Alkaa armoton työnhaku

Anonyymi-ap

Vanhan loppuvuoden oppirahat on maksettu ja tuloksena laiha saalis eli ei yhtään haastattelua. Lopputulema on se, että koulutuksellani ja yli kymmenen työpaikan työkokemuksellani ei saa töitä. Nyt keski-ikäinen akka ujuttautuu samoille työmarkkinoille kuin parikymppiset hanttihommiin. Kymmenen vuotta pitää saada habituksesta pois. Päivitetään siis meikit, peitetään hiusvärillä harmaat hiukset, kymmenen kiloa veks ja jotkut nuorekkaan vaatteet päälle. En vain tiedä, mitä ne "jotkut" tarkoittavat. Tämä on komedian ensimmäinen näytös.

21

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      älähän nyt. Telsussa pyörii reality sarja 10 vuotta nuoremmaksi 10 päivässä.

      • Anonyymi

        Sitä juuri kelasin :-D


    • Anonyymi

      Ei auta mikään, ikärasisimi pitää siitä huolen.
      Meitä kaltaisiasi kohtalontovereita on Suomi täynnä.

    • Anonyymi

      Hanttihommissa ei tarvitse hyvää ulkonäköä. Ihan hyvin siis kelpaa lihava, ruma, epäviehättävä, sairaalloisen lihava, itseään vanhemman näköinen, epämuodikas jne. Tärkeintä on tehdä tulosta, ei suinkaan näyttää hyvälle ja nuorekkaalle.

      • Anonyymi

        Viime viikolla haastattelussa haastattelija kysyi ensimmäiseksi ikää! Tosin se oli vain lomakkeen 1.kohta ja sitten kysyi sen jälkeen muutkin kohdat. Kysyin vaistomaisesti, että halutaanko tämän ikäistä. Jotain epämääräistä vastasi. Lupasi olla yhteydessä nyt alkuviikosta. Vielä ei ole kuulunut mitään. Saa nähdä kuuluuko ollenkaan.

        Tuo kilpailu työmarkkinoilla on kyllä niin totta. Ensin kilpaillaan työtä hakemalla ja sitten tunneista. Nollatuntisopimuksia voi olla samalla työnantajalla vaikka miten monen ihmisen kanssa. Kenelle sitten ne tunnit annetaan, siinäpä miettiminen. Nykyajan työelämän raakuus tuli sittenkin yllätyksenä.

        Löytyisipä työ, jossa olisi edes jossain määrin tärkeä ja korvaamaton.

        Jaksamista työnhakuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime viikolla haastattelussa haastattelija kysyi ensimmäiseksi ikää! Tosin se oli vain lomakkeen 1.kohta ja sitten kysyi sen jälkeen muutkin kohdat. Kysyin vaistomaisesti, että halutaanko tämän ikäistä. Jotain epämääräistä vastasi. Lupasi olla yhteydessä nyt alkuviikosta. Vielä ei ole kuulunut mitään. Saa nähdä kuuluuko ollenkaan.

        Tuo kilpailu työmarkkinoilla on kyllä niin totta. Ensin kilpaillaan työtä hakemalla ja sitten tunneista. Nollatuntisopimuksia voi olla samalla työnantajalla vaikka miten monen ihmisen kanssa. Kenelle sitten ne tunnit annetaan, siinäpä miettiminen. Nykyajan työelämän raakuus tuli sittenkin yllätyksenä.

        Löytyisipä työ, jossa olisi edes jossain määrin tärkeä ja korvaamaton.

        Jaksamista työnhakuun!

        Kiitos samoin, jaksamista työnhakuun! Kannattaa välillä pitää taukoa, koska on aika raskasta naputella koko ajan hakemuksia, lähetellä sähköpostia ja soittaa.

        Tämä on kyllä ollut semmoinen suo. Päätäkin särkee. Kyllä joskus mietin, että kun on ihmisillä suhteita, niin se on aika hyvä hakea silloin töitä. Olen tehnyt virheen elämässäni, että olen antanut aika paljon energiaa muille ihmisille. Kylmästi keskittymällä vaan omaan tekemiseen pääsee pidemmälle. Monet käyttävät vapaa-aikansa siihen, että esim. jos harrastetaan, niin tehdään se ihmisten kanssa, joista on mahdollisesti hyötyä oman uran kannalta. En tiedä, ovatko he sen onnellisempia.

        Kiva, kun pääsit haastatteluun. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos samoin, jaksamista työnhakuun! Kannattaa välillä pitää taukoa, koska on aika raskasta naputella koko ajan hakemuksia, lähetellä sähköpostia ja soittaa.

        Tämä on kyllä ollut semmoinen suo. Päätäkin särkee. Kyllä joskus mietin, että kun on ihmisillä suhteita, niin se on aika hyvä hakea silloin töitä. Olen tehnyt virheen elämässäni, että olen antanut aika paljon energiaa muille ihmisille. Kylmästi keskittymällä vaan omaan tekemiseen pääsee pidemmälle. Monet käyttävät vapaa-aikansa siihen, että esim. jos harrastetaan, niin tehdään se ihmisten kanssa, joista on mahdollisesti hyötyä oman uran kannalta. En tiedä, ovatko he sen onnellisempia.

        Kiva, kun pääsit haastatteluun. :)

        Kiitos! Kävi just niinkuin edellä oli arvaus. Työnantaja katosi taivaan tuuliin. Eipä kuulunut luvattua yhteydenottoa. Ettei vain olis uteliaisuuttaan kutsunut haastatteluun. Jotkut tekee niin, että näyttäisi tekevän ahkerasti työtä. Sitten ei kuitenkaan ota töihin. Turhaan vei molempien aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Kävi just niinkuin edellä oli arvaus. Työnantaja katosi taivaan tuuliin. Eipä kuulunut luvattua yhteydenottoa. Ettei vain olis uteliaisuuttaan kutsunut haastatteluun. Jotkut tekee niin, että näyttäisi tekevän ahkerasti työtä. Sitten ei kuitenkaan ota töihin. Turhaan vei molempien aikaa.

        Ei pidä ottaa työnhausta itseensä. Se on vain työtä. Ilmankin pärjää, jos on pienet menot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä ottaa työnhausta itseensä. Se on vain työtä. Ilmankin pärjää, jos on pienet menot.

        Sama työpaikka oli laitettu jo toisen kerran hakemukseni jättämisen jälkeen uudelleen avoimiin työpaikkailmoituisiin. Vähän outoa touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama työpaikka oli laitettu jo toisen kerran hakemukseni jättämisen jälkeen uudelleen avoimiin työpaikkailmoituisiin. Vähän outoa touhua.

        Juu, tätä se on ollut jo monta vuotta. Tietyt samat työpaikat toistuu aina säännöllisin väliajoin, sitten kun haet niihin niin ei oteta töihin ja kohta on taas sama työpaikka auki. Julkisuudessa itketään työvoimapulaa ja haukutaan laiskoja työttömiä, oikein ihmisroskia, mitäs eivät viitsi tehdä töitä eivätkä hakea töihin. Ja taas sama toistuu uudelleen ja yhä uudelleen. Tietyillä työnantajilla on tapana aina, että ensin tulee julkisuuteen jokin kohu ja sitten kas kummaa aina muka sattumalta ilmestyy justiinsa samaan aikaan työpaikka avoimeksi juuri kyseiseen yritykseen. Ihan kuin ei voisi ilman julkisuuden kohua hakea aivan normaalilla ja asiallisella tavalla työnhakijoita, aina vaan on pakko ”nostattaa myrsky vesilasissa”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tätä se on ollut jo monta vuotta. Tietyt samat työpaikat toistuu aina säännöllisin väliajoin, sitten kun haet niihin niin ei oteta töihin ja kohta on taas sama työpaikka auki. Julkisuudessa itketään työvoimapulaa ja haukutaan laiskoja työttömiä, oikein ihmisroskia, mitäs eivät viitsi tehdä töitä eivätkä hakea töihin. Ja taas sama toistuu uudelleen ja yhä uudelleen. Tietyillä työnantajilla on tapana aina, että ensin tulee julkisuuteen jokin kohu ja sitten kas kummaa aina muka sattumalta ilmestyy justiinsa samaan aikaan työpaikka avoimeksi juuri kyseiseen yritykseen. Ihan kuin ei voisi ilman julkisuuden kohua hakea aivan normaalilla ja asiallisella tavalla työnhakijoita, aina vaan on pakko ”nostattaa myrsky vesilasissa”.

        Joillekin firmoille työpaikkailmoitus näyttää olevan tapa pitää omaa firmaa esillä. Näkyy asiakkaille ja kilpailijoille, että meillä menee hyvin. Vaikka oikeasti ei menisikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä ottaa työnhausta itseensä. Se on vain työtä. Ilmankin pärjää, jos on pienet menot.

        En ota itseeni. Kyllä olen pärjännyt ihan ok.

        Viikot vierivät ja on ollut todella kitkaista etenemistä. Kaikista paikoista, joihin olen hakenut, on tullut negatiivinen vastaus. Ainoa piristys oli, kun keksin ihan itse taktiikan, jolla rajaan hakua. Työnhaku vie voimat ja en lähde esim. entisen työkaverin kanssa lenkille. Olen joutunut vähentämään sairaan ja vanhan sukulaisen luona käymistä. Sitten on kaksi muuta sairasta lähimmäistä, joista toinen kimpoilee ja toinen sai sairauskohtauksen.

        Nämä työpaikat vaativat hienoja hakemuksia ja niitä pitäisi tehdä liukuhihnalta ja se kaikki energia, mikä siihen tekemiseen menee, on kaikesta muusta pois. Nyt jos saisin työpaikan, vapautuisi energiaa alkaa viemään muita asioita eteenpäin edes kuukaudeksi.

        On hankittava uusia ammatti ja haen kevään haussa. Suunnitelma B on, että teen hanttihommia niin pitkään että saan suoritettua perusopinnot avoimessa.

        Eräs lähimmäiseni sanoi: "On mahdollista, ettet pysty saamaan hyvää työpaikkaa tai opiskelupaikkaa, koska sukulaiset vievät osan ajasta."

        Sitten kun joku entinen työkaveri alkaa ruikuttamaan, että "voi voi, kun minulla on niin vaikeaa alzheimeria sairastavan vanhemman kanssa", niin sanon vain, ettei kiinnosta. Mä olen käynyt yksin saman läpi ja lisäksi muut sairaat lähimmäiset siihen päälle.


    • Anonyymi

      Pitäisikö keskittyä töihin, joissa iällä ei ole niin väliä?

      • Anonyymi

        Täytyy varmaankin unohtaa omat koulutukset ja mennä johonkin ihan toiseen työhön, missä iällä ei ole niin väliä. Luulisi, että esim. koulunkäyntiavustajaksi pääsee ilman koulutusta. Mielelläni tekisin vielä hommaa, jossa suomen kielellä on jotain merkitystä, koska jos silläkään ei ole mitään väliä, mitä kieltä puhut työpaikalla, niin sitten on aivan sama tehdä näitä hanttihommia esim. Norjassa. Tykkään kuitenkin vielä käyttää omaa äidinkieltäni suomen kieltä. Kaikki muut taidot voidaan lakaista maton alle.

        On ollut paljon muutoksia, että läheisiä on kuollut, oli koronasulut, tuli irtisanominen, työelämä on muuttunut ja tänne tulee hirveästi toisista maista porukkaa. Tavallinen suomalainen työntekijä on hukassa myllerryksen keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy varmaankin unohtaa omat koulutukset ja mennä johonkin ihan toiseen työhön, missä iällä ei ole niin väliä. Luulisi, että esim. koulunkäyntiavustajaksi pääsee ilman koulutusta. Mielelläni tekisin vielä hommaa, jossa suomen kielellä on jotain merkitystä, koska jos silläkään ei ole mitään väliä, mitä kieltä puhut työpaikalla, niin sitten on aivan sama tehdä näitä hanttihommia esim. Norjassa. Tykkään kuitenkin vielä käyttää omaa äidinkieltäni suomen kieltä. Kaikki muut taidot voidaan lakaista maton alle.

