Elämän tärkein tavoite?

Anonyymi-ap

Niin mikä teillä on tärkein määriteltävissä oleva tavoite? Itselläni on se että vyötärönympärys on aina alle 70cm. Levitköön persuuus vaikka kui (no, ei levii vaan kiinteytyy, huomenna taas urheilee) kunhan vyötärönympärys pysyy kiinteänä!

87

683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se että kuolen ennen kitumista. Ja jos mahdollista, niin mielellään aika kivuttomasti.

• Aika hyvä.. saako omia?

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Aika hyvä.. saako omia?

Tottakai siskorakas, sinulle mitä tahansa :)

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Aika hyvä.. saako omia?

Sun tavoite pitäisi olla kaveriselfie Lauri Markkasen kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai niinkuin hänen vyötärönsä kanssa?

• randombypasser kirjoitti:

Tottakai siskorakas, sinulle mitä tahansa :)

Hei.. älä ny noin helpoksi rupea.. kyllä ny vähän pitänee vängätä vastaan.

Tyyliin .. toisen juttuja tolleen omita.. jokainen vastaa omista jutuistaan. Selkärangattomat nilviäiset omii toisten juttuja, eikä niillä ole omia mielipiteitä. Lapamatoja.. jne..
        Ymmärsit pointin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sopisuhtainen kaksikko.

Hei.. älä ny noin helpoksi rupea.. kyllä ny vähän pitänee vängätä vastaan.

Tyyliin .. toisen juttuja tolleen omita.. jokainen vastaa omista jutuistaan. Selkärangattomat nilviäiset omii toisten juttuja, eikä niillä ole omia mielipiteitä. Lapamatoja.. jne..
        Ymmärsit pointin.

No tän yhden saat ikäänku ilmatteeks, on ns. tutustumistarjous, loput maksaa sitten ainakin tuplaten. Tälleen kato koukutetaan ;)

No tän yhden saat ikäänku ilmatteeks, on ns. tutustumistarjous, loput maksaa sitten ainakin tuplaten. Tälleen kato koukutetaan ;)

No joo.. jos nyt saa olla ihan rehellinen.. tai siis jotakin muuta kuin epärehellinen.. niin tekniikkasi on aika taitavaa.

Taidan kuitenkin olla turhan pikkusintti sun koukkuusi.. mut hei.. voithan käyttää mua sitten syöttikalana niille isoille vonkaleille...

No joo.. jos nyt saa olla ihan rehellinen.. tai siis jotakin muuta kuin epärehellinen.. niin tekniikkasi on aika taitavaa.

Taidan kuitenkin olla turhan pikkusintti sun koukkuusi.. mut hei.. voithan käyttää mua sitten syöttikalana niille isoille vonkaleille...

No mä harjoittelen, targettina on prinsessa Catherine. Et ihan hepposilla eväillä ei kannata lähteä ees kokeileen. Mut kai sitä voi jo isoks vonkaleeks kutsua, vaikka onhan se aika hoikka tytsi?

No mä harjoittelen, targettina on prinsessa Catherine. Et ihan hepposilla eväillä ei kannata lähteä ees kokeileen. Mut kai sitä voi jo isoks vonkaleeks kutsua, vaikka onhan se aika hoikka tytsi?

No mun täytyi kooklettaa toi sun targettisi. Joo aika vonkaleen olet tähtäimeesi otanut..

Niin.. veliseni.. kaikella ystävällisyydellä ja rakkaudella sanottuna..

Onko sulla taipumuksia suuruudenhulluuteen??

Mä voin heti sanoa, et mä en voi auttaa sua ruokkimaan hulluuttasi.. olet ihan liian tärkeä siihen. Joten ihan hyvä että tähtäät korkealle, mut toi menee yli sun liigasi .. noin niinkuin tähtitietellisissä määrin.

Mut hei.. olet sllti ihana.

No mun täytyi kooklettaa toi sun targettisi. Joo aika vonkaleen olet tähtäimeesi otanut..

Niin.. veliseni.. kaikella ystävällisyydellä ja rakkaudella sanottuna..

Onko sulla taipumuksia suuruudenhulluuteen??

Mä voin heti sanoa, et mä en voi auttaa sua ruokkimaan hulluuttasi.. olet ihan liian tärkeä siihen. Joten ihan hyvä että tähtäät korkealle, mut toi menee yli sun liigasi .. noin niinkuin tähtitietellisissä määrin.

Mut hei.. olet sllti ihana.

Aaaa, siskoseni, enhän minä tietäisi, jos olisin suuruudenhullu. Eli luultavasti siis olen.

Mutta onneksi Catherine on onnellisesti naimisissa ja matkan päässä sekä tiukasti suojeltu, niin enköhän luovuta suosiolla, helpompiakin vaihtoehtoja on. Ja lisäksi kyseinen leidi vaikuttaa aika täyspäiseltä, niin on itsellenikin selvää, että kosioretkeni naurettaisiin ulos Brittein saarilta.

Mutta siis harjoitella pitää, niin voi hiljalleen nostaa sitä rimaa. Toki noin ylös kuin em. en tule tämän yhden elämän aikana yltämään.

Aaaa, siskoseni, enhän minä tietäisi, jos olisin suuruudenhullu. Eli luultavasti siis olen.

Mutta onneksi Catherine on onnellisesti naimisissa ja matkan päässä sekä tiukasti suojeltu, niin enköhän luovuta suosiolla, helpompiakin vaihtoehtoja on. Ja lisäksi kyseinen leidi vaikuttaa aika täyspäiseltä, niin on itsellenikin selvää, että kosioretkeni naurettaisiin ulos Brittein saarilta.

Mutta siis harjoitella pitää, niin voi hiljalleen nostaa sitä rimaa. Toki noin ylös kuin em. en tule tämän yhden elämän aikana yltämään.

Ihan täyspäinen normi sä olet.. ainakin mun mittapuulla..
        Ja se ei ole paljon se.. semmoinen puoli senttiä alle puolitoista metriä..

Kääpiön mittapuu.. kelpaako? Nooh. Tosiasiallisesti olen kymmenen senttiä liian pitkä ollakseni kääpiö.. siis lyhytkasvuinen olen, mutta en kääpiö.

