Menikö tämä oikein? Jaetaanko nyt apua niille jotka sitä eniten tarvitsevat?
Aalto-yliopiston vanhempi tutkija Iivo Vehviläinen kertoo nyt, ketkä ovat uuden tuen hyötyjät, häviäjät ja väliinputoajat.
–Tuki suosii niitä kuluttajia, joiden sähkölaskut ovat isommasta päästä, koska 100 euron omavastuu leikkaa kaikkein pienimmät kulutukset pois, ja yläraja leikkaa kaikista suurimpien sähkölaskujen maksajat pois, Vehviläinen kertoo.
Tutkijan mukaan tuesta euromääräisesti eniten hyötyvät henkilöt ovat hyvätuloisia eli yli 70 000 euroa vuodessa tienaavia asuntokuntia.
–Määrällisesti eniten tukea saavat hyvätuloiset asuntokunnat. Myös rahamäärällä mitattuna tuesta hyötyvät kaikkein eniten hyvätuloiset, Vehviläinen sanoo.
Aalto-yliopiston tutkijan mukaan euromääräisesti laskettuna yli puolet hallituksen päättämästä sähkötuesta kohdentuu yli 70 000 euroa tienaaville asuntokunnille eli hyvätuloisimmalle neljännekselle suomalaisista.
–Kaikista pienituloisimmalle kymmenykselle tukea menee vähiten. Sen jälkeen tukisummat kasvavat tasaisesti tulojen kasvaessa, ja kaikista suurituloisimman kymmenyksen kohdalla tuki nytkähtää vielä hieman ylös, Vehviläinen sanoo.
Tuohan kannustaa asumaan 300 neliöisessä sähkölämmityksen alla olevassa talossa?
Sähkön hinta ja avustukset
80
104
Vastaukset
- Anonyymi
Prseestähän tuo on, mutta jos lähdetään selvittelemään hakemuksissa ihmisten tuloja, siitä taitaisi seurata sellainen parperisota, että käsittelijöiden palkkoihin kuluisi pian enemmän rahaa kuin tukiin.
xLiner- Anonyymi
Sekin vielä, että hyväosaisilla on tietoa, taitoa ja energiaa hakea noita tukia. Toisin kuin niillä, jotka tukea eniten tarvitsisivat.
Jos tuolla tuella estetään ihmisten maksukyvyttömiksi ajautuminen, niin kyllä se mulle kelpaa tässä vaiheessa. Toivottavasti varautuvat paremmin tulevaisuudessa, koska suuren joukon avustaminen rahallisesti tuskin on pitkän päälle kestävää. Tai ehkä yhteiskunta kehittelee paremman tukisysteemin, paremmalla ajalla...
xLiner - Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17678276W
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Taitaa kaikista huonotuloisimpien sähkölaskut mennä suoraan sossun maksettavaksi (ja hyvä niin). Vaikeampaa lienee heillä, jolla on pienet tulot, mutteivät ole sossun asiakkaana esim. monet eläkeläiset ja pienipalkkaista palvelutyötä tekevät erityisesti lapsiperheet.
- Anonyymi
Saavatko kurpat tukea sähkölaskuihin?
Anonyymi kirjoitti:
Saavatko kurpat tukea sähkölaskuihin?
Tällä kurpalla ei ole ollut asiaa sossun luukulle eikä asiakkuuden kriteerit täyty eikä siis tukea sitä kautta. Eikä sähkölasku ylitä todennäköisesti 100e/kk edes talvella (kaukolämpö), vaikka lasku on tietysti iso entiseen verrattuna. Ennen okt:ssa lasku oli helposti satasia, vaikka sähkö maksoi kymmenesosan tämän hetkisestä.
- Anonyymi
Mielestäni nykyinen hallitus on jakanut todella paljon rahaa kertakorvausperusteisesti ja sitä on jaettu nyt ajalle Joulu-tuleva Maaliskuu 1,5 miljardin euron verran.
Tupla lapsilisä ja nyt tämä avustus sähkömaksuihin.
Tuo ei tietenkään voi olla kestävä malli.
Lapsiperheiden hyvinvointia ei paljon auta tuo lapsilisä tuplana, ne rahat on varmasti syöty jo kahden seuraavan kuukauden aikana, sama se on tuon sähkön hinnan kanssa.
Sähkön hintahan ei laske jos kulutusta tuetaan, tulisi keksiä muita ratkaisuja.
Periaatteessa Suomessahan on jo asumisessa neliöperusteinen avustusmalli jota kutsutaan asumistueksi. Ihmisille on siis määritelty maksimi asuinneliöt joiden perusteella tukea voidaan maksaa. Ihmiset itse arvioivat haluavatko maksaa tai ovatko kyvykkäitä maksamaan väljemmästä asumisesta ihan itse.
Kohtuutontahan se olisi jos 75 000 euroa vuodessa tienaavalle annettaisiin 700 euron asumistuki vain sen vuoksi että hän olisi itse valinnut asuvansa 250 neliön kokoisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa ihan yksin. Neliöperusteinen rajoittaa yhden ihmisen energiankäyttöä koska onhan se lämmitys suurin huonekasvipäästöjä aiheuttava energiasyöppö.
Tämä päätös ei ainakaan edistä sitä pyhintä tavoitetta maapallon pelastamiseksi.
Onhan tulevaisuudessakin sähkönhinta korkealla juurikin tuulivoimaloiden ja aurinkoenergioiden ajatusmallissa.
AV- Anonyymi
"Tämä päätös ei ainakaan edistä sitä pyhintä tavoitetta maapallon pelastamiseksi.
Onhan tulevaisuudessakin sähkönhinta korkealla juurikin tuulivoimaloiden ja aurinkoenergioiden ajatusmallissa."
Itse en ole allekirjoittanut tälläistä tavoitetta enkä näe että tätä tavoitetta saavutetaan ihmisiä kiusaamalla ja heidät kurjistamalla. Jos haetaan korkeampia tavoitteita silloin ihmiset pitää ennemminkin vapauttaa niin että heillä on aikaa ja mielenrauhaa ajatella oman navan ulkopuolelta.
Jos suistamme ihmisten elämän lokaan se yksinkertaisesti lisää itsekkyyden määrää maailmassa; nälkäinen väsynyt ihminen ei piittaa tästä planeetasta vaan itsestään. Ainoa tapa saada ihmiset mukaan oikeasti on kohdella heitä reilusti ja turvata heidän peruselämänsä ja heidän elämänsä ja tekemisiensä mielekkyys. "Ilmastotavoitteet" eivät voi olla syy ryöstää ja kusta ihmisten niskaan.
- Anonyymi
Miksi vain niitä pitäisi auttaa jotka tarvitsevat apua "eniten"?
Tämähän johtaa siihen että rukkaset tippuvat kaikilta joilla ei mene riittävän hyvin, koska apua saadakseen on oltava ainakin näennäisesti kusessa.
Yhteiskunnan tehtävä on hyödyttää jäseniään ja yhteiskunnan jäsenten tehtävä on hyödyttää yhteiskuntaa. Tämä energiatuki on aivan selkeästi tarpeellinen tässä tilanteessa ja se suojaa ennenkaikkea yhteisön koheesiota - toimeentulotuki on viimesijainen tuki joka koskee kaikkia, muut tuet ovat yhteisön organisoimista ja tasapainottamista ja varmistamista varten.
Yhteisömme ei voi toimia niin että ajatellaan että tukea ei tarvi kuin "kaikkein köyhimpiä" koska se voi johtaa siihen että kohta täällä mitään muuta ei sitten olekaan kuin niitä kaikkein köyhimpiä. Poikkeuksellisissa tilanteissa yhteisön aivan perustehtävä on tasoitella tilanteessa terävimmät kulmat. Tälläinen energiatuki on verotulojen palauttamista niille jotka sitä ovat maksaneet tilanteessa jossa tälläistä palautusta tarvitaan, se onkin sitten niitä harvoja asioita jotka tulonsiirtojen maassa viestivät että maksetut verot koskevat myös veroa maksaneita itseään.
Eikä ihmisiä voida syyttää siitä että heillä on sähkölämmitteinen talo; jälkiviisaana voidaan kysyä että olisiko tuki pitänyt antaa 10 vuotta sitten lämmitysmuodon vaihdostukena eikä nyt aivan myöhässä suorana kilowattieuroina? "Ajan henki" ei voi koitua ihmisten tappioksi.
Terveisin,
Sähkö kuuluu vuokraan ja asia ei koske minua kuin yhteisöfilosofiselta kannalta- Anonyymi
_Miksi vain niitä pitäisi auttaa jotka tarvitsevat apua "eniten"?
Tämähän johtaa siihen että rukkaset tippuvat kaikilta joilla ei mene riittävän hyvin, koska apua saadakseen on oltava ainakin näennäisesti kusessa."
Hyvä pointti. Nytkin on tapauksia, joiden ei kannata mennä palkkatöihin, koska tuet ja avustukset takaavat lähes saman toimeentulon mitään tekemättä.
Raja täytyy kuitenkin vetää aina johonkin ja aina osa porukasta keikkuu tukirajan molemmin puolin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
_Miksi vain niitä pitäisi auttaa jotka tarvitsevat apua "eniten"?
Tämähän johtaa siihen että rukkaset tippuvat kaikilta joilla ei mene riittävän hyvin, koska apua saadakseen on oltava ainakin näennäisesti kusessa."
Hyvä pointti. Nytkin on tapauksia, joiden ei kannata mennä palkkatöihin, koska tuet ja avustukset takaavat lähes saman toimeentulon mitään tekemättä.
Raja täytyy kuitenkin vetää aina johonkin ja aina osa porukasta keikkuu tukirajan molemmin puolin.
xLinerNo itse olen se joka on melkolailla tukirajalla ja mietin että miksi ihmeessä käyn töissä kun kustannusten jälkeen käteen jää suunnilleen se mitä saisin aivan suorana tukena yhteiskunnalta, vaikka palkka euroissa on isompi niin työssä käynti tarvitsee autoa joka aiheuttaa nykyisin niin paljon kustannuksia että työn hyöty valuu kumijalan seisottamiseen pihassa ja ympyrä sulkeutuu siihen että koko rotiskon olemassaolo on työssäkäyntiä varten. Ja tämä tilanne kyllä vaikuttaa myös työmotivaatioon, kun palkitsevuuden tunnetta ei ole niin ei ole kiinnostusta tehdä työtään hyvin ja työantajan nillitys kaikuu kuuroille korville - jos hän pistää pihalle niin minä en siitä kärsi, auto seisontaan.
Sinänsä itselleni ei ole mitään väliä tuleeko elämänlaatu tuista vai työstä ja millä suhteella - palkitsevuus voidaan laskea aivan suoraan kaavasta sisääntulevat nettopalkka tukieurot miinus perus elinkustannukset. Siinä on loppusummana kulutusvara joka kertoo onko työ kannattavaa.
Yksi mitä suosittelisin on se että ne joilla ei ole pääomatuloja ja palkka on alle 70% kansallisesta mediaanista saisivat irtisanoutua työstään ilman karensseja, ilman vaikutusta tukiin ja ilman irtisanomisaikaa milloin tahansa pelkällä omalla ilmoituksellaan ja suoraan työkkäriin työnhaku auki samana päivänä ja toimeentulotuki myönnetään nikottelematta jos sitä tarvitaan. Tällä tavalla taataan että työvoimaa ei käytetä hyväksi silmittömästi koska heillä on oikeus haistattaa vitut työlle jota eivät koe palkitsevaksi tai ehdoiltaan reiluksi; työnantajien olisi pelattava työntekijän eduksi eivätkä he voisi ratsastaa sillä ajatuksella että työntekijän on pakko tehdä paskatyötä koska muuten hän tippuu tyhjän päälle.
Tämä ei lisää tuen tarvitsijoiden määrää edes keskipitkällä aikavälillä, vaan se luo työmarkkinoita joilla työstään saa jollain tasolla järkevän korvauksen. Tämä puolestaan jos sitoo työntekijän työhönsä paljon paremmin, lisää tuottavuutta ja osaamista ja siten yhteisön kokonaishyvää. Työntantajat joutuvat etsimään sellaiset toimintamuodot jossa tuotetaan oikeaa arvoa eikä ratsasteta toisten paskalla tilantella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No itse olen se joka on melkolailla tukirajalla ja mietin että miksi ihmeessä käyn töissä kun kustannusten jälkeen käteen jää suunnilleen se mitä saisin aivan suorana tukena yhteiskunnalta, vaikka palkka euroissa on isompi niin työssä käynti tarvitsee autoa joka aiheuttaa nykyisin niin paljon kustannuksia että työn hyöty valuu kumijalan seisottamiseen pihassa ja ympyrä sulkeutuu siihen että koko rotiskon olemassaolo on työssäkäyntiä varten. Ja tämä tilanne kyllä vaikuttaa myös työmotivaatioon, kun palkitsevuuden tunnetta ei ole niin ei ole kiinnostusta tehdä työtään hyvin ja työantajan nillitys kaikuu kuuroille korville - jos hän pistää pihalle niin minä en siitä kärsi, auto seisontaan.
Sinänsä itselleni ei ole mitään väliä tuleeko elämänlaatu tuista vai työstä ja millä suhteella - palkitsevuus voidaan laskea aivan suoraan kaavasta sisääntulevat nettopalkka tukieurot miinus perus elinkustannukset. Siinä on loppusummana kulutusvara joka kertoo onko työ kannattavaa.
Yksi mitä suosittelisin on se että ne joilla ei ole pääomatuloja ja palkka on alle 70% kansallisesta mediaanista saisivat irtisanoutua työstään ilman karensseja, ilman vaikutusta tukiin ja ilman irtisanomisaikaa milloin tahansa pelkällä omalla ilmoituksellaan ja suoraan työkkäriin työnhaku auki samana päivänä ja toimeentulotuki myönnetään nikottelematta jos sitä tarvitaan. Tällä tavalla taataan että työvoimaa ei käytetä hyväksi silmittömästi koska heillä on oikeus haistattaa vitut työlle jota eivät koe palkitsevaksi tai ehdoiltaan reiluksi; työnantajien olisi pelattava työntekijän eduksi eivätkä he voisi ratsastaa sillä ajatuksella että työntekijän on pakko tehdä paskatyötä koska muuten hän tippuu tyhjän päälle.
Tämä ei lisää tuen tarvitsijoiden määrää edes keskipitkällä aikavälillä, vaan se luo työmarkkinoita joilla työstään saa jollain tasolla järkevän korvauksen. Tämä puolestaan jos sitoo työntekijän työhönsä paljon paremmin, lisää tuottavuutta ja osaamista ja siten yhteisön kokonaishyvää. Työntantajat joutuvat etsimään sellaiset toimintamuodot jossa tuotetaan oikeaa arvoa eikä ratsasteta toisten paskalla tilantella.Tulee mieleen, että sun tilanteessasi tai muiden rajalla roikkuvien tilanteessa saattaisi löytyä vapaus vuokratyöfirman kautta työskentelystä. Karenssi on helpompi välttää, kun asiakasfirma ei vaan tarvitse enää työntekijää ts. itse ilmoitat ettet jatka. Reilut firmat kuulemma kirjoittavat työtodistukseen, että työt loppuivat.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No itse olen se joka on melkolailla tukirajalla ja mietin että miksi ihmeessä käyn töissä kun kustannusten jälkeen käteen jää suunnilleen se mitä saisin aivan suorana tukena yhteiskunnalta, vaikka palkka euroissa on isompi niin työssä käynti tarvitsee autoa joka aiheuttaa nykyisin niin paljon kustannuksia että työn hyöty valuu kumijalan seisottamiseen pihassa ja ympyrä sulkeutuu siihen että koko rotiskon olemassaolo on työssäkäyntiä varten. Ja tämä tilanne kyllä vaikuttaa myös työmotivaatioon, kun palkitsevuuden tunnetta ei ole niin ei ole kiinnostusta tehdä työtään hyvin ja työantajan nillitys kaikuu kuuroille korville - jos hän pistää pihalle niin minä en siitä kärsi, auto seisontaan.
Tämä ei lisää tuen tarvitsijoiden määrää edes keskipitkällä aikavälillä, vaan se luo työmarkkinoita joilla työstään saa jollain tasolla järkevän korvauksen. Tämä puolestaan jos sitoo työntekijän työhönsä paljon paremmin, lisää tuottavuutta ja osaamista ja siten yhteisön kokonaishyvää. Työntantajat joutuvat etsimään sellaiset toimintamuodot jossa tuotetaan oikeaa arvoa eikä ratsasteta toisten paskalla tilantella.Olen itsekin ollut joskus tosi kauan sitten samanlaisessa tilanteessa, että tuilla olis elänyt helpoiten. Mä olen kuitenkin halunnut aina tulla itsenäisesti toimeen, ja sellainen oppi on tullut kotoakin. Ja olihan siitä työn tekemisestä hyötyä myöhemmin, työllistyin hyvin sen jälkeen.
Vähän sivuun, mutta luin hetki sitten jostain nettilehdestä "luterilaisessa työmoraalista". Tunnistan itseni siitä, eikä se taida olla kovin hyvä juttu.. 😬
xLiner
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen itsekin ollut joskus tosi kauan sitten samanlaisessa tilanteessa, että tuilla olis elänyt helpoiten. Mä olen kuitenkin halunnut aina tulla itsenäisesti toimeen, ja sellainen oppi on tullut kotoakin. Ja olihan siitä työn tekemisestä hyötyä myöhemmin, työllistyin hyvin sen jälkeen.
Vähän sivuun, mutta luin hetki sitten jostain nettilehdestä "luterilaisessa työmoraalista". Tunnistan itseni siitä, eikä se taida olla kovin hyvä juttu.. 😬
xLiner
xLinerItse olen kehittämässä itselleni pakanallista työmoraalia kovaa vauhtia.
- Anonyymi
On itsestäänselvyys että autetaan vain niitä, joilla on oikeasti suuri sähkölasku, koska kaikkien tukemiseen ei rahat riitä.
Alle 100 euron sähkölasku ei ole suuri. Jos on kovin pienituloinen, sossu maksaa sähkölaskun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen itsekin ollut joskus tosi kauan sitten samanlaisessa tilanteessa, että tuilla olis elänyt helpoiten. Mä olen kuitenkin halunnut aina tulla itsenäisesti toimeen, ja sellainen oppi on tullut kotoakin. Ja olihan siitä työn tekemisestä hyötyä myöhemmin, työllistyin hyvin sen jälkeen.
xLiner
xLinerTyömoraali on hyvä juttu. Toivottavasti valtiovalta tajuaa vähentää ihmisten turhaa tukemista jos vaikka millaisilla tuilla. Työttömyystuki on typerin samaan aikaan kun on työvoimapula. Sitten rahdataan ulkomailta työntekijöitä, tulee uusia tuen saajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työmoraali on hyvä juttu. Toivottavasti valtiovalta tajuaa vähentää ihmisten turhaa tukemista jos vaikka millaisilla tuilla. Työttömyystuki on typerin samaan aikaan kun on työvoimapula. Sitten rahdataan ulkomailta työntekijöitä, tulee uusia tuen saajia.
No orjakapinat ovat aivan vitun hieno juttu. Jos työttömyystukea ei olisi niin ihmiset olisivat aivan täysin työnantajien mielivallan alaisuudessa. Itse katsoisin tuossa kohtaa että mitään yhteiskuntaa ei ole vaan kyseessä on kaikkien riisto kaikkia vastaan ja silloin sinusta tulisi välittömästi pidäkkeettömän riistoni kohde.
Jos asiallista työtä ei olisi niin kiristys, uhkailu ja ryöstö olisivat ihan toimivat tavat kiipeillä yhteisössä; toimeentulo olisi kirjaimellisesti omassa kädessä ja nämä negatiiviset tavat olisivat tuottoisampia kuin "olla kiitollinen vähästä" ja tehdä jotain merkityksetöntä pennihommaa ja voida kurjasti. Jos joutuu vankilaan niin se ei eroa tuettomasta köyhyydestä mitenkään; istut kopissa tekemättä mitään ja omistamatta mitään ja kykenemättä osallistumaan talousperustaiseen "normaalielämään".
Ainoa tapa järkeistää yhteisön työtä on taata työstä yhteisöön osallistuva korvaus. Työttömyyskorvauksia tarvitaan kompensoimaan sitä että yhteisö ei ole hoitanut tätä puolta yhteisön järkevästä toiminnasta kunnolla. Siksi kyseessä on korvaus eikä mikään palkka, vahingonKORVAUS siitä että yhteisö ei ole hoitanut työelämää ja osallisuutta kuntoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No orjakapinat ovat aivan vitun hieno juttu. Jos työttömyystukea ei olisi niin ihmiset olisivat aivan täysin työnantajien mielivallan alaisuudessa. Itse katsoisin tuossa kohtaa että mitään yhteiskuntaa ei ole vaan kyseessä on kaikkien riisto kaikkia vastaan ja silloin sinusta tulisi välittömästi pidäkkeettömän riistoni kohde.
Jos asiallista työtä ei olisi niin kiristys, uhkailu ja ryöstö olisivat ihan toimivat tavat kiipeillä yhteisössä; toimeentulo olisi kirjaimellisesti omassa kädessä ja nämä negatiiviset tavat olisivat tuottoisampia kuin "olla kiitollinen vähästä" ja tehdä jotain merkityksetöntä pennihommaa ja voida kurjasti. Jos joutuu vankilaan niin se ei eroa tuettomasta köyhyydestä mitenkään; istut kopissa tekemättä mitään ja omistamatta mitään ja kykenemättä osallistumaan talousperustaiseen "normaalielämään".
Ainoa tapa järkeistää yhteisön työtä on taata työstä yhteisöön osallistuva korvaus. Työttömyyskorvauksia tarvitaan kompensoimaan sitä että yhteisö ei ole hoitanut tätä puolta yhteisön järkevästä toiminnasta kunnolla. Siksi kyseessä on korvaus eikä mikään palkka, vahingonKORVAUS siitä että yhteisö ei ole hoitanut työelämää ja osallisuutta kuntoon.Ja sitten tästä "työvoimapulasta".
Omalla työnantajallani on työvoimapula ja hän on tasan tarkkaan itse syyllinen siihen.
Perusosaajat eivät kelpaa, ammattilaiselle ei haluta maksaa käypäistä palkkaa, työvälineet ovat surkeat, työnantajan velvoitteista ei piitata paskankaan vertaa, palkkakuitteja ei saa kuin kitisemällä parikuukautta putkeen, päivärahoja ja ylityökorvauksia ei saa vaikka näitä vaaditaan tehtäväksi. Ja sitten niitä töitä mitä annetaan ei organisoida kunnolla tai ole suunniteltu asiallisesti.
Se että yrittäjä kirjaimellisesti itse sabotoi omaa yritystoimintaansa antamalla kaiken olla retuperällä ei ole syy syyttää työhalukkaita, etenkään osaajia - siitä että he eivät halua osallistua tuohon sontaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten tästä "työvoimapulasta".
Omalla työnantajallani on työvoimapula ja hän on tasan tarkkaan itse syyllinen siihen.
Perusosaajat eivät kelpaa, ammattilaiselle ei haluta maksaa käypäistä palkkaa, työvälineet ovat surkeat, työnantajan velvoitteista ei piitata paskankaan vertaa, palkkakuitteja ei saa kuin kitisemällä parikuukautta putkeen, päivärahoja ja ylityökorvauksia ei saa vaikka näitä vaaditaan tehtäväksi. Ja sitten niitä töitä mitä annetaan ei organisoida kunnolla tai ole suunniteltu asiallisesti.
Se että yrittäjä kirjaimellisesti itse sabotoi omaa yritystoimintaansa antamalla kaiken olla retuperällä ei ole syy syyttää työhalukkaita, etenkään osaajia - siitä että he eivät halua osallistua tuohon sontaan.Mun mies oli muutaman vuoden tuollaisessa työpaikassa. Lisäksi se pistettiin tekemään kaikki vaarallisimmat hommat.
Luojan kiitos lähti pois. Uusi työpaikka löytyi samalta alalta isosta firmasta, ja nyt kaikki toimii! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä ei lisää tuen tarvitsijoiden määrää edes keskipitkällä aikavälillä, vaan se luo työmarkkinoita joilla työstään saa jollain tasolla järkevän korvauksen. Tämä puolestaan jos sitoo työntekijän työhönsä paljon paremmin, lisää tuottavuutta ja osaamista ja siten yhteisön kokonaishyvää. Työntantajat joutuvat etsimään sellaiset toimintamuodot jossa tuotetaan oikeaa arvoa eikä ratsasteta toisten paskalla tilantella.Jokaisen kannattaa tehdä töitä ja saada palkkatuloa, jotta saisi hyvän eläkkeen sitten myöhemmin.
Tämä näkyy unohtuvan monelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisen kannattaa tehdä töitä ja saada palkkatuloa, jotta saisi hyvän eläkkeen sitten myöhemmin.
Tämä näkyy unohtuvan monelta.Hyvästä en tiedä, mutta paremman kuitenkin. Jos nyt tulevaisuudessa eläkkeelle pääsee ennen 80 v synttäribileitä, tai lakkaavat kokonaan maksamasta eläkkeitä... 🙄
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Mun mies oli muutaman vuoden tuollaisessa työpaikassa. Lisäksi se pistettiin tekemään kaikki vaarallisimmat hommat.
Luojan kiitos lähti pois. Uusi työpaikka löytyi samalta alalta isosta firmasta, ja nyt kaikki toimii!Yrityksissä vain kutsutaan työvoimapulaksi sitä, että ei olla halukkaita maksamaan tekijöille niin paljon parempaa palkkaa että niitä saataisiin vaikka kilpailijalta.
Tottakai myös Suomen verokiila tekee palkkaamisesta ihan yleisesti helvetin kallista.
Mutta työllisyysastehan on varsin korkealla, osin sen avulla että osa-aikatyön määrä on kasvanut. Osin työvoimapulaa valittavat samat tahot, jotka kuitenkaan eivät pysty tarjoamaan kunnolla töitä edes jo työllistämilleen henkilöille.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisen kannattaa tehdä töitä ja saada palkkatuloa, jotta saisi hyvän eläkkeen sitten myöhemmin.
Tämä näkyy unohtuvan monelta.Ei kannata jos palkka on huono ja eläkekertymä ei riitä kansaneläkkeen yli.
Ethän sinä selvästikään tiedä mistä puhut. Itse teen itsemurhan kun en pysty enää toimimaan sitten vanhana, rahat eivät tule riittämään laadukkaaseen vanhuuteen.
- Anonyymi
No kyllähän tämä periaatteelliselta kannalta vituttaa.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/caaf1c81-f288-45f4-a255-671baa63245d
Jos olet säästänyt vielä halpaa sähköäsi (marras-joulukuu) ja sähkösi kallistuu vasta vuoden vaihteessa, niin olet väliinputoaja.
Eli onnistuimme nyt syystalven aikana säästämään tukemme pienemmäksi tai olemattomaksi :)
Sinänsä tällä ei ole talouteen merkittävää vaikutusta, mutta laittaa ihmettelemään tukimallien suunnittelijoiden mielikuvituksettomuutta.
-keinovaginamies- - Anonyymi
Rikkaat saa taas. Köyhät kuluttaa vähemmän ei saa mitään
- Anonyymi
Suomessa ei ole rikkaita kuin promille jos sitäkään. Siitä pitävät verot huolen.
Pienituloinen on alle 1300 euroa kk saava. Mediaanituloisilla jää tontun verran enemmän. Se on hyytävän vähän.
- Anonyymi
Sinä et saa mitään ja se on ihan oikein! BUAHAHHAA!
- Anonyymi
Ongelmahan on siinä että Salinin veljekset Virroilla on kusettajia.
- Anonyymi
eihän, nyt, moni, ongelmaiselle ja äärimmäisen vaikeasti sairaalle, skitsofreenikolle,
anneta, mitään,
kaikille, muille, vain,- Anonyymi
Höpö höpö. Saan yli tonnin kuussa, vaikka olen vaan kansaneläkkeellä. Siinä on 70e vaikeasti sairaille tarkoitettu hoitotuki mukana.
Muistaakseni 80% ihmisistä saa jotain sosiaalitukea. Se on hirvittävä määrä.
En tiedä mikä toimii, mutta ei sosialismi ainakaan. Kaikki ovat vinkumassa rahaa joka käänteessä. Kukaan ei säästä "pahan päivän varalle", koska kaikkien täytyy sijoittaa. Yrittäjät on verotettu hengiltä.
Kertakorvauksen sähkölaskusta saa 700e asti. Ei sen ylittävältä osalta.
- Anonyymi
Onhan se epäoikeudenmukainen niille, jotka lämmittävät sähkön lisäksi puulla (takka, leivinuuni tms.). Ei sekään ole ilmaista. Puu ja nuohous maksaa. Sähköä säästyy, mutta tuota kustannusta ei huomioida mitenkään. Maailma ei vain ole oikeudenmukainen kai koskaan ja missään.
- Anonyymi
Nyt kannattaa kaivaa taulukkolaskentaohjelma ja laskeskella sattuuko perussähkönkäyttö sellaiseen lukemaan että tukea kannattaa nostaa ja jättää halot polttamatta.
Tuen osuus sähkölaskusta on ilmaista sähköä. Jos ei tarvi maksaa siitä että pääsee tuen piiriin ja tuki riittää kattamaan lisäkulutuksen niin ei muuta kuin saunomaan yhteiskunnan piikkiin.
Kun tukikausi on ohi niin jatkaa halkojen polttelua.
- Anonyymi
Niin se pitääkin mennä että rikkaimmat saa tukia ja köyhät tukiloiset ei saa juuri mitään. Rikkaat maksaa enemmän veroja joten ne saa enemmän.
- Anonyymi
En ole näihin tukiin ja muihin juurikaan perehtynyt, sillä keskituloisena yksinhuoltajana kuulun joka tapauksessa aina niihin, jotka eivät kuulu tukien tai avustusten piiriin. Tienaan liikaa saadakseni mitään avustuksia, mutta liian vähän, jotta tässä maailmantilanteessa voisi sanoa pärjäävänsä ongelmitta eli tiukkaa tekee. En asu kalliilla sähköllä lämmitettävässä omakotitalossa juuri sen takia, että olen pyrkinyt pitämään kulut kohtuullisina, mutta nyt alkaa olla haasteita suoritua kaikista kohonneista kuluista. Mutta mikäpä tässä, toistaiseksi vielä on katto pään päällä ja ruokaa kaapissa, joten en sinänsä valita. Monella on asiat huomattavasti huonommin.
Ei mennyt. Suht oikeudenmukainen tapa auttaa energiakustannuksissa olisi antaa jokaiselle kansalaiselle hintakatto tietylle energiamäärällä. Eli siis että jokainen saisi kupongin ostaa valtiolta jatkuvasti esim. sadan W:n tehon hintaan 20c/kWh. Omista kupongeistaan saisi käydä kauppaa. Jos hinta pysyy tuon raja-arvon alla kupongeilla ei olisi merkitystä. Jos hinta on korkeampi, kaikilla on kannuste käyttää vähemmän sähköä. Valtion kustannus olisi ostaa tuo n. 550 MW hintatuki silloin kun hinta on yli rajan.
Ja ymmärrän että tällaiseen ei ole nyt valmiutta, mutta saisi sitä ryhtyä valmistelemaan tulevaisuutta varten.- Anonyymi
Yrittäjätkin ovat kansalaisia ja hintakatto energiamäärälle tuhoaisi pian esim. maatilalliset ja ravintolat. Samoin sähkölämmitteisessä talossa asuvat omakotitaloasujat.
Anonyymi kirjoitti:
Yrittäjätkin ovat kansalaisia ja hintakatto energiamäärälle tuhoaisi pian esim. maatilalliset ja ravintolat. Samoin sähkölämmitteisessä talossa asuvat omakotitaloasujat.
En usko että mitään avointa piikkiä ja helikopterirahaa sähkölaskujen maksamiseen on tulossa. Korkea sähkön hinta on pohjimmiltaan signaali siitä että kysyntää suhteessa tarjontaan on paljon enemmän aiempaan nähden. Jos hinta asetetaan keinotekoisen matalalle niin sitten annetulla hinnalla sähköä ei ole samaan aikaan kaikille halukkaille ja virtoja pannaan alas isosta katkaisimesta.
- Anonyymi
pieni tuloisilla ole niin valtaa,
- Anonyymi
Ei todellakaan.kokoomus pässit tämänkin avustuksen itselleen tehtailivat. Jollain on tuhansia ja kymmeniä tyhansia sähkölaskua monista omistus asunnoistaan,ja kuka sen maksaa? Köyhä pienituloinen veronmaksaja. Minä ja sinä. Ja kokoomus käärii rahat itselleen. Narsistien puolue on yhtäkuin kokoomus.💩
- Anonyymi
Välttäkää kokoomusta kuin ruttoa.
- Anonyymi
Ihan oikein se meni, tukea annetaan niille, joiden on tarve käyttää paljon sähköä esim. maanviljelijät ja muu yritystoiminta. Sähköä tarvitaan sähkölämmitteisissä omakoti- ja rivitaloissa paljon enemmän kuin kaukolämpöisessä kerrostaloasunnossa. Kaikki omakoti- ja rivitaloissa asuvat eivät ole suurituloisia eikä edes keskituloisia, vaan pientuloisia. Vanhimmissa sähkölämmitteisissä omakotitaloissa yksinasuvat vanhukset ovat pulassa. Ei ole varaa sähköön, ei kodin remontointiin, ei muuttoon. Hoitokotiinkaan ei pääse.
- Anonyymi
Muistaisin lukeneeni, ettei avustusta anneta y-tunnukselle. Vain henkilön omissa nimissä tehdystä sähkösopimuksesta voi saada avustusta. Eikä tainnut koskea kesämökinkään sähkösopparia 🤔
xLiner - Anonyymi
"Vanhimmissa sähkölämmitteisissä omakotitaloissa yksinasuvat vanhukset ovat pulassa. Ei ole varaa sähköön, ei kodin remontointiin, ei muuttoon."
Niinpä. Koko maallinen omaisuus kiinni talossa, jolla ei ole kummoistakaan myyntiarvoa, saati että nyt kukaan ostaisi silläkään hinnalla. Etenkin syrjäseuduilla.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vanhimmissa sähkölämmitteisissä omakotitaloissa yksinasuvat vanhukset ovat pulassa. Ei ole varaa sähköön, ei kodin remontointiin, ei muuttoon."
Niinpä. Koko maallinen omaisuus kiinni talossa, jolla ei ole kummoistakaan myyntiarvoa, saati että nyt kukaan ostaisi silläkään hinnalla. Etenkin syrjäseuduilla.
xLinerNoita on ainakin täällä päin paljon myynnissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
xLinerTuo on totta. Surettaa juurikin niiden puolesta jotka ovat jo vanhoja ja sairaita. Kituuttelevat eläkkeellä maksamassaan asunnossa, inflaatio pitänyt huolen siitä ettei eläkkeestä ole liikoja aikaisemminkaan käteen jäänyt ja nyt sähkö (lue kansalaisten perusoikeus) on myyty pörssien riepoteltavaksi. Ei kai oikeasti kukaan luule tällaisen tilanteen tulleen vahingossa? Sähköyhtiöt takovat suurimpia voittoja koskaan ja valtio maksaa osan suurista osingoista:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta. Surettaa juurikin niiden puolesta jotka ovat jo vanhoja ja sairaita. Kituuttelevat eläkkeellä maksamassaan asunnossa, inflaatio pitänyt huolen siitä ettei eläkkeestä ole liikoja aikaisemminkaan käteen jäänyt ja nyt sähkö (lue kansalaisten perusoikeus) on myyty pörssien riepoteltavaksi. Ei kai oikeasti kukaan luule tällaisen tilanteen tulleen vahingossa? Sähköyhtiöt takovat suurimpia voittoja koskaan ja valtio maksaa osan suurista osingoista:)
AVMä en jaksa lämmetä noille salaliittoteorioille.. Putleria voin syyttää.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en jaksa lämmetä noille salaliittoteorioille.. Putleria voin syyttää.
xLinerSalaliittoteoria?
Nyt puhutaan perustarpeesta kuten lämpö.
Kai tuollainen asia tulisi pitää maan sisäisesti omavaraisena? Jos noin ei ajatella niin ajatellaanko enää mitään?
Suomessahan purettiin hiilivoimaloiden piippuja vaikka kansalaisten turvallisuudesta vastaava laitos ehdotti niiden säästämistä kriisitilanteiden varalle? Tämä sähköenergiakriisi on siis poliittisten päätösten lopputulemaa, ei muuta.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Salaliittoteoria?
Kai tuollainen asia tulisi pitää maan sisäisesti omavaraisena? Jos noin ei ajatella niin ajatellaanko enää mitään?
Suomessahan purettiin hiilivoimaloiden piippuja vaikka kansalaisten turvallisuudesta vastaava laitos ehdotti niiden säästämistä kriisitilanteiden varalle? Tämä sähköenergiakriisi on siis poliittisten päätösten lopputulemaa, ei muuta.
AVMietin vain sitä menestyvätkö vihreät miten hyvin seuraavissa vaaleissa. Heillä kun on ollut kahtena pääaiheena armeijan alasajo sekä energiakentän muuttaminen uusiutuviin epävarmoihin energialähteisiin. Saadaan siis lämpöä vain jos on tuulista tai aurinko paistaa:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Salaliittoteoria?
AVEntäpä ruoka. Sekin on perustarve, eikä olla omavaraisia, koko ajan vähemmän ja vähemmän. Siitä olisin enemmän huolissani.
Sähköä saa, se vaan maksaa nyt enemmän kuin mihin olemme tottuneet.
Ei saa heittäytyä uusavuttomaksi.
Jos jotkut selviävät, niin ne vanhat mummot, jotka ovat eläneet pula-ajan. Osaavat varmasti karsia turhan. Heille oppiin!
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä ruoka. Sekin on perustarve, eikä olla omavaraisia, koko ajan vähemmän ja vähemmän. Siitä olisin enemmän huolissani.
Jos jotkut selviävät, niin ne vanhat mummot, jotka ovat eläneet pula-ajan. Osaavat varmasti karsia turhan. Heille oppiin!
xLinerIhmettelen miksi eivät ole olleet vihreät arvot uutisissa, ei saa klapia polttaa jne.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietin vain sitä menestyvätkö vihreät miten hyvin seuraavissa vaaleissa. Heillä kun on ollut kahtena pääaiheena armeijan alasajo sekä energiakentän muuttaminen uusiutuviin epävarmoihin energialähteisiin. Saadaan siis lämpöä vain jos on tuulista tai aurinko paistaa:)
AVMe suomalaiset olemme maailman hyväosaisia. Muistetaan se.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me suomalaiset olemme maailman hyväosaisia. Muistetaan se.
xLinerToki näin mutta ajatuksellisesti vietävissä.
Odotan esimerkiksi Greta Thunbergin venettä, mutta taitaa olla jäätynyt kiinni ikuisesti laituriin:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen miksi eivät ole olleet vihreät arvot uutisissa, ei saa klapia polttaa jne.
AVKyllä me vielä saadaan ohjeet hiukkassuodattimen asentamiseen savupiippuun, odottele pari vuotta.. 😏
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaisin lukeneeni, ettei avustusta anneta y-tunnukselle. Vain henkilön omissa nimissä tehdystä sähkösopimuksesta voi saada avustusta. Eikä tainnut koskea kesämökinkään sähkösopparia 🤔
xLinerAvustukset yrityksille ovat vasta suunnitteluvaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä ruoka. Sekin on perustarve, eikä olla omavaraisia, koko ajan vähemmän ja vähemmän. Siitä olisin enemmän huolissani.
xLinerNyt tilanne on sellainen, ettei sota- ja pula-ajan eläneet mummotkaan pärjää vanhoissa pienissä omakotitaloissaan. Etenkin jos 25% nettotuloista menee kotihoitoon. Tähän päälle ruoka ja lääkkeet. Normaaleilla talven 500 euron sähkölaskuilla vielä jotenkin pärjäsi, mutta kalliimpaa sähköä, lähes tonnin sähkölaskua ei makseta vähän yli tonnin eläkkeestä. Toimeentulotukea ei tietysti saa pienituloiset talon omistajat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä me vielä saadaan ohjeet hiukkassuodattimen asentamiseen savupiippuun, odottele pari vuotta.. 😏
xLinerKyllä, muistan ajan jolloin olin maailmalla suurten poikien leikeissä.
Tuolloin oli lähtötilanteena se että Euroopassa oli 28 % maailman teollisuudesta.
Oli ajatus siitä miten saasteet ovat pahasta mutta se paha haluttiin ulkoistaa Kiinaan ja muihin ns. kehittyviin valtioihin.
Terästeollisuutta ajettiin esimerkiksi Saksassa alas tehden uutta kapasiteettia samojen yritysten toimesta Kiinaan jossa ei ollut niin tiukkoja päästövaatimuksia. Lopputulos ei ollut äiti maapalloa kohtaan mitenkään ihailtavaa koska sama määrä terästä tehtiin vain viisinkertaisilla päästöillä jotka olivat siihen aikaan standardi Euroopassa.
Kuka voitti? Hmm...ei ainakaan maapallo.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me suomalaiset olemme maailman hyväosaisia. Muistetaan se.
xLinerPahimmat putoajat ovat pienituloiset omakotiasujat. Monissa Etelä-Suomen kaupungeissa on lähinnä omakotitaloalueita, joissa asuu vanhoja ihmisiä. Näillä paikkakunnilla on mahdotonta järjestää kaikille laitoshoitoa eikä paikkakunnalla ole pieniä kerrostaloasuntojakaan tarjolla tuhansittain. Usein vain omakotitalon hinnalla ei edes saa pientä kerrostaloasuntoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, muistan ajan jolloin olin maailmalla suurten poikien leikeissä.
Tuolloin oli lähtötilanteena se että Euroopassa oli 28 % maailman teollisuudesta.
Oli ajatus siitä miten saasteet ovat pahasta mutta se paha haluttiin ulkoistaa Kiinaan ja muihin ns. kehittyviin valtioihin.
Terästeollisuutta ajettiin esimerkiksi Saksassa alas tehden uutta kapasiteettia samojen yritysten toimesta Kiinaan jossa ei ollut niin tiukkoja päästövaatimuksia. Lopputulos ei ollut äiti maapalloa kohtaan mitenkään ihailtavaa koska sama määrä terästä tehtiin vain viisinkertaisilla päästöillä jotka olivat siihen aikaan standardi Euroopassa.
Kuka voitti? Hmm...ei ainakaan maapallo.
AV...Nyt maailman teollisuudesta taitaa olla Euroopassa enää 7-8 %.
Euroopalla menee siis hyvin mutta olemme täysin riippuvaisia niistä maista jotka ovat ns. tuottajia.
Kiinalle ei kannata vittuilla, ei ole muuten autoja joilla ajaa, ei kännyköitä joihin puhua, ei tietokoneita joista kirjoitella Suomi24 palstalle:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt tilanne on sellainen, ettei sota- ja pula-ajan eläneet mummotkaan pärjää vanhoissa pienissä omakotitaloissaan. Etenkin jos 25% nettotuloista menee kotihoitoon. Tähän päälle ruoka ja lääkkeet. Normaaleilla talven 500 euron sähkölaskuilla vielä jotenkin pärjäsi, mutta kalliimpaa sähköä, lähes tonnin sähkölaskua ei makseta vähän yli tonnin eläkkeestä. Toimeentulotukea ei tietysti saa pienituloiset talon omistajat.
"Toimeentulotukea ei tietysti saa pienituloiset talon omistajat."
Kyllä tässä tilanteessa saa, kyse on asunnon lämmittämistä ja poikkeuksellisesta tilanteesta.
Aloin tässä jo miettimään, että syyllistytäänkö me nyt mielemme pahoittamiseen toisten puolesta. Tuki ja apu on tulossa ja sitä on saanut tähänkin asti jos on osannut hakea.
Luultavasti ne mummelit ovat oikein onnellisia kotonaan. Lapset ovat tietysti huolissaan ja haluaisivat mummon johonkin kliiniseen palvelutalon jossa haisee sairaala ja uloste.
Mä haluaisin itse asua kotona loppuun asti ja vaikka kuolla postilaatikkoreissulla karhun hyökkäykseen... Koska olisin jo liian hidas ja heikko laittamaan karhulle vastaan.. 😜
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pahimmat putoajat ovat pienituloiset omakotiasujat. Monissa Etelä-Suomen kaupungeissa on lähinnä omakotitaloalueita, joissa asuu vanhoja ihmisiä. Näillä paikkakunnilla on mahdotonta järjestää kaikille laitoshoitoa eikä paikkakunnalla ole pieniä kerrostaloasuntojakaan tarjolla tuhansittain. Usein vain omakotitalon hinnalla ei edes saa pientä kerrostaloasuntoa.
Juu, eikä se talon myynti ole mikään nopea ratkaisu tähän tilanteeseen. Asuntokauppoilla on nyt hiljaista. Taloa täytyy kuitenkin lämmittää vaikkei siinä asuisi. Ja jos tää tilanne paranee vaikka ensi vuoden aikana, saattaisi ottaa ketusti päähän hätäinen myynti.
Yksi vanha rouva aikoinaan piti talossaan lämpimänä vain keittiön, olohuoneen ja pienen makuusopin. Yläkerta ja kaksi huonetta sekä porstua olivat aina kylmillään. Vanha hirsitalo kesti sen hyvin. Lauta-vuorivilla-muovimatto -systeemi ei ehkä kestäis...
xLiner
- Anonyymi
Lestat kun lähti keskustasta kun ei sillä tarpeeksi rahaa tienannut,ja siirtyi pohattapuolue kokoomukseen,niin johan kokoomus ykköseksi ylsi. Lestat on ymmärtänyt saman kuin kokoomus. Raha se on mikä ratkaisee💩🙈saa lapsilisät jopa sellaiset ylimääräiset ja asuntovaunut uusinta prändiä. Kumartakaa mammonaa. Häpeän olla lesta keskusta kokoomus suvusta💩
- Anonyymi
Kokoomuksessa tuhansien sähkölaskutkin maksetaan. Voitte siihen luottaa. Siis maksatetaan näillä köyhillä ja kipeillä jätöksillä💩
- Anonyymi
Ei pienituloiset ja tulottomat saa sähköavustusta, koska sähkölasku on pienempi, kuin se alaraja.
Toisaalta maksaahan hyvätuloiset paljon veroja palkastaan, että sekin tulee ottaa huomioon.- Anonyymi
Verotuloja mutta mistä palkasta? Palkasta joka on niin yli hinnoitelltu . että ei järki kykene ymmärtämään. Joutaa maksaakkin. Itsekkäät pirut💩
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuloja mutta mistä palkasta? Palkasta joka on niin yli hinnoitelltu . että ei järki kykene ymmärtämään. Joutaa maksaakkin. Itsekkäät pirut💩
Minulle on aivan sama missä rahassa mässäilevät ja mitä palvovat,kunhan jättävät köyhät ja normi ihmiset rauhaan itsekkyydeltään ja rahan himoltaan. Meidän selkänahasta ette ota,siitäkun ei enään edes mitään irtoa💩
- Anonyymi
Mietin sitä miten 2,5 miljoonaa suomalaista elää alle 100 euron sähkölaskun, tuo varmaan on sitten se "järkevä valinta" tilanteessa jossa sähkömarkkinat on päästetty osinkojen piiriin?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietin sitä miten 2,5 miljoonaa suomalaista elää alle 100 euron sähkölaskun, tuo varmaan on sitten se "järkevä valinta" tilanteessa jossa sähkömarkkinat on päästetty osinkojen piiriin?
AVAi miten elää? Mä pääsen tässä kuussa reilusti alle 100 kWh:n. Eikä ole tehnyt vielä tiukkaakaan 💪
Sähkölasku tulee tosin 3kk:n välein, joten on yli 100€.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai miten elää? Mä pääsen tässä kuussa reilusti alle 100 kWh:n. Eikä ole tehnyt vielä tiukkaakaan 💪
Sähkölasku tulee tosin 3kk:n välein, joten on yli 100€.
xLinerNoin pieni sähkölasku, valinta kai sekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin pieni sähkölasku, valinta kai sekin.
Olen pitkät päivät töissä, ei täällä silloin pöhise kuin jääkaappi ja pakastin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVKerrostalossa elää kevyesti alle 100 euron sähkölaskun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle on aivan sama missä rahassa mässäilevät ja mitä palvovat,kunhan jättävät köyhät ja normi ihmiset rauhaan itsekkyydeltään ja rahan himoltaan. Meidän selkänahasta ette ota,siitäkun ei enään edes mitään irtoa💩
Mikset mene töihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset mene töihin?
Käyn töissä! Mikä pahvi olet kun et ymmärrä että köyhiä on työssäkäyvätkin koska ammatti on ökyjen mittarilla vähäpätöinen. Niiden selkänahasta voi itselleen riistää kun valta on otettu,itsekkäästi sekin,muita jalkoihin polkien.en tahdo rikkautta,jos tahtoisin niin olisin sen jo muiden siivellä moninkerroin saanut. Tahdon oikeutta. Jättäkää pienituloiset ihmiset rauhaan ahneudeltanne ja itsekkyydeltänne. Ja tarkoitan nimenomaan työssäkäyviä pienituloisia. Tuliko selväksi.?💩
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyn töissä! Mikä pahvi olet kun et ymmärrä että köyhiä on työssäkäyvätkin koska ammatti on ökyjen mittarilla vähäpätöinen. Niiden selkänahasta voi itselleen riistää kun valta on otettu,itsekkäästi sekin,muita jalkoihin polkien.en tahdo rikkautta,jos tahtoisin niin olisin sen jo muiden siivellä moninkerroin saanut. Tahdon oikeutta. Jättäkää pienituloiset ihmiset rauhaan ahneudeltanne ja itsekkyydeltänne. Ja tarkoitan nimenomaan työssäkäyviä pienituloisia. Tuliko selväksi.?💩
Kokoomus! Jättäkää pienituloiset työssäkäyvät teidän jätöksiänne keräävät epäitsekkäät , hyväntahtoiset ihmiset rauhaan!
- Anonyymi
Itsekäs oman palkkansa ja arvonsa muihin nähden korottanut ,omaisuutensa rahan ja maineen palvomiseen keskittynyt ,on itse pahan palvelia.
Kyllä tälle löytyy ymmärrystä varratuna mahdollisesti tulevan hiilinielulaskuun. Jos pienituloisten mukana myös parempituloisetkin pärjää niin olkoon sitten niin. Kunhan kaikista nyt pidetään huolta.
Toki nyt kannattaa saunoa ja lämmittää poreallasta koko joulu sillä satasen omavastuun jälkeen piikki on auki ylärajaan asti. Se on sitten jokaisen omassatunnossa miten oikeutetuksi tämän kokee.- Anonyymi
Pitää vaan muistaa tämä kun seuraavan kerran kampeaa itsensä äänestyskoppiin. Ei enää koskaan näin.
- Anonyymi
Valtio vois suoran rahallisen tuen sijaan jakaa agrekaatteja. Toi rahallinen tuki menee suoraan sähköyhtiöille, mutta noita agrekaatteja vois valtion oma yhtiö valmet tehdä. Niin kaikki voittaa.
- Anonyymi
Se meni ihan oikein! Sähkölaskuni on 18€/kk mutta minulle maksetaan 2800€.
- Anonyymi
Häpeä kokoomus. Itsekkyyden esikuva. Minäminä puolue. Sydämmetön ja kylmä .
- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🍑 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894170
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032343Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312258Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962074Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281877- 311850
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91557- 281521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881340- 741158