Että yllättävän monen ihmisen kohdalla jostain ihan arkisesta asiasta tulee jokin "valtataistelu"?
Kerron esimerkin hatusta... kysyt joltain ihmiseltä, että kannattaako minun ostaa 55" televisio? Ja mitä siinä on nykyään ne speksit, miten valita se...
Joku, jolle asia ei ole jonkinlainen oman asemansa puolustelu/hyökkäysajatus, kertoo oikeasti ne mitkä hän tietää olevan tärkeät ja miksi.
Mutta se, kelle se on jokin asema, osa minuutta tai jotain, alkaa sanoa, että vähintään pitää olla tämä ja kannattaa olla tuollainen tai ei kannata edes ostaa uutta...
Siis ymmärtääkö kukaan mitä ihmettelen?
Oletteko huomanneet?
50
191
Vastaukset
- Anonyymi
Missä se esimerkki hatusta oli? Kerroit vain televisiosta.
- Anonyymi
Eikös tuo ole ennemminkin jonkin sortin pätemistä "Minä tiedän paremmin kuin sinä mitä tarvitset" ?
Minusta nuo on niin makuasioita, ja ihan riittävän hyvän saa maallikko kun ostaa jonkun ihan halvimmankin. jos haluaa laittaa pätäkkää tiskiin saa paljon turhia ominaisuuksia lisäksi. Olen tuota itsekin kohdannut, joillekin tuntuu olevan hirveän vaikea käsittää että en tarvitse telkkariin mitään nettiselaimia, en areenoita enkä muitakaan kun pystyn niitä läppäriltä käyttämään.
-harmiseikirj-No sanoita se miksi haluat?
Itse välillä ketuttaa kysyä joiltain neuvoa, kun he eivät mieti muuta kuin sitä, mitä itse kokevat tärkeäksi...ei sitä, mikä mitäkin tarkoittaa...
On aivan eri juttu ostaa vaikka nyt töllötin siihen, että katsoo uutiset ja jonkun dokumentin, kuin että pelaa jotain samalla aparaatilla ja katsoo leffoja jollain hyperyperresoruutiolla, missä voi zoomata finninkin kasvoilta mikroskooppiseksi. 😁
Tälläiselle tyypille kun sanot, että ei mua noi kiinnosta, enkä ihan tuollaisia ominaisuuksia tarvitse, niin kohta tulee viesti, että käy 28"tuumainen Salora putkitelekkari kierrätyksestä....köyhä...- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No sanoita se miksi haluat?
Itse välillä ketuttaa kysyä joiltain neuvoa, kun he eivät mieti muuta kuin sitä, mitä itse kokevat tärkeäksi...ei sitä, mikä mitäkin tarkoittaa...
On aivan eri juttu ostaa vaikka nyt töllötin siihen, että katsoo uutiset ja jonkun dokumentin, kuin että pelaa jotain samalla aparaatilla ja katsoo leffoja jollain hyperyperresoruutiolla, missä voi zoomata finninkin kasvoilta mikroskooppiseksi. 😁
Tälläiselle tyypille kun sanot, että ei mua noi kiinnosta, enkä ihan tuollaisia ominaisuuksia tarvitse, niin kohta tulee viesti, että käy 28"tuumainen Salora putkitelekkari kierrätyksestä....köyhä...Totta. hyvä toimintatapa on sellainen että ensin innostaa tuollaisen hyperaparaatin kehujan tutkimaan uusia malleja ja yllyttää sen sitten uusimaan oma telkkarinsa. Sanoo sille sitten että minä voin ottaa sen sun vanhan, en maksa mitään mutta pääsetpähän vanhasta romusta eroon. Näin saa ilmaiseksi ihan hyvän telkkarin.
-harmiseikirj-
- Anonyymi
No joo, tiedän kyllä mitä tarkotat, mutta ei (onneksi) ole koskaan tollasta tullut telkkarin suhteen vastaan. Toisaalta uskon kyllä, että se olis mahollista. Joskus olen tietokoneen kanssa kysellyt apuja. Mä siis tarvitsen sitä konetta työhommiin ja siellä työpiirissä on paljon ihmisiä, jotka a) tietävät koneista ja b) joillaon samantyyppisiä tarpeita koneelle. Sieltä on joskus tullut sellasia ohjeita, että on tuputettu ominaisuuksia, jotka eivät ole mulle niin olennaisia ja niiden jankuttaminen on jäänyt heille vähän päälle. Sitten kun siinä on toinen ehdottanut, että toikin voi toimia, niin olen ollut siinä välissä vähän silleen, että joo ei tarvitse tapella kiitos.
- Anonyymi
Lisään vielä, että ihan varmaan telkkarista vois saada samantyyppisen kiistan aikaseksi, kun kuitenkin monilla on niidenkin suhteen kovin tiukkoja kriteerejä ja mä en niitä kaikkia juttuja omaani kaipaa.
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että ihan varmaan telkkarista vois saada samantyyppisen kiistan aikaseksi, kun kuitenkin monilla on niidenkin suhteen kovin tiukkoja kriteerejä ja mä en niitä kaikkia juttuja omaani kaipaa.
Joo. Tuotapa tarkoitin...
Ja tuo keskinäinen tappelu on hyvä pointti.... siinä näkee sen valtakäsityksen hyvin... ja SE on uskomatonta...🙄- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Joo. Tuotapa tarkoitin...
Ja tuo keskinäinen tappelu on hyvä pointti.... siinä näkee sen valtakäsityksen hyvin... ja SE on uskomatonta...🙄Mä ite en ikinä kysyis neuvoa telkkariin. Se on jotenkin siinä määrin yhdentekevä väline mulle, että mä kykenen sen päätöksen tekemään pieninkin tietoin. Samalla tavalla, kun hankin autoa, niin en siihen apuja kyselly (tosin sitä yritettiin tuputtaa). Mulla oli ne tietys oleelliset asiat ja varsinkin kun olin kiinnostunut vain yksityisleasiginstä, niin sekin rajotti. Tosin muutama ihminen oli sitä perinteistä auton ostamista yritti tuputtaa.
Vaan tosiaan kun tolla tietokoneella on oikeasti tosi paljon väliä mulle ja kun tarvitsin nimenomaan kannettavaa. Työni takia mulle on oleellista grafiikka, joten tarvitsin nimenomaan sen läppärin näytöltä tiettyjä ominaisuuksia ja toisaalta suorituskyvyssä oli mulle ihan ok vähän tinkiäkin, kun sillä ei ole niin suurta merkitystä juuri mulle. Vaan sitten se suorituskyvystä tinkiminen aiheutti ton "kiistan". Toinen graffaihminen ehdotti tiettyä vaihtoehtoa, jossa tosiaan oli sellainen oikeenlainen näyttö mutta sitten suorituskykyä vähemmän ja sitten alkoikin se selitys miksi se suorituskykke on ehdottoman välttämätön ja miksi mun ehdottomasti kannattaa maksaa siitä koneesta tuplahinta.
- Anonyymi
Valtataistelusta tuli ensimmäisenä mieleen arki teinin kanssa 😄
Mutta asiaan. Kyllä tuota joskus tapahtuu. Esim. autoa vaihtaessa tuohon olen törmännyt, mielipiteitä on sinne ja tänne suuntaan. Mielipiteitähän saa olla ja ne saa myös sanoa, mutta joskus ärsyttää kun joku kokee tarvetta tuputtaa mielipidettään ainoana oikeana. Esim eräälle ystävälleni jouduin perustelemaan ties miten monta kertaa, miksen valinnut sähköautoa..No ihmisillä on niin paljon erilaisia prioriteetteja, että joskus jonkun kannattaa sijoittaa ennemmin vaikka hitusen huonompaan ja halvempaan, kuin maksaa turhasta, mitä ei kuitenkaan ikinä tule hyödyntämään.
Tyyliin: Kannattaako 99 vuotiaana ruveta joogaamaan ja selibaattiin, jos se pidentää ikää? 🤔🤣- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No ihmisillä on niin paljon erilaisia prioriteetteja, että joskus jonkun kannattaa sijoittaa ennemmin vaikka hitusen huonompaan ja halvempaan, kuin maksaa turhasta, mitä ei kuitenkaan ikinä tule hyödyntämään.
Tyyliin: Kannattaako 99 vuotiaana ruveta joogaamaan ja selibaattiin, jos se pidentää ikää? 🤔🤣No selibaattiin nyt ei ainakaan kannata ruveta missään iässä 🤣
Tosiaan jokaisella on ne omat prioriteetit ja tilanteet, jotka vaikuttavat mitä valikoidaan ja millä perustein. Kuuntelen mielelläni muiden mielipiteitä erityisesti, jos jollakulla on asiasta enemmänkin tietämystä, mutta siitä en pidä, että minun mielipiteeni vähän kuin sivuutetaan "vääränä".
