Käytetyt ei mene kaupaksi, kuka ne ostaa.

Anonyymi-ap

Käytetyillä 100% akku autoilla ei ole riittävästi ostajia. Niitä kasaantuu enemmän myyntiin, auton uutena ostaneet eivät saa myytyä.

Tiedän miksi niitä ei osteta pihoille ympäri Suomen kylien ja kuntien.

Käytettävyys huonompaa ( hidasta latausta, pieni toimintamatka ja hintaa kymmeniä tuhansia euroja enemmän kuin käytetyssä paremmin tehdyssä vanhassa bensa autossa. Siis käytetyissä on 20 000 - 30 000eur hintaero ja se halvempi on parempi auto kun verrataaan ajettavuutta, ergonomiaa, viattomuutta, edullisia huoltoja, vakuutuksia, jne.


Eli 100% akkuauto ei kykene rakentamaan siitä haluttavaa käytettynä ja siten rakentamaan tekniikkaa jotta ihmiset ottaisivat niitä. Ei rakenna toimivia markkinoita.

Voin ajatella 45 vuotiaana omalta kohdalta, tuolla on bensaa polttava tuolla pihassa ja helppo lähteä kohta - 10c pakkasella kauppaan. Bensa on tankissa ja 65 eur lyijyakku antaa startille virtaa.

Taloudellisesti on erittäin halpaa pitää ja käyttää. Juuri maksoin vuoden vakuutusmaksut 205eur.

72

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka uskaltaa ostaa vanhan akun jonka uusiminen maksaa auton hinnan. Akkutakuu ei varmasti korvaa normaalia kulumista. Uudehkossakin autossa voi olka enää vain osa kapasiteetistä jäljellä.

    • Anonyymi

      Paljonko sulle maksetaan valehtelusta?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä valehtelusta? Käytettyjä sähköautoja myynnissä tällä hetkellä 4313kpl. Ei siis liene kovin haluttu suristin käytettynä....

        https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?id_country[]=73&chargingPowerFrom=&chargingPowerTo=

        Bensa ja diesel autoja on myynnissä käytettyjä 82000, mitä se kertoo niiden haluttavuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa ja diesel autoja on myynnissä käytettyjä 82000, mitä se kertoo niiden haluttavuudesta?

        Se kertoo siitä, että bensa, ja dieselautoja on miljardeja enemmän maailmassa, kuin noita sähkösuristimia. Pälli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa ja diesel autoja on myynnissä käytettyjä 82000, mitä se kertoo niiden haluttavuudesta?

        Mieti suhdetta; paljonko ja paljonko niitä molempia on liikenteessä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa ja diesel autoja on myynnissä käytettyjä 82000, mitä se kertoo niiden haluttavuudesta?

        Ei kerro mitään haluttavuudesta, vaan siitä että polttiksia on yhä huomattavan suuri osa liikenteessä olevista autoista ja näin ollen myös vaihtoautoista.


    • Anonyymi

      Model Y pihassa. Kesällä ajelee 600km ja talvella yli 400km…kovalla pakkasella voi jäädä alle. Yli 400hv ja neliveto…isot tilat ja edullinen pitää..ei huoltokuluja…

      Sähkö halpaa..ajaa alle 2e 100km. Nopea lataus. Saisi aika paljon ajaa päivässä jossei 400-600km range riitä? Tien päällä lataa pikana 30min käytännössä täyteen ruokailun aikana…mikä on ongelma??ainiin teillä se raha on ongelma..siksi pöristin pihassa vielä savuaa ja talokin lämpeää suorasähköllää..aijai..minulla maalämpö…

      • Anonyymi

        Kyllä minäkin ehkä pystyisin vanhan Golfini vaihtamaan vanhaan 24kWh Leafiin (suunnilleen saman ikä- ja kokoluokan auto) mutta kun sillä ei tekisi käytännössä mitään. Elämästä tulisi paljon rajoittuneempaa ja matkoista stressaavampia. Eihän semmoisella pystyisi piipahtamaan edes Loimaalta Turussa lataamatta välillä Aurassa.
        Veikkaanpa, että me tavikset emme siirry sähköautoihin vielä pitkiin aikoihin. Jonkinlainen hybridi voisi tulla kyseeseen, jos niiden hinnat laskevat.


    • Anonyymi

      Bensiiniautoja on myynnissä nettiautossa noin 34000 kpl ja 32000 dieseliä.... ei liene kovin haluttuja. :D

      • Anonyymi

        Hintaluokassa alle 10 000 € niiden kauppa käy huomattavasti vilkkaammin kuin sähköautojen.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Se ei ole valehtelua että Nettiautossa on ne samat täyssähköautot myynnissä kuukaudesta toiseen. Kai joku ne ostaisi, jos haluttuja olisivat.
        Tai niin, voisinhan minäkin vanhan Leafin ostaa, mutta auto jolla ei pääse kuin 80km latauksella ja joka ei siksi käy ainoaksi autoksi ei ole enempää kuin 2000€ arvoinen. Silti moisesta kehdataan pyytää yli 8000€. Siksihän ei kauppa käy.


      • Anonyymi

        ”Sähköautovastaisuus kun aiheuttaa valehtelua.”
        Ja sähköautofundamentalismi aiheuttaa vääristelyä. Se, että useimmat eivät syystä tai toisesta voi sähköautoa käyttää, ei monastikaan ole mitään sähköautovastaisuutta vaan tervettä järkeä tai olosuhteiden pakottamaa. Mutta sehän ei tietenkään teidän kiilusilmäisten fanaatikkojen ideologian täyttämään päähän uppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Sähköautovastaisuus kun aiheuttaa valehtelua.”
        Ja sähköautofundamentalismi aiheuttaa vääristelyä. Se, että useimmat eivät syystä tai toisesta voi sähköautoa käyttää, ei monastikaan ole mitään sähköautovastaisuutta vaan tervettä järkeä tai olosuhteiden pakottamaa. Mutta sehän ei tietenkään teidän kiilusilmäisten fanaatikkojen ideologian täyttämään päähän uppoa.

        "Se, että useimmat eivät syystä tai toisesta voi sähköautoa käyttää, ei monastikaan ole mitään sähköautovastaisuutta vaan tervettä järkeä tai olosuhteiden pakottamaa."

        Mutta kaikki ne asiat jotka estävät sähköauton käytön ovat sen kaverin henkilökohtaisia esteitä jotka eivät koske millään tapaa ketään muuta ihmistä.

        Ei kukaan ole väittänyt että sähköauto olisi paras kaikille tai edes mahdolinen kaikille. Isolle osalle suomalaisista mikään uusi auto ei ole realistinen vaihtoehto tulojen pienuuden vuoksi. Ei se koske pelkästään sähköautoja vaan myös uusia polttiksia.
        Käytettyjen sähköautojen markkinat ovat vielä hyvin kehittymättömät ja menee aikaa ennenkuin siellä on järkevää ostettavaa taviksille.
        Ongelma ei ole sähköautoissa vaan siinä että ne ovat niin uusi ilmiö että käytettyjen markkinat ovat täysi vaiheessa.


      • Anonyymi

        Me ollaan Suomessa. Ei voi verrata edes Norjaan, jonka ilmasto on huomattavasti lauhkeampi. Jäämeri ei jäädy koskaan edes Pohjoisimmassa Norjassa.


    • Anonyymi

      Minä ostin käytetyn plugarin pari vuotta sitten 69-vuotiaana. Nykyisin näistä samanlaisista pyydetään vielä samaa hintaa kuin siloin. Yleensä hinta puolittuu noin kolmen vuoden välein, mutta tämä on pitänyt hintansa todella hyvin. Ajelen tällä vielä joitain aikojs, ja vaihdan siten sähkikseen. Teslan Y, Enyaq tai id4 ovat vahvimipia ehdokkaitä tällä hetkellä.

    • Anonyymi

      On idiootti jos kuvitteee että myynnissä olevien käytettyjen määrä kertoo siitä miten hyvin joku autotyyppi menee kaupaksi. Myyntiaika/varaston kiertonopeus on se mikä on ainoa merkittävä mittari tuohon asiaan.
      Kuumalle bisnesalueelle halutaan tottakai varastoon niin paljon tavaraa kuin vain saadaan ostettua. Sähköautoja tuodaan nyt ulkomailta niin paljon kuin vain irti saadaan.

      IL:"Muutokset ovat olleet nopeita, sillä ei ole kovinkaan kauaa kun esimerkiksi näillä sivuilla uutisoitiin käytettyjen sähköautojen kohdalla niistä maksettavan enemmän kuin uusista vastaavista autoista. Tämä oli ihan aitoa todellisuutta vielä tänä kesänä, mutta nyt markkinoilla näyttäisi olevan käynnissä normalisoituminen.

      Soittokierros alan suurille toimijoille vahvistaa käsityksen. Yksi, nimettömänä pysyttelevä ylemmän päällikkötason edustaja maanlaajuisesti toimivasta käytettyjen autojen myyntiketjusta kertoo, että vaikka autokauppa kokonaisuutena on hidastunut merkittävästi, käy sähköautokauppa edelleen.

      – Sen sijaan varastolistaamme katsoessa voisin todeta, ettei liiketoimintamme ytimeen kuulu dieselkäyttöisten autojen kauppa, veistellään puhelimessa."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/47d3122a-7b4d-48ed-a942-0e441fefe407

    • Anonyymi

      Eihän niitä uusiakaan yksityiset osta, ne liisataan.

    • Anonyymi

      Vanhoissa sähköautoissa on aivan epärealistiset hintapyynnöt, ottaen huomioon ikä ja käytettävyys.
      Jos ne olisivat samoissa hinnoissa kuin muutkin saman ikäiset ja kokoiset autot, kauppa todennäköisesti kyllä kävisi vaikka lyhyet toimintamatkat pientä lisähaastetta aiheuttavatkin.

      • Anonyymi

        Sähköautojen hinnoittelu korreloi ihmisen turhamaisuuden kanssa. Auto on suurelle määrälle ihmisiä vaurauden mitta ja sähkäreiden markkinamiehet ovat onnistuneet tässä alkuvaiheessa hyvin. Sitten, kun kunnon dieselmiehet alkavat ostaa sähkäreitä muuttuu ääni kellossa ihan täysin. On alettava puhua tosiasioista ja silloin sähkäreiden hinnat asettuu reaaliselle tasolle. Esim. lyhyt toimintamatka alentaa auton arvoa vääjäämättä, koska se on todellinen haitta työn tehokkuudelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hinnoittelu korreloi ihmisen turhamaisuuden kanssa. Auto on suurelle määrälle ihmisiä vaurauden mitta ja sähkäreiden markkinamiehet ovat onnistuneet tässä alkuvaiheessa hyvin. Sitten, kun kunnon dieselmiehet alkavat ostaa sähkäreitä muuttuu ääni kellossa ihan täysin. On alettava puhua tosiasioista ja silloin sähkäreiden hinnat asettuu reaaliselle tasolle. Esim. lyhyt toimintamatka alentaa auton arvoa vääjäämättä, koska se on todellinen haitta työn tehokkuudelle.

