Onko 5,4 m pitkä ja 2,5 m korkea auto epäkäytännöllisen iso?

Anonyymi-ap

Olen ostamassa isompaa autoa ja mietin tuollaista Peugeot Boxer L2H2:sta, joka on netin mukaan 5,413 m pitkä ja 2,522 m korkea (leveyttä on hillityt 2,050 metriä).

Mutta onko tuo arkielämän kannalta liian iso? Tarkoitus olisi käyttää sitä myös kaupunkiasioinneilla. Mahtuuko tämmöinen normaalisti parkkiruutuihin, tuleeko usein vastaan niin matalia paikkoja, että tällä autolla ei pääse läpi?

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tyhmempää olisi ostaa auto ja vasta sitten huomata, että sitä ei saakaan laillisesti parkkeerattua kaupan pihaan.

14

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulipas hauska URL. "onko-54-m-pitka-ja-25-m-korkea-auto-epakaytannollisen-iso". No se ainakin olisi :D Tarvitsisi rakentaa pihalle lentokentän kiitorata, ja siihen päälle saisi sitten sopivan kokoisen autotallin.

    • Anonyymi

      No eihän tuo missään nimessä mikään kätevä kauppakassi ole. Helposti varmaan tulee ahdasta parkkipaikoilla. Pikaisen googlauksen tuloksena sain tiedon, että "Parkkiruutu on yleensä noin viisi metriä pitkä ja leveys vaihtelee 2 - 2,5 metrin välillä." Eli varsinkin pituuden puolesta ei oikein mahtune ruutuun. Kannattanee vähän katsella sitä omaa ympäristöä, missä kaupoissa enimmäkseen meinaa asioida, onko siellä miten tilavat parkkipaikat, ja vaikka vähän vaivihkaa koittaa mittailla ruutuja.

      Yksi mikä tuli vielä mieleen, että jos vaikka vuokraa samanlaisen auton ja käy kokeilemassa miten mahtuu ajelemaan siellä missä aikoo enimmäkseen ajella. Vai saatko koeajoon tuon minkä meinaat ostaa?

      • Anonyymi

        Saan kyllä koeajoon. Auton merkillä ja mallilla ei ole niin tarkkaan väliä, mutta tämmöinen nyt sattuisi olemaan saatavilla ehjänä ja budjetissani. Isompi auto olisi muuten kätevä ja tarpeeseen, mutta pitäisi osata tasapainotella itselleen sellainen auto, joka olisi sitten käytännöllinen kaikkiin tilanteisiin. Juuri nuo parkkiruudut minua kaikkein eniten huolestuttaa.


    • Anonyymi

      Tuommoisella ei mahdu moniin parkkitaloihin, koska niissä max. korkeus on usein alle 2m.

      Laivayhtiöt perivät lisämaksua tuommoisista, usein pienin hinta koskee alle 5m pitkiä ja alle 2m korkeita ajoneuvoja.

      Parkkitutkat ja -kamerat (jos niitä autoon on hankittu) toki helpottavat toimintaa pysäköintipaikoilla.

      • Anonyymi

        Eipä se lisämaksu maata kaada, jos reissuun on vara lähteä. Parkkiruutuunkin on ihan ok ajaa, ei ongelmia. Toki, jos jättiostarin oven eteen pitää päästä, niin varmasti ilmenee ongelmia. Sanoisin, että paku on jopa helpompi peruutella ja käsitellä kuin henkilöauto, muttei tietenkään yhtä näppärä kuin pieni henkilöauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se lisämaksu maata kaada, jos reissuun on vara lähteä. Parkkiruutuunkin on ihan ok ajaa, ei ongelmia. Toki, jos jättiostarin oven eteen pitää päästä, niin varmasti ilmenee ongelmia. Sanoisin, että paku on jopa helpompi peruutella ja käsitellä kuin henkilöauto, muttei tietenkään yhtä näppärä kuin pieni henkilöauto.

        Mikä nyt kenestäkin on paljon ja mikä vähän.

        Esimerkiksi Viking Linellä tiistaina 3.1.2023 Helsingistä Tukholmaan lisämaksua aloittajan autosta kertyisi yhdensuuntaisella matkalla 39,50€. (186,50€ vs. 226€)

        Toinen haitta suuresta korkeudesta voi olla se, että kun korkeiden autojen paikkoja on vähemmän kuin matalien, ei huonolla tuurilla mahdukaan laivaan.

        Siitä olemme samaa mieltä, että nuo isommat nykypakut ovat kerrassaan mainioita käyttöautoja, usein jopa parempia kuin henkilöautot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä se lisämaksu maata kaada, jos reissuun on vara lähteä. Parkkiruutuunkin on ihan ok ajaa, ei ongelmia. Toki, jos jättiostarin oven eteen pitää päästä, niin varmasti ilmenee ongelmia. Sanoisin, että paku on jopa helpompi peruutella ja käsitellä kuin henkilöauto, muttei tietenkään yhtä näppärä kuin pieni henkilöauto.

        Isompi auto on ehdottomasti parempi käsitellä, mutta ei se niinkään iso saa olla, ettei sitten mahdu ajamaan sinne, minne tarvitsee. Laivoille minulla ei onneksi ole reissuja, eli laivajutuista ei tarvitse huolehtia. Ja tämä oli ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isompi auto on ehdottomasti parempi käsitellä, mutta ei se niinkään iso saa olla, ettei sitten mahdu ajamaan sinne, minne tarvitsee. Laivoille minulla ei onneksi ole reissuja, eli laivajutuista ei tarvitse huolehtia. Ja tämä oli ap.

        Ei muuta kuin vuokraamaan päiväksi pariksi suunnittelemansa kokoluokan paku, sillähän se selviää.

        Parkkihalleihin ei sitten ole korkealla pakulla asiaa ja eikös joissain ulkoparkeissakin ole x-korkeita portteja, joiden tarkoitus on ilmeisestikin estää kämpingautojen pääsy.

        ps. Millaiseen yskityiskäyttöön tuon kokoluokan pakulle on tarvetta, ns. peruspakun sijaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta kuin vuokraamaan päiväksi pariksi suunnittelemansa kokoluokan paku, sillähän se selviää.

        Parkkihalleihin ei sitten ole korkealla pakulla asiaa ja eikös joissain ulkoparkeissakin ole x-korkeita portteja, joiden tarkoitus on ilmeisestikin estää kämpingautojen pääsy.

        ps. Millaiseen yskityiskäyttöön tuon kokoluokan pakulle on tarvetta, ns. peruspakun sijaan?

        Merkillä, mallilla ja tarkalla koolla ei ole niin väliä, kunhan on "oikea" pakettiauto, eli sellainen, missä 3 penkkiä edessä ja tilaa takana. Tämä nimenomainen auto nyt vain sattuu olemaan helpoiten saatavilla kunnon, hinnan ja sijaintinsa puolesta. Olisin sen jo varmasti ostanut, jos en pelkäisi tämän auton olevan liian iso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkillä, mallilla ja tarkalla koolla ei ole niin väliä, kunhan on "oikea" pakettiauto, eli sellainen, missä 3 penkkiä edessä ja tilaa takana. Tämä nimenomainen auto nyt vain sattuu olemaan helpoiten saatavilla kunnon, hinnan ja sijaintinsa puolesta. Olisin sen jo varmasti ostanut, jos en pelkäisi tämän auton olevan liian iso.

        Ihan ymmärettävää tuo tuumaaminen / harkinta. Onhan tuo melkoisen kookas koppi ja kaupungeissa joutuu hieman enempi kiertämään löytääkseen sopivan parkin, mutta jos se ei ole jokapäivästä, niin kait sen kanssa toimeen tulee.

        Nykyinen Citroën Jumpy antaa suuntaviittaa "peruspakun" mitoista vs. tuo Boxer. Tuo standar, on se yleisin pituus.

        Length:

        4,609 mm (compact)

        4,959 mm (standard)

        5,309 mm (long)

        Height: 1,890–1,950 mm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan ymmärettävää tuo tuumaaminen / harkinta. Onhan tuo melkoisen kookas koppi ja kaupungeissa joutuu hieman enempi kiertämään löytääkseen sopivan parkin, mutta jos se ei ole jokapäivästä, niin kait sen kanssa toimeen tulee.

        Nykyinen Citroën Jumpy antaa suuntaviittaa "peruspakun" mitoista vs. tuo Boxer. Tuo standar, on se yleisin pituus.

        Length:

        4,609 mm (compact)

        4,959 mm (standard)

        5,309 mm (long)

        Height: 1,890–1,950 mm

        Linkki unohtui: https://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_Jumpy


    • Anonyymi

      Onhan se hieman kömpelö ei sille voi mitään. Alkaa ärsyttää jos on tottunut käymään pikaisesti nopeaa vain asioiden niin joutuu jopa pikku kylissä etsiä parkkipaikkaa ja aina hivutella ruutuihin ja joskus pois kun ei mahdukkaan tarpeeksi hyvin. On kokemusta isosta pakusta ja nyt on ns hiace luokan paku ja on helpompaa. Peilit on onneksi isoja pakuissa vs joku normi touran volkkarilta esim ja surkeat peilit kyljissä. Jos verkkainen elämäntyyli sopii niin iso paku on hyvä ja tilaa on jos tarttee.

      • Anonyymi

        Onhan tuo avauksessa kerrottu paku suuri koppi, jossa ilmanvastuskin on omaa luokkaansa vs. kulutus. Taitaapa olla pidempi akselivälikin, eli hankalempi pyöritellä ahtaissa paikoissa.

        Tuon kokoluokan paku kannattaa ostaa vain jos tuolle koolle on todellista tarvetta, jollaista avaajalla ei ilmiselvästikään ole.

        Mieluummin ns. peruspaku ja joillekin riittää jo ihan pikkupakukin Caddyn ja Berlingon kategoriassa, jollainen on kätevä arjessa ja mahtuu minne vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4908
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3349
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2592
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1675
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1302
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1047
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      985
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      875
    Aihe