        On ollut paljon muutoksia, että läheisiä on kuollut, oli koronasulut, tuli irtisanominen, työelämä on muuttunut ja tänne tulee hirveästi toisista maista porukkaa. Tavallinen suomalainen työntekijä on hukassa myllerryksen keskellä.

        Tuo pitää niin paikkansa. Viimeksi TE-toimistossa asioidessa vieressä jotakuta työnhakijaa opastettiin.
        - onko sinulla lapsia?
        - joo.
        - sitten voit hakea päiväkotiin lastenhoitajaksi.

        Sitten opastaja saneli hakemustekstin sanasta sanaan suomeksi ja ihminen kirjoitti sen hakemukseen niin hyvin kuin osasi. Moneen kertaan kysyi yksinkertaisia sanoja. Ei siis puhunut juuri lainkaan suomea. Mutta eipä päiväkodeissa tarvitse osata suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää niin paikkansa. Viimeksi TE-toimistossa asioidessa vieressä jotakuta työnhakijaa opastettiin.
        - onko sinulla lapsia?
        - joo.
        - sitten voit hakea päiväkotiin lastenhoitajaksi.

        Sitten opastaja saneli hakemustekstin sanasta sanaan suomeksi ja ihminen kirjoitti sen hakemukseen niin hyvin kuin osasi. Moneen kertaan kysyi yksinkertaisia sanoja. Ei siis puhunut juuri lainkaan suomea. Mutta eipä päiväkodeissa tarvitse osata suomea.

        Oikeasti juuri nuo paikat, jossa pitää osata suomea alkavat olla ainoita, mihin voi päästä. Jollei sitten ole jokin erityisen koulutuksen vaativa paikka, jolloin vain suomalainen tutkinto kelpaa. Kaikkiin muuhun työhön otetaan muualta Suomeen muuttaneita ja sen huomaa. Joka paikka on täynnä huonosti suomea puhuvia työntekijöitä. Osa vaihtaa englanniksi heti kun mahdollista, osa puhuu hoono soomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pitää niin paikkansa. Viimeksi TE-toimistossa asioidessa vieressä jotakuta työnhakijaa opastettiin.
        - onko sinulla lapsia?
        - joo.
        - sitten voit hakea päiväkotiin lastenhoitajaksi.

        Sitten opastaja saneli hakemustekstin sanasta sanaan suomeksi ja ihminen kirjoitti sen hakemukseen niin hyvin kuin osasi. Moneen kertaan kysyi yksinkertaisia sanoja. Ei siis puhunut juuri lainkaan suomea. Mutta eipä päiväkodeissa tarvitse osata suomea.

        Oli uusi asia minulle. Eli tämä on pelin henki nyt.

        On harhaanjohtavaa, jos ihminen itse ei osaa tehdä hakemustaan, mutta tällaiseksi meno on ilmeisesti on muuttunut.


      • Anonyymi

        Joo. Olen rajannut nyt työpaikkoja eräällä itse keksimälläni taktiikalla, jota en paljasta muille, joilla on jo työpaikka ja hakevat samoja työpaikkoja kuin minäkin+ muut hakijat päälle.

        Koska en saa palautetta suoraan työnantajilta, niin minun on vaikeaa arvuutella, mitä he hakivat tai onko sillä merkitystä, koska työnantajat eivät itsekään tiedä, minkä tyyppistä persoonaa hakevat.

        Minulla on muutamia rajoitteita, etten pysty ihan kaikkia paikkoja hakemaan, mutta olen hakenut muiden alojen hanttihommia, kun koulutuksellani ei nähtävästi ole mitään merkitystä.


    • Anonyymi

      Päiväkodissa on jokainen samanlainen. Tylsää työtä. Turhaan yrittävät haalia sinne korkeastikoulutettuja ja savustavat suomalaisia ulos. Se on syy työntekijäpulaan.

      • Anonyymi

        Meinasin hakea päiväkotiin. Minulla ei ole lapsia ja olen viimeksi hoitanut lapsia 20 vuotta sitten. Tai haen vaan jonnekin siivoojaksi.

        Korkeakoulutettu siivooja. Siinä menivät rahat valtiolta täysin hukkaan. Noo, sainhan minä opintolainat maksettua ja työskenneltyä pitkään yhdessä paikassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe