Kauheet takavalot

Anonyymi-ap

No nyt on mennyt överiksi jotkut fillarin takavalot. Ajelin autolla töihin ja edellä meni auto johon oli unohtunut takasumari päälle ja tottakai se häikäisee. Auton sumari kalpeni kyllä kun pyörätiellä ajeli joku uuden takavalon kanssa, se oli paljon kirkkaampi kuin auton sinänsä häikäisevä valo, ei mitään tolkkua.

23

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa ei ole pyörän valoille kummempia säädöksiä. Niinpä meillä saa käyttää valoja, jotka on tarkoitettu metsässä ajamiseen eli valokuvio on täysin rajaamaton. Pahimpia ovat ne pyöräilijät, jotka vielä laittavat valonheittimensä vilkulle ja näin varastavat kaiken huomion.

      • Anonyymi

        Ja myös ne, jotka käyttävät valtavan kirkkaita otsalamppuja, jotka sojottavat ihan minne sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös ne, jotka käyttävät valtavan kirkkaita otsalamppuja, jotka sojottavat ihan minne sattuu.

        Sääntö sanoo "eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin". TLL 49 § 2

        Tuossa lainsäätäjä on saanut kikkailluksi niin, ettei puhuta ajovaloista. Sellaisia ei vaadita polkupyörään tai muuhun ei-moottoriajoneuvoon. Siksi niitä on myös vaikeampi valvoa. Vilkku-välkyt pitäisi kyllä kitkeä pois, "näyttävä" ei ole "näyttävä tai vilkuttava".

        Laissa ei suoraan sanota, että valojen käyttö ei saa olla muita häiritsevää. Sellainen sääntö on kaukovalojen käyttämisessä, mutta kun pyörässä ei ole ajovaloja ja valaisin saa olla kiinnitetty kuljettajaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääntö sanoo "eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin". TLL 49 § 2

        Tuossa lainsäätäjä on saanut kikkailluksi niin, ettei puhuta ajovaloista. Sellaisia ei vaadita polkupyörään tai muuhun ei-moottoriajoneuvoon. Siksi niitä on myös vaikeampi valvoa. Vilkku-välkyt pitäisi kyllä kitkeä pois, "näyttävä" ei ole "näyttävä tai vilkuttava".

        Laissa ei suoraan sanota, että valojen käyttö ei saa olla muita häiritsevää. Sellainen sääntö on kaukovalojen käyttämisessä, mutta kun pyörässä ei ole ajovaloja ja valaisin saa olla kiinnitetty kuljettajaan...

        Tieliikennelaki on vain yksi palanen. Traficomin määräys vaikuttaa myös.

        TRAFICOM/46396/03.04.03.00/2020
        https://www.finlex.fi/data/normit/46694/01_L-luokan_rakenne_ja_varusteet.pdf

        Sielläkään ei tosin oteta kantaa valojen häikäisyyn. Tosin maalaisjärki kertoo sen, ettei pidä häikäistä muita liikenteessä. Kaikilla ei vain valitettavasti tarpeeksi järkeä ole.


    • Anonyymi

      Huomiota huomiota polkupyöräilijät vaatiikin. Hölmöt autoilijat huomaa muuten mitään.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, kunnon valonheitin maksimiasetuksille etenkin kaupunkiajossa. Saahan sen kytkettyä sitten pienemmälle asetukselle kun turvallisempi ajorata.


    • Anonyymi

      Valoilla ei saa häikäistä muita liikenteessä. Valojen suuntaus on tärkeä asia myös pyöräilijöiden osalta.

      • Anonyymi

        Nykypäivän autojen LED-valot nimenomaan häikäisevät siten, ettei eteensä näe, ei autoilija, eikä kukaan muukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivän autojen LED-valot nimenomaan häikäisevät siten, ettei eteensä näe, ei autoilija, eikä kukaan muukaan.

        Jos ne onkin vielä xenoneita? Led on melkoisen kallis vaihtoehto autonvaloiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ne onkin vielä xenoneita? Led on melkoisen kallis vaihtoehto autonvaloiksi.

        Asia on nimenomaan päinvastoin. Halvimmissakin autoissa on nykyisin VAIN Full LED -ajovalot ja suurimmassa osassa kaukovaloavustin, joka toimii miten sattuu. Vain häikäisy on varmaa.


    • Anonyymi

      Aina valitetaan kun pyöräilijät ei käytä valoja, sitten kun käytetään, on se liian kirkas.

      • Anonyymi

        Valitetaan pikemminkin siitä, kun joidenkin omat aivot eivät ohjaa tarpeeksi. Fiksut ymmärtävät toimia järkevästi ilman lakeja ja sääntöjä. Tyhmiä varten on sitten kaikenlaisia sääntöjä ja lakeja, mutta monet heistä eivät osaa toimia oikein siitäkään huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitetaan pikemminkin siitä, kun joidenkin omat aivot eivät ohjaa tarpeeksi. Fiksut ymmärtävät toimia järkevästi ilman lakeja ja sääntöjä. Tyhmiä varten on sitten kaikenlaisia sääntöjä ja lakeja, mutta monet heistä eivät osaa toimia oikein siitäkään huolimatta.

        Autoilijoiden aivot eivät ohjaa tarpeeksi eivätkä ymmärrä toimia järkevästi ilman lakeja ja sääntöjä. . Siksi täytyy pyöräilijöiden käyttää kirkasta valoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden aivot eivät ohjaa tarpeeksi eivätkä ymmärrä toimia järkevästi ilman lakeja ja sääntöjä. . Siksi täytyy pyöräilijöiden käyttää kirkasta valoa.

        Kirjoituksesi on hyvä esimerkki aiheeseen liittyen. Fiksu ymmärtää valojen kirkkauden ja suuntauksen päälle.


    • Anonyymi

      Ja kun joutuu ajamaan sitten sen elvetinmoisen takavalon perässä......
      Eikö sitä älyä voisi ihan itse käyttää? Tai kun sitä ei käytä niin ennenpitkää sitä varten on tehtävä lakipykälät ja taas kilpavarustelijaa harmittaa.

      • Anonyymi

        Tarkoittanet autoilijan sumuvaloa. Se on tosiasn ärsyttävän kirkas punainen, ja sitä hölmöimmät käyttää jo lumisateessakin, tai muuten vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittanet autoilijan sumuvaloa. Se on tosiasn ärsyttävän kirkas punainen, ja sitä hölmöimmät käyttää jo lumisateessakin, tai muuten vaan.

        Monet pyörän takavalot ovat juuri samanlaisia häikäisijöitä kuin autojen takasumarit


    • Anonyymi

      Muinoin, kun pyörien valoihin liittyviä asetuksia tehtiin, olivat käytössä hehkulamppuihin perustuvat valaisimet, jotka saivat virtansa joko dynamosta tai patterista. Eivät häikäisseet olivat ne suunnattu miten tahansa.

      Takavalo on ollut pakollinen vasta pari vuotta. Kun tämä lakimuutos tehtiin, olisi voinut muokata valosäännöksiä ajan tasalle. Esimerkiksi Saksassa ja Tanskassa pyörissä käytettävien valojen pitää olla tieliikennehyväksyttyjä eli esimerkiksi valokuvio on rajattu.

      Tietysti joku voisi opastaa pyöräilijöitä valaisimen valinnassa ja suuntauksessa. Tämä, niin kuin muukaan liikenneneuvonta ei tunnu nykyään kiinnostavan ketään. Niinpä sitten pyöräillään valaistullakin väylillä 5 000 lumenin etuvalo loivasti yläviistoon törröttäen.

      • Anonyymi

        Ei ole muinoin säädetty vaan laki on pari vuotta sitten uudistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole muinoin säädetty vaan laki on pari vuotta sitten uudistettu.

        Myös Traficomin normi on uusittu.

        Tieliikenne: Kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen, nelipyörien, niiden perävaunujen sekä kevyiden sähköajoneuvojen rakenne ja varusteet
        https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46694

        Yläreunan pdf kautta aukeaa itse sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Traficomin normi on uusittu.

        Tieliikenne: Kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen, nelipyörien, niiden perävaunujen sekä kevyiden sähköajoneuvojen rakenne ja varusteet
        https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/46694

        Yläreunan pdf kautta aukeaa itse sisältö.

        Parasta tuossa on, että tajuttiin pääosan heijastimista olevan nykyään kiinni pyöräilijän asusteissa, ei itse pyörässä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyllä tuollaisen vaatiikin jotta tulee nähdyksi. Olen itsekin harkinnut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2708
    2. 171
      2121
    3. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1426
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      125
      1384
    5. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1326
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      30
      1217
    7. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      78
      1181
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      47
      1154
    9. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    10. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1088
    Aihe