        Ilmastokriisi nöyristää kunnon autoilijoita mutta jupeille ilmastokriisi antaa vihreiden hyväksymät sähköautot keinoksi pröystäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen hinnoittelu korreloi ihmisen turhamaisuuden kanssa. Auto on suurelle määrälle ihmisiä vaurauden mitta ja sähkäreiden markkinamiehet ovat onnistuneet tässä alkuvaiheessa hyvin. Sitten, kun kunnon dieselmiehet alkavat ostaa sähkäreitä muuttuu ääni kellossa ihan täysin. On alettava puhua tosiasioista ja silloin sähkäreiden hinnat asettuu reaaliselle tasolle. Esim. lyhyt toimintamatka alentaa auton arvoa vääjäämättä, koska se on todellinen haitta työn tehokkuudelle.

        Väitteesi on siis, että vanha Leaf ostetaan statussyistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastokriisi nöyristää kunnon autoilijoita mutta jupeille ilmastokriisi antaa vihreiden hyväksymät sähköautot keinoksi pröystäillä.

        "Ilmastokriisi nöyristää kunnon autoilijoita mutta jupeille ilmastokriisi antaa vihreiden hyväksymät sähköautot keinoksi pröystäillä."

        Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Mulle sähköauto on on vain yksi auto muiden autojen jonossa. Kun ajaa paljon niin maksan paljon mieluummin sadasta kilsasta sähköä 2-3 euroa kuin dieselistä 12-14 euroa.
        Ei mitään pröystäilyä vaan säästöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on siis, että vanha Leaf ostetaan statussyistä?

        Mitä muuta sillä tekee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä muuta sillä tekee?

        Ajaa töihin ja kauppaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmastokriisi nöyristää kunnon autoilijoita mutta jupeille ilmastokriisi antaa vihreiden hyväksymät sähköautot keinoksi pröystäillä."

        Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Mulle sähköauto on on vain yksi auto muiden autojen jonossa. Kun ajaa paljon niin maksan paljon mieluummin sadasta kilsasta sähköä 2-3 euroa kuin dieselistä 12-14 euroa.
        Ei mitään pröystäilyä vaan säästöä.

        Ehkä maksat 2-3 euroa, jos sinulla on vanha määräaikainen sopimus. Väliaikaista kaikki on vaan, eli ihan turha rehvastella. Pian maksat saman kuin muutkin, sillä pörssisähkön hinnoilla me kaikki mennään lähitulevaisuudessa.
        Nin kauan kuin Ukrainan sota kestää, ei ole odotettavissa sähkön hinnan halpenemista - päin vastoin. Eikä sen jälkeenkään, sillä jälkipyykki ei ole hetkessä pesty, eikä mikään palaa ennalleen vuosiin, jos koskaan...

        Laske huviksesi paljonko autosi lataus maksaa sitten, kun maksat sähköstä esim. 45 snt/kWh keskihinnan mukaan ja lasket päälle paikkakuntakohtaisen siirtohinnan 5-20 snt/kWh.

        Tulevaisuudesta kukaan ei tiedä, mutta nykynäkymillä sähköauton hankinnassa ei ole taloudellisessa mielessä järjen hiventä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä maksat 2-3 euroa, jos sinulla on vanha määräaikainen sopimus. Väliaikaista kaikki on vaan, eli ihan turha rehvastella. Pian maksat saman kuin muutkin, sillä pörssisähkön hinnoilla me kaikki mennään lähitulevaisuudessa.
        Nin kauan kuin Ukrainan sota kestää, ei ole odotettavissa sähkön hinnan halpenemista - päin vastoin. Eikä sen jälkeenkään, sillä jälkipyykki ei ole hetkessä pesty, eikä mikään palaa ennalleen vuosiin, jos koskaan...

        Laske huviksesi paljonko autosi lataus maksaa sitten, kun maksat sähköstä esim. 45 snt/kWh keskihinnan mukaan ja lasket päälle paikkakuntakohtaisen siirtohinnan 5-20 snt/kWh.

        Tulevaisuudesta kukaan ei tiedä, mutta nykynäkymillä sähköauton hankinnassa ei ole taloudellisessa mielessä järjen hiventä.

        "Laske huviksesi paljonko autosi lataus maksaa sitten, kun maksat sähköstä esim. 45 snt/kWh keskihinnan mukaan ja lasket päälle paikkakuntakohtaisen siirtohinnan 5-20 snt/kWh."

        Mun oma sähköllä ajamisen hinta on turvattu kevääseen 2024 saakka. Mun sähköauton kilometrikustannuksella ei ole juurikaan hevon vidun merkitystä isommassa kuvassa. Miettikääpä mitä sähkön hinta merkitsee merkitsee yhteiskunnalle kokonaisuudessaan.

        Mut silti. Polttiksella ajaminen maksaa koko ajan noin kuusi kertaa enemmän kuin sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä maksat 2-3 euroa, jos sinulla on vanha määräaikainen sopimus. Väliaikaista kaikki on vaan, eli ihan turha rehvastella. Pian maksat saman kuin muutkin, sillä pörssisähkön hinnoilla me kaikki mennään lähitulevaisuudessa.
        Nin kauan kuin Ukrainan sota kestää, ei ole odotettavissa sähkön hinnan halpenemista - päin vastoin. Eikä sen jälkeenkään, sillä jälkipyykki ei ole hetkessä pesty, eikä mikään palaa ennalleen vuosiin, jos koskaan...

        Laske huviksesi paljonko autosi lataus maksaa sitten, kun maksat sähköstä esim. 45 snt/kWh keskihinnan mukaan ja lasket päälle paikkakuntakohtaisen siirtohinnan 5-20 snt/kWh.

        Tulevaisuudesta kukaan ei tiedä, mutta nykynäkymillä sähköauton hankinnassa ei ole taloudellisessa mielessä järjen hiventä.

        "nykynäkymillä sähköauton hankinnassa ei ole taloudellisessa mielessä järjen hiventä."

        Miksi ostaisin uuden polttiksen joka maksaa 40.000 ja jolla ajaminen maksaa kuusi kertaa enemmän kuin sähköautolla? Kerro missä on uusien polttiksien markkinat?


        Käytetyttynä voi ostaa vain sellaisia autoja jotka on ostettu uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmastokriisi nöyristää kunnon autoilijoita mutta jupeille ilmastokriisi antaa vihreiden hyväksymät sähköautot keinoksi pröystäillä."

        Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Mulle sähköauto on on vain yksi auto muiden autojen jonossa. Kun ajaa paljon niin maksan paljon mieluummin sadasta kilsasta sähköä 2-3 euroa kuin dieselistä 12-14 euroa.
        Ei mitään pröystäilyä vaan säästöä.

        Sulla olisi iso kulutus diiselissä . Mulla menee alle 9 €/ 100km kaupungissa . Autoni hankintahinta oli 15 000 € , 3 vuotta käytettynä ostin . Sillä oli ajettu silloin 37 tkm . Valitettavasti tuonkaltaista sähköautoa ei ole , eikä tule myyntiin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajaa töihin ja kauppaan?

        Joo ellei työmatka ole kovin pitkä. Sitten jos täytyykin joskus käydä jossain kauempana, pitää lainata joku muu auto. Latauspaikkoja kun ei ole 50km välein, eikä varmaan tule koskaan olemaankaan. 10 vuotta vanha Leaf puolikuntoisine akkuineen ei pidempää pätkää kulje matka-ajossa.


    • Anonyymi

      "Kaikkien aikojen ennätysmurskajaiset Saksassa – Sähköautot ahmivat markkinaa pedon lailla"

      Tämä on tätä päivää. Vähänkin nokkaansa pidemmälle ajattelevat tietävät että nyt uutena ostetun polttiksen hinta putoaa kuin tiiliskivi.

      • Anonyymi

        Ykstotisuus on niin tyypillistä sähkisautoilijoille, Suomessa kun ollaan on kuitenkin kysymys meidän koko autokannastamme. Jos vaihdat sähkikseen, joku tai jotkut kuitenkin ajaa vanhan polttarisi loppuun ja luultavasti 10-20 vuotta. Loppuunajaminen on kansantaloudellisesti tosi järkevää. Polttissankarit ajattelevat vain omaa napaansa ja unelmoivat, että polttisautoilu säädetään niin kalliiksi, että tavalliset suomalaiset kärventyvät ulos autoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ykstotisuus on niin tyypillistä sähkisautoilijoille, Suomessa kun ollaan on kuitenkin kysymys meidän koko autokannastamme. Jos vaihdat sähkikseen, joku tai jotkut kuitenkin ajaa vanhan polttarisi loppuun ja luultavasti 10-20 vuotta. Loppuunajaminen on kansantaloudellisesti tosi järkevää. Polttissankarit ajattelevat vain omaa napaansa ja unelmoivat, että polttisautoilu säädetään niin kalliiksi, että tavalliset suomalaiset kärventyvät ulos autoistaan.

        "Ykstotisuus on niin tyypillistä sähkisautoilijoille, Suomessa kun ollaan on kuitenkin kysymys meidän koko autokannastamme. "

        Ne autot jotka on jo uutena ostettu tottakai ajetaan loppuun ja sitten paalataan. Siitä ei kahta sanaa. Ne käytetyt autot siirtyvät yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan monta ketaa ennen paalausta-.
        Se vaan että nämä käytettyjen risaperse-siirtymiset ei muuta Suomen autakannassa yhtään mitään.

        Vain uusien autojen ostaminen vaikuttaa siihen mitä rekisterissä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ykstotisuus on niin tyypillistä sähkisautoilijoille, Suomessa kun ollaan on kuitenkin kysymys meidän koko autokannastamme. "

        Ne autot jotka on jo uutena ostettu tottakai ajetaan loppuun ja sitten paalataan. Siitä ei kahta sanaa. Ne käytetyt autot siirtyvät yhden risaperseen pihasta toisen risaperseen pihaan monta ketaa ennen paalausta-.
        Se vaan että nämä käytettyjen risaperse-siirtymiset ei muuta Suomen autakannassa yhtään mitään.

        Vain uusien autojen ostaminen vaikuttaa siihen mitä rekisterissä on.

        Suomeen on tuotu käytettynä n. 25 000 autoa vuosittain . Ehkä nekin vaikuttavat siihen mitä rekisterissä on .


      • Anonyymi

        Ei vaan uuden sähkärin hinta putosi kuin lehmänhäntä


    • Anonyymi

      Sähkö on luultavasti ensi vuonna vielä kalliimpaa l
      kuin tänä vuonna. Näkyvissä ei ole merkittävää tekijää mikä laskisi sähkön hintaa. Kun alkaan ainoa vaihtoehto ottaa pörssisähkö, niin ei sähköautosta enää mitään etua saa kun alkaa olla 1 e / kwh. Ja toisaalta bensan hinta on sitten kääntynyt laskuun.

      • Anonyymi

        Kärvennetäänkö sähkisautoilijat ulos autoistaan. Ei kärvennetä. Hallitus alentaa sähkön hintaa meidän veroeuroilla subventoimalla. Sähkisautoilijoita pitää paapoa. Fossiilien hintaa tietenkin nostetaan. Seuraako mielenosoituksia.


      • Anonyymi

        "Sähkö on luultavasti ensi vuonna vielä kalliimpaa l
        kuin tänä vuonna. Näkyvissä ei ole merkittävää tekijää mikä laskisi sähkön hintaa."

        Hienoa spekulaatiota.
        Todellisuus kuitenkin on se että meikä plus kaikki hereillä olleet ajavat nyt ja tästä eteeenpäin vuoden 2024 kevääseen sähköautolla noin kahdella eurolla sata kilsaa. Bensalla sama matka maksaa 12-14 euroa. .
        Ero on massiivinen eikä se siitä tule miksikään muuttumaan. Mieti sitä kun maksat bensiksellä sikakalliista bensasta. Sähköauto latautuu halvalla sähköllä kotipihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkö on luultavasti ensi vuonna vielä kalliimpaa l
        kuin tänä vuonna. Näkyvissä ei ole merkittävää tekijää mikä laskisi sähkön hintaa."

        Hienoa spekulaatiota.
        Todellisuus kuitenkin on se että meikä plus kaikki hereillä olleet ajavat nyt ja tästä eteeenpäin vuoden 2024 kevääseen sähköautolla noin kahdella eurolla sata kilsaa. Bensalla sama matka maksaa 12-14 euroa. .
        Ero on massiivinen eikä se siitä tule miksikään muuttumaan. Mieti sitä kun maksat bensiksellä sikakalliista bensasta. Sähköauto latautuu halvalla sähköllä kotipihassa.

        100 km:

        20kwh x 0,50 €/kwh = 10€

        5 L x 2€/L = 10€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkö on luultavasti ensi vuonna vielä kalliimpaa l
        kuin tänä vuonna. Näkyvissä ei ole merkittävää tekijää mikä laskisi sähkön hintaa."

        Hienoa spekulaatiota.
        Todellisuus kuitenkin on se että meikä plus kaikki hereillä olleet ajavat nyt ja tästä eteeenpäin vuoden 2024 kevääseen sähköautolla noin kahdella eurolla sata kilsaa. Bensalla sama matka maksaa 12-14 euroa. .
        Ero on massiivinen eikä se siitä tule miksikään muuttumaan. Mieti sitä kun maksat bensiksellä sikakalliista bensasta. Sähköauto latautuu halvalla sähköllä kotipihassa.

        Mulla on varaa ajaa ihan kummalla vaan. Polttomoottoriauto on toistaiseksi vaivattomin ja mukavin ajella. Ei huvita viettää yhtään ylimääräistä aikaa lataustolpilla, ei varsinkaan istua kahvilla tai syömässä sen takia, että auto on latautuu. Kotonakin saisi ladattua mutta on paljon sellaista ajoa, että pitäisi latailla matkan varrella. Sähköautoilijat tuntuvat huutelevan, että kaikilla on näitä halpoja sopimuksia vuosien päähän ja samaan aikaan monet tuttavani tuskailevat kun halvat pidempiaikaiset sopimukset loppuvat ja ainoa järkevä vaihtoehto on pörssisähkö. Pari tuttavaa harkitsi sähköauton ostoa mutta näillä sähkön hinnoilla päättivät katsoa vielä muutaman vuoden koska siirtyivät pakosta pörssisähköön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on varaa ajaa ihan kummalla vaan. Polttomoottoriauto on toistaiseksi vaivattomin ja mukavin ajella. Ei huvita viettää yhtään ylimääräistä aikaa lataustolpilla, ei varsinkaan istua kahvilla tai syömässä sen takia, että auto on latautuu. Kotonakin saisi ladattua mutta on paljon sellaista ajoa, että pitäisi latailla matkan varrella. Sähköautoilijat tuntuvat huutelevan, että kaikilla on näitä halpoja sopimuksia vuosien päähän ja samaan aikaan monet tuttavani tuskailevat kun halvat pidempiaikaiset sopimukset loppuvat ja ainoa järkevä vaihtoehto on pörssisähkö. Pari tuttavaa harkitsi sähköauton ostoa mutta näillä sähkön hinnoilla päättivät katsoa vielä muutaman vuoden koska siirtyivät pakosta pörssisähköön.

        "Pari tuttavaa harkitsi sähköauton ostoa mutta näillä sähkön hinnoilla päättivät katsoa vielä muutaman vuoden koska siirtyivät pakosta pörssisähköön"


        Ei tarvitse olla kovinkaan älykäs huomatakseen että bensan/dieselin hinta on aina ollut korkea. Se on verottajan helppo lypsylehmä Bensan hinnasta noin 75% on veroja.

        Sähköä ei voi verottaa samalla tavalla koska sähköä käyttää kotitaloudet, teollisuus ja julkinen talous. Panepa 75% vero sähkolle niin Suomen talous kuolee saman tien.
        Siksi sähköauto on fiksu valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pari tuttavaa harkitsi sähköauton ostoa mutta näillä sähkön hinnoilla päättivät katsoa vielä muutaman vuoden koska siirtyivät pakosta pörssisähköön"


        Ei tarvitse olla kovinkaan älykäs huomatakseen että bensan/dieselin hinta on aina ollut korkea. Se on verottajan helppo lypsylehmä Bensan hinnasta noin 75% on veroja.

        Sähköä ei voi verottaa samalla tavalla koska sähköä käyttää kotitaloudet, teollisuus ja julkinen talous. Panepa 75% vero sähkolle niin Suomen talous kuolee saman tien.
        Siksi sähköauto on fiksu valinta.

        Ja mitään vuosittaisia käyttömaksuja ei sähköautoilla ole ,niinkö ? Kuitenkin vuosittaista veroa sähköautoissa on korotettukin jo kahtena vuonna . Luuletko , että korotuksia ei tule lisää ? Ei siinä mitään erillisiä " sähköveroja " tarvita .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pari tuttavaa harkitsi sähköauton ostoa mutta näillä sähkön hinnoilla päättivät katsoa vielä muutaman vuoden koska siirtyivät pakosta pörssisähköön"


        Ei tarvitse olla kovinkaan älykäs huomatakseen että bensan/dieselin hinta on aina ollut korkea. Se on verottajan helppo lypsylehmä Bensan hinnasta noin 75% on veroja.

        Sähköä ei voi verottaa samalla tavalla koska sähköä käyttää kotitaloudet, teollisuus ja julkinen talous. Panepa 75% vero sähkolle niin Suomen talous kuolee saman tien.
        Siksi sähköauto on fiksu valinta.

        Ihanko todella uskot, että kun polttomoottoriautot katoavat, niistä kerättyjä veroja ei jollakin tavalla otettaisi sähköautoilijoilta? Nuppia päälle verot tulevat olemaan jopa korkeammat kuin polttomoottoriautoilijoilla nyt, koska silloin henkilöautoja ylipäätään on liikenteessä vähemmän. Tämä perustuu siihen, että monillakaan niistä jotka nyt ajavat halvoilla polttomoottoriautoilla ei tule koskaan olemaan varaa sähköautoon ja he joutuvat lopettamaan autolla liikkumisen kokonaan. Moni varmaan myös työssäkäymisen, joten yhteiskunnan menot vain kasvavat ja veroja täytyy kerätä entistä enemmän, ja keltäpä ne siinä vaiheessa kerättäisiin kuin autoilijoilta, kuten ennenkin. Huolimatta siitä että ne kaikki kulkevat silloin sähköllä.


    • Anonyymi

      "100 km:
      20kwh x 0,50 €/kwh = 10€
      5 L x 2€/L = 10€"

      Sori vaan mutta tämä on todellsuutta meikäläisen sähkölaskussa ja sähköauton kulutuksessa maaliskuuhun 2024 saakka.
      16kwh x 14 senttiä / kwh = 2.2 euroa sataselle.

      Jollaian latauskelvottomalla menee myötätuuleen viisi litraa ja kymppi.

      • Anonyymi

        Eipä nyt sorruta yksilöviisauksiin. Juuri nyt puhutaan A-Studiossa siitä, miten sähkön hintaa pitäisi kohtuullistaa valtion toimesta. Puhutaan valtakunnallisesti tasosta yli 50 senttiä kwh. Tuskin on viisasta perustaa sähköautoilua epärealististen sähköhintojen perustalle. Pistetäänkö dieselillä toimivat sähkögeneraattorit tekemään sähköautoille halpaa sähköä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä nyt sorruta yksilöviisauksiin. Juuri nyt puhutaan A-Studiossa siitä, miten sähkön hintaa pitäisi kohtuullistaa valtion toimesta. Puhutaan valtakunnallisesti tasosta yli 50 senttiä kwh. Tuskin on viisasta perustaa sähköautoilua epärealististen sähköhintojen perustalle. Pistetäänkö dieselillä toimivat sähkögeneraattorit tekemään sähköautoille halpaa sähköä?

        Miks ihmees ihmiset ostavat sähköautoja hullun lailla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä nyt sorruta yksilöviisauksiin. Juuri nyt puhutaan A-Studiossa siitä, miten sähkön hintaa pitäisi kohtuullistaa valtion toimesta. Puhutaan valtakunnallisesti tasosta yli 50 senttiä kwh. Tuskin on viisasta perustaa sähköautoilua epärealististen sähköhintojen perustalle. Pistetäänkö dieselillä toimivat sähkögeneraattorit tekemään sähköautoille halpaa sähköä?

        Tuskimpa tulee tuota tulonsiirtoa tai jos tulee niin seuraava hallitus joutuu sen leikkaamaan heti pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä nyt sorruta yksilöviisauksiin. Juuri nyt puhutaan A-Studiossa siitä, miten sähkön hintaa pitäisi kohtuullistaa valtion toimesta. Puhutaan valtakunnallisesti tasosta yli 50 senttiä kwh. Tuskin on viisasta perustaa sähköautoilua epärealististen sähköhintojen perustalle. Pistetäänkö dieselillä toimivat sähkögeneraattorit tekemään sähköautoille halpaa sähköä?

        Ei mun sähkösopimus ole mitenkän erikoinen. Näitä tarjottiin alkuvuodesta jokaiselle joka älysi pyytää.
        Ja kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan niin viimeistään silloin olisi jokaisen pitänyt turvata perseensä sähkönhinnan nousulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mun sähkösopimus ole mitenkän erikoinen. Näitä tarjottiin alkuvuodesta jokaiselle joka älysi pyytää.
        Ja kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan niin viimeistään silloin olisi jokaisen pitänyt turvata perseensä sähkönhinnan nousulta.

        Sähkön hinta todennäköisesti ensi talvena vielä kalliimpi. Euroopassa on sähköpula ja suomen hinnat määräytyy ihan sen mukaan. Aika monella on pakosta tuo pörssisähkö pakosta. Sähköyhtiöt ovat nyt nähneet miten isot riskit toteutuu ja osa mennyt jo konkurssiin. Kukaan ei tule enää jatkossa tarjoamaan halpoja pitkiä sopimuksia, se aika meni jo. Ihmiset ei nyt oikein käsitä tätä ja uskovat, että halpa sopimus on taas saatavilla vuoden päästä. Ei ole.


    • Anonyymi

      Nettiautossa myynnissä 1069 Teslaa. Ei taideta viedä käsistä.

    • Anonyymi

      Plugarilla olen tottunut vertaamaan bensalla ajamista ja sähköllä.

      Eilen tuli käytyä kaupassa 5km päässä bensalla ajaen 13.2L/100km oli koko reissun kulutus vaikka auto oli tunnin lämpiämässä (lohko ja sisälämppäri). Tuo etukäteis lämmitys bensaa varten edustaa sähköllä ajaessa näillä keleillä kolmannesta koko matkan sähkön kulutuksesta sähköllä ajaessa.

      Jos olisi bensawebasto niin ei tarvitsis etukäteen sillä kalliilla sähköllä lämmittää mutta näin lyhyillä reissuilla se lisäisi bensan kulutuksen 16L/100km tasolle etukäteislämmityksen vuoksi.

      Hiukan on tuo bensan kulutus oikeassa elämässä kallista.

      • Anonyymi

        Jos ajot on vaan lyhyitä kauppareissuja niin halvinta on ajaa taksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajot on vaan lyhyitä kauppareissuja niin halvinta on ajaa taksilla.

        Todellakin noin. Auton omistaminen ei ole kovin ihanaa varsinkaan sähköauton. Elämäntavat on mietittävä kokonaan uusiksi sähköautojen myötä. Alkaa tosiaan tuntua, että autoton elämä olisi loistavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin noin. Auton omistaminen ei ole kovin ihanaa varsinkaan sähköauton. Elämäntavat on mietittävä kokonaan uusiksi sähköautojen myötä. Alkaa tosiaan tuntua, että autoton elämä olisi loistavaa.

        Sähkäriautoilijat ovat kanissa autojensa kanssa ikäänkuin kuin olisivat latauspiuhoilla lataustolppaan sidottuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajot on vaan lyhyitä kauppareissuja niin halvinta on ajaa taksilla.

        Hmpf... Pikkukaupunki, jossa kaikki isommat kaupat ovat kaupungin toisella laidalla, matkaa meiltä 2 x 15 km. Taksilla kaupoissa käynti kustantaisi jotain 2 x 25 €, jos nykyään riittäisikään. Halvinta?


      • Anonyymi

        Kovakulutuksinen on sinun hybridisi bensalla ajaen. Minun dieselini kuluttaa normaalissa työmatka-ajossa 4,9 litraa sadalla näin talvisaikaan, Ihan tankkauksista laskettu eli todellinen kulutus. Auto on pakuksi rekattu farkku, eli käyttövoimaverokin on pieni. Vaikka dieseliä kovin parjataan, minulla ei vielä hetkeen ole tarvetta käyttövoimaa vaihtaa.


    • Anonyymi

      Kaksi isoa ongelmaa sähköautoissa. Akun uusiminen maksaa melkein auton hinnan ja kenelläkään ei ole varaa ostaa vanhempaa autoa jossa on riskinä, että joutuu maksamaan akun itse.
      Toinen on sähkön hinnan arvaamattomuus. Kova sähköpula euroopassa josta johtuen hinnat korkeat. Pitkiä halpoja sopimuksia ei enää jatkossa saa ja sähkön myynti siirtyy enemmän pörssisähköön.
      Uudenkin auton ostaja miettii nyt kannattaako ostaa se kallis sähköauto kun todellisuutta voi olla, että sillä ajaminen on kalliimpaa kuin polttomoottorilla.

    • Anonyymi

      Mikäli haluaa nauttia siitä kehutusta halvasta määräaikaisesta lataussähköstä vielä 1,5 vuotta, niin sähköautonhan kannattaa liisata max 2 vuodeksi. Tosin haittana on 800 -1000 euron kk-maksu ;-).

      • Anonyymi

        Autoilussa on ainoastaan yksi teko, joka kannattaa eli: luovu autoilusta kokonaan.! Tulet loppujen lopuksi erinomaisesti toimeen ilman autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilussa on ainoastaan yksi teko, joka kannattaa eli: luovu autoilusta kokonaan.! Tulet loppujen lopuksi erinomaisesti toimeen ilman autoa.

        Totta ihmiskunta on elänyt miljoonat vuotensa maapallolla ilman autoja ja ilman sähköä. Ongelma on se, että nykyihminen on liian tyhmä eläin asumaan maapallolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta ihmiskunta on elänyt miljoonat vuotensa maapallolla ilman autoja ja ilman sähköä. Ongelma on se, että nykyihminen on liian tyhmä eläin asumaan maapallolla.

        Maapallolta on kuollut sukupuuttoon kaikki aiemmin laajalle levinneet ja maapalloa asuttaneet lajit. Ihminen on siinä jonossa nyt paalupaikalla ja kun pitäisi jaruttaa niin onkin painettu kaasu pohjaan. Ihan sama mitä täällä enää tekee, on nähty ettei mitään oikeasti tehdä ennenkuin rysähtää kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilussa on ainoastaan yksi teko, joka kannattaa eli: luovu autoilusta kokonaan.! Tulet loppujen lopuksi erinomaisesti toimeen ilman autoa.

        Hmm, täytyy vain sitten keksiä miten helkutissa rahoittaa elämisensä ilman työssäkäyntiä, se kun ei minun tapauksessani ilman autoa onnistu. Kesällä toki voisi hyvällä kelillä tuo 25km työmatka mennä pyörälläkin, mutta talvella ei tule kysymykseenkään. Mäkinen, mutkainen ja minun työmatka-aikoihin yleensä auraamaton tie…
        En voisi mitenkään sanoa, että tulisin erinomaisesti toimeen ilman autoa. Kesälläkin työmatka pyörällä kestäisi vähintään tunnin, autolla 15 min. Kun elämässäni on muutakin kuin pelkkä työ ja työmatkat, niin tuolle ajallekin täytyy joku arvo antaa. Ja harrastukset sitten, kontrabassoa on aika mahdoton kuljettaa pyörän tarakalla…


    • Anonyymi

      En kyllä mistään säästösyystä ostaisi sähköautoa. Siinä sähköautossa pitäisi olla jotakin mikä herättäisi kiinnostuksen. Ei ole ollut vielä mitään sellaista.

      • Anonyymi

        Oletko käynyt koeajamassa? Se välitön voimantunne ja vääntö heti "tyhjäkäynniltä" kiihdyttäessä ja hiljaisuus. Ei pääse polttikset edes lähelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko käynyt koeajamassa? Se välitön voimantunne ja vääntö heti "tyhjäkäynniltä" kiihdyttäessä ja hiljaisuus. Ei pääse polttikset edes lähelle.

        Tuo pätee tietysti Teslassa ja muissa tehosähkiksissä, mutta kun ei ole varaa sellaisiin niin miksi koeajaisinkaan. Joissain Seat Mii/VW e-Up malleissa teho ja kiihtyvyyslukemat näyttävät olevan aikalailla samat kuin vastaavissa polttiksissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pätee tietysti Teslassa ja muissa tehosähkiksissä, mutta kun ei ole varaa sellaisiin niin miksi koeajaisinkaan. Joissain Seat Mii/VW e-Up malleissa teho ja kiihtyvyyslukemat näyttävät olevan aikalailla samat kuin vastaavissa polttiksissakin.

        Kyllä Mii:ssäkin tuntuu ihan samalla tavalla se välitön voimantunne ja hyvä vääntö heti kun kaasua painaa, vaikka muuten suorituskyvyltään auto ei mikään tykki olekaan. Kannattaa käydä kokeilemassa, tuota eroa on hankala selittää mutta sen tuntee kyllä heti.


    • Anonyymi

      Käytettyjen autojen myynti sakkaa. Ensimmäisenä ostohalut tippuu käytetyistä sähköautoista.

      • Anonyymi

        Autoja ammatikseen myyvät tietävät paremmin. Ladattavia on tuontiautoista yli puolet koska ne menevät kaupaksi.
        Latauskelvottomista on ylitarjontaa ja myyntiajat pitenevät ja hintataso laskee.

        https://yle.fi/a/3-12621152


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoja ammatikseen myyvät tietävät paremmin. Ladattavia on tuontiautoista yli puolet koska ne menevät kaupaksi.
        Latauskelvottomista on ylitarjontaa ja myyntiajat pitenevät ja hintataso laskee.

        https://yle.fi/a/3-12621152

        Käänne on käsillä. Tietoisuus vanhan akun huonontumisesta ja kalliista uusimisesta on tavoittanut enemmän ihmisiä. Usealta käyytettyä harkinneelta olen jo kuullut, että pelkäävät akun uusimiskustannusta ja huomanneet, että jo muutaman vuoden vanhan akut kapasiteetti on paljon huonompi kuin uudessa.
        Odottelen jo innolla ensimmäistä lööppiä kun joku menettää kaikki rahansa sähköautoon jonka akku porsii. Se käytettyjen myynti oli siinä sitten. Käytänössä noihin on pakko leipoa joku akkutakuu, että sitten kukaan enää uskaltaisi ostaa.


    • Anonyymi

      Näin polttomoottori/sähkö autolla voin kertoa että polttiksessa hemmetisti enemmän huollettavaa ja korjattavaa, nyt meni Mersussa kansi halki ja kohta maannut korjaamolla kuukauden kun odotellaan osia, hinta 9700 euroa josta minulle tuli 3000 euroa, tätäkään ei olisi tapahtunut jos olisi ollut sähköauto, toisekseen yhdellä latauksella minäkin ajaisin koko viikon työmatkat.

    • Anonyymi

      Minä ainakaan en vaihda sähköön niin kauan kuin tarjolla on käytettyjä bensiinikäyttöisiä autoja ja/tai polttoainetta saatavilla.

      Lähitulevaisuudessa suuri osa sähköautoista tulee vaatimaan C1-kortin akkujen ja autojen koon kasvaessa. C-kortti toki minulta löytyy, mutta E:tä ei.

      Muutenkin sähköautot ovat yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta helvetin rumia, muovisia, inhoja, ylimuotoiltuja puikuloita. Eikä minulla ole aikaa kahdelle tunnin latauskerralle kesken päivän.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe