Mitä mietteitä herättää kirkollisvaalit?

Luterilaisissa seurakunnissa äänestetään valtuutettuja sunnuntaina 20.11.2022. Oletko äänestänyt ja missä tunnelmissa? Lauantaina 12.11. voi vielä ennakkoäänestää! :)

227

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia.

      • Anonyymi: "Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia."

        Mitä tuolla tarkoitit? Itse käytin vaalikonetta ja totesin, että siellä oli muita tärkeämpiä asioita. Minusta tärkeämpi pääasia on se, että ehdokkaat pitivät tärkeänä sijoittaa tulevaisuuteen eli "lapsiin ja nuoriin". Lapsissa ja nuorissa on luterilaisen seurakunnan tulevaisuus. Onneksi rippikoulun käy vielä moni, mutta luterilaisen väestönmäärä valitettavasti vähenee koko ajan! :(

        Myös seurakuntien talouksien hoitamisnäkemykset ovat tärkeämpiä kuin homomyönteisyys kirkossa naimisiin menon kohdalla?


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia."

        Mitä tuolla tarkoitit? Itse käytin vaalikonetta ja totesin, että siellä oli muita tärkeämpiä asioita. Minusta tärkeämpi pääasia on se, että ehdokkaat pitivät tärkeänä sijoittaa tulevaisuuteen eli "lapsiin ja nuoriin". Lapsissa ja nuorissa on luterilaisen seurakunnan tulevaisuus. Onneksi rippikoulun käy vielä moni, mutta luterilaisen väestönmäärä valitettavasti vähenee koko ajan! :(

        Myös seurakuntien talouksien hoitamisnäkemykset ovat tärkeämpiä kuin homomyönteisyys kirkossa naimisiin menon kohdalla?

        Mikset tehnyt vaalikonetta?


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia."

        Mitä tuolla tarkoitit? Itse käytin vaalikonetta ja totesin, että siellä oli muita tärkeämpiä asioita. Minusta tärkeämpi pääasia on se, että ehdokkaat pitivät tärkeänä sijoittaa tulevaisuuteen eli "lapsiin ja nuoriin". Lapsissa ja nuorissa on luterilaisen seurakunnan tulevaisuus. Onneksi rippikoulun käy vielä moni, mutta luterilaisen väestönmäärä valitettavasti vähenee koko ajan! :(

        Myös seurakuntien talouksien hoitamisnäkemykset ovat tärkeämpiä kuin homomyönteisyys kirkossa naimisiin menon kohdalla?

        Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset.

        Anonyymi: "Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset."

        Olemme siis samoilla linjoilla. Itse pelkään, että kun itse käyn vanhana kirkossa jumalanpalveluksissa niin suomalaisista alle puolet kuuluu vain kirkkoon. Siksi haluaisin, että kirkko tekisi parhaansa nuoriso- ja lapsityön parissa. Lapsissa on tulevaisuus! :)


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia."

        Mitä tuolla tarkoitit? Itse käytin vaalikonetta ja totesin, että siellä oli muita tärkeämpiä asioita. Minusta tärkeämpi pääasia on se, että ehdokkaat pitivät tärkeänä sijoittaa tulevaisuuteen eli "lapsiin ja nuoriin". Lapsissa ja nuorissa on luterilaisen seurakunnan tulevaisuus. Onneksi rippikoulun käy vielä moni, mutta luterilaisen väestönmäärä valitettavasti vähenee koko ajan! :(

        Myös seurakuntien talouksien hoitamisnäkemykset ovat tärkeämpiä kuin homomyönteisyys kirkossa naimisiin menon kohdalla?

        No lahkoilla on vaan homot mielessä. Ei mikään muu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset.

        Taikauskon mainostaminen ja levittäminen sekä taikauskoa tunnustavaan yhteisöön liittyminen tulisi sallia vain täysi-ikäisille.

        Tulevaisuutta ei voi perustaa aavikkokansojen satuihin.


      • he-ma kirjoitti:

        Taikauskon mainostaminen ja levittäminen sekä taikauskoa tunnustavaan yhteisöön liittyminen tulisi sallia vain täysi-ikäisille.

        Tulevaisuutta ei voi perustaa aavikkokansojen satuihin.

        Ainiin, syvää inhoa tunnen kirkollisvaaleja kohtaan. Marketin aulassa Mikkelissä keräsivät ääniä - ei olisi satujeesuskaan tuollaista katsellut, vaan kaatanut tiskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset.

        Lapsissa ja nuorissa on vielä lapsenuskoisuutta mitä usko satuolentoon edellyttää, eli heihin kannattaa kirkon veronkannon kannalta panostaa.


      • Anonyymi

        Pysy ortodoksikirkossa sitten tai hellareissa. Synagogilla on omat ja moskeijoissa.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Sitä herättää, että homojen vihkiminen on taas pääasia."

        Mitä tuolla tarkoitit? Itse käytin vaalikonetta ja totesin, että siellä oli muita tärkeämpiä asioita. Minusta tärkeämpi pääasia on se, että ehdokkaat pitivät tärkeänä sijoittaa tulevaisuuteen eli "lapsiin ja nuoriin". Lapsissa ja nuorissa on luterilaisen seurakunnan tulevaisuus. Onneksi rippikoulun käy vielä moni, mutta luterilaisen väestönmäärä valitettavasti vähenee koko ajan! :(

        Myös seurakuntien talouksien hoitamisnäkemykset ovat tärkeämpiä kuin homomyönteisyys kirkossa naimisiin menon kohdalla?

        Hoosianna Davidin poika kiitetty olkoon hän kiitetty Davidin poika joka tulee Herran nimeen . No davidilla oli paljonkin poikia mutta tää nyt on se luvattu Messias kuningas joka syntyi betlehemissä.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Ainiin, syvää inhoa tunnen kirkollisvaaleja kohtaan. Marketin aulassa Mikkelissä keräsivät ääniä - ei olisi satujeesuskaan tuollaista katsellut, vaan kaatanut tiskin.

        Satuja ne kuningas daviditkin on ja Moosekset.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Itse kans äänestin henkilöä, joille tärkeintä oli lapset ja nuoret. He tosiaan ovat tulevaisuuden kirkkokansalaiset."

        Olemme siis samoilla linjoilla. Itse pelkään, että kun itse käyn vanhana kirkossa jumalanpalveluksissa niin suomalaisista alle puolet kuuluu vain kirkkoon. Siksi haluaisin, että kirkko tekisi parhaansa nuoriso- ja lapsityön parissa. Lapsissa on tulevaisuus! :)

        Hyvää Joulua Jeesus on Kuningasten kuningas ylösnoussut ja ikuinen.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Taikauskon mainostaminen ja levittäminen sekä taikauskoa tunnustavaan yhteisöön liittyminen tulisi sallia vain täysi-ikäisille.

        Tulevaisuutta ei voi perustaa aavikkokansojen satuihin.

        Millä autolla Jeesus ratsasti kuninkaan portista sisälle kaupunkiin Mersu vai Volvo ?


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Ainiin, syvää inhoa tunnen kirkollisvaaleja kohtaan. Marketin aulassa Mikkelissä keräsivät ääniä - ei olisi satujeesuskaan tuollaista katsellut, vaan kaatanut tiskin.

        Puolueita ne ei kuten politiikassa vaan ne on seurakuntien omia jäseniä jotka päättelee meidän jeesusten yhteisistä asioista ja tietysti vanhukset sairaat ja lapset nuoret ensin heistä pidetään huolta me isot aikuiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lahkoilla on vaan homot mielessä. Ei mikään muu.

        Hellarivaparit on yhdessä budhan Kaa rikollisuudesta ahneus saa vallan tavaroita kohtaan huumeita.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Taikauskon mainostaminen ja levittäminen sekä taikauskoa tunnustavaan yhteisöön liittyminen tulisi sallia vain täysi-ikäisille.

        Tulevaisuutta ei voi perustaa aavikkokansojen satuihin.

        Älä nyt kun ympärileikattujen Jumala Jahve pitää heitä orjinaan.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Ainiin, syvää inhoa tunnen kirkollisvaaleja kohtaan. Marketin aulassa Mikkelissä keräsivät ääniä - ei olisi satujeesuskaan tuollaista katsellut, vaan kaatanut tiskin.

        Jeesus elää David on kuollut. Mikkeli on enkeli Mikael suomeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsissa ja nuorissa on vielä lapsenuskoisuutta mitä usko satuolentoon edellyttää, eli heihin kannattaa kirkon veronkannon kannalta panostaa.

        Lapsen usko onkin se pelastava usko. Paholainen 😈 🐫🦄 ei uskokaan.


    • Itse äänestin kirkollisvaaleissa torstaina 10.11.2022 Joensuussa. Kuulun Joensuun luterilaiseen seurakuntaan. Minulla ongelma oli se, että jokaisella ehdokaslistalla oli ehdokkaita, jotka kannattivat homojen ja lesbojen vihkimistä kirkossa. Yhdellä listalla oli jopa SETA-taustainen ehdokas. Sitä listaa olisi tehnyt mieli äänestää, mutta sateenkaariehdokkaan lisäksi siellä muitakin homojen vihkimisiä kannattavia. Onko teillä samanlaisia ongelmia ehdokkaita valittaessa vai mikä Teidän mielessä liikkuu äänestäessä? Oletko äänestänyt jo ennakkoon vai äänestätkö varsinaisena äänestyspäivänä?

      • Anonyymi

        Etkö tehnyt vaalikonetta? Noita homottajia on vaikea kiertää kuin maaliinoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tehnyt vaalikonetta? Noita homottajia on vaikea kiertää kuin maaliinoja.

        Anonyymi: "Etkö tehnyt vaalikonetta? Noita homottajia on vaikea kiertää kuin maaliinoja."

        Tein vaalikoneen ja huomasin, että kaikilla listoilla Joensuussa oli homomyönteisiä, mutta äänesti sellaista, jolla oli samanlaiset mielipiteet kuin minulla pääasiassa.


      • Anonyymi: "Ei ole!"

        Joensuussa kaikilla listoilla oli homomyönteisiä ehdokkaita. Voi olla, että sinun seurakunnassasi jollain toisella paikkakunnalla on sellaisia listoja, joissa ei ole kaikille kirkkovihkimistä kannattavia. Muuten viestissäni oli yhden kirjaimen virhe eli äänestin itseni kaltaista eli "äänestiN sellaista, jolla oli samanlaiset mielipiteet kuin minulla pääasiassa." En siis kannattanut sateenkaarihäitä kirkossa.


      • Anonyymi

        Äänestin ihmistä joille kaikki on tärkeitä. Myös sateenkaariporukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänestin ihmistä joille kaikki on tärkeitä. Myös sateenkaariporukka.

        Kaikkien pitääkin olla tärkeitä. Onko myös herätysliikeväki, niin ettei esimerkiksi kannata lähetysjärjestöjen syrjintää rahoituksen suhteen syystä että on perinteinen virkakanta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äänestin ihmistä joille kaikki on tärkeitä. Myös sateenkaariporukka.

        Kaikkia hoidetaan tasan arvo.


      • Anonyymi

        Pitää antaa homolesboille oma kappeli missä vihkiä avioparit sillä heillä on omat menot ja tavat. Usein oleskelu lupa huijaus avioliitot on enimmäkseen muista uskontotaustoista mutta esimerkiksi ortodokseilla vapareilla on sellainen tapa ja on myös budhaa että oleskeluluvasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö tehnyt vaalikonetta? Noita homottajia on vaikea kiertää kuin maaliinoja.

        Ei näitä ymmärrä kun aina on mielessä seksi ettei muuta olisi maailmassa.


    • Anonyymi

      Olen äänestänyt. Äänestäminen on jokaisen kansalaisen velvollisuus. Oli vaalit sitten eduskunta- tai seurakuntavaalit.

      • Anonyymi

        Näin on. Turha on valittaa, jos ei viitsi äänestää. Itse äänestin hyvää tyyppiä, kristittyä oikeamielistä ihmistä (tai sellainen kuva minulla hänestä on). Hän ei tosin kannata homoliittoja, mutta laitoin asiat mielessäni tärkeysjärjestykseen.


      • Anonyymi: "Olen äänestänyt. Äänestäminen on jokaisen kansalaisen velvollisuus. Oli vaalit sitten eduskunta- tai seurakuntavaalit."

        Kiitos sinulle äänestämisestä! :) Itse en 20-vuotiaana ja risat äänestänyt kirkollisvaaleissa, sillä en kuulunut 23-30-vuotiaana kirkkoon. Sitten 30-vuotiaana liityin kirkon jäseneksi takaisin ja nykyään pidän kirkollisvaaleissa äänestämistä myös kansalaisvelvollisuutena.

        Hyvää isänpäivää reippaalle äänestäjälle ja muille! :)


      • Anonyymi

        Olen tosin hyvilläni, että liberaaliteologian kannattajat ovat konservatiiveja välinpitämättömämpiä äänestyksen suhteen. Sen sijaan kaikkien kirkon jäsenten, joiden mielestä kirkon tulisi pysyä perustallaan soisi äänestävän oman uskon ja seurakunta-aktiivisuuden määrästä riippumatta.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Olen äänestänyt. Äänestäminen on jokaisen kansalaisen velvollisuus. Oli vaalit sitten eduskunta- tai seurakuntavaalit."

        Kiitos sinulle äänestämisestä! :) Itse en 20-vuotiaana ja risat äänestänyt kirkollisvaaleissa, sillä en kuulunut 23-30-vuotiaana kirkkoon. Sitten 30-vuotiaana liityin kirkon jäseneksi takaisin ja nykyään pidän kirkollisvaaleissa äänestämistä myös kansalaisvelvollisuutena.

        Hyvää isänpäivää reippaalle äänestäjälle ja muille! :)

        Jeesus on tullut syntisiä pelastamaan eikä maan päällä muita olekaan.


    • Anonyymi

      Luterilaisuuteen kuuluu, että avioliitto ei ole sakramentti ja että avioliitto voidaan solmia kirkossa maallisen lainsäädännön mukaan. Tässä maassa lainsäädäntö on sellainen, että avioliitto on sukupuolineutraali. Tämä muutos on perusteltu ja toimii hyvin.

      Suomen ev lut kirkon sisarkirkossa, Ruotsin kirkossa, vihitään sukupuolineutraaliin avioliittoon myös suomen kielellä.

      Tässä on kyse siitä, onko Suomen ev lut kirkolla samat arvot kuin kansallaan. Se on todella iso asia. Suomalaiset ovat tasa-arvon kannalla. Kirkossa olisi jo syytä saada päätöksiä aikaan.

      • Anonyymi

        Lutherin vihkikaava alkaa: "Matti N. ja Maija N. tahtovat Jumalan järjestyksen mukaan astua pyhään aviosäätyyn..." Eikä Lutherin ajan maallinen laki sallinut muita kuin miehen ja naisen välisiä avioliittoja.

        Älä viitsi heijastaa nykyajan ideoita 1500-lukuun jos et kerran tunne tosiasioita. Luterilainen avioliitto on vain miehen ja naisen välinen.


      • Anonyymi

        Avioliitto on siis suhteen laillistaminen normaalisti. Mutta uskonnoissa on omat tapansa.Avioliitto on oikeasti kahden ihmisen yhdistyminen ja kahden suvun yhdistyminen että kyllä siinä tapahtuu yhtyminen kun lapset on yhteisiä ja heillä on sukulaiset siinä sedät tädit ja äidit isät isovanhemmat ja sisaruksia tulee vielä.Tässä on siis kyseessä valossa eläminen myös yhdessä muiden kanssa ettei eletä mitään salaelämää.


    • Anonyymi

      Yhä useammat vanhemmat eivät halua laittaa lapsiaan kirkon toimintaan, koska epäilevät sen olevan väärällä tavalla asenteellista. Homojen avioliittoasia siis näkyy käytännön seurakuntaelämässä tätäkin kautta.

      • Anonyymi

        Tuskinpa vaan. Heterot eivät ajattele jatkuvasti ja joka asiassa homoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa vaan. Heterot eivät ajattele jatkuvasti ja joka asiassa homoja.

        Kirkon on yhä vaikeampaa saada luontevaa kontaktia nuoreen väestöön. Nykymaailmassa sukupuolten ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvo on sellainen asia, jossa ei tehdä kompromisseja. Nuorison elämässä, koulussa, urheiluharrastuksissa jne, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tavoite on aivan itsestään selvä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon on yhä vaikeampaa saada luontevaa kontaktia nuoreen väestöön. Nykymaailmassa sukupuolten ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvo on sellainen asia, jossa ei tehdä kompromisseja. Nuorison elämässä, koulussa, urheiluharrastuksissa jne, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tavoite on aivan itsestään selvä asia.

        Nuorena vastustin kaikkea ylhäältä päin tulevaa virallista tuputusta. Ihan periaatteessa piti vaan olla eri mieltä ja kapinoida. Varmaan sama meininki nykyäänkin. Ei kaikki nuoret niele setan juttuja kyseenalaistamatta. Pitää ajatella omilla aivoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon on yhä vaikeampaa saada luontevaa kontaktia nuoreen väestöön. Nykymaailmassa sukupuolten ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvo on sellainen asia, jossa ei tehdä kompromisseja. Nuorison elämässä, koulussa, urheiluharrastuksissa jne, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tavoite on aivan itsestään selvä asia.

        Kirkko ei ole mikään Seta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon on yhä vaikeampaa saada luontevaa kontaktia nuoreen väestöön. Nykymaailmassa sukupuolten ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvo on sellainen asia, jossa ei tehdä kompromisseja. Nuorison elämässä, koulussa, urheiluharrastuksissa jne, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tavoite on aivan itsestään selvä asia.

        Kun Ihmisen Poika tulee! Löytäneekö Hän uskoa maan päällä?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Ihmisen Poika tulee! Löytäneekö Hän uskoa maan päällä?"

        Ei löydä ellei anna tämä pojan usko on lahja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkon on yhä vaikeampaa saada luontevaa kontaktia nuoreen väestöön. Nykymaailmassa sukupuolten ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvo on sellainen asia, jossa ei tehdä kompromisseja. Nuorison elämässä, koulussa, urheiluharrastuksissa jne, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tavoite on aivan itsestään selvä asia.

        Monet muut uskonnot erottaa kristittyjä kirkoista heidän tapoihin ja maistraattiin myös nämä ihmeitä kuolleita herätetään lahkot erottaa ihmisiä kirkoista heidän tapoihin maistraattiin. Sellaiset jotka hajottaa eikä kokoa voidaan pitää eksyttäjinä.Herätyksiä on vääriä ja oikeita. Enimmäkseen on nähty että vääriä sillä Jeesuksen ohje HEDELMISTÄÄN heidät tunnetaan. Mitä kylvää sitä niittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena vastustin kaikkea ylhäältä päin tulevaa virallista tuputusta. Ihan periaatteessa piti vaan olla eri mieltä ja kapinoida. Varmaan sama meininki nykyäänkin. Ei kaikki nuoret niele setan juttuja kyseenalaistamatta. Pitää ajatella omilla aivoilla!

        Seta ei tarkoita että JIHUU homoillaan ja sikaillaan vaan yhdistys ajaa ihmisten oikeuksia.Ihmisyys on olemassa.


    • Anonyymi

      Lahkolaisetkin haluaisivat äänestää luterilaisten vaaleissa. Lahkolaisia vaan ei hyväksytä edes ehdokkaiksi.

      • Anonyymi

        Onhan niillä sentään avioliitto bingo.


    • Anonyymi

      Kävin äänestämässä ennakkoon. Ei näissä vaaleissa ole pääkysymys avioliittoasioista. Ei myöskään kirkon uskonnollinen toiminta, josta päätetään kirkolliskokouksessa. Nämä vaalit painottuvat enemmän kirkon maalliseen toimintaa, ei niinkään opin kappaleisiin.

      • Noin se juuri pitkälle on. Tuossahan tavallaan päätetään siitä oman seurakunnan toiminnasta.


      • Anonyymi

        Tee vaalikone!


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Noin se juuri pitkälle on. Tuossahan tavallaan päätetään siitä oman seurakunnan toiminnasta.

        Eikö homojen.ä vihkiminen ole toimintaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö homojen.ä vihkiminen ole toimintaa?

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.

        Silti teikäläiset pelaa sillä kortilla näissäkin vaaleissa.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.

        Ketään ei kiintoista. Äänestysprosentti kymmenen. 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei kiintoista. Äänestysprosentti kymmenen. 🤣🤣🤣🤣

        Tuo on tosiaan totta, että äänestysprosentti on luvattoman alhainen.
        Siihen pitäisi saada muutos ihan kautta linjan mitä tulee äänestämiseen. Ehkä se Australian malli olisi ihan hyvä, että olisi äänestyspakko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silti teikäläiset pelaa sillä kortilla näissäkin vaaleissa.

        Tuo on kyllä aivan kuvitelmaasi.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuo on kyllä aivan kuvitelmaasi.

        Ihan mainoksistanne luettua.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuo on tosiaan totta, että äänestysprosentti on luvattoman alhainen.
        Siihen pitäisi saada muutos ihan kautta linjan mitä tulee äänestämiseen. Ehkä se Australian malli olisi ihan hyvä, että olisi äänestyspakko.

        Ketään ei honokirkko kiinnosta.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.

        Kiitos Tolkun.Ihminen, vastauksesi oli paras täällä, sillä se pysyi faktoissa toisin kuin monen muun vastaukset! :)


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Kiitos Tolkun.Ihminen, vastauksesi oli paras täällä, sillä se pysyi faktoissa toisin kuin monen muun vastaukset! :)

        Fakta on, että liberaalit käyvät vaaleja nimenomaan vihkimisen muuttumisella.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Tuo on tosiaan totta, että äänestysprosentti on luvattoman alhainen.
        Siihen pitäisi saada muutos ihan kautta linjan mitä tulee äänestämiseen. Ehkä se Australian malli olisi ihan hyvä, että olisi äänestyspakko.

        Eikö veropakko riitä kirkolle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Fakta on, että liberaalit käyvät vaaleja nimenomaan vihkimisen muuttumisella.

        anonyymi: "Fakta on, että liberaalit käyvät vaaleja nimenomaan vihkimisen muuttumisella."

        Millä perusteella se on fakta? Minä en ainakaan ole huomannut sellaista faktaa?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Kiitos Tolkun.Ihminen, vastauksesi oli paras täällä, sillä se pysyi faktoissa toisin kuin monen muun vastaukset! :)

        Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.

        Heimo.Vesa: "Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen."

        Kiitos terävästä huomioimisesta. Ehkä näin on, kuten esität. Tänään kävin jumalanpalveluksessa luterilaisessa kirkossa. Kirkkosalissa oli ehkä alle 20 prosenttia käytössä kokonaiskapasiteetista? Jos liberaalit haluavat aktivoida kaiken voimansa vaikuttamiseen niin matalan osallistumisen kirkollisvaaleissa he saavat mieleisensä valtuuston ja valitsevat liberaalit kirkolliskokousedustajat. Liberaalit kirkolliskokousedustajat puolestaan tekevät vääriä ratkaisuja?

        Hyvää sunnuntaita sinne! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen."

        Kiitos terävästä huomioimisesta. Ehkä näin on, kuten esität. Tänään kävin jumalanpalveluksessa luterilaisessa kirkossa. Kirkkosalissa oli ehkä alle 20 prosenttia käytössä kokonaiskapasiteetista? Jos liberaalit haluavat aktivoida kaiken voimansa vaikuttamiseen niin matalan osallistumisen kirkollisvaaleissa he saavat mieleisensä valtuuston ja valitsevat liberaalit kirkolliskokousedustajat. Liberaalit kirkolliskokousedustajat puolestaan tekevät vääriä ratkaisuja?

        Hyvää sunnuntaita sinne! :)

        Olen samaa mieltä kanssasi.

        Kaunista lepopäivää sinullekin.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen."

        Kiitos terävästä huomioimisesta. Ehkä näin on, kuten esität. Tänään kävin jumalanpalveluksessa luterilaisessa kirkossa. Kirkkosalissa oli ehkä alle 20 prosenttia käytössä kokonaiskapasiteetista? Jos liberaalit haluavat aktivoida kaiken voimansa vaikuttamiseen niin matalan osallistumisen kirkollisvaaleissa he saavat mieleisensä valtuuston ja valitsevat liberaalit kirkolliskokousedustajat. Liberaalit kirkolliskokousedustajat puolestaan tekevät vääriä ratkaisuja?

        Hyvää sunnuntaita sinne! :)

        Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!

        👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!

        👻

        Rauhoitu!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!

        👻

        👻: "Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!"

        Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Jotain tuollaista Jeesus sanoi Vuorisaarnassa ja kielsi sanomaan lähimmäistä hulluksi? Aika näyttää ja ilmeisesti liberaalit ajan myötä voittavat. Itse saatan sen myötä liittyä "Lähetyshiippakuntaan", jossa seurataan paremmin Jumalan Sanaa.


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        👻: "Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!"

        Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Jotain tuollaista Jeesus sanoi Vuorisaarnassa ja kielsi sanomaan lähimmäistä hulluksi? Aika näyttää ja ilmeisesti liberaalit ajan myötä voittavat. Itse saatan sen myötä liittyä "Lähetyshiippakuntaan", jossa seurataan paremmin Jumalan Sanaa.

        Älä ruoki trollia!


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Älä ruoki trollia!

        Heimo.Vesa: "Älä ruoki trollia!"

        Totesin vain, että hän voi olla osin oikeassa, sillä liberaalit eivät välttämättä seuraa Jumalan Tahtoa. Toisaalta Jeesuksen mukaan synnitön heittää ensimmäisen kiven.

        Vuorisaarnasta -
        Luku 7
        "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)
        "Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?" (Matt. 7:2-5)
        "Varokaa vääriä profeettoja; heidän hedelmistään te tunnette heidät" (Matt. 7:15-20)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Älä ruoki trollia!"

        Totesin vain, että hän voi olla osin oikeassa, sillä liberaalit eivät välttämättä seuraa Jumalan Tahtoa. Toisaalta Jeesuksen mukaan synnitön heittää ensimmäisen kiven.

        Vuorisaarnasta -
        Luku 7
        "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)
        "Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?" (Matt. 7:2-5)
        "Varokaa vääriä profeettoja; heidän hedelmistään te tunnette heidät" (Matt. 7:15-20)

        Juu ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta tuo trolli ei niitä lue vaan sotkee jokaisen ketjun.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Juu ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta tuo trolli ei niitä lue vaan sotkee jokaisen ketjun.

        Heimo.Vesa: "Juu ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta tuo trolli ei niitä lue vaan sotkee jokaisen ketjun."

        Kiitos tiedosta. En ollut pitkään aikaan ollut kirjoitellut tänne mitään, joten tämä trolli ei ollut tuttu.

        Taidan lopetella tämän päivän osalta. Hyvää päivänjatkoa! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Juu ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta tuo trolli ei niitä lue vaan sotkee jokaisen ketjun."

        Kiitos tiedosta. En ollut pitkään aikaan ollut kirjoitellut tänne mitään, joten tämä trolli ei ollut tuttu.

        Taidan lopetella tämän päivän osalta. Hyvää päivänjatkoa! :)

        Siunausta päivääsi! 🙏


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        👻: "Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!"

        Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Jotain tuollaista Jeesus sanoi Vuorisaarnassa ja kielsi sanomaan lähimmäistä hulluksi? Aika näyttää ja ilmeisesti liberaalit ajan myötä voittavat. Itse saatan sen myötä liittyä "Lähetyshiippakuntaan", jossa seurataan paremmin Jumalan Sanaa.

        Homovihaiset, transfoobiset saavat rangaistuksensa!

        👻


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Juu ymmärrän hyvän tarkoituksesi, mutta tuo trolli ei niitä lue vaan sotkee jokaisen ketjun.

        Valheiden sanat roiskuvat suustasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valheiden sanat roiskuvat suustasi!

        Itsestäsi puhut.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Itsestäsi puhut.

        Inttäjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inttäjä!

        Moikka Inttäjä! 😜


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.

        Hyvä kun korjaat Tolkun valheet.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.

        "Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli..."

        Tuntuu olevan aika heikot tiedot joillakin, kun eivät tätä millään tunnu ymmärtävän.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli..."

        Tuntuu olevan aika heikot tiedot joillakin, kun eivät tätä millään tunnu ymmärtävän.

        Kuka ei muka ymmärtänyt, että menot on 99% kiinteitä mihin ei voi vaikuttaa?


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        "Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli..."

        Tuntuu olevan aika heikot tiedot joillakin, kun eivät tätä millään tunnu ymmärtävän.

        No eipä ihme. Sama porukka kuvittelee, että seurakuntaan valitaan liberaali suntio tai laitoshuoltaja ovat homo vihkimiset ihan viikkojen kysymys.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No eipä ihme. Sama porukka kuvittelee, että seurakuntaan valitaan liberaali suntio tai laitoshuoltaja ovat homo vihkimiset ihan viikkojen kysymys.

        Vai sellaisia te nyt kuvittelette.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli..."

        Tuntuu olevan aika heikot tiedot joillakin, kun eivät tätä millään tunnu ymmärtävän.

        Ettekö tiedä miten kirkolliskokousedustajat valitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö veropakko riitä kirkolle?

        Kaikissa uskonnoissa ja seurakunnissa liikkuu omat vapaamuurarit ja velhot niitä on kaikissa.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Homojen vihkimisestä ei päätä seurakunnan itsenäisesti vaan kirkolliskokous.
        Kirkollisvaaleissa valitaan ihmiset jotka päättävät esimerkiksi oman seurakuntasi raha-asioista eli vaikkapa siitä paljonko laitetaan rahaa lapsi- ja nuorisotyöhön, remontoidaanko joku vanha leirikeskus, rakennetaanko uusi seurakuntatalo tai vaikka paljonko rahaa laitetaan köyhien avustamiseen. Tärkeitä asioita ja taatusti asioita jotka vaikuttavat useamman ihmisen elämään kuin mahdollisesti tulevaisuudessa tapahtuvat muutamien homoparien vihkimiset.

        Ennen oli vähä varaisten ja työttömien lapsille kesä leirit missä 1-2 kk lapset sai olla maaseudulla uida leikkiä lukea kirjoja oppia luontoa kuvata lintuja kiikaroida ja pelata ulkona pelejä opetella puutarhan hoitoa kasvimaan ja perunamaan hoitoa.Vanhemmat sai lepotauon ja lapset joka päivä ruokaa.Näitä on olemassa mutta niin rakennusten kunnostus vaatii rahaa.Remontit maksaa aina kun uusitaan talon kattoa viemäriä.Kyllä aikuisten täytyy ymmärtää tämä.Ulkomaalaiset on varastellut lähiöissä jopa virkkuukoukkuja kuulkaa millä rahalla pienituloiset ostaa tilalle uusia yhtenään.Viedään pyörää viedään astioita.Ei kenelläkään ole varaa ostaa uusia koko ajan.Ymmärrättekö miksi kateus ahneus on syntiä ja varastaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei honokirkko kiinnosta.

        Kaikissa uskonnoissa ja lahkoissa on omat homonsa. Pornovideoilla näkee ympärileikatut erittäin kirkkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö veropakko riitä kirkolle?

        Sellainen ihminen joka on vapaissa suunnissa lahkoissa tai muissa uskonnoissa niin he maksaa kymmenen prosentin maksun ja he eivät maksa mitään kirkoille jotka niihin eivät kuulu. Älä siis sano väärää todistusta ihmisistä älä myös kirkoista älä kirkon veroista.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ei ollut faktaa. Mutta tämä on:
        Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.

        No ikävää ettei toi Noan kohta oikein aukea. Noa tuli ulos arkista maan pinnalle siis. Sateenkaari on muisto merkki luojan ja maan välillä luotujen välillä ettei kaikki huku vedellä ja tulvilla. Myöhemmin tuli tulta ja tulikiveä niinive tuhottiin tuli muuta hävityksen kauhistusta ja vääriä profeettoja vääriä opettajia eksyttäjiä niitä kun sanoo täällä on Jeesus tuolla on Jeesus.Korvasyyhyyn opetuksia ottavia.Vesi voi siis pelastaa vesi voi hukuttaa.Vertauskuvallisesti synti hukuttaa kastevesi pelastaa.Kyseessä on siis Luojan sanan voima joka nostaa ja painaa.Hukuttaa ja pelastaa.Noasta Jeesukseen asti oli ilkeyttä ja kostoa oli lakia ja pahuutta mutta Jeesuksessa kaikki muuttui.Kukaan ei enää kivitä toisia. Ne kivittää jotka jäi ulos.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi.

        Kaunista lepopäivää sinullekin.

        Sunnuntai ei ole mikään sapatti lauantai on sapatti. Sunnuntai on siunattu pyhä Jeesuksen muisto päivä ja Jumalan palvelus päivä.Rauhan päivä.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        👻: "Jumalan sanan vastaisia ratkaisuja tekevät hulluna!"

        Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Jotain tuollaista Jeesus sanoi Vuorisaarnassa ja kielsi sanomaan lähimmäistä hulluksi? Aika näyttää ja ilmeisesti liberaalit ajan myötä voittavat. Itse saatan sen myötä liittyä "Lähetyshiippakuntaan", jossa seurataan paremmin Jumalan Sanaa.

        Sana rististä on hullutus niille jotka kadotukseen menevät. ✝️ Pelastuksen merkki.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Älä ruoki trollia!"

        Totesin vain, että hän voi olla osin oikeassa, sillä liberaalit eivät välttämättä seuraa Jumalan Tahtoa. Toisaalta Jeesuksen mukaan synnitön heittää ensimmäisen kiven.

        Vuorisaarnasta -
        Luku 7
        "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)
        "Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?" (Matt. 7:2-5)
        "Varokaa vääriä profeettoja; heidän hedelmistään te tunnette heidät" (Matt. 7:15-20)

        Mitä hedelmää on hajottaminen repiminen syyttäminen sehän on pahan kylvämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homovihaiset, transfoobiset saavat rangaistuksensa!

        👻

        Siis homotkin tuomitsee sitten Jeesus eikä ihmiset myös varkaat ja murhaajat. Ihmisillä on rauhaan pyrkivää toimintaa ja järjestystä ylläpitävää mutta häiritsijät tuomitsee Jeesus itse vaikka heitä ojennetaan ihmisten kautta ensin täällä maan päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homovihaiset, transfoobiset saavat rangaistuksensa!

        👻

        Jeesus on tullut että me eläisimme amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sellaisia te nyt kuvittelette.

        Venäläiset myy bussista viikkohuoria Sallassa. Ortodoksit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäläiset myy bussista viikkohuoria Sallassa. Ortodoksit.

        Ettei olis juutalaisia . Ne pyörittää kasinot bordellit. Yökerhot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ikävää ettei toi Noan kohta oikein aukea. Noa tuli ulos arkista maan pinnalle siis. Sateenkaari on muisto merkki luojan ja maan välillä luotujen välillä ettei kaikki huku vedellä ja tulvilla. Myöhemmin tuli tulta ja tulikiveä niinive tuhottiin tuli muuta hävityksen kauhistusta ja vääriä profeettoja vääriä opettajia eksyttäjiä niitä kun sanoo täällä on Jeesus tuolla on Jeesus.Korvasyyhyyn opetuksia ottavia.Vesi voi siis pelastaa vesi voi hukuttaa.Vertauskuvallisesti synti hukuttaa kastevesi pelastaa.Kyseessä on siis Luojan sanan voima joka nostaa ja painaa.Hukuttaa ja pelastaa.Noasta Jeesukseen asti oli ilkeyttä ja kostoa oli lakia ja pahuutta mutta Jeesuksessa kaikki muuttui.Kukaan ei enää kivitä toisia. Ne kivittää jotka jäi ulos.

        Koko maailma hukuttamatta Jumala lupasi olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sunnuntai ei ole mikään sapatti lauantai on sapatti. Sunnuntai on siunattu pyhä Jeesuksen muisto päivä ja Jumalan palvelus päivä.Rauhan päivä.

        Juutalaisten sapatti on perjantain auringonlaskusta lauantain auringon laskuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oli vähä varaisten ja työttömien lapsille kesä leirit missä 1-2 kk lapset sai olla maaseudulla uida leikkiä lukea kirjoja oppia luontoa kuvata lintuja kiikaroida ja pelata ulkona pelejä opetella puutarhan hoitoa kasvimaan ja perunamaan hoitoa.Vanhemmat sai lepotauon ja lapset joka päivä ruokaa.Näitä on olemassa mutta niin rakennusten kunnostus vaatii rahaa.Remontit maksaa aina kun uusitaan talon kattoa viemäriä.Kyllä aikuisten täytyy ymmärtää tämä.Ulkomaalaiset on varastellut lähiöissä jopa virkkuukoukkuja kuulkaa millä rahalla pienituloiset ostaa tilalle uusia yhtenään.Viedään pyörää viedään astioita.Ei kenelläkään ole varaa ostaa uusia koko ajan.Ymmärrättekö miksi kateus ahneus on syntiä ja varastaminen.

        Niin voisi olla hyvä tosiaan keskittyä siihen, että mitä kirkko ja oma seurakunta voisi järjestää vaikkapa juuri lapsille, nuorille ja miksei jopa aikuiselle . Lyhyemmätkin leirit varmasti otettaisiin ilolla vastaan ja nuo tosiaan voisivat olla maksuttomia vähävaraisille .
        Ne jotka halveksivat kirkon pyrkimyksiä olla oikeasti mukana yhteiskunnallisena vaikuttaja ja läsnä seurakuntalaistensa elämässä. Voivat miettiä mitä Jeesus teki.
        Mitään sen turhan päiväisempää ei maailmassa ole kuin uskonhurmoksellinen paasaus jonka sanoma ei pienemmissäkään määrin siirry käytännönteoiksi.

        Homoasiahan ei tule muuttumaan. Nykyään heidänkin on mahdollisuus mennä naimisiin ja on varmasti vain ajan kysymys jolloin kirkko tekee päätöksen asiasta, ehkä aluksi niin, että ne papit joille se sopii saavat noita pareja vihkiä. Jokainen ymmärtää kuitenkin sen, ettei se kirkko siitä kulu tai pilaannu ja täytyy myös muistaa, että he ovat vähemmistö niin tuskinpa vihkimisiä ihan joka viikonlopulle sattuu ja mikä tärkeintä niihin ei ole pakko osallistua. Jos asiaa taas pohditaan synnillisestä näkökulmasta niin kirkossa on vihitty vuosikymmeniä paljon muutakin sellaista porukkaa jota osa porukasta karsasti/karsastaa.

        Yhteiskunnalliset järjestysongelmat ei ihan lähtökohtaisesti ehkä kuluu kirkolle tai seurakunnalle mutta tietenkin järjestämällä lapsille ja nuorille järkevää tekemistä voi olla, että tuohon pahantekijöiden joukkoon saadaan vaikutettua siten, että se vähenee. Henkilökohtaisesti suosittelen suksimaan pois suurista lähiöistä koska niissä usein juuri ongelmat kärjistyvät. Jos lähiöelämää haluaa niin kyllä maaseudulta löytyy pienempiä paikkakuntia ja mukavampia sekä turvallisempia lähiöitä. Käsittääkseni vähänvaraisi jopa avustetaan noissa muuttamisissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oli vähä varaisten ja työttömien lapsille kesä leirit missä 1-2 kk lapset sai olla maaseudulla uida leikkiä lukea kirjoja oppia luontoa kuvata lintuja kiikaroida ja pelata ulkona pelejä opetella puutarhan hoitoa kasvimaan ja perunamaan hoitoa.Vanhemmat sai lepotauon ja lapset joka päivä ruokaa.Näitä on olemassa mutta niin rakennusten kunnostus vaatii rahaa.Remontit maksaa aina kun uusitaan talon kattoa viemäriä.Kyllä aikuisten täytyy ymmärtää tämä.Ulkomaalaiset on varastellut lähiöissä jopa virkkuukoukkuja kuulkaa millä rahalla pienituloiset ostaa tilalle uusia yhtenään.Viedään pyörää viedään astioita.Ei kenelläkään ole varaa ostaa uusia koko ajan.Ymmärrättekö miksi kateus ahneus on syntiä ja varastaminen.

        Niin voisi olla hyvä tosiaan keskittyä siihen, että mitä kirkko ja oma seurakunta voisi järjestää vaikkapa juuri lapsille, nuorille ja miksei jopa aikuiselle . Lyhyemmätkin leirit varmasti otettaisiin ilolla vastaan ja nuo tosiaan voisivat olla maksuttomia vähävaraisille .
        Ne jotka halveksivat kirkon pyrkimyksiä olla oikeasti mukana yhteiskunnallisena vaikuttaja ja läsnä seurakuntalaistensa elämässä. Voivat miettiä mitä Jeesus teki.
        Mitään sen turhan päiväisempää ei maailmassa ole kuin uskonhurmoksellinen paasaus jonka sanoma ei pienemmissäkään määrin siirry käytännönteoiksi.

        Homoasiahan ei tule muuttumaan. Nykyään heidänkin on mahdollisuus mennä naimisiin ja on varmasti vain ajan kysymys jolloin kirkko tekee päätöksen asiasta, ehkä aluksi niin, että ne papit joille se sopii saavat noita pareja vihkiä. Jokainen ymmärtää kuitenkin sen, ettei se kirkko siitä kulu tai pilaannu ja täytyy myös muistaa, että he ovat vähemmistö niin tuskinpa vihkimisiä ihan joka viikonlopulle sattuu ja mikä tärkeintä niihin ei ole pakko osallistua. Jos asiaa taas pohditaan synnillisestä näkökulmasta niin kirkossa on vihitty vuosikymmeniä paljon muutakin sellaista porukkaa jota osa porukasta karsasti/karsastaa.

        Yhteiskunnalliset järjestysongelmat ei ihan lähtökohtaisesti ehkä kuluu kirkolle tai seurakunnalle mutta tietenkin järjestämällä lapsille ja nuorille järkevää tekemistä voi olla, että tuohon pahantekijöiden joukkoon saadaan vaikutettua siten, että se vähenee. Henkilökohtaisesti suosittelen suksimaan pois suurista lähiöistä koska niissä usein juuri ongelmat kärjistyvät. Jos lähiöelämää haluaa niin kyllä maaseudulta löytyy pienempiä paikkakuntia ja mukavampia sekä turvallisempia lähiöitä. Käsittääkseni vähänvaraisi jopa avustetaan noissa muuttamisissa.


    • Atso Eerikäinen toimi aikoinaan vihkipappina Japanissa. Mitenkähän tämä vihkipappiasia saataisiin kirkon päättäjien tietoisuuteen, jotta asia nytkähtäisi eteenpäin? Tarkoitan, että mitenkähän kirkolle voi tehdä kehitysehdotuksia.

      • Anonyymi

        Hellarit käy jakamassa käänny vanhaan testamentin Jehovan traktaattejaan vääriä jeesuksia niin samalla syntyy lapsia eri maihin.....lähi käännytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarit käy jakamassa käänny vanhaan testamentin Jehovan traktaattejaan vääriä jeesuksia niin samalla syntyy lapsia eri maihin.....lähi käännytystä.

        Meiltä varasti verhot helluntailainen ja venäläinen astioita. Kiitelläån siitä että Varkaat on jo tuomittu. Jos kätesi viettelee sinut leikkaa se poikki....


    • Anonyymi

      Tänään äänestetty.
      Ja totta kai äärikonservatiivia!
      Kirkko tarvitsee puhdistuksen saastaisista opeista!

      • Anonyymi

        Voitte synagogalla jättää noi saastaisuus sanat pois kun Jeesus on messias joka pyhitti jo kaiken meidät kristityt on pyhitetty.


    • Anonyymi

      Tolkutonta äänestää Jumalan tahdon vastaisia liberaaleja Jumalan sanasta päättämään ja tulkitsemaan päin prinkkalaa.

      👻

      • 👻: "Tolkutonta äänestää Jumalan tahdon vastaisia liberaaleja Jumalan sanasta päättämään ja tulkitsemaan päin prinkkalaa."

        Valitettavasti liberaaleja pahempia saattavat olla näennäiskristityt, jotka poliittisista syistä ovat listoilla. Jotkut kunnallispoliitikot yrittävät ehkä kerätä lisää kannatusta kirkollisvaalien kautta kunnalliselle puolelle? Lisäksi liberaaleja pahempia ovat myös ilmeisesti SETA:n kannattaja ehdokkaat? Liberaalit sentään uskovat Jumalaan, vaikka eri tavalla. Jos he ovat raatelevia susia seurakunnassa niin sitten heidän olonsa valtuustoissa on pahasta?


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        👻: "Tolkutonta äänestää Jumalan tahdon vastaisia liberaaleja Jumalan sanasta päättämään ja tulkitsemaan päin prinkkalaa."

        Valitettavasti liberaaleja pahempia saattavat olla näennäiskristityt, jotka poliittisista syistä ovat listoilla. Jotkut kunnallispoliitikot yrittävät ehkä kerätä lisää kannatusta kirkollisvaalien kautta kunnalliselle puolelle? Lisäksi liberaaleja pahempia ovat myös ilmeisesti SETA:n kannattaja ehdokkaat? Liberaalit sentään uskovat Jumalaan, vaikka eri tavalla. Jos he ovat raatelevia susia seurakunnassa niin sitten heidän olonsa valtuustoissa on pahasta?

        Raamatun sana kirjaimellisesti luettuna ei ole epärehellistä tulkintaa joka riippuu aina lukijastaan.

        👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun sana kirjaimellisesti luettuna ei ole epärehellistä tulkintaa joka riippuu aina lukijastaan.

        👻

        Et edes one lukenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et edes one lukenut.

        Et ole huomannut!

        👻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun sana kirjaimellisesti luettuna ei ole epärehellistä tulkintaa joka riippuu aina lukijastaan.

        👻

        Tottakai lukeminen riippuu aina lukijastaan, jos lukija ei ole muuttunut kaikkinäkeväksi silmäksi tms. haamuksi.

        Tai jos luulee niin, niin varmaan aina pahempi sen lukemisen ja tulkinnan kannalta.


      • Anonyymi

        Tolkuttominta on ehdottomuus ja oikeassaoleminen, jossa käytännössä vain unohdetaan oma syntisyys.


      • Anonyymi

        Kirkko pitää kiinni ihmisarvosta. Kokeile kerran elää kuin laupias samarialainen !


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        👻: "Tolkutonta äänestää Jumalan tahdon vastaisia liberaaleja Jumalan sanasta päättämään ja tulkitsemaan päin prinkkalaa."

        Valitettavasti liberaaleja pahempia saattavat olla näennäiskristityt, jotka poliittisista syistä ovat listoilla. Jotkut kunnallispoliitikot yrittävät ehkä kerätä lisää kannatusta kirkollisvaalien kautta kunnalliselle puolelle? Lisäksi liberaaleja pahempia ovat myös ilmeisesti SETA:n kannattaja ehdokkaat? Liberaalit sentään uskovat Jumalaan, vaikka eri tavalla. Jos he ovat raatelevia susia seurakunnassa niin sitten heidän olonsa valtuustoissa on pahasta?

        Hellareissa ei uskoa maan päältä löydykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun sana kirjaimellisesti luettuna ei ole epärehellistä tulkintaa joka riippuu aina lukijastaan.

        👻

        Kirjaimen vanhassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai lukeminen riippuu aina lukijastaan, jos lukija ei ole muuttunut kaikkinäkeväksi silmäksi tms. haamuksi.

        Tai jos luulee niin, niin varmaan aina pahempi sen lukemisen ja tulkinnan kannalta.

        Katsokaas kun ette edes ymmärrä että Jeesus puhuu taivaallista tai milloin uudessa testamentissa ollaan maan päällä milloin taivaassa. Tai kenelle missäkin kohtaa puhutaan KENELLE mihin aikaan minä vuonna mihin tilanteeseen ja MISSÄ.


    • Anonyymi

      Olen äänestänyt Avara henkilöä. Joka pitää kaikkia ihmisiä samanarvoisina. Oli uskonto ,väri ,sukupuoli mikä tahansa. Oli hetero tai ei.

      • Anonyymi

        Mukava sekulaari.


    • Anonyymi

      Näissä vaaleissa on enemmän kysymys kirkon maallisissa asioissa kuten taloudenhoidosta. Uskon asioista päättämineen kuuluu kirkolliskokoukselle.

      • Anonyymi

        Jumalan sana joka löytyy Raamatusta!

        👻


      • Juuri näin.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Juuri näin.

        Ei pidä paikkaansa. 99% kirkon menoista on kiinteitä.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Juuri näin.

        Heimo:

        ”Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heimo:

        ”Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.”

        Ei, vaan aika lailla epäsuora.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei, vaan aika lailla epäsuora.

        Saivartelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sana joka löytyy Raamatusta!

        👻

        Jumalan tarkoittaa kristityille Luojaamme. Meidän Herramme joka syntyi ihmiseksi pojassa Jeesuksessa mikä nimi käännettynä tarkoittaa pelastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sana joka löytyy Raamatusta!

        👻

        Joulu evankeliumi alkaa siitä uuden testamentin eka sivulta Jeesuksen Kristuksen Davidin pojan Jumalan pojan Abrahamin pojan syntykirja. Matteuksen evankeliumi.Ja olivat paikalla kun Jeesus liikkui alueella. Kyseessä on siis historia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. 99% kirkon menoista on kiinteitä.

        Synagogilla moskeijoilla budhilla ja lahkoilla on omat talous asiat jos te olette hellareissa hellarit perii 10 prosentin maksun ja lestat myös.Kirkolle maksetaan kirkkovero vain 1-2 prosenttia sekä annetaan köyhien avustukseen kuten meillä myös maksetaan eläke vakuutus maksut ja kunnan vero sekä sairauden hoito maksu palkoista.Päiväkoti maksut on erikseen.Joten on hyvä pysyä siinä omassa uskonnossa mikä se onkaan ja hoitaa siellä asioitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heimo:

        ”Seurakunnissa valtuusto päättää sateenkaarimessujen aloittamisen.
        Lisäksi kirkolliskokousedustajat valitaan mm. tässä vaalissa valittujen toimesta.
        Kirkolliskokous taas päättää homojen vihkimisestä.

        Joten kyllä tällä vaalilla on suora vaikutus myös kirkkon avioliittokäsitykseen.”

        Seurakunnissa ei päätetä kunnan asioista kuin kunnallisvaltuustoissa. Kirkkojen asiat päätetään kirkoissa kuntien asiat kunnissa.Hellarivaparit adventistit synagogat hoitaa itse omat asiansa tietysti lain mukaan samoin jehovien kuuluu noudattaa lakeja.


    • Anonyymi

      En ole jäsen en äänestä.

    • Olen jo äänestänyt.

      Mitä tulee vaalikoneen kysymyksiin, sillä tosiaan voi tarkastella kenen kanssa menee mielipiteet eniten yksiin. Samalla siitä saa kuvaa, mistä nämä sitten päättävät.
      Näitä oli mm.
      ”seurakuntani panostaisi tällä hetkellä enemmän erityisesti seuraaviin asioihin..”
      ”Seurakuntalaisten tulisi saada suunnitella, kehittää ja toteuttaa seurakunnan toimintaa nykyistä enemmän…”
      ”Jos seurakunnan talous heikkenee, kannatan ennemmin tiloista luopumista kuin henkilöstöstä karsimista…”
      ”Seurakunta auttaa avun tarpeessa olevia. Aseta seuraavat tärkeysjärjestykseen…”
      ”Seurakuntani taloudellisessa tuessa lähetysjärjestöille (esim. kolehdit tai nimikkosopimukset) tulisi ottaa huomioon se, miten lähetysjärjestö toteuttaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteita.”
      Ja niin edelleen.

      • Anonyymi

        Ihan varmaan liberaalia homottajaa.🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varmaan liberaalia homottajaa.🤣

        Oliko vähän asiaton kommentti nyt, ja kaksi barbaarista eläintä oikein tykkäsikin?


      • Anonyymi

        Änestitkö siltä ”TULKAA KAIKKI kirkon sekularisoijat, tallotaan Jumalan sanaa ja potkitaan uskovia” -listalta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Änestitkö siltä ”TULKAA KAIKKI kirkon sekularisoijat, tallotaan Jumalan sanaa ja potkitaan uskovia” -listalta

        Ei siellä tuollaista listaa ollut.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei siellä tuollaista listaa ollut.

        Mikä Kouvolassa on homottajille lista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä Kouvolassa on homottajille lista?

        :D Mistäs minä sen tiedän... Ehkä sinä olet sieltäpäin, joten käy tarkastamassa.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        :D Mistäs minä sen tiedän... Ehkä sinä olet sieltäpäin, joten käy tarkastamassa.

        Toki tiedät Raisa-Elisa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tiedät Raisa-Elisa.

        Itsellä on käsitys, että mummomuori sijaitsee ihan eri suunnalla.


      • Anonyymi

        Seurakunnissa myös hellarivapareissa synagogilla moskeijoissa on samat ongelmat lestoilla että kokoustilat rapistuu niitä joutuu remontoimaan ja korjaamaan mutta usein halvemmaksi tulee myydä pois toinen vaikka ja yhdistää kaksi.Jehovilla menee eniten vapareilla rahaa rakennusten remontteihin ylläpitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä Kouvolassa on homottajille lista?

        Kouvolan helluntailaiset on myös lahkoisia eriseuroja ja heillä on kymmenykset kuin taas ortodoksit kerää veroina. Ja JEHOVILLA omat systeemit vaparit kerää 10 prosenttia sapatti lauantaille ja moskeijat synagogat uhraa elukoita joka viikko syntiuhriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tiedät Raisa-Elisa.

        Juutalaiset elisat maksaa 10 prosenttia synagogalle✡️🐏


    • Anonyymi

      Pitää koittaa muistaa ja ehtiä käydä äänestämässä. Jos näitä keskusteluja lukisi enemmälti, niin taitaisi saada aika vahvan vakaumuksen äänestää änkyröitä vastaan.

      • Anonyymi

        Hyvä! Jumalan muuttumattoman sanan puolesta, änkyröitä liberaaliteologeja vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä! Jumalan muuttumattoman sanan puolesta, änkyröitä liberaaliteologeja vastaan.

        Mikä muuttumaton ollaan luettu huvikseen monen eri lahkon versioita ja huomattu että vapauttaen suuntien kääntäjät vääntää kieroon kirjoituksia lauseita ja sanojen paikkaa yhtenään. Välillä juutalaiset muuttaa niin sekaisin TOORAA ettei kukaan enää usko siihen. Noituuden puolella ollaan jo okkulttismissa.Taikuudessa. Osa on poistettu ja yritetty poistaa poikaa sieltä ja Aatamin ja Evan syntymääkin muuteltu toinen syntyi 6 päivä toinen 7 siinä olisi tuhat vuotta väliä sitten kun yksi päivä on tuhat vuotta.Saman kaavan mukaan tuhat vuotta on yksi päivä että tuhat vuotinen valtakunta onkin yhden päivän. Kabbala new age eksyttää. Budhan versiot on oma lukunsa.Niissä ollaan pelkkiä velhoja.Henkiä manalassa.Juutalainen versio on täynnä saatanaa.Saatana sanoi saatana teki meni löi paiseita.On muutettu nimiä on muutettu aikoja on vaihdettu lauseissa sanojen paikkaa on muutettu sanoja. Joka versio käännös erilainen riippuen mikä lahko seura tai yhdistys on ne kääntänyt.


    • Anonyymi

      Itse toivon selkeyttä kirkon linjaan. Kirkko ratsastaa kaksilla rattailla ja se hajottaa sitä sisältä käsin. Pitää tuoda selkeästi esiin se mitä teologista linjaa kirkko edustaa ja se mikä on maallista ja maallisten asioiden hoitamista. Esim. avioliitto on kirkossa miehen ja naisen välinen liitto. Se on ollut sitä ihan sen perustamisesta asti. Sen päättää kirkolliskokous ja sen linja on selkeä Raamattuun perustuva. Siitä ei äänestetä.
      Joillakin on selvästi tarkoitus hämärtää ja muuttaa tätä linjaa, ja sotkea se valtuustovaaleihin.
      Kun taas taloudelliset kysymykset esim.. kirkkotilojen käyttö, niiden uudistaminen, mahdollisesti myyminen on kirkko valtuuston tehtävä kuin myöskin pyrokratian vähentäminen, muu kirkon varojen käyttö, diakonia ym. sellaiset asia.

      • Anonyymi

        Diakonia on ensin pyhille järjestyksen mukaan ensin Jeesuksen vähimmille pienimmille köyhimmille ettei kukaan kärsi puutetta.


    • Anonyymi

      Äänestysprosentin jäädessä taas vaatimattomaksi on kristittyjen hyvä muistaa sekin tosiasia kun Raamatun sanassakin sanotaan ainoastaan hyvin harvan pääsevän taivaaseen.

    • Anonyymi

      Ilkka Vakkuri mainostaa että häntä ei kannata äänestää vaikka on ehdolla.

      • Anonyymi

        Juutalaiset ei tosiaan ihan ole Jeesuksen pojan uskossa et miettimään hiukan eläin uhraajien kuoleman jälkeistä kohtaloa. Tulikivi järvessä.


    • Anonyymi

      Avioliitto nimenomaan ei ole luterilaisessa kirkossa teologinen kysymys, se ei ole mikään pyhä toimitus tai sakramentti. Luterilaisessa kirkossa avioliitto solmitaan maallisen lain mukaisesti. Ilahduttavasti sekä vihkijöitä että vihkipaikkoja lienee jo käytännössä saatavissa kaikille pareille.

      Tästä asiasta oli aikanaan vuosikymmeniä sitten rippikoulussa puhetta väsyksiin asti. Silloin oli taustalla kysymys aiemmin eronneiden vihkimisestä uuteen avioliittoon.

      Seurakuntavaaleissa tasa-arvoinen avioliitto ja sen täysimääräinen toteuttaminen myös ev lut kirkossa on tietysti yksi ajankohtainen, valintoihin vaikuttava kysymys muiden joukossa.

      • Anonyymi

        Kyllä se on pyhä toimitus, vaikkei se sakramentti olekaan. Silloin kun seisotaan alttarin edessä ja haetaan Jumalan siunausta asialle, silloin se on pyhä toimitus. Silloin ajatellaan että Jumala on läsnä ja toimii siinä tilanteessa. Pitihän Luthehkin itsekin avioliittoa pyhänä säätynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on pyhä toimitus, vaikkei se sakramentti olekaan. Silloin kun seisotaan alttarin edessä ja haetaan Jumalan siunausta asialle, silloin se on pyhä toimitus. Silloin ajatellaan että Jumala on läsnä ja toimii siinä tilanteessa. Pitihän Luthehkin itsekin avioliittoa pyhänä säätynä.

        Maallinen se avioliiton virallinen puoli vahvistetaan maistraatissa siitäkin huolimatta, vaikka pari on vihitty kirkossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maallinen se avioliiton virallinen puoli vahvistetaan maistraatissa siitäkin huolimatta, vaikka pari on vihitty kirkossa.

        Ja maallinen oikeus antaa sen vihkimisluvankin.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ja maallinen oikeus antaa sen vihkimisluvankin.

        Eihän vihkiminen muuten olisi legitiimi yhteiskunnan kaikissa instansseissa.
        Kirkon tulee kuitenkn käyttää vihkioikeuttaan sen korkeimman auktoriteetin eli Jumalan sanan mukaan.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ja maallinen oikeus antaa sen vihkimisluvankin.

        Mutta itse se kirkollinen toimitus on hengellinen ja siten pyhä toimitus. Muutenhan se on sama missä se toimitus pidetään jos sille ei haeta Jumalan siunausta.


      • Anonyymi

        Huoruuden takia saa erota ja muu uskontoisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on pyhä toimitus, vaikkei se sakramentti olekaan. Silloin kun seisotaan alttarin edessä ja haetaan Jumalan siunausta asialle, silloin se on pyhä toimitus. Silloin ajatellaan että Jumala on läsnä ja toimii siinä tilanteessa. Pitihän Luthehkin itsekin avioliittoa pyhänä säätynä.

        Lutteri taas oli saanut alkukirkon opetuksen munkiina ja yliopistossa mutta hänellä oli vaikeuksia lakihenkisyyden omavanhurskauden kanssa että pelastus lähtisi ihmisestä itsestään tai ihmisen teoista siinä mielessä hän oli kyllä eksyttäjä vaikka löysi lopulta sen rauhan mikä katolisills jo oli. Onni oli se että eri kielille käännettiin uudet testamentit nimittäin Viipurissa luettiin latinaa.Sittemmin ruotsia ja lopulta suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta itse se kirkollinen toimitus on hengellinen ja siten pyhä toimitus. Muutenhan se on sama missä se toimitus pidetään jos sille ei haeta Jumalan siunausta.

        Kristityn avioliitot kuulutetaan kirkossa mutta muu uskontoisten ei.Muu uskonnot on heidän omissa maistraatissa.


    • Anonyymi

      Ei Jumalan olemassa olo ole äänestäsi kiinni!
      Noudattakaa raamattua eikä ihmisten sanaa.
      Papit välittävät Jumalan tahdon asialle vihkiytyneinä sanansattaajina.
      Maallikot noudattavat maallista syntielämää!

    • Anonyymi

      Kirkollisvaaleissa ei ole kysymys uskonnon opillisista asioista. Se kuuluu kirkolliskokoukselle.

    • Anonyymi

      Kirkon edustaja ja uskontotiteilijä olivat Ylen Ykkösaamussa, löytyy Yle Areenasta, haastattelussa. Aiheena tietenkin srk-vaalit. Kyllä taas kerran välittyi kirkon tilanteesta säälittävä kuva. Ehdokkaita entistä vähemmän, jopa sopuvaaleja monissa seurakunnissa, hyvä kun saadaan edes kaikki paikat täytetyksi.

      Eikä kiinnosta vaalit äänestäjiäkään. Nuorista 16-17 vuotiaista kuviteltiin saatavan piristystä, kun äänestysikää laskettiin, ja vaalit vyörytettiin väellä ja voimalla opetushallituksen uskovaisten tuella kouluihin. Alaikäisten äänestysprosentti saatiinkin niinkin korkeaksi kuin 15%, kun äänestys tapahtui kouluissa kesken koulupäivän, äänestämään mentiin opettajan ohjaamana. Mutta ei tällasilla törkeillä soluttautumistempauksilla ole pysyvää vaikutusta.

      Sittemmin nuorten äänestysinto on pudonnut 8%:aan. Rippileireillä kirkko saa yhteyden moniin nuoriin, jotka eivät ole kirkon toiminnassa mukana, jotkut jopa liittyvät kirkkoon, ryhtyvät isosiksi, mutta kirkon ilo jää lyhytaikaiseksi. Kun tullaan täysi-ikäisiksi ja lähdetään opiskelemaan niin se on näkemiin kirkko.

      Kirkon edustaja jatkoi vanhaa virttää, valetta, siitä kuinka kirkko tekee paljon hyvää. Kun kysyttiin kuinka kkrkko verotulonsa käyttää niin hän ei muusta puhunut, kuin diakoniasta, heikompien auttamisesta. Se on pikku siivu kirkon menoista.

      Uskonto ei kiinnosta, siksi kirkko puhuu vain hyvänteosta. Politiikassakin uskonnolliset perustelut loistavat poissaolollaan, kristillisiä ja muutamia muiden puolueiden edustajia lukuunottamatta.

      Tosiuskovaiset haluaisivat laisäädännön pohjaavan vanhakantaisiin, konservatiivisiin kristillisiin arvoihin, mutta se on mennyttä maailmaa.

      Lopuksi hastateltavilta kysyttiin että te varmaan äänestätte. Kirkon edustaja oli jo äänestänyt enbakkoon, uskontotiteilijä sanoi, että ei kuulu kirkkoon.

    • Anonyymi

      En äänestä. Kirkon toiminta ei nykyään eroa mitenkään SDP:n tai vihreiden toiminnasta. En ymmärrä, miksi kirkon edes pitää olla olemassa, kun se on vain yksi vasemmistopuolue muiden joukossa. Jos hengellistä luterilaista sisältöä haluaa, sitä pitää hakea Lähetyshiippakunnasta eikä valkeiksi kalkituista haudoista.

      • Anonyymi

        Valkovenäläiset Vapaakirkon jäsenet myös ovat varastelleet kovasti lähiöissä niin vaatteita kuin astioita kelloja kenkiä radioita jne olette varmasti huomannut tämän asian ja huumeruiskut ja myyjät.


    • Anonyymi

      Nimikristittyjen harhaisuutta koko kirkkovaalitouhu. Eivät aidot kristityt osallistu sellaisiin.

      • Anonyymi

        Hyvä että siellä on joukko Jeesukseen aidosti uskoviakin jarruttamassa niiden nimikristittyjen radikaalia menoa. He tekevät siinä palveluksen koko yhteiskunnalle, jossa harhaisuus sen kun lisääntyy.


      • Anonyymi

        Vapaaseurakunnan venäläinen jäsen ilmeisesti juutalainen venäläinen varastelee edelleen kleptomaanisesti kuljettaa Pietariin osan myy. Asuu tunnetussa lähiössä missä tehdään paljon rikoksia.Ehkä rukoilette jehovajahvea sitten että tämä ryhmä jää kiinni Pietarissa Virossa tai Suomessa.


    • Anonyymi

      Vaalikoneessa kysyttiin pitääkö lihansyöntiä ja maidonjuontia vähentää vai miten se oli, seurakunnassa. Mitähän se ketään liikuttaa mitä papit syö ja juo. Vai mikä ihme tuossa oli takana. Ilmastohysteeria vissiin levinnyt jo kirkkoonkin. luulisi olevan tärkeämpää pitää uskoa esillä? viherpiipertäjillä on ihan oma uskonsa.

      • Anonyymi

        Koskee myös muita seurakunnan toimintaan osallistuvia.
        Olen samoilla linjoilla, ettei pitäisi erityisesti pyrkiä vähentämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koskee myös muita seurakunnan toimintaan osallistuvia.
        Olen samoilla linjoilla, ettei pitäisi erityisesti pyrkiä vähentämään.

        En minäkään kannata kasviruokaan siirtymistä. Välillä otan yliopistolla kasviruuan, mutta muuten en itse ole siirtynyt kasviruuansyöjäksi. Ei seurakunnankaan pitäisi siirtyä vegeksi?

        Faija meni parhaimmillaan äänestämään itse varsinaisena äänestyspäivänä. Onko täällä joku, joka äänesti viimeisenä mahdollisena päivänä? Tai miltä tuntui äänestää etukäteen ennakkoon?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        En minäkään kannata kasviruokaan siirtymistä. Välillä otan yliopistolla kasviruuan, mutta muuten en itse ole siirtynyt kasviruuansyöjäksi. Ei seurakunnankaan pitäisi siirtyä vegeksi?

        Faija meni parhaimmillaan äänestämään itse varsinaisena äänestyspäivänä. Onko täällä joku, joka äänesti viimeisenä mahdollisena päivänä? Tai miltä tuntui äänestää etukäteen ennakkoon?

        Miltä äänestämisen pitäisi tuntua? 🤔


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Miltä äänestämisen pitäisi tuntua? 🤔

        Heimo.Vesa: "Miltä äänestämisen pitäisi tuntua? 🤔"

        Riemuisalta tapahtumalta - on päässyt vaikuttamaan kotiseurakunnan toimintaan mahdollisen valituksi tulevan ehdokkaan kautta. Jos omalla äänestämisellä saisi vähän edes tukittua liberaalien tunkua valtuustoihin - niin tosi hyvä juttu. Minä olin ainakin onnellinen saatuani vaikuttaa tai saatuani yrittää vaikuttamista. Demokratia periaatteessa on hyvä juttu! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Miltä äänestämisen pitäisi tuntua? 🤔"

        Riemuisalta tapahtumalta - on päässyt vaikuttamaan kotiseurakunnan toimintaan mahdollisen valituksi tulevan ehdokkaan kautta. Jos omalla äänestämisellä saisi vähän edes tukittua liberaalien tunkua valtuustoihin - niin tosi hyvä juttu. Minä olin ainakin onnellinen saatuani vaikuttaa tai saatuani yrittää vaikuttamista. Demokratia periaatteessa on hyvä juttu! :)

        Se vaikuttaminen näkyy sitten myöhemmin ja riippuu siitä miten muut ovat äänestäneet.
        Mutta kyllä minä äänestän aina kun olen siihen oikeutettu. Näissä vaaleissa en ole.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Se vaikuttaminen näkyy sitten myöhemmin ja riippuu siitä miten muut ovat äänestäneet.
        Mutta kyllä minä äänestän aina kun olen siihen oikeutettu. Näissä vaaleissa en ole.

        Heimo.Vesa: "Se vaikuttaminen näkyy sitten myöhemmin ja riippuu siitä miten muut ovat äänestäneet. Mutta kyllä minä äänestän aina kun olen siihen oikeutettu. Näissä vaaleissa en ole."

        Miten niin et ole näissä vaaleissa oikeutettu äänestämään? Etkö ole kirkon jäsen?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Se vaikuttaminen näkyy sitten myöhemmin ja riippuu siitä miten muut ovat äänestäneet. Mutta kyllä minä äänestän aina kun olen siihen oikeutettu. Näissä vaaleissa en ole."

        Miten niin et ole näissä vaaleissa oikeutettu äänestämään? Etkö ole kirkon jäsen?

        En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen.

        Heimo.Vesa: "En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen."

        SLEY? Lähetyshiippakunta? Lestadiolaiset? Haluatko tarkentaa vai pitää sen salaisuutena? Tärkeintä on se, että uskoo Jumalaan! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen."

        SLEY? Lähetyshiippakunta? Lestadiolaiset? Haluatko tarkentaa vai pitää sen salaisuutena? Tärkeintä on se, että uskoo Jumalaan! :)

        Suomen luterilainen Kansanlähetys.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Suomen luterilainen Kansanlähetys.

        Heimo.Vesa: "Suomen luterilainen Kansanlähetys"

        Tuokin kävi mielessä. Itse olen käynyt monta kertaa Kansanlähetyksen tilaisuuksissa ja tunnen monta siihen kuuluvaa ihmistä. Aikaisemmin kyllä olen ollut enemmän kallella Sley:hyn. Onko kovaakin syytä, sille, että olet Kansanlähetyksen jäsen, mutta et kuulu emäkirkkoon?


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Suomen luterilainen Kansanlähetys"

        Tuokin kävi mielessä. Itse olen käynyt monta kertaa Kansanlähetyksen tilaisuuksissa ja tunnen monta siihen kuuluvaa ihmistä. Aikaisemmin kyllä olen ollut enemmän kallella Sley:hyn. Onko kovaakin syytä, sille, että olet Kansanlähetyksen jäsen, mutta et kuulu emäkirkkoon?

        Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen.
        Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen.
        Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti.

        "Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen. Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti."

        Yksi kaveri teki saman ratkaisun ja erosi kirkosta liittyen samaan tapaan Lähetyshiippakuntaan. Hyvää jatkoa valitsemellesi tielle ja Jumalan siunausta sunnuntaihin. Itse taidan lopetella tämän päivän osalta ilmeisesti tähän! Hyvät sunnuntait! :)


      • Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        "Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen. Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti."

        Yksi kaveri teki saman ratkaisun ja erosi kirkosta liittyen samaan tapaan Lähetyshiippakuntaan. Hyvää jatkoa valitsemellesi tielle ja Jumalan siunausta sunnuntaihin. Itse taidan lopetella tämän päivän osalta ilmeisesti tähän! Hyvät sunnuntait! :)

        Kiitos, ja siunausta myös sinulle. Pysy Jumalan sanassa vaikka kirkko siitä onkin livennyt. 🙏


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen.

        Jos olet luterilaisen terve lutteri on kuollut kyllä 1500 luvulla mutta silloin kuulut luttereihin koska mm.lestat kuuluu luttereihin vaikka ovat kääntyneet pois Ristiltä toisenlaiseen evankeliumiin vanhaan liittoon tai synagogalla taas ei kyllä kuuluta muualle mutta heitä on hellareissa vapareissa jehovissa ortodokseissa käännyttämässä vanhaan testamenttiin pois uudesta pois Ristiltä. Katsokaas kun David on kuollut. Jeesus nousi kuolleista. He haluaa vetää teitä tähän kuolleeseen Davidin ja Moosekseen pois Ristiltä ja elävästä elämästä ja ylös nousseesta.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "En ole evlut kirkon jäsen. Mutta olen luterilaisen herätysliikkeen jäsen."

        SLEY? Lähetyshiippakunta? Lestadiolaiset? Haluatko tarkentaa vai pitää sen salaisuutena? Tärkeintä on se, että uskoo Jumalaan! :)

        Sleyssä on helluntailaiset


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Suomen luterilainen Kansanlähetys.

        Luterilainen kansa. Luterilainen. Suomen kansa on katolinen luterilainen kristitty kansa noin oikeasti. Kuuluug siis luterilaisiin.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Heimo.Vesa: "Suomen luterilainen Kansanlähetys"

        Tuokin kävi mielessä. Itse olen käynyt monta kertaa Kansanlähetyksen tilaisuuksissa ja tunnen monta siihen kuuluvaa ihmistä. Aikaisemmin kyllä olen ollut enemmän kallella Sley:hyn. Onko kovaakin syytä, sille, että olet Kansanlähetyksen jäsen, mutta et kuulu emäkirkkoon?

        Hauskinta tuossa nimessä on tuo sana LUTERILAINEN 🤪


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen.
        Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti.

        LUTERILAISEN perinteen ....


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        "Evlut kirkon maallistuminen ja Raamatun sanasta luopuminen teki mahdottomaksi kuulua siihen. Hakuan olla niiden yhteydessä jotka opettavat ja toimivat luterilasen perinteen ja Raamatun sanan mukaisesti."

        Yksi kaveri teki saman ratkaisun ja erosi kirkosta liittyen samaan tapaan Lähetyshiippakuntaan. Hyvää jatkoa valitsemellesi tielle ja Jumalan siunausta sunnuntaihin. Itse taidan lopetella tämän päivän osalta ilmeisesti tähän! Hyvät sunnuntait! :)

        Erosi luterilaisessa liittyi luterilaiseen. 😅😅😅🤭🤭😭😭😭😭😭😭😭💩✡️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet luterilaisen terve lutteri on kuollut kyllä 1500 luvulla mutta silloin kuulut luttereihin koska mm.lestat kuuluu luttereihin vaikka ovat kääntyneet pois Ristiltä toisenlaiseen evankeliumiin vanhaan liittoon tai synagogalla taas ei kyllä kuuluta muualle mutta heitä on hellareissa vapareissa jehovissa ortodokseissa käännyttämässä vanhaan testamenttiin pois uudesta pois Ristiltä. Katsokaas kun David on kuollut. Jeesus nousi kuolleista. He haluaa vetää teitä tähän kuolleeseen Davidin ja Moosekseen pois Ristiltä ja elävästä elämästä ja ylös nousseesta.

        Terve luterilaisuus elää edelleen mutta ei evlut kirkossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hauskinta tuossa nimessä on tuo sana LUTERILAINEN 🤪

        Luterilaisuutta puhtaimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sleyssä on helluntailaiset

        Vähän sinäkään kommentoimistasi asioista tiedät


    • Anonyymi

      On se näin uskovana surkuhupaisaa seurata, miten kansankirkossa aina aika ajoin on näitä "ollakko vai eikö olla homojen puolta"-vaaleja.

      Oli vaalit minkä nimiset tahansa, nin aina äänestystä ohjaa tämä sama homoteema. 😂

      • Ei kyllä sinä olet tyypilliseen tapaan ymmärtänyt väärin. Kirkkohan on ajat sitten hyväksynyt homot eikä siihen oikeastaan liity mikään kirkkovaltuusto. Kirkoissa ei myöskään puhuta erityisesti seksuaalivähemmistöistä vaan ylipäätänsä lähimmäisen rakkaudesta johon olennaisesti kuuluu myös toisten sietäminen. Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kyllä sinä olet tyypilliseen tapaan ymmärtänyt väärin. Kirkkohan on ajat sitten hyväksynyt homot eikä siihen oikeastaan liity mikään kirkkovaltuusto. Kirkoissa ei myöskään puhuta erityisesti seksuaalivähemmistöistä vaan ylipäätänsä lähimmäisen rakkaudesta johon olennaisesti kuuluu myös toisten sietäminen. Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja.

        Evlut kirkko on tosiaan Raamatun sanan vastaisesti hyväksynyt homouden synnin ja johdattaa homot kadotukseen kun pitäisi ohjata parannuksen tielle.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kyllä sinä olet tyypilliseen tapaan ymmärtänyt väärin. Kirkkohan on ajat sitten hyväksynyt homot eikä siihen oikeastaan liity mikään kirkkovaltuusto. Kirkoissa ei myöskään puhuta erityisesti seksuaalivähemmistöistä vaan ylipäätänsä lähimmäisen rakkaudesta johon olennaisesti kuuluu myös toisten sietäminen. Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja.

        Kävitkö tänään synnin päästöllä ja ehtoollisella, vai mistä tuo vihasi kristittyjä kohtaan taas kumpuaa?


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kävitkö tänään synnin päästöllä ja ehtoollisella, vai mistä tuo vihasi kristittyjä kohtaan taas kumpuaa?

        Onko nyt tosiaan niin, että teillä siellä laitalahkoissa opetetaan jo niin, että totuuden sanominen on vihaa. Toisaalta eihän tuo niin kovin yllättävää ole porukalta jonka jutut pyörivät pääasiassa napapiirin alapuolella. Ankeaa elämää, epätoivoista vainon kaivamista mistä milloinkin vaikka tosiasiassa olette lähinnä niin mitään sanomaton sakki, ettei teitä kukaan viitsi vainota saati, että oikein vihaisi.

        Kirkon ehtoollista suosittelen sinullekin ja ylipäätänsä kirkossa käymistä. Saattaisi kummasti kohentaa juttujesi tasoa ja puhumattakaan sitä mitä se tekisi itsetunnollesi, sillä huonosta itsetunnostahan tuo kertoo kun kaiken kokee jotenkin negatiivisena itseään kohtaan.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Onko nyt tosiaan niin, että teillä siellä laitalahkoissa opetetaan jo niin, että totuuden sanominen on vihaa. Toisaalta eihän tuo niin kovin yllättävää ole porukalta jonka jutut pyörivät pääasiassa napapiirin alapuolella. Ankeaa elämää, epätoivoista vainon kaivamista mistä milloinkin vaikka tosiasiassa olette lähinnä niin mitään sanomaton sakki, ettei teitä kukaan viitsi vainota saati, että oikein vihaisi.

        Kirkon ehtoollista suosittelen sinullekin ja ylipäätänsä kirkossa käymistä. Saattaisi kummasti kohentaa juttujesi tasoa ja puhumattakaan sitä mitä se tekisi itsetunnollesi, sillä huonosta itsetunnostahan tuo kertoo kun kaiken kokee jotenkin negatiivisena itseään kohtaan.

        Olipa taas kristillinen ja lähimmäisen rakkautta tulvillaan oleva aloitus.
        ” teillä siellä laitalahkoissa”
        Käydään tämä nyt läpi. Mikä minusta tekee laitalahkolaiset ja mikä se minun laitalahkoni on mihin taas viittaat?


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Onko nyt tosiaan niin, että teillä siellä laitalahkoissa opetetaan jo niin, että totuuden sanominen on vihaa. Toisaalta eihän tuo niin kovin yllättävää ole porukalta jonka jutut pyörivät pääasiassa napapiirin alapuolella. Ankeaa elämää, epätoivoista vainon kaivamista mistä milloinkin vaikka tosiasiassa olette lähinnä niin mitään sanomaton sakki, ettei teitä kukaan viitsi vainota saati, että oikein vihaisi.

        Kirkon ehtoollista suosittelen sinullekin ja ylipäätänsä kirkossa käymistä. Saattaisi kummasti kohentaa juttujesi tasoa ja puhumattakaan sitä mitä se tekisi itsetunnollesi, sillä huonosta itsetunnostahan tuo kertoo kun kaiken kokee jotenkin negatiivisena itseään kohtaan.

        Olet täynnä vihaa, et Pyhää Henkeä.


      • Pidät siis itseäsi kristittynä Jeesuksen seuraajana?
        Kuitenkin paikkaat valheesi lisävalheilla ja solvauksilla kun et kykene asialliseen keskusteluun.
        Olet melkoinen käyntikortti kirkkouskovaisesta. 🤔


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kyllä sinä olet tyypilliseen tapaan ymmärtänyt väärin. Kirkkohan on ajat sitten hyväksynyt homot eikä siihen oikeastaan liity mikään kirkkovaltuusto. Kirkoissa ei myöskään puhuta erityisesti seksuaalivähemmistöistä vaan ylipäätänsä lähimmäisen rakkaudesta johon olennaisesti kuuluu myös toisten sietäminen. Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja.

        >> Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja. <<

        Vapaissa suunnissa asiasta ei edes puhuta, koska asia on niin selvä Raamatussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Homoteema puhuttaa ainoastaan kirkon tupajumi porukkaa ja sitten puskahuutelijoina kunnostautuvia uudelleen kastettuja. <<

        Vapaissa suunnissa asiasta ei edes puhuta, koska asia on niin selvä Raamatussa.

        Vai vielä vapaat suunnat. Porukka jolla ei edes ole lupa omiin ajatuksiin.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Pidät siis itseäsi kristittynä Jeesuksen seuraajana?
        Kuitenkin paikkaat valheesi lisävalheilla ja solvauksilla kun et kykene asialliseen keskusteluun.
        Olet melkoinen käyntikortti kirkkouskovaisesta. 🤔

        Niin totuushan on sinulle ihan käsittämätön asia. Se suorastaan kimpoilee pois sinusta.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Vai vielä vapaat suunnat. Porukka jolla ei edes ole lupa omiin ajatuksiin.

        Sinulla on vielä se laitalahko määrittelemättä.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Niin totuushan on sinulle ihan käsittämätön asia. Se suorastaan kimpoilee pois sinusta.

        Miksi väistät kysymykset ? Onko se tyypillistä kirkkouskovaisille?


      • Avuton trolli oot.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Vai vielä vapaat suunnat. Porukka jolla ei edes ole lupa omiin ajatuksiin.

        >> vapaat suunnat. Porukka jolla ei edes ole lupa omiin ajatuksiin. <<

        😂 Voi lapskulta... vapaat suunnat tarkoittaa seurakuntia, jotka eivät halua olla naimisissa valtion kanssa niin kuin kirkko on.

        Ja kyllä vapaissa suunnissa saa vapaasti ajatella mitä vain. Ero kirkkoon on se, että käytäntöön ei saa vapaasti tuoda mitä tahansa, toisin kuin kirkossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> vapaat suunnat. Porukka jolla ei edes ole lupa omiin ajatuksiin. <<

        😂 Voi lapskulta... vapaat suunnat tarkoittaa seurakuntia, jotka eivät halua olla naimisissa valtion kanssa niin kuin kirkko on.

        Ja kyllä vapaissa suunnissa saa vapaasti ajatella mitä vain. Ero kirkkoon on se, että käytäntöön ei saa vapaasti tuoda mitä tahansa, toisin kuin kirkossa.

        Vapaat suunnat tarkoittaa tosiaan monia eri yhteisöjä, jotka eivät aina kaikista asioista ole samalla linjalla.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kävitkö tänään synnin päästöllä ja ehtoollisella, vai mistä tuo vihasi kristittyjä kohtaan taas kumpuaa?

        Jeesus kun rakastaa ❤️❤️❤️❤️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kun rakastaa ❤️❤️❤️❤️

        Mitä se sinulle tarkoittaa?


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Onko nyt tosiaan niin, että teillä siellä laitalahkoissa opetetaan jo niin, että totuuden sanominen on vihaa. Toisaalta eihän tuo niin kovin yllättävää ole porukalta jonka jutut pyörivät pääasiassa napapiirin alapuolella. Ankeaa elämää, epätoivoista vainon kaivamista mistä milloinkin vaikka tosiasiassa olette lähinnä niin mitään sanomaton sakki, ettei teitä kukaan viitsi vainota saati, että oikein vihaisi.

        Kirkon ehtoollista suosittelen sinullekin ja ylipäätänsä kirkossa käymistä. Saattaisi kummasti kohentaa juttujesi tasoa ja puhumattakaan sitä mitä se tekisi itsetunnollesi, sillä huonosta itsetunnostahan tuo kertoo kun kaiken kokee jotenkin negatiivisena itseään kohtaan.

        Käydään tämä nyt vihdoin läpi.
        Mikä minusta tekee laitalahkolaisen ja mikä se minun laitalahkoni on mihin taas viittaat?


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Käydään tämä nyt vihdoin läpi.
        Mikä minusta tekee laitalahkolaisen ja mikä se minun laitalahkoni on mihin taas viittaat?

        A-teisti tuo kiteytti eli kertaa sieltä mikä olet unohtanut.
        Viidesläisten lössiähän sinä kaiketi olet vai mikä lie kansanlähetys. Olette pelkästään uskovaisten "pelikentällä" niin pieni tekijä väkimäärältänne, että jo tuo tekee teistä laitalahkolaisia. Jatkuva kirkon nokkiminen on myös siitä hyvä esimerkki. Itse, että juurikaan hyväksy toisia uskovaisia mutta lapsellisesti kuvittelette omaavanne ainoan oikean maagisen raamatuntulkinnan, jonka vuoksi teidän tulisi saada määrätä kirkkoa vaikka harvat teistä siihen kuuluvat, kuten et sinäkään. Erittäin varma merkki laidalla olosta on myös naispappeuden vastustaminen kun eihän siitä nyt ole kuin 37 vuotta vasta.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        A-teisti tuo kiteytti eli kertaa sieltä mikä olet unohtanut.
        Viidesläisten lössiähän sinä kaiketi olet vai mikä lie kansanlähetys. Olette pelkästään uskovaisten "pelikentällä" niin pieni tekijä väkimäärältänne, että jo tuo tekee teistä laitalahkolaisia. Jatkuva kirkon nokkiminen on myös siitä hyvä esimerkki. Itse, että juurikaan hyväksy toisia uskovaisia mutta lapsellisesti kuvittelette omaavanne ainoan oikean maagisen raamatuntulkinnan, jonka vuoksi teidän tulisi saada määrätä kirkkoa vaikka harvat teistä siihen kuuluvat, kuten et sinäkään. Erittäin varma merkki laidalla olosta on myös naispappeuden vastustaminen kun eihän siitä nyt ole kuin 37 vuotta vasta.

        Miten viidesläiset ovat opillisesti kristinuskon tai luterilaisuuden laidalla?
        Mikä sitten on luterilaisuuden keskellä sinun mielestäsi ja millä perusteilla?
        Näihin olisi kiva kuulla asialliset perustelusi.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        A-teisti tuo kiteytti eli kertaa sieltä mikä olet unohtanut.
        Viidesläisten lössiähän sinä kaiketi olet vai mikä lie kansanlähetys. Olette pelkästään uskovaisten "pelikentällä" niin pieni tekijä väkimäärältänne, että jo tuo tekee teistä laitalahkolaisia. Jatkuva kirkon nokkiminen on myös siitä hyvä esimerkki. Itse, että juurikaan hyväksy toisia uskovaisia mutta lapsellisesti kuvittelette omaavanne ainoan oikean maagisen raamatuntulkinnan, jonka vuoksi teidän tulisi saada määrätä kirkkoa vaikka harvat teistä siihen kuuluvat, kuten et sinäkään. Erittäin varma merkki laidalla olosta on myös naispappeuden vastustaminen kun eihän siitä nyt ole kuin 37 vuotta vasta.

        Mihin Raanatun kohtaan perustat naisten pappisviran ja seurakunnan paimenuuden?
        Olen ymmärtänyt, ettei naisia ole tässä virassa Raamatussa eikä valtaosassa kristillisiä kirkkoja.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Miten viidesläiset ovat opillisesti kristinuskon tai luterilaisuuden laidalla?
        Mikä sitten on luterilaisuuden keskellä sinun mielestäsi ja millä perusteilla?
        Näihin olisi kiva kuulla asialliset perustelusi.

        Vastasin jo sinulle. Tyydy siihen. Äläkä ala jankuttamaan mitä voi palstalla pitää myös varmana merkkinä laitalahkolaisuudesta.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Vastasin jo sinulle. Tyydy siihen. Äläkä ala jankuttamaan mitä voi palstalla pitää myös varmana merkkinä laitalahkolaisuudesta.

        Tapasi mukaan et kykene vastaaman mutta nimittely ja väärän tiedon levittäminen sinulta kyllä käy.


    • Anonyymi

      Heimo.Vesa on ryöstäjä.
      Hahmo ja hahmon luoja eivät ole krisseleitä!

      👻

      • No eikös tuo ole joskus kertoilut olevansa joku konnaklubilainen.


      • Anonyymi

        Avuttomuutesi on liikuttavaa.

        👻


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No eikös tuo ole joskus kertoilut olevansa joku konnaklubilainen.

        Kirkkouskovainen olet taas valheen asialla.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Kirkkouskovainen olet taas valheen asialla.

        Ei kun se taisikin olla konnakuoro. No melkein sama asia.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ei kun se taisikin olla konnakuoro. No melkein sama asia.

        Ihan sama valheesi, mutta totuus onkin teille kirkkouskovaisille tuntematon käsite.


      • Heimo.Vesa kirjoitti:

        Ihan sama valheesi, mutta totuus onkin teille kirkkouskovaisille tuntematon käsite.

        Ai, sinulta paukut heti alkuunsa kun pitää alkaa matkimaan.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Ai, sinulta paukut heti alkuunsa kun pitää alkaa matkimaan.

        Anteeksi mitä?


    • Miten vaalit sujuivat valtakunnallisessa mittakaavassa?

      • Anonyymi

        Äänestyprosentti 12.7%, aika alhainen siis.

        Seurakuntien vaalilautakunnat ovat vahvistaneet vuoden 2022 vaalien tulokset. Valtakunnallinen äänestysprosentti on 12,7. Edellisissä vaaleissa vuonna 2018 äänestysprosentti oli 14,4. Äänioikeuttaan käyttäneistä noin 62 prosenttia äänesti ennakkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äänestyprosentti 12.7%, aika alhainen siis.

        Seurakuntien vaalilautakunnat ovat vahvistaneet vuoden 2022 vaalien tulokset. Valtakunnallinen äänestysprosentti on 12,7. Edellisissä vaaleissa vuonna 2018 äänestysprosentti oli 14,4. Äänioikeuttaan käyttäneistä noin 62 prosenttia äänesti ennakkoon.

        Tuo on totta, että vain harva äänesti. Siitä onkin syntynyt keskustelua, johtuuko se siitä, että kirkkoon luotetaan vai siitä, ettei kiinnosta?

        Joka tapauksessa, paljon uusia kasvoja on valittu.


    • Anonyymi

      Luetaanko se uuden testamentin kohta LAUPIAS SAMARIALAINEN .

    • Anonyymi

      Riippuu pitkälti vieraan vallan vaikutuksista, joten olkaa raikkaat arvokkaat ihmiset.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe