Jos otetaan vaikka top3 kitkan ja top3 nastan keskiarvot jääjarrutuksessa, montako % pidempi jarrutusmatka kitkoilla oli tänä vuonna?
Yleensähän lukema on pyörinyt 30% paikkeilla, joissakin lämpötiloissa ero ehkä vain 20%, mutta kitkoilla kuitenkin aina huomattavasti pidemmät jääjarrutusmatkat.
Paljonko kitkat jäi nastoista tämän vuoden TM jääjarrutuksessa?
34
129
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on käytännön kannalta merkityksetön mitta, sillä oikeassa elämässä ei jäätä olla siloiteltu peilinkirkkaaksi ja se tehdään niin, että testi olisi täysin samanlainen kaikille renkaille.
- Anonyymi
Kerrotko tarkemmin miten se tiellä oleva jää eroaa testiradalla olevasta jäästä? Onko sillä jotain erilaisia fysikaalisia ominaisuuksia vai mikä siinä erona? Vai tarkoitatko että kitkat vaatii nastojen karhentaman jääpinnan jotta pitäisivät?
- Anonyymi
Eihän se tee testiä merkityksettömäksi, jos olosuhteet tehdään samanlaisiksi kaikille testattaville. Päinvastoin.
Tuo ’pelikirkas’ jääpintahan on vain yksi testattava olosuhde. Tärkeä tietty sekin. Lisäksi testataan lumipinnoilla karhennetuilla jääpinnoilla, kuivilla ja märillä asfalttipinnoilla jne. Kyllä testit tehdään mahdollisimman monissa niissä olosuhteissa mitä teillä esiintyy.
Minkälaisia testejä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, että ne sinusta olisi uskottavia? Nyt testit tekee alan ammattilaiset. Ketkä tekisivät niitä paremmin ja uskottavammin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin miten se tiellä oleva jää eroaa testiradalla olevasta jäästä? Onko sillä jotain erilaisia fysikaalisia ominaisuuksia vai mikä siinä erona? Vai tarkoitatko että kitkat vaatii nastojen karhentaman jääpinnan jotta pitäisivät?
Tie ei ole koskaan täysin sileä ja jää ei ole täysin sileä ja puhdas.
Testiradalla jää on kiillotettu ja täysin sileä. Kitkarenkaan pito perustuu siihen, että sen lamellit tarttuu kaikkeen pieneenkin epätasaisuuteen jne... tiedät kyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se tee testiä merkityksettömäksi, jos olosuhteet tehdään samanlaisiksi kaikille testattaville. Päinvastoin.
Tuo ’pelikirkas’ jääpintahan on vain yksi testattava olosuhde. Tärkeä tietty sekin. Lisäksi testataan lumipinnoilla karhennetuilla jääpinnoilla, kuivilla ja märillä asfalttipinnoilla jne. Kyllä testit tehdään mahdollisimman monissa niissä olosuhteissa mitä teillä esiintyy.
Minkälaisia testejä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, että ne sinusta olisi uskottavia? Nyt testit tekee alan ammattilaiset. Ketkä tekisivät niitä paremmin ja uskottavammin?Ei tee merkityksettömäksi, mutta sitä pitää ymmärtää lukea ja tajuta.
Kitkarengas "kärsii" kohtuuttomasti tuosta tekaistusta olosuhteesta nastarenkaaseen nähden siitä on kysymys.
Olosuhde on tehtävä tasaiseksi ja sitä ei oikein voida kohtuullisesti tehdä muuten kuin täysin sileällä ja kiillotetulla jäällä, koska karhennettua ei saada aina samanlaiseksi.
Tämän pitäisi innokkaimmankin inttäjän tajuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tee merkityksettömäksi, mutta sitä pitää ymmärtää lukea ja tajuta.
Kitkarengas "kärsii" kohtuuttomasti tuosta tekaistusta olosuhteesta nastarenkaaseen nähden siitä on kysymys.
Olosuhde on tehtävä tasaiseksi ja sitä ei oikein voida kohtuullisesti tehdä muuten kuin täysin sileällä ja kiillotetulla jäällä, koska karhennettua ei saada aina samanlaiseksi.
