Tuhosiko Autotune popmusiikin?

6

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen katsonut tubesta joitain Rick Beaton videoita, mutta tuota kyseistä en ole, vaikka tube tarjosi sitä mulle yhtenä päivänä.

      Autotunesta mulla ei ole täsmällistä mielipidettä, mutta musta musiikki kuulostaa paremmalta, kun on soitettu aidoilla soittimilla ja laulettu artistin aidolla äänellä. Nykyään vaan tulis liian kalliiksi palkata joku orkesteri soittamaan artistin taustalle saati sitten ylläpitää erilaisia studiobändejä niin kuin nykyään.

      Nykyisin tuo tekniikka tuppaa ajamaan kaiken edelle. Pankkipalvelut siirtyy nettiin, musiikin kuuntelu on siirtynyt enimmäkseen nettiin eikä levyjä enää osteta niin paljon (paitsi ne, joilla on LP-levysoitin), Cd:n tulo kasarin lopulla tai ysärin alussa alkoi syödä levynkansitaidetta, kännykän tulo syrjäytti lopulta lankapuhelimet jne. Joissain asioissa tekniikka on ihan hyvä, mutta ihan kaikkea ei tarvitsisi lopettaa tekniikan tieltä.

      • Korjaus: saati sitten ylläpitää erilaisia studiobändejä niin kuin ennen.


    • Muistin nyt, kun katson tuota Rick Beaton videota, että Cherin kappale "Believe" on ensimmäinen, jossa on käytetty autotunea. Yhteen aikaan kuuntelin paljon Cherin musiikkia ja tuon mainitun kappaleen taustoja lukiessani selvisi tuo, että siinä käytettiin ensimmäistä kertaa uutta tekniikkaa nimeltä autotune. Cher tosin osaa laulaa ilman tietokonetekniikkaakin, sen hän on todistanut jo 1960-luvulta lähtien, mutta autotunea on käyetty tuossa Believe-kappaleessa tehokeinona, koska kappaleen on tarkoitus olla clubikappale, jonka tahdissa voi tanssia. Yllättäen autotunesta tuli kuitenkin tuon kappaleen suosion myötä suosittu ja nykyään sitä käytetään lähes jokaikisessä biisissä, jopa rockkappaleissa.

    • Ehkä jonain päivänä kuolee myös ammattikunta laulujen sanoittajat ja myös laulaja-launtekijät. On vain laulajia ja sitten kone, jonka avulla voi tehdä sanoituksetkin. Nyt ollaan jo menty siihen suuntaan, että sitä musiikintekoperinnettä, joka ainakin osittain oli vielä 1990-luvulla (laulaja tai sanoittaja kirjoittaa ja/tai säveltää kappaleen ja sitten laulaja laulaa levylle ja ehkä jossain vaiheessa myös konsertissa tai bändi tekee biisin ja sitten levyttää sen ja esittää) olemassa ei ole enää niin paljon jäljellä. Nykyään monet artistit ei enää sitä paitsi tee kokonaisia levyjä, vain sinkkuja, joita voi kuunnella esim. Spotifysta tai Youtubesta.

    • Norppa83

      Miksi sitten autotunea ja muuta tietokonetekniikkaa käytetään, vaikka nykyäänkin on laulajia, jotka osaa laulaa ilman mitään apukeinoja? Esim. Ariana Grande on ihan hyvä laulaja, joka ei tarvitsisi välttämättä autotunea tai muuta (paitsi tehokeinona, jos haluaa).

    • Anonyymi

      Suomessakin autotune on riesa. Esimerkiksi Antti Tuisku ja Eini kuulostavat levyllä aivan samalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe