Kiinteistön arvo erottelussa

Anonyymi-ap

Voiko kiinteistön arvosta teettää kiinteistöarvio erotteluun?

Vastapuoli ilmoittaa kiinteistön arvoksi ainoastaan 1/4 osan itse teettämästään kiinteistöarviosta pesänjakajalle. Tätä itse teettämäänsä kiinteistöarviota ei ole lainkaan mainittu pesänjakajalle.
Pesänjakajalle ilmoitettu summa on sama, joka on maksettu kiinteistöstä ostohetkellä.

Kiinteistöarvioitsija on käynyt kohteessa ex-avopuolison toimeksiannosta ja ilmoittanut kiinteistön arvoksi noin 4milj €. Ex-puolisoni ei kuitenkaan ole ilmoittanut tätä pesänjakajalle. Pesänjakajalle käsittelyyn kiinteistön arvoksi on ilmoitettu ostohinta 950.000 €

Oston jälkeen kiinteistöön tehtiin kaksi vuotta kestänyt täydellinen perinnetyylillä tehty remontti.
Kiinteistön suunnitteluun ja remonttiin tekemäni työ/panos on kuitenkin nostattanut kiinteistön arvoa muutamalla miljoonalla korkeammaksi.

Käsitykseni mukaan kaikki se panos mitä olen pystynyt kartuttamaan toisen pääoman eteen tulisi laskea suhteessa siihen, miten paljon toinen on saanut etua tekemäni työn perusteella.
Toisin sanoen kun vastapuoli ilmoittaa kiinteistön arvoksi summan ennen remonttia, niin tekemästäni panoksen määrästä ei nyt pystytä laskemaan avopuolison saamaa hyötyä.
Tilanne esitetään siis samankaltaisena, kuin olisi ostettu omakotitalo summalla x, johon vaan voi muuttaa asumaan, eikä mitään remonttia ole tarvetta tehdä.

Muista kiinteistöistä tekemäni panos on voitu verrannollisesti laskea arvioiduksi kiinteistön myyntiarvon mukaan, mutta tästä viimeisestä, jota ei ole myyty eteenpäin, panos jää tältä osin laskematta.

Tällä pienemmällä arvolla pyritään saamaan virheellisesti näytettyä pesänjakajalle, että yhteiselämän aikana vastapuolelle kertyneen pääoman kokonaisuuden määrä olisi useita miljoonia pienempi, kuin mitä todellisuudessa eron alkamishetkellä on ollut.

Avustajani ei reagoi tähän pyyntööni teettää kiinteistöarvio kohteesta.

Voiko siis lain mukaan avoerossa vastapuoli tuoda esiin näin suurissa summissa olevaa virheellistä tietoa, jolla on kuitenkin todella suuri vaikutus kokonaisuutena yhteiselämän aikana kertyneeseen pääoman määrään?
Eikö laki tuo tähän asiaan mitään turvaa avoeron käsittelyssä, kun kuitenkin kaikissa muissa jo myydyissä kohteissa voitto on huomioitu?

26

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja aina on joku perhanan autiotaloröttelö kaavoitussuunnitelmien tiellä- mikä neuvoksi?

    • Anonyymi

      The roof and rehearsalrounds big band

    • Anonyymi

      Tietysti voi ja jos tilanne on kuten sanot niin ehdottomasti kannattaa. Pesänjakaja ottaa arvion huomioon, jos se ei ole kiistanalainen. Ongelma voi kuitenkin muodostua siitä, että toinen osapuoli ei ko. arviotahyväksy, jolloin pesästä tulee kiistanalainen, eikä pelkkä pesänjakaja voi sitä enää jakaa, vaan tarvitaan oikeuden päätös. Vaan jos erotus on jo noin suuri ja toinen yrittää pimittää omaisuutta, niin johan tuo kannattaa käräjillä käyttää.

      • Anonyymi

        Aiempi avustajani kertoi että pesänjakaja voi vaatia tämän teetettäväksi. Jälkeenpäin sanoi, ettei sitä kannata teettää kun arvion joudun itse maksamaan. Sitten kertoi, että jos vastapuoli ei suostu kiinteistöarvion tekoon, niin tontille ei edes pääse.
        Toinen avustaja sanoi, ettei kiinteistöarviolla ole merkitystä, samaa sanoi aiempi avustaja, että avoerossa lasketaan ainoastaan hyvitys eli rahallinen arvo elämälle yhdessäoloajalta.

        Kuitenkin kaikesta pääomasta on tullut toimittaa pesänjakajalle tieto. Nyt tähän ilmoitetaan ainoastaan ostosummat kaikista kiinteistöistä, eikä niiden eron hetkellä olevaa rahallista arvoa.
        Omituista, että pääoman rahalliseen arvoon annettua tietoa ei tarvitse tässä avoerotilanteen ajankohtahetkellä toimittaa, vaikka se pätee muun yhdessäoloajan kohdalla. Reaaliaikainen arvio tulisi suorittaa tässäkin, samoin kuin kaikkien muidenkin kiinteistöjensä arvo olisi tullut suorittaa, minkä ymmärsin vasta nyt.

        Olemme olleet yhdessä yli 5 vuotta ja yhteiset lapset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiempi avustajani kertoi että pesänjakaja voi vaatia tämän teetettäväksi. Jälkeenpäin sanoi, ettei sitä kannata teettää kun arvion joudun itse maksamaan. Sitten kertoi, että jos vastapuoli ei suostu kiinteistöarvion tekoon, niin tontille ei edes pääse.
        Toinen avustaja sanoi, ettei kiinteistöarviolla ole merkitystä, samaa sanoi aiempi avustaja, että avoerossa lasketaan ainoastaan hyvitys eli rahallinen arvo elämälle yhdessäoloajalta.

        Kuitenkin kaikesta pääomasta on tullut toimittaa pesänjakajalle tieto. Nyt tähän ilmoitetaan ainoastaan ostosummat kaikista kiinteistöistä, eikä niiden eron hetkellä olevaa rahallista arvoa.
        Omituista, että pääoman rahalliseen arvoon annettua tietoa ei tarvitse tässä avoerotilanteen ajankohtahetkellä toimittaa, vaikka se pätee muun yhdessäoloajan kohdalla. Reaaliaikainen arvio tulisi suorittaa tässäkin, samoin kuin kaikkien muidenkin kiinteistöjensä arvo olisi tullut suorittaa, minkä ymmärsin vasta nyt.

        Olemme olleet yhdessä yli 5 vuotta ja yhteiset lapset.

        Tietysti asialla on väliä, kun kyse on noin valtavasta erotuksesta. Noissa luvuissa yhden arvion hinta on nappikauppaa.

        Kyllä, hän voi kieltää arviontekemisen ja kyllä jakaja voi sitä vaatia. Jos toinen edelleen kieltäytyy niin pesää ei voida jakaa ja edessä on käräjäreissu. Oikeus kyllä voi sen arvion määrätä tehtäväksi ja siihen ei sitten ole nokan koputtamista.

        Kysymys onkin nyt se, että haluatko päästä nopeasti ja kivuttomasti eteenpäin vai oletko sitä mieltä, ettet halua antaa toisen kusettaa. Itse toisin asian pesänjakajan tietoon ja vaatisin avointa keskustelua asioista niiden oikeilla nimillä (ja arvoilla). Se on kokonaan eri asia alkaisinko asiasta silti riidellä, mutta avoimen keskustelun vaatisin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti asialla on väliä, kun kyse on noin valtavasta erotuksesta. Noissa luvuissa yhden arvion hinta on nappikauppaa.

        Kyllä, hän voi kieltää arviontekemisen ja kyllä jakaja voi sitä vaatia. Jos toinen edelleen kieltäytyy niin pesää ei voida jakaa ja edessä on käräjäreissu. Oikeus kyllä voi sen arvion määrätä tehtäväksi ja siihen ei sitten ole nokan koputtamista.

        Kysymys onkin nyt se, että haluatko päästä nopeasti ja kivuttomasti eteenpäin vai oletko sitä mieltä, ettet halua antaa toisen kusettaa. Itse toisin asian pesänjakajan tietoon ja vaatisin avointa keskustelua asioista niiden oikeilla nimillä (ja arvoilla). Se on kokonaan eri asia alkaisinko asiasta silti riidellä, mutta avoimen keskustelun vaatisin kyllä.

        Kiitos.
        Pesänjakaja ei kuitenkaan tehnyt asialle mitään ja olen täysin neuvoton asian kanssa.

        Tällä nykyisellä tyylillä eteneminen vaikuttaa kuitenkin suuresti lopputulokseen.

        Itse olen täysin varaton, kun erottelua ei ole tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos.
        Pesänjakaja ei kuitenkaan tehnyt asialle mitään ja olen täysin neuvoton asian kanssa.

        Tällä nykyisellä tyylillä eteneminen vaikuttaa kuitenkin suuresti lopputulokseen.

        Itse olen täysin varaton, kun erottelua ei ole tehty.

        Eivät jakajatkaan ole ammattitaitoisia ja aidosti puolueettomia. Sun täytyy itse päättää miten sen asian kanssa haluat edetä. Suuri todennäköisyys on, että jos otat tuon esille, niin käräjöintiä se ei selviä. Eli olennaista on se, oletko valmis viemään asian käräjille.

        Miksi sulla muuten on ollut noita avustajia noin monta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos.
        Pesänjakaja ei kuitenkaan tehnyt asialle mitään ja olen täysin neuvoton asian kanssa.

        Tällä nykyisellä tyylillä eteneminen vaikuttaa kuitenkin suuresti lopputulokseen.

        Itse olen täysin varaton, kun erottelua ei ole tehty.

        Ja jos siis pesänjakaja ohittaa noin suuren mahdollisen pimityksen, niin aina voi vaatia myös jakajan vaihtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät jakajatkaan ole ammattitaitoisia ja aidosti puolueettomia. Sun täytyy itse päättää miten sen asian kanssa haluat edetä. Suuri todennäköisyys on, että jos otat tuon esille, niin käräjöintiä se ei selviä. Eli olennaista on se, oletko valmis viemään asian käräjille.

        Miksi sulla muuten on ollut noita avustajia noin monta?

        Aiempi avustajani lopetti toimeksiannon luottamuspulan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät jakajatkaan ole ammattitaitoisia ja aidosti puolueettomia. Sun täytyy itse päättää miten sen asian kanssa haluat edetä. Suuri todennäköisyys on, että jos otat tuon esille, niin käräjöintiä se ei selviä. Eli olennaista on se, oletko valmis viemään asian käräjille.

        Miksi sulla muuten on ollut noita avustajia noin monta?

        Ilmeisesti tarkoitit, että jos tuon asian esille, niin ILMAN käräjöintiä ei asia selviä.
        Tässä tapauksessa minun tulee maksaa oikeudenkäyntikulut(minulle avustajani ilmoitettujen tietojen mukaan). Enkä saa pesänjakajan kautta edelleenkään omaisuutta käräjäoikeuteen käytäväksi. Tällä hetkellä olen varaton, kun pesänjako on edelleen selvittämättä ja ex-aviopuolisolla on kaikki omaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tarkoitit, että jos tuon asian esille, niin ILMAN käräjöintiä ei asia selviä.
        Tässä tapauksessa minun tulee maksaa oikeudenkäyntikulut(minulle avustajani ilmoitettujen tietojen mukaan). Enkä saa pesänjakajan kautta edelleenkään omaisuutta käräjäoikeuteen käytäväksi. Tällä hetkellä olen varaton, kun pesänjako on edelleen selvittämättä ja ex-aviopuolisolla on kaikki omaisuus.

        Eihän mikään asia etene, jolleivät molemmat osapuolet ole yhtä mieltä asiasta. Pesänjakajalla on tosiaan oikeus tehdä ja vaatia vain sellaisia asioita, joista molemmat osapuolet ovat yhtä mieltä. Pesänjakajalla ei ole valtuuksia puuttua riitaisiin asioihin. Ne ovat oikeusistuimen päätösvallan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän mikään asia etene, jolleivät molemmat osapuolet ole yhtä mieltä asiasta. Pesänjakajalla on tosiaan oikeus tehdä ja vaatia vain sellaisia asioita, joista molemmat osapuolet ovat yhtä mieltä. Pesänjakajalla ei ole valtuuksia puuttua riitaisiin asioihin. Ne ovat oikeusistuimen päätösvallan alla.

        Eli itse sinä sen parhaiten arvioit, onko tuosta mahdollisuus päästä sopuratkaisuun. Minähän en voi ottaa mitään kantaa enkä arvioida täysin tuntemattomien ihmistan halua ja kykyä aidosti reiluun sopuratkaisuun. Eihän tuo tietenkään kauhean positiivista kuvaa asiasta anna, jos toinen jo lähtökohtaisesti on pimittämästä asioista pesänjaossa. Se ei anna kuvaa, että sopuratkaisu olisi löydettävissä, mutta kuten sanottu niin sinä sen paremmin arvioit, kun toisen osapuolen tunnet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos siis pesänjakaja ohittaa noin suuren mahdollisen pimityksen, niin aina voi vaatia myös jakajan vaihtoa.

        Pesänjakajalla ei ole tästä tietoa, kun kumpikaan avustajani eivät ole antannet/ anna asiaa eteenpäin pesänjakajan tietoon, jotta käsittelyyn saataisiin edes jollain lailla oikea lopputulos.
        Nykyinen avustajani on oikeusaputoimistosta. Aiempi oli yksityinen, jonka sain oikeusaputoimiston hyväksynnän kautta, jonka kuluista maksoin %-osuuden. Kuitenkaan uutta avustajaa ei enää ole mahdollista yksityiseltä enää saada. Asiakkuus lopetettiin juuri ennen pesänjaon lopullista päätöstä, eikä muuta mahdollisuutta siis enää ole, kuin yrittää saada tämä oikeusaputoimiston avustaja perehtymään todella suureen asiankäsittelyyn. Hän ei kuitenkaan huomioi yksityiskohtia eikä tee asialleni oikeastaan mitään, pyynnöistäni huolimatta.
        Kuitenkin pesänjakajalle on tuotu esiin, että kiinteistön arvoksi eron hetkellä on annettu sama summa, joka on ollut ostotilanteessa ennen remonttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pesänjakajalla ei ole tästä tietoa, kun kumpikaan avustajani eivät ole antannet/ anna asiaa eteenpäin pesänjakajan tietoon, jotta käsittelyyn saataisiin edes jollain lailla oikea lopputulos.
        Nykyinen avustajani on oikeusaputoimistosta. Aiempi oli yksityinen, jonka sain oikeusaputoimiston hyväksynnän kautta, jonka kuluista maksoin %-osuuden. Kuitenkaan uutta avustajaa ei enää ole mahdollista yksityiseltä enää saada. Asiakkuus lopetettiin juuri ennen pesänjaon lopullista päätöstä, eikä muuta mahdollisuutta siis enää ole, kuin yrittää saada tämä oikeusaputoimiston avustaja perehtymään todella suureen asiankäsittelyyn. Hän ei kuitenkaan huomioi yksityiskohtia eikä tee asialleni oikeastaan mitään, pyynnöistäni huolimatta.
        Kuitenkin pesänjakajalle on tuotu esiin, että kiinteistön arvoksi eron hetkellä on annettu sama summa, joka on ollut ostotilanteessa ennen remonttia.

        Älä pyydä, vaan vaadi. Mikään ei myöskään estä sinua viemästä asiaa itse sen pesänjakajan tiedoksi, jos avustaja ei asiaa hoida. Kysyt suoraan siltä avustajaltasi, että hoidanko tämän asian itse, vai saatko hoidettua. Noiden oikeusavun ihmisten kanssa joutuu joskus vaatimaan ja olemaan tiukkana, ikävä kyllä. Kyllä sielläkin päteviä on, mutta moni vähän sluibailee sieltä mistä aita on matalin ja pyrkii neuvoilaan menemään siitä mikä on heille helpointa, eikä niinkään aina mieti asiakkaan parasta mahdollista, vaikka heidän kuuluisi. Eurolla ei voi odottaa satasen palvelua, mutta siihen voi kyllä itse vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä pyydä, vaan vaadi. Mikään ei myöskään estä sinua viemästä asiaa itse sen pesänjakajan tiedoksi, jos avustaja ei asiaa hoida. Kysyt suoraan siltä avustajaltasi, että hoidanko tämän asian itse, vai saatko hoidettua. Noiden oikeusavun ihmisten kanssa joutuu joskus vaatimaan ja olemaan tiukkana, ikävä kyllä. Kyllä sielläkin päteviä on, mutta moni vähän sluibailee sieltä mistä aita on matalin ja pyrkii neuvoilaan menemään siitä mikä on heille helpointa, eikä niinkään aina mieti asiakkaan parasta mahdollista, vaikka heidän kuuluisi. Eurolla ei voi odottaa satasen palvelua, mutta siihen voi kyllä itse vaikuttaa.

        Kannattaa myös vähän kysellä muualtakin, jos tuntuu, että oikeusapu ei toimi. Erojuristeissa on sellaisiakin, jotka määrittävät palkiotaan sen mukaan mikä lopputulos on. Kaikkien minimit eivät ole tähtitieteellisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos siis pesänjakaja ohittaa noin suuren mahdollisen pimityksen, niin aina voi vaatia myös jakajan vaihtoa.

        Lisään vielä...
        Miten muuten selvitän tämän, että ohittaako pesänjakaja kiinteistön arvon?
        Pesänjakaja on nyt ottanut asian käsiteltäväksi, eikä itselläni ole tästä tietoa mitä asioita katsoo tärkeiksi käsittelyn lopputulokseen.

        Myös pyysin avustajan vaihtohetkellä oikeutta lausua uuden avustajan kautta, niin tähönkään uusi avustajani ei katso mitään oleellista syytä, eikä vaan suostu ilmoittamaan mitään asioitani eteenpäin, koska kokee nämä kaikki mielestään tarpeettomiksi.
        Joudun itse etsimään valtavan määrän tietoa ja lakipykäliä mihin vedota. Molemmat avustajani olisi päästänyt monta asiaa menemään läpi, jollen itse olisi jatkuvasti hereillä.

        Pesänjakaja tulisi vaihtaa kesken käsittelyn ja tämä tulee anoa uudelleen käräjäoikeudesta, sekä hyväksyttää tämä vielä erikseen vastapuolella. Joten tämäkin on kösitykseni mukaan mahdotinta, sekä laittaa jo itsenikin huonoon valoon, vaikka ainoastaan haluan pitää puoliani lainmukaisessa käsittelyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä...
        Miten muuten selvitän tämän, että ohittaako pesänjakaja kiinteistön arvon?
        Pesänjakaja on nyt ottanut asian käsiteltäväksi, eikä itselläni ole tästä tietoa mitä asioita katsoo tärkeiksi käsittelyn lopputulokseen.

        Myös pyysin avustajan vaihtohetkellä oikeutta lausua uuden avustajan kautta, niin tähönkään uusi avustajani ei katso mitään oleellista syytä, eikä vaan suostu ilmoittamaan mitään asioitani eteenpäin, koska kokee nämä kaikki mielestään tarpeettomiksi.
        Joudun itse etsimään valtavan määrän tietoa ja lakipykäliä mihin vedota. Molemmat avustajani olisi päästänyt monta asiaa menemään läpi, jollen itse olisi jatkuvasti hereillä.

        Pesänjakaja tulisi vaihtaa kesken käsittelyn ja tämä tulee anoa uudelleen käräjäoikeudesta, sekä hyväksyttää tämä vielä erikseen vastapuolella. Joten tämäkin on kösitykseni mukaan mahdotinta, sekä laittaa jo itsenikin huonoon valoon, vaikka ainoastaan haluan pitää puoliani lainmukaisessa käsittelyssä.

        Kysymällähän asiat selviävät ja viimeistään varmuuden saat siitä sopimusehdotuksesta. Sehän ei siis ole mitenkään automaattisesti hyväksytty juttu, vaan asiaan voi esittää eriävän mielipiteensä siinäkin kohtaa. Vaan siis säästät kaikkien aikaa, jos tus asian esille heti, etkä odota sen ehdotuksen valmistumiseen saakka.

        Kysyt siltä avustajaltasi aihan suoraa, että onko asia hoidossa, ollaanko sitä ottamassa huomioon jne. Jos ei tiedä, niin vaadit selvittämään asian ja kysyt, että kysytkö itse, jos ei hän kykene. Ei se pesänjakaja ole mikään eristetty torni, jonka kanssa ei saisi mitään yhteyttä olla, kunhan yhteydenpidon pitää asialinjalla ja puhtaasti kysyy onko asia otettu huomioon ja että haluat sen otettavan huomioon (jos siis haluat).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymällähän asiat selviävät ja viimeistään varmuuden saat siitä sopimusehdotuksesta. Sehän ei siis ole mitenkään automaattisesti hyväksytty juttu, vaan asiaan voi esittää eriävän mielipiteensä siinäkin kohtaa. Vaan siis säästät kaikkien aikaa, jos tus asian esille heti, etkä odota sen ehdotuksen valmistumiseen saakka.

        Kysyt siltä avustajaltasi aihan suoraa, että onko asia hoidossa, ollaanko sitä ottamassa huomioon jne. Jos ei tiedä, niin vaadit selvittämään asian ja kysyt, että kysytkö itse, jos ei hän kykene. Ei se pesänjakaja ole mikään eristetty torni, jonka kanssa ei saisi mitään yhteyttä olla, kunhan yhteydenpidon pitää asialinjalla ja puhtaasti kysyy onko asia otettu huomioon ja että haluat sen otettavan huomioon (jos siis haluat).

        Eihän kaikilla edes ole mitään avustajia mukana kuviossa, kun pesänjakajan/uskotunmiehen kanssa toimitaan. Moni hoitaa tuon puolen ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän mikään asia etene, jolleivät molemmat osapuolet ole yhtä mieltä asiasta. Pesänjakajalla on tosiaan oikeus tehdä ja vaatia vain sellaisia asioita, joista molemmat osapuolet ovat yhtä mieltä. Pesänjakajalla ei ole valtuuksia puuttua riitaisiin asioihin. Ne ovat oikeusistuimen päätösvallan alla.

        Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli itse sinä sen parhaiten arvioit, onko tuosta mahdollisuus päästä sopuratkaisuun. Minähän en voi ottaa mitään kantaa enkä arvioida täysin tuntemattomien ihmistan halua ja kykyä aidosti reiluun sopuratkaisuun. Eihän tuo tietenkään kauhean positiivista kuvaa asiasta anna, jos toinen jo lähtökohtaisesti on pimittämästä asioista pesänjaossa. Se ei anna kuvaa, että sopuratkaisu olisi löydettävissä, mutta kuten sanottu niin sinä sen paremmin arvioit, kun toisen osapuolen tunnet.

        Vaikea on päästä sopuun. Tämä ei ole ainoa asia, jossa on pimitetty tai vääristelty tietoja.
        Pyyntisummani sekä tarjotun hyvityksen määrässä on huomattava ero, kun vastapuoli tarjoaa ihan minimiä tai ei mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä pyydä, vaan vaadi. Mikään ei myöskään estä sinua viemästä asiaa itse sen pesänjakajan tiedoksi, jos avustaja ei asiaa hoida. Kysyt suoraan siltä avustajaltasi, että hoidanko tämän asian itse, vai saatko hoidettua. Noiden oikeusavun ihmisten kanssa joutuu joskus vaatimaan ja olemaan tiukkana, ikävä kyllä. Kyllä sielläkin päteviä on, mutta moni vähän sluibailee sieltä mistä aita on matalin ja pyrkii neuvoilaan menemään siitä mikä on heille helpointa, eikä niinkään aina mieti asiakkaan parasta mahdollista, vaikka heidän kuuluisi. Eurolla ei voi odottaa satasen palvelua, mutta siihen voi kyllä itse vaikuttaa.

        Jos annan avustajani ohi materiaalia pesänjakajalle saattaa aiheuttaa luottamuspulan välillemme.
        Tästä johtuen avustaja voi jälleen lopettaa toimeksiannon.
        Olen aika tiukkaan sävyyn kirjoittanut sähköposteja, joissa kyllä oikeastaan vaadin tekemään asioita puolestani.
        Vastauksia ei kuulu kuin vasta päivien päästä, eikä niissäkään anneta vastauksia. Erittäin hidasta saada edes yksi vastaus, eikä siihenkään ole mainittu mitään oleellista kysymyksiini tai asioihin joihin pyydän perehtymään ja kommentoimaan.

        Olisiko mielestäsi tässä vaiheessa vielä mahdollista vaihtaa avustajaa, kun pesänjakaja on jo alkanut perehtyä aineistoon ja harkitsee lopullista päätöstä?

        Vastapuolen avustaja on jo aiemmassa avustajan vaihtotilanteessa moittinut pesänjakajalle itseäni, vaikkei se ollut minusta johtuvaa. Lausumissa hän tuo esiin useita halveksuvia kommentteja itsestäni, mitä ei missään nimessä asianajajan saa tehdä. Vastapuolen avustaja on siis äärimmäisen hankala ja toimii häikäilemättömästi käyttäen asemaansa hyväkseen.

        Kun jouduin hankkimaan uuden avustajan, vastapuolelle tuli yhtäkkiä kiire saattaa asia päätökseen. He eivät todellakaan katso hyvällä uutta avustajan vaihtoa ja oma käsitykseni on, että myös pesänjakaja haluaa viedä asian vaan nopeasti loppuun.

        Isoja vääryyksiä kuitenkin on, mitä ei korosteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa myös vähän kysellä muualtakin, jos tuntuu, että oikeusapu ei toimi. Erojuristeissa on sellaisiakin, jotka määrittävät palkiotaan sen mukaan mikä lopputulos on. Kaikkien minimit eivät ole tähtitieteellisiä.

        Voi kun olisin tämän ymmärtänyt aiemmin.
        Kuvittelin, että joudun käyttämään oikeusaputoimiston apua, kun olen varaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kaikilla edes ole mitään avustajia mukana kuviossa, kun pesänjakajan/uskotunmiehen kanssa toimitaan. Moni hoitaa tuon puolen ihan itse.

        Olisi ollut parempi hoitaa itse asia lopuun. En kuitenkaan tiedä kaikkia lainmukaisia sääntöjä, miten asioissa tulee edetä, niin ajattelin saavani lainmukaisen avun, joka asiaani eteenpäin ja uusi avustaja olisi antanut asiaan omat huomionsa mitä vielä puuttuu, ja joita itse pyysin huomioiduksi.

        Rikosuhripäivystyksen lakimies neuvoi siirtämään käsittelyn kokonaan toiselle paikkakunnalle, koska vastapuolella on merkittävä valta alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymällähän asiat selviävät ja viimeistään varmuuden saat siitä sopimusehdotuksesta. Sehän ei siis ole mitenkään automaattisesti hyväksytty juttu, vaan asiaan voi esittää eriävän mielipiteensä siinäkin kohtaa. Vaan siis säästät kaikkien aikaa, jos tus asian esille heti, etkä odota sen ehdotuksen valmistumiseen saakka.

        Kysyt siltä avustajaltasi aihan suoraa, että onko asia hoidossa, ollaanko sitä ottamassa huomioon jne. Jos ei tiedä, niin vaadit selvittämään asian ja kysyt, että kysytkö itse, jos ei hän kykene. Ei se pesänjakaja ole mikään eristetty torni, jonka kanssa ei saisi mitään yhteyttä olla, kunhan yhteydenpidon pitää asialinjalla ja puhtaasti kysyy onko asia otettu huomioon ja että haluat sen otettavan huomioon (jos siis haluat).

        Näin ajattelen itsekin, että pesänjakajalle tulisi toimittaa kaikki materiaali siinä vaiheessa, ennen kuin aloittaa valmistella sopimusehdotusta.

        Kirjoitan nyt uuden sähköpostin avustajalleni perjantaina lähettämäni lisäksi ja kysyn uudelleen näistä jo kysymistäni, mutta toisella tavalla.

        Vastaavia tietoja mitä olen sinulta saanut asian etenemisestä, en myöskään ole saanut avustajaltani. En saa siis mistään asian kulkuun liittyvästä toiminnasta informaatiota vaan kaikesta joudun kysymään ja saan ainoastaan joitakin summittaisia vastauksia.

        Kiitos kovasti, kun jaksat kommentoida ja olla apunani.
        Onneksi muistin tämän sivuston olemassaolon. Olen koittanut etsiä sivustoja ja kirjallisuutta mistä saisin asioihin tietoa, eikä aikani riitä kaikkeen, kun näitä suhteellisen suuria asioita yksin yritän hoitaa eteenpäin.


    • Anonyymi

      Pienistä pytingeistä se lähtee

      • Anonyymi

        Näin itsekin ajattelen. Pienemmissä tapauksissa huomioidaan kaikki. Suuremmissa jätetään ainakin meidän kohdalla paljon huomioimatta, vaikka itse annan tiedot eteenpäin, niin näitä ei vaan oteta käsittelyyn mukaan. Joskus kun on paljon asiasisältöä, niin näihin kaikkiin ei vaan jakseta perehtyä kokonaisuutena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe