekirjallisuus on kaunokirjallisuuden alalaji. Ramoona taisi jo kertoa aika tyhjentävästi kirjallisuuden jaotuksesta, oliko tässä ketjussa vai jossain muussa kirjaketjussa.

        "Tietokirjallisuus ja kaunokirjallisuus ovat eri kirjallisuusgenrejä. Siinä missä tietokirjat ovat faktaa, kaunokirjallisuus on keksittyä tarinaa. Se on siis yleisnimitys kaikelle kirjallisuudelle, joka on luokiteltavissa taiteeksi tai viihteeksi."
        https://kirjojentakana.fi/kaunokirjallisuus/

        Luutuneita käsityksiä. Tietokirjallisuus voi olla mitä parhainta viihdettä,
        paljon kiinnostavampaa kuin ns. "viihdekirjallisuus".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä ylipäänsä luet? Mitä sinulle jää päähän?

        Minä kirjoitin sanan JUONI ja sinä lähdet kirjoittamaan sarjatuotannosta, romantiikasta, dekkareista.....

        Eräät eivät ole kiinnostuneita kuin omista kommenteistaan,
        muu näyttää menevän kuin "vesi hanhen selästä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luutuneita käsityksiä. Tietokirjallisuus voi olla mitä parhainta viihdettä,
        paljon kiinnostavampaa kuin ns. "viihdekirjallisuus".

        Juurikin näin. Joku ottaa sadutkin totena ja tieteen vitsinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä ylipäänsä luet? Mitä sinulle jää päähän?

        Minä kirjoitin sanan JUONI ja sinä lähdet kirjoittamaan sarjatuotannosta, romantiikasta, dekkareista.....

        Keskustelussa on mahdollista esittää eriäviä mielipiteitä esitetystä aiheesta. Sinä sanot että JUONI on sinulle pääasia. MInä esitän eriävän mielipiteen, koska vaikka juoni (tai siis hyvä kertomus/tarina) on ehdottomasti yksi lukuelämystä kannattavista tekijöistä, niin se ei ole suinkaan ainoa.
        Kielellinen ilmaisu on aivan yhtä tärkeä ja toin siitä esimerkin Tommi Kinnusen tekstistä. Mihin sinä et reagoinut millään tavalla.
        Miten sinä oikein luet? Haluatko vain vahvistusta omille mielipiteillesi vai avointa keskustelua?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Keskustelussa on mahdollista esittää eriäviä mielipiteitä esitetystä aiheesta. Sinä sanot että JUONI on sinulle pääasia. MInä esitän eriävän mielipiteen, koska vaikka juoni (tai siis hyvä kertomus/tarina) on ehdottomasti yksi lukuelämystä kannattavista tekijöistä, niin se ei ole suinkaan ainoa.
        Kielellinen ilmaisu on aivan yhtä tärkeä ja toin siitä esimerkin Tommi Kinnusen tekstistä. Mihin sinä et reagoinut millään tavalla.
        Miten sinä oikein luet? Haluatko vain vahvistusta omille mielipiteillesi vai avointa keskustelua?

        Toistan, miten sinä luet?

        En missään kohtaan kirjoittanut, että MINULLE juoni on pääasia.

        Miksi minun olisi pitänyt reagoida sinun mielipiteeseesi? Enhän alunperinkään kommentoinut sinulle.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko kommentoida.
        Sarjatuotantona tehdyt romanttiset kaunot ja dekkarit alkavat ajan mittaan maistua liian usein lämmitetylle puurolle. Vähän kuin Midsomer Murdersit kahdeksannen katselukerran jälkeen. Samaa höttöä juoni kerran toisensa jälkeen. Kyllä hyvän kirjan tunnistaa myös kielellisestä luovuudesta . Juuri nyt luen Kinnusen "Pimeät kuut"-kirjaa ja en ole saanut mielestäni pois kielikuvaa, jossa soudetaan kirkonkylään sairaalaan naista joka oli astunut miinaan karpaloita kerätessä. Soutaminen öisen, jääriitteessä olevan järven yli, joka helisi koko matkan oli vähin sanoin luotu kielikuva, joka jää "helisemään" mieleen.

        Juuri se että ihminen saa voimakkaan mielikuvan luettuaan on mielestäni kirjailijan onnistumista työssään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sarjatuotantona tehdyt kirjat eivät ole kaunokirjallisuutta, vaan viihdettä. Mitä ylipäätään tarkoitat kaunolla?
        Sinulla tuntuu muutenkin olevan puurot ja vellit sekaisin, vaikka tässäkin asiassa opettajana esiinnyt.

        No niin taas alentava kommentti asiasta joka kommentoija ymmärsi hieman väärin.joten puurot ja vellit ehkä itse sekoitti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri se että ihminen saa voimakkaan mielikuvan luettuaan on mielestäni kirjailijan onnistumista työssään

        Tuoreet, raikkaat kielikuvat/mielikuvat nostavat kirjoituksen kaunokirjallista tasoa.
        Myös henkilöhahmojen monipohjaisuus, kehitys ja myös takautumat ovat tärkeitä tekijöitä.
        Jäin itse miettimään Kinnusen opettajatarta, johon yritin jossain vaiheessa tuntea sympatiaa ja se jäi kuitenkin puolitiehen, kun tietyt piirteet hänessä olivat minulle suorastaan epämukavia, joihin en pystynyt mitenkään samaistumaan.


    • Anonyymi

      Näkykirjoja on hankala saada kaupaksi. Yksi on tärkein.

    • Anonyymi

      Myyntimenestys on paljolti kiinni siitä miten kirjaa markkinoidaan eli mainiostetaan. Toinen kikka ovat erilaiset kilpailut joiden voittajakirjoja sitten ihmiset ostavat kuvitellen niiden olevan parhaita. Siis lähinnä kustantaja päättää mitä kirjaa tullaan myymään miten paljon, eivät lukijat...
      Itse paljon lukevana en ole erehtynyt koskaan ryntäämään hankkimaan kirjoja luettavaksi vain jos ne ovat paljon mainostettuja tai runsaan mainonnan jälkeen jo myyntimenestyksiksi muodostuneita. Toisaalta tämä valintani on ollut helppokin tehdä koska en lue juurikaan sitä mitä massat...

      • Anonyymi

        Et sitten ole lukenut sitä Ferr….😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ole lukenut sitä Ferr….😂

        Nyt hypetetään Kinnusta, kunnes joku asiantuntija nostaa jonkun "uuden" framille. (huoh)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ole lukenut sitä Ferr….😂

        EVVK!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt hypetetään Kinnusta, kunnes joku asiantuntija nostaa jonkun "uuden" framille. (huoh)

        Jos se on ainoa minkä "kirjailija" on lukenut Ferranten jälkeen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on ainoa minkä "kirjailija" on lukenut Ferranten jälkeen ?

        Saattaa olla ettei ole sitäkään lukenut. Kirjablogeista kopioinut arvostelut.
        Aiemminkin tuonut muualta, esim. Facessa käsiteltyjä aiheita palstalle ja lie päinvastoinkin. Vie täältä ansiokkaita arvosteluja omina pohdintoinaan 12 kirjoituskurssilaisille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos se on ainoa minkä "kirjailija" on lukenut Ferranten jälkeen ?

        Jos kysymys oli minusta, niin olen varmaan lukenut noin 5000 -7000 sivua viimeisen Ferranten jälkeen. :)
        Sekä suomalaista kaunoa, että käännöskirjallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla ettei ole sitäkään lukenut. Kirjablogeista kopioinut arvostelut.
        Aiemminkin tuonut muualta, esim. Facessa käsiteltyjä aiheita palstalle ja lie päinvastoinkin. Vie täältä ansiokkaita arvosteluja omina pohdintoinaan 12 kirjoituskurssilaisille.

        Kopioita on helpompi käyttää, jos ei itse pysty muodostamaan järjellistä lausetta.


    • Anonyymi

      Kirjojen mainokset ovat tuotemainontaa, ne ovat kustantajien tekemiä kirjan myynninedistämiseksi.
      Jos kirja on jossain mediassa saanut hyviä arvosteluja, arvostelu
      voidaan myös ympätä mukaan mainokseen tai kirjan takakanteen.

      • Valtamedian kulttuurisivujen toimittajat tekevät arviointeja uutuuskirjoista ja niiden meriiteistä. Olettaen että he eivät olisi kustanamoiden palkkalistoilla, niin lukemalla niitä pääsee paremmin jyvälle, mitä kirjoja kannattaa lukea. Monet kirjablogit ovat mys objektiivisia ja keräämällä posittivisia mainintoja blogeista voi myös lisätä kirjan takakanteen Mainiten tietenkin aina lähteen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Valtamedian kulttuurisivujen toimittajat tekevät arviointeja uutuuskirjoista ja niiden meriiteistä. Olettaen että he eivät olisi kustanamoiden palkkalistoilla, niin lukemalla niitä pääsee paremmin jyvälle, mitä kirjoja kannattaa lukea. Monet kirjablogit ovat mys objektiivisia ja keräämällä posittivisia mainintoja blogeista voi myös lisätä kirjan takakanteen Mainiten tietenkin aina lähteen.

        Jos henkilö on median palkkalistoilla tuskin hän on kustantajankin palkkalistoilla.
        Kustantajaan päin kallellaan oleva kriitikko menettäisi arvostuksensa
        riippumattomana kriitikkona.

        Kirjablogit on aika vähän objektiivisia ja vielä vähemmän ammattimaisia.
        Niissä ollaan olevinaan "asiantuntijoita".
        Harva kirjailija tai kriitikko pitää blogia, blogit on harrastelijoitten heiniä.


    • Anonyymi

      Harrastelijablogien taso on sama kuin harrastelijakirjailijoittenkin.

    • Ketjussa sanotaan ytimekkäästi : "Huonossa kirjassa ei ole luovuutta."

      Ketjussa on jo kattavasti käsitelty hyvältä kirjalta vaadittavia ominaisuuksia. Kirjallisuuden lajikin vaikuttaa, mitä kirjalta odotetaan. Toisaalta taas lajityyppien rajat ovat häilyvät, Palomalle tuntuukin jääneen mieleen jokin jaotteluun liittyvä kirjoitukseni. Hauskasti otsikko puhuu kelpoisuudesta. Kelvollinen ei ole välttämättä vielä kovin hyvä, ja onhan kouluarvosanoissa vielä kiitettäväkin. Jorma Uotisella on oma sanansa ei-huono, joka sopii myös moneen kirjaan : ihan luettava, mutta...
      Hyvä kirja, vai pitäisikö puhua subjektiivisesta lukuelämyksestä, on aina kokonaisuus, eikä vähiten oman mielialan tai elämäntilanteen mukaan.

      Kirjallisuuspalkinnot ovat monille ponnahduslauta tunnetuksi. Helmikuussa jaetaan Runeberg-palkinto, lokakuussa J.H. Erkon palkinto. Pian on jaossa Helsingin Sanomien palkinto vuoden parhaalle suomeksi kirjoitetulle esikoisteokselle. Viime vuonna sen sai Meri Valkama romaanillaan Sinun, Margot.
      Siinä on yksi esimerkki omasta mielestäni hyvästä kirjasta. Finlandia-palkinto on tunnetuin, senkin aika koittaa pian kolmessa kategoriassa: lasten-ja nuortenkirjallisuus, tietokirjallisuus ja kaunokirjallisuus. Tällä kertaa valinnan suorittavat ylilääkäri Hanna Nohynek, luokanopettaja ja näyttelijä Ernest Lawson ja piispa Mari Leppänen. Tietokirjaehdokkaat julkaistaan jo huomenna.

    • Anonyymi

      Harrastelijakirjailijoista tulee jollakin lailla mieleen tuhannet keskinkertaiset
      Idols-voittajiksi pyrkivät lauleskelijat,
      jotka toivovat helppoa, nopeaa, taivaat avaavaa kuuluisuutta: minä olin
      mitättömyys, mutta nyt minä olen TÄHTI !

      • Anonyymi

        En seuraaa idols- tms. kilpailuja mutta suunnilleen tiedän mistä on kyse. Näissähän taotaan rahaa monin tavoin, järjestäjä kuittaa hyvät rahat, tuomareina tms. mukanaolijat kuittaavat hyvät rahat ja sitten kaikki rahastavat kun niitä parhaimmiksi valittuja varsinaisesti aletaan myydä...tämähän on bisnestä...
        Monet ns. tähdet ovat olleet melkoisia taviksia ja mitättömyyksiä ennen kuin heistä on tehty tähtiä, esim. Armi Kuusela ei ollut juuri tavista kummempi ennen kuin tuli valituksi maailman kauneimmaksi. Hän oli aiemmin mm. pyrkinyt Pauligin kahvipaahtimon Paula- tytöksi mutta ei tullut valituksi...


    • Kylläpä palstalaisia jaetaan jyviin ja akanoihin!!!

      Lukeminen on tärkeää, se lienee pääasia.
      Just luin jutun noista pisa-tutkimuksista,
      joissa suomalaiset koululaiset ovat loistaneet.
      Vaan eivät loista enää,
      kännykätkö ovat vieneet lukutaidon?

      • Anonyymi

        Suomen kouluissa on nykyisin paljon kieltä osaamattomina tulleita lapsia , joiden vanhemmat eu koskaan opettele suomea.. Kotona ei ole suomalaisia kirjoja, puhutaan lähtömään kieltä jne.
        Kyllä kirjoja voi jakaa erilaisiin ja eritasoisiin, ei ne kaikki yhtä hyviäkään ole.


      • Anonyymi

        Kirjoista on puhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kouluissa on nykyisin paljon kieltä osaamattomina tulleita lapsia , joiden vanhemmat eu koskaan opettele suomea.. Kotona ei ole suomalaisia kirjoja, puhutaan lähtömään kieltä jne.
        Kyllä kirjoja voi jakaa erilaisiin ja eritasoisiin, ei ne kaikki yhtä hyviäkään ole.

        Entä sitten ? Onko se joku ongelma sinulle, että lapsen vanhemmille on vaikea oppia
        uutta kieltä. Oppisitko sinä uuden kielen helposti ?

        En näe asiassa pysyvää ongelmaa, maailma muuttuu,
        maailma menee eteenpäin latuaan.
        Kirjastossa näin äskettäin (mahdollisesti) ei-suomalaissyntyisen perheen,
        joka lainasi ison kasan lasten ja aikuisten kirjoja, suomeksi ja ainakin englanniksi.
        Eläkeläisen ajattelu on usein taantunutta, Ei meidän kannata aliarvioida ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kouluissa on nykyisin paljon kieltä osaamattomina tulleita lapsia , joiden vanhemmat eu koskaan opettele suomea.. Kotona ei ole suomalaisia kirjoja, puhutaan lähtömään kieltä jne.
        Kyllä kirjoja voi jakaa erilaisiin ja eritasoisiin, ei ne kaikki yhtä hyviäkään ole.

        Kouluu menee joka syksy suomalaisiakin lapsia kieltä oppimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen kouluissa on nykyisin paljon kieltä osaamattomina tulleita lapsia , joiden vanhemmat eu koskaan opettele suomea.. Kotona ei ole suomalaisia kirjoja, puhutaan lähtömään kieltä jne.
        Kyllä kirjoja voi jakaa erilaisiin ja eritasoisiin, ei ne kaikki yhtä hyviäkään ole.

        Ruotsissa on suomalaisia, jotka eivät ole oppineet ruotsia 50-60 vuodessa.
        Eläkeläisinä heitä kuoli ruotsalaisissa hoivakodeissa, he eivät olleet oppineet
        vieläkään kommunikoimaan ruotsiksi, että hoitajien kanssa edes olisi ollut yhteinen kieli.
        Surullista kuolla yksinäisenä ja avuttomana karanteenissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa on suomalaisia, jotka eivät ole oppineet ruotsia 50-60 vuodessa.
        Eläkeläisinä heitä kuoli ruotsalaisissa hoivakodeissa, he eivät olleet oppineet
        vieläkään kommunikoimaan ruotsiksi, että hoitajien kanssa edes olisi ollut yhteinen kieli.
        Surullista kuolla yksinäisenä ja avuttomana karanteenissa.

        Olen huomannut, että usein englantia äidinkielenään puhuvat eivät puhu suomea vuosienkaan jälkeen. Suomalaiset osaavat englantia riittävästi. Ei ole pakko oppia suomen kieltä jos ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut, että usein englantia äidinkielenään puhuvat eivät puhu suomea vuosienkaan jälkeen. Suomalaiset osaavat englantia riittävästi. Ei ole pakko oppia suomen kieltä jos ei kiinnosta.

        Onko Ruotsissa paljonkin äidinkielenään englantia puhuvia suomalaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Ruotsissa paljonkin äidinkielenään englantia puhuvia suomalaisia?

        Missä maassa luulet S24 sijaitsevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä maassa luulet S24 sijaitsevan?

        Kyllä tänne Ruotsistakin kirjoitetaan.


    • Anonyymi

      Klassikkoja ja nykyään paljon pelkkää roskaa, kiroilua ja hävyttömyyksiä.

    • Anonyymi

      Hyvällä kirjalla täytyy olla joku sanoma.
      Tavallisuuksien latominen ei ole mistään kotoisin.

      • Anonyymi

        Älä hitossa, tuota en ajatellutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hitossa, tuota en ajatellutkaan.

        Emmääkään tota ole ajatellu koskaan, ei eres oo ollu miäleskään.


    • Anonyymi

      Makunsa kullakin. Toisen "kelvoton" voi olla toisen aarre.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3639
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2404
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1590
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe