Varmaan monet muistavat tuollaisen vaihteistosysteemin?
Siinähän oli takavaihtajassa ne pykälät, mutta ei taida olla enää nykyaikaa?
Mutta oliko se huono ratkaisu ja millaisia vaihteet oli ennen Positronia?
Shimano Positron?
3
847
Vastaukset
- Anonyymi
Positronissa oli jäykkä lanka ohjaamassa takavaihtajan, koska sen langan piti siirtää vaihtaja kumpaankin suuntaan? Vaijeri olisi mennyt sylttyyn työntövaiheessa. Pianolangaksi sellaista jäykkää lankaa taidetaan sanoa.
- Anonyymi
Itsellä oli yhdessä pyörässä sellainen vaihteisto. "vaijeri" koostui kahdesta profiililtaan puolipyöreästä teräslangasta. Tällä ratkaisulla ilmeisesti haettiin taipuisuutta verrattuna yhtenäiseen lankaan. Itse olin aika tyytyväinen enkä muista että sitä olisi tarvinnut juurikaan säätää. Kaksinkertainen teräslanka ei venynyt. Sinälläänhän se on sama missä ne pykälät on joten periaatteessa toimiva ratkaisu nykyäänkin.
Aikaisemmissa vaihteissa vaihtaja oli samalla tavalla jousikuormitteinen kuin nykyäänkin ja vaihtaminen tapahtui kitkakuormitteisella vivulla joka liikkui portaattomasti. Eli ensin valittiin vaihde ja jos kuului rahinaa niin sitten vähän hienosäädettiin. Osaa ihmisistä tämä vaihteiston epätäsmällinen toiminta harmitti. Vaijeri oli samantapainen kuin nykyäänkin. - Anonyymi
Shimanon Positronilla haettiin helppoutta vaihteenvalintaan. Valmistettiin 70-luvun lopulta 80-luvun alkupuolelle. Toimi sinänsä hyvin, mutta huollon puutteessa saattoi jäykistyä ja toisaalta takavaihtajan kuluessa muuttua epätäsmälliseksi.
Niin tai näin, vaihteiden kehittymisestä huolimatta nykyäänkin jotkut ketjuvaihteellisen pyörän omistajat eivät koske vaihteisiin vaan ajavat sillä välityksellä, joka on sattunut olemaan käytössä ostettaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1442308
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1311578En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1521573- 631254
Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1431251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut121144Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall226985- 156926
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57833Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20829