Juu, jos lähtisit ritteihin kosioretkelle, tod.näk. sut todellakin naurettaisiin mantereelle. Ei sillä, et sulta puuttuisi charmia tai jotakin, mut tulevaa Britannian kuningatarta sä et saa. Hienoa, että olet kuitenkin realistisesti ymmärtänyt tuon seikan.
        En ole koskaan epäillytkään älykkyyttäsi.. vaikka ny aina et ihan viisas olisikaan. :)

• Anonyymi

Tuohon ois kai kaikkei kivuttomin tapa se jos sais poistua nukkuessaan ni ei ainakaan ihte sitä kipua kerkeis edes tuntea mu tuskimpa se kipukaan loppusellaan haittaa kun tietää että siihe se viimeistään loppuu kun vetää viimeisen henkäyksen sen jälkeen tuskin tuntee enään yhtään mitään tiedä si sitä kun ymmärtääkseni kuolleiden kanssa ei pysty keskustelemaan edes toki on noita ohjelmia mitkä yrittää antaa ymmärtää muuta mu mikäpä sen todistaa ettäkö kyseiset ihmiset tekee muuta kun keskustelee itse itsensä kanssa korviensa välissä joka kai nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa haluttaisiin eritellä mahdollisestikin mielisairaudeksi joillakin se toki saattaa jopa olla sitäkin siksi kai olisi hyvä tutustua ihmisiin ihmiseen ennen kuin tätä tuomitsee siksi millaisi osa ihmisistä on jokainen meistä kun loppusellaan on yksi yksittäinen yksilö ei ole olemassakaan kahta täsmälleen samanlaista jokainen meistä voi olla parempi jollakin osa-alueella kuin mitä joku toinen on ja toiset on taas pahempi kuin toiset syytä kenties tutustua yksilöihin

• No mun tärkein tavoite on elää tämä elämä. Tuhlaamatta sitä.

• Anonyymi

Tuo tuhlaaminen. Ajatuksia herättävä.

Mikä on tuhlaamista? Lepo, rennosti ottaminen? Kiirehtiminen päämäärään?Sopeutuminen? Sopeutumattomuus? Rakastaminen? Rakkauden loppuminen?

Joo, ymmärrän. Jokaisella se tarkoittaa eri asiaa persoonasta ja sen hetkisestä elämän tilanteesta riippuen.

Mietin että olenko minä tuhlannut elämääni. Joskus on voinut tuntua siltä, kun olen pidempiä aikoja ollut tekemättä tai olematta jotain itselle tärkeää. Mutta siinä on toinen puoli, joskus täytyy pysähtyä ja levätä.

En ole tuhlannut elämääni. Tää on mulle just hyvä.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo tuhlaaminen. Ajatuksia herättävä.

Mikä on tuhlaamista? Lepo, rennosti ottaminen? Kiirehtiminen päämäärään?Sopeutuminen? Sopeutumattomuus? Rakastaminen? Rakkauden loppuminen?

Joo, ymmärrän. Jokaisella se tarkoittaa eri asiaa persoonasta ja sen hetkisestä elämän tilanteesta riippuen.

Mietin että olenko minä tuhlannut elämääni. Joskus on voinut tuntua siltä, kun olen pidempiä aikoja ollut tekemättä tai olematta jotain itselle tärkeää. Mutta siinä on toinen puoli, joskus täytyy pysähtyä ja levätä.

En ole tuhlannut elämääni. Tää on mulle just hyvä.

xLiner

Eli kun minä nyt kumminkin tulen invalidisoitumaan, niin sen tiedon myötä olen oppinut arvottamaan ihan perusasioita.

Jos on kaunis ilma, ja vointini on hyvä, otan osan työmatkastani itselleni aikaa ja kävelen ensimmäiset nelisen kilsaa työmatkastani.
        Sillä tiedän jo kokemuksesta, mitä on kun omat jalat ei kanna.

En siis valitse sitä helpointa eli mennä bussilla, mikä on nopein ja loogisin valinta.

Joskus kesäaamuisin (joita rakastan) teen saman .. kävelen viimeiset 4 km töihin. Ihan vain nauttiakseni siitä ilosta minkä se tuottaa minulle.

Jos taas sairauteni on ollut aktiivinen tai kärsin fatiikista kuljen kaikki matkat bussilla itseäni säästääkseni.

Joudun lepäämään paljon suoriutuakseni normaaleista askareista ja työstäni. Joten niin kauan kun pysyn terveenä, ei lepäämindn ole aikani tuhlaamista. Oikealla lääkityksellä ja ihan laiskottelulla olen saanut sairauteni statuksen muuttumaan erittäin aktiivisesta varsin rauhalliseen.

En saa rasittaa itseäni liikaa, en stressata tai sairastua pöpöihin.
        Eli minä taiteilen veitsenterällä elämisen puolesta. En voi eristäytyä elämällä kuplassa, se olisi elämän tuhlaamista, mutta elääkseni normaalisti, minun tulee ottaa riskejä.

Yritän elää hetkessä ja tilanteessa. Jos onnistun siinä, elämäni ei ole tuhlattua.

• Anonyymi

Olla vähintään 90%:sti onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

• Anonyymi

Jättää jälkeä niin vähän kuin mahdollista ja kuolla tyytyväisenä.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Entä ne kaikki kumivaginat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä ne kaikki kumivaginat?

Jääkööt kuolinpesän tyhjentäjän ongelmaksi.
        Eiköhän niistä tule energiaa kaukolämpöverkkoon vai haluaisitko ne testamentilla?

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Elää hyvä elämä 💓

- Sheena

• Anonyymi

Ihana mummutavoite <3

• Mutta mikä on tuo legendaarinen hyvä elämä?

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Mutta mikä on tuo legendaarinen hyvä elämä?

Läheiset ja monipuoliset ihmissuhteet. Harrastukset, työ ja muut intohimot. Elämän tuomat kummalliset ja oudotkin käänteet ja yhteensattumat, tai tuulen viemät. Esimerkiksi nämä.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihana mummutavoite <3

Parikymppisenä oli tavoite päästä mummuksi. Myöhemmin totesin, ettei siihen välttämättä tarvita lastenlapsia.

- Sheena

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Mutta mikä on tuo legendaarinen hyvä elämä?

Minun mielestä hyväelämä on itsensä tunteminen ja tietää mistä mikin asia johtuu. Tärkeää josta saan hyvän mielen on toisten ihmisten kunnioittaminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Minun mielestä hyväelämä on itsensä tunteminen ja tietää mistä mikin asia johtuu. Tärkeää josta saan hyvän mielen on toisten ihmisten kunnioittaminen.

Niin. Vastauksia on varmaan yhtä paljon kuin on vastaajiakin, ihmisiä. Itse en osaa ensinkään sanoa mikä voisi olla hyvä elämä, mitä kaikkea se ainakin sisältäisi. Tai mitä siihen ei ainakaan kuuluisi mukaan. Ei ole mitään käsitystä, asia on täysi mysteeri.

• Anonyymi

Onkohan tämä jotain viimeisiä trendejä?
      mulla on elämän tavoitteeseen vielä n. 7 cm.

• Jo kammottavasta lapsuudestani lähtien olen toivonut, että kuolisin pian aiheuttamatta muille surua kuoleman omatoimisella nopeuttamisella. Vakavasti sairaana ja kovassa kuumeessa uskoin jo vuoden 1957 aasialaisessa a-viruspandemiassa, pääseväni lepoon, mutta pettymys oli karmea, kun heräsin taas aamulla.

Nyt korkeassa iässä kuitenkin tiedän, että jäljellä täytyy olla enää vähän aikaa. Sitten olen varmasti kaiken kärsimyksen ulkopuolella. Se on toiseksi tärkein määriteltävissä oleva tavoite. Tärkein, että tulen haudatuksi suloisen ja rakkaan vaimoni viereen. 🌹👀

• Tärkeintä on pitää eläminen "ilon puolella". Vaikka just nyt ei ihan siellä olla, olen pysynyt ja tulen pysymään siellä ilon puolella tavalla jos toisella.

Mutta kaikissa tavoitteissahan on omat haasteensa ja niitä vaan tulee. Siitähän taas saa onnillisuutta elämään, kun saa ratkaistua ongelmia...ja ilo palaa. 😊

• Anonyymi

Aika hyvä...

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Aika hyvä...

xLiner

No itseasiassa sain vedet varaajaan ja tehtyä koeponnistuksen. Hyvin kestää vedet sisällä, vaikka mahdollisia vuotokohtia, eli liitoksia on liki sata, tai liekö ylikin? Kyllä se vaan onnelliseksi tekee olon... vielä olisi vaihdettava kattila...😊

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No itseasiassa sain vedet varaajaan ja tehtyä koeponnistuksen. Hyvin kestää vedet sisällä, vaikka mahdollisia vuotokohtia, eli liitoksia on liki sata, tai liekö ylikin? Kyllä se vaan onnelliseksi tekee olon... vielä olisi vaihdettava kattila...😊

Vaihdatko lämmitysjärjestelmää? Vesikierto lattiaan vai mitä kummaa?

Tuleehan siitä hyvä olo, kun saa hommansa tehdyksi. Mulla on hirrrveä työ vielä kotosalla, "pikku" fiksauksia kämppään ja raivaamista. Paljon olen jo tehnyt ja paljon on vielä tekemättä. Koitan saada tän kämpän myytyä tän vuoden puolella, olis uusia suunnitelmia... Saas kattoo miten käy.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Vaihdatko lämmitysjärjestelmää? Vesikierto lattiaan vai mitä kummaa?

Tuleehan siitä hyvä olo, kun saa hommansa tehdyksi. Mulla on hirrrveä työ vielä kotosalla, "pikku" fiksauksia kämppään ja raivaamista. Paljon olen jo tehnyt ja paljon on vielä tekemättä. Koitan saada tän kämpän myytyä tän vuoden puolella, olis uusia suunnitelmia... Saas kattoo miten käy.

xLiner

No en varsinaisesti kokonaan, vaan vaihdan yläpalokattilan alapalokattilaksi ja riehuin 1800 litran varaajan kellariin. Lisäksi vaihdan saunatilojen lattialämmitykset vedellä lämpeäviksi sähköltä pois, sekä lämmitän muutenkin kellarin lattian samassa remontissa. Saa paremmin hyötyjä irti ja siistimmän siitäkin.... pikkuhiljaa...

Jaa, säkin uusia tuulua kokeilet? Et kai meinaa jonkun lökäpöksyn völjyyn lähtä? 😁

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No en varsinaisesti kokonaan, vaan vaihdan yläpalokattilan alapalokattilaksi ja riehuin 1800 litran varaajan kellariin. Lisäksi vaihdan saunatilojen lattialämmitykset vedellä lämpeäviksi sähköltä pois, sekä lämmitän muutenkin kellarin lattian samassa remontissa. Saa paremmin hyötyjä irti ja siistimmän siitäkin.... pikkuhiljaa...

Jaa, säkin uusia tuulua kokeilet? Et kai meinaa jonkun lökäpöksyn völjyyn lähtä? 😁

Ai sulla on sellainen remppa. Tarviiko tuohon rakennuslupaa?

Hah, minä vanha inkkari en todellakaan suunnittele mitään yhteisasumista yhdenkään karvaprseen kanssa, ajatuskin kauhistuttaa...

Ehkä suunnittelen muuttamista jonnekin oikeasti korpeen, itärajan seutu on poissuljettu vaihtoehto. Kunnon erakon elämää, vois toteutua ehkä 5 vuoden sisällä jos kaikki sujuu. Tässä voi vielä tapahtua mitä vaan, mutta sellainen ajatus tällä hetkellä.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai sulla on sellainen remppa. Tarviiko tuohon rakennuslupaa?

Hah, minä vanha inkkari en todellakaan suunnittele mitään yhteisasumista yhdenkään karvaprseen kanssa, ajatuskin kauhistuttaa...

Ehkä suunnittelen muuttamista jonnekin oikeasti korpeen, itärajan seutu on poissuljettu vaihtoehto. Kunnon erakon elämää, vois toteutua ehkä 5 vuoden sisällä jos kaikki sujuu. Tässä voi vielä tapahtua mitä vaan, mutta sellainen ajatus tällä hetkellä.

xLiner

Tuo syrjään muuttaminen on nyt yllättävän monen mielessä. Osa suunnittelee kirjojen siirtoa kesämökille. Työkaveri syrjäkylän keskustassa myy asuntoaan ja katselee taloa jossa ei olis rajanaapuria näköpiirissä.

Mulla tuo on ollut haaveena pitkään, mutta nyt on tullut muitakin jotka miettii samaa. Tässä ajassa on jotain mikä laittaa katsomaan asioita erilailla.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo syrjään muuttaminen on nyt yllättävän monen mielessä. Osa suunnittelee kirjojen siirtoa kesämökille. Työkaveri syrjäkylän keskustassa myy asuntoaan ja katselee taloa jossa ei olis rajanaapuria näköpiirissä.

Mulla tuo on ollut haaveena pitkään, mutta nyt on tullut muitakin jotka miettii samaa. Tässä ajassa on jotain mikä laittaa katsomaan asioita erilailla.

xLiner

Ai sellaista suunnitelmaa lykkää. 😁

No itsekin oon nimennyt tämän FOP-projektiksi. (Fuck of Putin) 😁
        Tarkoitus olisi päästä omavaraisemmaksi. Nyt jos hoidan talon klapeilla lämpeäväksi, niin jatkossa lisään vähän aurinkosähköä, että esimerkiksi kesäaikaan ei tarvitsisi lämmittää edes puulla ja valot, sekä kiertovesipumput toimisivat aurinkosähköllä. Joten sähköjen katkaisu ei estäisi lämmitystä, tai valojen käyttöä.

Mielenkiintoista ja tavoiteltavaa. 😊

Kun täällä mörönpersuuksissa talot ei mee kaupaksi, niin teen tästä hävyttömän halvsn asua. 😁, jos vaan kykenen...

Mä hylkäsin ajatuksen ihsn maallemuuttoon sillä, että siellä on aika vaikea lopulta asua. Tiet usein huonossa kunnossa, peruspalvelut kaukana ja muukin infrastuktuuri on jätetty huonolle tolalle, ihsn siksi, että siellä on vähän porukkaa nykyään. Sähkölinjat, nettisysteemit jne.

Kesällähän siellä on ihan kivaa, mutta talvella sellainen mörönp.rse on nimensäveroinen. 😄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Tarkoitus olisi päästä omavaraisemmaksi. Nyt jos hoidan talon klapeilla lämpeäväksi, niin jatkossa lisään vähän aurinkosähköä, että esimerkiksi kesäaikaan ei tarvitsisi lämmittää edes puulla ja valot, sekä kiertovesipumput toimisivat aurinkosähköllä. Joten sähköjen katkaisu ei estäisi lämmitystä, tai valojen käyttöä.

Kun täällä mörönpersuuksissa talot ei mee kaupaksi, niin teen tästä hävyttömän halvsn asua. 😁, jos vaan kykenen...

Mä hylkäsin ajatuksen ihsn maallemuuttoon sillä, että siellä on aika vaikea lopulta asua. Tiet usein huonossa kunnossa, peruspalvelut kaukana ja muukin infrastuktuuri on jätetty huonolle tolalle, ihsn siksi, että siellä on vähän porukkaa nykyään. Sähkölinjat, nettisysteemit jne.

Kesällähän siellä on ihan kivaa, mutta talvella sellainen mörönp.rse on nimensäveroinen. 😄

Tuossa on järkeä, omavaraisuudessa. Sellaiseen tässä koitan myös pyrkiä. Pitäis olla sellaista tekniikkaa, mitä pystyy itse huoltamaan, eli mulla jää kantoveteen ja puulämmitykseen 😄. Ja ihan vakavissaan. Tuosta täytyy kyllä vääntää rakennusvalvonnan kanssa. Sieltä tulee ohjetta, että täytyisi olla nykyaikaiset jätevesijärjestelmät, jotta saa asua vakituiseen. Jos ulkorakennukseen sitten vesi ja viemäröinti..? Täytyy löytää jostain pieni satavuotias hirsitönö, metsäpalstalla.

Uskon että vielä löytyy.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tuossa on järkeä, omavaraisuudessa. Sellaiseen tässä koitan myös pyrkiä. Pitäis olla sellaista tekniikkaa, mitä pystyy itse huoltamaan, eli mulla jää kantoveteen ja puulämmitykseen 😄. Ja ihan vakavissaan. Tuosta täytyy kyllä vääntää rakennusvalvonnan kanssa. Sieltä tulee ohjetta, että täytyisi olla nykyaikaiset jätevesijärjestelmät, jotta saa asua vakituiseen. Jos ulkorakennukseen sitten vesi ja viemäröinti..? Täytyy löytää jostain pieni satavuotias hirsitönö, metsäpalstalla.

Uskon että vielä löytyy.

xLiner

Entäs kuivakäymälä? Niitähän on modernejakin. Ja pesutiloja ei tartte, jos on ulkosauna valmiina.

Ootko asustellut vastaavissa oloissa mihin aiot? 🤔

Minustakin tuollainen ois kiva juttu, jos ei ois jo tätä urbaanimpaa tönöä. Ja toisaalta tänne voi maatua, niin sitten on perillisten murhe myydä tää pois. 😄

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Entäs kuivakäymälä? Niitähän on modernejakin. Ja pesutiloja ei tartte, jos on ulkosauna valmiina.

Ootko asustellut vastaavissa oloissa mihin aiot? 🤔

Minustakin tuollainen ois kiva juttu, jos ei ois jo tätä urbaanimpaa tönöä. Ja toisaalta tänne voi maatua, niin sitten on perillisten murhe myydä tää pois. 😄

Juu, kuivakäymälää olen ajatellut sisälle, mikäli sen saa järkevästi isommin rakenteita ja tyyliä rikkomatta. Kompostiin kaikki, niin saa ruokamultaa.

Vakituiseen en ole asunut koskaan, mutta tiedän kyllä mitä se vaatii. Ei tule yllätyksenä. Ja jos ei jostain syystä enää pärjää sellaisessa, sitten vaan takas ihmisten pariin. Oon vanha mettäläinen, enkä ihan kädetönkään.

Ihmiset ovat nykyään aika avuttomia. On epäilty mm. osaanko pestä itseni ilman suihkua, käydä ulkohuussissa ja pystynkö tyhjentämään sen huussin. Ja jaksanko kantaa vesiä, missä pesen pyykit ja pärjäisinkö ilman sähköliittymää. Ja että kaikki tuo vaatii työtä. Siis oikeesti... 😂 Mulle on ollut iso yllätys, että joillekin noi on ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Onhan tässä aikojen saatossa kaikenlaista varmasti unohtunut vaikka erilaisista viljelykasveista ja niiden säilytyksestä. Mutta piankos sen tiedon esille kaivaa.

Potut peltoon ja jokunen kana vahtikoiran kera alkuun, katsoo sitten lisää myöhemmin. Joku laumanvartijakoira vois ehkä olla kiva kaveri korvessa.

Ja aikansa ottaa sekin, että remppaan tönön asumiskuntoon. Juu, osaan 😁

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Juu, kuivakäymälää olen ajatellut sisälle, mikäli sen saa järkevästi isommin rakenteita ja tyyliä rikkomatta. Kompostiin kaikki, niin saa ruokamultaa.

Vakituiseen en ole asunut koskaan, mutta tiedän kyllä mitä se vaatii. Ei tule yllätyksenä. Ja jos ei jostain syystä enää pärjää sellaisessa, sitten vaan takas ihmisten pariin. Oon vanha mettäläinen, enkä ihan kädetönkään.

Ihmiset ovat nykyään aika avuttomia. On epäilty mm. osaanko pestä itseni ilman suihkua, käydä ulkohuussissa ja pystynkö tyhjentämään sen huussin. Ja jaksanko kantaa vesiä, missä pesen pyykit ja pärjäisinkö ilman sähköliittymää. Ja että kaikki tuo vaatii työtä. Siis oikeesti... 😂 Mulle on ollut iso yllätys, että joillekin noi on ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Onhan tässä aikojen saatossa kaikenlaista varmasti unohtunut vaikka erilaisista viljelykasveista ja niiden säilytyksestä. Mutta piankos sen tiedon esille kaivaa.

Potut peltoon ja jokunen kana vahtikoiran kera alkuun, katsoo sitten lisää myöhemmin. Joku laumanvartijakoira vois ehkä olla kiva kaveri korvessa.

Ja aikansa ottaa sekin, että remppaan tönön asumiskuntoon. Juu, osaan 😁

xLiner

No sähköthän jos on, niin eihän niitä kannata ainakaan alkuun pois pistää. On apuna remppaillessa ja ei ne loppujen lopuksi tuollaisessa ihan kauhee menoerä ole, jos ovat jo siellä. Käytön voi minimoida.

Jos remppaat, aloita katosta. Vesikatto kuntoon ja samalla kunnon leveät räystäät. Sitten eristys. Yläpohja ensin. Sinne kunnon eristys, sekä alapohja, unohtamatta kunnon ilmanvaihtoa. Mahdolliset ikkunat, ulkoovet kuntoon ja tulisijat.
        Ja jos on laatalle pykästy, niin salaojat ja sadevesisysteemit.

Sitten vasta sisustus tms.

Tuossapa nuo tähdellisimmät, niin ei tule yllätyksiä talvella ja muulloin.

Siis isoja...kyllä niitä kuitenkin muutenkin tulee, kun sitä ei ksikkea osaa edes miettiä, ennenkuin se homma tulee eteen. Ja pari vuotta ainakin kannattaa miettiä, että menee opetteluun ja hommien huomioimiseen. Liikaa ei ksnnata edeltäpäin miettiä, ennenkuin tietää oikeesti mikä on tärkeää ja mikä ei. Ei suotta sijoita turhaan. 😊

• Disseisback kirjoitti:

No sähköthän jos on, niin eihän niitä kannata ainakaan alkuun pois pistää. On apuna remppaillessa ja ei ne loppujen lopuksi tuollaisessa ihan kauhee menoerä ole, jos ovat jo siellä. Käytön voi minimoida.

Jos remppaat, aloita katosta. Vesikatto kuntoon ja samalla kunnon leveät räystäät. Sitten eristys. Yläpohja ensin. Sinne kunnon eristys, sekä alapohja, unohtamatta kunnon ilmanvaihtoa. Mahdolliset ikkunat, ulkoovet kuntoon ja tulisijat.

Siis isoja...kyllä niitä kuitenkin muutenkin tulee, kun sitä ei ksikkea osaa edes miettiä, ennenkuin se homma tulee eteen. Ja pari vuotta ainakin kannattaa miettiä, että menee opetteluun ja hommien huomioimiseen. Liikaa ei ksnnata edeltäpäin miettiä, ennenkuin tietää oikeesti mikä on tärkeää ja mikä ei. Ei suotta sijoita turhaan. 😊

Mä en lähde siihen, että mun pitäis ehdoin tahdon lähteä epämukavuusalueelle. Minusta on kiva käydä suihkussa, pestä astiat ja pyykit juoksevalls vedellä. Pyykit jopa koneella.

Talvella mun on oltava torpan lähellä, mutta mietin siihenkin edullisen vaihtoehdon, että saatan olla muutaman päivän muuallakin ilman, että kaikki on alkutekiöissään ja vedet jäässä.

Kämppäkään ei saa sitoa liikaa. 😊

Oon oppinut hyvälle ja sen mä oikeestaan saan, vaikka en oo riippuvainen kenestäkään tai mistään. 😉

Vapaus on monimutkaista....mutta saavutettavissa. 😊

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Nii-i.. 😁

Melkein kaikissa vanhoissa topissa on sähköliittymä. Sähköt toki vaatii päivittämistä jos asumaan aikoo.

Idea on siinä, että pärjää vaikka sähköverkko kaatuisi pidemmäksi aikaa. Veden saa silloin omasta kaivosta käsipumpulla, ei tarvitse lähteä parinkymmenen kilsan päähän säiliöautolle. Kellarit kunniaan. Aurinkomyrskyä odotellessa...

Pärjään tässä nykyisessäkin kämpässä kriisin sattuessa oikein hyvin. Olen varautunut melkein kaikkeen, on lämmityslaite ja aggregaatti, ruokaa moneksi viikoksi. Osan huoneistosta voin pitää kylmänä. Täydennysvettä saa kävelymatkan päästä.

Eläkeikään on aivan liian pitkä aika, enkä usko olevani silloin enää kovin hyvässä kunnossa. Jos haluan nauttia omasta ajastani laadukkaasti, mun ratkaisuni on tuo omavaraistalous. Tai omavaraistelu, niin kuin sanotaan.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Nii-i.. 😁

Melkein kaikissa vanhoissa topissa on sähköliittymä. Sähköt toki vaatii päivittämistä jos asumaan aikoo.

Idea on siinä, että pärjää vaikka sähköverkko kaatuisi pidemmäksi aikaa. Veden saa silloin omasta kaivosta käsipumpulla, ei tarvitse lähteä parinkymmenen kilsan päähän säiliöautolle. Kellarit kunniaan. Aurinkomyrskyä odotellessa...

Pärjään tässä nykyisessäkin kämpässä kriisin sattuessa oikein hyvin. Olen varautunut melkein kaikkeen, on lämmityslaite ja aggregaatti, ruokaa moneksi viikoksi. Osan huoneistosta voin pitää kylmänä. Täydennysvettä saa kävelymatkan päästä.

Eläkeikään on aivan liian pitkä aika, enkä usko olevani silloin enää kovin hyvässä kunnossa. Jos haluan nauttia omasta ajastani laadukkaasti, mun ratkaisuni on tuo omavaraistalous. Tai omavaraistelu, niin kuin sanotaan.

xLiner

No vettä en ole miettinyt, kyllä kai sitä saa vielä...

Mulla lähinnä tämä idea lähtee siitä, että energia, olipa se lämmitykseen tai muuhun, on pörssiyhtiöiden ja muiden voittoa tavoittelevien yhtiöiden hallussa ja ne voi tehdä mitä lystää hinnoille.
        Sama se on pelletissäkin....nyt kun venäjältä ei saa, niin 1/3 koko suomessa käytetystä pelletistä hävisi...pum! Ja hinnat kattoon, sekä sekin vielä, ettei sitä pirun papanaa oikeen saa enää mistään. 🙄

Mutta en mä pellettivehkritäkään pois pura...olkoot tuolla ja voin joskus silläkin lämmittää, kun laiskottaa, tai tuun kipeeksi vaikka. Tyrkkää polttimen vaan kattilaan ja sillä siisti. 😁

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No vettä en ole miettinyt, kyllä kai sitä saa vielä...

Mulla lähinnä tämä idea lähtee siitä, että energia, olipa se lämmitykseen tai muuhun, on pörssiyhtiöiden ja muiden voittoa tavoittelevien yhtiöiden hallussa ja ne voi tehdä mitä lystää hinnoille.
        Sama se on pelletissäkin....nyt kun venäjältä ei saa, niin 1/3 koko suomessa käytetystä pelletistä hävisi...pum! Ja hinnat kattoon, sekä sekin vielä, ettei sitä pirun papanaa oikeen saa enää mistään. 🙄

Mutta en mä pellettivehkritäkään pois pura...olkoot tuolla ja voin joskus silläkin lämmittää, kun laiskottaa, tai tuun kipeeksi vaikka. Tyrkkää polttimen vaan kattilaan ja sillä siisti. 😁

Mua ei sähkön hinta pelota. Uskon että valtio huolehtii siitä, ettei hinta nouse tavalliselle pulliaiselle liian korkealle.

Mutta kaikkeen ei yhteiskunta voi varautua, tai voi, muttei voi täysin estää vahinkoja. Me ollaan liian riippuvaisia sähköstä. Nykyajan talotkin pysyvät kunnossa vain sähkölaitteiden avulla.

Hyvähän se sähkö on varalla, muttei sen varaan kannata kaikkea laittaa.

xLiner

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Onpa oivallisesti nimetty. Tuntuuko siltä, että Putin onnistui vetämään yläpäähän vai peräpäähän?

• Anonyymi

Suhtautua elämään positiivisesti vaikeuksista huolimatta.

• Anonyymi

Se että lapseni on onnellinen❤

• Tämä mullakin etusijalla, että lapseni olisi onnellisia. Ainakin niin pitkälti kun minä asiaan voin vaikuttaa myötäisesti.

Itselläni on aikalailla henkilökohtaiset tavoitteet tippuneet tai jo toteutuneet. Jotain on, muttei mitään mitä ajattelisin pakko tapahtua. Päivä kerrallaan.

• Anonyymi

Kaikkihan tietysti toivoo, että oma lapsi on onnellinen. Todellisuutta on, ettei siihen voi vaikuttaa. Eikä tavoite ylipäänsä voi olla oma, jos se on toisesta ihmisestä kiinni.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Tämä mullakin etusijalla, että lapseni olisi onnellisia. Ainakin niin pitkälti kun minä asiaan voin vaikuttaa myötäisesti.

Itselläni on aikalailla henkilökohtaiset tavoitteet tippuneet tai jo toteutuneet. Jotain on, muttei mitään mitä ajattelisin pakko tapahtua. Päivä kerrallaan.

" Ainakin niin pitkälti kun minä asiaan voin vaikuttaa myötäisesti."

Tuo on tosiaan noin. Mitä enemmän lapsi kasvaa, sitä vähemmän voi vaikuttaa hänen onnellisuuteensa.

• Anonyymi kirjoitti:

" Ainakin niin pitkälti kun minä asiaan voin vaikuttaa myötäisesti."

Tuo on tosiaan noin. Mitä enemmän lapsi kasvaa, sitä vähemmän voi vaikuttaa hänen onnellisuuteensa.

Niin hän haluaa päättää itse asioistaan ja elämästään. Jokaisen täytyy tehdä omat mokansa oppiakseen. Niin kiva kun oliskin olla kuplamuovina suojelemassa kaikelta, niin ei se vaan ole mahdollista, jos antaa lapsen elää eikä lukitse kotiin. Ja lukitseminen kotiin olisi mielenvikaista lasta kohtaan.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Tämä mullakin etusijalla, että lapseni olisi onnellisia. Ainakin niin pitkälti kun minä asiaan voin vaikuttaa myötäisesti.

Ja montako lasta tällä mielikuvitushahmolla on yhteensä? Sivistätkö meitä mies

• Anonyymi kirjoitti:

Ja montako lasta tällä mielikuvitushahmolla on yhteensä? Sivistätkö meitä mies

Olet yhä keskustelupannassa, kun et vieläkään osaa keskustella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkihan tietysti toivoo, että oma lapsi on onnellinen. Todellisuutta on, ettei siihen voi vaikuttaa. Eikä tavoite ylipäänsä voi olla oma, jos se on toisesta ihmisestä kiinni.

Tietysti siihen voi vaikuttaa omalta osaltaan. Ystävällinen ja myötämielinen lähestymistapa tuottaa toisessa ihmisessä onnellisuutta. Vastaavasti, jos kaikki kohtelevat huonosti, se syö onnellisuutta.

• Anonyymi

Elämäni tärkein tavoite on se, että en lisää maailmassa olevaa kärsimyksen määrää omalta osaltani. Ihmisillä on jo tarpeeksi paha olla eikä koskaan voi tietää kuinka joku jo sisimmässään kärsii - yritän pitää aina sen mielessäni kun ihmisten kanssa olen tekemisissä.

• Anonyymi

Siinäpä tavoitetta kokonaisen elämän matkalle. Eikö mitään muuta mieleen välähtänyt?

• Anonyymi

Noi miehet on niin pinnallisia tiedätkö, varsinkin kun ne provoilee tietävänsä naisten prioriteeteista. Miksi alentaa itseään ja ottaa tällainen aloitus todesta? Miehistä osa voi ollakin, että ihan on aloitus legit ja looginen

• Anonyymi

Mahdollisimman pieni hiilijalanjälki.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Elämän tärkein tavoite on se mistä teillä ei ole hajuakaan💩

• Anonyymi

No, sivistä meitä.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, sivistä meitä.

AV

Raamatun mukaan se on lisääntyminen?

AV

• Anonyymi

Onhan meillä hajua siitä kun tuon kakkakasan vinkiksi laitoit

• Anonyymi

En ole tullut ajatelleeksi, ehkä se että perse levitköön kunhan ei pää?

• Anonyymi

Ei vaan vyötärö ei saa levitä. Muu leviäminen ei niin vakavaa kunhan vyötärönympärys alle 70cm

• Anonyymi

Olla entistäkin piittaamattomampi suhteessa muihin. Keskittyä omaan intohimoon.

• Anonyymi

Mul samat vibat. Oon kyllästyny miellyttämään muita.

• Anonyymi

Tietoisuuden hamuilu

Kassila

• Anonyymi

Elämään on tultu nauttimaan,oppimaan ja luopumaan kaikesta maallisesta. Turhasta. Mammonasta. Ihmissuhteista. Itsekkyydestä. Me emme tarvii noista mitään. Me emme omista yhtään mitään.Se meidän kuuluu oivaltaa. Emme saa olla egon vankeja,emme rahan,mammonan, emme yhtään minkään maanpäällisen,sillä tämä kaikki täällä on harhaa ja täysin turhaa. Kun olet valmis luopumaan kaikesta tästä ja tunnet sen täysin merkitykettömäksi,olet jotain oivaltanut💩

• Elämän tarkoitus on rakkaus, kaikissa muodoissaan. Elämän tavoite on rakentaa omasta elämästä onnellisuutta tukeva pöytä. Jos pöydässä on vain yksi jalka, ja jos se menee katki, ollaan pysyvästi kumollaan. Jos jalkoja on vaikka kuusi, viisi muuta kantaa kunnes uusi jalka on uudelleen rakennettu.

Se mitkä asiat pitää onnellisuuden pöytää pystyssä on henkilökohtaista. Itsellä ne on lapset, perhe, ystävät, romanttinen rakkaus, koti, taloudellinen turva, mielekäs luova ja älyllisesti haastava tekeminen, mielenterveys/tasapaino, liikunta/luonnossa liikkuminen.

• Anonyymi

Tavoitteita tulee ja menee, kun ne saavutetaan. Tai jos tavoitetta ei yrittämisestä huolimatta saavuta on se tyhjänpäiväinen tavoite, joutaa menemään.

Omat tavoitteeni ovat henkevämpiä kuin sinun vyötärönympärysmitta. Entä jos sairastuisit ja painosi nousisi lääkityksen myötä vyötärönympärys siinä mukana?

• Anonyymi

Tuottaa vähintään saman verran *askaa kuin sisään joutuu.

• Anonyymi

Pysyä mahdollisimman pitkään terveenä fyysisesti ja henkisesti.

• Ei mulla ole kauheasti tavotteita. Joskus olen sanonut, että aion elää satavuotiaaksi tai vähän yli, mutta ei etukäteen voi oikeasti sanoa miten elämä menee. Siksi yritänkin elää päivä kerrallaan ja olla ajattelematta kauhaeasti asiaa. Olisihan se kiva, että muisti säilyisi mahdollisimman pitkään ja muutenkin toimintakyky, että pystyisi päättämään itse omista asioista.

No, yks tavote mulla kerran oli, että kuuntelen kaikki Judas Priestin levyt vuosilta 1974-1991 ja sen täytin. Piti myös joskus kuunnella kaikki Whitesnaken levyt, mutta sitä tavotetta, jos se jonkinlainen tavote on en ole vielä saavuttanu. Tosin kyllä pääsin vuoden 1989 levyyn "Slip of the tongue" asti, että kai sekin lasketaan jonkinlaiseksi saavutukseksi (ennen tuota mainittua levyä on ehkä jotain 6 tai 7 levyä + yks livelevy). Tubesta olen kuunnellut, en omista levysoitinta (siis LP-soitinta), mutta on mulla Radio-Cd-soitin.

Ehkä tavotteena voi pitää sitä, että elää rauhassa omaa elämää päivä kerrallaan.

• Kun pääsee yhden päivän alusta loppuun, on jo yksi tavote saavutettu. Tai kun pääsee aamusta päivään ja päivästä iltaan. Tai aamupalasta päivälliseen.

• No yhen tavotteen sain kuitenkin keksittyä. Pitäis tilata hammashygienisti jossain vaiheessa, kunhan saan aikaseksi ja kunhan selvitettyä minne soitan (tältä asuinalueelta on lopetettu hammashoitola ja pitää ensin selvittää minne soitan ja miten sitten edetään).

• Anonyymi

Ettei jää itsesääliin makaamaan, mikäli jotain menee pieleen frendiltä tai itseltä

• Anonyymi

Se, että voin vielä 50 vuoden päästäkin katsoa itseäni peilistä ja pitää näkemästäni. Enkä tarkoita ulkoista olemusta.

• Anonyymi

Ei 50 vuoden päästä oo kukaan enää elossa. Mäkin oisin jo sata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei 50 vuoden päästä oo kukaan enää elossa. Mäkin oisin jo sata.

No minä en olisi vielä sataa, vaikka iäkäs toki. Eihän sitä silti tiedä onko tuolloin enää elossa vai ei, mutta pointtina se, että on saanut elää sellaisen elämän ja tehnyt sellaisia valintoja, että sielu saa rauhassa siirtyä aikanaan lepoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No minä en olisi vielä sataa, vaikka iäkäs toki. Eihän sitä silti tiedä onko tuolloin enää elossa vai ei, mutta pointtina se, että on saanut elää sellaisen elämän ja tehnyt sellaisia valintoja, että sielu saa rauhassa siirtyä aikanaan lepoon.

Kun valitsee itsensä niin valitsee aina oikein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun valitsee itsensä niin valitsee aina oikein.

Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Tekee valintoja, jotka tuntuvat itsestä oikeilta?

• Anonyymi

En lukenut ketjua mutta tavoite olisi että pääsisin elämämien loputtomasta kierteestä pois.Oravanpyörästä. Pääsisin kotiin ,pois tästä materiallisesta maailmasta.

• Anonyymi

Se ainoa mitä valkoihoisella heteromiehellä on ja tulee olla: nussiminen ja pillun saanti. Koko elämä on mennyt pääosin pilalle nuorena kokematta jääneiden seksikokemusten takia, tässä iässä on jo todella kiire saada muut omasta ikäryhmästäni kiinni.

• Anonyymi

Jaahast, jotenkin tämän keskustelun idea, karkasi... jonnekin teille tietymättömille.
      Kynäsetäkin anomuumina, ottaa kantaa itsestään selveyksiin, eettiseltä puolelta ja kakkakasan kera!
      Mikään pakko ei ole jumalanselän taakse muuttaa asumaan tai luopua kaikista mukavuuksistakaan. Pikku säästöjä ja säätöjä vain arkielämään... mä asun vajaan
      20 km päässä kaupungin keskustasta ja hyvin pystyn viljelemään suurimman osan tarvitsemistani peruselintarvikkeista, juureksista, marjoista ja hedelmistäkin.

Viljatuotteet, kuten jauhot ja ryynit, hiutaleet ostan kaupasta, kuten sokerin ja suolankin. Lihat ostan pääasiassa metsästäjiltä; peuraa ja hirveä, sekä jonkin verran poroa, mutt se on yliarvostettua (hinnoitettu liian korkealle) jotta sitä täältä kaupasta ostaisin. Kyllä mä hankin poronlihan ihan suoraan sen tuottajalta, sen verran on sukulaissuhteita Lappiin.

Mulla on pihasauna, joka lämmitetään puilla, saunaan tulee pihakaivosta vesijohto ja veden saa sähköpumpulla saunaan asti. Tosin pihakaivolla on käsipumppukin, jota voi tarvittaessa käyttää ja ämpärein kantaa vesi saunalle. (tarvittaessa)Saunassa on 80 litran muuripata, jossa kiehuvan kuumaakin pesuvettä riittää plantattavaksi asti suuremmallekin saunoja määrälle.

Pihalle jäi rakennusajalta, ns. puuhuussi ja siinä on egolookinen jäteastia, johon ruuan jätteetkin voi loppusijottaa, tosin meillä harvoin sellaista jätettä jääkään.
      Yleisin kotitalous jäte, on kalanperkeistä jääneet tähteet, jotka hävitän yleensä ekovessan uumeniin, siellä ne maatuvat vuoden kahden kuluttua mullaksi. Käytetään sireeniaidan ja muiden koristekasvien lannoitukseen.

Automaattipesukonetta käytän säännöllisesti, kun pesuohjelmaan on määrätty määrä kertynyt pestävää, kuivausrumpukin on, mutt harvemmin on ollut enää käytössä, kun Mimmillekin tulee enää harvemmin "vesivahinkoja" nykyään, ennemminkin sotkee itsensä syödessään. (siististisyöminen on vielä opettelussa.)
      Vain kylpyhuoneessa ja vessoissa on lattialämmitys päällä koko talviajan ainakin.

Asunnon lämmitys on talviaikaan pääosin kaakeliuunin varassa, joka toinen tai
      joka kolmas päivä, riippuen ulkosäätilan mukaan. Miten usein on tarve lämmittää
      isokaakeliuuni, joka luovuttaa lämpöä tasaisesti monta päivää, jos ulkona ei ole paukkupakkasta, eikä kovin tuulinen ilma! Usein tulee tehtyä lihapata kaakeliuunissa hauduttaen, koko yön ajan. Aamulla vain ruoka (uunista) pesästä valurautapadassa, siellä se on kypsynyt kuin itsestään ja samalla energialla.

Ruoka-astiaksi aamulla pitää ainoastaan vaihtaa ruostumatonkattila, rautapadassa ruokaa ei pidä ylen kauan säilyttää. Oikeesti on kuulemma tervellistä tehdä ruokaa valurautapannulla tai padassa. Siitä irtoaa aina tietty määrä rautaa paistettavaan lihaan ja juureksiin, tietää vanhakansa kertoa ja lääkärit ovat vahvistaneet kyseisen tiedon.
      Sähkön säästöstä sen verran vielä; ett pihavalot palaa ainoastaan jos ne sytytetään katkaisimesta ja sammuvat samaten. Aikaisemmin oli ns. hämäräkytkin joka automaattisesti sytytti ja sammutti pihavalot, tosin oli siellä myös liikekytkin käytössä, jonka kettu usein kytki käydessään päälle ja Poju nosti metelin talossa, siinä meni rauhalliset yöunet! Tosin Kettu on käynyt nytkin pihassa ilmeisesti joulunaikaan, koska Poju haukkui ja pyrki pihalle.

Jos koialla on luonnollinen tarve päästä pihalle, se käy törkkimässä nokallaan mua... eikä metelöi koskaan. Kuuntelin hetken aikaa, enkä kuullut mitään erikoista... koirakin rauhottui ja kävi ovensuuhun maate. Ilmeisesti kettu kuuli pojun metelöinnin ja poistui paikalta, on muuten saanut parikin kertaa juoksukilpailut aikaiseksi, pihaltamme poistamisen varmistukseksi.

Ketun kunniaksi on sanottava ett se on voittanut juoksukilpailut, koska yhä edelleen käy etsimässä jotain syötävää pihapiiristämme tuloksettomasti, jollei nyt hiirtä tai myyrää ole saanut pyydystettyä, niitäkin täällä valitettavasti on!
      Tämä mun käsitykseni xLinerin aloituksesta ja omavaraisuudesta... siihen voisi lisätä myös metsänantimet, jotka on jokamiehenoikeudella jokaisen poimittavissa metsistämme.

Kalastuskortti eli valtion kalastonhoitomaksu on 47 € per vuosi ja sillä saa kalastaa kuntien ja valtion vesialueilla. Yleisiä suomalaisia kaloja kuten haukia, kuhaa siikaa ja ahvenia, lahnaa. Silakkaa saa kalastaa "litkalla" ilman kalastuslupaakin.
      trollikka

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4801
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      188
      3745
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      182
      3395
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      76
      3175
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2899
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      1984
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1921
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      179
      1724
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1676
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1385
    Aihe