Autoilun tulevaisuus näyttää karmealta

Anonyymi-ap

Minne on kadonnut autoilun ilo, joka on ollut vallitseva piirre autoilun historiassa. Sähkö on tullut jäädäkseen mutta teknologiat ovat hakusessa. Ilotonta touhua ahdistuksen vallassa. Ilo on muuttunut ahdistuksesi.

51

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän iloa tarkoitat?

      • Anonyymi

        Ilmasto konferensissa on päätetty autojen yksityis omistuksen päättämisestä. Lensivät konferenssiin yksityis jeteillä jonka päästöt vastaa 336 auton päästöjä. Olisiko kyse kenties NARSITEISTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmasto konferensissa on päätetty autojen yksityis omistuksen päättämisestä. Lensivät konferenssiin yksityis jeteillä jonka päästöt vastaa 336 auton päästöjä. Olisiko kyse kenties NARSITEISTA.

        Et sinä kirjoitustaidoton ainakaan mikään tyhmä ole?


    • Anonyymi

      Kyllä siinä ilo irtoaa, kun polkaisee sähkiksen matkaan. Ääntä ei ole kuten V8:ssa, mutta kyyti on ripeämpää.

      • Anonyymi

        Sähköautolla ajo on hauskaa. Tulee ajeltua, vaikka ei oikeastaan olisi tarvetta. Lähtee *heti* kuin hieman polkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajo on hauskaa. Tulee ajeltua, vaikka ei oikeastaan olisi tarvetta. Lähtee *heti* kuin hieman polkaisee.

        Laimeelta tuntuu ilo sähköautossa. Polttisautot muuttivat koko yhteiskunnan pyörien päälle. Sähkikset vain pistävät tulpan polttoainepistooliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laimeelta tuntuu ilo sähköautossa. Polttisautot muuttivat koko yhteiskunnan pyörien päälle. Sähkikset vain pistävät tulpan polttoainepistooliin.

        Kuski stressaa sähkön riittämistä ja latauspisteen löytämistä. Entä jos jumitun pariksi tunniksi ruuhkaan talvipakkasella. Voiko perillä ladata ja kauanko lataus kestää. Mökillä onkin vain 10 A sulake.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuski stressaa sähkön riittämistä ja latauspisteen löytämistä. Entä jos jumitun pariksi tunniksi ruuhkaan talvipakkasella. Voiko perillä ladata ja kauanko lataus kestää. Mökillä onkin vain 10 A sulake.

        Jaa, meillä on mökillä 3x25A liittymä ja sähkökaapissa punainen voimavirtapistoke tavallisen shukon lisäksi. Olisikohan aika päivittää mökin sähköt? Eihän tuo 10A sulake riitä kuin valoille, jääkaapillekin tekee tiukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajo on hauskaa. Tulee ajeltua, vaikka ei oikeastaan olisi tarvetta. Lähtee *heti* kuin hieman polkaisee.

        Hyvä teille, joilla on varaa uusiin ja tehokkaisiin sähköaitoihin. Me tavisduunarit joudumme ostamaan halvimpia pieniä sähköautoja, joiden suorituskykyarvot eivät ole sen paremmat kuin vastaavissa polttiksissakaan, toimintamatka vain radikaalisti lyhempi ja hinta paljon suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajo on hauskaa. Tulee ajeltua, vaikka ei oikeastaan olisi tarvetta. Lähtee *heti* kuin hieman polkaisee.

        Luulisi sähköautolla ajamisen olevan paljon tylsempää. Manuaalilaatikkoisella vanhalla polttiksella täytyy jotain vähän osatakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajo on hauskaa. Tulee ajeltua, vaikka ei oikeastaan olisi tarvetta. Lähtee *heti* kuin hieman polkaisee.

        Nokan kohti seuraavan latausaseman jonoa... jos vaan sinne asti virta patterissa riittää, on se vaan hienoa se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, meillä on mökillä 3x25A liittymä ja sähkökaapissa punainen voimavirtapistoke tavallisen shukon lisäksi. Olisikohan aika päivittää mökin sähköt? Eihän tuo 10A sulake riitä kuin valoille, jääkaapillekin tekee tiukkaa.

        Hyvä, että suomesta löytyy yksi tuollainen mökki. Suomessa kun vaan on satojatuhansia mökkejä, joissa ei ole sähköä ollenkaan ja tai mökki on saaressa. Mutta olihan kiva lukea taas yhden narsistin mielipide itsestään, muillahan ei ole väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuski stressaa sähkön riittämistä ja latauspisteen löytämistä. Entä jos jumitun pariksi tunniksi ruuhkaan talvipakkasella. Voiko perillä ladata ja kauanko lataus kestää. Mökillä onkin vain 10 A sulake.

        Jos et osaa autolla ajaa ilman että on koko ajan pelkoa sähkön tai bensan loppumisesta, on vika huonossa ajajassa eikä autossa :)

        Joten kuskia vaihtamalla tai ajamaan oppimalla ongelma korjataan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi sähköautolla ajamisen olevan paljon tylsempää. Manuaalilaatikkoisella vanhalla polttiksella täytyy jotain vähän osatakin.

        "Luulisi sähköautolla ajamisen olevan paljon tylsempää"

        Kannattaa sinunkin kerran edes kokeilla niin saatat yllättyä miten hauskaa sähköautolla on ajaa :)


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Jos et osaa autolla ajaa ilman että on koko ajan pelkoa sähkön tai bensan loppumisesta, on vika huonossa ajajassa eikä autossa :)

        Joten kuskia vaihtamalla tai ajamaan oppimalla ongelma korjataan.

        Kyllä se on vähän autossakin vika, jos toiseen saa yön aikana 100 km rangea ja toiseen muutamassa minuutissa 1000 km… Kun on pieni kulutus ja iso tankki, riittää kun kerran kuukaudessa tankkaa ja muuten ei tarvitse asialle ajatusta uhrata. Toisin olisi jonkun sähkökinnerin kanssa, jonka täytyisi olla roikan päässä joka siunaaman hetki kun sillä ei aja…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on vähän autossakin vika, jos toiseen saa yön aikana 100 km rangea ja toiseen muutamassa minuutissa 1000 km… Kun on pieni kulutus ja iso tankki, riittää kun kerran kuukaudessa tankkaa ja muuten ei tarvitse asialle ajatusta uhrata. Toisin olisi jonkun sähkökinnerin kanssa, jonka täytyisi olla roikan päässä joka siunaaman hetki kun sillä ei aja…

        "jos toiseen saa yön aikana 100 km rangea"

        Eikös tämä ole (Toyotan?) yksivaihelatureiden ongelma? Teslaan, VW sähköautoihin yms. valuu akku täyteen 5-7 tunnissa kotilaturilla tavallisella 11 kW teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi sähköautolla ajamisen olevan paljon tylsempää. Manuaalilaatikkoisella vanhalla polttiksella täytyy jotain vähän osatakin.

        Sellaisella manuaalipolttiksella on tullut ajettuakin yli 40 vuotta. Eiköhän se riitä sitä lajia. Sen jälkeen autot ovat olleet automaatilla ja nyt sähköllä. Hyvin olen vielä osannut ajaa vuokra-autoilla manuaalilla lomilla. Se on kuin pyörällä ajo, kerran opittua siinä ei ole mitään vaikeaa.


      • Anonyymi

        Kyydin ripeys ja kiihtyvyys riippuu ihan sähköautosta. Ei niistä kaikista mitään hurjia teho- ja kiihtyvyysarvoja löydy.
        Kaikki sähköautot eivät ole huipputehokkaita Tesloja.
        Esim VW e-Up maksimiteho 61kW ja kiihtyvyys 12 sekuntia. Ihan samassa linjassa vastaavien polttisten kanssa nuo arvot.


    • Anonyymi

      Sähköautot muuttavat autoilun jälleen vain yläluokan kulkumuodoksi. Meille, jotka olosuhteiden pakosta joudumme liikkumaan vanhoilla ja halvoilla käytetyillä autoilla, liikenteen sähköistyminen tietää kurjia aikoja.
      Tähän asti olemme voineet liikkua lähes kuten rikkaammatkin, koska vanhoja polttomoottoriautoja on voinut ostaa tonnilla tai parilla ja niillä on voinut ajaa ihan yhtä hyvin ja pitkälle kuin uutenakin. Ne on myös voinut huoltaa ja korjata itse. Sähköautoissa ei enää tällaista mahdollisuutta ole; kun sähköauto olisi ikänsä puolesta sen hintainen että köyhä tavisduunari voisi sen ostaa, sen akusto on jo niin lopussa ettei siitä enää ole normaaliin henkilöautokäyttöön. Akkujen uusiminen on liian kallista eikä edes järkevää parin tonnin autoon. Ja vaikka saisikin irti jonkun vanhan Leafin jolla juuri ja juuri pääsee töihin ja takaisin kesäkelillä viittäkymppiä pelko perseessä körötellen, niin jos siihen tuleekin vika, niin eihän sitä itse pysty korjaamaan.
      Duunari joutuu luopumaan autolla liikkumisesta ja samalla siitä pienipalkkaisestakin työstä.
      Mutta mitäpä sitä ei uhrattaisi vihreän siirtymän eteen.
      Taitaa käydä niin, että mopopapat palaavat taas katukuvaan kuten oli joskus 60-70-luvuilla. Kun sähköautoon ei ole varaa, mutta sähköisiä skoottereita sentään löytyy siihen pariin tonniin, mitä köyhä voi kulkineeseensa laittaa kiinni. Sillä sitten ajetaan kesät talvet.
      Aika lailla vain tulee elämänlaatu romahtamaan suurelta osalta kansaa.

      • Anonyymi

        Asiallinen kirjoitus. Tätä tarkoittaa tuo kertakayttöteniikan läpimurto. Itse lasken vanhana eläkeläisenä, milloin kannattaa vaihtaa sähköautoon. Sähköauto on varmasti hyvä viimeisille elinvuosilleni eli noi 5 vuodelle. Enhän aja kovin paljon, joten 5 vuotta sähköri voisi kestää. Kun sitten kuolen, ei ole enää minun harmina tuo arvoton sähköromu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiallinen kirjoitus. Tätä tarkoittaa tuo kertakayttöteniikan läpimurto. Itse lasken vanhana eläkeläisenä, milloin kannattaa vaihtaa sähköautoon. Sähköauto on varmasti hyvä viimeisille elinvuosilleni eli noi 5 vuodelle. Enhän aja kovin paljon, joten 5 vuotta sähköri voisi kestää. Kun sitten kuolen, ei ole enää minun harmina tuo arvoton sähköromu.

        "Kun sitten kuolen, ei ole enää minun harmina tuo arvoton sähköromu."

        No sehän se onkin ollut Suomen köyhien taloutta kannatteleva voima kun sen tonnin Corollan arvo on säilynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun sitten kuolen, ei ole enää minun harmina tuo arvoton sähköromu."

        No sehän se onkin ollut Suomen köyhien taloutta kannatteleva voima kun sen tonnin Corollan arvo on säilynyt.

        Siinähän on ollut jälkipolvi onnesta soikeana kun on saanut perintönä vaarin tonninpommi Corollan.


      • Anonyymi

        Jotain tämän suuntaista. Sitten kun mennään vielä kauemmas tulevaisuuteen liikenteestä tulee palvelu. Transport as a service. Uhkakuvassa lopulta köyhät istuvat robottitakseissa kuunnellen pakkosyötettyjä mainoksia. Rikkaammat saavat saman palvelun paremmilla eduilla. Yksityisautoilusta liian kallista ja haastavaa kansalle, lähes lentolupakirjan vaativaa touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiallinen kirjoitus. Tätä tarkoittaa tuo kertakayttöteniikan läpimurto. Itse lasken vanhana eläkeläisenä, milloin kannattaa vaihtaa sähköautoon. Sähköauto on varmasti hyvä viimeisille elinvuosilleni eli noi 5 vuodelle. Enhän aja kovin paljon, joten 5 vuotta sähköri voisi kestää. Kun sitten kuolen, ei ole enää minun harmina tuo arvoton sähköromu.

        Mitäs jos katsoisit sellaista 5-vuotiasta sähkäriä? Paljonko siitä arvottomasta romusta vielä pyydetään? Siinä jää perikunnalle vielä hyvin jaettavaa, kun sellainen pistetään lihoiksi.


    • Anonyymi

      Autoilun ilo, joo, tiedän miten voi nauttia autoilusta turvallisesti vaikka olisi täysin kännissäkin ja voi hurjastella ja törmäillä liikenteessä mielin määrin: mikä on punainen merkki liikennevalo tolpassa: tarkkoittaa sitä että paina äkkiä nopeasti kaasu pohjaan.

      Siis, tietokonepelikin, vaikka joku Driver- San Francisco, jalankulkijat juoksevat alta pois ja vääriin suuntiiinkin mukava törmäillä.... kuin robottiautoja tietokoneen ajamat autot.

      Mikäs peli olikin joo kokeilin törmäilyä, Dodgen sponsoroima Viper Racing, tuossa kokeilin lähteä ajamaan väärään suuntaan täyttä vauhtia mutta oli aika hyviä tietokonekuskeja osasivat aika hyvin väistää vaikka tulee täyttä vauhtia kohti väärään suuntaan.

    • Anonyymi

      ,,, jatkaisin jotain noista peleistä, joskus ikivanhaan aikaan, oli kavereiden kesken illanvietto, meillä oli alko-juomaa sellaista alaikäisinä olimme jooh, tosiaan jooh Pontiac Firebird musta toi meille juomia kun vietimme iltaa, ja oli Amiga-tietokone jossa peli: Test Drive - The Duel, jossa vastakkain Porsche 959 sekä Ferrari F40, niin heti tulee uusia ennätyksiä kun kännissä pelaa..

      • Anonyymi

        Ajamisen ilo ja pelaamisen ilo ovat kaksi eri asiaa, ja tuollainen joutavanpäiväinen pelaaminen on täyttä ajanhukkaa.
        Mitä taas autoihin tulee, niin tuolla maantiellähän tavallisesti matkaa taitetaan ja eipä se kai sitä istumista ja tientuijotusta muuksi muuta, olipa käyttövoima mikä hyvänsä. Rangenäyttö vain sähköautoissa putoaa paljon vauhdikkaammin. Toki sitten jossain liikennevaloista kilpakiihdyttelyssä, jos sellaista haluaa harrastaa, jotkut tehokkaammat sähköautot varmasti ovat hauskempia. Tosin tavallisemmissa pienissä ”kansansähköautoissa” ei teholukemat tai 0-100 kiihtyvyysarvot olekaan sen kummempia kuin polttiksissakaan. Alhaiset käyttökustannukset ovat kyllä tosiasia, mutta kalliimpi hankintahinta yleensä kumoaa sen varsin tehokkaasti, varsinkin jos vertaa saman ikä- ja kokoluokan käytettyä sähkistä ja polttista keskenään.


    • Anonyymi

      Näinpä, valitettavasti näin vain meillä Suomessa. Muissa maissa näistä "kunnianhimoisista" "vihreistä siirtymistä" ei olla kuultukaan. Muualla vähennyksiä pikkuhiljaa aloitellaan ja katsotaan, kuinka tekniikka kehittyy ja vuosi 2050 on tähtäimessä. Tosin noissa idän suurissa saastuttajamaissa taitaa olla tähtäin vuodessa 2060.

      Tuntuu toki hieman pahalta, että omat, toki jonkun sinne Arkadianmäelle valitsemat... hmmmm "päättäjät" näin oman maansa kansalaisten oloja "kurjistaa". Olemme todella pieni vähän saastuttava kansa täällä kylmässä pohjolassa. Täällä harvaan asutussa, pitkien etäisyyksien maassa autoilu/liikkuminen on ollut joka puolella asumisen ehto. Kun lisäksi otetaan huomioon henkilöautojen päästöjen osuus, alle 10%, josta iso osa saataisiin poistettua ihan vain siirtymällä bio-polttoaineisiin, mutta.... isot rahat ja EU ratkaisevat tämänkin meidän puolesta (paitsi että EU:ssa tuon pitäisi tapahtua 2050 ei 2030 niinkuin Suomessa).

    • Anonyymi

      Hallituksenkin piti auttaa persaukisia sähköautolijoita maksamalla niiden sähkölaskut. On se prkl, jos on varaa sähköautoon, niin ei olekaan varaa enää sähköön.

    • Anonyymi

      60-luvulle. Mentiin metsään kun autot näyttävät samalta ja tehdään samoista osista keulassa vain merkki vaihtuu. Ajettavuuden ilo on vaihtunut helppoon ajamiseen. Kliiniseen kilometrien syömiseen. Luksus kyytiin. Ei tunnu miltään kuin junassa istuisi.

      • Anonyymi

        "Ajettavuuden ilo on vaihtunut helppoon ajamiseen. Kliiniseen kilometrien syömiseen. Luksus kyytiin. Ei tunnu miltään kuin junassa istuisi."

        Mulla on niin ikävä sitä aikaa kun 70-luvun takavetoisella 300-sarjan Bemarilla tai Escortilla jäi talvella kiinni joka jeesuksen ylämäkeen ja öljyt piti vaihtaa puolen vuoden välein. Talvella paleli ja kesällä hikoili.

        On se yhtä viddua nykyään kun autolla ajo ei ole enää mikään haaste vaan sillä pääsee mukavasti paikasta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajettavuuden ilo on vaihtunut helppoon ajamiseen. Kliiniseen kilometrien syömiseen. Luksus kyytiin. Ei tunnu miltään kuin junassa istuisi."

        Mulla on niin ikävä sitä aikaa kun 70-luvun takavetoisella 300-sarjan Bemarilla tai Escortilla jäi talvella kiinni joka jeesuksen ylämäkeen ja öljyt piti vaihtaa puolen vuoden välein. Talvella paleli ja kesällä hikoili.

        On se yhtä viddua nykyään kun autolla ajo ei ole enää mikään haaste vaan sillä pääsee mukavasti paikasta toiseen.

        Koska autojen ajonhillintä/holhontajärjestelmien kehittyessä kuski ajaa koko ajan vähemmän itse, on kohta samantekevää käyttääkö sen sijaan julkisia liikennevälineitä. Lopulta Vihreät kieltävät yksityisautoilun joka tapauksessa. Ja alueilta joissa julkiset ei kulje, ihmiset tullaan pakkosiirtämään reservaatteihin lähelle keskuksia, valvovan silmän alle. Lohduttomalta näyttää tavallisen kansalaisen tulevaisuus, jos nykyisten päättäjien harjoittamaa vihreää terroria ei saada pysäytettyä.


      • Anonyymi

        Osta vanha kantti Lada. Vauhdin hurmaa jo pienillä nopeuksilla. Satasen vauhdissa alkaa keula noussemaan, kuin oltaisiin lentoon lähdössä. Tiellä pysyminenkään ei ole liian helppoa. Autoa pitää ohjata kaistalla pysyäkseen.


    • Anonyymi

      Katkojan kärjet. Kaasutin. venttillien välyksen säätö. Ikävä on kun ei nykyautosta löydy enää pakollista rassattavaa.
      Joutu vaan ajamasn.ilmastointi ja automaattivaihteet.
      Ja viddu se ajonvakautuskin estää miehekkään ajamisen. Kyllä normaaliin talviviikkoon kuuluu ehdotomasti se että näpeistä lähtenyt 300 sarjan bemari kaivetaan pariin kertaan lapiolla pois lumipenkasta.

      • Anonyymi

        No ei tuollaista sentään ole ikävä. Mutta nykyautoilu on kyllä tylsää. Saan paljon paremmat kiksit 60-luvun harrastekulkineellani ajamisesta, sen kanssa täytyy tekniikasta jotain ymmärtääkin ja toisaalta sellaisella ajaminen on palkitsevaa, kun sen jouheva kuljettaminen vaatii jotain osaamista kuljettajaltakin.
        Nykyautoissa alkaa vain nukuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuollaista sentään ole ikävä. Mutta nykyautoilu on kyllä tylsää. Saan paljon paremmat kiksit 60-luvun harrastekulkineellani ajamisesta, sen kanssa täytyy tekniikasta jotain ymmärtääkin ja toisaalta sellaisella ajaminen on palkitsevaa, kun sen jouheva kuljettaminen vaatii jotain osaamista kuljettajaltakin.
        Nykyautoissa alkaa vain nukuttaa.

        Parhaat fiilikset saa kun auto kulkeen kuin juna ja reagoi kaasuun ilman viiveitä. Jos vielä on hiljainen eikä nyi missään tilanteessa niin vielä parempi.

        Harrasteauto on harrasteauto mutta liikumisvälineen pitää olla mahdollisimman mukava ja vaivaton. Sähköauto tulee seuraavaksi. Plugarin jälkeen ei muuta vaihtoehtoa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuollaista sentään ole ikävä. Mutta nykyautoilu on kyllä tylsää. Saan paljon paremmat kiksit 60-luvun harrastekulkineellani ajamisesta, sen kanssa täytyy tekniikasta jotain ymmärtääkin ja toisaalta sellaisella ajaminen on palkitsevaa, kun sen jouheva kuljettaminen vaatii jotain osaamista kuljettajaltakin.
        Nykyautoissa alkaa vain nukuttaa.

        "toisaalta sellaisella ajaminen on palkitsevaa, kun sen jouheva kuljettaminen vaatii jotain osaamista kuljettajaltakin."

        Niin. Jos menee vielä kauemmas taaksepäin kulkemisen historiassa niin päästään hevosiin. Siinä tarvitaan enemmän osaamista kuin peltilehmän kuskilta.
        Ja sitten on tietenkin omalla voimalla liikkuminen esim polkupyörällä. Siinä loppuu läskiltä voimat ekaan ylämäkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "toisaalta sellaisella ajaminen on palkitsevaa, kun sen jouheva kuljettaminen vaatii jotain osaamista kuljettajaltakin."

        Niin. Jos menee vielä kauemmas taaksepäin kulkemisen historiassa niin päästään hevosiin. Siinä tarvitaan enemmän osaamista kuin peltilehmän kuskilta.
        Ja sitten on tietenkin omalla voimalla liikkuminen esim polkupyörällä. Siinä loppuu läskiltä voimat ekaan ylämäkeen.

        Hyviä kommentteja. Tylsempiä autoja kuin sähköautot ei ole vielä onneksi tullut markkinoille. Vanhimmilla autoilijoilla on ollut ajokortti jo 70 vuotta. Ei ole kovin mieltä nostattavaa lopettaa autoilu sähköautoon. Varmaan siinä ihan mielellään alkaa poistua näyttämöltä. Nykyiset nuoret joutuvat luopumaan omista autoistaan yhteiskunnan vaatimusten takia. Kotioven eteen tilataan itsenäisesti ajeleva robottitaksi, joka vie sinut ilmoittamaasi osoitteeseen. Ei puhettakaan, että saisit itse ajaa. Tulee olemaan tosi tylsää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kommentteja. Tylsempiä autoja kuin sähköautot ei ole vielä onneksi tullut markkinoille. Vanhimmilla autoilijoilla on ollut ajokortti jo 70 vuotta. Ei ole kovin mieltä nostattavaa lopettaa autoilu sähköautoon. Varmaan siinä ihan mielellään alkaa poistua näyttämöltä. Nykyiset nuoret joutuvat luopumaan omista autoistaan yhteiskunnan vaatimusten takia. Kotioven eteen tilataan itsenäisesti ajeleva robottitaksi, joka vie sinut ilmoittamaasi osoitteeseen. Ei puhettakaan, että saisit itse ajaa. Tulee olemaan tosi tylsää.

        "Ei puhettakaan, että saisit itse ajaa. Tulee olemaan tosi tylsää."

        Juurikin näin. Tuo ajamisen ja varsinkin polttomoottorin rassaamisen menetys on valtava isku ihmiselle.
        Lähin vastaava traaginen tapaus oli se kun suomalainen kädentaitajan tekemät tuohivirsut korvautuivat tehdasvalmisteisilla kengillä.

        Vakavasti puhuen. Harrasteautot on harrasteutoilijoille ja he saavat hinkata vaikeimman kautta. Itsekin olen vähän siihen hommaan sekaantunut.
        Mutta kun auto on kuitenkin tavikselle vain arkipäivässä käyttöesine. Turha alkaa tuputtamaan harrasteautoilun mentaliteettia jokapäiväiseen elämiseen ja liikkumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä kommentteja. Tylsempiä autoja kuin sähköautot ei ole vielä onneksi tullut markkinoille. Vanhimmilla autoilijoilla on ollut ajokortti jo 70 vuotta. Ei ole kovin mieltä nostattavaa lopettaa autoilu sähköautoon. Varmaan siinä ihan mielellään alkaa poistua näyttämöltä. Nykyiset nuoret joutuvat luopumaan omista autoistaan yhteiskunnan vaatimusten takia. Kotioven eteen tilataan itsenäisesti ajeleva robottitaksi, joka vie sinut ilmoittamaasi osoitteeseen. Ei puhettakaan, että saisit itse ajaa. Tulee olemaan tosi tylsää.

        Toisaalta, sitten voi olla pienessä pöllyssä koko ajan kun ei tarvitse olla ajokunnossa.
        Maailma menee varmaan siihen suuntaan, että kotoa ei juuri enää poistuta minnekään. Yhä suurempi osa töistä tehdään etänä. Robottitaksi tuo ruuat ja viinat kotiovelle, ja jos haluaa tavata kavereita niin videopuhelut kehiin. Kun juuri kukaan ei liiku minnekään, ei tule liikenneonnettomuuksiakaan, eikä päästöjä.


    • Anonyymi

      Tässä huomaa että joillakin on hirveä kontrollitarve. Sitähän se ajaminen on, kontrollointia. Mitä enemmän säätämistä ajon aikana, sen parempi fiilis tulee kontrollin tarvetta kaipaavalle.

      Meitä on myös joilla ei ole pakon omaista tarvetta veita vaihteita ja polkea kytkintä. Meillä on ollut automaattivaihteet, sähköiset lasit ynnä automaatti-ilmastointi ja adaptiivinen cruise jo pitkään. Ne tekee autoilusta siedettävää. Sähkö tekee siitä vielä vähän siedettävämpää.

      Jos ei uskalla edes kokeilla sähköautoa niin kovin pelko hallitsee elämää.

    • Anonyymi

      Niin no yksityisautoiluhan onkin syntiä, ja nykyään varmaankin tupakoinnin jälkeen seuraavaksi paheksuttavin asia mitä voi tehdä. Ilon muuttuminen ahdistukseksi on juuri sitä mihin pyritäänkin, jotta tuostakin paheesta päästään pikkuhiljaa eroon.

      • Anonyymi

        Nyt kyllä sovitellaan itselleen marttyyrin viittaa niin ettei mitään rajaa.
        Säälittävää itkemistä.


      • Anonyymi

        Sulla on oikeus omaan mielipiteeseen.


      • Anonyymi

        Ihan vaan totesin asian tilaa neutraalisti sen kummemmin itkemättä tai marttyrisoitumatta. Mutta jos teitä siellä alkoi itkettämään niin siitä vaan, se on ihan oikein teille jos edelleenkin tuhoatte planeettaamme oman mukavuudentavoittelunne takia.


    • Anonyymi

      Sähköautojen suorituskyky on parempi, ovat mukavia ja hiljaisia, eli ainoa asia mistä "joudumme luopumaan" on melu ja käry. Sekö on antanut sitä iloa ja nautintoa?

    • Anonyymi

      Autoilun ilo? Kyllä on erikoiset huvit.

    • Anonyymi

      Aivan samanlaista kuin 10-20 vuotta sitten. En huomaa eroa, auto minulla on liikkumista varten, tarpeellista ja joskus huvin takia. Jotta helppo liikkuminen ja eläminen onnistuu.

      Bensaa tankissa kuin 90 luvulla ja myös loppuelämäni joka voi olla 30 vuotta.

      Dieseliä traktorin ja veneen tankissa.

    • Anonyymi

      Urheiluautoilun ilo on? kun voi mutkaista tietä kuin raiteilla. Alustan käyttäytyy tarkasti ja ennalta arvattavasti kaikissa olosuhteissa. Täydellisyyttä hipova ajotuntuma on saavuttanut apeksin ja varsinaista eroa pitää hakea muotijutuilla. Onneksi voi kuvitella että auto kiihtyy paremmin kuin naapurilla ja erikoismaalipinta on harvinaisen kallis. Akustiikka insinöörien huippuunsa tuunattu moottorin mörinä, buffeĺin nahantuoksu ja hiilikuitu(jäljitelmien) katselu tekee onnelliseksi.

    • Anonyymi

      Aivan niin. V8-autoilu vs sähköautoilu on kuin vinyylilevy kunnon
      lattiakaiuttimista vs ämpäritiedosto kännykän kuulokkeista. HYI!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe