Tulevaisuus

Anonyymi-ap

Vaikkapa kansallisella tasolla.

Monet normikansalaiset tuntuvat olevan sekä täällä että arkielämässä huolissaan Suomen tulevaisuudesta. Esim. niinkin isoista asioista kuin valtionvelka, sen määrästä ja takaisinmaksukyvystä.

Itseänihän ei huoleta pätkän vertaa. Ihan hyvin voi seuraavakin hallitus olla ns.. velkaelvytys- (vai -ylläpito?) -hallitus.

Luuletteko että yleisellä tasolla lapsettomien suhtautuminen tulevaisuuteen on enemmän tällaista hälläväli -politiikkaa ja lapselliset on enemmän huolissaan?

-keinovaginamies-

43

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En mä itsestäni niin ole huolissani. Mulla on asiat mallillaan ja olen varautunut pahimpaan.

      Muiden "kyllä yhteiskunta maksaa ja hoitaa" -asenne mua huolestuttaa. Otetaan hurjia taloudellisia riskejä ja luotetaan siihen että a) kaikki hoituu niin kuin ennenkin ja b) jollei hoidu, joku muu taho maksaa kaiken.

      Kun suuri osa kansasta elää laput silmillä, jossain kohtaa ollaan isossa pulassa. Rikkaat rikastuu ja keskiluokka romahtaa köyhyyteen. Yhteiskuntarauha, mikä meillä nyt on huippuluokkaa, tulee romahtamaan.

      Hyvässä lykyssä kaikki rullaa velalla vielä näennäisen hyvin kymmenen vuotta tai toisenkin, mutta romahdus on kuitenkin jossain kohtaa edessä. Ehkä ei mun elinaikanani. Naapurin arvaamaton rosvovaltio voi vielä sotkea kuvioita entisestään.

      xLiner

      • Anonyymi

        Oletko ns. preppari?

        Ja ne olennaiset lisäkysymykset:
        1) Oliko niitä lapsia?
        2) Todennäköisesti jäljellä oleva elinikä?

        Omat vastaukset:
        1) Ei
        2) Arviolta n. 30 vuotta.

        Luulen että tuo ykköskohta vaikuttaa huomattavasti siihen mitä ajattelen tulevaisuuden velkakuormasta.
        Toki on muitakin nykyiseen talouteen vaikuttavia tekijöitä, jotka ovat vähän sen suuntaisia, että minun talouteen käy hyvin, jotta valtion budjetti on mahdollisimman iso. Oli se sitten kasattu velkarahalla tai millä rahalla tahansa.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ns. preppari?

        Ja ne olennaiset lisäkysymykset:
        1) Oliko niitä lapsia?
        2) Todennäköisesti jäljellä oleva elinikä?

        Omat vastaukset:
        1) Ei
        2) Arviolta n. 30 vuotta.

        Luulen että tuo ykköskohta vaikuttaa huomattavasti siihen mitä ajattelen tulevaisuuden velkakuormasta.
        Toki on muitakin nykyiseen talouteen vaikuttavia tekijöitä, jotka ovat vähän sen suuntaisia, että minun talouteen käy hyvin, jotta valtion budjetti on mahdollisimman iso. Oli se sitten kasattu velkarahalla tai millä rahalla tahansa.

        -keinovaginamies-

        Kai ne kaikenlaiset tuet ja avustukset kelpaa mullekin, jos tarve tulee tai niitä on mahdollista saada. Ilmaista rahaa.. Mutta vähän itsekkäästi ajateltu, ja lyhytnäköisesti.

        Mun mielestäni olis ihan aiheellista laskea elintasoa.

        Mä toivoisin ihmisiltä enemmän vastuun ottamista omasta elämästään.

        Lapsiin ja ikääni en ota kantaa.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ne kaikenlaiset tuet ja avustukset kelpaa mullekin, jos tarve tulee tai niitä on mahdollista saada. Ilmaista rahaa.. Mutta vähän itsekkäästi ajateltu, ja lyhytnäköisesti.

        Mun mielestäni olis ihan aiheellista laskea elintasoa.

        Mä toivoisin ihmisiltä enemmän vastuun ottamista omasta elämästään.

        Lapsiin ja ikääni en ota kantaa.

        xLiner

        No en nyt ihan tarkoittanut näitä tukia tai avustuksia.

        Täysin itsekkäästihän tämä on ajateltu, mutta ihminen on pohjimmiltaan itsekäs eläinlaji.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en nyt ihan tarkoittanut näitä tukia tai avustuksia.

        Täysin itsekkäästihän tämä on ajateltu, mutta ihminen on pohjimmiltaan itsekäs eläinlaji.

        -keinovaginamies-

        Ihminen on pohjimmiltaan kyllä, mutta käsittääkseni evoluutio ei ole pysähtynyt. Edes ihmisen kohdalla.

        Ymmärtääkseni ihmiseläin erottaa itsensä muusta eläinkunnasta korkeamman tietoisuuden takia, minkä avulla ihminen on ollut kykeneväinen kehittämään itsekkyyden käsitteen, sekä tarvittaessa myös muuttamaan käyttäytymistään.

        Toki ihmisen omien pohjimmaisten viettien tunnistaminen ja käsitteleminen on suhteellisen haastavaa, mutta ei millään tavalla mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en nyt ihan tarkoittanut näitä tukia tai avustuksia.

        Täysin itsekkäästihän tämä on ajateltu, mutta ihminen on pohjimmiltaan itsekäs eläinlaji.

        -keinovaginamies-

        Ehkä ollaan itsekkäitäkin, mutta suurin osa on yhteisöllisiä. Sosiaaliset normit... Jos ajat porukassa vain omaa etuasi, jäät itse yksin, toisten avun ulkopuolelle.

        Isoa osaa ihmisistä koskevasta kriisistä selvitään porukkahengellä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ns. preppari?

        Ja ne olennaiset lisäkysymykset:
        1) Oliko niitä lapsia?
        2) Todennäköisesti jäljellä oleva elinikä?

        Omat vastaukset:
        1) Ei
        2) Arviolta n. 30 vuotta.

        Luulen että tuo ykköskohta vaikuttaa huomattavasti siihen mitä ajattelen tulevaisuuden velkakuormasta.
        Toki on muitakin nykyiseen talouteen vaikuttavia tekijöitä, jotka ovat vähän sen suuntaisia, että minun talouteen käy hyvin, jotta valtion budjetti on mahdollisimman iso. Oli se sitten kasattu velkarahalla tai millä rahalla tahansa.

        -keinovaginamies-

        Tuo palstalla parikymmentä vuotta ruikuttanut femakko on jo päälle 50, kun ei kerran itse sitä suostunut kertomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo palstalla parikymmentä vuotta ruikuttanut femakko on jo päälle 50, kun ei kerran itse sitä suostunut kertomaan.

        Sinäkin vanhenet. Parikymmentä vuotta sitten olit parikymmentä vuotta nuorempi inhottava muiden ihmisten haukkuja.


    • Enpä mäkään jaksa poliitiikasta ja budjeteista olla huolissaan, paitsi omasta. 😄

      Minun mahdollisuudet vaikuttaa on alle sadasosa promillen luokkaa. Äänestämällä en juuri voi vaikuttaa. Täältä susisuolta pääsee eduskuntaan ehkä yksi tai kaksi edustajaa ja luultavasti ne on joko vasemnistosta tai demareista, kun niin on aina ollut.

      Joten matkustajana ollaan ja katsellaan ikkunasta mihin mennään. 😁

      • Anonyymi

        👋
        Vilkuttaa maisemalle makuuvaunuosastolta.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi

        VR - yhteisellä matkalla 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        👋
        Vilkuttaa maisemalle makuuvaunuosastolta.

        -keinovaginamies-

        Vilkutellaan vaan murheille ikkunasta ja nautitaan matkasta. 😄

        Ei kannata riehua suotta, kun ei se mitään vaikuta.

        Ihan sama on kelejäkin manata. Onhan se v.ttumaista hakata harjalla jääkohvaa auton päältä, mutta siinä se on kuitenkin, kun ei malta kevääseen odotella. 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        VR - yhteisellä matkalla 😁

        Vr: llä kannattaa nauttia matkasta, se kun saattaa kestää ja kestää ja kestää ja....


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Vr: llä kannattaa nauttia matkasta, se kun saattaa kestää ja kestää ja kestää ja....

        Nooh, kunhan ei sentään raiteilta suistu, niin kaikki hyvin(?) 😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nooh, kunhan ei sentään raiteilta suistu, niin kaikki hyvin(?) 😅

        Niin, onhan se hyvin kyllä nykyään estetty.

        Sen verran tiedän, ettei monessakaan maassa ole junaturvallisuus sitä luokkaa kuin täällä. Siksipä ne myöhästeleekin hyvin pitkälti. 😊


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Niin, onhan se hyvin kyllä nykyään estetty.

        Sen verran tiedän, ettei monessakaan maassa ole junaturvallisuus sitä luokkaa kuin täällä. Siksipä ne myöhästeleekin hyvin pitkälti. 😊

        Juuri näin. Ainakin tässä suhteessa se myöhästely taitaa olla pienempi paha. 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Ainakin tässä suhteessa se myöhästely taitaa olla pienempi paha. 😊

        Joo, no välillä vois miettiä, että mistä se kiire koostuu. Yleensä sen tekee itse itselleen ja työnantsjalle tms. voi ilmoittaa myöhästymisen syyksi vaikka sen junan myöhästymisen. Niistä kyllä löytyy Vr;ltä tiedot tueksi, jos se siitä kiinni jää, ettei työnantaja usko. 😊


    • En ole lainkaan huolissani tulevaisuudesta. Kiinnostus tulevaisuutta kohtaan rajoittuu asioihin, joita jollakin tavalla ennustan. Kiinnostusta riittää myös menneiden aikojen tulevaisuuksia kohtaan, koska jokainen mennyt aikakin on ollut tulevaisuutta sitä edeltäville ajoille. Monet menneisyyden ratkaisut joita nyt kirotaan on tehty uusi, uljas ja parempi tulevaisuus ajatuksena.

      Kannatan sitä periaatetta, että organisaatioita, yrityksiä, kuntia, valtioita jne. pääsääntöisesti pitäisi johtaa "going concern" oletuksella, eli niin että toimintaa pitäisi jatkaa suunnilleen samassa kokoluokassa eikä ajaa päin seinää. Tähän kuuluisi että esim. menot mitoitettaisiin jollakin tapaa tulojen mukaiseksi aina, koska ei ole näköpiirissä sellaista ihmettä että reaalitaloudessa velat yhtäkkiä muuttuisikin saataviksi.

      Toisaalta kaikki epäjatkuvuuskohdat ovat mielenkiintoisia.

      • Anonyymi

        Historiaa on viisasta aina välillä vilkaista.

        Tässähän on ollut mielenkiintoisia epäjatkuvuuskohtia viimeisen parin vuoden aikana.
        Onko hyvin ennustaminen onnistunut?

        Itse en voi sanoa olevani tyytymätön.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Historiaa on viisasta aina välillä vilkaista.

        Tässähän on ollut mielenkiintoisia epäjatkuvuuskohtia viimeisen parin vuoden aikana.
        Onko hyvin ennustaminen onnistunut?

        Itse en voi sanoa olevani tyytymätön.

        -keinovaginamies-

        Luulen, että käynnissä on myös ihan merkittävä epäjatkuvuuskohta, kun vuosikymmenen nollakorkojen jälkeen ihan uudelle sukupolvelle käytännössä opetetaan mitä korko tarkoittaa. Vielä suuremmalle joukolle huomattava inflaatio on uusi asia. Kaikesta on onneksi kerrottu koulussa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Luulen, että käynnissä on myös ihan merkittävä epäjatkuvuuskohta, kun vuosikymmenen nollakorkojen jälkeen ihan uudelle sukupolvelle käytännössä opetetaan mitä korko tarkoittaa. Vielä suuremmalle joukolle huomattava inflaatio on uusi asia. Kaikesta on onneksi kerrottu koulussa.

        Niinpä. Uusi sukupolvi ei kaikenlisäksi ole ihan uusi. Moni alle nelikymppinen on ottanut miinuskoroilla velkaa asuntoon/taloon pari vuotta sitten satoja tuhansia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Uusi sukupolvi ei kaikenlisäksi ole ihan uusi. Moni alle nelikymppinen on ottanut miinuskoroilla velkaa asuntoon/taloon pari vuotta sitten satoja tuhansia.

        Tätä kuviota pitääkin alkaa paremmin seuraamaan. Aika moni lainahan on säädetty tasaeräiseksi eikä annuiteettilainoissakaan koron nousu pure täydellä teholla. Mutta kumulatiivisesti korkojen maksu on pois kuluttajasektorin muusta kulutuksesta mikä sitten taas on yrityssektorin pienenevää tuloa. Valtio ei oikein voi ryhtyä elvyttämään kun se ei viime vuodet muuta olekaan tehnyt kuin elvyttänyt milloin milläkin verukkeella. Asuntojen ostointo on aika jäissä ja markkinaa ylläpitää vain se että toistaiseksi aika harvan on pakko myydä.

        Ja jos joku sitten ajattelee että korko on paha ja (keskus)pankit ilkeitä, niin muistutan että hyperinflaatio on ihan todellinen ja mahdollinen ilmiö ja aika paljon pahempi kuin se, että jonkun taloudellinen varallisuus painuu pinnan alle.


      • Anonyymi

        Ne on töissä. Yhteiskunta ei anna nykyään muuta mahdollisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne on töissä. Yhteiskunta ei anna nykyään muuta mahdollisuutta.

        Tekosyy.


    • Olen kyllä huolissani valtion tilantesta mutta vielä enemmän ihmisten uskon puutteesta tulevaisuuden suhteen.

      Valtion velan suhteen en ole vielä huolissani määrästä vaan siitä että niin suuri osuus siitä on ns syömävelkaa suhteessa velalla tehtyihin investointeihin joilla toivotaan olevan myös takaisinmaksu edellytyksiä. Hiukan mietityttää myös päättäjien tuleva arvomailma. Jos nuoria jää pois työelämästä mielenterveysongelmien takia samaan aikaan kun mt-palveluihin on vaikea päästä niin nähdäänkö sinne palveluihin tarvittavat lisäeurot investointina vai syömävelkaa kasvattavana kulueränä.

      Vaikka itse olen hyvin kyynis-pessimistinen ihminen niin olen sitä mieltä että kyllä yksi ihminen pystyy asioihin vaikuttamaan jos vaan tahtoa ja toisia huomioivaa asennetta löytyy. Vähän sama neuvo kuin yleisohje kumppanin hakuun; laske rimaa.
      Harva muokkaa näkyvästi omaa maataan, maanosasta nyt puhumattakaan. Entäpä jos aloitetaan pienillä asioilla. Jeesataan työkaveria, naapuria, rakasta siinä vierellä tai jopa joskus vihahenkilöä.
      Jos voimia on niin tuosta laajentaa yhdistystasolle. Työelämästä, harrastuksista, politiikasta taai muista kolmannen sektorin toimijoista varmasti löytyy ponnahduslauta laajemmalle vaikuttamiselle. Äänestäkää tai menkää ehdolle vaaleissa. Kuntavaalit on loistava mahdollisuus, vaikka ei läpi pääse niin saattaa saada lautakuntapaikan. Mahtava paikka verkostoitua ja saada muun ryhmän tuki omille ajatuksille.

      "Luuletteko että yleisellä tasolla lapsettomien suhtautuminen tulevaisuuteen on enemmän tällaista hälläväli -politiikkaa ja lapselliset on enemmän huolissaan?" Epäilen että lapsi-tai perhetilanne on yksi osatekijä. Myös mm ikä, sukupuoli, sosiaalis-ekonominen tausta vaikuttavat mutta enemmän niin että miltä tilanne näytää omalta kohdalta lähitulevaisuudessa. Esim sukupuoli ja/tai työtilanne vaikuttaa siihen nähdäänkö ongelmana ylhäällä odottava lasikatto tai jalan alta mureneva lasi lattia.
      Isossa kuvassa tuntuu että kaikkialla on tuo hälläväli-politiikka (tai klikki-politiikka) muodissa. Tärkeintä ei ole enää asiat tai yhteinen hyvä vaan henkilöbrändi ja myyvät otsikot

      • Anonyymi

        Sinun se pitäisi sinne politiikkaan lähteä, vai oletko jo?

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun se pitäisi sinne politiikkaan lähteä, vai oletko jo?

        -keinovaginamies-

        Olenhan minä vaikuttanut työelämäkysymyksissä sekä työsuojelu että työehtojen sektorilla. Kuntatasolla olen ollut joskus vaaleissa ehdolla mutta en ole tullut valituksi. Mutta vaikka ei ole tullut valituksi niin lautakunnissa olen sitten vaikuttanut.

        Tällä hetkellä käyn puolueen ryhmäkokouksissa jotka pidetään ennen valtuustoja. Sinne tulevat myös puolueen kaupungin hallituksen jäsenet sekä eri lautakuntien edustajat. Toki myös valtuuston jäsenet ovat paikalla. Siellä keskustellaan tulevista asioista ja saa kuulla perustelut jo päätetyistä asioista.


      • Anonyymi

        "Jeesataan työkaveria, naapuria, rakasta siinä vierellä tai jopa joskus vihahenkilöä."

        Ihanasti kirjoitettu 🥰


    • Anonyymi

      Pyydän jo ennalta anteeksi koska luonteeltani olen tutkija eikä tällä aloituksella tai muullakaan lyhyen ajan aivoituksilla ole mitään maapalloa edistävää tai edes haittaavaa aspektia. Eli te lapsettomat sinkut, olkaa rauhassa, ette muuta mitään, eli elämänne oli turha.
      Ne jotka omaavat ajattelukyvyn siitä miten ihmisiä ja ihmismieltä tulisi jalostaa, he nousevatkin arvoon arvaamattomaan. Eivät ne nyt 30-50 vuotiaat jotka ovat jo menettäneet lisääntymishalukkuuden syystä tai toisesta.

      Peace, AV.

      • Anonyymi

        En ole sinkku vaikka lapseton olenkin.
        Lisääntymishalut meni jo alta kaksikymppisenä vaikka muut halut on edelleen kovat.

        Näillä jorinoilla täällä ei maapalloa pelasteta eikä tuhota.
        Muihin näkemyksiisi en viitsi ottaa kantaa, jokainen tekee johtopäätöksensä niistä.

        -keinovaginamies-


    • Anonyymi

      Kyllä täällä palstalla ainakin tuntuu olevan niin päin että palstan perheellisiä ei tunnu kiinnostavan jatkuva velkaantuminen ja eu:lle rahan työntäminen, ei huolestutattanut korona, ei huolestuta kasvanut sodanuhka naton myötä eikä siitä koituvat kustannukset, nyt niitä ei huolestuta kun jo 2025 tulee maksamaan meille semmoiset viitisen miljardia ainakin hiilinielutavoitteisiin pääsemättömyys. Perheellinen porukka on täällä iloista ja murheista vapaa, ne jättää lapsilleen elinkelvottoman maan mutta ei se niitä huoleta pätkääkään.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        Huolestuttaa lapsellisiakin velkaantuminen ja rahan tunkeminen erilaisiin tukiin, se on ihan loputon suo. Mieleen on monta kertaa tullut hajottaa tukisysteemit sellaisiksi kuin 70-luvulla. Sairaspäivärahan taisi saada kunhan oli sairastanut oliko viikon. Työttömyysturva oli ruokaraha, sillä ei kuluista selvinnyt köyhinkään pitkään (köyhätkin säästivät roposistaan), piti jonkunlaista työtä tehdä, etsiä vaikka kiven kolosta, jos muutama lantti maksettiin. Mitään sossun tukia ei saanut vasta kuin ääri hädässä ruokakuponkeja tai vanhuksille puurahaa lämmitykseen talvella.

        Nykyään kävi töissä tai ei pitäisi saada kaikki kuin itsestään. Sen kun on vaan ja möllöttää. Ai niin ja somessa valittaa kurjuuttaa.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huolestuttaa lapsellisiakin velkaantuminen ja rahan tunkeminen erilaisiin tukiin, se on ihan loputon suo. Mieleen on monta kertaa tullut hajottaa tukisysteemit sellaisiksi kuin 70-luvulla. Sairaspäivärahan taisi saada kunhan oli sairastanut oliko viikon. Työttömyysturva oli ruokaraha, sillä ei kuluista selvinnyt köyhinkään pitkään (köyhätkin säästivät roposistaan), piti jonkunlaista työtä tehdä, etsiä vaikka kiven kolosta, jos muutama lantti maksettiin. Mitään sossun tukia ei saanut vasta kuin ääri hädässä ruokakuponkeja tai vanhuksille puurahaa lämmitykseen talvella.

        Nykyään kävi töissä tai ei pitäisi saada kaikki kuin itsestään. Sen kun on vaan ja möllöttää. Ai niin ja somessa valittaa kurjuuttaa.

        - Sheena

        Äläpä huoli, vanhaan ollaan palaamassa pikkuhiljaa... 😄

        xLiner


    • Anonyymi

      Ihan sama kunhan seuraava hallitus laittaa vihervasemmiston kärsimään olen tyytyväinen. Kerran kahtia ollaan jaettu kansa, niin sitten toimet sen mukaan.

    • Anonyymi

      Huolestujana olen tietysti huolissani. Lähinnä siitä, että yhteiskunnalta odotetaan aivan liikaa. Yhteiskunta jakelee erilaisia tukia ja palveluita turhan holtittomasti, jopa velkarahalla, ei hyvä.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Hienoa.
        Suomalainen perusluonne on nimen omaan tämä huolestuja.

        Sulla taisi niitä lapsia olla? Ihan vain tätä gallup-tutkimusta varten kysyn :)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa.
        Suomalainen perusluonne on nimen omaan tämä huolestuja.

        Sulla taisi niitä lapsia olla? Ihan vain tätä gallup-tutkimusta varten kysyn :)

        -keinovaginamies-

        Aivan, suomalaisuuteen kuuluu huolestuminen! (Randomin testissä olin oikein epäsuomalainen 🤔) Huolestuminen on myös geeneissä, kuuluu selviytymiseen.

        Lapsia on, joskin kaikki aikuisia. Olen oppinut olemaan vähemmän huolissani. Jatkuva huolestuneisuus on rankkaa ja pidemmän päälle kuormittavaa, siten vaarallista terveydelle. Eniten olen huolissani yksinäisistä vanhuksista ja liikuntakyvyttömistä. Ja yhteisöllisyyden puutteesta tietysti.

        - Sheena


    • En oikein usko, että huolehtimisen osalta on mainittavaa eroa lapsellisten ja aikuismaisten välillä :)
      Varmaan molemmat on keskimäärin yhtä huolissaan tai huolettomia vaikkapa valtion velkaantumisesta. Enemmän luultavasti korreloi taloustietämys ja käytettävissä oleva vapaa-aika.

      Itsessään valtion velkaantumisen osalta voi rauhassa sylkäistä olkansa yli, kun kaikki riippuu täysin EU:sta. Meikäläinen hallitus voi toki hiukan soppaa hämmentää omin lupinensa, mutta varsin vähän. Ja niin pitkään kun EU:ssa suuremassa velkakusessa ovat Italia, Espanja ja Ranska, niin EU:n höveli velkapolitiikka ei mainittavammin muutu.

    • Ei jaksa kiinnostaa. Lähden kohta hukuttamaan itseni töihin.

    • Anonyymi

      On hauskaa katso kun asuntovelalliset joutuu myymään asuntonsa tappiolla tulevaisuudessa. Ja jotkut menettää asuntonsa pankille kokonaan koska eivät kykene korkoja maksamaan eikä lainaansa. Suomen tulevaisuus on aika synkkä. Valtiolla on velkaa niin paljon että on pakko säästää ja ja se tarkoittaa esimerkiksi ettei työpaikkoja synny kovin paljoo. Hallitus syytänyt miljardeja ulkomaille eikä ole kehittänyt kotimaata juuri ollenkaan.

      • Anonyymi

        Asunto on kulutushyödyke. Liian paljon ajattelutapaa, että se on sijoitus.


    • Anonyymi

      Eiköhän hallitus hoida niin että suomalaisllle tulee kurjuutta lisää Kokoomus kun pääsee valtaan niin näette että rahaa menee ulkomaille eikä suomalaisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe