Millä rasitusalueella?

Anonyymi-ap

Pitäisikö lenkit juosta aerobisella vai anaerobisella sykealueella? Aika ei riitä aerobisella alueella liikkumiseen, koska sehän ei tuota maitohappoa lainkaan ja sitä voi jatkaa vaikka aamusta iltaan. Eli kannattaako juosta ne tunnin lenkit anaerobisesti jos haluaa kehittää myös vauhtikestävyyttäkin pikkuhiljaa?

21

205

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peruslenkkeily juostaan aerobisen kynnyksen alapuolisilla sykkeillä. Kovempaa lenkkeilyä kuten juoksua anaerobisen kynnyksen alla korkeintaan 20% harjoittelusta. Anaerobisen kynnyksen yläpuolella juostaan ainoastaan lyhkäisiä intervalleja, ei kokonaisia lenkkejä.

      • Anonyymi

        Mutta pitäisihän tunnin juoksulenkeistä edes tulla tunne että on tehnyt jotain?
        Entäpä sitten kun pitääkin jossain vaiheessa juosta kokonainen kymppi tai edes viitonen kilpaa, niin eihän se suju kun ei ole lainkaan sellaisia juoksuja juossut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pitäisihän tunnin juoksulenkeistä edes tulla tunne että on tehnyt jotain?
        Entäpä sitten kun pitääkin jossain vaiheessa juosta kokonainen kymppi tai edes viitonen kilpaa, niin eihän se suju kun ei ole lainkaan sellaisia juoksuja juossut?

        Päin vastoin, tunnin juoksulenkin jälkeen pitäisi olla tunne, että olisi mennyt kaksi tuntia vielä lisää. Se on sitä peruskuntoharjoittelua. Kilpailuunkaan ei tarvitse aivan kylmiltään mennä, joka viikko voi olla mukana sitä kovempaa juoksua. Jos peruslenkit juoksee liian kovaa, kovat harjoitukset ja kilpailut eivät tahdo onnistua kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päin vastoin, tunnin juoksulenkin jälkeen pitäisi olla tunne, että olisi mennyt kaksi tuntia vielä lisää. Se on sitä peruskuntoharjoittelua. Kilpailuunkaan ei tarvitse aivan kylmiltään mennä, joka viikko voi olla mukana sitä kovempaa juoksua. Jos peruslenkit juoksee liian kovaa, kovat harjoitukset ja kilpailut eivät tahdo onnistua kunnolla.

        Eikös se silloin tarkoita että palautumisaikaa ei tarvita lainkaan, jos juoksee koko harjoituksen vain aerobisella alueella?
        Kun juoksen 10k siten että syke nousee korkeimmillaan vain 137;ään, niin äppi sanoo palautumisajan olevan 24 tuntia. Olen silloin ilmeisesti juossut pääosin anaerobisella alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se silloin tarkoita että palautumisaikaa ei tarvita lainkaan, jos juoksee koko harjoituksen vain aerobisella alueella?
        Kun juoksen 10k siten että syke nousee korkeimmillaan vain 137;ään, niin äppi sanoo palautumisajan olevan 24 tuntia. Olen silloin ilmeisesti juossut pääosin anaerobisella alueella.

        Onkohan appi ja sykerajat kunnossa? Itsellä tunnin lenkistä alle aerobisen kynnyksen tulee palautumisaikaa 24h ja anaerobisella kynnyksellä menneestä kisakympistä kolme vuorokautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan appi ja sykerajat kunnossa? Itsellä tunnin lenkistä alle aerobisen kynnyksen tulee palautumisaikaa 24h ja anaerobisella kynnyksellä menneestä kisakympistä kolme vuorokautta.

        Rannekkeen äppi määrittelee itse ne sykerajat mittaustensa perusteella ja tiedot menee 24/7 Kiinaan. Sen mukaan juoksuni on pääosin anaerobisella alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannekkeen äppi määrittelee itse ne sykerajat mittaustensa perusteella ja tiedot menee 24/7 Kiinaan. Sen mukaan juoksuni on pääosin anaerobisella alueella.

        137 voi olla mitä tahansa. Oletko testannut maksimisykettäsi? Jos se on väärin niin sykealueetkin puutaheinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        137 voi olla mitä tahansa. Oletko testannut maksimisykettäsi? Jos se on väärin niin sykealueetkin puutaheinää.

        Korkein sykkeeni jonka olen äpissä tähän mennessä nähnyt on ollut 162, ja silloin juoksu on tuntunut jo hyvin raskaalta.

        Juoksetko palautumisaikoina lainkaan? Jos kisakympin jälkeen äppi sanoo kolme vuorokautta palautumisaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkein sykkeeni jonka olen äpissä tähän mennessä nähnyt on ollut 162, ja silloin juoksu on tuntunut jo hyvin raskaalta.

        Juoksetko palautumisaikoina lainkaan? Jos kisakympin jälkeen äppi sanoo kolme vuorokautta palautumisaikaa.

        Kyllä nuo lenkkisi saattavat sitten melko raskailla sykkeillä juostuja olla. Kisakympin jälkeen pidän yhden välipäivän ja sitten juoksen palauttavilla sykkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo lenkkisi saattavat sitten melko raskailla sykkeillä juostuja olla. Kisakympin jälkeen pidän yhden välipäivän ja sitten juoksen palauttavilla sykkeillä.

        Katsoin juuri siitä äpistäni myös että se näyttää sykealueekseni 43 - 162 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin juuri siitä äpistäni myös että se näyttää sykealueekseni 43 - 162 .

        Peruslenkit olisi hyvä juosta arviolta zone2 sykkeillä 116-132. Jos lenkin maksimisyke on 137, niin eipä se varmaan paljonkaan yli siitä mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruslenkit olisi hyvä juosta arviolta zone2 sykkeillä 116-132. Jos lenkin maksimisyke on 137, niin eipä se varmaan paljonkaan yli siitä mene.

        Kiitos arviostasi. Juokseminen 132-137 alueella 10k lenkin loppupuolella ei aiheuta vielä hengästymistäkään.


    • Anonyymi

      Voit kokeilla never easya ,jos haluat ja uskallat.

      • Anonyymi

        Never easy ei toimi, herra B varoittavana esimerkkinä jo 8kuukautta telakalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Never easy ei toimi, herra B varoittavana esimerkkinä jo 8kuukautta telakalla.

        Yhä telakalla.

        Peruslenkit kannattaa juosta hissukseen, ja vauhtikestävyyslenkitkin alle anaerobisen kynnyksen.


    • Anonyymi

      Älä sekoile.

    • Anonyymi

      Juokse 10 minuuttia ja kerro tulos kuuvella.

    • Anonyymi

      Sykealueita on viisi:
      Z1 50-60% sykereservistä
      Z2 60-70% sykereservistä
      Z3 70-80% sykereservistä
      Z4 80-90% sykereservistä
      Z5 90-100% sykereservistä

      Harjoittelu kannattaa jakaa sykealueiden välillä seuraavasti:
      Z1 30% harjoittelusta
      Z2 50% harjoittelusta
      Z3 0% harjoittelusta
      Z4 18% harjoittelusta
      Z5 2% harjoittelusta

      • Anonyymi

        Onko z3 alue ihan turhaa? kun sitä ei ollut yhtään tossa.


      • Anonyymi

        Z3 olisi maratonvauhtia. Itse treenasin maratonille juoksematta maratonvauhtia lainkaan ja ihan hyvin mäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Z3 olisi maratonvauhtia. Itse treenasin maratonille juoksematta maratonvauhtia lainkaan ja ihan hyvin mäni.

        Mulla maraton meni suurimmilta osin Z4 alueella lopuksi meni Z5 alueelle, no ehkä olen joku luonnon oikku,mutta en kyllä itsekkään tuolla 3 zonella harjoittele koska se ei oikein kehitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6223
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3788
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1470
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe