Hyvät luistimet aktiiville?

Kaisu

Hei vaan kaikki rulliksista tietävät!

Haussa olisi laadukkaat ja ominaisuuksiltaan hyvät rullikset. Olen harrastanut lajia kymmenisen vuotta ja tähän asti olen käyttänyt K2 luistimia. Viimeisen mallin nimi on Freeq-W (pari vuotta vanhat). Pyörinä olen käyttänyt 80mm/80A, joihin olen ollut ihan tyytyväinen. Laakerit ovat yleensä abec5.

Teen lähes päivittäin parinkymmenen kilometrin lenkkejä pääosin hyvällä asfaltilla. Vauhtia on reippaasti, mutta en käytä sauvoja (enkä tule sellaisia hankkimaankaan).

Eli osaisiko joku kertoa, millaiset rullikset kannattaisi hankkia ja paljonko niihin täytyy sijoittaa rahaa. Tärkeintä on nyt löytää oikeasti hyvät rullikset kovaan käyttöön. K2:t sopivat yleensä jalkaani parhaiten, mutta muutkin merkit kiinnostavat. Mahtavatko nykyiset pyöräni olla materiaaliltaan optimaaliset käyttöäni ajatellen?

Kiitoksia jo etukäteen ja oikein hyvää rullailukautta kaikille harrastajille! :)

16

3677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rraa

      Mogema, Bont, Miller, K2...

      Lajista tulee ihan uusi aspekti esille, kun hioo
      tekniikkansa lähemmäksi "optimaalista"
      rullaluistelutekniikkaa.

      Tuo onnistuu parhaiten hankkimalla
      luistelukenkä, joka on suunniteltu sitä
      varten.

      Esim.
      http://www.skates.com -> race
      http://www.lottanen.com
      http://www.sprintskate.ee

      Kisko ei ole yhtä olennainen väline, kunhan
      se on riittävän pitkä ja jäykkä. (Esim.
      5x84, mutta jo 5x80 jyrsitty alumiini
      on ihan ok.)

      Jalan istuvuus kengässä tehdään muotoilemalla se
      omaan jalkaan sopivaksi. Kengät on suunniteltu
      sitä varten. Tuki jalalle noissa kengissä
      on huomattavasti parempi kuin missään
      "fitness"-kengässä. Matalaan nilkkatukeen
      opit n. viikossa tuolla luistelumäärällä
      ja kokemuksella.

      Ja sen jälkeen, kun panostat tekniikan hiomiseen,
      ihmettelet mikset vaihtanut pikaluistimeen
      jo vuosia sitten - on se sen verran paljon
      metkempaa.

      • pro

        asiaa edellisessä viestissä, 5-pyöräiset kilpaluistimet ainoa järkevä vaihtoehto. Pyörät pitäisi olla kovemmat, 83A hyvä kompromissi rullaavuuden/keston/mukavuuden kannalta.


      • Eri kysyjä

        Sopii yhteen, onko niissä joku standardi että mikä vaan kenkä ja kisko sopii yhteen vai pitääkö olla samaa merkkiä tai jotain samaa kokoa/tyyppiä?


      • pro
        Eri kysyjä kirjoitti:

        Sopii yhteen, onko niissä joku standardi että mikä vaan kenkä ja kisko sopii yhteen vai pitääkö olla samaa merkkiä tai jotain samaa kokoa/tyyppiä?

        kilpatason vehkeet ovat yleensä yhteensopivia, kiinnityspulttien välimatka on ilmoitettu tuumina.


      • rraa
        Eri kysyjä kirjoitti:

        Sopii yhteen, onko niissä joku standardi että mikä vaan kenkä ja kisko sopii yhteen vai pitääkö olla samaa merkkiä tai jotain samaa kokoa/tyyppiä?

        Kiinnityksessä päkiä on lähempänä maata kuin kantapää. Tämä korkeusero on kaikissa luistimissa
        samanlainen.

        Kiinnityspituuksia on kahta erilaista: 190mm ja 165mm. Lyhyempi kiinnityspituus on "vanhanaikaisempi" ja siihen sopivat yleensä 5x80, 5x84 ja 100,84,100,100 kiskot. Viimeisin vaihtoehto on ylipäätään syntynyt siksi, että 100mm pyörä tuli muotiin, mutta tavalliseen 165mm pulttiväliin ei saanut järkevästi sopimaan 4x100:sta.

        4x100mm kiskoa varten sitten on viime aikoina tehty noita 190mm pulttivälillä olevia kenkiä.

        4x100mm kiskolla saanee eniten kateellisia katseita muilta aktiivikuntoilijoilta, mutta kyllä
        kai tuolla 165mm kiinnitykselläkin vielä
        pärjää.

        Mogema kertoo kiskoistaan noin:
        http://www.mogemausa.com/Frames.htm


      • Pituusrajoitteinen
        rraa kirjoitti:

        Kiinnityksessä päkiä on lähempänä maata kuin kantapää. Tämä korkeusero on kaikissa luistimissa
        samanlainen.

        Kiinnityspituuksia on kahta erilaista: 190mm ja 165mm. Lyhyempi kiinnityspituus on "vanhanaikaisempi" ja siihen sopivat yleensä 5x80, 5x84 ja 100,84,100,100 kiskot. Viimeisin vaihtoehto on ylipäätään syntynyt siksi, että 100mm pyörä tuli muotiin, mutta tavalliseen 165mm pulttiväliin ei saanut järkevästi sopimaan 4x100:sta.

        4x100mm kiskoa varten sitten on viime aikoina tehty noita 190mm pulttivälillä olevia kenkiä.

        4x100mm kiskolla saanee eniten kateellisia katseita muilta aktiivikuntoilijoilta, mutta kyllä
        kai tuolla 165mm kiinnitykselläkin vielä
        pärjää.

        Mogema kertoo kiskoistaan noin:
        http://www.mogemausa.com/Frames.htm

        4 x 100 mm:n kiskon edut:

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Nykyinen trendi on, että renkaat kasvavat. Pienemmistä, viiden renkaan asetuksista on mielekästä hyötyä enää ainoastaan ketteryyttä ja nopeutta vaativilla ratamatkoilla, joihin keskimääräinen kuntoilija tuskin ottaa osaa. Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla.

        Aktiivi- eli tuttavallisemmin himokäyttäjälle tämä maratonluistimeen siirtyminen ei ole lainkaan poissuljettu mahdollisuus (varsinkin jos matala nilkkatuki pelottaa), vaikka kehäraakit ovatkin edelleen sitä mieltä jotta ainoa oikea luistin on pikaluistin. Maratonluistimen hintakin on parisensataa uutta markkaa mukavampi kuin pikaluistimen, vekottimet lähtevät mukaan reilulla kolmella sadalla.

        Toki, jos uskallusta riittää niin pikaluistimethan ovat aika metkat vehkeet - jokainen uusi matalakenkäinen luistelija katukuvassa on aina iloinen kokemus!

        Hyvää kesän jatkoa Kaisulle ja elähän liian voimakkaasti meitä hitaampia ohittele, ettei meille iske uskon puute ;)


      • rraa
        Pituusrajoitteinen kirjoitti:

        4 x 100 mm:n kiskon edut:

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Nykyinen trendi on, että renkaat kasvavat. Pienemmistä, viiden renkaan asetuksista on mielekästä hyötyä enää ainoastaan ketteryyttä ja nopeutta vaativilla ratamatkoilla, joihin keskimääräinen kuntoilija tuskin ottaa osaa. Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla.

        Aktiivi- eli tuttavallisemmin himokäyttäjälle tämä maratonluistimeen siirtyminen ei ole lainkaan poissuljettu mahdollisuus (varsinkin jos matala nilkkatuki pelottaa), vaikka kehäraakit ovatkin edelleen sitä mieltä jotta ainoa oikea luistin on pikaluistin. Maratonluistimen hintakin on parisensataa uutta markkaa mukavampi kuin pikaluistimen, vekottimet lähtevät mukaan reilulla kolmella sadalla.

        Toki, jos uskallusta riittää niin pikaluistimethan ovat aika metkat vehkeet - jokainen uusi matalakenkäinen luistelija katukuvassa on aina iloinen kokemus!

        Hyvää kesän jatkoa Kaisulle ja elähän liian voimakkaasti meitä hitaampia ohittele, ettei meille iske uskon puute ;)

        Moi,

        Kolme ekaa uskon, mutta uskon myös, että "nimimerkki Topin" kommentti aiemmin pitää myös paikkansa: se ero 4x100 vs 5x84 on sekunnin
        nykäyksiä.

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Tätä viimeistä en purematta niele. Taitaa
        5x84 olla matalampia kuin 4x100mm.


        Kerroit:
        "Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla. "


        Joo, turvallisen valinnan voi tehdä noinkin, mutta perustelisin sen toisen valinnan ei-kehäraakkina.

        Minä siirryin juuri "maratonluistimesta" pikaluistimeen. (n. 200km takana). Fiilis on, että
        olisi pitänyt siirtyä heti pikaluistimeen. Syyt:

        1) Maratonluistin ei eroa juurikaan fitnessluistimesta, olkoonkin että nilkkatuki on matalampi, niin kenkäosa ei silti ollenkaan riittävän napakka esim. kunnon tuplapotkuun.

        2) Maratonluistin on tehty täyetteestä ja muovista. Täyte kuluu ja painuu läjään ja sitä on vaikea korjata. Pikaluistimen kenkä on yleensä hiilikuitua ja nahkaa. Se kestää siis useita vuosia (n. ikuisesti) vs. n. 2-3v maratonluistimelle.

        3) Kun kenkäosa on napakka ja luistimilla voi tehdä mitä tahtoo, fiilis on ihan mahtava. Luistelusta löytyy aivan uusia piirteitä.

        4) Kengät saattavat olla epämukavat. Ne ovat myös käsin tehdyt, niiden väreihin saattaa päästä vaikuttamaan tai ne tehdään juuri sinulle. Jokainen osa on huippulaatua ja ammattilaisen työtä. Ne ovat kädentyön taidonnäyte vs. fitness joka on massatuotannon hedelmä.

        Eli: perusmallin fitnessluistin on luistinten Toytoa Corolla ja hyvä pikaluistin on Porsche, Ferrari tai Maserati.

        Jos harrastaisit autoja, harrastaisitko sitä Toyota Corollalla? Eihän sinällään ole siinäkään väliä, että Ferrarin omistaja ei pääse Häkkisen vauhtiin radalla, vaan se, että väline on upea, joka tosiaan tuntuu "Ferrarilta".


      • pro
        rraa kirjoitti:

        Moi,

        Kolme ekaa uskon, mutta uskon myös, että "nimimerkki Topin" kommentti aiemmin pitää myös paikkansa: se ero 4x100 vs 5x84 on sekunnin
        nykäyksiä.

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Tätä viimeistä en purematta niele. Taitaa
        5x84 olla matalampia kuin 4x100mm.


        Kerroit:
        "Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla. "


        Joo, turvallisen valinnan voi tehdä noinkin, mutta perustelisin sen toisen valinnan ei-kehäraakkina.

        Minä siirryin juuri "maratonluistimesta" pikaluistimeen. (n. 200km takana). Fiilis on, että
        olisi pitänyt siirtyä heti pikaluistimeen. Syyt:

        1) Maratonluistin ei eroa juurikaan fitnessluistimesta, olkoonkin että nilkkatuki on matalampi, niin kenkäosa ei silti ollenkaan riittävän napakka esim. kunnon tuplapotkuun.

        2) Maratonluistin on tehty täyetteestä ja muovista. Täyte kuluu ja painuu läjään ja sitä on vaikea korjata. Pikaluistimen kenkä on yleensä hiilikuitua ja nahkaa. Se kestää siis useita vuosia (n. ikuisesti) vs. n. 2-3v maratonluistimelle.

        3) Kun kenkäosa on napakka ja luistimilla voi tehdä mitä tahtoo, fiilis on ihan mahtava. Luistelusta löytyy aivan uusia piirteitä.

        4) Kengät saattavat olla epämukavat. Ne ovat myös käsin tehdyt, niiden väreihin saattaa päästä vaikuttamaan tai ne tehdään juuri sinulle. Jokainen osa on huippulaatua ja ammattilaisen työtä. Ne ovat kädentyön taidonnäyte vs. fitness joka on massatuotannon hedelmä.

        Eli: perusmallin fitnessluistin on luistinten Toytoa Corolla ja hyvä pikaluistin on Porsche, Ferrari tai Maserati.

        Jos harrastaisit autoja, harrastaisitko sitä Toyota Corollalla? Eihän sinällään ole siinäkään väliä, että Ferrarin omistaja ei pääse Häkkisen vauhtiin radalla, vaan se, että väline on upea, joka tosiaan tuntuu "Ferrarilta".

        "Pikaluistimiakin" on hieman erikorkuisia. Itselleni sopii hieman korotetulla varrella oleva kova kilpakenkä. Nämä kulkevat short track-nimikkeellä. Ihan matalin kenkämalli voi olla monelle vaikea käsiteltävä. Omissani kengän yläreuna asettuu juuri kehräsluiden yläpuolelle.


      • isopyörä
        rraa kirjoitti:

        Moi,

        Kolme ekaa uskon, mutta uskon myös, että "nimimerkki Topin" kommentti aiemmin pitää myös paikkansa: se ero 4x100 vs 5x84 on sekunnin
        nykäyksiä.

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Tätä viimeistä en purematta niele. Taitaa
        5x84 olla matalampia kuin 4x100mm.


        Kerroit:
        "Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla. "


        Joo, turvallisen valinnan voi tehdä noinkin, mutta perustelisin sen toisen valinnan ei-kehäraakkina.

        Minä siirryin juuri "maratonluistimesta" pikaluistimeen. (n. 200km takana). Fiilis on, että
        olisi pitänyt siirtyä heti pikaluistimeen. Syyt:

        1) Maratonluistin ei eroa juurikaan fitnessluistimesta, olkoonkin että nilkkatuki on matalampi, niin kenkäosa ei silti ollenkaan riittävän napakka esim. kunnon tuplapotkuun.

        2) Maratonluistin on tehty täyetteestä ja muovista. Täyte kuluu ja painuu läjään ja sitä on vaikea korjata. Pikaluistimen kenkä on yleensä hiilikuitua ja nahkaa. Se kestää siis useita vuosia (n. ikuisesti) vs. n. 2-3v maratonluistimelle.

        3) Kun kenkäosa on napakka ja luistimilla voi tehdä mitä tahtoo, fiilis on ihan mahtava. Luistelusta löytyy aivan uusia piirteitä.

        4) Kengät saattavat olla epämukavat. Ne ovat myös käsin tehdyt, niiden väreihin saattaa päästä vaikuttamaan tai ne tehdään juuri sinulle. Jokainen osa on huippulaatua ja ammattilaisen työtä. Ne ovat kädentyön taidonnäyte vs. fitness joka on massatuotannon hedelmä.

        Eli: perusmallin fitnessluistin on luistinten Toytoa Corolla ja hyvä pikaluistin on Porsche, Ferrari tai Maserati.

        Jos harrastaisit autoja, harrastaisitko sitä Toyota Corollalla? Eihän sinällään ole siinäkään väliä, että Ferrarin omistaja ei pääse Häkkisen vauhtiin radalla, vaan se, että väline on upea, joka tosiaan tuntuu "Ferrarilta".

        Heips,
        Saisin edullisesti vuoden 2004 mallin Fila Vertige 100 mm pyörillä. Onko kokemusta ko mallista tai osaisiko joku aktiivirullailija kommentoida luistimia, onko hyvät luistimet kuntoluistelijalle, joka aikoo myös mahdollisesti kilpailla.


      • pro
        isopyörä kirjoitti:

        Heips,
        Saisin edullisesti vuoden 2004 mallin Fila Vertige 100 mm pyörillä. Onko kokemusta ko mallista tai osaisiko joku aktiivirullailija kommentoida luistimia, onko hyvät luistimet kuntoluistelijalle, joka aikoo myös mahdollisesti kilpailla.

        kuvissa näyttävät asiallisilta. Kaikkihan riippuu loppujenlopuksi siitä miten kenkä istuu omaan jalkaasi. Kengän korkeus meikäläiselle juuri sopiva.
        http://www.stouwdamsport.nl/webwinkel/enter.html?target=p_492.html&lang=nl


      • myyjä
        Pituusrajoitteinen kirjoitti:

        4 x 100 mm:n kiskon edut:

        - Isommat renkaat -> kovempi huippunopeus
        - Isommat renkaat -> vähemmän tärinää
        - Isommat renkaat -> enemmän kulutuspintaa, uusien renkaiden osto harvemmin edessä
        - Pidempi pulttien kiinnitysväli -> matalampi painopiste -> luistelu on kevyempää

        Nykyinen trendi on, että renkaat kasvavat. Pienemmistä, viiden renkaan asetuksista on mielekästä hyötyä enää ainoastaan ketteryyttä ja nopeutta vaativilla ratamatkoilla, joihin keskimääräinen kuntoilija tuskin ottaa osaa. Siirtyäkseen satamillisten kerhoon ei nykypäivänä tarvitse sijoittaa pikaluistimiin, esimerkiksi K2:lla on olemassa malli, josta moinen kisko löytyy tosin astetta korkeammalla, maraton-käyttöön tarkoitetulla kengällä. Kyseinen malli löytyy myös 90 mm:n kiskolla.

        Aktiivi- eli tuttavallisemmin himokäyttäjälle tämä maratonluistimeen siirtyminen ei ole lainkaan poissuljettu mahdollisuus (varsinkin jos matala nilkkatuki pelottaa), vaikka kehäraakit ovatkin edelleen sitä mieltä jotta ainoa oikea luistin on pikaluistin. Maratonluistimen hintakin on parisensataa uutta markkaa mukavampi kuin pikaluistimen, vekottimet lähtevät mukaan reilulla kolmella sadalla.

        Toki, jos uskallusta riittää niin pikaluistimethan ovat aika metkat vehkeet - jokainen uusi matalakenkäinen luistelija katukuvassa on aina iloinen kokemus!

        Hyvää kesän jatkoa Kaisulle ja elähän liian voimakkaasti meitä hitaampia ohittele, ettei meille iske uskon puute ;)

        Edellisiin luistimiisi nähden K2 Kinetic 8.0 luulisi olevan riittävä. Uudet ILQ-9 laakerit ja 80mm renkaat takaa riittävän vauhdin. Tukeva kenkä, tarpeeksi jäykkä kisko ja ghelppo pikanauhoitus. Turha maksaa 300€ viisipyöräisistä kisaluistimista jos ei meinaa kilpailla tosissaan. Kinetic 8.0 saa hiukan reilulla 200 €. Kannattaa käydä kokeilemassa...


      • kaisu
        myyjä kirjoitti:

        Edellisiin luistimiisi nähden K2 Kinetic 8.0 luulisi olevan riittävä. Uudet ILQ-9 laakerit ja 80mm renkaat takaa riittävän vauhdin. Tukeva kenkä, tarpeeksi jäykkä kisko ja ghelppo pikanauhoitus. Turha maksaa 300€ viisipyöräisistä kisaluistimista jos ei meinaa kilpailla tosissaan. Kinetic 8.0 saa hiukan reilulla 200 €. Kannattaa käydä kokeilemassa...

        Kiitos kaikille vastanneille! Kiva kuulla eri vaihtoehtoja. Olen miettinyt noita viisipyöräisiä, mutta sitten olen tullut ajatelleeksi, että jos niiden kanssa on hankala liikkua muualla kuin siellä hyvällä asfaltilla. Kotoa lähtiessäni minun täytyy kuitenkin ylittää joitakin teitä ja sietää tavallisen huonoja jalkakäytäviä ennen kuin pääsen kunnon baanalle.

        Toisaalta tärkeintä olisi, että luistin olisi tukeva ja pitkäikäinen. Ehkä siis sittenkin sellaiset kilpaluistimet... Nykyiset luistimet ainakin tuntuvat jo löysiltä, vaikka viime kesänä en edes paljoa luistellut. Kyllä mielestäni luistimien täytyisi kestää enemmän kuin yksi kesä.


        Täytyypä vielä harkita... :)


      • pro
        kaisu kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille! Kiva kuulla eri vaihtoehtoja. Olen miettinyt noita viisipyöräisiä, mutta sitten olen tullut ajatelleeksi, että jos niiden kanssa on hankala liikkua muualla kuin siellä hyvällä asfaltilla. Kotoa lähtiessäni minun täytyy kuitenkin ylittää joitakin teitä ja sietää tavallisen huonoja jalkakäytäviä ennen kuin pääsen kunnon baanalle.

        Toisaalta tärkeintä olisi, että luistin olisi tukeva ja pitkäikäinen. Ehkä siis sittenkin sellaiset kilpaluistimet... Nykyiset luistimet ainakin tuntuvat jo löysiltä, vaikka viime kesänä en edes paljoa luistellut. Kyllä mielestäni luistimien täytyisi kestää enemmän kuin yksi kesä.


        Täytyypä vielä harkita... :)

        ajattelua, 5-pyöräiset kulkevat epätasaisella paremmin kuin nelikot. Erilaisten esteiden/reunuksien ylittely/sirklailu yhtä helppoa kuin muillakin. Ainoastaan jarruteho hieman heikompi, koska jarrupala hieman kauempana takana.


      • rraa
        myyjä kirjoitti:

        Edellisiin luistimiisi nähden K2 Kinetic 8.0 luulisi olevan riittävä. Uudet ILQ-9 laakerit ja 80mm renkaat takaa riittävän vauhdin. Tukeva kenkä, tarpeeksi jäykkä kisko ja ghelppo pikanauhoitus. Turha maksaa 300€ viisipyöräisistä kisaluistimista jos ei meinaa kilpailla tosissaan. Kinetic 8.0 saa hiukan reilulla 200 €. Kannattaa käydä kokeilemassa...

        "K2 Kinetic 8.0 luulisi olevan riittävä."

        Juu, Kineticissä on ihan hyvä kenkä, kuulemma.
        Nimenomaan se _kenkä_ ratkaisee luistimen laadun, ei ILQ-laakerit tai ainakaan pikanauhat.

        "Uudet ILQ-9 laakerit"

        Onko noissa kyse jostain merkittävästä
        tuotekehityksestä, vai onko ILQ-9 keksitty
        vain jatkoksi ABEC-5-7 tuotenimille?

        "80mm renkaat takaa riittävän vauhdin."

        Vauhdin takaa vain riittävä voima ja
        tekniikka, mutta kyllä 4x80 vs 5x80
        on ihan huomattava ero vakaudessa
        (niin että sen huomaa, vaikkei kisaakaan).

        "helppo pikanauhoitus"

        Tätä "innovaatiota" en koskaan varmaankaan tajua. Vahatut lituskaiset nauhat kiristyvät tasan sillä tavalla kuin haluaa ja kiinnitys varmistetaan rusettisolmulla, jonka tekemiseen menee uusavuttomimmiltakin varmasti alle minuutti.

        Tosin, laadukkaat nauhat lienevät kalliimmat kuin jotkut muovirimpulat.


      • furbo
        isopyörä kirjoitti:

        Heips,
        Saisin edullisesti vuoden 2004 mallin Fila Vertige 100 mm pyörillä. Onko kokemusta ko mallista tai osaisiko joku aktiivirullailija kommentoida luistimia, onko hyvät luistimet kuntoluistelijalle, joka aikoo myös mahdollisesti kilpailla.

        Fila Vertige 190mm kiinnitysvälillä on todella hyvä kenkä.. se on 4*100mm kiskoille ensimmäisiä malleja. Viime vuonna vielä muutaman maailman huippu luistelu tuolla kengällä eli toimiva kenkä on. Sen 4'100mm kisko on kans ihan ok... eli jos kenkä on sopiva ja hinta halpa niin kannattaa ehdottomasti ostaa.


      • furbo
        rraa kirjoitti:

        "K2 Kinetic 8.0 luulisi olevan riittävä."

        Juu, Kineticissä on ihan hyvä kenkä, kuulemma.
        Nimenomaan se _kenkä_ ratkaisee luistimen laadun, ei ILQ-laakerit tai ainakaan pikanauhat.

        "Uudet ILQ-9 laakerit"

        Onko noissa kyse jostain merkittävästä
        tuotekehityksestä, vai onko ILQ-9 keksitty
        vain jatkoksi ABEC-5-7 tuotenimille?

        "80mm renkaat takaa riittävän vauhdin."

        Vauhdin takaa vain riittävä voima ja
        tekniikka, mutta kyllä 4x80 vs 5x80
        on ihan huomattava ero vakaudessa
        (niin että sen huomaa, vaikkei kisaakaan).

        "helppo pikanauhoitus"

        Tätä "innovaatiota" en koskaan varmaankaan tajua. Vahatut lituskaiset nauhat kiristyvät tasan sillä tavalla kuin haluaa ja kiinnitys varmistetaan rusettisolmulla, jonka tekemiseen menee uusavuttomimmiltakin varmasti alle minuutti.

        Tosin, laadukkaat nauhat lienevät kalliimmat kuin jotkut muovirimpulat.

        ILQ laakereissa on yksi kuula vähemmän (6) ja kuulat hieman isompia. Pitäis olla rullaluistimissa herkemmät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe