Kumpaan suuntaan tällainen aukeaa? Tässä siis on vapaarats itsessään mukana, kun ostaa uuden, mutta kumpaan suuntaan vanhaa aletaan vääntämää auki niistä vapaarattaan vapaarattaan pykälistä? Onko ns. vääränkätinen kierre?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/349181/Shimano-MF-TZ500-rataspakka-14-28T
Helppo kysymys
18
667
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan oikeankätinen kierre ja saattaa olla tiukassa.
- Anonyymi
Tuohan ei saa aueta polkemalla, eli siitä on helppo päätellä kierteen suunta.
- Anonyymi
Varmuuden vuoksi sanon, että tuohon on sitten eri avain kuin kasettipakkojen lukkorenkaalle. Näyttää hyvin samalta, mutta Shimanon yhteensopimattomuusosasto on taas ahkeroinut.
- Anonyymi
Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on sellainen avain. Mutta se on yhdestä kohtaa lohjennut ja tietenkin se löi sitten niiden vapaarattaan pykälien yli. Mitenkähän nuo pakan lehdet on koottu siihen ympärille, saako ne jotenkin pois, että voisi vaikka putkipihdeillä vääntää sen vapaarattaan (se kierreosa) irti?
Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.
Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten aiemmin todettiin, tuo vaatii kierrepakan avaimen. Maksaa esim. Biltemassa 7,50 e. Kasettipakan avain ei käy.
Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siihen mitään erikoisavainta tarvita. Normaali avain Shimano/Sram järjestelmiin käy noihin. Ei irtoa millään muulla kuin avaimella.
Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?
Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.
Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Biltema ei todellakaan ole mikään asiantuntijaliike, mutta tästä asiasta siellä on sanottu selkeästi. Kasettipakan avaimen kohdalla lukee:"Ei sovi kierteisille vapaarattaille. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 23,3 mm". Ja kierrepakan kohdalla:"Ei sovi lukkorenkaalla varustetulle rataspakalle. 12 sisäuraa, ulkoläpimitta 22,7 mm".
Pienemmän saa tietenkin tungettua isompaan koloon, mutta mittaeron takia työkalu muljahtaa helposti. Parktoolin sivujen mukaan mittaero on pari kymmenystä suurempikin kuin tuo Bilteman mainitsema.
Minä en lähtisi mihinkään ihmetemppuihin tuon aukomisessa. Ostaisin halvan työkalun tai kävisin huoltoliikkeessä. Sama ongelmahan on edessä taas joidenkin tuhansien kilometrien jälkeen taas.Jatkan vielä. Rattaiden alla olevasta pinnasta vääntäminenhän ei auta mitään, yhtälailla se pyörii tyhjää taaksepäin. Muuten pyörä olisi fixi. Eli kiinnityspintakin pitäisi poistaa, ja sitten onkin äkkiä navan kierteetkin rälläköity.
Mission imbesil sanoisin noista kepulikonsteista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ymmärtänyt kysymystä? Minulla on sopiva työkalu, mutta sen kanssa kävi kuten kerroin. Sen jälkeen esitin kysymyksen rataspakan irti saamisesta (rikkomalla, kulmahiomakoneella pilkkomalla tms) , että vapaarattaan voisi esim. putkipihdeillä avata.
Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kokeillut vanhaa kikkaa, työkalu ruuvipenkkiin ja kiekko päälle? Noin saa painettua samalla kun vääntää kehältä. Voisi onnistua lipsumatta, jos työkalu ei ole täysin pilalla.
Pyörähuollossa kokeiltiin ruuvipenkkikonsti ja yli muljahti ehjälläkin avaimella. Päädyin tilaamaan uuden vanteen, uusi rataspakkahan oli jo.
Vanteen hinta noin 50-60 euroa. Vanha vanne olisi pitänyt oikaistakin (ehkä laakerien kiristyskin?), joten tein noin, koska työtunnin hinta olisi ollut jo 55 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellistä, mutta itse olen vaihtanut kasetti- ja kierrepakkoja aina samalla työkalulla ?
Kuulostaapa oudolta, kun niiden avaajien halkaisijat ei ole samat. 22,7mm ja 23,3mm.
- Anonyymi
Onko kenties näistä videoista mitään apua?
Freewheel vs. Cassette
https://youtu.be/uRhgcVb_QOs
How To Use FR-1 Freewheel Remover Tool for 5 6 7 Speed Stack
https://youtu.be/8Se6a5A4sJY- Anonyymi
Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuossa eka videolla niin, että rataspakassa on yksi irrallinen (se pienin) lehti ja sitten se lukkorengas? Miksi irrallinen lehti?
Muistelen joskus vaihtaneeni rataspakan ja siinä oli siinä pienimmässä rattaassa itsessään kierre ja sillä rattaalla kiristettiin pakan muut rattaat paikalleen. Erillistä lukkorengasta ei ollut, muistaakseni oli kuusilehtinen pakka ja ei siis ns. kierrepakka.Shimanon kasettisysteemi, jossa pienin ratas kiristää muut rattaat paikalleen, oli käytössä jokus 30 (arvio) vuotta sitten. Eli aika vanhasta navasta pitää olla kyse tuollaisessa.
- Anonyymi
Ajele eteenpäin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502244Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖25988Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68873
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54853Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me121842Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749