Shimano Positron?

Anonyymi-ap

Varmaan monet muistavat tuollaisen vaihteistosysteemin?
Siinähän oli takavaihtajassa ne pykälät, mutta ei taida olla enää nykyaikaa?
Mutta oliko se huono ratkaisu ja millaisia vaihteet oli ennen Positronia?

6

1109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Positronissa oli jäykkä lanka ohjaamassa takavaihtajan, koska sen langan piti siirtää vaihtaja kumpaankin suuntaan? Vaijeri olisi mennyt sylttyyn työntövaiheessa. Pianolangaksi sellaista jäykkää lankaa taidetaan sanoa.

• Anonyymi

Itsellä oli yhdessä pyörässä sellainen vaihteisto. "vaijeri" koostui kahdesta profiililtaan puolipyöreästä teräslangasta. Tällä ratkaisulla ilmeisesti haettiin taipuisuutta verrattuna yhtenäiseen lankaan. Itse olin aika tyytyväinen enkä muista että sitä olisi tarvinnut juurikaan säätää. Kaksinkertainen teräslanka ei venynyt. Sinälläänhän se on sama missä ne pykälät on joten periaatteessa toimiva ratkaisu nykyäänkin.

Aikaisemmissa vaihteissa vaihtaja oli samalla tavalla jousikuormitteinen kuin nykyäänkin ja vaihtaminen tapahtui kitkakuormitteisella vivulla joka liikkui portaattomasti. Eli ensin valittiin vaihde ja jos kuului rahinaa niin sitten vähän hienosäädettiin. Osaa ihmisistä tämä vaihteiston epätäsmällinen toiminta harmitti. Vaijeri oli samantapainen kuin nykyäänkin.

• Anonyymi

Shimanon Positronilla haettiin helppoutta vaihteenvalintaan. Valmistettiin 70-luvun lopulta 80-luvun alkupuolelle. Toimi sinänsä hyvin, mutta huollon puutteessa saattoi jäykistyä ja toisaalta takavaihtajan kuluessa muuttua epätäsmälliseksi.

Niin tai näin, vaihteiden kehittymisestä huolimatta nykyäänkin jotkut ketjuvaihteellisen pyörän omistajat eivät koske vaihteisiin vaan ajavat sillä välityksellä, joka on sattunut olemaan käytössä ostettaessa.

• Anonyymi

Tämän kyseisen takavaihteiston vaijeria ei tunnu saavan enää mistään?

Mulla semmoinen valkoinen vaijerinkuori alkaa hapertua pois ja sisuskalut on jumissa.

Pyöränä Helkama Rasti. edessä kolme ratasta ja takana seitsemän.

• Anonyymi

Kellä tuollainen yhä on, tuskin luopuu aarteestaan.

Kirppiksiä kiertelemään.

• Anonyymi

Kannattaa kysyä pyöräliikkeistä, jos saisivat tilattua jostain. Hakukoneella löytyy jotain, kun ajan kanssa hakee. Hakusanaksi laitoin Shimano Positron vaihdevaijeri. Tässä yksi hakutulos.

https://lohjanpyora.fi/product/zonex-606664-pps

Tutun näköinen on vaijeri hiluineen. Pituus täytynee huomioida.

Positronin pianolanka ei tosiaan venynyt ja vaihteet loksahti mukavasti paikalleen, ainakin se joskus 1980-luvulla siltä tuntui, kun ensimmäisen Positron-vaihteisen pyörän ostin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2814
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      363
      2017
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1678
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      31
      1393
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe