Rt:n mukaan tyypillistä että yli 70 v alkaa laihtumaan kun ruokahalut vähenevät. Joko teillä on käynyt niin. Katselin ryhmää, Muutama normaalipainoinen ylipainoisten joukossa, ei yhtään laihaa.
Pitäisi huolehtia että saa riittävästi kaloreita, että ylipaino suojaa vnhusta. Rasvaprosentti voi hyvin nousta 30:een. Rasvan määrän pitäisi 70 kiloisella on n. 60 gr päivässä, tarkoittaa kuutta voinappia tai reilu puolta desiä öljyä.
Kysyin etteikö silloin jo vyötäröön kerry sisäistä rasvaa, kun painon nousun myötä ympärysmitta ylittyy. Hän sivuutti kysymyksen sanomalla, ei siitä niin kannata huolestua. Oma vyötärönympärykseni on juuri tuo 80, ja pidän tarkoituksella itseni noin normaalipainoisena. Jos lihoisin, myös se kasvaisi.
Kysyin oman ´ongelmani´. Onko epätasapainoinen ruokavalioni paha kun syön valtavan paljon mutta rasvaa liian vähän muuhun ruokaan verrattuna koska inhoan rasvaa, en pidä valmisruoista, rasv. juustoista ja makkaroista. En siis saa tuota suositeltua omalla kohdalla 50 gr rasvaa. Hän ei uskonut minua ja kysyi syönkö pähkinöitä, kyllä niissä on rasvaa. Se tuntui ristiriitaiselta.
Se oli elämäni ensimmäinen ravintoterapeutilla luento. Hän itse näytti pullukalta, oli reilu 50 v.
Kyllä mä ihmettelin. Onko kokemuksia. Luento oli nimellä, Ikäihmisten ravinto, joiksi Rt luki 70 v täyttäneet.
Ravintoterapeutti huolissaan ikäihmisten laihtumisesta
119
1051
Vastaukset
- Anonyymi
Olen aina ollut laiha, lapsesta saakka. Ruokahalu tosi hyvä edelleen, syön monipuolisesti terveellisesti, harvoin herkkuja, myös proteiinia tulee syötyä ihan riittävästi. En vain saa painoa nousemaan edes paria kiloa. Paleleekin aina, kun oon näin laiha. Liikuntaa harrastan vaikken olekaan mikään himourheilija, myös lihaskuntotreeniä. Tosin tässä iässähän muutenkin lihasmassa alkaa surkastua..
- Anonyymi
Ravintoterapeutin mielipide sinusta olisi. Sinä olet poikkeus ja selviät parmmin koska olet aina ollut laiha. Koska elimistösi on tottunut laihuuteen, se ei sinulle olekaan vaarallaista. Vain he ovat kuolemanvaarassa (käytti tätä ilmaisua), joiden paino laskee siitä mitä on ollut.
Vähän mietin eikö lihasten häipyminen (jos ei huhki runsaasti salililla) pudottaa painoa ihan luonnollisesti. Onko tosiaan terveellistä että sen korvaa syömällä. Rt:n mukaan lihasmassa on tärkeä. Mielestäni sen oikealaatuisen lihasmassan saa vain kuntoilemalla ja sen vaatimalla ruokalisällä, ei pelkästään syömällä.
Itsellä on koko elämäni ajan ollut liian isot ruokahalut ja niitä olen koittanut pitää kurissa ja kuluttaa liikunnalla syömäni että pysyisin kuosissa. Olen kiikun kaakun ylipainon rajalla. En tarkoita mitään rääkkäystä ja laihdutusta, mutta kiinnittänyt huomiota asiaan kuitenkin.
Nyt tuntui että koko pyrkimykseni vesitettiin. Aloittaja - Anonyymi
Aineenvaihdunnastahan se johtuu , kun syö hyvin ja on laiha , joten monella on esim. Kilpirauhasen vajaa toiminta joka nostattaa kiloja , joten syitä on monia mihin ruokavalio ei pure.
Mikä sinut sai menemään ravintoterapeutille?
Oletko jotenkin huolissasi syömisistäsi?- Anonyymi
Ravintoterapeuteissa on monenmoista väkeä, osalla hyvin poikkeavia näkemyksiä.
Normaali sekasyöjä tietää jo kokemuksesta, mitä lautaseltaan lapioi , myös rasvoja.
Sokerit ovat , joita välttelen.Joo, kyllä ihminen tarvitsee rasvaakin.
On nimittäin vitamiineja, jotka tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen.- Anonyymi
On se tuo rasvan käyttö mennyt monella päähän, , vanhempi ihminen tarvitsee myös rasvaa ravinnossaan .
Rasvassa on vitamiineja ja se antaa energiaa ihmiselle.
Joten kohtuu käyttö ei pahenna kenenkään terveyttä
Ihmiset jotka eivät koko ajan vahtaa painoansa ja syövät monipuolista ravintoa ovat yleensä niitä terveempiä
Vanhempien ihmisten ei tulisi laihduttaa vaikka nyt olisikin pari kiloa sitä ns ylipainoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se tuo rasvan käyttö mennyt monella päähän, , vanhempi ihminen tarvitsee myös rasvaa ravinnossaan .
Rasvassa on vitamiineja ja se antaa energiaa ihmiselle.
Joten kohtuu käyttö ei pahenna kenenkään terveyttä
Ihmiset jotka eivät koko ajan vahtaa painoansa ja syövät monipuolista ravintoa ovat yleensä niitä terveempiä
Vanhempien ihmisten ei tulisi laihduttaa vaikka nyt olisikin pari kiloa sitä ns ylipainoa."Rasvassa on vitamiineja ja se antaa energiaa ihmiselle."
Kasviöljyisssä on hitusen vitamiineja.
Voissa merkittävästi vain A-vitamiinia.
Energiaa ei vanhan tarvitse voista saada.
Ei tässä ojaa enää kaiveta eikä muutakaan raskasta tehdä aamusta iltaan
jos koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Rasvassa on vitamiineja ja se antaa energiaa ihmiselle."
Kasviöljyisssä on hitusen vitamiineja.
Voissa merkittävästi vain A-vitamiinia.
Energiaa ei vanhan tarvitse voista saada.
Ei tässä ojaa enää kaiveta eikä muutakaan raskasta tehdä aamusta iltaan
jos koskaan.Vaikka itse rasvassa ei olisi kaikkia noita neljää vitamiinia, niin ihminen tarvitse rasvaa hyödyntääkseen niitä .
"Rasvaliukoisia vitamiineja ovat A, D, E ja K. Ne tarvitsevat rasvoja imeytyäkseen kehoon."
https://www.yliopistonapteekki.fi/ideat-ja-vinkit/rasvaliukoiset-vitamiinit#:~:text=Rasvaliukoisia vitamiineja ovat A, D,- ja C-ryhmän vitamiinit. - Anonyymi
RAVINTOterapeutti voi olla kuka tahansa.
''RAVITSEMUSterapeutin nimikettä käyttävä henkilö on suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa (tai vastaava koulutusohjelma esim. ulkomailla). Ravitsemusterapeutti, vielä tarkemmin laillistettu ravitsemusterapeutti, on yksi terveydenhuollon ammattinimikkeistä, joka vaatii tietyn tasoisen yliopistokoulutuksen. Valvira, eli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, myöntää ja valvoo virallisia terveydenhuollossa käytettäviä ammattinimikkeitä.''
- Anonyymi
Ruokailussa ei ole moittimista. Ei määrässä eikä laadussa.
Kuitenkin paino on muutaman viime vuoden aikana laskenut kiihtyvällä nopeudella.
Pahimmillaan vajaa 2kg/vuosi.
Aortan läppävuoto on pahentunut ja haittaa pahasti lihasten palautumista.
Ensin sen huomasi muutama vuosi sitten treenien jälkeen reisien jääminen tönköiksi vielä seuraavanakin päivänä.
Nyt ilmiö on voimistunut siihen asteeseen, että esimerkiksi tänään vatsan ja yläkropan treeni heijastui reisiin.
Ilman kuormitustakin tavallinen kävely on köpöttelyä.
Siis paino? Lihakset hupenevat. Ensin sieltä missä niitä on eniten. Reidet, pakarat, selkä. Sama ilmiö myös muualla. Kymmenien vuosien takainen puvun takki on löysähkö.
Seuraan kehon koostumuksen muutosta samassa InBody vekottimessa, saman analysoijan suorittamana, samassa tilanteessa samaan vuorokauden aikaan.
Minulle on turha ryhtyä selittämään mitään proteiineista, kaloreista, suojaravinteista tms.
Hauras vanhus 79v.- Anonyymi
Punttisalimiehenä olet kuitenkin poikkeus taviksista
oletko jatkanut proteiinikuuria siis heraa
syötkö ihan tavalissta Prisman jne heraa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Punttisalimiehenä olet kuitenkin poikkeus taviksista
oletko jatkanut proteiinikuuria siis heraa
syötkö ihan tavalissta Prisman jne heraaEi mitään kuuria vaan päivittäinen tottumus.
Näkyy olevan S-Marketista ostettuja Rainbow:n raejuustoa. 400g, protskua 15% eli 60g. Rasvaa 2%. Ostan myös rasvatonta mutta hinta/proteiini ratkaisee.
Siihen sötkötettyä 2 keitettyä mananmunaa = noin 14g protskua. Maun vuoksi sinihomejuustoa, Dijon hunajasinappia ja muutama muserrettu valkosipulin kynsi.
Silppuan mukaan tuoretta inkivääriä.
Notkisteena neitsytoliiviöljyä.
Lätkin sitä tuoresalaatin kaveriksi.
Rahka. 500g Xtra rahkaa. Rasvaa 0,3%. Protskua 10%.
Maustan juoksevalla hunajalla ja rusinoilla, kohtuullisesti.
Närkin pähkinöitä ja juuston käsipaloja.
Ilmeisesti liikunta pitää HDL:n yli 2:n lukemissa ja triglyn alle 1:n
LDL 3.
Salieväänä 3dl WHEY80jauheesta tehty juoma. Veteen tehtynä nettoprotskua n. 30g, maitoon tehtynä n. 40g.
Suosittelen kaiken ikäisille, ja varsinkin ukoille, lihasvoimatreenejä.
Nisihmisillä lihaskunnon bonuksena tulee parempi kehon hallinta. Olen nähnyt hämmästyttäviä tuloksia esimerkiksi tasapainolaudalla. Useampikin mamma yhden talven aikana könttyrästä tasapainotaiteilijaksi. - Anonyymi
Olisiko mahdollista leikkauksella hoitaa tuo aorttaläppävuoto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko mahdollista leikkauksella hoitaa tuo aorttaläppävuoto?
On kaksi menetelmää. Tähystämällä keinoläppä jonka jälkimainiki on lyhyt mutta vaatii lopunikäisen varfariinilääkityksen.
Toinen on avoleikkaus pitkine sairaalajaksoineen ja jälkihoitoineen.
Tämä on toistaiseksi pois laskettu vaihtoehto koska haluan hoitaa perheemme asiat ja kulejtukset edelleenkin vaimoni terveydentilan vuoksi.
Muutama vuosi sitten ultrannut lekuri puhui avoleikkauksesta mutta ei pitänyt sitä silloin tarpeellisena. Kertoi vielä, ettei vuoto haittaa kuntoilua. En viitsinyt alkaa selittämään ukolle mitä minun kuntoiluuni sisältyy.
Nyt tuo läppä fuskaa jo niin pahasti, että se haittaa normaalia kävelyä.
Tavallisesti palatessani salilta jalkatreenin jälkeen nousin asuntomme 46 askelmaa kaksi kerrallaan ilman alemman jalan ponnistusta. Joskus nousin kolme askelmaa kerrallaan.
Nykyään jo kahden askelman nousu tarttee alemman jalan ponnistusta ja sekin tuntuu ylös päästyä.
Jos kunto tästä vielä huononee niin on kai pyrittävä tuohon tähystysleikkaukseen.
- Anonyymi
Tavikset ahmivat sisäänsä kuin koirat kun ne päästää ruokapöytään
ylipainoinen koira ja emäntä
Hulluille annettiin vähän ruokaa ja se oli puuroa ja joskus pantiin niille voisilmä
tykkää kuin puuro hullusta oli seuraus - Anonyymi
Ei rasvaa kannata mättää paljon. Ruoka mitä ihminen ei kuluta muuttuu rasvaksi
kehoon, vyötäröstä sen huomaa heti. - Anonyymi
Painon hallitseminen yksilöillä erillaista, vyötärölihavuus hoituu pois liikunnalla, minkäs teet kun et pysty tarpeeksi liikkumaan.
Omalta kohdalta ennen sain kesällä vyötärön hoikaksi hyötyliikunnalla, syömistäni en pysty vähentämään eikä lääkäri osannu antaa tähän vastausta. - Anonyymi
Jos syö lihaa tai kalaa niissä on rasvaa.
En ikinä ala syömään kuuden voinapillisen määrää rasvaa päivässä enkä
eläinrasvoja syö ollenkaan. Ne tukkii suonet, nostaa kolesteroliarvoa.
Peri ruokalusikallista rypsiöljyä menee päivässä salaatin tai ruoan sekaan
ja vähän kasvirasvavelitettä leivän päälle. - Anonyymi
Ihmetelen näitä ruoka valistus ohjeita. Vihanneksi jaj kasviksia pitää syödä kilo tolkulla päivittäin. Ei kyllä onnistu kaikilla. Vaikka kuinka totelee. Olen herkä vatsainen. Kaikki lab arvot ovat hyviä vaikka ole jo yli 70v.Olenkin sitä mieltä,että jokaisen tulee itse löytää itselle sopiva ruokavalio.
- Anonyymi
Syön paljon kasviksia. Kasvirasvaa noin 1/2 dl päivässä. Aivot tarvitsevat rasvaa.
- Anonyymi
Aivoille on parempi kasviöljy kuin eläinperäinen rasva, mikä tukkii aivoverisuonet
ja muut suonet.
- Anonyymi
Ovat laihtuvat hoidossa sairaaloissa ja hoitokodeissa?. Onko ruuan laatu huono esim. rasvaton maito ja kevyt margariinia ja hylaa laktoositonta muu höttö ruoka.?
Syy laihtumiseen : Ruuassa ei ole riittävästi ravintoaineita ja se maistuu pahalta. JOS kukaan ei huolehdi että syö?
Olin vuosia sitten keskussairaalan sydän osastolla tutkimuksissa ja ruoka mitä siellä oli oli suolatonta ja juuri tuota mitä kuvailin mautonta mössöä. Huono laatuista. En söisi ikinä rasvattomia prosessoituja kevyt tuotteita enkä isojen ruoka yhtiöiden roska ruokaa. Siedän maitoa ja käytän lehmistä saatavia arvokkaita ruoka aineita. Lihaa pitää olla nautaa ja broileria. Proteiini on tärkeä ja rasva. Lihominen ja diabetes puhkeaa kun syö pelkkiä hiilihydraatti ruokia jyvistä ja sokerista tehtyjä ruokia. Kasvisruoka ei ole terveellistä soija ei sovi meidän elimistöön.
Pitäkää huolta ettei niitä ötökkä jauhoja ja ruokia käytetä. Kukaan terve päinen ei syö matoja eikä muita ötököitä. Tule,ekipesäksi ja koko homma on pelkkä wattuilua satanisteilla jotka itse syö.. sellaista mitä oikea ihminen ei syö koskaan.- Anonyymi
" jyvistä ja sokerista tehtyjä ruokia"
Mitä ihmeen r u o k i a jyvistä ja sokereista voi tehdä ? - Anonyymi
Sairaalaruoka voi olla mautonta ja suolatonta, koska sen pitää sopia kaikille !
Sairaalaan ei mennä syömään ei ole a la carte listalta.
- Anonyymi
Kasvisruoka on erittäin sydänterveellistä ja muutenkin terveellistä.
Eläinperäiset rasvat ei ole. Asioita on tutkittu siitä kun eläkeläinen on
viimeksi ollut töissä sairaalassa.- Anonyymi
Naudanliha ja broilerinlihan rasva on epäterveellisintä.
Possunlihan rasva ei ole niin kovaa, mutta suolistosyöpien lisääntymisen takia
lihansyöntiä on kehotettu rajoittamaan,
syövällä ja lihansyömisellä on tutkitusti yhteyksiä.
- Anonyymi
Ainoa ravitsemusasiantuntija, johon luottaisin on Valviran laillistama.
Ravitsemusterapeutti on Valviran valvoma suojattu ammattinimike, joka vaatii maisteritasoisen yliopistokoulutuksen. Itä-Suomen yliopisto on ainoa yliopisto Suomessa, jossa voi suorittaa ravitsemusterapeutin pätevyyteen oikeuttavat opinnot. - Anonyymi
Ihminen laihtuu ja kuihtuu ikää myöten, ei kukaan verevämmäksi ole tullut.
Solukuolema, lihas- ja luukato aiheuttaa "kuihtumisen".
Itse paino ei ole ratkaisevat tekijä. Laihakin voi olla hyvin ravittu
ja lihava voi olla ravinto-opillisesti aliravittu. - Anonyymi
Ihmiset pelkäävät kolesterolia.
Ja korkeaa kolesterolia on laiheliineillakin.
Totta on, että on rasvaliukoisia ja vesiliukoisia vitamiineja.
Syön aamuisin 2 - 3 kivetöntä taatelia. Jänniä vitamiineja niissäkin.
Kaikki vitamiinit eivät varastoidu.
Vasta viimeaikoina on kiinnostuttu kaliumista, ferritiinistä ja d-vitamiinista, koska niiden arvot voivat vanhalla olla ihan pihalla. Jokin heikko ahaa-elämys on trk-lääkäreille tullut.
Beng - Anonyymi
Ei kolesterolia turhaan pelätä, se on "plakki", joka tukkii verisuonet ja aiheuttaa
verisuoni- ja sydänsairauksia tukkimalla verisuonet.
Eläinrasva aiheuttaa kolesterolia.- Anonyymi
Ei pelätä turhaan.
Tässä omassa vaiheessa täytyy jo napsia alentajaa nappeina.
Beng - Anonyymi
Ravinto ja kolestroli. Syön viikoittain noin 10 kanan munaa. Käytän levitteenä normaalisuolaista voita johon olen sötköttänyt muutaman puserretun valkosipulin kynnen.
Maitoa viikoittain noin 10 litraa.
Valmistamassani kotiruuassa en valikoi raaka-aineita rasvan perusteella vaikka en tietoisesti valitsekaan rasvaisia.
Ostin äskettäin punalappuisen sian ulkofileen jota teen huomenna laatikkosapuskan. Ihana, mausteinen läski pintaan.
Syön normaaleja juustoja sekä leikkeleinä, että käsipaloina.
Jne. Jne.
Kolestrolit.
fP-Kol 5,1. Kamalaa! Pitäisi olla alle 5:n.
HDL 2,08! Yli 1:n on jo hyvä!
Inhottava Trigly 0,75! Onnellinen hän kenellä se on alle 1,7!
LDL 3,0 hipoo rajaa <3.
HDL ja Trigly pitänevät vm -43 ukon hengissä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ravinto ja kolestroli. Syön viikoittain noin 10 kanan munaa. Käytän levitteenä normaalisuolaista voita johon olen sötköttänyt muutaman puserretun valkosipulin kynnen.
Maitoa viikoittain noin 10 litraa.
Valmistamassani kotiruuassa en valikoi raaka-aineita rasvan perusteella vaikka en tietoisesti valitsekaan rasvaisia.
Ostin äskettäin punalappuisen sian ulkofileen jota teen huomenna laatikkosapuskan. Ihana, mausteinen läski pintaan.
Syön normaaleja juustoja sekä leikkeleinä, että käsipaloina.
Jne. Jne.
Kolestrolit.
fP-Kol 5,1. Kamalaa! Pitäisi olla alle 5:n.
HDL 2,08! Yli 1:n on jo hyvä!
Inhottava Trigly 0,75! Onnellinen hän kenellä se on alle 1,7!
LDL 3,0 hipoo rajaa <3.
HDL ja Trigly pitänevät vm -43 ukon hengissä?No. Miten kulutat? Liikkumiseen tarvitaan energioita.
Muuten Sinulla on kymppivuosi tänä vuonna.....
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No. Miten kulutat? Liikkumiseen tarvitaan energioita.
BengPunttisalilla 6krt/vko. Maastavetoja, kyykkyjä, vatsaa, leuanvetoja ja muita koukistajaharkkoja, erilaisia pystynostoja normitangolla ja putkivempeleillä, soutua, kuntofillaria jne.
Ikääntyessä on rytmitys ja vuorottelu suunniteltava ettei mene överiksi.
Esimerkiksi huomenna lyhyt soutelu ja vain normitangon hack kyykky kapeana pyramidina maksimiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No. Miten kulutat? Liikkumiseen tarvitaan energioita.
BengTurhamaisuutta? Viime vuoden puolella minusta oli komeampaa vastata kysyjille, että täytän ensi seuraavana vuotena 80v kuin tunnustaa olevani vasta 78v.
Tänä vuotena tuo 80v ei enää kannusta ym. pullisteluun. Kunhan säilyn hengissä.
Saliyrittäjä asetti muutama vuosi sitten tavoitteen. Jos 80v ikäisenä vedän maasta 160kg niin hän tarjoaa kahviossaan suuren kahvin. Tosin se on klubijäsenille maksuton muutenkin.
Tuo tavoite on 2 x oma painoni tällä hetkellä ja tämän aamuisen käynnin perusteella olisi onnistumisen rajoilla mutta kun en vielä täytä tuota ikärajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhamaisuutta? Viime vuoden puolella minusta oli komeampaa vastata kysyjille, että täytän ensi seuraavana vuotena 80v kuin tunnustaa olevani vasta 78v.
Tänä vuotena tuo 80v ei enää kannusta ym. pullisteluun. Kunhan säilyn hengissä.
Saliyrittäjä asetti muutama vuosi sitten tavoitteen. Jos 80v ikäisenä vedän maasta 160kg niin hän tarjoaa kahviossaan suuren kahvin. Tosin se on klubijäsenille maksuton muutenkin.
Tuo tavoite on 2 x oma painoni tällä hetkellä ja tämän aamuisen käynnin perusteella olisi onnistumisen rajoilla mutta kun en vielä täytä tuota ikärajaa.Hauska haaste.
Kahvitarjoilu. Pyrsk. Ok.
Beng
Tulosta odotellessa.... - Anonyymi
Kolesterolliakin on kahta lajia se joka on hyväksi ja toinen joka on pahaksi . Itse syön omien sääntöjeni mukaisesti , suolaa olen aina käyttänyt hieman enemmän mitä muut, rakastan voita leivän päällä ja puuron kanssa rasvaista maitoa , proteiinit tulee kanasta, kalasta ja lihasta .
En ole ylipainoinen ja arvoni ovat normaalit . Joten itse luulen että ihminen itse päättelee mitä kulloinkin haluaa. Muista kun joskus kauan sitten teki aina mieli verimakkaraa ja muita veri ruokia oikein niihin oli himo, se johtui huonoista veriarvoista kun osotin ensimmäistä lasta Joten kroppa kertoo mikä milloinkin olisi hyvää syötäväksi. Fazerin sininen sattaa mennä tunnissa kun katselee TV ohjelmaa iltaisin . Joten paljon riippuu asiat miten me ollaan ihmisinä, joillain on taustana suvussa verisuoni taudit , toisilla diabetes jne joten perintötekijöillä on merkitystä,
Pää asia kun jokainen löytää oman tyylinsä , kuten aina, se mikä sopii esim minulle ei ehkä ole hyväksi jollekkin toiselle
- Anonyymi
Ehdin taas koneen ääreen sitten eilen aamun.
Ravintoterapeutti oli oikein koulutettu, ei ´kuka vaan´.
Menin koska olen aktiivinen eläkeläinen ja tilaisuus järjestettiin. Toiseksi että saisin vastauksen pohdintaani. Fakta: elimistö valmistaa itse rasvaa jos ei saa sitä ravinnosta. Kun syön muuhun terveelliseen ruokamassaan verrattuna liian vähän rasvaa, epäilen että elimistöni valmistaa itse kovaa rasvaa, jonka vuoksi kol on korkea. Mitään muuta syytä ei ole olemassa, ei geenejäkään.
Tiedän kolesterolista ihan kaiken muun, tätä ei tiennyt terapeuttikaan. Jos jokin elimistössäni on pielessä., teen kaiken sen eteen että pieli oikenisi. En tykkää rasvasta, siksi ei ihan riitä että toinen vain sanoo, että pitää syödä.
Terapeutin kertoma välttämättön rasvamäärä/vrk tarkoittaa ( 5 voinappia tai 0,5 dl ölyjä) kokonaismäärää, ei piilorasvan lisää. En saa sitä määrää syödyksi, tiedän sen kun en syö piilorasva-ruokia. Rasvattomasta lihasta 4-5%, lohesta 12% ja 5%:n polarista osaan itse laskea saamani määrän. Näistä tulee n. 20 gr, joten vielä pitäisi syödä erikseen 30 gr rasvaa.
Terapeutti ei kovasti voita moittinut kunhan ei syö liikaa.
Se mitä en vielä maininnut. B-vitamiiniä syödään turhaan, ihminen kuulemma saa tavallisesta ruoasta tarvittavan b-vitamiinin. Jaa´a, on kyllä Bethowen-purkki, taidan harventaa ottamista.
A-vitamiinista voi saada myrkytyksen jos sitä ahmii liikaa, sitä on aika monessa ruoassa.
Nyt puhun normaaliruokaa syövistä, en siis allergikoista enkä vegaaenista. He ovat kokonaan asia erikseen.
Kiitos kommenteista. Saapa nähdä saanko kolesterolini normaaliksi ennen kuolemaa.- Anonyymi
Vitamiinit ykeensä eivät ole tarpeellisia jos ei puutosta ole todettu,. Kuten sanoit kaiken saa kyllä ruuasta
A, D,E, ja K vitamiinit ovat rasvaliukoista vitamiineja. C ja B vesiloikoisia. Joten vesiliukoiset tulee ulos virtsatessa
rasva liukoisen taas saattavat aiheuttaa vahinkoa jos niitä ei tarvitse. Joten en koskaan alkaisi käyttämään vitamiineja jos ei ole todettu ,puutosta niistä.
Yksi tuttu sai päähänsä muka laihduttaa syömällä, porkkanaa ja sai vaurioita maksaan oikein kunnolla. Minkäs teet kun ei uskonut puhetta vaan kun joku oli sanonut että,laihtuu ja sitten vielä saa rusketuksen päätteeksi niin näin kävi. Niin että liika on aina liikaa oli se mitä tahansa
- Anonyymi
ONKO kolesteroli "geeneissä" vai mistä voi johtua, että toisilla se nousee ja
toisille ei ?
Itselläni on nuoruudesta asti ollut korkea. Syön suositusten mukaan,
ettei se nousisi, mutta ei se laskekaan. Se on aina ollut seitsemän
eikä muutu pysyvillä ruokavaliomuutoksilla, joita olen noudattanut
30 vuotta ja vähän tiukentanutkin viime vuosina.
Kolesterolilääkettä en ala syödä, niistäkin on haittoja.
Kaverini (naapurista) syö mitä sattuu (ei minun pöydässäni),
kaikenlaista epäterveellisenä pidettyä mättöä,
mutta kolesteroilukema on viiden paikkeilla vain.
Ei syö kolesterolilääkettä.- Anonyymi
Tuo yksi syy, jota jo epäilin itselläni, voisi olla sinullakin. Rasvan ja muun ruoan suhde ei ole tasapainossa. Eli ainakin minun pitäsi pystyä vähentämään taysjyväviljatuotteiden ja kasvisten määrää ja syödä hieman enemmän hyvää öljyä. Meinaan kokeilla. Miten sitten osaa vähentää oikean määrän kuituja ja lisätä oikean määrän öljyä ettei liho. Kalorit kun ovat niin erimäärisiä näissä.
Mutta edelleen aloitukseeni, Ihmettelen onko tosiaan terapeutin syytä huolestua vanhusten laihtumista. Niin että pitää siitä varta vasten luennon. Näen toki muutamia laihtuneita, heillä on aina jokin sairaus, yleensä syöpä. Mutta tervettä laihtunutta ikäihmistä en ainakaan muista kauppareissulla tai tapahtumissa nähneeni, jos tämä ei sitten tarkoituksella ole laihduttanut esim. hieman kohonneen sokeriarvon tai verenpaineen myötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo yksi syy, jota jo epäilin itselläni, voisi olla sinullakin. Rasvan ja muun ruoan suhde ei ole tasapainossa. Eli ainakin minun pitäsi pystyä vähentämään taysjyväviljatuotteiden ja kasvisten määrää ja syödä hieman enemmän hyvää öljyä. Meinaan kokeilla. Miten sitten osaa vähentää oikean määrän kuituja ja lisätä oikean määrän öljyä ettei liho. Kalorit kun ovat niin erimäärisiä näissä.
Mutta edelleen aloitukseeni, Ihmettelen onko tosiaan terapeutin syytä huolestua vanhusten laihtumista. Niin että pitää siitä varta vasten luennon. Näen toki muutamia laihtuneita, heillä on aina jokin sairaus, yleensä syöpä. Mutta tervettä laihtunutta ikäihmistä en ainakaan muista kauppareissulla tai tapahtumissa nähneeni, jos tämä ei sitten tarkoituksella ole laihduttanut esim. hieman kohonneen sokeriarvon tai verenpaineen myötä.Saan mielestäni sopivasti rasvaa eli öljyä. En ole aikeissa kasviksia vähentää,
päinvastoin minun pitäisi ja haluan lisätä niiden syömistä.
Miksi pitäisi kuitua vähentää ?
Kuitu on hyvää suolistolle. Väittävät, en minä tiedä, uskon lääkäreitä.
Kasviksissa on muuten noin kahdeksan kertaa enemmän kuitua
kuin esim. leivässä ja paljon vitamiineja ja hivenaineita.
Syön 3-4 palaa leipäpalaa päivässä. Hedelmiä en syö ollenkaan niiden
suuren sokeripitoisuuden takia.
Kasviksista saan huomattavasti enemmän ravintoaineita.
Hedelmät ei ole ole välttämättömiä.
C-vitamiinia otan varmuudeksi purkista joka päivä, koska se on vesiliukoinen
vitamiini.
Minusta tuntuu, että jos kolesterolia on joskus suoniin kerääntynyt,
ei se sieltä kokonaan lähde koskaan pois.
Kolesteroli on lukemani mukaan tarpeellinenkin aine elimistössä,
en muista enää miksi, mutta korkeat kolesteriarvot eivät ole hyvä asia.
- Anonyymi
Vanhusten aliravitsemus on yleistä. Suurin osa kotona-asuvista
vanhuksista on aliravittuja !
https://yle.fi/a/3-10582346- Anonyymi
No sitten nämä vanhukset ovat pääasiassa kotonaan enkä näe heitä. Eivät sitten enää näy kaupoissa eikä tapahtumissa. Silloin puolustaa paikkaansa että ravintoterapeutti pitää luennon laihtumisen estämisestä. Vastaisuudessa me jotka sinne luennolle riennämme, tiedämme varoa laihtumista, kun tulemme sellaiseen kuntoon että olemme vain kotona emmekä enää jaksa osallistua mihinkään, eikä käydä kaupassa ja kirjastossa.
Hyvä pointi, Ennalta ehkäisy. Lakkaan nyt ihmettelemästä terapeutin laihtumisen estoluentoa. Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitten nämä vanhukset ovat pääasiassa kotonaan enkä näe heitä. Eivät sitten enää näy kaupoissa eikä tapahtumissa. Silloin puolustaa paikkaansa että ravintoterapeutti pitää luennon laihtumisen estämisestä. Vastaisuudessa me jotka sinne luennolle riennämme, tiedämme varoa laihtumista, kun tulemme sellaiseen kuntoon että olemme vain kotona emmekä enää jaksa osallistua mihinkään, eikä käydä kaupassa ja kirjastossa.
Hyvä pointi, Ennalta ehkäisy. Lakkaan nyt ihmettelemästä terapeutin laihtumisen estoluentoa. AloittajaOn kokemus lähipiirissäni. Henkilö alkoi laihtua nopeasti, kun hän ei päässyt enää
itse kauppaan, vaan kotihoito tilasi verkkokaupasta ruokaa yhdessä hänen kanssaan.
Kotihoito kävi 3 x vrk:ssa, mutta kotihoidolla ei ole aikaa ajatella ravitsemuspuolta syvällisemmin. Kotihoito ei huolehtinut, että väli- ja iltapalat tulee syötyä.
Ihminen ei syönyt lounaan jälkeen mitään ennen seuraavaa aamua !!!
18-19:kin tuntia syömättä ei sovi nuoremmallekaan saati iäkkäälle.
Siitä seurasi terveyden/kunnon romahtaminen ja kaatumisia yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kokemus lähipiirissäni. Henkilö alkoi laihtua nopeasti, kun hän ei päässyt enää
itse kauppaan, vaan kotihoito tilasi verkkokaupasta ruokaa yhdessä hänen kanssaan.
Kotihoito kävi 3 x vrk:ssa, mutta kotihoidolla ei ole aikaa ajatella ravitsemuspuolta syvällisemmin. Kotihoito ei huolehtinut, että väli- ja iltapalat tulee syötyä.
Siitä seurasi terveyden/kunnon romahtaminen ja kaatumisia yms.Kotihoitaja ei ota vastuuta vanhuksien terveydestä mukaanlukien syöminen.
Kotihoitaja käy nakkaamassa pillerit naamaan ja kirjaa ylös "Asiakkaalla
hyvä vointi". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kokemus lähipiirissäni. Henkilö alkoi laihtua nopeasti, kun hän ei päässyt enää
Siitä seurasi terveyden/kunnon romahtaminen ja kaatumisia yms.Tuohan Minusta vaikuttaa dementialta jo.
Ei tavallaan muista syödä tai sitten lääkkeet vievät makuaistin ja ruokahalut.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan Minusta vaikuttaa dementialta jo.
Ei tavallaan muista syödä tai sitten lääkkeet vievät makuaistin ja ruokahalut.
BengKun tottuu syömään vähän, elimistö alkaa "syödä", käyttää ravinnokseen
omia kudoksiaan esim. lihaksia. Elimistö alkaa elää "säästöliekillä",
ei tule nälkä. Kyseisellä henkilöllä on muistisairautta, se on kotihoidon tiedossa,
mutta kun on eri kotihoitaja lähes joka käynnillä ei kukaan ole perillä
eikä ota vastuuta syömisistä ja ruuan tilaukset on menneet päin honkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tottuu syömään vähän, elimistö alkaa "syödä", käyttää ravinnokseen
omia kudoksiaan esim. lihaksia. Elimistö alkaa elää "säästöliekillä",
ei tule nälkä. Kyseisellä henkilöllä on muistisairautta, se on kotihoidon tiedossa,
mutta kun on eri kotihoitaja lähes joka käynnillä ei kukaan ole perillä
eikä ota vastuuta syömisistä ja ruuan tilaukset on menneet päin honkia.Todella vastuutonta. Eihän siihen syömiseen varmaan menisi varttia.
Mikä tätä maailmaa vaivaa, kun mitään ei voi tehdä kunnolla.
Eikö vanhaa ihmistä pidä kohdella hyvin.
Jokainen on joskus vanha. Miten toivoo tulevan kohdelluksi itse?
Kyllä kotihoidon sisällä on moraali rapistunut.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella vastuutonta. Eihän siihen syömiseen varmaan menisi varttia.
BengSaattaa olla, että "kotihoidon sisällä on moraali rapistunut", mutta se johtuu siitä, että hyvin laaja-alaisesti yhteiskunnassa resurssit ovat supistuneet. Siitä uutisoitiin juuri Yle1:n uutisissa; esim. hoitoalalta on vähennetty hoitotyön sivu- / tukihenkilöitä (sihteerit, välinehuolto) ja lääkärit joutuvat kirjoittamaan tekstinsä itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella vastuutonta. Eihän siihen syömiseen varmaan menisi varttia.
BengYhtä kotihoitajaa kohti on liikaa hoidettavia ja on niinkin, että vain jotkut
ottavat oikein asiakseen pitää kunnolla huolta iäkkäästä.
Kun kotihoitaja käy 3 x vrk:ssa se tekee 21 käyntiä viikossa.
Esimerkkitapauksessa (kaupungissa) voi käydä 10 eri hoitajaa viikossa.
Hoitajaa lappaa, mutta kukaan ei ota vastuuta mistään
tai kellään ei ole vastuuta.
Onko vastuu kotihoidon toimistolla vai missä ?
Aamulla tulee hoitaja 8-10 välillä , päivällä 11-14 ja iltahoitaja voi tulla jo jopa
klo 16, vaikka lääkkeet pitäisi ottaa klo 20 maissa (12 tunnin välein)
Omahoitaja on nimetty, mutta häntä näkee kaikkein harvimmin eikä saa puhelimella
kiinni, eikä soita takaisin, vaikka automaatissa lupaa soittavansa.
Kotihoidossa ei ole riittävästi resursseja. Hoitajatkin sairastuvat,
tilanne pahenee entisestään.
Varmaankin pienemmillä paikkakunnilla on parempi tilanne,
hoitajalla on enemmän aikaa yhtä ihmistä kohden.
Hoitajista tuskin kuitenkaan on kiinni, aikaa ei vain ole tarpeeksi.
Ei iäkäs ehdi tutustuakaan hoitajiinsa, kun aina tulee uusi naama.
Ei synny hyvää hoitosuhdetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa olla, että "kotihoidon sisällä on moraali rapistunut", mutta se johtuu siitä, että hyvin laaja-alaisesti yhteiskunnassa resurssit ovat supistuneet. Siitä uutisoitiin juuri Yle1:n uutisissa; esim. hoitoalalta on vähennetty hoitotyön sivu- / tukihenkilöitä (sihteerit, välinehuolto) ja lääkärit joutuvat kirjoittamaan tekstinsä itse.
Joo. Mutta jos jatkuvasti mennään resurssipulan taakse, en sitäkään hyväksy.
Kaikkialla on resurssipulaa - todella vai mukamas.
Ovatko työt organisoitu kaikkialla parhaiten.
Kun työelämästä on poistuttu pikaisin askelin ehkä laumakäytöksenä voisiko joku käyttää aivojaan rajoittamiseen.
Voiko yhteiskunnan kouluttama toimia julkispuolella miten tahtoo.
Aikoinaan on puhuttu yleisestä hyvästä.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä kotihoitajaa kohti on liikaa hoidettavia ja on niinkin, että vain jotkut
ottavat oikein asiakseen pitää kunnolla huolta iäkkäästä.
Kun kotihoitaja käy 3 x vrk:ssa se tekee 21 käyntiä viikossa.
Esimerkkitapauksessa (kaupungissa) voi käydä 10 eri hoitajaa viikossa.
Hoitajaa lappaa, mutta kukaan ei ota vastuuta mistään
tai kellään ei ole vastuuta.
Onko vastuu kotihoidon toimistolla vai missä ?
Aamulla tulee hoitaja 8-10 välillä , päivällä 11-14 ja iltahoitaja voi tulla jo jopa
klo 16, vaikka lääkkeet pitäisi ottaa klo 20 maissa (12 tunnin välein)
Omahoitaja on nimetty, mutta häntä näkee kaikkein harvimmin eikä saa puhelimella
kiinni, eikä soita takaisin, vaikka automaatissa lupaa soittavansa.
Kotihoidossa ei ole riittävästi resursseja. Hoitajatkin sairastuvat,
tilanne pahenee entisestään.
Varmaankin pienemmillä paikkakunnilla on parempi tilanne,
hoitajalla on enemmän aikaa yhtä ihmistä kohden.
Hoitajista tuskin kuitenkaan on kiinni, aikaa ei vain ole tarpeeksi.
Ei iäkäs ehdi tutustuakaan hoitajiinsa, kun aina tulee uusi naama.
Ei synny hyvää hoitosuhdetta.Tähänkin. Eikö ole mitään tarkastajia?
Miksei alueita lohkota ja keskitytä mahdollisimman pieniniin lähialueen ryhmiin ja vaativuuden hoitajataso huomioiden, siis pätevyys, taito.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. Mutta jos jatkuvasti mennään resurssipulan taakse, en sitäkään hyväksy.
Kaikkialla on resurssipulaa - todella vai mukamas.
Ovatko työt organisoitu kaikkialla parhaiten.
Kun työelämästä on poistuttu pikaisin askelin ehkä laumakäytöksenä voisiko joku käyttää aivojaan rajoittamiseen.
Voiko yhteiskunnan kouluttama toimia julkispuolella miten tahtoo.
Aikoinaan on puhuttu yleisestä hyvästä.
BengEn taida osata vastata sulle. Mutta oman kertyneen kokemukseni ja näkemykseni mukaan, kaikki eivät näe / osaa nähdä / tiedä, taida, koe / asennoidu ... työhän tai mihinkään muuhunkaan ajatellen asioita toisen, hoidettavan kantilta ja / tai puolesta.
Ts. työ tehdään suoraviivaisesti annetun ohjeen mukaan ottamatta huomioon yksilöllisiä, persoonallisia, yms. tarpeita. Tahdon kai jotenkin tarkoittaa, että "yhteisestä hyvästä" näinä aikoina kukaan ei tiedä mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En taida osata vastata sulle. Mutta oman kertyneen kokemukseni ja näkemykseni mukaan, kaikki eivät näe / osaa nähdä / tiedä, taida, koe / asennoidu ... työhän tai mihinkään muuhunkaan ajatellen asioita toisen, hoidettavan kantilta ja / tai puolesta.
Ts. työ tehdään suoraviivaisesti annetun ohjeen mukaan ottamatta huomioon yksilöllisiä, persoonallisia, yms. tarpeita. Tahdon kai jotenkin tarkoittaa, että "yhteisestä hyvästä" näinä aikoina kukaan ei tiedä mitään.Jotenkin kuvittelee, että ihmisillä on jokin ethos, mikä kannattelee heitä jo oman motivaationkin kannalta.
Sairaalassa on palvelutyyli hyvä. Onko niin, että kun on paljon työntekijöitä, on jokin kontrolli, mutta jos joku pistäytyy yksin vanhuksen luona, siinä ei ole valvontaa mukana.
Beng
Resurssipula.
Kuuntelin, kun hehkutetaan tulevia vetyinvestointeja, niin eipä puhuta mitään resurssipulasta. Miksei? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin kuvittelee, että ihmisillä on jokin ethos, mikä kannattelee heitä jo oman motivaationkin kannalta.
Sairaalassa on palvelutyyli hyvä. Onko niin, että kun on paljon työntekijöitä, on jokin kontrolli, mutta jos joku pistäytyy yksin vanhuksen luona, siinä ei ole valvontaa mukana.
Beng
Resurssipula.
Kuuntelin, kun hehkutetaan tulevia vetyinvestointeja, niin eipä puhuta mitään resurssipulasta. Miksei?Ennen saattoi olla ethoksia, ei enää. Mitä mahdat tarkoittaa palvelutyylillä? Ei enää piiitkiin aikoihin sairaalassakaan ole palveltu ketään. Apua saa, jos on tarvis, mutta kaikesta, missä pärjää itse, annetaan myös pärjätä ja tehdä itse. Se on kuntoutusta hienommalta nimeltään.
Eikä sairaaloissakaan enää näinä päivinä ole "paljon työntekijöitä". Tai voi olla, että se riippuu sairaalasta. Tk-sairaalassa ei ainakaan ole kuin minimivahvuus.
Vedystä tehdään / tullee tämän maan uusi Nokia eli vientituote, jolla maan rahatalous paikataan ja pysyy kunnossa. Myös terveydenhuolto. joka ei ole muuta kuin menoerä.
- Anonyymi
Ikääntyneiden aliravitsemus on hälyttävän yleistä Euroopassa. Vaikka ikääntyminen sinänsä ei aiheuta aliravitsemusta terveillä ja aktiivisilla vanhuksilla, toimintakyvyn heikkeneminen tekee vanhuksen riippuvaiseksi muista, myös ravinnon suhteen.
Syöty määrä pienenee ja usein ravinto yksipuolistuu. Kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa vanhukset syövät suosituksiin nähden liian harvoin ja liian vähän vihanneksia ja hedelmiä. Erityisesti kotona asuville pitäisi suunnata välipaloiksi sopivia tuotteita.- Anonyymi
22:22
Kaunis ajatus.
Jos viedään vajaan euron arvoinen ateria, mistä veloitetaan > 11 €.
Ei kukaan oleta a la carte annoksia.
Jos ruokatoimittajakaan ei suurkeittöstä muka tiedä, mikä on riittävän ravinteikasta ruokaa, sielläkin on moraali rapistunut.
Beng
- Anonyymi
Vaimoni luuydin teki tepposet hänen ollessaan 52 ikäinen. Hb 196 aiheutti tukoksia.
Mm. maksassa. Vaimo oli pitänyt painonsa kurissa. Avioliiton aikana ja kahden synnytyksen tuloksena oli 5kg:n nousu. Lääkäri komensi hankkimaan lisää painoa ja rouva alkoi mussuttamaan pullaa ja viinereitä. 52kg > 58kg tyydytti lekuria.
Samoihin aikoihin minä lopetin töissä käymisen ja ryhdyin hoitamaan taloutta. En vaimon huonon kunnon vuoksi vaan siksi, että minä olen parempi kokki ja voimakkaampi hoitamaan siivoukset yms.
Sapuskoiden suunnittelussa otan automaattisesti huomioon vaimoni yliherkkyydet joten mm. kaali, silakka ja nisäkkäiden sisäelimet ovat pois pöydästämme.
Syömme samat ruuat ja vaimoni on aivan viime aikoina kelannut hieman lisää painoa. Lienee nykyään jo 60kg:n tietämissä joka on potra paino 158 senttiselle naisihmiselle, vaikka onkin vanhan sprintterin koivet luustoa ja lihaksia myöten.
Omaa syömistäni täydennän arvioimani lisätarpeen mukaan.
Kaloreja en laske!- Anonyymi
Oliko se Hb vai pf8?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko se Hb vai pf8?
BengHb, hemoglobeiini. Osa maksan verenkierrosta tukkeutui. 1/3 osa pois käytöstä lopullisesti.
Yhteensä 5 aivohalvausta joista ensimmäinen melko täydellinen. Mikään muu ei liikkunut kuin silmät.
Sytostaattilääkitys piti oireet kurissa parikymmentä vuotta. Ensimmäinen vuosi tiputuksella. Toinen vuosi kotipiikeillä. Sitten kapseleilla.
Kotipiikkien aikaan vielä matkustelimme. Kotona piikit jääkapissa josta huoneen lämpöön tuntia ennen piikitystä.
Matkoja varten tein 5cm uretaanista säilytyslaatikon jonka pohjalle varasin kylmäkallelle paikan. Laivoissa ja hotelleissa on minibaarit joihin lootani mahtui. Espanjan asuntomme on normaalisti varustettu.
Lopulta myrkyillä kurissa pidetty luuydin suuttui täysin ja lopetti toiminnan.
Maksimiennusteeseen, 12v nähden saimme jatkoaikaa kymmenisen vuotta.
Totuus on ollut vastassa kohta kolme vuotta. Elämme 6 - 8 viikon muutossyklillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hb, hemoglobeiini. Osa maksan verenkierrosta tukkeutui. 1/3 osa pois käytöstä lopullisesti.
Yhteensä 5 aivohalvausta joista ensimmäinen melko täydellinen. Mikään muu ei liikkunut kuin silmät.
Sytostaattilääkitys piti oireet kurissa parikymmentä vuotta. Ensimmäinen vuosi tiputuksella. Toinen vuosi kotipiikeillä. Sitten kapseleilla.
Kotipiikkien aikaan vielä matkustelimme. Kotona piikit jääkapissa josta huoneen lämpöön tuntia ennen piikitystä.
Matkoja varten tein 5cm uretaanista säilytyslaatikon jonka pohjalle varasin kylmäkallelle paikan. Laivoissa ja hotelleissa on minibaarit joihin lootani mahtui. Espanjan asuntomme on normaalisti varustettu.
Lopulta myrkyillä kurissa pidetty luuydin suuttui täysin ja lopetti toiminnan.
Maksimiennusteeseen, 12v nähden saimme jatkoaikaa kymmenisen vuotta.
Totuus on ollut vastassa kohta kolme vuotta. Elämme 6 - 8 viikon muutossyklillä.Vaikutat sitkeältä sissiltä ja välittävältä mieheltä.
Hyvää kevättä molemmille.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikutat sitkeältä sissiltä ja välittävältä mieheltä.
Hyvää kevättä molemmille.
BengVälittäminen ja kodinhoidon tuki.
Kun vaimoni oli pari vuotta sitten naapurikaupungin keskussairaalassa pari kuukautta, kävin siellä päivittäin rupattelemassa pari tuntia ja katsoimme yhdessä joitakin TV-ohjelmia.
Kotiin pääsemisen päivänä, ollessani paikalla, hoitsu ja lääkäri kysyivät tarvitseeko vaimoni kodinhoidon tukea. Kun vaimoni meni sanattomaksi niin minä kysyin josko he voisivat esittää kuvaston ko. hoitajista. Vastauksena vihamielinen mulkoilu.
Eivätkö he todellakaan ota huomioon, että 43 vuosimallin ukkokin saattaisi hoitaa hommat?
Jotain pitäisi näkyä päällepäinkin. Tarvittaessa pystyisin kantamaan talvivaatteineen 60-kiloisen vaimoni hissittömän talon asuntoomme 46 askelmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välittäminen ja kodinhoidon tuki.
Kun vaimoni oli pari vuotta sitten naapurikaupungin keskussairaalassa pari kuukautta, kävin siellä päivittäin rupattelemassa pari tuntia ja katsoimme yhdessä joitakin TV-ohjelmia.
Kotiin pääsemisen päivänä, ollessani paikalla, hoitsu ja lääkäri kysyivät tarvitseeko vaimoni kodinhoidon tukea. Kun vaimoni meni sanattomaksi niin minä kysyin josko he voisivat esittää kuvaston ko. hoitajista. Vastauksena vihamielinen mulkoilu.
Eivätkö he todellakaan ota huomioon, että 43 vuosimallin ukkokin saattaisi hoitaa hommat?
Jotain pitäisi näkyä päällepäinkin. Tarvittaessa pystyisin kantamaan talvivaatteineen 60-kiloisen vaimoni hissittömän talon asuntoomme 46 askelmaa.11:10
Ei kaikista ole. Ei kaikilla ole terveyttä noin.
Tosin omasta kunnostasi (ja sisustasi) voit kiittää itseäsi.
Moni pari tarvitsisi sen verran kunnallista apua, että hoitava pääsee vähän arkirutiineistaan henkäisemään, omiin oloihinsa tai asioille itse kodin ulkopuolelle.
En tiedä, miten tämän kotiavun käy ja onko se eliminoitu tykkänään.
Tätä sanotaan kait intervallihoidoksi.
Joissain tapauksissa viikonkin pitkä hoito on osoittautunut katastrofiksi hoidettavan terveydelle. Tätä sitten selitellään?!?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
11:10
Ei kaikista ole. Ei kaikilla ole terveyttä noin.
Tosin omasta kunnostasi (ja sisustasi) voit kiittää itseäsi.
Moni pari tarvitsisi sen verran kunnallista apua, että hoitava pääsee vähän arkirutiineistaan henkäisemään, omiin oloihinsa tai asioille itse kodin ulkopuolelle.
En tiedä, miten tämän kotiavun käy ja onko se eliminoitu tykkänään.
Tätä sanotaan kait intervallihoidoksi.
Joissain tapauksissa viikonkin pitkä hoito on osoittautunut katastrofiksi hoidettavan terveydelle. Tätä sitten selitellään?!?
BengKotiavun taso! 12 vuotta sitten, päästyäni paksusuolileikkauksen jälkeisen sairaalaviikon kuluttua kotiin valmistautumaan 3kk: kuluttua tapahtuvaa avanneaukon sulkemista paksusuolileikkauksen jälkeen, ajattelimme elää herroiksi ja tilasimme kotisairaanhoitajan suorittamaan muutaman kerran viikossa tarvittavan avannepussin pohjan kunnostuksen.
Aukko muutti muotoaan ja pohja oli tehtävä sen mukaan.
Tuli kaksi nuorta, ilmeisesti niitä kotisairaanhoitajia. Olin valmiina pohjan kunnostukseen.
Naiset katsoivat työmaata parin metrin päästä. Vaimoni selitti tehtävän. Tarvikkeet olivat valmiina.
Toinen hoitsu kysyi kaveriltaan: Oot sie tehny tollasta? Vastaus: En oo. En miekää.
Tässä vaiheessa kiitin käynnistä ja hoitsut poistuivat.
Vaimoni opetteli operation suorittamisen. Muutaman päivän kuluttua kävimme varmuuden vuoksi keskussairaalan avannehoitsun juttusilla ja vaimoni hoiti tuon pari, kolme kertaa viikossa tarvittavan puuhan 3 kuukautta.
Yhden kerran pullahti ohutsuoli aukosta ulos. Terveyskeskuksen kandi ei katsonut voivansa tehdä mitään! Ajoin naapurikaupungin keskussairaalaan. Ajon aikana oli turvavyö painanut suolen takaisin vatsaonteloon.
Odottelin kuitenkin lekuria joka tulikin kahden adjutanttinsa kanssa. Lekuri irroitti avannepussin, Tarkisti ohutsuolen tilanteen ja kiinnitti pussin takaisin.
Ennen kotiin lähtöä kävin vessassa. Tullessani ulos näin lattialla pitkän luirun löysää ulostetta. Avannepussin kiinnitys oli ollut liian vaikea tehtävä lekurilla.
Kiinnitin itse mutta en siivonnut lattiaa.
Tämä on niiden tunaroinnista kokemuspiirini harmittomin tapahtuma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotiavun taso! 12 vuotta sitten, päästyäni paksusuolileikkauksen jälkeisen sairaalaviikon kuluttua kotiin valmistautumaan 3kk: kuluttua tapahtuvaa avanneaukon sulkemista paksusuolileikkauksen jälkeen, ajattelimme elää herroiksi ja tilasimme kotisairaanhoitajan suorittamaan muutaman kerran viikossa tarvittavan avannepussin pohjan kunnostuksen.
Aukko muutti muotoaan ja pohja oli tehtävä sen mukaan.
Tuli kaksi nuorta, ilmeisesti niitä kotisairaanhoitajia. Olin valmiina pohjan kunnostukseen.
Naiset katsoivat työmaata parin metrin päästä. Vaimoni selitti tehtävän. Tarvikkeet olivat valmiina.
Toinen hoitsu kysyi kaveriltaan: Oot sie tehny tollasta? Vastaus: En oo. En miekää.
Tässä vaiheessa kiitin käynnistä ja hoitsut poistuivat.
Vaimoni opetteli operation suorittamisen. Muutaman päivän kuluttua kävimme varmuuden vuoksi keskussairaalan avannehoitsun juttusilla ja vaimoni hoiti tuon pari, kolme kertaa viikossa tarvittavan puuhan 3 kuukautta.
Yhden kerran pullahti ohutsuoli aukosta ulos. Terveyskeskuksen kandi ei katsonut voivansa tehdä mitään! Ajoin naapurikaupungin keskussairaalaan. Ajon aikana oli turvavyö painanut suolen takaisin vatsaonteloon.
Odottelin kuitenkin lekuria joka tulikin kahden adjutanttinsa kanssa. Lekuri irroitti avannepussin, Tarkisti ohutsuolen tilanteen ja kiinnitti pussin takaisin.
Ennen kotiin lähtöä kävin vessassa. Tullessani ulos näin lattialla pitkän luirun löysää ulostetta. Avannepussin kiinnitys oli ollut liian vaikea tehtävä lekurilla.
Kiinnitin itse mutta en siivonnut lattiaa.
Tämä on niiden tunaroinnista kokemuspiirini harmittomin tapahtuma.Ai karmeeta. Kuinka moni ei-hoitaja pyörtyisi? Karmeeta. Kauheeta. Kamalaa.
Kun minulta tultiin poistamaan tikkejä haavasta kotiin (en juurikaan pystynyt istumaan, joten taksi trk:een oli mahdoton ajatus), niin kysyin hoitsulta heti, että milloin on viimeksi poistanut tikit.
Vastaus oli 7 kk aiemmin. Eli ei mikään rutinoitunut tekijä.
Kaksilla tongilla väänsi ja lähtiväthän ne muutamat kymmenet pistot.
Pure hammasta -touhuahan tämä on.
Olemme välillä ihan harjoituskappaleita.
Beng
Eikö porsaan nahalla voisi harjoitella kaikkea?
- Anonyymi
Vanhusten aliravitsemuksesta
Miksi kaikki jää teorian tasolle ? Huolissaanolijoita on. Tutkijoita on,
mutta miksi kukaan ei mieti miten voisi käytännössä auttaa vanhuksia ?
Kun ikä tulee ja terveys heikkenee kauppareissut käy vaikeiksi
eikä jaksa ruokaa laittaa.
Tietyssä vaiheessa iäkäs on väliinputoaja, arvioidaan ettei hän tarvitse
kotihoitoa, muttei kaikessa yksinkään pärjää.
Kaikilla ei ole lähellä auttajia.
Kauppa- ja ruoanlaittoapua ei saa kuin rahalla.
Kaikilla ei ole rahaa siihen.
Kaikilla ei ole nettiä eikä taitoja verkkokauppatilauksia varten.
Sitten on yksinäisyys.
Se vie monelta ruokahalut ja elämänhalut.- Anonyymi
Julkinen puoli työntää apupalvelut (ei hoitoa) yksityisille pikkuyrityksille.
Jos käyntikerta on noin 2 x 40 € eli 80 €, josta saa kotitalousvähennyksen 60 % (työstä) .
Maksua jää 32€/kerta eli 2 tuntia, mikä on eräässäkin tapauksessa minimiaika.
Se sisältää siivouksesta kaupankäyntiin.
En saanut kotihoidosta suihkuapua 2 vrk leikkauksesta, en edes valvontaa, etten valahdan suihkun lattialle, lyö päätäni, menetä tajuntaani jne. varsinkin kun Hb oli todella alhaalla.
Ei suihkuapua ollenkaan koko akuuttivaiheen aikana.
Beng
- Anonyymi
En edes halunnut suihkuun moneen päivään leikkauksen jälkeen.
Oli niin hankalaa muutenkin. Haava oli suojassa teipin alla, se parani hyvin.
Saunaan olisi saanut mennä parin viikon päästä, päättelin että tuskin sitten suihkutuskaan on niin hyväksi. Haava ei tihkunut kuin 3-4 päivää.
Jos oikein muistan, sanottiin, että kun tihkuminen loppuu haavaa voi varovasti suihkutella. Yksin on kyllä hankalaa lonkkaleikkauksen jälkeen,
on opeteltava apuvälineillä ja omilla nikseillä tulemaan toimeen.
En tehnyt asiaa vaikeaksi. Vaihdoin vaatteet ja sukat silloin kun joku kävi
ja auttoi. Kolme kertaa kahden viikon aikana.
Hyvin meni - - - kun jälkeenpäin ajattelee .....
Suurempien leikkausten jälkeen ja pitempien sairaalassaolon jälkeen
on sama juttu. Apu on hankittava itse tai oltava ilman.
Ei edes kysytä mikä on tilanne kotona, kun palaat sairaalasta kotiin.- Anonyymi
Tuo on niin totta ja tuo, ettei kysytä. Välinpitämättömyys kiteytyy tuossa kohden.
En pahastuisi jos 2 vrk leikkauksesta kysyttäisiin, että miten siellä kotona.
Olen eri yhteyksissä korostanut, että pitää olla selkeä kuvio kotiutuksessa.
Sairaalan vastaava lääkäri määrää kotihoidon ja se ei sitten pullikoi ja pulise.
On idioottimaista, että puolikuntoinen yrittää neuvotella itselleen 10 minuutin käyntejä.
Juu. Eihän sitä haavaa saanut heti suihkuttaakaan. Mutta jotenkin sairaalan jälkeen halusin
päästä suihkuun muutaman päivän jälkeen.. Sielläkin kävin itsekseni ennen lähtöä.
Kaikenlaisia virityksiä mulla oli. Mielikuvitusta ja toteutusta ja varautumista etukäteen.
Tulppakeikka sairaalaan siihen päälle ei ollut ihan kiva juttu. Plussana korona loppukesästä.
Beng
Olen niin iloinen, että tuli tämä uusi vuosi.
Syön kaikkea mistä tykkään.
Olen laihtunut 6 kg, ei sitä paljon huomaa kun laihtuminen on taphtunut hitaasti.
En ole ennekään ollut lihava, vähän on ollut ylipainoa.
Jos söisin vain terveellisesti niin olisin nälässä, en voi syödä nykyisin ruokia joista en tykkää.- Anonyymi
Mitä hemmettiä meinaa "Jos söisin vain terveellisesti olisin nälässä, ... " ? Terveellistä ruokaa(kin) voi syödä vatsan täyteen ja salaattia ym. vihanneksia voi syödä vaikka mielin määrin.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä hemmettiä meinaa "Jos söisin vain terveellisesti olisin nälässä, ... " ? Terveellistä ruokaa(kin) voi syödä vatsan täyteen ja salaattia ym. vihanneksia voi syödä vaikka mielin määrin.
Minulle ei tällä hetkellä maistu vihannekset. Eikä oikein mikään. Siksi syön mitä haluan mieluummin kun jätän syömisen väliin.
Vatsa on ollut kipeä, kun ei olisi mitään vakavampaa. On mulla ennenkin ollut samanlaisia kausia, menneet ohi ja sitten taas syön terveellisemmin.
Kun viimeksi mitattiin niin kaikki arvot olivat tosi hyvät.
Kyllä vihanneksia ym.. rehuja voi syödä vaikka päivät pitkät, mutta nyt ei mene alas.
Avokadoa laitan leivälle kanttarelli sulatejuuston lisäksi, se menee siinä huomaamatta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun masuni ei noista täyty. (mikäli salaatilla tarkoitin niitä vihreitä lehtiä)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun masuni ei noista täyty. (mikäli salaatilla tarkoitin niitä vihreitä lehtiä)
Salaattiin voi panna paljon terveellisiä ainesosia vihreitten lehtien sekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse viritellä mitään terveyttä vaivalloisesti salaatinlehtien sekaan kun jättää koko salaatin siitä pois sotkemasta hyvää terveellistä ruokaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on paljon terveellisiä ainesosia sisältävää ruokaa niin miksi sotkea sitä salaatinlehtien sekaan, jättää sen salaatin pois niin hyvä tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on paljon terveellisiä ainesosia sisältävää ruokaa niin miksi sotkea sitä salaatinlehtien sekaan, jättää sen salaatin pois niin hyvä tulee.
Kannattaisiko tutkia asioita ja aiheita 'vähän' paremmin ennen kuin esittelee 'tietonsa' julkisesti. Tai / vai mitä se haittaa, jos tahtoo olla fossiili.
- Anonyymi
Vatsan ja suoliston toiminta on kaiken A&O, jos ne alkaa prakamaan, silloin ei mikään muukaan toimi.
Ensimmäisenä pitää saada vatsa toimimaan oikein ja suolisto, ravinto sellaiseksi että ulosteesta näkee että ravinto on imeytynyt kunnolla, suoliston rytmi ravinnon imetymiskierron mukaiseksi, kunnon kaasukierto kuuluu tähän myös, hyh hyh.- Anonyymi
Perusasiat ovat lopultakin hyvin yksinkertaisia noudattaa. Jos on asuinkumppani joka töräyttelee päivin illoin ja yölläkin, ei siitä pidä vetää hernettä nenään ja nyrpistellä, vaan sanoa, "ah rakkaani sinä voit niin hyvin".
- Anonyymi
Kaikkien olisi syytä tietää luuston kunto. Sitä ei voi vahvistaa, mutta voi hidastaa heikkenemistä.
Tässä hyvin sievä 168 cm naapuri kaatui ja lonkkaan murtui. Parani hitaasti ja myöhemmin kaatui uudelleen. Nyt jotain 5 vuotta laitoksissa, vain sängyssä oloa.
Oli isteoporoosi, vaikka oli 73v ja niin reipas ja 54 kg
Minulla ja vaimolla on, osteopenia. Vähän valitimme kesällä lääkärille että kävellessä kovalla sattuu reidestä. Tuli linkkien, polvien kuvaus ja luuntiheysmittaus.
Luusto on ehkä heikentynyt kun olen laihduttanut lähes joka syksy 5 kg. Olis pitänyt syödä kalkkia ym jotain.- Anonyymi
Miten luuston kunnon saa tietää ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten luuston kunnon saa tietää ?
Voi mittauttaa. Kantapäästä saa noin-arvion luuston kunnosta. Joskus apteekki voi tehdä mainosmielessä erilaisia mittauksia, myös tätä.
Sitten on tarkempi, josta googletin että..
Tutkimuksessa mitataan röntgensäteiden avulla luuston mineraalitiheyttä. Mittaus tapahtuu selinmakuulla ja kestää maksimissaan 45 minuuttia. Laite tunnistaa eri kudostyypit, luiden degeneraation ja murtumien aiheuttamat tiivistymät ja määrittelee niiden avulla analyysiin kelpaavien luiden rajat ja pinta-alan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi mittauttaa. Kantapäästä saa noin-arvion luuston kunnosta. Joskus apteekki voi tehdä mainosmielessä erilaisia mittauksia, myös tätä.
Sitten on tarkempi, josta googletin että..
Tutkimuksessa mitataan röntgensäteiden avulla luuston mineraalitiheyttä. Mittaus tapahtuu selinmakuulla ja kestää maksimissaan 45 minuuttia. Laite tunnistaa eri kudostyypit, luiden degeneraation ja murtumien aiheuttamat tiivistymät ja määrittelee niiden avulla analyysiin kelpaavien luiden rajat ja pinta-alan....määrittelee niiden avulla analyysiin kelpaavien luiden rajat ja pinta- alan.
Entä jos mikään luu ei kelpaa analyysiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...määrittelee niiden avulla analyysiin kelpaavien luiden rajat ja pinta- alan.
Entä jos mikään luu ei kelpaa analyysiin?Niinpä, nyt vasta luin tarkemmin. En ymmärrä tekstiä. Onko niin haperoa luuta ettei voi analysoida!! En todellakaan hallitse asiaa tippaakaan, kun en ole koskaan mittauttanut luuntiheyttäni. Olen muita arvoja mittaillut niin siitä tiedän että luuntiheysmittausta on ollut tarjolla niisä paikoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, nyt vasta luin tarkemmin. En ymmärrä tekstiä. Onko niin haperoa luuta ettei voi analysoida!! En todellakaan hallitse asiaa tippaakaan, kun en ole koskaan mittauttanut luuntiheyttäni. Olen muita arvoja mittaillut niin siitä tiedän että luuntiheysmittausta on ollut tarjolla niisä paikoissa.
Hyvä tietää, kiitos vastauksista. Ymmärsin niin, että tietyt alueet kelpaavat
analyysiin, toiset alueet ei. Esim. lonkka on yksi sellainen kelpaava alue oli luu
kuinka haperoa tahansa.
- Anonyymi
Hyvin äkkiä saa ylimäärisiä kiloja pelkällä Oliviöljyllä ja pienemällä märällä mitä kirjoitit.Yksin elävillä ei mutenkaan ruoka maistu. Jos asuvat yksin. Eiköhän se paljolti ole kaupan einestiskien valikoimia.Nälkäänsä jotain syövät.Lopulta niiden makuun kyllästyvät ja ruoka halu vähenee,Varsinkin niiltä jotka eivät käytä alkoholia ja eivät tupakoi naiset.
- Anonyymi
Ei kai kukaan ruokaöljyä juo ? Liraus öljyä ja kasvilevite leivälle tuskin on se mikä
lihottaa, vaan leivonnaiset ja tuotteitten piilosokeri ym. on lihomisen syy
ja tietysti se, jos syö enemmän kuin kuluttaa.
- Anonyymi
Salaatinlehdissä ei ole juuri mitään ravintoa. Jäävuorisalaatin on tyhjää täynnä.
- Anonyymi
Kurkussa ja tomaatissakaan ei ole juuri mitään muuta kuin vettä. 95%.
- Anonyymi
Teillä kahdella on huomattavia aukkoja tiedoissa. Kannattaisi tarkastella paremmin asioita ja aiheita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kurkussa ja tomaatissakaan ei ole juuri mitään muuta kuin vettä. 95%.
Mutta eipä ihmisessäkään ole kuin enin osa vettä...Johtuneeko runsaasta tomaatin syönnistä.
Esim. sitruunassa ei siinäkään ole paljon muuta kuin vettä mutta hyvin sen syöminen kuitenkin pitää keripukin loitolla, olkoot sitten noituutta tai mitä onkaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eipä ihmisessäkään ole kuin enin osa vettä...Johtuneeko runsaasta tomaatin syönnistä.
Esim. sitruunassa ei siinäkään ole paljon muuta kuin vettä mutta hyvin sen syöminen kuitenkin pitää keripukin loitolla, olkoot sitten noituutta tai mitä onkaan...Eikö tomaatissa ole flavonoideja?
Pitääkö se hipiän hienona?
Beng - Anonyymi
Selluloosaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tomaatissa ole flavonoideja?
BengFlavonoidit ovat kasvikunnan tuotteissa esiintyviä yhdisteitä, jotka toimivat elimistössä antioksidantteina. Flavonoideja on kaikissa kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä, etenkin niiden värikkäissä kuorissa.
Tummissa marjoissa niitä on eniten, mustikoissa ja viinimarjoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
BengVäitetään, että flavoinoidit suojaavat sydäntaudeilta ja niillä arvellaan olevan myös muita hyviä vaikutuksia terveyteen.
Terveysväitteitä on netti täynnä. "Ei yksi pääsky kesää tee". Terveys on kokonaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Beng"Tomaatti sisältää runsaasti lykopeeni-nimistä antioksidanttia, joka v o i vähentää
riskiä sairastua syöpään sekä sydän- että verisuonitauteihin. Lisäksi lykopeeni
hidastaa ihon vanhenemista ja auttaa suojautumaan auringon UV-säteilyä vastaan."
Uskokoon ken tahtoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. sitruunassa ei siinäkään ole paljon muuta kuin vettä mutta hyvin sen syöminen kuitenkin pitää keripukin loitolla, olkoot sitten noituutta tai mitä onkaan...C-vitamiini on se, joka pitää keripukin loitolla, mutta ei tarvitse syödä happamia
sitruunoita sen takia. C-vitamiinia saa esim. appelsiinista, vihanneksista ja
juureksista, myös perunasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
C-vitamiini on se, joka pitää keripukin loitolla, mutta ei tarvitse syödä happamia
sitruunoita sen takia. C-vitamiinia saa esim. appelsiinista, vihanneksista ja
juureksista, myös perunasta.No enhän minä sitruunoita syö, puristelen niistä mehut lasin pohjalle, vähän vettä (viinakin käy) päälle ja kurkusta alas. Yhdessä pienehkössä sitruunassa vaan taitaa olla C- vitamiinia suunnilleen saman verran kuin kolmessa appelsiinissa joissa puolestaan makeus tulee sokerista ja mitä siitä sokerista ihmisen elimistö valmistaakaan, oikein, rasvaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enhän minä sitruunoita syö, puristelen niistä mehut lasin pohjalle, vähän vettä (viinakin käy) päälle ja kurkusta alas. Yhdessä pienehkössä sitruunassa vaan taitaa olla C- vitamiinia suunnilleen saman verran kuin kolmessa appelsiinissa joissa puolestaan makeus tulee sokerista ja mitä siitä sokerista ihmisen elimistö valmistaakaan, oikein, rasvaa...
Sitruunahappo aiheuttaa hampaiden kiillevaurioita eli eroosiota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tomaatti sisältää runsaasti lykopeeni-nimistä antioksidanttia, joka v o i vähentää
hidastaa ihon vanhenemista ja auttaa suojautumaan auringon UV-säteilyä vastaan."
Uskokoon ken tahtoo.Uskostahan tuo(kaan) asia ei ole kiinni. Uskon asiat ovat eri juttu kuin tietoisuus esim. ravintoaiheista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tomaatti sisältää runsaasti lykopeeni-nimistä antioksidanttia, joka v o i vähentää
Uskokoon ken tahtoo.Mutta sit toisaalta, niitä auringon UV- säteilyjä me tarvitsisimme enemmänkin ja ympärivuotisesti koska ne toimivat raaka- aineena elimistön muodostaessa d- vitamiinia. D- vitamiini on ainoa vitamiini jota elimistö osaa itse valmistaa.
Kohtuus kaikessa, kesällä on varottava ihon palamista mutta kohtuudella aurinkoa on vain hyvästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitruunahappo aiheuttaa hampaiden kiillevaurioita eli eroosiota.
Ehkä mieluummin korroosiota!
Eroosio on kulumaa jonka aiheuttaa esim. veden virtaus uomassaan, esim. ruoste on korrrosion seurausta ja siten se happokin toimii, korroosiota se aiheuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskostahan tuo(kaan) asia ei ole kiinni. Uskon asiat ovat eri juttu kuin tietoisuus esim. ravintoaiheista.
Jotkut uskoo Vitaeprohonkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut uskoo Vitaeprohonkin.
No totta mooses, jos sen kerran kokee auttavan.
- Anonyymi
Näin tuomion alla on hienoa taipua vaan eristysteippeihin. Tyhmäksi on mahdoton kasvaa kuitenkin.
- Anonyymi
Kai sitä laihtuu, kun käsketään syömään "kaninruokaa".
Ennen sentään oli mainos "syökää kanaa". :) - Anonyymi
Kasviksia täytyy syödä paljon, että päivän energiantarve tulisi tyydytetyksi.
- Anonyymi
Kun en saa lihaa syötyä ainakin kilo pitäisi kasviksia syödä vrk:ssa ja
kun en jaksa ruokaa laittaa voin syödä esimerkiksi purkin Kivikylän hernekeittoa
ja yhden lihaperunasoselaatikon vrk:ssa.
Lihaperunalaatikossa on lihaa 10% eli vain pieniä hituja perunan seassa.
Niistä tulee ehkä 1000 kcal:ia. Toinen samanverta pitäisi vielä saada menemään
alas. Täydennysruokanani on proteiinirahka, karjalanpiirakat, leipä, kaupan mustikkakeitto
yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun en jaksa ruokaa laittaa voin syödä esimerkiksi purkin Kivikylän hernekeittoa
alas. Täydennysruokanani on proteiinirahka, karjalanpiirakat, leipä, kaupan mustikkakeitto
yms.Tuohan on vaikka kuinka hyvä ruokavalio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
yms.Siitä purkin kyljestähän se nenergiasisällön määrä yleensä löytyy. Esim. tuollainen reilu 400 g perushernekeittopurkki sisältää energiaa noin 550 kcal.
Kilo kasviksia päivässä, ei kai ihminen mikään jänis ole..?
- Anonyymi
Jos ei voi syödä lihaa energiantarve on tyydytettävä kasviksilla ja muulla.
Ei ole helppoa, kun on suolisto-ongelmia. Maha-katarri. refluksia, divertikuloosi
ym.- Anonyymi
Kasviksia syövän on oltava tervevatsainen ja sillä pitää olla iso mahalaukku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasviksia syövän on oltava tervevatsainen ja sillä pitää olla iso mahalaukku.
Älä puhu pötyjäsi. Koeta edes olla / tulla tietoisemmaksi, ettet kuulosta noin dilleltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä puhu pötyjäsi. Koeta edes olla / tulla tietoisemmaksi, ettet kuulosta noin dilleltä.
Sinulla siis ei ole minkäänlaista ravitsemustietoa ?
Kasviksia pitää vetää kauhea määrää saadakseen tyydytettyä päivittäisen
energiantarpeensa eikä kaikki kasvikset sovi kaikkien vatsalle ja suolistolle ollenkaan.
Pitää opiskella ravinto-oppia, että kaikkia ravintoaineita saa, myös proteiinia
tarpeeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
energiantarpeensa eikä kaikki kasvikset sovi kaikkien vatsalle ja suolistolle ollenkaan.
tarpeeksi.No alapa sitten opiskella. Heti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tarpeeksi.Olet hyvin perillä ano 6.2 20:06
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514