Juu olen huomannu ja aika usein moni ymmärtää väärinkin sanomiset. Ja alkaa vänkäämään.
Joo. Moni ei pysty ymmärtämään, että joku voisi haluta joltain jutulta jotain muuta kuin hän...🙄
Disseisback kirjoitti:
Joo. Moni ei pysty ymmärtämään, että joku voisi haluta joltain jutulta jotain muuta kuin hän...🙄
Näinpä. On vain se oma tapa, muut tavat voi olla ihan utopiaa tai "väärin".
Ja itsekin huomaan usein kirjoittavani niin, että tulkitaan aggressiiviseksi, hyökkääväksi tms. väärin, kun vaan ilmaisen lyhyesti ja kummemmin pehmentämättä sanoja korulausein.
Ja sitten on rähinä jo valmis. Ilmeet ja eleet auttaisi tulkitsemaan varmasti paremmin, kuin pelkät sanat.G-LoveR kirjoitti:
Näinpä. On vain se oma tapa, muut tavat voi olla ihan utopiaa tai "väärin".
Ja itsekin huomaan usein kirjoittavani niin, että tulkitaan aggressiiviseksi, hyökkääväksi tms. väärin, kun vaan ilmaisen lyhyesti ja kummemmin pehmentämättä sanoja korulausein.
Ja sitten on rähinä jo valmis. Ilmeet ja eleet auttaisi tulkitsemaan varmasti paremmin, kuin pelkät sanat.Hyvä pointti...
Joillekin joutuis kaivamaan rautalankakiepin esiin ja alkaa msllintamaan...enkä edes tiedä, auttaisiko ilmeetkään? 🤔
- Anonyymi
"Siis ymmärtääkö kukaan mitä ihmettelen?"
Ei ymmärrä. Olet hölöttänyt täällä vuosikaudet enkä ole vieläkään oikein ymmärtänyt ainuttakaan viestiäsi. Noh. Ehkä jonain päivänä.- Anonyymi
Ihanaa myönteisyyttä! Sinäkin voit kehittyä, kun jaksat cain sinnikkäästi yrittää. Tsemppiä
- Anonyymi
Ei kannata ostaa niin sähköt säästyy ja kuka viitsii uusintoja katsoa isoin tuuminkaa. Ja marketissa shoppailu on muutenkin hengenvaarallista.
- Anonyymi
Muistan kun olin äidin mukana ihan pienenä ja mentiin ostamaan urheiluliikkeestä tennispalloja. Äiti pyysi halvimpia mahdollisia mutta myyjä alkoi inttämään että onhan niissä laadulla väliä jne. Jonkin aikaa sitä kinastelua kesti ja lopulta äiti joutui sanomaan että ne pallot tulevat koiralle. Joskus voisi vaan uskoa, vaikka kuinka tietäisi asioista...
- Anonyymi
Tarvitseeko oikeasti muilta kysellä?
Ei kannata koskaan, menee arvottomaksi pian.
Toisaalta jos haluat töllöä katsoa...
55" alkaa olla jo aika halpoja, kun markkinoilla alkaa olla jo 72".
Joten sikäli voi kannattaa. Muista kuitenkin varmistaa, että tv mahtuu siihen tilaan johon se tulee. Lisäksi katseluetäisyys on hyvä olla riittävä, muutoin osa kuvasta putoaa näkökentästä. - Anonyymi
Mies. Etkö ymmärrä että tuo mies kokee sinut uhkaksi. Niskat nuori ja nopeasti :)
- Anonyymi
Siis nurin... :)
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mikä mies? En ole puhunut mistään miehestä...
Elä väitä genio mäntille vastaan :D:D
En ehkä tuolta kantilta vaan lähinnä niin että ihminen joka haluaa tätä valtataistelua löytää siihen aihion yllättävänkin monesta asiasta. Nämä on yleensä niitä joilla vain on se valtataistelu pääasia; asiasta välittämättä.
Jos tuota telkkaria käytetään esimerkkinä niin ehkä kysyn joltakin saman vaatimustason omaavalta joka on äskettäin hankkinut. Toinen vaihtoehto on kysyä henkilöltä joka on oikeasti perehtynyt asiaan. Näillä harvoin ongelma on valtataistelu vaan yli-innokkuus mennä asioissa niin syvälle että tavis putoaa kärryiltä. Siksi näiden kohdalla laitan jo kysymykseen ne speksit jotka telkkarin tulee täyttää.
Näiden asiaan perehtyneiden hyvä puoli on se että voivat kysyä asioita joita en ole tullut miettineeksi.No tuokin hyvä pointti. Siksi itsekin kysyn usein niiltä, ketkä ovat asiaan perehtyneet. Ja usein tulee hyvää dataa....
Mutta ydin kysymyksessäni ei ole siinä, vaan siinä, että miksi pitäisi edes keskittyä muuhun kuin dataan jostain, kun sitä kysytään.... ei niinkään sitä, mihin sitä voisi käyttää ja miksi jotain pitäisi olla?
Kyllähän mä ainakin osaan suodattaa itselle epäolennaisen pois ja pitäytyä siinä, mihin mulla on tarve tai resurssit. Mutta miksi jotkut yhä jopa kiukuttelee, kuin niin teen? Jopa loukkaantuvat, kun en toteuta heidän valitsemia kriteerejä?
Se, että jotkut kiukkuaa suotta, ei liity kysymykseen... vaan lähinnä se, että miksi?Disseisback kirjoitti:
No tuokin hyvä pointti. Siksi itsekin kysyn usein niiltä, ketkä ovat asiaan perehtyneet. Ja usein tulee hyvää dataa....
Mutta ydin kysymyksessäni ei ole siinä, vaan siinä, että miksi pitäisi edes keskittyä muuhun kuin dataan jostain, kun sitä kysytään.... ei niinkään sitä, mihin sitä voisi käyttää ja miksi jotain pitäisi olla?
Kyllähän mä ainakin osaan suodattaa itselle epäolennaisen pois ja pitäytyä siinä, mihin mulla on tarve tai resurssit. Mutta miksi jotkut yhä jopa kiukuttelee, kuin niin teen? Jopa loukkaantuvat, kun en toteuta heidän valitsemia kriteerejä?
Se, että jotkut kiukkuaa suotta, ei liity kysymykseen... vaan lähinnä se, että miksi?"muuhun kuin dataan jostain, kun sitä kysytään" Tässä saattaa olla osalla toki hieman pätemisen tarvetta mutta ehkä myös ihan aitoa auttamisen halua. Jos kysyt telkkaria vaikka spekseillä koko ja hinta niin saat jonkun vinkin. Se että hän päälle kysyy että oletko ajatellut kuinka pitkä takuu pitää olla niin on minusta ihan positiivinen juttu sen rinnalla ettei asiaa olisi ottanut esille.
Enpä suorilta osaa vastata tuohon kiukutteluun. Tietysti jos kahta näkemystä saat ja toiselle kumarrat niin toiselle pyllistät. Vähän kuin kääntäisit selän toiselle myös henkilönä.
- Anonyymi
Ehkä sain kiinni asiasta. Itselleni tuo on ollut harrastukseni kautta lähes arkipäivää. Harrastusta mainitsematta ettei siitäkin tule täällä valtataistelu ja juupas eipäs väittely, niin viimeksi viimeviikolla käydessäni alan liikkeessä kysymässä erästä harrastukseeni liittyvää tuotetta myyjä alkoi suoraan valehtelemaan, että sitä ei enää tehdä eikä tule koska käyttökielto astuu voimaan. Olen lakiasioista erittäinhyvin perillä ja tiedän, että hän puhuu p.skaa koska yrittää myydä oman mielensä mielestä tuotetta tilalle mistä hän pitää. Tämä on rasittavan yleistä tässä alan liikkeiden kanssa. He pyrkivät myymään siis asiakkaalle omia mieltymyksiään eikä sitä mitä asiakas itse haluaa. Ja jos ei muuten, niin valehtelulla tai asiakasta tyhmänä pitämällä yritetään myydä omia mielitekojaan. Olen näistä asioista erittäin tarkka, joten äänestän jaloillani tällaisten liikkeiden kohdalla. Haluan ostaa tuotteita omiin tarpeisiini en myyjän tai myyjälle.
Tuli ensin mieleen autoliikkeet ja asuntovälittäjät. 😁
Vielä 2000-luvun alussa kummatkin tuntui olevan maailman viisaibta kansaa. 🤣
- Anonyymi
Tuollainen onkin kiac uuzi ostos; osta uusi telkkari.. pitää ollqa vähintän lecey7tä eikä mnikään DFull GHD reqd8 pitää ollqa heti jo
- Anonyymi
se on se suomalaisen tyypillinen kateus, - toisella ei saa olla parempaa kuin itsellä.
- Anonyymi
Onko sinulla valtataistelu ränden kanssa palstan ykkösturinatiimiläisen asemasta?
- Anonyymi
Rande on mustis dissen saamasta huomiosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rande on mustis dissen saamasta huomiosta.
Dibbersson on kyllä teksteissään hitusen parempi.
- Anonyymi
Jos minulta kysytään kannattaa ostaa uutena aina vuoden tai kaksi vanha testivoittaja, vanhaa mallia saa 40 % alennushintaan, eivätkä ihmisten vaatimukset tv:n katselussa kahdessa vuodessa yleensä muutu.
AV - Anonyymi
En ymmärrä.
- Anonyymi
Tavallaan tiedän.. mutta enempi koen olevan kyse ihmisen persoonallisuustyypistä ja omista mieltymyksistä kuin vallasta. Joskus esimerkiksi myyjät (kaupan ja puhelin) ovat todella rasittavia, etteivät kuuntele YHTÄÄN mitä asiakas haluaa, vaan haluavat myydä tismalleen sitä mitä he haluavat asiakkaan ostavan. Räikeistä tapauksista annan palautetta. Kuten myös hyvistä kokemuksista, sellaisiakin sentään 🤣
Näin naisena on ollut erityisen hankalaa ostaa teknisistä erikoisliikkeistä juuri sitä mitä haluaa. Erittäin usein myyjä kuvittelee tietävänsä paremmin tarpeeni kuin minä itse.
- Sheena - Anonyymi
Olin hankkimassa ensimmäistä tietokonettani. Yksi silloinen hyvä tuttavani ei millään hyväksynyt sitä. Suurin syy vastustukseen oli se, että pääsisin mahdollisesti keskustelemaan ihmisten kanssa nettiin, vieläpä miesten kanssa. Toinen asia mikä ketutti, oli parempi kone kuin hällä. Yritti vaikka mitä ja kun koneen lopulta hankin, suutui. Sillä sen ajan hyvällä koneella, jokainen osa erikseen valittu ja valmiiksi koottu, pärjäisin yli 10 vuotta, vaikka kyseinen kaveri ennusti sen hajoavan ihan samantien.
En tiedä ymmärsinkö mitä tarkoitit, mutta jotkut pelkää asemansa menettämistä? Siis itse itselleen asettaman aseman menettämistä. Harmittaa kun ei olekaan valtaa ohjata muita, pelottaa kun omat raamit hajoaa?
Mä en enää hirveesti ihmettele ihmisiä. Niin kaikenlaista nähnyt, ihmisillä on vaikka minkälaisia ajatusmalleja. Ja ajattelemattomuusmalleja, joita eivät itse tunnista.
xLinerNo jokin tuollainen kummallinen ajatusmalli joillain on.
Mutta tosiaan meitä on moneksi...🙄- Anonyymi
Hyvä tuttavasi on klassinen esimerkki ihmisestä, jolla on hylkäämisen tunnelukko. Jotta niistä pääsisi eroon, saakin tehdä kovasti tunnetason hommia.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä tuttavasi on klassinen esimerkki ihmisestä, jolla on hylkäämisen tunnelukko. Jotta niistä pääsisi eroon, saakin tehdä kovasti tunnetason hommia.
- SheenaKyseinen tyyppi taisi olla narsisti. Niin mulle varoiteltiin ja tarinat mitä kuulin jälkikäteen olivat aika kylmääviä. Mutta selkeestikin tuo tunnelukko myös.
xLiner
- Anonyymi
En ymmärtänyt mitään!?!
- Anonyymi
Siis mikä tässä oli asia?
- Anonyymi
Minne Dibbersson on mennyt? Voisko tän alotuksen ottaa aamulla uusiksi? Niinku suomentaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823792
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322639Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942146Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201657Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261478- 281461
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71424Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?251401Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu701392Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik111274