Mikä erottaa ihastumisen ja pakkomielteen

Anonyymi-ap

Milloin ihastuminen alkaa muuttua pakkomielteeksi? Miten nämä eroavat toisistaan. Onko pakkomielteinen ihastus varjostanut teidän elämää tai onko joku ollut häiritsevän pakkomielteinen teitä kohtaan?

48

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai se on häilyvä raja. Itse oon ihastunut yhteen ihmiseen pitkäaikaisesti ja pahasti, eikä se ole yhtään mukavaa. Pystyn sentään päästämään irti ja toivomaan hänelle onnea jonkun muun kanssa.

      • Anonyymi

        Niinpä. Kuitenkin pystyy ymmärtämään ja myöntämään, että asia on näin ja se on näin. No eri asia tietysti, jos kyse on kaverista muutenkin.
        Tai jotenkin tuntee jne. Viettää aikaa...

        Kaikesta voi oppia. Tuollainenkin hullaantuminen saattaa opettaa meille jotain itsestämme. Ja kyllä sitä pystyy vähän lopettamaankin. Ja ajan kanssa tunne muuttuu. Lämpimiä tunteita saa olla silti!

        Eri asia haluaako itse roikkua jossain tunteessa väkisin. Pitåä kiinni itse luomastaan illuusiosta.

        Jotkut myös pääsevät itse pälkähästä niin että ovat vailla suhteessa itse ja ihastuvat toiseen joka myös ihastunut heihin niin ainahan muille voi sanoa et se roikkuu itsessä. Pääsee luin koira veräjästä paskapuheineen.


    • Anonyymi

      Jaah, ihastumisen erottaa pakkomielteestä mielestäni tunne ja käytös. Ihastunut on kyllä sikin sokin solmussa ihastukseensa ja miettii 24/7 sydän syrjällään häntä, mutta pakkomielteinen taas yrittää väkisin saada ihastustaan itselleen. Konstilla millä hyvänsä, pakkomielteinen ei kunnioita ihastustaan eikä hänen rajojaan, toisin kun ihastunut taas kyllä.

      Pakkomielteinen ajattelee oikeestaan vaan itseään ja tavoitteitaan, kun ihastunut pystyy ajattelemaan ihastuksenkin fiiliksiä.

      Pakkomielle on yhtä myrkyllistä, kun mustasukkaisuuskin eikä se oikeastaan ole edes välittämistä, se on vaan pakkomielle joka voi saada syyllistymään ikäviin tekoihinkin.

      Limerenssi on mielestäni myös eri kun ihastus tai pakkomielle, mutta muistuttaa jonkinverran pakkomielteistä jonka tunteet ei saa tolkkua lainkaan. Epätoivoista.

      Jasu

      • Anonyymi

        Ja joo, olen mä yhteen pakkomielteiseen törmännyt teininä. Hänellä se minä vimma oli edetä minun raiskaamiseen asti, onneksi naapurin äiti ennätti puuttua ja toisen kerran sain itse väkivaltaan turvautuen itseni hönestä vapaaksi. Kiva kokemus ei 14- vuotiaalle ollut, voin sanoa. Ja siks mun käsitys pakkomielle versus ihastus on myös mikä on.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja joo, olen mä yhteen pakkomielteiseen törmännyt teininä. Hänellä se minä vimma oli edetä minun raiskaamiseen asti, onneksi naapurin äiti ennätti puuttua ja toisen kerran sain itse väkivaltaan turvautuen itseni hönestä vapaaksi. Kiva kokemus ei 14- vuotiaalle ollut, voin sanoa. Ja siks mun käsitys pakkomielle versus ihastus on myös mikä on.

        Jasu

        Pakkomielteinen on eräänlainen narsisti, kiero ja tähtää voittoonsa. Näin en pitäisi pakkomiellettä edes ihastuksena välttämättä.

        Jasu


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toi on eri asia, kun pakkomielle. Minusta.

        Jasu


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kyl sen sit huomaa.

    • Anonyymi

      Pakkomielteinen haluaa täydentää itseään, haluaa "omistaa" palan toisesta ihmisestä, hallita. Pidemmän päälle pyrkii hallitsemaan ja omistamaan toisen ihmisen kokonaan.

      Itseasiassa tuossa on suurin syy miksi moni kokee erotessaan, ettei hänelle jää mitään, kun toinen lähtee, pelkkä merkityksetön ankea elämä vain jää. Sama syy miksi monet eivät saa solmittua suhteita. "Vastapuoli" huomaa ennakkoon mikä meininki, kun toinen pyrkii sitomaan, sanelemaan, vaikka esittää olevansa ihastunut. Tästä muuten lähtee stalkkaaminenkin. Pakkomielteisesti juostaan "ihastuksen" perässä eikä ymmärretä sen vain rasittavan ja pelottavankin toista.

      • Anonyymi

        Niin, pakkomielle ei ole minusta välittämistä, eikä rakkautta. Mä en edes usko, että pakkomielteinen tuntisi mitään positiivista ja hyvää mieltä toisen puolesta ellei itse ole jotenkin osallisena siihen?

        Itsekkyys siinä on se juurisyy, pakkomielteessä. Ei toisen hyvä eikä oikee tykkääminen.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, pakkomielle ei ole minusta välittämistä, eikä rakkautta. Mä en edes usko, että pakkomielteinen tuntisi mitään positiivista ja hyvää mieltä toisen puolesta ellei itse ole jotenkin osallisena siihen?

        Itsekkyys siinä on se juurisyy, pakkomielteessä. Ei toisen hyvä eikä oikee tykkääminen.

        Jasu

        Ei todella ole pakkomielle rakkautta vaan kaukana siitä. Pakkomielteinen haluaa toisen vain itselleen, itseä varten, omia puutteita parantamaan. Pakkomielteinen ei myöskään näe toista ihmistä sellaisena kuin tämä on, vaan sellaisena kuin pakkomielteinen haluaa nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todella ole pakkomielle rakkautta vaan kaukana siitä. Pakkomielteinen haluaa toisen vain itselleen, itseä varten, omia puutteita parantamaan. Pakkomielteinen ei myöskään näe toista ihmistä sellaisena kuin tämä on, vaan sellaisena kuin pakkomielteinen haluaa nähdä.

        Jep. Liittyy läheisesti varmaan mustasukkaisuuteenkin, omistamiseen ja kuten itse ajattelin asiaa, niin siinä on narsistiset lähtökohdat, ei todellakaan sen ihastuksen parhaan ajattelu. Vilpitön ihailu tms.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Liittyy läheisesti varmaan mustasukkaisuuteenkin, omistamiseen ja kuten itse ajattelin asiaa, niin siinä on narsistiset lähtökohdat, ei todellakaan sen ihastuksen parhaan ajattelu. Vilpitön ihailu tms.

        Jasu

        Veikkaan, että moni nainen muunmuassa saa tappotuomion mieheltään erotessa just tuollasen pakkomielteisyyden takia.

        Jasu


    • Anonyymi

      Aiheen sivusta tavallaan, mutta osaako joku sanoa, missä
      limerenssi käsitteen (engl.limerence) juuret on?
      Viikkolukemistoissa varmaan "sujuvasti" käytetään,mutta se mitä se meinaa, niin mistä se meinaus tulee tai kumpuaa, noin niinku yksinkertaisesti vaa ...

      Yksi hattuarvaus: on alun perin jokin psykologisiin aivotutkimuksiin liittyvä spesiaalitermi, kun jokin aivoissa liisteröityy , jämähtää tai kalkkiutuu, ja on työlästä sitten palauttaa "sähköt ja kemiat" takaisin terveempään alkuasentoonsa ;)

      keksiiko joku parempia sananselityksiä?

      • Anonyymi

        Sanovat, että limerenssi juontuu lapsuuden traumasta? Mutta sana limerence/limerenssi kuulostaa ihan siltä kun pään olis täyttänyt hapokas limemehu ja se on syövyttänyt älykeskuksessa piuhat. :D

        Jasu


    • Anonyymi

      Jasu. Pakkomielteiden kruunamaton kuningatar.

      • Anonyymi

        Jaaha. Arvasin, että kohta joku tulee tökkimään. Ei mitään anna palaa Frank.

        Jasu


    • Ei siinä rajaa ole olemassa, mutta se on varma, että jos kysyt neuvoa psykiaatteerilta tai terapeutilta, niin se ihan taatusti kertoo, että tarvitset kiireellistä terapiaa. 🌹👀

      • Anonyymi

        Sinun pakkomielle on sitten me nimeltä mainitut? :D

        No ei mee hyvin sit sullakaan, Frank.

        Jasu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pakkomielle on sitten me nimeltä mainitut? :D

        No ei mee hyvin sit sullakaan, Frank.

        Jasu

        Kenestähän Frankista puhut ja miksi? 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Kenestähän Frankista puhut ja miksi? 🌹👀

        Se sinun viestiin vastannut Frank. Viesti poistettiin, joten nyt näyttää kuin olisin sulle vastannut. Lepo vaan.

        Jasu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se sinun viestiin vastannut Frank. Viesti poistettiin, joten nyt näyttää kuin olisin sulle vastannut. Lepo vaan.

        Jasu

        Oli myönteistä kuulla, et säet oo tullu niiku kahedorgaks. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

        Oli myönteistä kuulla, et säet oo tullu niiku kahedorgaks. 🌹👀

        Heh, en. :)

        Jasu


    • Anonyymi

      Ihastunut ymmärtää ja kunnioittaa toisen suhdetta lopulta ja ei tyrkytä sitä rakkauttaan väkisin. Voi sitä olla ihan kamujakin.
      Joskus sekin on liikaa.

    • Anonyymi

      Ihastunut osaa päästää irti, vaikka se olisi vaikeinta mitä joutuu tekemään. Pakkomielteinen taas ei.

      Pakkomielteiselle tarkoitus pyhittää keinot. Ihastuneelle keinot pyhittää tarkoituksen.

    • Anonyymi

      Ihastuneen tunteet laimenee ajankanssa pakkomielteisellä säilyy samana niinkauan kuin tulee tyrmäys tai lähestymiskielto

    • Anonyymi

      Ihastus muuttuu pakkomielteiseksi silloin, jos elämän muut osa-alueet alkavat kohtuuttomasti kärsimään ihastuksen takia. Tämä pätee kumpaan tahansa osapuoleen.

      Minua kohtaan on oltu häiritsevän pakkomielteisiä ja se oli todella ahdistavaa. Tutustuin töiden merkeissä minua vanhempaan mieheen, joka oli tahollaan naimisissa kuten minäkin olin varattu. Meillä synkkasi todella hyvin ja ystävystyimme nopeasti. Olin nuori ja naiivi ja kuvittelin pitkään, ettei siinä ollut mitään väärää, koska emme koskaan harrastaneet seksiä. Minua alkoi kuitenkin epämääräisesti ahdistamaan tilanne päivä päivältä enemmän ja tajusin, että se johtui siitä, että raja oli ylitetty tunnepuolella. En halunnut jatkaa enää ystävyyttä ja mies ei ottanut tätä hyvin. Hän alkoi vetoamaan minuun mitä ihmeellisimmillä keinoilla, käytännössä manipuloimaan, pitääkseen minut elämässään. Hän ei jättänyt minua rauhaan vaikka lupasi niin lukemattomia kertoja. Hän sai minut tuntemaan itseni maailman kamalimmaksi ihmiseksi, kun olin antanut hänen rakastua minuun. Hän tekeytyi joksikin muuksi ja lähetteli nimettömiä viestejä läheisilleni. Hän uhkaili silloista puolisoani, sillä hän tiesi ettei minua kohdeltu hyvin silloisessa suhteessani. Olin niin ahdistunut ja tunsin niin voimakasta syyllisyyttä tilanteesta, että harkitsin jopa itsemurhaa. Niin pahaksi se meni. Lopulta uhkasin hakea lähestymiskieltoa, jollei mies jätä minua rauhaan. Blokkasin hänet kaikkialta, mutta pelkäsin pitkään, että hän ilmestyy oveni taakse tai työpaikalleni. Vieläkin rintaa puristaa ajatella tuota ajanjaksoa elämässäni..

    • Anonyymi

      deodoranttija hammastahna erottavat ihmisiä paljon varksinkin sähköinenhammaharja, tärisijä

    • Anonyymi

      Samasta asiasta kyse vaikka kohde ei niin kokisikaan.

    • Anonyymi

      Poliisi erottaa pakkomielteisen ihastujan kohteestaan.

    • Anonyymi

      Mikä erottaa rakkauden ja ajatuksen, kerro itse`

      • Anonyymi

        Hormonikuohun määrä.


    • Anonyymi

      eli mikä olisi rakkauden jaajatuksen ero?

      Jos otetaan ajatus pois jääkö jäljelle rakkaus iloman aivoja?

    • Anonyymi

      "Onko pakkomielteinen ihastus varjostanut teidän elämää"

      - Tarkoittaako tämä kysyä, että onko itse ollut pakkomielteinen? Vai varjostanut joku muu? Jätin vastaamatta, kun en ollut ihan varma kysymyksen suunnasta.

      Mutta, jos kytään olenko itse ollut pakkomieltein jostain ihmisestä, niin en ole.
      Olen kyllä hyvin voimakastunteinen ja tunteet ei helposti sammu syttyessään, mutten mä mielestäni ketään pakkomielteisesti halua. Pikemminkin koitan mahdollisimman tarkkaan ja herkkään ottaa huomioon toisen fiilikset asian suhteen. Kun en nimenomaan halua olla ahdistava ja ahdistelija.

      Tykätessäni huomioin toisen kaikki olotilat varmasti tarkemmin niitä kunnioittaen, kun tilanteessa jossa en tunteile toista kohtaan. Eli mussa tykkääminen laukaisee huomaavaisuuden ja tarpeen olla enemmän hyväksi, kun kiusaksi.

      Jasu

      • Anonyymi

        Ja sen varaan kaikki hyväksikäyttäjät on aina laskeneetkin, toisesta voi hyötyä kun se on ihastuneena höveli ja hölmötettävä.

        Vaan tyhmempikin oppii varovaiseksi. Ei kannata laittaa itseään liikaa likoon, liian pian. Maltti on valttia. :)

        Jasu


    • Anonyymi

      Joa miehellä on viikset tai parta on heti merkki siitä että ei osaa pitää huolta itsestäänj, en huomioi nyt Salvador Dalia, mutta niin.

      Viiksi-Wallu ja jooh tuo ohjelma, huvittava on nelos-kanavalla Selviytyjät Julua voitti domino-kilpailun oli innoissaan, minä en pidä julian silmistä rumat mutta hah.

      Helmeri sai potkut.,

    • Anonyymi

      Jos kohde on tyttö niin on ihastumista. Jos kohde on mummeli niin täytyy olla kyseessä pakkomielle.

    • Anonyymi

      "Limerenssi", on vasta suht hiljattain tullut termi. Sellaista ei ole kumminkaan todellisuudessa edes olemassa. Eikä se todellakaan ole mikään sairaus, sanoivatpa kallonkutistajat apurahakkaissa seminaareissaan sitten mitä tahansa. He saavat 'sensaatiomaisilla löydöksillään' jatkuvuutta, palkintoja, kestityksiä ja kekkereitä sekä erinäisiä apurahoja yliopistoihin ym. instituutteihinsa tutkimuksiin. Kyse on kumminkin todellisuudessa hyvin voimakkaasta ja vahvasta rakkaudesta. Eihän sellaista kuin ultimaalinen rakkaus ymmärrä, tiedä, tai vallankaan tunne, jos ei itse omakohtaisesti ole sellaista edes koskaan kokenut. Sellaista jonka vain häviävän pieniosa ihmisistä voi kokea. Se on tasoltaan verrattavissa ns. liekkiparirakkauteen (Big love). Eikä ihastumista ja rakastumista pidä liiaksi aina sotkea toisiinsa, vaikka ihastuminen onkin monilla mahdollisena polkuna tietyn asteiseen rakkauteen. Useimmiten kumminkin pelkästään ihastutaan, ja ihastuminen on usein yksipuoleista. Ihastumisesta läheisyyden ja lämmön kautta kehittyvä rakkauskin on usein yksipuoleista. Ja jos välittämissuhde tulisikin, toinen saattaa usein tuntea enemmän kuin se toinen.

      • Anonyymi

        Mut niinhän se aina on, kaikissa parisuhteissa " toinen saattaa usein tuntea enemmän kuin se toinen". Eihän tuota voi oikein millään edes mitata, kumpi tuntee enemmän ja kumpi vähemmän. Toinen voi tietysti olla ihminen joka näyttää ulospäin enemmän tunteitaan, mutta voihan se vähäeleisempikin tunteilla niin et halkeaa.

        Ihmiset on niin yksilöitä. Pääasia on minusta, että kumpikin tietää kun toinen on tärkeä ja rakas. Ja kokee sitä rakkautta niin, että se tekee onnelliseksi.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut niinhän se aina on, kaikissa parisuhteissa " toinen saattaa usein tuntea enemmän kuin se toinen". Eihän tuota voi oikein millään edes mitata, kumpi tuntee enemmän ja kumpi vähemmän. Toinen voi tietysti olla ihminen joka näyttää ulospäin enemmän tunteitaan, mutta voihan se vähäeleisempikin tunteilla niin et halkeaa.

        Ihmiset on niin yksilöitä. Pääasia on minusta, että kumpikin tietää kun toinen on tärkeä ja rakas. Ja kokee sitä rakkautta niin, että se tekee onnelliseksi.

        Jasu

        Useimmiten tuntee, vaikka nyt laitoinkin "saattaa tuntea" -muodossa. Laitoin siis lievennetyssä muodossa, antaen ihmisille toivoa, että joskus voi onnen myös niinkin kokea. No tämä lisähuomioni ja tuo sinun vastauksesi täydentävät nyt asian. Eli siis, harvemmassa tapauksessa molemmat osapuolet tuntevat yhtä voimakkaasti, mutta se ei ole mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten tuntee, vaikka nyt laitoinkin "saattaa tuntea" -muodossa. Laitoin siis lievennetyssä muodossa, antaen ihmisille toivoa, että joskus voi onnen myös niinkin kokea. No tämä lisähuomioni ja tuo sinun vastauksesi täydentävät nyt asian. Eli siis, harvemmassa tapauksessa molemmat osapuolet tuntevat yhtä voimakkaasti, mutta se ei ole mahdotonta.

        Mä kuvailisin sen niin, että tuntemisen määrää ei voi mitata, mutta kumpikin vouvat tuoda tunteitaan yhtä paljon ja samalla tavalla esiin, jolloin tulee tunne että tykätään yhtä paljon, kun panostetaan yhtä paljon ja samalla tavalla.

        Kuitenkin tunteiden kilomäärää on mahdotonta vertailla konkreettisesti.

        Jasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kuvailisin sen niin, että tuntemisen määrää ei voi mitata, mutta kumpikin vouvat tuoda tunteitaan yhtä paljon ja samalla tavalla esiin, jolloin tulee tunne että tykätään yhtä paljon, kun panostetaan yhtä paljon ja samalla tavalla.

        Kuitenkin tunteiden kilomäärää on mahdotonta vertailla konkreettisesti.

        Jasu

        On on, mutta jos pari jakaa saman rakastumisen ja kokemukset joista puhuvat keskenään avoimesti, esim. ensirakkauden ja/tai liekkiparirakkauden Rakkauksissa on eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On on, mutta jos pari jakaa saman rakastumisen ja kokemukset joista puhuvat keskenään avoimesti, esim. ensirakkauden ja/tai liekkiparirakkauden Rakkauksissa on eroja.

        Millainen sitten on liekkipari rakkaus, olen siitä palsoilla lukenut mutten koskaan yhtäkään sellaista paria tuntenut?

        Jasu


    • Anonyymi

      Aina kun laitata tv-päälle jalkapallia ainia.. aikansa kutakin..

      Mutta niin silmälaput... tyttöjen me4ikkausjuttuja ne putkilossa olevia paljon niitä on.

    • Anonyymi

      Vapaa-ajatteleva luterilainen.

    • Anonyymi

      jos natonn sekä ku kluxKlasinn operastive... näenjonkunhassn tummaihoisen tyhötja ihastun?

    • Anonyymi

      Pakkomielle on sairaus, esim. oire neuroosista ja sillä ei ole mitään tekemistä ihastumisen kanssa.
      Ihastuminen taas on aivan normaali ja tuttu tunne varmasti kaikille, enemmän tai vähemmän. Johonkin vaan ihastuu, usein hetkeksi ja sitten taas jatketaan elämää ja ihastutaan uudelleen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe