Keskiverto sähkölämmitteinen okt ja 4-5 henkinen perhe, niin keskimääräinen kulutus on luokkaa 20.000 kWh/vuosi, eli 55 kWh/ vuorokausi. Talvikuukausina paljon enemmän, kesällä vähemmän.
55 kWh akusto sähköautossa, niin jokainen tyhjästä täyten lataus kuluttaa saman verran sähköä kuin omakotitalossa kuluu keskimäärin vuorokaudessa.
Joka päivä autoa ei ehkä tarvitse latailla, mutta talvipakkasilla tuolla 55 kW:llä pääsee vain parisataa km, kaupunkiajossa ei sitäkään.
Talvella sähkö ei tule riittämään, myöskään sähköverkot eivät riitä. Yhtälö on mahdoton. Sähköautojen sähkön tarve tulee niiden yleistyessä aiheuttamaan katastrofin.
Yöaika ei pelasta, yö/pörssisähköä hyödynnetään myös suurimmassa osassa sähkölämmitteisiä taloja - ja niitä on paljon.
PALJON = 44% Suomen pientaloista on sähkölämmitteisiä, Suomessa on siis noin 465 000 sähkölämmitteistä omakoti- tai paritaloa 🏡🏘
Sähköauton lataus vs omakotitalon sähkönkulutus
51
1368
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköauto vie talvella sähköä noin 25kWh/100km.
Polttomoottoriauto, jota lämmitetään yhteensä 2kW moottorin ja sisätilan lämmittimellä 2 x 2h päivässä ja ajetaan 50 km/päivä vie sähköä 16kWh/100km ja vielä polttoaineet päälle. Ja kun näitä polttiksia on 60 kertaa enemmän kuin sähkiksiä niin....- Anonyymi
Meidän edellinen polttomoottoriauto ei ollut piuhan päässä kertaakaan. Nykyisessä ei ole edes lämppäriä, eikä tule. Nykyiset 5W-XX öljyt pysyvät riittävän notkeina ainakin Keski-Suomen pakkasilla, Lapin perukoilla voi olla toinen juttu.
- Anonyymi
Akun koolla ei ole mitään tekemistä sähköauton sähkönkulutuksen kanssa. Paljonko autosi vie sähköä 100km ja paljonko ajat, siitä saat selville sähkönkulutuksen. Jos ajat vaikka mitättömät 10 000 km / vuosi ja kulutus on keskimäärin 20kW/100km, sähköä menee keskimäärin 5kW/päivä. Jos taas ajat vaikka 45 000 km / vuosi menee 22,5kW päivässä.
- Anonyymi
Aika harva ajaa talvella joka päivää 200km ja kesällä 300km. Sehän tekisi jo yhteensä >90tkm/vuosi.
- Anonyymi
Kyse ei ollut akun koosta eikä ajokilometrien määrästä, vaan tästä:
55 kWh akusto sähköautossa, niin jokainen tyhjästä täyten lataus kuluttaa saman verran sähköä kuin omakotitalossa kuluu keskimäärin vuorokaudessa.
- Anonyymi
Pätkä ajua on enempi kotteroilla ja pitemmät matkat tietysti lentäen!!👻
- Anonyymi
RYS. . SÄN TROLLITEHTAAN DISSAUSTA ! ! ÄLÄ KOMMENTOI TAPPAJA TEURASTAJA TERRORISTI RYS. . SÄLLE YHTÄÄN. . MITÄÄN. . KOSKAAN. .
- Anonyymi
Jokainen tuotettu bensalitra kuluttaa yhden kWh sähköä Nesteen jalostamossa.
Eli 60l bensatankillinen on kuluttanut 60kWh sähköä. Sitten tuhlaat tuosta kaikesta energiamäärästä 80% taivaan tuuliin ja saat vain 20% hyödyksi polttomoottorissa.
Kannattaisiko kuitenkin ladata tuo 60kWh sähköauton akkuun ja saada se 90%.sti hyödyksi?- Anonyymi
Hys. Järjen ja totuuden puhuminen on kielletty tällä palstalla!
- Anonyymi
Tämä on kiinnostava tieto, onko sinulla tähän jotain linkkiä? Haluaisin tietää enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on kiinnostava tieto, onko sinulla tähän jotain linkkiä? Haluaisin tietää enemmän.
Linkin tutkimus on vuodelta 2007. Nyt kaasun ja polttoaineiden käyttöä prosesseissa poistettu ilmastosyistä, joten sähkö on pääasiallinen energia jalostuksessa.
Sivulta 28 löytyy pelkän jalostuksen energiankulutus polttoaineille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/497714/Ekberg_Oliver.pdf?sequence=3
Lisäksi sähköä käytetään raakaöljyn pumppaamoissa järjettömiä määriä maailmanlaajuisesti...
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linkin tutkimus on vuodelta 2007. Nyt kaasun ja polttoaineiden käyttöä prosesseissa poistettu ilmastosyistä, joten sähkö on pääasiallinen energia jalostuksessa.
Sivulta 28 löytyy pelkän jalostuksen energiankulutus polttoaineille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/497714/Ekberg_Oliver.pdf?sequence=3
Lisäksi sähköä käytetään raakaöljyn pumppaamoissa järjettömiä määriä maailmanlaajuisesti...
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52UNäitä juttuja voi väännellä ja käännellä mielensä mukaan.
Sähköä tuotetaan monella tavalla, myös polttamalla uusiutumattomia luonnonvaroja, eli mm. öljyä, maakaasua ja kivihiiltä. Osuus Suomessa ehkä marginaalinen, mutta maailmanlaajuisesti se ei sitä todellakaan ole.
Onko tässä sitten mitään järkeä?
Mut joo... Aloituksessani ei ollut kyse tästä(kään). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linkin tutkimus on vuodelta 2007. Nyt kaasun ja polttoaineiden käyttöä prosesseissa poistettu ilmastosyistä, joten sähkö on pääasiallinen energia jalostuksessa.
Sivulta 28 löytyy pelkän jalostuksen energiankulutus polttoaineille.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/497714/Ekberg_Oliver.pdf?sequence=3
Lisäksi sähköä käytetään raakaöljyn pumppaamoissa järjettömiä määriä maailmanlaajuisesti...
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52UKiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä juttuja voi väännellä ja käännellä mielensä mukaan.
Sähköä tuotetaan monella tavalla, myös polttamalla uusiutumattomia luonnonvaroja, eli mm. öljyä, maakaasua ja kivihiiltä. Osuus Suomessa ehkä marginaalinen, mutta maailmanlaajuisesti se ei sitä todellakaan ole.
Onko tässä sitten mitään järkeä?
Mut joo... Aloituksessani ei ollut kyse tästä(kään).Miksi puhua missä kiekko on, eikä minne se on menossa? Maailmanlaajuisesti sähköntuotanto on tullut ja tulee vuosi vuodelta puhtaammaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä juttuja voi väännellä ja käännellä mielensä mukaan.
Sähköä tuotetaan monella tavalla, myös polttamalla uusiutumattomia luonnonvaroja, eli mm. öljyä, maakaasua ja kivihiiltä. Osuus Suomessa ehkä marginaalinen, mutta maailmanlaajuisesti se ei sitä todellakaan ole.
Onko tässä sitten mitään järkeä?
Mut joo... Aloituksessani ei ollut kyse tästä(kään).Aloituksessasi kritisoit sähköautoja niiden kuluttamasta sähköstä / sähkön riittävyydestä.
Eikö mielestäsi Nesteen jalostamon sähkönkäyttö... ts. polttomoottoriautojen käyttö ole sama asia. Sähköauto ei tuhlaa pääasiassa harakoille tuota kulutettua sähköä kuten polttomoottoriauto.
On tutkimuksin todettu, että jos suomen kaikki autot olisi huomenna sähköautoja, sähkön kulutus nousisi noin 10%.
Nesteen jalostamo kuluttaa nyt noin 10% suomen sähköstä. Eli sähkön kulutus ei nousisi lainkaan.
Lisäksi kaikki öljyjalosteet ostetaan ulkomailta, sähkö on suurelta osin kotimaista ja kotimaisuusaste kohenee vuosittain. Sähköautoihin siirtyminen olisi suomen kansantaloudelle ja sitä kautta jokaisen kansalaisen verotukselle huomattavan positiivinen asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksessasi kritisoit sähköautoja niiden kuluttamasta sähköstä / sähkön riittävyydestä.
Eikö mielestäsi Nesteen jalostamon sähkönkäyttö... ts. polttomoottoriautojen käyttö ole sama asia. Sähköauto ei tuhlaa pääasiassa harakoille tuota kulutettua sähköä kuten polttomoottoriauto.
On tutkimuksin todettu, että jos suomen kaikki autot olisi huomenna sähköautoja, sähkön kulutus nousisi noin 10%.
Nesteen jalostamo kuluttaa nyt noin 10% suomen sähköstä. Eli sähkön kulutus ei nousisi lainkaan.
Lisäksi kaikki öljyjalosteet ostetaan ulkomailta, sähkö on suurelta osin kotimaista ja kotimaisuusaste kohenee vuosittain. Sähköautoihin siirtyminen olisi suomen kansantaloudelle ja sitä kautta jokaisen kansalaisen verotukselle huomattavan positiivinen asia.Vai, että oikein tutkimuksin todettu.
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 755 349 henkilöautoa. Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan, jos ja kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000 km / vuosi ja koko em. määrä autoja on täyssähköisiä. Kerro sitten, riittikö 10 % lisäys sähkön kulutukseen?
Pikaisella googlauksella minä saan sähkön kotimaisuusasteeksi 45%. Ydinvoimaa, maakaasua, kivihiiltä ja öljyä ei voine katsoa kotimaiseksi..
https://energiamaailma.fi/energiasta/energian-tie-kotiin/sahkon-hankinta-ja-kaytto/
Googlaamatta tiedän että sähkön omavaraisuusaste on luokkaa 80%, loput tuodaan ulkomailta.
Litiumia ei riitä loputtomiin ja sähköauto nykymuodossaan tulee olemaan vain xx vuotta kestävä välivaihe. Mitä sen jälkeen, en tiedä. Arvaus voisi olla vety ja polttokenno. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai, että oikein tutkimuksin todettu.
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 755 349 henkilöautoa. Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan, jos ja kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000 km / vuosi ja koko em. määrä autoja on täyssähköisiä. Kerro sitten, riittikö 10 % lisäys sähkön kulutukseen?
Pikaisella googlauksella minä saan sähkön kotimaisuusasteeksi 45%. Ydinvoimaa, maakaasua, kivihiiltä ja öljyä ei voine katsoa kotimaiseksi..
https://energiamaailma.fi/energiasta/energian-tie-kotiin/sahkon-hankinta-ja-kaytto/
Googlaamatta tiedän että sähkön omavaraisuusaste on luokkaa 80%, loput tuodaan ulkomailta.
Litiumia ei riitä loputtomiin ja sähköauto nykymuodossaan tulee olemaan vain xx vuotta kestävä välivaihe. Mitä sen jälkeen, en tiedä. Arvaus voisi olla vety ja polttokenno.."Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan..."
Ei minun sitä tarvitse laskea, koska viisaammat asiantuntijat sen on jo laskeneet.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-riittaako-sahko-jos-kaikki-ajavat-sahkoautoilla/
"Litiumia ei riitä loputtomiin..."
Litiumia ym. akun valmistamiseen tarvittavia aineita voidaan kierrättää. Öljyä ei.
Tuo tarkoittaa sitä, että maaperästä otetaan aineita ensimmäiset noin suraavat 10 vuotta, sen jälkeen alkaa akkuja mennä vaihtoon jolloin nuo aineet saa vanhoista akuista kierrättämällä.
https://www.kaleva.fi/fortum-alkaa-kierrattaa-sahkoautojen-akkujen-litiu/3117732
"Arvaus voisi olla vety..."
1 kg vedyn valmistus kuluttaa 55kWh sähköä. Vety paineistetaan varastoon 300par.in paineeseen...sähköllä, kuljetetaan jakelupisteeseen jossa se vety paineistetaan edelleen 700par.iin ... sähköllä.
1kilolla vetyä ajat noin 100km joka on tarvinnut sähköä ainakin noin 60kWh!
Olisiko sittenkin järkevämpää ladata tuo 60kWh suoraan sähköauton akkuun jolloin pääsisit 300km? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai, että oikein tutkimuksin todettu.
Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 755 349 henkilöautoa. Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan, jos ja kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000 km / vuosi ja koko em. määrä autoja on täyssähköisiä. Kerro sitten, riittikö 10 % lisäys sähkön kulutukseen?
Pikaisella googlauksella minä saan sähkön kotimaisuusasteeksi 45%. Ydinvoimaa, maakaasua, kivihiiltä ja öljyä ei voine katsoa kotimaiseksi..
https://energiamaailma.fi/energiasta/energian-tie-kotiin/sahkon-hankinta-ja-kaytto/
Googlaamatta tiedän että sähkön omavaraisuusaste on luokkaa 80%, loput tuodaan ulkomailta.
Litiumia ei riitä loputtomiin ja sähköauto nykymuodossaan tulee olemaan vain xx vuotta kestävä välivaihe. Mitä sen jälkeen, en tiedä. Arvaus voisi olla vety ja polttokenno."Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 755 349 henkilöautoa. Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan, jos ja kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000 km / vuosi ja koko em. määrä autoja on täyssähköisiä. Kerro sitten, riittikö 10 % lisäys sähkön kulutukseen?"
Ok. Riitti.
Kirjoita Googlen hakukenttään: 14000 km * 25 kWh/100 km * 2755349 in GWh. Saat 9643 GWh.
Tai jatkuva teho: (14000 km * 25 kWh/100 km * 2755349) / 1 year in GW. Vastaus on 1.1 GW.
Asennettua kapasiteettia Suomessa on 17,6 GW, joten skenaariosi veisi 6.25% kokonaistehosta (1.1GW / 17.6GW). Koska kaikkea kapasiteettia ei ole järkeä käyttää, pyöristetään kavereiden kesken tuo vaikkapa 10%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2 755 349 henkilöautoa. Laske vaikka huviksessi paljonko sähköä tarvitaan, jos ja kun autoilla ajetaan keskimäärin 14.000 km / vuosi ja koko em. määrä autoja on täyssähköisiä. Kerro sitten, riittikö 10 % lisäys sähkön kulutukseen?"
Ok. Riitti.
Kirjoita Googlen hakukenttään: 14000 km * 25 kWh/100 km * 2755349 in GWh. Saat 9643 GWh.
Tai jatkuva teho: (14000 km * 25 kWh/100 km * 2755349) / 1 year in GW. Vastaus on 1.1 GW.
Asennettua kapasiteettia Suomessa on 17,6 GW, joten skenaariosi veisi 6.25% kokonaistehosta (1.1GW / 17.6GW). Koska kaikkea kapasiteettia ei ole järkeä käyttää, pyöristetään kavereiden kesken tuo vaikkapa 10%.Wikipediasta lainattua:
Suomi on poikkeuksellisen riippuvainen sähkön tuonnista: jopa 15–20 % kulutuksesta joudutaan kattamaan tuontisähköllä. Voimakas tuontiriippuvuus on riski huoltovarmuudelle.[10] Euroopassa ei juuri missään sähkön tuontiosuus nouse niin suureksi kuin Suomessa. Suurin osa tuonnista on nykyisin Ruotsista, yli 12TWh vuodessa.[11] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wikipediasta lainattua:
Suomi on poikkeuksellisen riippuvainen sähkön tuonnista: jopa 15–20 % kulutuksesta joudutaan kattamaan tuontisähköllä. Voimakas tuontiriippuvuus on riski huoltovarmuudelle.[10] Euroopassa ei juuri missään sähkön tuontiosuus nouse niin suureksi kuin Suomessa. Suurin osa tuonnista on nykyisin Ruotsista, yli 12TWh vuodessa.[11]Kyllä se Saksan energiatuonti on vielä suurempaa. Saksa kun ajaa ydinvoimalatkin alas niin energian tekevät puhtaasti tuontipolttoaineella (kaasu, öljy, kivihiili).
Onneksi nuo sentään one ekologisia kuten Saksan vihreät sanoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se Saksan energiatuonti on vielä suurempaa. Saksa kun ajaa ydinvoimalatkin alas niin energian tekevät puhtaasti tuontipolttoaineella (kaasu, öljy, kivihiili).
Onneksi nuo sentään one ekologisia kuten Saksan vihreät sanoo.Varmaan näin onkin, mutta eiköhän tuo ollutkin asukaslukuun suhteutettu tuontisähkön määrä. Saksassa on yli 83 miljoonaa asukasta.
Ei liity aloitukseen, mutta jos koko Suomen autokanta olisi sähköistetty, niin missä ihmeessä nuo 2 755 349 henkilöautoa ladattaisiin?
Lisäksi 350 000 pakettiautoa ja sen päälle sähköbussit.
Entä raskas kalusto, jos polttomoottorit kiellettäisiin kokonaan? Miten kävisi nykyiselle tyo- ja tiekonekannalle?
Täyttä huuhaata edes haaveilla mistään polttomoottorikielloista.
Vielä mieleen. Monellekohan henkilöautolle on edes sellaista paikkaa, johon voitaisiin vetää lataussähköt. Valtaosa kaupunkien asukkaiden autoista kun seisoo katujen varsilla ja niitä on paljon. Riittääkö miljoona, en uskalla arvailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan näin onkin, mutta eiköhän tuo ollutkin asukaslukuun suhteutettu tuontisähkön määrä. Saksassa on yli 83 miljoonaa asukasta.
Ei liity aloitukseen, mutta jos koko Suomen autokanta olisi sähköistetty, niin missä ihmeessä nuo 2 755 349 henkilöautoa ladattaisiin?
Lisäksi 350 000 pakettiautoa ja sen päälle sähköbussit.
Entä raskas kalusto, jos polttomoottorit kiellettäisiin kokonaan? Miten kävisi nykyiselle tyo- ja tiekonekannalle?
Täyttä huuhaata edes haaveilla mistään polttomoottorikielloista.
Vielä mieleen. Monellekohan henkilöautolle on edes sellaista paikkaa, johon voitaisiin vetää lataussähköt. Valtaosa kaupunkien asukkaiden autoista kun seisoo katujen varsilla ja niitä on paljon. Riittääkö miljoona, en uskalla arvailla.Unohtui 200 000 moottoripyörää ja 220 000 moottorivenettä. Ja unohtui varmaan muutakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan näin onkin, mutta eiköhän tuo ollutkin asukaslukuun suhteutettu tuontisähkön määrä. Saksassa on yli 83 miljoonaa asukasta.
Ei liity aloitukseen, mutta jos koko Suomen autokanta olisi sähköistetty, niin missä ihmeessä nuo 2 755 349 henkilöautoa ladattaisiin?
Lisäksi 350 000 pakettiautoa ja sen päälle sähköbussit.
Entä raskas kalusto, jos polttomoottorit kiellettäisiin kokonaan? Miten kävisi nykyiselle tyo- ja tiekonekannalle?
Täyttä huuhaata edes haaveilla mistään polttomoottorikielloista.
Vielä mieleen. Monellekohan henkilöautolle on edes sellaista paikkaa, johon voitaisiin vetää lataussähköt. Valtaosa kaupunkien asukkaiden autoista kun seisoo katujen varsilla ja niitä on paljon. Riittääkö miljoona, en uskalla arvailla."Vielä mieleen. Monellekohan henkilöautolle on edes sellaista paikkaa, johon voitaisiin vetää lataussähköt."
Juu, siksi esim. katuvaloja ei ole missään, koska sähköjen vetäminen on täysin mahdotonta. Voisit vähän ajatella ennen kuin päästelet tuollaisia aivopieruja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vielä mieleen. Monellekohan henkilöautolle on edes sellaista paikkaa, johon voitaisiin vetää lataussähköt."
Juu, siksi esim. katuvaloja ei ole missään, koska sähköjen vetäminen on täysin mahdotonta. Voisit vähän ajatella ennen kuin päästelet tuollaisia aivopieruja.On hieman eri asia vetää sähköt katuvaloille kuin tehdä latausasemia 10m välein ja vetää niihin järeä kaapelointi. Katuvalaistus on rakennettu vuosiekymmenien saatossa, paremminkin viimeisten >100 vuoden aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hieman eri asia vetää sähköt katuvaloille kuin tehdä latausasemia 10m välein ja vetää niihin järeä kaapelointi. Katuvalaistus on rakennettu vuosiekymmenien saatossa, paremminkin viimeisten >100 vuoden aikana.
Kyllä siellä katuvaloilla on ihan jykevää touvia joka kestää 16A sukolatauksen. Ja ne kaapelit on 90% putkitettu ettei ole mikään iso työ niitä uusia. Joissakin paikoissa täytyy muuntajia ym parantaa, mutta sitähän tehdään muutenkin jatkuvasti.
Älä pelkää... sähköauto on ehkä 50% asukkaista 10 vuoden kuluttua, jos latausasemia tehdään samaa tahtia kuin nyt, on taloyhtiöiden parkkipaikat silloin latauskelpoisia ja pikalatausasemia 10km.n välein ja kaupungeissa tiheämmin. - Anonyymi
Kuinka vanha polttomoottorin pitää olla , että hyötysuhde on 20 % ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka vanha polttomoottorin pitää olla , että hyötysuhde on 20 % ?
Muutama vuosi sitten TM. mittasi autojen talvitestissä niiden hyötysuhteet. Kylmänä uudetkaan polttomoottorit eivät päässeet edes 10% autoa liikuttavaan hyötysuhteeseen, lämpimänä kaikkilla paitsi lexuksella oli alle 20% hyötysuhde.
Monesti puhutaan pelkän moottorin hyötysuhteesta joka voi olla 20 -30% välillä, mutta kun siihen moottorin perään lisätään vaihteisto ym. kuluttavia komponentteja niin lopullinen autoa liikuttava hyötysuhde on pienempi.
Hyprideissä saadaan parempi hyöytysuhde koska niissä voidaan moottoria kierrättää optimikierrosluvulla.
- Anonyymi
Tottahan yölataus pelastaa ja on hyvä aika ladata kun muu kulutus on pientä, sitähän meille on opetettu.
- Anonyymi
Diesel-autoja, jotka ovat sopimattomia tänne Pohjolan ilmastoon, joudutaan lämmittämään talvisin ennen ajoon lähtöä moottorin sisätilan lämmittimillä 2h*2kW teholla = 4kWh. Sitten sillä ajetaan 20 km. Eli vie sähköä 20kWh/100km = saman verran kuin järkevän kokoinen ja hyvin suunniteltu sähköauto!
Lisäksi se polttaa dieseliä talvella noin 6-7/100km = 70-80 kWh. Yhteensä siis sähköä dieseliä 90-100kWh! Hirveitä energiasyöppöjä, oikeita ihmiskunnan tuhoajia!!!- Anonyymi
"Muutama" dieselauto ollut tässä vuosikymmenten varrella. Jostain 1990 lähtien jokaisessa diesel-lämmitin. 20 min esilämmitys on riittänyt aina moottorin ja sisätilojen lämmitykseen.
Nykydieselit, kuten bensa-autotkin käynnistyvät kyllä kovillakin pakkasilla ilman esilämmitystä, mukavuudesta on lähinnä kyse.
Sähköautojen akkuja pitää esilämmittää ja sisätilojen lämmitys haukkaa helposti 6 kW tehon, olkoonkin, että 15-30 min riittää. Huomattavan paljon kuitenkin bensa-autoon verrattuna.
Parempi vielä, jos sähkistä saa pidettyä tallissa 24/7, mutta tallin lämmitys se vasta maksaakin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Muutama" dieselauto ollut tässä vuosikymmenten varrella. Jostain 1990 lähtien jokaisessa diesel-lämmitin. 20 min esilämmitys on riittänyt aina moottorin ja sisätilojen lämmitykseen.
Nykydieselit, kuten bensa-autotkin käynnistyvät kyllä kovillakin pakkasilla ilman esilämmitystä, mukavuudesta on lähinnä kyse.
Sähköautojen akkuja pitää esilämmittää ja sisätilojen lämmitys haukkaa helposti 6 kW tehon, olkoonkin, että 15-30 min riittää. Huomattavan paljon kuitenkin bensa-autoon verrattuna.
Parempi vielä, jos sähkistä saa pidettyä tallissa 24/7, mutta tallin lämmitys se vasta maksaakin20 min vebaston käyttö nostaa auton sisälämpötilan -20 asteesta vain 0 asteen paikkeille. Sähköauton sisätila lämpiää samassa pakkaslukemassa alle 10 min 20asteeseen. Sähköauton akkua ei tarvitse erikseen lämmittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 min vebaston käyttö nostaa auton sisälämpötilan -20 asteesta vain 0 asteen paikkeille. Sähköauton sisätila lämpiää samassa pakkaslukemassa alle 10 min 20asteeseen. Sähköauton akkua ei tarvitse erikseen lämmittää.
Sen kun näkisi. TM talvitestin mukaan aika huonosti lämpiävät sähköautot. jotkut ei lämpiä käytännössä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 min vebaston käyttö nostaa auton sisälämpötilan -20 asteesta vain 0 asteen paikkeille. Sähköauton sisätila lämpiää samassa pakkaslukemassa alle 10 min 20asteeseen. Sähköauton akkua ei tarvitse erikseen lämmittää.
En yleistäisi, sillä polttoainekäyttöisiä lämppäreitä on monen tehoisia.
Medän hybridi Passatissa on tehdasasenteinen webasto ja se on kyllä tehokas ja ennnen kaikkea nopeasti lämmittävä. En tiedä mistä johtuu (tai mikä sen teho on), mutta onpahan todella paljon parempi kuin entisen bensa Suberbin jälkiasennettu eberspächeri. Itse asiassa yhdessäkään aiemmista autoistani (muistelen 5) ei ole ollut nykyisen auton webaston voittajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En yleistäisi, sillä polttoainekäyttöisiä lämppäreitä on monen tehoisia.
Medän hybridi Passatissa on tehdasasenteinen webasto ja se on kyllä tehokas ja ennnen kaikkea nopeasti lämmittävä. En tiedä mistä johtuu (tai mikä sen teho on), mutta onpahan todella paljon parempi kuin entisen bensa Suberbin jälkiasennettu eberspächeri. Itse asiassa yhdessäkään aiemmista autoistani (muistelen 5) ei ole ollut nykyisen auton webaston voittajaa.Nuo dieselkäyttöiset Webastot sun muut ovat kyllä hyviä. Niissähän dieselin hyötysuhde on lähes 100%, toisin kuin moottorissa, jossa se on vain alle 30%. Polttoöljy on hyvää lämmityksessä, mutta onnetonta liikkumisessa.
Järjenvastaista lämmmittää autoa paremmin liikkumiseen sopivalla sähköllä ja ajaa huonommin liikkumiseen sopivalla ölpällä!
- Anonyymi
Vuonna 1910 sähköautolla pystyttiin ajamaan 1000 mailia eli n. 1600 km yhdellä latauksella:https://t.me/c/1714321386/246
Edison Promoting electric car 1000 mile run with his "new" at that time battery, 1910. New York.
More than 110 years ago we had electric cars that had 1000 miles run batteries on a single charge, which is at least 2-3 times better than todays best electric car battery.
Back in the day they didn't use Lithium batteries, instead they used Sodium ion batteries which were much more powerful, safer and cleaner for production and environment.
Kovasti ollaan edellä noita aikoja, vai ollaanko? - Anonyymi
Sähköradassa havaitun vian vuoksi junaliikenne on keskeytynyt Tampereen ja Seinäjoen välillä, kertoo Fintraffic Rataliikennekeskus.
Korjauksen arvioitiin valmistuvan kello 14 mennessä. Uusi arvio on, että korjaus valmistuu kello 15 mennessä.
– Se on nyt tämän hetken näkemys asiaan. Linja-asemilla olevat junat joutuvat vielä odottamaan, ei ole muuta vaihtoehtoa, Rataliikennekeskuksesta kerrotaan.
Varsinainen vika havaittiin kello 10 aikoihin.
Säkö pomppii . - Anonyymi
Energiaa menee paljon oli sähköä, polttoaineita, kaasua ja kaikki riippuu paljonko sitä käyttää. Eli km tulee.
Jos ajaa joka päivä kymmeniä tai 100km niin on merkittävä kulutus ja yhden henkilön kohdalla. Sitten heitä on paljon 7 miljardin apinan joukossa, pieni voimala jokaisessa autossa jota ajaa kädellinen puussa alkujaan asunut apina. Yli tuhannen kilon metallimöykkyä isoa ilmanvastusta vastaan, tiet on tehty metsiä kaatamalla ja muiden eläinten elinolosuhteita heikentäen.
Olisi saatava tämä järjetön työpaikan takia liikkuminen pois ja asuttava lähellä, kaikki muu turha raskaan liikenteen kuljetus pois.
Jos ajelee lähialueella ja muutaman km niin merkittävän pienet päästöt.. - Anonyymi
Meillä on talo suoralla sähköllä ja sähkön kokonaiskulutus alle 7 000 kWh vuodessa.
- Anonyymi
Et sinä kyllä sähköllä juurikaan lämmitä, paitsi ehkä vettä.
- Anonyymi
Kannattaa muistaa, että kun ajat akuston lähes tyhjäksi, niin talvella yli 10 asteen pakkasessa ensimmäiset 5-10 KWh menee sen akuston lämmittämiseen, jotta lataus voi alkaa. Suomessa on myös sähköautoja, joissa tuota akuston lämmistystä ei ole. Mitä niille tapahtuu, jos yrität ladata täysin tyhjää akustoa pakkasessa 16 A yksi- tai 3-vaiherasiasta? Kauanko kestää lataus? Pääsetkö aamulla töihin tuollaisella autolla, jos ajomatkaa on vaikkapa 50km ja takaisin, eikä työpaikalla voi ladata?
- Anonyymi
Niitä JOS juttuja riittää... kuka ajaa bensavehkeen tankin tyhjäksi? Vaikee silläkin on bensikselle päästä. Sähkärin omistajalla on 90% oma latauspiste, joten tarinasi on lähinnä utopiaa, ja näitähän bensalenkkareiden jutuissa piisaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä JOS juttuja riittää... kuka ajaa bensavehkeen tankin tyhjäksi? Vaikee silläkin on bensikselle päästä. Sähkärin omistajalla on 90% oma latauspiste, joten tarinasi on lähinnä utopiaa, ja näitähän bensalenkkareiden jutuissa piisaa.
Voi hyvin olla näin, että omistajista 90% oma latauspiste.
Mutta on niinkin, että valtaosalla ei ole mitään mahdollisuuksia omaan latauspisteeseen. - Anonyymi
Akuston lämmitystä tarvitaan jotta pikalataus olisi nopeaa. Sitä ei tarvita AC-lataukseen eikä akkua kannattaisi lämmittää siinä ollenkaan.
VW on jo joutunut muuttamaan softaa koska kulutti järjettömästi sähköä kun autolla ei ajettu. Eivät ymmärtäneet että suurin osa ajaa vuorokaudessa vain 2 ajoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvin olla näin, että omistajista 90% oma latauspiste.
Mutta on niinkin, että valtaosalla ei ole mitään mahdollisuuksia omaan latauspisteeseen.Tuskin kovin moni jolla ei ole kotona latausmahdollisuutta, ostaa sähköautoa ihan heti joten siitä on turha kanaa huolta. Muutenkaan ei kannata kantaa huolta toisten autovalinnasta koska et kuitenkaan maksa kulujakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin kovin moni jolla ei ole kotona latausmahdollisuutta, ostaa sähköautoa ihan heti joten siitä on turha kanaa huolta. Muutenkaan ei kannata kantaa huolta toisten autovalinnasta koska et kuitenkaan maksa kulujakaan.
Ei ole turhaa, jos 2035 jälkeen kuvitellaan myytävän vain sähköautoja. Se 13 v = käytännössä huomenna. Jos et ymmärrä, olet liian nuori ymmärtämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvin olla näin, että omistajista 90% oma latauspiste.
Mutta on niinkin, että valtaosalla ei ole mitään mahdollisuuksia omaan latauspisteeseen.Ei ehkä nyt, mutta ei mene montaakaan vuotta kun kaikki kerrostalojen parkkipaikat ovat latauskelvollisia. Omistusasuntojen kaupoissa nyt on jo ostajilla yleinen kysymys auton latausmahdollisuudesta, ja kielteisessä tapauksessa ostaja häviää vähin äänin. Sähköautot ovat väistämättä tulevaisuutta joten taloyhtiöiden on syytä herätä.
Suomessa on pari miljoonaa omakoti, sekä paritaloa joissa käytännössä kaikissa on latausmahdollisuus, tai ainakin helposti järjestettävissä.
Silti on kaukaa haettu, ja omistajan suurta tyhmyyttä ajaa tyhjällä akulla himaan jos ei latausmahkuja ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole turhaa, jos 2035 jälkeen kuvitellaan myytävän vain sähköautoja. Se 13 v = käytännössä huomenna. Jos et ymmärrä, olet liian nuori ymmärtämään.
Meinaatko oikeesti ettei 13 - vuodessa saataisi autojen latausmahdollisuutta järjestettyä semmoisen haluavalle? Pelkästään parin miljoonan omakotiasujien autot voi ladata heti tänään. Jo pelkästään yleisiä latauspisteitä on tullut kymmenkertainen määrä vuodentakaiseen ja kerrostalojen parkkipaikoilla sama tahti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvin olla näin, että omistajista 90% oma latauspiste.
Mutta on niinkin, että valtaosalla ei ole mitään mahdollisuuksia omaan latauspisteeseen.Valtaosalla on kotona sähköt. Yli 99%:lla. Siitä ei loppupeleissä ole pitkä matka, että sähköt on siellä parkkipaikalla tai katoksessa myös autolla. Typerää liioitella ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosalla on kotona sähköt. Yli 99%:lla. Siitä ei loppupeleissä ole pitkä matka, että sähköt on siellä parkkipaikalla tai katoksessa myös autolla. Typerää liioitella ongelmaa.
Monenkos talon pihassa tai parkkipaikalla on bensa- tai diesel-pumppu?
- Anonyymi
SÄHKÖAUTO.
SÄHKÖAUTO ON TOSELLAKIN PAREMPI POLTTOMOOTTORIAUTOON VERRATTUNA.
SÄHKÖ ON KEVYTTÄ JA ASTIA ON PAINAVA.
POLTTOAINE ON PAINAVAA JA ASTIA ON KEVYT. - Anonyymi
ITÄRAJALLA, KIIHTELYSVAARASSA ON KUULEMA PROJEKTI OLLUT, HUIPPUSALAINEN.
SÄHKÖN SIIRTO ILMAN JOHTIMIA.
JOS ONNISTUAKSEEN, SÄHKÖÄ VÄLITTYISI AUTOMAATTISESTI SUORAAN AUTON AKKUIHIN. VOISI OLLA KÄNNYKÄLLÄ SIIRRETTÄVISSÄKIN. TIETYSTI AUTON OHJELMISTOSTA, OHJELMOINISTA RIIPPUEN.
KAIKKIHAN NYKYÄÄN TOIMIVAT KÄNNYKÄLLÄ JA SÄHKÖLLÄ, TOTTAKAI.
SÄHKÖ ON KEVYTTÄ, EI SE PALJOA PAINA, MASSAA.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812