Mitä laitetaan mihinkin? Miten? Kerro vinkkisi nuorelle, miten alkaa hoitaa uutta 1x11 vaihteista maastopyörää.
Pyörän puhtaana pito ja hoitoaineet?
16
248
Vastaukset
- Anonyymi
Pesee vesiletkulla kerran viikossa, ei painepesurilla, ainakaan kovalla paineella.
- Anonyymi
Vesi ja tarvittaessa mieto ympäristöystävällinen pesuaineliuos on varmaan paras tapa. Lantraa pesuainetta ja vettä sopivan miedoksi johonkin pumppupulloon, josta sitä on helppo suihkuttaan tarvittaessa. Maalatun rungon voi vahata autolle tarkoitetulla vahalla, niin lika lähtee helpommin irti.
- Anonyymi
Älä pese pyörää silloin kun se on käännettynä ympäri. Ohjainlaakeri saattaa imaista vedet sisäänsä. Älä suihkuta paineella vettä napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin. Perus pesuun toimii hyvin kuuma vesi jossa on astianpesuainetta. Imeytä pesuvedet maahan. Älä päästä niitä sadevesikaivoihin. Pidä rattaat puhtaana. Ketjun hoitoon on sitten ties kuinka monta erilaista tapaa. Valitse sellainen mikä on kätevä tehdä. Laita joustohaarukkaa ja ohjainlaakeria suojaamaan sellainen pieni lokasuoja. Jos aiot maastossa ajaa, niin välttäisin isoja lokareita koska saattaa ottaa kiinni renkaaseen ja aiheuttaa kaatumisen.
- Anonyymi
Voimansiirron puhdistus ja hoito taitaakin olla se haasteellisempi osuus. Miten saada ketjut ja rattaat puhdistettua järkevästi kaikenlaisesta kuonasta, jota niihin kertyy?
- Anonyymi
Ei ole mitään "oikeaa" tapaa hoitaa tätäkään asiaa. Niin monta tapaa kuin ajajaakin. Itse en esim. koskaan pese fillariani millään vesisuihkulla, vaan märällä rätillä saatan pyyhkiä. Kyllä maalaisjärjellä parjää pitkälle.....
Itselläni se tilanne että asun kerrostalossa ja pyörieni säilytys kotona sisällä joten kovinkaan likaisena niitä ei voi ajolenkin jälkeen pitää jos ei halua isoja likakasoja kotiin sisälle.
Kerrostalossa ei tosiaan mitään pesupaikkaa, niin olen hommannut akkukäyttöisen Kärcherin OC3 matalapainepesurin joka on tarkoitettu (ainakin Kärcherin mainosmateriaalin mukaan) esimerkiksi juurikin polkupyörien yms. pesuun.
https://www.kaercher.com/fi/home-garden/matalapainepesurit/akkupainepesurit/oc-3-16800000.html
Kyseinen pesurihan ei ole mikään varsinainen painepesuri, vaan nimenomaisesti matalapainepesuri jolla ei niin helposti saa laakereita yms. vaurioitettua (niitä nyt ei kuitenkaan silti kannata aivan suoraan lähietäisyydeltä suihkutella).
Ensin kevyesti kastelen pyörän ympäriinsä, sitten ruiskutan siihen Muc Off:n nimenomaan polkupyörien pesuun tarkoitettua pesuainetta pumppupullosta
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/330035/Muc-Off-puhdistusaine-1000-ml?gclid=EAIaIQobChMInZDh-JGi-wIVgvuyCh1Q8AdzEAQYBCABEgJjBPD_BwE
, joka muodastaa ruiskuttaessa siitä hieman vaahtomaisen kerroksen pyörän osien pinnalle eikä samantien valu pois, kuten moni tavallinen pesuainen liuos tekee.
Sitten annan pesuaineen vaikutta pari-kolme minuuttia ja käyn pesuharjalla rungon, ja renkaat läpi ja tämän jälkeen huuhtelen pyörän pesurilta kauttaaltaan ja lopuksi sitten kuivaan pyörän pyyhkeellä ennen sisäänvientiä.
Muutaman kerran vuodessa vedän pyörän pintaan vahan joka helpottaa pyörän pesua/puhtaanapitoa huomattavasti.- Anonyymi
Miten hoidat homman voimansiirron osalta, eli esim. ketjut ja rattaat?
Anonyymi kirjoitti:
Miten hoidat homman voimansiirron osalta, eli esim. ketjut ja rattaat?
Ketjuöljynä (tai siis oikeammin vaha, koska on vahapohjainen) käytän Muc Off:n Dry lubea joka kuivuu levityksen jälkeen ketjuun käytännössä täysin, eikä siis näinollen itsessään kerää likaa itseensä normaaleissa ajo-olosuhteissa juuri lainkaan jolloin kuivilla keleillä riittää ketjun putsaus aika-ajoin rätillä (ja tietysti aina myös uuden öljykerroksen levityksen jälkeen).
Mutta sitten sade/muta lenkkien jälkeen samalla kun pesen pyörän tuolla Muc Off:n pesuaineella ja pesurilla, niin suihkutan tuon pesuaineen myös rattaisiin ja ketjuihin ja pesen ne sitten samalla (hieman pienemmällä ketjuharjalla ne putsaten). Koska niissä ei tuosta käytetystä öljystä johtuen ole juuri "öljypaskaa" kiinni, niin tuo pesumenetelmä riittää pitämään ketjut/voimansiirron suhteellisen puhtaina. Tuon pesun jälkeen kun voimansiirto kuivunut, niin aina uusi ketjuöljyn levitys ketjuihin, koska tuon Dry luben negatiivinen puoli on se, että se huuhtoutuu ainesosistaan johtuen helposti veden mukana pois, vaikka toimiikin kuivissa olosuhteissa erinomaisesti.
Sitten aina muutaman kerran vuodessa niin ketjut/rattaat pois ja niiden putsaus irrallaan varsinaisella ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla liuotinaineella.
Joidenkin mielestä voi kuulostaa hankalalta ja aikaa vievältä, sitä ehkä osittain onkin, mutta itselläni kun tuo on harrastus ja harrastusväline, niin mielenkiintoa tuohon riittää toisella lailla kuin jollain jolla pyörä on vain välinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketjuöljynä (tai siis oikeammin vaha, koska on vahapohjainen) käytän Muc Off:n Dry lubea joka kuivuu levityksen jälkeen ketjuun käytännössä täysin, eikä siis näinollen itsessään kerää likaa itseensä normaaleissa ajo-olosuhteissa juuri lainkaan jolloin kuivilla keleillä riittää ketjun putsaus aika-ajoin rätillä (ja tietysti aina myös uuden öljykerroksen levityksen jälkeen).
Mutta sitten sade/muta lenkkien jälkeen samalla kun pesen pyörän tuolla Muc Off:n pesuaineella ja pesurilla, niin suihkutan tuon pesuaineen myös rattaisiin ja ketjuihin ja pesen ne sitten samalla (hieman pienemmällä ketjuharjalla ne putsaten). Koska niissä ei tuosta käytetystä öljystä johtuen ole juuri "öljypaskaa" kiinni, niin tuo pesumenetelmä riittää pitämään ketjut/voimansiirron suhteellisen puhtaina. Tuon pesun jälkeen kun voimansiirto kuivunut, niin aina uusi ketjuöljyn levitys ketjuihin, koska tuon Dry luben negatiivinen puoli on se, että se huuhtoutuu ainesosistaan johtuen helposti veden mukana pois, vaikka toimiikin kuivissa olosuhteissa erinomaisesti.
Sitten aina muutaman kerran vuodessa niin ketjut/rattaat pois ja niiden putsaus irrallaan varsinaisella ketjujen puhdistukseen tarkoitetulla liuotinaineella.
Joidenkin mielestä voi kuulostaa hankalalta ja aikaa vievältä, sitä ehkä osittain onkin, mutta itselläni kun tuo on harrastus ja harrastusväline, niin mielenkiintoa tuohon riittää toisella lailla kuin jollain jolla pyörä on vain välinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.Miten saat kaikki kymmenen polkupyörääsi mahtumaan kerrostaloasuntoon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten saat kaikki kymmenen polkupyörääsi mahtumaan kerrostaloasuntoon?
Onhan noita erilaisia ratkaisuja.
https://cdn.diys.com/wp-content/uploads/2016/12/diy-family-bike-rack.jpg
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0363/4777/products/DSC_0442_716bc3ca-ed3f-482d-994c-26e371922897_1200x.jpg
https://cdn.diys.com/wp-content/uploads/2016/12/on-the-wall-bike-storage-diy.jpg
https://cdn.diys.com/wp-content/uploads/2016/12/Post-Bike-Rack-DIY.jpg
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0363/4777/products/IMG_8625_b381ecf1-dd94-4f21-bb3a-71636f2e424c_800x.JPG
- Anonyymi
Hammaslääkärin polkupyörä,ei osaa työtään kun pitää harkita mitä tekee,milloin .
Myynti - Anonyymi
Kiitos hyvistä vinkeistä. Laitoin ostoslistalleni pesuainetta, harjan ahtaiden paikkojen pesuun (vai kokeilisinko käytettyä hammasharja?), keraamista kuivaa ketjuöljyä ja hoitovahaa. Rättejä (kuluneita puuvillaisia t-paitoja ja sukkia) ja pesusieni on omasta takaa ja lisäksi on sellainen käsin pumpattava painesumutinpullo vedellä huuhteluun.
Anonyymi-ap- Anonyymi
Kannattaa ketjujen putsaamisessa välttää sellaisia rättejä, josta irtoaa langanpätkiä (esim. vanhat lakanat ja petivaatteet). Saatat joutua irrottelemaan niitä lankoja sitten voimansiirrosta vähän sieltä ja täältä. Vanhat T-paidat toimivat taas yleensä hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa ketjujen putsaamisessa välttää sellaisia rättejä, josta irtoaa langanpätkiä (esim. vanhat lakanat ja petivaatteet). Saatat joutua irrottelemaan niitä lankoja sitten voimansiirrosta vähän sieltä ja täältä. Vanhat T-paidat toimivat taas yleensä hyvin.
Hyvä neuvo. Rättejä kannattaa varata valmiiksi pyörähuoneen oven lähelle, näin niitä tulee myös käytettyä. Ketjua ja rataspakkaa voi hinkata myös ilman mitään kemikaaleja tai vettä, toisin kuin maalipintoja. Maalipintojen puhdistelu on paljolti kosmetiikkaa, voimansiirron puhtaudella on suora yhteys osien toimintaan ja elinikään. Mahdollisimman usein hiekat pois.
- Anonyymi
Suihkaus WD-40 mikrokuiturättiin ja sillä puhdistuu kaikki eikä tule tehtyä turhaa vahinkoa pyörälle. Ketjuihin sitten vahapohjaista voiteluainetta niin jää ne pahimmat tahmat tarttumatta ja helppo pyykiä puhtaaksi. Pyörä kannattaa käyttää lenkin jälkeen tarvittaessa suihkussa ennen kuin menee sinne itse.
- Anonyymi
WD-40 on enemmänkin liuotin, jossa on pieni määrä ölyjä, kuin mitään muuta. Sama homma CRC-5-56 kanssa. Pääasiallisesti liuotin kyseessä, joka sisältää vähäisen määrän öljyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979