Oppimistulokset romahtaneet

Ennen Suomi oli oppimistulosten ykkönen, nyt alle keskitason. Paljon on julkisuudessa asiaa käsitelty, mutta kukaan EI USKALLA sanoa todennäköisintä syytä, vaikka vähempiä syitä luetellaan paljon.

Apukoulut ja erityisopiskelut lopetettiin ja intellektuaaliltaan vajaat ja häiriköivät sijoitettiin normaaliluokkiin. Yhteisopetus edes tuettuna ei ole mahdollista näin eritasoisten kesken, mutta tämä järjestely saatiin läpi pitkäaikaisella propagandalla.

Pitäisi palata entiseen, mutta kukaan opetusalan silmäätekevä ei uskalla sitä sanoa, koska samalla tulisi de facto sanottua, että opetusalan hellimä MYYTTI kaikkien SAMANTASOISUUDESTA on väärä.

Nyt parempitasoiset pitkästyvät liiallisesta hitaudesta ja kokevat tuskallista häirintää. Heikompitasoiset häiritsevät entistä enemmän, koska eivät pysy edes hidastetun opetuksen mukana, eivätkä ymmärrä sitä. 🌹👀

45

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ne oppimistulokset romahtaa ihan samassa tahdissa syntyvyyden kanssa. Ennen oli suomi molemmissa viroo edellä ja nyt pitkälle takana. Suomen talous on ollu jo yli kymmenen vuotta sekasin. Tuottavia työpaikkoja on lopetettu ja rahotuksen painopiste on siirretty nuorista vanhoihin. Vanhoista kun ei voi kasvattaa tuottavia työntekijöitä vaikka se summa olisi kuinka suuri tahansa. Vanha kansakoulu toimi tehokkaammin ja kunnalliskodit toimi edullisemmin. Siinä se oli ratkaisu.

      • Anonyymi

        Eivät syntyvyys ja oppimistulokset ole korrelaatiossa keskenään. Jos syntyvyys on alhainen niin silloin per lapsi voidaan olettaa jopa hiukan suurempaa satsausta vanhemmilta niille harvoille. Samoin kun ei tarvita massakouluja niin periaatteessa pitäisi olla aikaa enemmän per lapsi - eli kyse ei voi olla siitä että lapsia on vähemmän koska jos heitä on vähemmän niin silloin resursseja per lapsi on enemmän jonka pitäisi heijastua positiivisesti.

        Kyllä tähän selitys löytyy muualta, eli itse oppimisympäristöstä. Tarkastellaan aivan ensimmäiseksi viimeisen 10 vuoden aikana tehtyjä muutoksia oppimisympäristöissä koska näitä muutoksia todellakin on.

        Pari vinkkiä: Luokattomuus, yhdenveroisuus-periaatteet, ideologiset agendat, opettajille uusien laajojen vastuualueiden sälyttäminen (joka on pois varsinaisesta opetuksesta) samankaltaistaminen ja esim. tarkkailuluokista luopuminen. Oppimisympäristöstä on tullut sekava ja häiriöaltis ja opetuksen määrä on vähentynyt.

        Sitten on vielä ns. etniset ongelmat (tätä ei sitten saa sanoa ääneen jos olet opettaja) koska tiettyjen kulttuurien edustajat eivät yksinkertaiesti anna omalle jälkikasvulleen minkäänlaisia eväitä elämään.

        Minulla on kolme neljästä lapsesta koulussa parhaillaan ei asteilla ja tiedän ihan tasan tarkkaan ongelman luonteen ja laajuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät syntyvyys ja oppimistulokset ole korrelaatiossa keskenään. Jos syntyvyys on alhainen niin silloin per lapsi voidaan olettaa jopa hiukan suurempaa satsausta vanhemmilta niille harvoille. Samoin kun ei tarvita massakouluja niin periaatteessa pitäisi olla aikaa enemmän per lapsi - eli kyse ei voi olla siitä että lapsia on vähemmän koska jos heitä on vähemmän niin silloin resursseja per lapsi on enemmän jonka pitäisi heijastua positiivisesti.

        Kyllä tähän selitys löytyy muualta, eli itse oppimisympäristöstä. Tarkastellaan aivan ensimmäiseksi viimeisen 10 vuoden aikana tehtyjä muutoksia oppimisympäristöissä koska näitä muutoksia todellakin on.

        Pari vinkkiä: Luokattomuus, yhdenveroisuus-periaatteet, ideologiset agendat, opettajille uusien laajojen vastuualueiden sälyttäminen (joka on pois varsinaisesta opetuksesta) samankaltaistaminen ja esim. tarkkailuluokista luopuminen. Oppimisympäristöstä on tullut sekava ja häiriöaltis ja opetuksen määrä on vähentynyt.

        Sitten on vielä ns. etniset ongelmat (tätä ei sitten saa sanoa ääneen jos olet opettaja) koska tiettyjen kulttuurien edustajat eivät yksinkertaiesti anna omalle jälkikasvulleen minkäänlaisia eväitä elämään.

        Minulla on kolme neljästä lapsesta koulussa parhaillaan ei asteilla ja tiedän ihan tasan tarkkaan ongelman luonteen ja laajuuden.

        En tarkoittanutkaan että korreloi, vaan yleistä lasten arvostuksen laskua. Yleensäkin yhteiskunnassa ei tulevaisuuteen haluta panostaa. Kuten yrityselämässäkin, ei olla valmiita omistautumaan mihinkään pitkäjännitteiseen, vaan myydään yritykset ja innovaatiot ulkomaille. Ja lasten määrän väheneminen ei todellakaan paranna koulu oloja. Omassa kotikunnassa lasten määrän vähenemistä jo ennakoitiin niin, että uudet koulut mitoitettiin liian pieniksi nykyisille oppilasmäärille.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😍 ­N­­y­m­­­f­­o­­m­a­­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17702991n

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Tuo romahdus tulee pojista. Tytöt sijoittuvat kolmen parhaan joukkoon. Tai näin ainakin Ylen Jälkiviisaissa tänään todettiin. En ole tarkistanut.

      • Anonyymi

        ”Pisa-tuloksissa tytöt ovat top 3:ssa, mutta pojat ovat keskikastissa”

        HS


      • Anonyymi

        Kyllä, juuri noin se menee. Pojat ovat jo vuosia sitten pudonneet noissa tilastoissa. Nykyinen koulusysteemimme ei tue poikia tarpeeksi. Esimerkiksi itseohjautuvuutta vaaditaan ihan liikaa ja ihan liian nopeasti, jotta luonnostaan hitaammin kehittyvät pojan pysyisivät mukana. Kun poika on jo parin ensimmäisen luokan aikana pudonnut kelkasta ja kokee koulun monin tavoin ikäväksi paikaksi, niin siinä onkin sitten iso savotta sitä tilannetta enää korjata. Nykyinen koulusysteemi suosii rajusti "kilttejä tyttöjä" ja samalla asettaa heillekin todella kovia paineita.

        Näin poikalapsen äitinä voin todeta, että pojalla ei ole hätää, jos vanhemmilta riittää aikaa ja kykyä panostaa siihen lapsen koulunkäyntiin. Hirvittää ajatella niitä, joiden vanhemmat eivät erilaisista syistä kykene tuohon.


    • Anonyymi

      Olisko mitään syytä noilla sukupuolineutraali kouhotuksilla joita kouluissa vatvotaan.

    • Anonyymi

      Jooo yliopistojen profwz<<zi

      älyrrömiä peo<<i :s HAGAAG uc

      aivottomazt henkilöt ylioopizteizz< hh<zhzh

      tuollainen vähän hassu juttu kun katsoin BIC.höylärt kalliit jotwen hhh<

    • Anonyymi

      Ei opetuksesta väliä ei oppimisesta väliä pääasia on olla korkeastikoulutettu ja sinne hakee samanluonteiset jännät eli bilettämistä huumeita seksiä itsensä myyntiä ja jännäseksii ja tekevät jänniä asioita voe voe sentään

    • Aihe jonka ongelman olen tiennyt jo vuosia. Kuntoutuksia ei saa ja tukea henkilökohtaista kouluun kun esiintyy ongelmia.

    • ”koska eivät pysy edes hidastetun opetuksen mukana”
      erityisluokalla on 2luokkaa. Jossa 2luokkaa opettaja opettaa perä jälkeen eli 45 jaetaan kahteen eli yksinkertaisesti se on hyvin hetkistä kun jää vain 5-10 minuuttia aikaa tehdä tehtävä. 35 minuutin sijaan. Se on hyvin vaikeaa erityisluokalla olevalle keskittymisvaikeuksien vaikeudesta olevalle oppilaalle.

      • Tämä kombo ei ole oikea tapa. Itselläni kokemus on toisenlainen opettajalla oli hyvin aikaa kiertää luokan oppilaat vaikka ei ollut erityisavustajaa luokassa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Tämä kombo ei ole oikea tapa. Itselläni kokemus on toisenlainen opettajalla oli hyvin aikaa kiertää luokan oppilaat vaikka ei ollut erityisavustajaa luokassa.

        Silloin keskityis vain yhteen oppiaineiseen. En tiedä kuka keksinyt tuon huonon tavan.


    • Anonyymi

      mene hammaslääkärille, sitten tiedoksianto hoitajalle: ilmeisesti tämä bubble-gun eli purukumi tiäiszi ottaa nyt suusta pois

    • Anonyymi

      Mutta vaikka paljon puhutaan, että nykysin kaikki oppilaat on pistetty sekasin. Niin just luin, että tampereella on erikseen nepsy luokka. Eli sellasille oppilaille, joilla toiminta menee jumiin. Ihan samanlaisia ongelmia kun mulla oli joskus. Mutta mä olin ihan normi luokalla.

    • Sotket kaksi asiaa. Inkluusio ei tarkoita kaikkien pitämistä samantasoisina, vaan opetuksen järjestämistä yhteisesti kaikille ja erityistä tukea tarvitsevat saavat sitä yleisopetuksen ohessa. Miten hyvin se toimii, on sitten oma lukunsa.

      • En sotke. En edes halunnut käyttää vierassanaa inkluusio, vaan mahdollisimman ymmärrettävästi kuvata, mihin on jouduttu kasvatusopin samapäisyysideologian takia. Siihen inkluusiokin perustuu, vaikka on todellisuudelle pitänyt antaa hiukan periksi apuopettajineen ja tukineen. 🌹👀


    • Anonyymi

      Suomi on ollut teknologian ykkösmaa. Nyt älylaitemaailma on vienyt oppimisiässä olevilta älyn pois. Katsokaa grafiikkaa; vielä n. vuoteen 2004 oppimiskäyrä oli ylöspäin, sekä tytöillä että pojilla. Vuonna 2006 alkoi yleistymään sosiaalinen media, Facebook ym ilmiöt -oppimiskäyrä grafiikoissa kääntyi hurjaan laskuun. Kaikilla asioilla on syy-yhteys, ei pelkillä määrärahoilla.

    • Anonyymi

      Etenkin suomenkielestä kirjoitettuna ja puhuttuna olen hyvin huolissani.

      • On meneillään englanti-suomi -kreolikielen rakentuminen. Kielenhuolto näyttää luopuneen purismista, joten lopputuloksena näyttäisi olevan englannin kielen suomalaisen version muodostuminen. Vastaavia muotoja on jo moniaalla maailmassa, esimerkiksi Kanadassa, USA:ssa ja Australiassa. 🌹👀


    • Anonyymi

      On pistänyt silmään jo usean vuoden ajan ammatillisen koulutuksen tason putoaminen, selkeästi kahteen vuoteen mahtuvat oppimisjaksot venytetään kolmeen vuoteen, muutaman tunnin tynkäpäiviä yms. Työnantajapuolellakin on jo tämä huomattu siinä että ns.opastuksen tarvitsijoita osuu työmaille huomattavasti enemmän kuin aiemmin eli ammatillinen osaaminen ei vastaa työtehtävän tarvetta osaamisen saralla. Syntyy vaikutelma ettei nuoria enää valmenneta työelämän tarpeisiin.

      • Anonyymi

        Just ammatillinen koulutus on joutunu kärsiin enemmän. Säästöjä pistetään molemmista suunnista. Toisaalta ei arvosteta käytännön työtä ja toisaalta ei haluta panostaa lapsiin ja nuoriin. Oikeestaan koko sodan jälkeisen ajan menestys perustui työn teon arvostukseen ja panostuksiin lapsiin ja nuoriin.


    • Anonyymi

      Itse olen opettanut, joten kyseenalaista nykyisiä opetusmetodeja sekä tapaa millä opetustyötä tehdään.

      AV

      • Pitiköhän olla 'en kyseenalaista' vai 'kyseenalaistan'? 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Pitiköhän olla 'en kyseenalaista' vai 'kyseenalaistan'? 🌹👀

        Kyseenalaista, muoto kertoo kaiken?

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseenalaista, muoto kertoo kaiken?

        AV

        Kiitos! En arvannut, ettet noudattanut suomen rakennetta. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Kiitos! En arvannut, ettet noudattanut suomen rakennetta. 🌹👀

        Miten 8 vuotta ulkomailla asunut edes ymmärtäisi tuota tehdä?

        AV


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Kiitos! En arvannut, ettet noudattanut suomen rakennetta. 🌹👀

        Hänhän noudatti suomen rakennetta. Kyseenalaistan jotakin on aivan esi asia kuin kyseenalaista jotakin. Tekijä on eri.


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Kiitos! En arvannut, ettet noudattanut suomen rakennetta. 🌹👀

        Mikä tossa on sinun mielestä väärin? Mä luen ton kehoituksena kyseenalaistaa. En tosin tietenkään tiedä tarkoittiko AV sen niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hänhän noudatti suomen rakennetta. Kyseenalaistan jotakin on aivan esi asia kuin kyseenalaista jotakin. Tekijä on eri.

        Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea? 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea? 🌹👀

        En tunne olevani enää suomalainen, pahoittelut siitä.
        Kauheaa olisi olla ulkomaalainen, kaiken kieliopin keskellä:)

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tossa on sinun mielestä väärin? Mä luen ton kehoituksena kyseenalaistaa. En tosin tietenkään tiedä tarkoittiko AV sen niin.

        En todella ymmärtänyt, joten hain epätarkkuutta mahdollisesti vääristä suunnista. Ei ollut tarkoitukseni saivarrella.

        AV kirjoitti: "Itse olen opettanut, joten kyseenalaista nykyisiä opetusmetodeja sekä tapaa millä opetustyötä tehdään."

        Jos 'kyseenalaista' oli käskymuoto, silloin virke jotenkin selittyy suomeksi, mutta kongruenssi kangertelee. En vieläkään tiedä, mitä hän tarkoitti, mutta etpä näytä sinäkään tietävän: "En tosin tietenkään tiedä tarkoittiko AV sen niin."

        Pyydän kovin matelevasti, sulimmasti ja nöyrimmästi anteeksi, 1) etten ymmärtänyt ja 2) että toin sen esille. Yritän olla jatkossa varovaisempi. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea? 🌹👀

        Ehdottomasti on ... siinä kehotetaan kyseenalaistamaan jotakin.


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        En todella ymmärtänyt, joten hain epätarkkuutta mahdollisesti vääristä suunnista. Ei ollut tarkoitukseni saivarrella.

        AV kirjoitti: "Itse olen opettanut, joten kyseenalaista nykyisiä opetusmetodeja sekä tapaa millä opetustyötä tehdään."

        Jos 'kyseenalaista' oli käskymuoto, silloin virke jotenkin selittyy suomeksi, mutta kongruenssi kangertelee. En vieläkään tiedä, mitä hän tarkoitti, mutta etpä näytä sinäkään tietävän: "En tosin tietenkään tiedä tarkoittiko AV sen niin."

        Pyydän kovin matelevasti, sulimmasti ja nöyrimmästi anteeksi, 1) etten ymmärtänyt ja 2) että toin sen esille. Yritän olla jatkossa varovaisempi. 🌹👀

        En tietenkään minä voi tietään miten joku toinen jonkin asian tarkoitti. Van hän itse voi sanoa tärkoittuko hän sen kehoitukseksi. Lauseena tuo kuitenkin tuollaisenaan nimenomaan on kehoituslause.


      • Kynis kirjoitti:

        Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea? 🌹👀

        Kirjoitin: "Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea?"

        Tulkitsin sanan 'kyseenalaista' nominin partitiiviksi, sinä ilmeisesti verbin imperatiiviksi. Kirjoitetaan samoin, mutta äännettäessä on imperatiivissa jäännöslopuke (´ ), eli konsonantti, jolle ei ole kirjainta. Konsonantti assimiloituu seuraavaan sanan konsonanttialkuun.

        Lienet tulkinnut (äännettynä) 'kyseenalaista´', minä 'kyseenalaista'.

        Nöyristelevästi, sulimmasti ja matelevasti anteeksi koko soppa. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Kirjoitin: "Onko 'kyseenalaista jotakin' sinusta suomea?"

        Tulkitsin sanan 'kyseenalaista' nominin partitiiviksi, sinä ilmeisesti verbin imperatiiviksi. Kirjoitetaan samoin, mutta äännettäessä on imperatiivissa jäännöslopuke (´ ), eli konsonantti, jolle ei ole kirjainta. Konsonantti assimiloituu seuraavaan sanan konsonanttialkuun.

        Lienet tulkinnut (äännettynä) 'kyseenalaista´', minä 'kyseenalaista'.

        Nöyristelevästi, sulimmasti ja matelevasti anteeksi koko soppa. 🌹👀

        Tietenkin minä tuossa lauseyhteysessä tulkitsen tuon kuvatulla tavalla. Kyseessä on selvää suomea oleva lause, joka on kieliopillisesti oikein. En minä oleta lauseen olevan väärin, jos siihen ei ole mitään selkeää indikaatiota.


    • Anonyymi

      Syyt ovat olleet tiedossa jo vaikka kuinka kauan. Ne ovat:
      - rauhattomuus ja kurittomuus koululuokissa, joissa rauhattomia oppilaita eri kulttuureista
      - opettajien mitättömät kurinpitokeinot
      - oppilaiden lisäksi häiriköivät vanhemmat

      Ennen osattiin käyttäytyä ja olla hiljaa, ellei kysytty. Kukaan ei räpeltänyt puhelimiaan tunnilla tai nukkunut pulpetissa, kaikki seurasivat opetusta, näin oli työrauha.

      • Anonyymi

        Kyllä, aikuisten ihmisten opettajana ympäri maapallon, seurattuani tyttäreni ensimmäisiä koulupäiviä, huomasin sen eron oikean ja väärän välillä.
        Suomen tulisi nyt ryhdistäytyä.

        AV


      • Anonyymi

        Mutta aukeevasta pulpetin kannesta on luovuttu. Nykyään pulpeteissa on pelkkä taso.


    • Anonyymi

      Tätä se kännykkä- ja some-, nettikulttuuri tekee. Ihmiset vain tyhmistyy ja keskittymiskyky- ja halu ovat kadonneet. Aivot eivät vain pysy tässä mielettömässä informaatiovauhdissa mukana. Tästä johtuu myös masennukset yms. mielen sairaudet. Aiheuttaa unettomuutta. Nettiriippuvuutta ei vain haluta tunnustaa todeksi. Suuri joukko siihen on tietysti sairastunut. Ei tarvitse katsoa, kuin hieman ympärilleen. Turha koululaitosta on tästä syyttää.

      • Anonyymi

        Kirjoitin pitkän viestin opetuksen tasosta. Olen kuulema botti ja viesti hävisi. Se tästä valtion oppitasosta.


    • Anonyymi

      Aloittaja, tuo on täysin totta, mitä kirjoitit.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      143
      2202
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1304
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1047
    5. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      990
    6. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      95
      982
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      77
      967
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      47
      892
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      860
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      753
    Aihe