Helppo kysymys

Anonyymi-ap

18

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan oikeankätinen kierre ja saattaa olla tiukassa.

    • Anonyymi

      Tuohan ei saa aueta polkemalla, eli siitä on helppo päätellä kierteen suunta.

    • Anonyymi

      Varmuuden vuoksi sanon, että tuohon on sitten eri avain kuin kasettipakkojen lukkorenkaalle. Näyttää hyvin samalta, mutta Shimanon yhteensopimattomuusosasto on taas ahkeroinut.

      • Anonyymi

        Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.

        Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?

        Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
        Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.

        Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
        Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.

        Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas.

        Jatkan vielä. Rattaiden alla olevasta pinnasta vääntäminenhän ei auta mitään, yhtälailla se pyörii tyhjää taaksepäin. Muuten pyörä olisi fixi. Eli kiinnityspintakin pitäisi poistaa, ja sitten onkin äkkiä navan kierteetkin rälläköity.

        Mission imbesil sanoisin noista kepulikonsteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.

        Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.

        Pyörähuollossa kokeiltiin ruuvipenkkikonsti ja yli muljahti ehjälläkin avaimella. Päädyin tilaamaan uuden vanteen, uusi rataspakkahan oli jo.
        Vanteen hinta noin 50-60 euroa. Vanha vanne olisi pitänyt oikaistakin (ehkä laakerien kiristyskin?), joten tein noin, koska työtunnin hinta olisi ollut jo 55 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?

        Kuulostaapa oudolta, kun niiden avaajien halkaisijat ei ole samat. 22,7mm ja 23,3mm.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
        Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
        Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka.

        Shimanon kasettisysteemi, jossa pienin ratas kiristää muut rattaat paikalleen, oli käytössä jokus 30 (arvio) vuotta sitten. Eli aika vanhasta navasta pitää olla kyse tuollaisessa.


    • Anonyymi

      Ajele eteenpäin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2057
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      113
      1512
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe