Ponnistusvoimaa

pätkälle

Mikä on mielestänne tehokkain ponnistusvoimaa kehittävä harjoittelumenetelmä, jonka avulla pääsen kunnolla pallon päälle.

26

18672

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

      Minä oon 158cm pitkä :D Ja ponnistusvoimaa on varmaan eniten meijän joukkueessa, vaikkakin oon lyhin. Ponnistusvoimaa saa hyvin näistä. kyykyistä,jännehypyistä, biitsillä pelaamisesta, ja yleensäkkin jalkojen treenamisesta. toivottevasti oli apua. Muista aina venyttää sitten akilesjänteet ennen ku alotat jalkojen treenaamisen, muuten voi mennä pahaan kuntoon! :)

    • zimbadew

      Aika monenlaista koulukuntaa on pompun kehittämisestä. Riippuu vähän, minkälaiset tavoitteet ja päämäärät sinulla on.

      Suht nopeasti pomppu paranee hyppyharjoituksilla (jos englannin kieli on hallussa, googleen hakusanaksi 'vertical jump'tai 'plyometrics'), löytyy ainakin jotakin. Lupaavat muutamassa kuukaudessa kymmentä senttiä tms. Eli tehdään ylöspäin suuntautuvia hyppyjä sillä idealla, että lihaksen esivenytys käytetään hyväksi. Esim. kyykkyhypyssä kyykistyminen on nopea, ja ponnistaminen alkaa terävänä vielä kun liike suuntautuu alas. Tee vaikka teräviä hyppyjä 3 kertaa viikossa, 8 erilaista liikettä, kutakin 3 sarjaa, sarjassa 4-8 räjähtävää toistoa (eli kerrallaan 100-200 ponnistusta). Harjoitus tulee tehdä virkeänä, palautukset sen verran pitkiä, ettei lihakset suuresti väsy, ja olo on treenin jälkeenkin terävä.

      Jos haluat tehdä hommaa pitemmällä tähtäimellä, kannattaa myös mennä punttisalille opettelemaan kyykkyä ja rinnallevetoa. Kannattaa lueskella esim. yleisurheilijoille suunnattuja voimaharjoittelujuttuja (monesta kirjastosta löytyy esim. SUL:n julkaisema Kiekonheitto-kirja by Mikko Vanni, Stefan von Gerichin Pituushyppy ja kolmiloikka jne., niin näkee, miten voimaharjoittelu ohjelmoidaan.)

      Tärkeä pointti lentopallossa on se, että myös käsien ja keskivartalon täytyy olla hyvässä ja terävässä kunnossa, jotta ponnistus on kunnossa. Eli harjoittelussa kannattaa aina pitää mukana iskuponnistuksia täydellä vauhdilla ja käsitehostuksella (samoin torjuntahypyt).

      Vielä lopuksi: pomppu on jossain määrin yliarvostettu juttu lentopallossa - kymmenen sentin lisäpompusta ei ole hyötyä, jos ajoitus ei ole oikea, lyöntikäsi suorana jne. Vasta sitten, kun tekniikka on kohtuullisessa kunnossa niin itsellä kuin vastustajallakin, alkaa pomppu näytellä jonkinlaista osaa pelituloksissa.

      Neuvoo pitkä, kankea ja keskinkertaisella pompulla varustettu pelimies.

      • pätkä

        Noissa jutuissa on varmaan ihan ideaa. Kyykkyä olen tehnyt kuntosalilla jonkun verran ja uskon sen auttaneenkin, muttei sekään loputtomasti tepsi.
        Pelatessani vielä "ammatikseni" lentopalloa, meillä oli sellaisia pompputreenejä, joissa hypittiin tasajalkaa peräkkäin olevien matalien aitojen yli. Aika yksipuolista sekin homma.


      • Man from The Moon
        pätkä kirjoitti:

        Noissa jutuissa on varmaan ihan ideaa. Kyykkyä olen tehnyt kuntosalilla jonkun verran ja uskon sen auttaneenkin, muttei sekään loputtomasti tepsi.
        Pelatessani vielä "ammatikseni" lentopalloa, meillä oli sellaisia pompputreenejä, joissa hypittiin tasajalkaa peräkkäin olevien matalien aitojen yli. Aika yksipuolista sekin homma.

        Joo tuota olen itsekkin tehnyt mutta se ei riitä... Kannattaa laittaa ne aidat sen verran korkealle että viimeisen aidan pääsee juuri ja juuri yli... Myös erilaisia loikkia kannattaa ottaa ja muutenkin harjoitella sitä iskulyöntiponnistusta tosi paljon! Se auttaa myös aika paljon kun osaa ponnistaa oikein! :) Kannattaa tehdä monipuolisia hyppy harjoituksia! Riippuen mitä haluaa: Voimaa, Kestovoimaa vai pikavoimaa. Sen mukaan tulisi myös hyppyharjoituksien kovuutta, nopeutta ja pituutta säädellä! :)
        Itselläni kävi aikoinaan hyvä tuuri valmentajan suhteen sillä hän teki meille ohjelmat ja kertoi myös miten niitä tulisi tehdä ja suunnitella itse! :)

        Ai niin.. Ja huollellisuus suorituksissa tulee olla 100% sillä huolimattomilla harjotteilla saa enemmän tuhoa aikaan kuin apua!


    • pieni mies... iso pomppu

      Nyt vasta viime talven jälkeen on pomppu löytynyt. Kyse on ehkä lähinnä jalkojen "aukeamisesta". Harjoittelen viikossa 4-5 kertaa lentopalloa muita sisäpelejä. Työ tuntuu vaativan oman veronsa ja jalat ovat olleet jumissa, eikä venyttely auta.

      Pienoinen ihme oli kuitenkin kun aloin kulkemaan töissä fillarilla (4 km) ja kävin luistelemassa jonkinlaista lenkkiä. Jo viikon jälkeen pomppu tuntuu nousevan erilailla ja hypyn ajoitus on parantunut huomattavasti. Jalat tuntuu ikään kuin "teräviltä". eli ovat nopeat. Harjoituksia on näin kesäkaudella pari kertaa viikossa, joten ehkä tämäkin on tehnyt osansa tässä.

      Mielestäni kannattaa kehittää jaloille ensin peruskestävyyttä, että jaksaa harjoitella pomppua. Joskus tein loikkaharjoituksia ja niillä sai pomppua kehitettyä, mutta ajoituksessa tuntui olevan ongelmia sitäkin enemmän. Pohkeista pompun pitää lähteä lentopallossa. Silloin hyppy on nopea!!!

      Monipuolisuus kunniaan...
      Ps. Sulkapallo on hyvä yleislaji ihan mihin tahansa pallolajiin. Koordinaatio ja liike kehittyy:-)

    • lentistyttö

      Hyviä neuvoja on tullut. Itse hommaan näin kesän peruskuntokaudella ponnistusvoimaa ja kimmoisuutta tekemällä punttia(kyykkyä,rinnallevetoa,pohkeita ym.) pari kertaa viikossa ja hyppelyharjotuksia.
      Yksi mainio tapa kehittää pohkeiden kimmoisuutta on ilman muuta juoksulenkki! Toistoja tulee lenkin aikana satoja, lenkki on tehokas pohkeille, kun muistaa joka askeleella ponnistaa hyvin ja juosta lantio korkealla. Itse teen lenkkiä pururadalla, jossa todella vaihteleva maasto, 2-4 kertaa viikossa 3-5 kilometri kerrallaan.
      Yhteenvetona voisin siis sanoa, että paljon kaikenlaisia hyppelyitä, lenkkiä ja punttia, jos haluaa lihasta ja voimaa jalkoihin.
      Näillä eväillä itse reenailen ja mun jalkojen kimmoisuutta ja korkeaa pomppua on kyllä kehuttu.
      Tsemppiä ja reeni-intoa! :)

      • libero

        Minä tässä nyt lueskelin tätä keskustelua ja ajattelin oman mielipiteen sanoa.

        sinulle lentistyttö: mielestäni olet aivan oikeassa. Mutta se tässä vain jäi askarruttamaan että eihän esim 3km lenkillä kerkeä oikeastaan paljon treeniä tulla kun pitää lämmittelyksi kävellä ja loppuunkin hieman?


      • sakooksa

        talvella on mun mielestä aika hankala lenkkeillä ulkona :/ pitäiskö sillon jäähä sisälle polkemaan kuntopyörällä. jos ei niin minkälainen vaatetus kannattaisi olla ulkona lenkkeillessä. suomessa on yleensä kylmä talvi ja on melkos hankala juosta kauheilla toppa-asuilla.


    • frank

      Pommpu- ja loikkaharjoitukset, kimmoisasti ilman painoja. Lyhyet 20-60 juoksuvedot.

      • Donkkaaja?

        Elikäs sarja on seuraavanlainen. Ensin vapaamuotoinen 5min lämmittely jonka jälkeen lyhyet 5sek venytykset. Kaikki tarvittavat lihakset venytellään kahteen kertaan. Tämän jälkeen 250 hyppynaruhyppyä. Viimeiset 10 hyppyä vedetään sillä tavalla, että hyppäät oikein korkealle ja pyöräytät kaksi kertaa narun ympäri. Tämän jälkeen 30 sek huili, ja 25 maksimiponnistusta perään. 30 sek huili ja 100 jännehyppyä. Nämä toistetaan 4 kertaa. Itselläni tämä vie n. 1.5 tuntia ja tuloksiakin on näkynyt nopeasti. Kierrosten jälkeen 10sek venytykset ja tarpeelliset lihakset taas kahteen kertaan. Lopuksi kaksi tuntia treenin jälkeen pitkät väh. 90 sek venytykset, ja lihakset kahteen kertaan, lihasten elastisuuden parantamiseksi.. Erittäin hyvä harjoite mielestäni


      • viisasmies

        ja kun kehität nimenomaan kimmoisuutta etkä perusvoimaa, muista viipyä maassa mahdollisimman vähän hyppyjen välillä.


      • maku223
        viisasmies kirjoitti:

        ja kun kehität nimenomaan kimmoisuutta etkä perusvoimaa, muista viipyä maassa mahdollisimman vähän hyppyjen välillä.

        mulla on ponnistusvoima noin 90-100cm olen vaan pelannut korista ja lentistä, nuorempana tuli pealttu 5 kertaa vko:ssa nytten pelaan 2 kertaa viikossa lentistä.


    • amatööri

      Näyttäisi olevan aika vanha ketju, mutta josko täällä vielä joku kävisi kommentoimassa.

      Pelaan lentopalloa pari kertaa viikossa ihan vain puulaakiporukoissa ja haluaisin lisää pomppua minäkin. Minulla on oman käsitykseni mukaan painooni nähden riittävän vahvat jalat. Pomppua on tällä hetkellä vähän reilut 70 cm. Pääsääntöisesti nuo edellämainitut harjoitteet kuulostavat ihan järkeviltä.

      Minulla kuitenkin lyö selän jumiin joka pelikerran jälkeen. Jumi on aivan alaselässä, paikassa, mistä voi tuntea lantion luut lähellä toisiaan. Tuosta jumimisesta voi päätellä, että joko ponnistustekniikassani on jotain pielessä tai noita lihaksia todella tarvittaisiin ponnistamiseen. Niitä on vain todella vaikea treenata ja samoin on vaikea löytää venytys, jossa ne oikeasti saisi rentoutumaan. Silloin harvoin kun selkä on vetreänä, tuntuu ponnistaminen todella helpolta. Onko kellään kokemusta tai vinkkejä tähän asiaan?

    • Flyerwing

      Pomppuun mavee ja kyykkyy peruskuntokaudella ja räjähtäviä liikkeitä kuten raaka rinnalleveto juuri ennen kilpailukautta. Kilpailukaudella ei pidä tehdä painavia sarjoja ollenkaan koska ne vaan jumittaa. Korkeintaan kerran 9 päivässä ehkä joki räjähtävä liikesarja. Harjoituksien jaksottaminen on tärkeätä.

    • Pallisti

      Aika kova pomppu puulaakipeleillä 70cm!?

    • vetraani valmentaja

      Kuulostaa siltä, että tarvitset lonkkien venytystä ja aukomista, sekä lisää keski kropan treeniä.Sillä saat selän parempaan kuntoon hyppimistä varten ja lisää voimaa iskulyöntiin. (70cm on paikaltaan hypättynä ja ylös mitattuna hyvä pomppu)

    • musitelija

      Muuan mäkikotkan kirjaa luin...siinä joustiin myös treeni aikan paljon, varsinkin treeni kauden alkupäässä. Syy siihen oli se et kun tehdään voima/pomppuharjoituksia maitohappoja ei saa tulla lihaksistoon....ovat kuulemma lihaksiston herkkyyden ja samalla kimmoisuuden vihollinen. Eli peruskunto pitää olla hyvä et kestää todellisen treenin.

    • hippiäinen

      Biitsillä pelaamisesta kehittyy hyvin jalkalihakset koska tarvitsee voimaa et hiekasta pääsee siis hyppyyn:D sit erilaisia kyykkyjä ja aitajuoksuu varmaan :P

    • TomHill
    • ArianaStgerard

      Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification http://bingeeating-disorder.net/ appeared to be on the internet the simplest thing to be aware of. http://food-addiction.net/ I say to you, I definitely get http://howtoget-yourexback.net/ irked while people consider http://3daypottytraining.net/ worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people can take a http://whatisbulimia.org/ signal. Will likely be back to get more. Thanks

    • MargaretaCronauer
    • james303003
    • james3434

      Your blog is cool i like it very much. http://www.costapharmacy.com/valium.htm

    • MorjensxD

      Ei hitto mitä neuvoja xD noilla 500 toiston hyppytreeneillä ainut hyöty on että jaksetaan vetää kahden tunnin lajit ja rakentaa pohjaa treenille, EI pika- / räjähtäväänvoimaan! Ponnistus vaatii räjähtäväävoimaa, joten treenin pitää olla sen mukaan suunniteltu! Älkää nuoret kuunnelko mitä tahansa etenkään täältä vaan menkää ja kysykää alan ammattilaisilta / valmentajilta apua!

      Vinkkinä, YouTubesta löytyy hyviä neuvoja ja treenivideoita nykyään ;)

    • uppopalloilija.uu

      EI ONNAA! Pomppua joko on tai ei ole. Herramme Jumala Taivaassa (elikkä Jahve) on sitä jollekin antanut ja toiselle ei.
      Jos viimeksi mainittuun ryhmään kuuluva haluaa urheilla, hän voi harrastaa vaikka Uppopalloa - ei tarvita pomppua ollenkaan :)

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe