Pyörän puhtaana pito ja hoitoaineet?

Anonyymi-ap

Mitä laitetaan mihinkin? Miten? Kerro vinkkisi nuorelle, miten alkaa hoitaa uutta 1x11 vaihteista maastopyörää.

16

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pesee vesiletkulla kerran viikossa, ei painepesurilla, ainakaan kovalla paineella.

    • Anonyymi

      Vesi ja tarvittaessa mieto ympäristöystävällinen pesuaineliuos on varmaan paras tapa. Lantraa pesuainetta ja vettä sopivan miedoksi johonkin pumppupulloon, josta sitä on helppo suihkuttaan tarvittaessa. Maalatun rungon voi vahata autolle tarkoitetulla vahalla, niin lika lähtee helpommin irti.

    • Anonyymi

      Älä pese pyörää silloin kun se on käännettynä ympäri. Ohjainlaakeri saattaa imaista vedet sisäänsä. Älä suihkuta paineella vettä napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin. Perus pesuun toimii hyvin kuuma vesi jossa on astianpesuainetta. Imeytä pesuvedet maahan. Älä päästä niitä sadevesikaivoihin. Pidä rattaat puhtaana. Ketjun hoitoon on sitten ties kuinka monta erilaista tapaa. Valitse sellainen mikä on kätevä tehdä. Laita joustohaarukkaa ja ohjainlaakeria suojaamaan sellainen pieni lokasuoja. Jos aiot maastossa ajaa, niin välttäisin isoja lokareita koska saattaa ottaa kiinni renkaaseen ja aiheuttaa kaatumisen.

      • Anonyymi

        Voimansiirron puhdistus ja hoito taitaakin olla se haasteellisempi osuus. Miten saada ketjut ja rattaat puhdistettua järkevästi kaikenlaisesta kuonasta, jota niihin kertyy?


    • Anonyymi

      Ei ole mitään "oikeaa" tapaa hoitaa tätäkään asiaa. Niin monta tapaa kuin ajajaakin. Itse en esim. koskaan pese fillariani millään vesisuihkulla, vaan märällä rätillä saatan pyyhkiä. Kyllä maalaisjärjellä parjää pitkälle.....

    • Itselläni se tilanne että asun kerrostalossa ja pyörieni säilytys kotona sisällä joten kovinkaan likaisena niitä ei voi ajolenkin jälkeen pitää jos ei halua isoja likakasoja kotiin sisälle.

      Kerrostalossa ei tosiaan mitään pesupaikkaa, niin olen hommannut akkukäyttöisen Kärcherin OC3 matalapainepesurin joka on tarkoitettu (ainakin Kärcherin mainosmateriaalin mukaan) esimerkiksi juurikin polkupyörien yms. pesuun.
      https://www.kaercher.com/fi/home-garden/matalapainepesurit/akkupainepesurit/oc-3-16800000.html
      Kyseinen pesurihan ei ole mikään varsinainen painepesuri, vaan nimenomaisesti matalapainepesuri jolla ei niin helposti saa laakereita yms. vaurioitettua (niitä nyt ei kuitenkaan silti kannata aivan suoraan lähietäisyydeltä suihkutella).

      Ensin kevyesti kastelen pyörän ympäriinsä, sitten ruiskutan siihen Muc Off:n nimenomaan polkupyörien pesuun tarkoitettua pesuainetta pumppupullosta
      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/330035/Muc-Off-puhdistusaine-1000-ml?gclid=EAIaIQobChMInZDh-JGi-wIVgvuyCh1Q8AdzEAQYBCABEgJjBPD_BwE
      , joka muodastaa ruiskuttaessa siitä hieman vaahtomaisen kerroksen pyörän osien pinnalle eikä samantien valu pois, kuten moni tavallinen pesuainen liuos tekee.
      Sitten annan pesuaineen vaikutta pari-kolme minuuttia ja käyn pesuharjalla rungon, ja renkaat läpi ja tämän jälkeen huuhtelen pyörän pesurilta kauttaaltaan ja lopuksi sitten kuivaan pyörän pyyhkeellä ennen sisäänvientiä.

      Muutaman kerran vuodessa vedän pyörän pintaan vahan joka helpottaa pyörän pesua/puhtaanapitoa huomattavasti.

      • Anonyymi

        Miten hoidat homman voimansiirron osalta, eli esim. ketjut ja rattaat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten hoidat homman voimansiirron osalta, eli esim. ketjut ja rattaat?

        Ketjuöljynä (tai siis oikeammin vaha, koska on vahapohjainen) käytän Muc Off:n Dry lubea joka kuivuu levityksen jälkeen ketjuun käytännössä täysin, eikä siis näinollen itsessään kerää likaa itseensä normaaleissa ajo-olosuhteissa juuri lainkaan jolloin kuivilla keleillä riittää ketjun putsaus aika-ajoin rätillä (ja tietysti aina myös uuden öljykerroksen levityksen jälkeen).
        Mutta sitten sade/muta lenkkien jälkeen samalla kun pesen pyörän tuolla Muc Off:n pesuaineella ja pesurilla, niin suihkutan tuon pesuaineen myös rattaisiin ja ketjuihin ja pesen ne sitten samalla (hieman pienemmällä ketjuharjalla ne putsaten). Koska niissä ei tuosta käytetystä öljystä johtuen ole juuri "öljypaskaa" kiinni, niin tuo pesumenetelmä riittää pitämään ketjut/voimansiirron suhteellisen puhtaina. Tuon pesun jälkeen kun voimansiirto kuivunut, niin aina uusi ketjuöljyn levitys ketjuihin, koska tuon Dry luben negatiivinen puoli on se, että se huuhtoutuu ainesosistaan johtuen helposti veden mukana pois, vaikka toimiikin kuivissa olosuhteissa erinomaisesti.

        Sitten aina muutaman kerran vuodessa niin ketjut/rattaat pois ja niiden putsaus irrallaan varsinaisella ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla liuotinaineella.

        Joidenkin mielestä voi kuulostaa hankalalta ja aikaa vievältä, sitä ehkä osittain onkin, mutta itselläni kun tuo on harrastus ja harrastusväline, niin mielenkiintoa tuohon riittää toisella lailla kuin jollain jolla pyörä on vain välinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ketjuöljynä (tai siis oikeammin vaha, koska on vahapohjainen) käytän Muc Off:n Dry lubea joka kuivuu levityksen jälkeen ketjuun käytännössä täysin, eikä siis näinollen itsessään kerää likaa itseensä normaaleissa ajo-olosuhteissa juuri lainkaan jolloin kuivilla keleillä riittää ketjun putsaus aika-ajoin rätillä (ja tietysti aina myös uuden öljykerroksen levityksen jälkeen).
        Mutta sitten sade/muta lenkkien jälkeen samalla kun pesen pyörän tuolla Muc Off:n pesuaineella ja pesurilla, niin suihkutan tuon pesuaineen myös rattaisiin ja ketjuihin ja pesen ne sitten samalla (hieman pienemmällä ketjuharjalla ne putsaten). Koska niissä ei tuosta käytetystä öljystä johtuen ole juuri "öljypaskaa" kiinni, niin tuo pesumenetelmä riittää pitämään ketjut/voimansiirron suhteellisen puhtaina. Tuon pesun jälkeen kun voimansiirto kuivunut, niin aina uusi ketjuöljyn levitys ketjuihin, koska tuon Dry luben negatiivinen puoli on se, että se huuhtoutuu ainesosistaan johtuen helposti veden mukana pois, vaikka toimiikin kuivissa olosuhteissa erinomaisesti.

        Sitten aina muutaman kerran vuodessa niin ketjut/rattaat pois ja niiden putsaus irrallaan varsinaisella ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla liuotinaineella.

        Joidenkin mielestä voi kuulostaa hankalalta ja aikaa vievältä, sitä ehkä osittain onkin, mutta itselläni kun tuo on harrastus ja harrastusväline, niin mielenkiintoa tuohon riittää toisella lailla kuin jollain jolla pyörä on vain välinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.

        Miten saat kaikki kymmenen polkupyörääsi mahtumaan kerrostaloasuntoon?


    • Anonyymi

      Hammaslääkärin polkupyörä,ei osaa työtään kun pitää harkita mitä tekee,milloin .
      Myynti

    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä vinkeistä. Laitoin ostoslistalleni pesuainetta, harjan ahtaiden paikkojen pesuun (vai kokeilisinko käytettyä hammasharja?), keraamista kuivaa ketjuöljyä ja hoitovahaa. Rättejä (kuluneita puuvillaisia t-paitoja ja sukkia) ja pesusieni on omasta takaa ja lisäksi on sellainen käsin pumpattava painesumutinpullo vedellä huuhteluun.
      Anonyymi-ap

      • Anonyymi

        Kannattaa ketjujen putsaamisessa välttää sellaisia rättejä, josta irtoaa langanpätkiä (esim. vanhat lakanat ja petivaatteet). Saatat joutua irrottelemaan niitä lankoja sitten voimansiirrosta vähän sieltä ja täältä. Vanhat T-paidat toimivat taas yleensä hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ketjujen putsaamisessa välttää sellaisia rättejä, josta irtoaa langanpätkiä (esim. vanhat lakanat ja petivaatteet). Saatat joutua irrottelemaan niitä lankoja sitten voimansiirrosta vähän sieltä ja täältä. Vanhat T-paidat toimivat taas yleensä hyvin.

        Hyvä neuvo. Rättejä kannattaa varata valmiiksi pyörähuoneen oven lähelle, näin niitä tulee myös käytettyä. Ketjua ja rataspakkaa voi hinkata myös ilman mitään kemikaaleja tai vettä, toisin kuin maalipintoja. Maalipintojen puhdistelu on paljolti kosmetiikkaa, voimansiirron puhtaudella on suora yhteys osien toimintaan ja elinikään. Mahdollisimman usein hiekat pois.


    • Anonyymi

      Suihkaus WD-40 mikrokuiturättiin ja sillä puhdistuu kaikki eikä tule tehtyä turhaa vahinkoa pyörälle. Ketjuihin sitten vahapohjaista voiteluainetta niin jää ne pahimmat tahmat tarttumatta ja helppo pyykiä puhtaaksi. Pyörä kannattaa käyttää lenkin jälkeen tarvittaessa suihkussa ennen kuin menee sinne itse.

      • Anonyymi

        WD-40 on enemmänkin liuotin, jossa on pieni määrä ölyjä, kuin mitään muuta. Sama homma CRC-5-56 kanssa. Pääasiallisesti liuotin kyseessä, joka sisältää vähäisen määrän öljyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      218
      4240
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3269
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      261
      1888
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      5
      1257
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1207
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Ikävä
      150
      1107
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      95
      834
    8. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      745
    9. Tiistaipäivää pakkastakin on

      Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176
      730
    10. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      717
    Aihe