Tämän pitäisi innokkaimmankin inttäjän tajuta.Ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että noissa vuosikymmeniä ammattilaisten tekemissä testeissä sekä suomalaisten että ulkomaisten tekeminä ei saada testiolosuhteita sellaisiksi, ettei niissä kitkat ’kärsi’ kohtuuttomasti nastarenkaisiin nähden?
Älä nyt viitsi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tee merkityksettömäksi, mutta sitä pitää ymmärtää lukea ja tajuta.
Kitkarengas "kärsii" kohtuuttomasti tuosta tekaistusta olosuhteesta nastarenkaaseen nähden siitä on kysymys.
Olosuhde on tehtävä tasaiseksi ja sitä ei oikein voida kohtuullisesti tehdä muuten kuin täysin sileällä ja kiillotetulla jäällä, koska karhennettua ei saada aina samanlaiseksi.
Tämän pitäisi innokkaimmankin inttäjän tajuta.Millainen testin pitäisi olla, jotta kitka mielestäsi ei ’kärsi’ kohtuuttomasti? Toisin sanoen miten testiolosuhteita pitäisi muuttaa, jotta kitkatkin pärjäisi niissä paremmin? Eikö sellaisia olosuhteita muka mielestäsi voida tehdä? Löytyykö kyseiset olosuhteet sitten maanteillä?
Miksi luulet, että nuo ammatikseen testausta tekevät eivät ole huomanneet testiolosuhteittensa johtavan kitkojen ’kohtuuttomaan kärsimiseen’ ja muuttaneet testejään sellaisiksi kuin sinusta olisi tarpeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millainen testin pitäisi olla, jotta kitka mielestäsi ei ’kärsi’ kohtuuttomasti? Toisin sanoen miten testiolosuhteita pitäisi muuttaa, jotta kitkatkin pärjäisi niissä paremmin? Eikö sellaisia olosuhteita muka mielestäsi voida tehdä? Löytyykö kyseiset olosuhteet sitten maanteillä?
Miksi luulet, että nuo ammatikseen testausta tekevät eivät ole huomanneet testiolosuhteittensa johtavan kitkojen ’kohtuuttomaan kärsimiseen’ ja muuttaneet testejään sellaisiksi kuin sinusta olisi tarpeen?Sellainen testi joka olisi lähellä todellista tilannetta tietenkin. Siinä on se ongelma, että sellaista tilannetta ja olosuhdetta on kovin vaikea saada aikaiseksi jota voisi toistaa kokoajan samanlaisena ja se on kyllä kerrottu joidenkin testien yhteydessä, mutta avauksessa oltiin kovin kiinnostuneita juuri tuosta pidon erosta nastoihin nähden ja siksi halusin kertoa, ettei sellaisia kannata kauheasti verrata kun ne luvut eivät kerro tilannetta oikeassa tilanteessa.
Joko nyt pikku hiljaa alkaa änkyrällekin avautua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen testi joka olisi lähellä todellista tilannetta tietenkin. Siinä on se ongelma, että sellaista tilannetta ja olosuhdetta on kovin vaikea saada aikaiseksi jota voisi toistaa kokoajan samanlaisena ja se on kyllä kerrottu joidenkin testien yhteydessä, mutta avauksessa oltiin kovin kiinnostuneita juuri tuosta pidon erosta nastoihin nähden ja siksi halusin kertoa, ettei sellaisia kannata kauheasti verrata kun ne luvut eivät kerro tilannetta oikeassa tilanteessa.
Joko nyt pikku hiljaa alkaa änkyrällekin avautua?Sinähän nyt kumma junttura olet...
Usko nytvaan, että testejä tehdään monissa eri olosuhteissa, niin monissa kuin se on järkevää. Ja olosuhteissa kyllä haetaan niitä olosuhteita, joita maanteilla jakaduilla esiintyy. On tietysti selvää, että kun Suomessa talvi kestää puolisen vuotta, niin ja vaihtelua on lähes päivittäin ja päivän aikanakin.
Ja kaikissa tilanteissa ja liukkaan kelin olosuhteissa ja aina lopputulos on, että nastojen pitokyky on ylivoimainen kitkoihin nähden. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Kuinka paljon ammattilaisten testausresursseja sinun mielestäsi pitäisi uhrata, jottajostain löytyisi liukkaan kelin olosuhde, jossa kitkat pärjäisivät nastoille, saataisiin siis se sinun ’oikea tulos’.
Mikähän olisi sinusta se pitokykyä oleellisempi talvirenkaan ominaisuus, jota verrata kannattaisi. Ja miksi? Oletko ajatellut miksi ylipäänsä talvirenkaita käytetään ja miksi ne ovat pakollisia?
Voi hyvänen aika sinun kanssasi.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän nyt kumma junttura olet...
Usko nytvaan, että testejä tehdään monissa eri olosuhteissa, niin monissa kuin se on järkevää. Ja olosuhteissa kyllä haetaan niitä olosuhteita, joita maanteilla jakaduilla esiintyy. On tietysti selvää, että kun Suomessa talvi kestää puolisen vuotta, niin ja vaihtelua on lähes päivittäin ja päivän aikanakin.
Ja kaikissa tilanteissa ja liukkaan kelin olosuhteissa ja aina lopputulos on, että nastojen pitokyky on ylivoimainen kitkoihin nähden. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Kuinka paljon ammattilaisten testausresursseja sinun mielestäsi pitäisi uhrata, jottajostain löytyisi liukkaan kelin olosuhde, jossa kitkat pärjäisivät nastoille, saataisiin siis se sinun ’oikea tulos’.
Mikähän olisi sinusta se pitokykyä oleellisempi talvirenkaan ominaisuus, jota verrata kannattaisi. Ja miksi? Oletko ajatellut miksi ylipäänsä talvirenkaita käytetään ja miksi ne ovat pakollisia?
Voi hyvänen aika sinun kanssasi....Testeissä tehdään olosuhteet joita voidaan helposti toistaa, muuten mittaukset ei ole vertailukelpoisia. Olet varmaankin seurannut rallikisoja telkkarista?
Siksi esim. jääpinta silotetaan ja kiillotetaan aina samalaiseksi, mutta sellaista olosuhdetta ei teillä ja kaduilla ole koskaan ja tuo olosuhde on kitkarenkaalle se pahin mahdollinen. Tosielämässä tiessä on aina jotain kitkaa lisäävää ja siinä se iso ja oleellinen ero.
En tietenkään puolustele tai dissaa kumpaakaan rengastyyppiä, mutta sanon vaan että tuota testiä ei pidä tulkita kuin piru raamattua, vaan ymmärtää asia ja sisältö.
Joko nyt asia avautuu sinullekin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testeissä tehdään olosuhteet joita voidaan helposti toistaa, muuten mittaukset ei ole vertailukelpoisia. Olet varmaankin seurannut rallikisoja telkkarista?
Siksi esim. jääpinta silotetaan ja kiillotetaan aina samalaiseksi, mutta sellaista olosuhdetta ei teillä ja kaduilla ole koskaan ja tuo olosuhde on kitkarenkaalle se pahin mahdollinen. Tosielämässä tiessä on aina jotain kitkaa lisäävää ja siinä se iso ja oleellinen ero.
En tietenkään puolustele tai dissaa kumpaakaan rengastyyppiä, mutta sanon vaan että tuota testiä ei pidä tulkita kuin piru raamattua, vaan ymmärtää asia ja sisältö.
Joko nyt asia avautuu sinullekin?Testeissä on useita erilaisia olosuhteita. Tuo sileä jääpinta on vain yksi. Renkaita testataan myös muilla talviolosuhteiden mukaisilla tienpinnoilla, niin paljon kuin mahdollista muokattuna sellaisiksi, joita esiintyy maanteillä. Kyllä sellaiset olosuhteet kyetään helpostikin luomaan testejä varten. Pyrkimys on tietysti saada paras mahdollinen tieto monessa erilaisessa olisuhteessa.
Näin tehdään juuri siksi, ettei suosita testeissä mitään rengastyyppiä.
Tietenkään mikään testi ei voi olla yleispätevä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, joita puolen vuoden aikana Suomen talvessa voi esiintyä. Ja lisäksi kuljettajalla ja itse autollakin on valtava merkitys.
Avasiko tämä sinulle edes vähän miten ammattilaiset testejä tosiasiassa tekevät? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testeissä on useita erilaisia olosuhteita. Tuo sileä jääpinta on vain yksi. Renkaita testataan myös muilla talviolosuhteiden mukaisilla tienpinnoilla, niin paljon kuin mahdollista muokattuna sellaisiksi, joita esiintyy maanteillä. Kyllä sellaiset olosuhteet kyetään helpostikin luomaan testejä varten. Pyrkimys on tietysti saada paras mahdollinen tieto monessa erilaisessa olisuhteessa.
Näin tehdään juuri siksi, ettei suosita testeissä mitään rengastyyppiä.
Tietenkään mikään testi ei voi olla yleispätevä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, joita puolen vuoden aikana Suomen talvessa voi esiintyä. Ja lisäksi kuljettajalla ja itse autollakin on valtava merkitys.
Avasiko tämä sinulle edes vähän miten ammattilaiset testejä tosiasiassa tekevät?Näköjään lähtökohta näyttää näillä nastavihaajilla aina olevan se, että talvirengastesteissä aina sorsitaan jollain tapaa kitkoja ja siksi kitkat eivät pärjää tuloksissa.
Tyypillisin väite onkin, ettei testiolosuhteita muka saada objektiivisiksi tai että se olisi jopa tahallista, vaan niissä suositaan nastarenkaita. Väitehän on jokseenkin absurdi.
Toinen tavallinen väite on, että jollakin rengasvalmistajalla on ’näppinsä pelissä’ siten, että nastarenkaat saavat paremmat tulokset. Mm Nokiaa on usein syytetty. Tämäkin on melkoisen naurettava, koska jokainen vähänkin merkittävämpi ja tunnettu talvirengasvalmistaja tekee sekä nastarenkaita että kitkoja. Mikä syy heillä muka olisi pyrkiä suosimaa nastarenkaita?
Nuo molemmat väitteethän, jos olisivat totta, vaatisi melkoista koordinointia eri testaajien kesken, kotimaisten ja ulkomaisten. Ja mikä olisi hyöty, mitä testaajat sillä saavuttaisi? Tai kukaan muukaan?
Ja aivan varmasti jossain vaiheessa ilmestyisi joku, joka testaisi sitten ’objektiivisesti’ ja satavarmasti julkaisisi suurella metelillä ne muiden testaajien testeistä poikkeavat testitulokset ja paljastaisivat näin tuon kansainvälisen testauskoordinoinnin ja -monopolin nastarenkaiden suosijat.
No näitä salaliittoteorioita ja niihin vankasti uskovia löytyy monesta muustakin asiasta.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näköjään lähtökohta näyttää näillä nastavihaajilla aina olevan se, että talvirengastesteissä aina sorsitaan jollain tapaa kitkoja ja siksi kitkat eivät pärjää tuloksissa.
Tyypillisin väite onkin, ettei testiolosuhteita muka saada objektiivisiksi tai että se olisi jopa tahallista, vaan niissä suositaan nastarenkaita. Väitehän on jokseenkin absurdi.
Toinen tavallinen väite on, että jollakin rengasvalmistajalla on ’näppinsä pelissä’ siten, että nastarenkaat saavat paremmat tulokset. Mm Nokiaa on usein syytetty. Tämäkin on melkoisen naurettava, koska jokainen vähänkin merkittävämpi ja tunnettu talvirengasvalmistaja tekee sekä nastarenkaita että kitkoja. Mikä syy heillä muka olisi pyrkiä suosimaa nastarenkaita?
Nuo molemmat väitteethän, jos olisivat totta, vaatisi melkoista koordinointia eri testaajien kesken, kotimaisten ja ulkomaisten. Ja mikä olisi hyöty, mitä testaajat sillä saavuttaisi? Tai kukaan muukaan?
Ja aivan varmasti jossain vaiheessa ilmestyisi joku, joka testaisi sitten ’objektiivisesti’ ja satavarmasti julkaisisi suurella metelillä ne muiden testaajien testeistä poikkeavat testitulokset ja paljastaisivat näin tuon kansainvälisen testauskoordinoinnin ja -monopolin nastarenkaiden suosijat.
No näitä salaliittoteorioita ja niihin vankasti uskovia löytyy monesta muustakin asiasta....Väitätkö että siloteltu ja kiiltävä jää on normaali olosuhde ja etteikö se silloin suosi nastarengasta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö että siloteltu ja kiiltävä jää on normaali olosuhde ja etteikö se silloin suosi nastarengasta?
Ei siinäkää osatestissä ole kyse siitä, että suositaan nastarengasta. Eihän se, että nastarengas on siinä ylivoimainen tarkoita, että sitä suositaan.
Pitäisikö sinusta testikokonaisuuksista siis poistaa kaikki ne osatestit, jossa nastarenkaat ovat parempia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö että siloteltu ja kiiltävä jää on normaali olosuhde ja etteikö se silloin suosi nastarengasta?
Väitätkö, että kaikki testausammattilaiset ’ympäri maailmaa’ , jossa talvirengastestejä tehdään, valitsevat tuon osatestin vain siksi, että nastarenkaat osoittautuisivat ylivoimaisiksi?
Et kai nyt ihan tosissasi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö, että kaikki testausammattilaiset ’ympäri maailmaa’ , jossa talvirengastestejä tehdään, valitsevat tuon osatestin vain siksi, että nastarenkaat osoittautuisivat ylivoimaisiksi?
Et kai nyt ihan tosissasi?Eikö mene yksikertainen asia jakeluun vieläkään.
Tuota käytetään vain siksi, että saadaan jatkuvasti toistettava olosuhde. Pöljä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mene yksikertainen asia jakeluun vieläkään.
Tuota käytetään vain siksi, että saadaan jatkuvasti toistettava olosuhde. Pöljä.Eihän tämä ole epäselvää, niinhän tehdään muidenkin olosuhteiden osalta. Sileä ja kiilloitettu jääpinta on ääriolosuhde ja juuri ääriolosuhteissahan ’akanat karsiutuvat jyvistä’ parhaiten.
Kun asioita ja varsinkin talvirenkaita testataan kokonaiskuvan saamiseksi, niin eihän se nyt riitä, että testataan vain ’mukavissa’ ja tavanomaisissa olosuhteissa. Ei, kyllä myös harvinaisempia ja ääritilanteita pitää testata. Niissähän juuri se turvallisuus, jota talvirenkaillakin haetaan, korostuu.
Ja kyllä Suomessa esiintyy myös erittäin liukkaita kiiltäviä märkiä jääpintaolosuhteita. Ei usein, mutta esiintyy. Onneksi kuitenkin nastarenkaat ja voimakas suolaus ja paikoittainen hiekoitus, tekee sen, että ei kovin usein eikä varsinkaan pitkään juuri noiden vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö mene yksikertainen asia jakeluun vieläkään.
Tuota käytetään vain siksi, että saadaan jatkuvasti toistettava olosuhde. Pöljä.Hölmökö olet?
Ei testaajilla ole aikaa, rahaa ja resursseja tehdä turhia testejä. Ei kaikki testi ovat kyllä hyvin perusteltuja.
Joku testit aina tilaa ja maksaa eikä näillä ole varmaankaan intoa maksaa turhasta. Eikä testejä tehdä itse testien vuoksi.
Voi voi... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö että siloteltu ja kiiltävä jää on normaali olosuhde ja etteikö se silloin suosi nastarengasta?
Melkein sanoisin, että itse törmään kiiltävään jäähän tosin "silottamattomaan" useamman kerran vuodessa. Jäätävä sade tekee sellaista ihan tyypillisesti. No on siinä tietysti vähän ropollisuutta, kun se sade kuorruttaa asfaltin vain millin tai kahden paksuudelta, mutta on se silti helvetin liukasta.
Meillä on perheessä 2 autoa, joista toisessa kitkat ja toisessa nastat. Kun lähden aikaisin töihin, niin se pikkupakkasella tuleva tihku johtaa aina valinnan nastarenkaiseen autoon, vaikka suurin osa matkasta tie oletattavasti on suolalla suojattu jäätymiseltä, mutta kokemusta on, että pahalla kelillä, en meinaa päästä kitkarenkain kiertämään edes kodin lähellä olevaa pahasti ulospäin kallaavaa liikenneympyrää. Ja säännöllisesti näen kyseisessä liikenneympyrässä sivuluisussa holtittomasti liukuvia kitkarenkailijoita...siis kun olosuhteet lähentelevät rengastestien olosuhteita.
- Anonyymi
Pitäiskö sulle alkaa laskemaan jotain kolmen renkaan keskiarvon eroa?
Osta lehti tai mene kirjastoon laskimen kanssa.- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen ei ole nastaääliöiden vahvuutta, kuten ei ilmeisesti ajotaitokaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei ole nastaääliöiden vahvuutta, kuten ei ilmeisesti ajotaitokaan...
Niin, kysyit otsikossaan kuinka paljon eroa oli tänä vuonna?
- Anonyymi
Niinhän siinä otsikossa lukee
- Anonyymi
Testi 50 - 0 km/h tehtiin karhealla jäällä ei peilijäällä, joten tulokset eivät kerro koko totuutta.
Nastarenkaat 3 parasta: 33,3 - 36,7 m
Kitkarenkaat 3 parasta : 47,2 - 48,8 m- Anonyymi
siis prosenttilaskun vastauksia parhaista renkaista:
(47,2-33,3)x100/33,3=41,74%, eli kitkarenkaan jarrutusmatka oli 41,74% pidempi kuin nastarenkaan
(47,2-33,3)x100/47,2=29,45%, eli nastarenkaan jarrutusmata oli 29,45% lyhyempi kuin kitkarenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siis prosenttilaskun vastauksia parhaista renkaista:
(47,2-33,3)x100/33,3=41,74%, eli kitkarenkaan jarrutusmatka oli 41,74% pidempi kuin nastarenkaan
(47,2-33,3)x100/47,2=29,45%, eli nastarenkaan jarrutusmata oli 29,45% lyhyempi kuin kitkarenkaan.Kiitos lukemista, eli kitkoilla noin 40% pidempi jarrutusmatka.
Tämä tarkoittaa että jos nasta pysähtyy esim 50 metrissä, kitkoilla liukuu vielä 20 metriä pidemmälle. Todella surkeita kitkat Suomen talveen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos lukemista, eli kitkoilla noin 40% pidempi jarrutusmatka.
Tämä tarkoittaa että jos nasta pysähtyy esim 50 metrissä, kitkoilla liukuu vielä 20 metriä pidemmälle. Todella surkeita kitkat Suomen talveen.Tuon takia ajan nastoilla, paljon rennompaa ajella kun ei tarvi niin varovainen olla koko ajan. Kitkoilla tietenkin pärjäisi, mutta huonon pidon takia olisi vain ärsyttävää ajaa koko ajan niin hiljaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon takia ajan nastoilla, paljon rennompaa ajella kun ei tarvi niin varovainen olla koko ajan. Kitkoilla tietenkin pärjäisi, mutta huonon pidon takia olisi vain ärsyttävää ajaa koko ajan niin hiljaa.
Kitkoilla ajaminen on paljon rennompaa kun ei ole nastojen kovaa rapinaa ja tieto ettei tuhoa teitä sen takia, että kerran kaksi talvessa voi olla liukasta ja nastoista voisi olla apua.
Kitkoilla ajaessani en ole koskaan tuntenut tarvetta ajaa muita hitaammin, päin vastoin ajan yleensä muita reippaammin kelissä kuin kelissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkoilla ajaminen on paljon rennompaa kun ei ole nastojen kovaa rapinaa ja tieto ettei tuhoa teitä sen takia, että kerran kaksi talvessa voi olla liukasta ja nastoista voisi olla apua.
Kitkoilla ajaessani en ole koskaan tuntenut tarvetta ajaa muita hitaammin, päin vastoin ajan yleensä muita reippaammin kelissä kuin kelissä.Niin että kaksi kertaa vuodessako liukasta.... heh heh, sittenhän nyt loppukausi voidaan olla huoletta. Tänä talvenakin tuo väittämäsi määrä on ylitetty jo moninkertaisesti. Jopa eteläisimmässä Suomessakin.
Ja jos vielä olisi jätetty suolaamatta, niin liukkautta olisi ollut vielä hurjasti enemmänkin. Säästyisihän siinä tietkn paremmin, muista luonnon ja ympäristön haitoista nyt puhumattakaan, jos ne satojentuhansien tonnien suolat jätettäisiin kylvämättä.
Joo, ei huonotkaan renkast estä joitakin kuljettajia ajelemasta kelistä riippumatta reippaammin kuin fiksut hyvillä renkaillakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkoilla ajaminen on paljon rennompaa kun ei ole nastojen kovaa rapinaa ja tieto ettei tuhoa teitä sen takia, että kerran kaksi talvessa voi olla liukasta ja nastoista voisi olla apua.
Kitkoilla ajaessani en ole koskaan tuntenut tarvetta ajaa muita hitaammin, päin vastoin ajan yleensä muita reippaammin kelissä kuin kelissä.Onneksi et ole joutunut tekemään äkkijarrutusta jonossa liukkaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos lukemista, eli kitkoilla noin 40% pidempi jarrutusmatka.
Tämä tarkoittaa että jos nasta pysähtyy esim 50 metrissä, kitkoilla liukuu vielä 20 metriä pidemmälle. Todella surkeita kitkat Suomen talveen.Kitkoilla tappaa lapsensa autossa varmemmin kuin nastoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkoilla tappaa lapsensa autossa varmemmin kuin nastoilla.
Tilastojen mukaan olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilastojen mukaan olet väärässä.
Ja mikähän tilasto, jossa renkaiden vuoksi tuo kommentti olisi muka väärä? Etpä taida moista löytää, mutta jos löydät, niin linkitäpä....
Kun kitkoilla pysähtyminen liukkaalla vaatii huomattavasti pidemmän matkan, niin hyvä muistaa sekin, että ne viimeiset metrit ovat vaarallisemmat. Eli ne, kun nastarenkailla on jo auto pysähtynyt, mutta kitkoilla vielä jatkaa jopa melkoisella vauhdillakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mikähän tilasto, jossa renkaiden vuoksi tuo kommentti olisi muka väärä? Etpä taida moista löytää, mutta jos löydät, niin linkitäpä....
Kun kitkoilla pysähtyminen liukkaalla vaatii huomattavasti pidemmän matkan, niin hyvä muistaa sekin, että ne viimeiset metrit ovat vaarallisemmat. Eli ne, kun nastarenkailla on jo auto pysähtynyt, mutta kitkoilla vielä jatkaa jopa melkoisella vauhdillakin.Ja hulluimmat sovittavat kitkoja myös autoihin joissa ei ole ajonvakautusjärjestelmää korjaamassa kuskin käsitystä hyvästä pidosta. No sellaiset autot ovat nykyään katoavaa kansanperinnettä, mutta kun itsellä oli joitain vuosia sitten sellainen auto, jossa oli abs jarrut, mutta ei ajonvakautusta, niin voin sanoa, että kitkarenkaat olivat virhevalinta. Se äkkinäisyys jolla sivuttaispito loppui oli jotain sanoinkuvaamatonta. Tai siis siinä ei ehtinyt perkelettä sanoa kun oltiin jo suistuttu tieltä kaarteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767