Millainen murrosikäinen olit?

Anonyymi-ap

100

944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kasvoin aikuiseksi jo ennen murrosikää, joka sekin oli varhain. Minusta oli idioottimaista alkaa seurustella teininä ja pyrkiä baareihin alaikäisenä. Kapinallinen olen yhä, tosin hyvällä tavalla.

    • Helppo kuulemma, en ikinä kapinoinut. Edes teininä. Olen aina pitänyt murheet itselläni, käsitellyt ne ittekseni ja ollut kiltisti muita kohtaan. Vanhemmillekin.

    • Anonyymi

      Toinen vanhemmista oli itse se meidän "perheen" ikimurrosikäinen ikikiukuttelija. Kaikki meni miten hän halusi, myös muiden ihmisten huonolla ihmistuntemuksella tehdyt elämän"valinnat".

      RIP

    • Anonyymi

      En mä juurikaan kapinoinut. Suurin "kapinani" oli sitä, että en viihtynyt kotona, sillä en tullut toimeen äitini kanssa, En ole oikein koskaan tullut toimeen aitini kanssa. Ensimmäiset muistoni siitä ovat jo nelivuotiaasta ja nykyäänkin vietän aikaa äitini seurassa vain rajoitetusti. Me olemme monin tavoin liian erilaiset. Teininä en siis kapinoinut, vaan pyrin vain irtautumaan ja muutinkin pois kotoa jo 16 vuotiaana, ihan toiselle puolelle Suomea.

      • Anonyymi

        Ajattelin nyt vielä lisätä, että isäni kanssa minulla oli aina hyvät välit ja joskus pienennä mä jopa jossain määrin toivoin, että vanhempani olisivat eronneet ja olisin voinut asua vain isän kanssa. Vähän vanhempana sitten tajusin, että saattaisinkin joutua vain äidin luokse ja lakkasin toivomasta heidän eroaan. Ja sitäpaitsi he rakastivat toisiaan, eli epäreiluahan se olisi ollut erota vain minun takiani, kun ei heillä keskenään ongelmia ollut, muusta kuin minusta. Suurin syy miksi mä päätin peruskoulun kahdeksannella, että tulen hakemaan muualle lukioon oli se, että en halunnut aiheuttaa vanhemmilleni enää enempää riitoja. Mä koin, että jos olisin jäänyt kotiin vielä niiksi kolmeksi lukiovuodeksi, niin he luultavasti olisivat eronneet. Oli siis minusta parempi, että häivyn omilleni.


    • Määrittele murrosikä..

      12-vuotiaana kuolin aliravisemukseen..
      14 vuoden iässä lensin kotoa kun äitee osoitti ulko- ovea
      15 kesäisenä aloitin vakityöt..

      Joten mikä murrosikä? Turvallinen?

      • Tota julmuutta en ole koskaan ymmärtänyt, että oma lapsi heitetään kotoa ulos. Vaikka on ongelmia tai mitä vaan murrosikään liittyviä juttuja, pahin mitä sille murkulle voi käydä on menettää viimeinenkin turvapaikka.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Tota julmuutta en ole koskaan ymmärtänyt, että oma lapsi heitetään kotoa ulos. Vaikka on ongelmia tai mitä vaan murrosikään liittyviä juttuja, pahin mitä sille murkulle voi käydä on menettää viimeinenkin turvapaikka.

        No minulle oli helpotus päästä julman isäpuoleni kynsistä pois. Vuosikausia kestänyt haukkuminen ja alistaminen oli poissa. Sain olla kuten olin. Löysin itseni noina hylkäyksen vuosina. Minusta tuli sen ansiosta vahva ja kaunis ihminen.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No minulle oli helpotus päästä julman isäpuoleni kynsistä pois. Vuosikausia kestänyt haukkuminen ja alistaminen oli poissa. Sain olla kuten olin. Löysin itseni noina hylkäyksen vuosina. Minusta tuli sen ansiosta vahva ja kaunis ihminen.

        Se varmasti onkin ainoa hyvä syy, päästä pois väkivaltaisesta alistussuhteesta pois. Mutta 14-vuotias on lapsi vielä ja kysymys herää miksi ei se julma mies lentänyt pellolle, vaan lapsi.. ei ehkä ollut vaihtoehto äidillesi, jos pelko oli kantava voima huushollissa. Aina kiva kuulla, että elämä voitti rankasta alusta huolimatta.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Se varmasti onkin ainoa hyvä syy, päästä pois väkivaltaisesta alistussuhteesta pois. Mutta 14-vuotias on lapsi vielä ja kysymys herää miksi ei se julma mies lentänyt pellolle, vaan lapsi.. ei ehkä ollut vaihtoehto äidillesi, jos pelko oli kantava voima huushollissa. Aina kiva kuulla, että elämä voitti rankasta alusta huolimatta.

        Rakkaus on ihmeellinen voima. Äitini rakasti miestään enemmän kuin lastaan.

        Asia joka oli minun vaikeaa myöntää, mutta tosiasia. Jokainen tekee valintansa itse elämässään. Niin myös äitini teki.

        Ja minä päätin elää elämäni siitä huolimatta. Elämä voittaa aina, jos sille antaa mahdollisuuden.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Rakkaus on ihmeellinen voima. Äitini rakasti miestään enemmän kuin lastaan.

        Asia joka oli minun vaikeaa myöntää, mutta tosiasia. Jokainen tekee valintansa itse elämässään. Niin myös äitini teki.

        Ja minä päätin elää elämäni siitä huolimatta. Elämä voittaa aina, jos sille antaa mahdollisuuden.

        Toinen mysteeri; miten voi rakastaa jotakuta muuta enemmän kuin omaa lastaan. Mutta meitä on moneen junaan. Tuon selityksen jälkeen sitä suuremmalla syyllä bileet sen kunniaksi, että elämä kuitenkin kantaa. Voimia kuitenkin varmasti kysynyt ja paljon.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Toinen mysteeri; miten voi rakastaa jotakuta muuta enemmän kuin omaa lastaan. Mutta meitä on moneen junaan. Tuon selityksen jälkeen sitä suuremmalla syyllä bileet sen kunniaksi, että elämä kuitenkin kantaa. Voimia kuitenkin varmasti kysynyt ja paljon.

        En todellakaan ota elämäni harteille äitini syntejä. Minä olen yksilö, oma itseni ja valinnut elämän lähtökohdistani huolimatta.

        Eikä tästä elämästä selviä hengissä, eikä synnittömänä kukaan.. minäkään.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        En todellakaan ota elämäni harteille äitini syntejä. Minä olen yksilö, oma itseni ja valinnut elämän lähtökohdistani huolimatta.

        Eikä tästä elämästä selviä hengissä, eikä synnittömänä kukaan.. minäkään.

        Rankkoja kokemuksia. Ja hienoa, että olet niiden yli päässyt, vaikka jälkensä ovat varmasti jättäneet. Parasta mahdollista tulevaisuutta sulle Pirpana 🤗


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No minulle oli helpotus päästä julman isäpuoleni kynsistä pois. Vuosikausia kestänyt haukkuminen ja alistaminen oli poissa. Sain olla kuten olin. Löysin itseni noina hylkäyksen vuosina. Minusta tuli sen ansiosta vahva ja kaunis ihminen.

        Sinun voimavarasi mu joistain sinun kirjoituksista on hieman läpikuultanut että jotain katkeruutta tuo kokemasi on sinuun jättänyt joka olisi ollut hyvä purkaa kyseistä kohdetta kohtaan jos se nyt on muutoin myöhäistä ni käyt vaikka joku ilta yö hautuumaalla huutamassa hänen hautakivelleen ni ei tarvitse niin nolostua jos ny joku yksittäinen sattuu kuulemaan kun olet hänelle huutamassa sitä kun joku saattas pitää hullun touhuna kun menet yksin hautuumaalle huutamaan hautakivelle


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rankkoja kokemuksia. Ja hienoa, että olet niiden yli päässyt, vaikka jälkensä ovat varmasti jättäneet. Parasta mahdollista tulevaisuutta sulle Pirpana 🤗

        Voi kun ihanan positiivinen viesti. Kiitos.
        Toivon sinulle samaa.. mitä antoisinta ja täyteläisintä elämää. 🤗


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun voimavarasi mu joistain sinun kirjoituksista on hieman läpikuultanut että jotain katkeruutta tuo kokemasi on sinuun jättänyt joka olisi ollut hyvä purkaa kyseistä kohdetta kohtaan jos se nyt on muutoin myöhäistä ni käyt vaikka joku ilta yö hautuumaalla huutamassa hänen hautakivelleen ni ei tarvitse niin nolostua jos ny joku yksittäinen sattuu kuulemaan kun olet hänelle huutamassa sitä kun joku saattas pitää hullun touhuna kun menet yksin hautuumaalle huutamaan hautakivelle

        Olen antanut anteeksi. He molemmat ovat iän myötä tajunneet virheensä ja pyytäneet anteeksi. Niin isäpuoli kuin äitinikin.

        Äitini tosiaan menehtyi reilu vuosi sitten. Katkeruutta ei jäänyt. Olen juuri tälläinen, siksi koska olen elänyt tämän elämän. Ja nautin olemisestani ja pidän itsestäni juuri näin. Minun on hyvä olla.


    • Anonyymi

      hyvä nimitys oikein nammaslääkäreille: hammastytöt :D

    • Aika karmea. Kapinoin koko maailmaa vastaan. 15v jäin yksin asumaan. 17v olin jo koditon kavereiden sohvilla ja rappukäytävissä ja missä nyt sitten sattuikin. Päihteidenkäyttö alkoi 12v. 2008 29v sain sitten viimein käännettyä elämääni parempaan suuntaan.

      • Onnittelut siitä ettet jäänyt sille tiellesi. Moni jää kun eivät löydä voimia muuttaa sitä suuntaa, vaikka tietävät, että tuhon tiellä ollaan.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Onnittelut siitä ettet jäänyt sille tiellesi. Moni jää kun eivät löydä voimia muuttaa sitä suuntaa, vaikka tietävät, että tuhon tiellä ollaan.

        Kiitos paljon!🙂. Ei se kyllä helppoa ollut. Joo on niin monta lapsuuden ja nuoruuden ystävää ja tuttua ketkä sille tielle on jäänyt lopullisesti.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Kiitos paljon!🙂. Ei se kyllä helppoa ollut. Joo on niin monta lapsuuden ja nuoruuden ystävää ja tuttua ketkä sille tielle on jäänyt lopullisesti.

        Elä heistä huolehdi pidä huoli itsestäsi ei ole helppoa se mitä olet oman elämäsi eteen saanut tehtyä kun olet aineista päässyt eroon muistithan kiittä sitä joka sai sut tajuamaan että merkitset jotakin jollekin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elä heistä huolehdi pidä huoli itsestäsi ei ole helppoa se mitä olet oman elämäsi eteen saanut tehtyä kun olet aineista päässyt eroon muistithan kiittä sitä joka sai sut tajuamaan että merkitset jotakin jollekin

        Kiitos kauniista sanoista! Kiitollinen olen kyllä ollut ehdottomasti. Mutta kyllä se ihan itsestä lähti. Piti valita joko täysi ammattirikollisuus, vankila ja kuolema tai sitten elämä. Näin mä sen itse näin.🙂. Ja halusin yrittää sitä elämää vielä kun tiesin jo mihin toinen tie johtaa.


    • Itselläni oli hyvin voimakas uhmaikä 3v ja myös 6v. Oikeastaan jo siellä uhmaisin oman itseni esiin ja itseelliseksi ihmiseksi. Lapsuus on turvallinen ylemmän keskiluokan muumimaailma, jossa lapsia suojeltiin pahalta. Esim. Naapurin lasten eroisä ampui aivonsa pihalle ja lapsille kerrottiin kollektiivisesti, että mies oli tukehtunut melonin siemeniin syödessään sängyssä. Moni meistä ei enää syönyt sängyssä salaa… Totuus selvisi vasta yli 30v päästä.

      Oma tahto oli jo 10v niin selvä asia ja asioista aina neuvoteltiin rakentavasti, että isommat murrosiän kuohuille ei ollut tarvetta. Toki biletin, mietin mitä elämältä haluan, mitä mitä haluan opiskella ja koin nuoruuteen kuuluvia vaihtuvia tunteita. Sain hyvin paljon vapautta, koska pidin aina mitä lupasin. Purin suurimmat tunnekuohut kilpaurheiluun varmaan (20-30h/vko) ja se toimi myös itselle hyvin. Myös pitkät 2-3vko leirit ulkomailla lisäsi itsenäisyyttä ja samalla sai tilaa kasvaa omaksi itsekseen turvallisessa ympäristössä.

      • Anonyymi

        Vau teini ikä oli 3-vuotiaana ja todellisuus tuli tutuksi 35 v-vuotiaana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vau teini ikä oli 3-vuotiaana ja todellisuus tuli tutuksi 35 v-vuotiaana.

        Pöh, se oli uhmis 3v ja 6v. Nekin tarpeellisia kasvamisen vaiheita omana aikanaan. Kova uhma aiemmin lievensi vain murrosikää, omaa tahtoa ei tarvinnut toista kertaa enää taistella esiin.

        Mistä tuon 35v keksit ja mihin se liittyy?


    • Kun lukee millaisia kokemuksia osalla on kotona ollut, melkein itku pääsee. Miksi pienen ihmisen elämä voi olla niin epäreilua ja miksi lapsia ei suojella vaikka sijoituksilla (sekin on parempi joskus)?

      Nostan jokaiselle teistä isosti hattua, jotka ovat raivanneet tiensä vaikeuksista kohtuulliseen tai hyvään elämään ja vielä enemmän teille, jotka ovat pystyneet antamaan lapsilleen paremman alun. Se on saavutus, josta pitää olla ylpeä. Sen isompaa saavutusta ei ole olemassa tässä elämässä!

      • Anonyymi

        Huostaanotoissa on se ongelma kun niistä sossun tarkastuksista pitää ilmoittaa etukäteen ja poliisilla taas ei ihan aina välttis ne resurssit riitä asiaan puuttua poliisi kun voi soittaa sen päivystävän sosiaalivirkailijan paikalle joka tekee.pikaisen huostaan oton mu sekin on pitkä prosessi kun ensisijaisesti yritetään vielä kuitenkin antaa vanhemmalle vanhemmille mahdollisuus yrittää muuttaa tapansa kun se on vaikea tehdä se arviointi kuka on jo lähtökohtaisesti jo toivoton tapaus vanhemmista siis


    • Anonyymi

      Arja, sain kerran turpaani ja vietiin kengät, korut ja tais mennä takkikin
      Kävin töissä jo hyvin nuorena.
      Yhtenä vuonna oli vähän koulua kun kiinnosti kaupungin kahvilat ja liftaaminen mailmalla, kävin vaan ruokatunnilla.
      Vähäisen koulunkäynnin vuoksi tie vei nuorisokotiin.

      • Anonyymi

        Sain=Arja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain=Arja

        Sori, tuon piti olla Arka.


    • Olin jo murrosikäisenä kiltti ja kunnollinen

      • Veikkaan, että olet vieläkin. 🤔


      • Citrinella kirjoitti:

        Veikkaan, että olet vieläkin. 🤔

        Kyllä kyllä, vielä enemmän kuin murkkuna


    • Anonyymi

      Riippuu paljon siitä aikuisesta kenenkä kanssa murrosikäinen mahdollisesti seurustelee joillekin siitä apua aikuistumiseen jos on kohdannut oikeasti rakastavan tai välittävän aikuisen

      • Anonyymi

        Oikeasti rakastava ja välittävä aikuinen ei seurustele murrosikäisen kanssa.


    • Olin välimalli. Kotona sovittiin tietyt säännöt, siis hyvinkin demokraattista neuvottelua asioista ja niistä pidettiin kiinni. Kaiken muun osalta sain tehdä mitä huvitti. Ja teinkin. Minun murkkuikäni kiltteys tai kapinallisuus riippuu ihan siitä, kysytkö vanhemmiltani vai kavereiltani ja poliisilta 😂

      • Eikä vanhemmat reagoineet mitenkään nuoruuden törttöilyyn siis ilmeisesti poliisiasioihinkin? TIETÄMÄTTÄ taustoja se haiskahtaa hieman rajattomuudelta? Haluatko selittää tarkemmin mitä tarkoitat?

        Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee ja ilmoitusvelvollisuuden missä suurinpiirtein menee kuulloinkin. Ainakin omat nuoret kokee sen välittämiseksi. Pelkästään nuo kaksi suojelee paljolta ja se, että kaverit on tervetulleita kotiin.


      • Citrinella kirjoitti:

        Eikä vanhemmat reagoineet mitenkään nuoruuden törttöilyyn siis ilmeisesti poliisiasioihinkin? TIETÄMÄTTÄ taustoja se haiskahtaa hieman rajattomuudelta? Haluatko selittää tarkemmin mitä tarkoitat?

        Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee ja ilmoitusvelvollisuuden missä suurinpiirtein menee kuulloinkin. Ainakin omat nuoret kokee sen välittämiseksi. Pelkästään nuo kaksi suojelee paljolta ja se, että kaverit on tervetulleita kotiin.

        Kotiintuloajat, kyllä. Ilmoitusvelvollisuus, kyllä. Pikatsekkaus kotiin tullessa, kyllä.

        Ei vanhemmat mitään poliisiasioista silloin tienneet, jos homma pysy aisoissa, ei poliisi kotiin soitellut niihin aikoihin ihan pikkujutuista. Ja monet tötöilytkin hoidettiin silloin kun oltiin kavereilla "yökylässä", vaikka toki varmasti kaikkien vanhemmilla oli vahva epäilys ettei kaikki mene kuin strömsöössä 😂

        Oli se myös rajatonta, siitä on porukoiden kanssa puhuttu aikuisiällä monesti. Ja se oli myös kuluttavaa, etsiä paikkaansa ja sitä mikä on oikein tai väärin, tuomaroida ja kontrolloida itseään pienenä untuvaposkena periaatteessa itsenäisesti. Mutta toisaalta näen sen myös vahvuutena nykyisin, osaa miettiä asioita monelta kantilta ja ottaa toiset huomioon, ei tule tehtyä valintoja vain itsekkäästi, vaan enemmän yhteisöllisesti, toisinaan suorastaan altruistisestikin.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Eikä vanhemmat reagoineet mitenkään nuoruuden törttöilyyn siis ilmeisesti poliisiasioihinkin? TIETÄMÄTTÄ taustoja se haiskahtaa hieman rajattomuudelta? Haluatko selittää tarkemmin mitä tarkoitat?

        Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee ja ilmoitusvelvollisuuden missä suurinpiirtein menee kuulloinkin. Ainakin omat nuoret kokee sen välittämiseksi. Pelkästään nuo kaksi suojelee paljolta ja se, että kaverit on tervetulleita kotiin.

        "Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat"

        Ei tarvitse, jos nuori on vastuullinen kuten minä 🤣☝

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat"

        Ei tarvitse, jos nuori on vastuullinen kuten minä 🤣☝

        - Sheena

        Rohkenen väittää, että nuori Sheena She-devil ja vastuullisuus eivät välttämättä sopineet tuolloin samaan lauseeseen 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nuori tarvitsee esim. kotiintuloajat"

        Ei tarvitse, jos nuori on vastuullinen kuten minä 🤣☝

        - Sheena

        ”tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee”. Et lukenut loppuun asti.

        Minullakaan ei ollut kotiintuloaikoja, koska pidin aina mitä lupasin. Äiti kysyi, monelta tulet ja itse vastasin monelta. Ja yleensä olin jo itse miettinyt, että ehdotan jotain kohtuullista. Kerran taisi neuvotella aikaa hieman aikaiemmin. Vasta 17v+ en ilmoitellut enää ja sanoin, ettei tarvitse valvoa. Sen sijaan pikkusiskolla oli kotiintuloajat, kun oli paljon enemmän huitshapeli,

        Jos lapsi ei käy missään, ei kotiiintulosta neuvottelua tarvita tai jos tulee aina oma-aloitteisesti kotiin alkuillasta kotiin. Kumpikaan noista ei välttämättä ole hyvä asia myöskään?


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        ”tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee”. Et lukenut loppuun asti.

        Minullakaan ei ollut kotiintuloaikoja, koska pidin aina mitä lupasin. Äiti kysyi, monelta tulet ja itse vastasin monelta. Ja yleensä olin jo itse miettinyt, että ehdotan jotain kohtuullista. Kerran taisi neuvotella aikaa hieman aikaiemmin. Vasta 17v en ilmoitellut enää ja sanoin, ettei tarvitse valvoa. Sen sijaan pikkusiskolla oli kotiintuloajat, kun oli paljon enemmän huitshapeli,

        Jos lapsi ei käy missään, ei kotiiintulosta neuvottelua tarvita tai jos tulee aina oma-aloitteisesti kotiin alkuillasta kotiin. Kumpikaan noista ei välttämättä ole hyvä asia myöskään?

        Oliko neuvottelusopimus voimassa myös pahimmissa teini-ikäsi kuohuissa 2,5-vuotiaana?


      • randombypasser kirjoitti:

        Kotiintuloajat, kyllä. Ilmoitusvelvollisuus, kyllä. Pikatsekkaus kotiin tullessa, kyllä.

        Ei vanhemmat mitään poliisiasioista silloin tienneet, jos homma pysy aisoissa, ei poliisi kotiin soitellut niihin aikoihin ihan pikkujutuista. Ja monet tötöilytkin hoidettiin silloin kun oltiin kavereilla "yökylässä", vaikka toki varmasti kaikkien vanhemmilla oli vahva epäilys ettei kaikki mene kuin strömsöössä 😂

        Oli se myös rajatonta, siitä on porukoiden kanssa puhuttu aikuisiällä monesti. Ja se oli myös kuluttavaa, etsiä paikkaansa ja sitä mikä on oikein tai väärin, tuomaroida ja kontrolloida itseään pienenä untuvaposkena periaatteessa itsenäisesti. Mutta toisaalta näen sen myös vahvuutena nykyisin, osaa miettiä asioita monelta kantilta ja ottaa toiset huomioon, ei tule tehtyä valintoja vain itsekkäästi, vaan enemmän yhteisöllisesti, toisinaan suorastaan altruistisestikin.

        ”Oli se myös rajatonta, siitä on porukoiden kanssa puhuttu aikuisiällä monesti. Ja se oli myös kuluttavaa, etsiä paikkaansa ja sitä mikä on oikein tai väärin, tuomaroida ja kontrolloida itseään pienenä untuvaposkena periaatteessa itsenäisesti.”

        Tuon allekirjoitan ja myös sen, että aikuiseksi kasvaminen on huomattavasti rankempaa kun ei ole rajoja ja on huomattavasti rankempaa löytää aikuinen itsensä kun raamit pitää itse määrittää ja ei ole mitä vastaan kapinoida. Silloin on voi olla hieman haastavampi löytää miksi aikuisena haluaa tulla ja mihin suuntaan haluaa kasvaa.

        Vaikka se mitä omat vanhemmat ovat valinneet, on usein paras mihin silloin ovat pystyneet ja moni on esim. kannattanut vapautta sen takia että heidän oma nuoruutensa on ollut hyvin auktoritääristä, jopa alistavaa ja moittivaa. Tämä siis ihan yleisenä, ei sinuun vanhempiisi viittaavana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko neuvottelusopimus voimassa myös pahimmissa teini-ikäsi kuohuissa 2,5-vuotiaana?

        Ei tietenkään ollut, eikä myöskään 6v, Mutta pistin kyllä ihan kunnolla kamppoohin. 🤣


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        ”tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee”. Et lukenut loppuun asti.

        Minullakaan ei ollut kotiintuloaikoja, koska pidin aina mitä lupasin. Äiti kysyi, monelta tulet ja itse vastasin monelta. Ja yleensä olin jo itse miettinyt, että ehdotan jotain kohtuullista. Kerran taisi neuvotella aikaa hieman aikaiemmin. Vasta 17v en ilmoitellut enää ja sanoin, ettei tarvitse valvoa. Sen sijaan pikkusiskolla oli kotiintuloajat, kun oli paljon enemmän huitshapeli,

        Jos lapsi ei käy missään, ei kotiiintulosta neuvottelua tarvita tai jos tulee aina oma-aloitteisesti kotiin alkuillasta kotiin. Kumpikaan noista ei välttämättä ole hyvä asia myöskään?

        No otetaanpas nyt huomioon se, että varin iso osa nuorista muuttaa kotoa jo peruskoulun jälkeen.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ei tietenkään ollut, eikä myöskään 6v, Mutta pistin kyllä ihan kunnolla kamppoohin. 🤣

        Noh rohkenen väittää että sulla on liioiteltu mielikuva/muistikuva 2,5-vuotiaan kyvykkyydestä tehokkaaseen kapinaan kun haluat tuoda uhmaikäkapinan (tehoton) murrosikäkeskusteluun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh rohkenen väittää että sulla on liioiteltu mielikuva/muistikuva 2,5-vuotiaan kyvykkyydestä tehokkaaseen kapinaan kun haluat tuoda uhmaikäkapinan (tehoton) murrosikäkeskusteluun.

        Uhmaikä ja murrosikä on eri asioita, mutta niillä on erilaiset ilmenemismuodot tietenkin, älä ole tyhmä… Kuitenkin en ole ainoa, jolla vahva uhma pienenä on helpottanut murrosikää tai ainakin itse henkilöt on niin kokeneet.

        No vaikka otin kaupassa 2.5v kiinni jäätelöarkusta ja päätin että minä saan jäätelön. Kauppias, myyjä ja äiti yrittivät repiä minua irti pari kymmentä minuuttia ennen kuin onnistuu ja pääsimme ulos pikkukaupasta. Siis ihan perus uhmaikää se oli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No otetaanpas nyt huomioon se, että varin iso osa nuorista muuttaa kotoa jo peruskoulun jälkeen.

        Täh? Onko maalla näin? Kaupungissa muutettiin 19-24v omassa elinpiirissä. Pitääkin katsoa mitä google sanoo tähän.


      • Citrinella kirjoitti:

        Täh? Onko maalla näin? Kaupungissa muutettiin 19-24v omassa elinpiirissä. Pitääkin katsoa mitä google sanoo tähän.

        ”Toki nuorten asumisratkaisuihin vaikuttavat myös asuntotarjonta ja asumiskustannusten kohtuullisuus sekä opiskelu- tai työpaikan saaminen, mihin koronapandemiakin osaltaan vaikuttaa. Nuorten toiveissa on muuttaa kotoa jo 18-vuotiaanaSiirryt toiseen palveluun., mutta kaikilla toive ei toteudu, sillä keskimäärin kotoa muutetaan 21,8-vuotiaana.”

        Lähde tilastokeskus
        https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/suomalaisnuoret-muuttavat-omilleen-eurooppalaisittain-varhain-koronan-vaikutuksia-voimme-vasta-arvailla/


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Täh? Onko maalla näin? Kaupungissa muutettiin 19-24v omassa elinpiirissä. Pitääkin katsoa mitä google sanoo tähän.

        Maalla ose tekee noin juu. Kun ei niitä jatkokouluja ole siinä kotinurkilla. Peruskoulun jälkeen on pakko lähteä vielä sitä peruskouluakin kauemmaksi ja jokapäiväinen matkanteko olisi useita tunteja. Virallisesti usein kyllä asutaan vanhempien luona, mutta ei aina sitäkään. Myös jos haluaa vähänkään erilaiseen kouluun, niin muualle on muutettava. Itse en edes niin pieneltä paikkakunnalta ol kotoisin, mutta peruskoululuokastani (35 oppilasta), alle puolet jäi kotipaikkakunnalle enää peruskoulun jälkeen. Eikä tainnu kahdelta rinnakkaisluokalta jäädä yhtään sen useampi.


      • Citrinella kirjoitti:

        ”Oli se myös rajatonta, siitä on porukoiden kanssa puhuttu aikuisiällä monesti. Ja se oli myös kuluttavaa, etsiä paikkaansa ja sitä mikä on oikein tai väärin, tuomaroida ja kontrolloida itseään pienenä untuvaposkena periaatteessa itsenäisesti.”

        Tuon allekirjoitan ja myös sen, että aikuiseksi kasvaminen on huomattavasti rankempaa kun ei ole rajoja ja on huomattavasti rankempaa löytää aikuinen itsensä kun raamit pitää itse määrittää ja ei ole mitä vastaan kapinoida. Silloin on voi olla hieman haastavampi löytää miksi aikuisena haluaa tulla ja mihin suuntaan haluaa kasvaa.

        Vaikka se mitä omat vanhemmat ovat valinneet, on usein paras mihin silloin ovat pystyneet ja moni on esim. kannattanut vapautta sen takia että heidän oma nuoruutensa on ollut hyvin auktoritääristä, jopa alistavaa ja moittivaa. Tämä siis ihan yleisenä, ei sinuun vanhempiisi viittaavana.

        Jep, se on juuri, pitää itse ne raamit määrittää ja se on kuluttavaa. Ja myös opettavaista, kun ei täällä maailmassa kuitenkaan vain yksin olla. No olihan mulla mitä vastaan kapinoida, mm. opettajat ja yhteiskunta, normit, kyllä ne sai osansa 😂

        No se oli kirjaimellisesti paras mihin silloin pystyivät, siitäkin on puhuttu varsin suoraan. Se on mittaamattoman arvokasta, kun näitä asioita voi kypsemmällä iällä käydä rakentavasti läpi yhdessä, ihan vain asioina, ilman syyttelyä ja turhaa katumista.

        Kaiken kaikkiaan olen lapsuuteeni ja nuoruuteni hirveän tyytyväinen, puutteistaan huolimatta, semminkin kun niitä asioita ja niiden mahdollisia seurauksia on voitu kypsempänä pureskella ja puntaroida yhdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalla ose tekee noin juu. Kun ei niitä jatkokouluja ole siinä kotinurkilla. Peruskoulun jälkeen on pakko lähteä vielä sitä peruskouluakin kauemmaksi ja jokapäiväinen matkanteko olisi useita tunteja. Virallisesti usein kyllä asutaan vanhempien luona, mutta ei aina sitäkään. Myös jos haluaa vähänkään erilaiseen kouluun, niin muualle on muutettava. Itse en edes niin pieneltä paikkakunnalta ol kotoisin, mutta peruskoululuokastani (35 oppilasta), alle puolet jäi kotipaikkakunnalle enää peruskoulun jälkeen. Eikä tainnu kahdelta rinnakkaisluokalta jäädä yhtään sen useampi.

        Osa muutti "vain" reilun 100:n kolimetrin päähän, niin kävivät sitten viikonloppuisin kotona. Silloin harvoin edes kirjoja muutettiin, kun ei silloin edes saanut mitään opintotukia ja muita, jos vanhemmat tienasivat liikaa. En tiedä onko tuo muuttunut, mutta jos ei ole niin ei tuo silloin tilastoissa isommin näy. Itse muutin (ja ainakin kymmenkunta muutakin silloista 9-luokkalaista tuttua) reilusti kauemmas, itse noin 1000 kilometrin päähän, eli tuli kyllä
        muutettua kirjatkin.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Täh? Onko maalla näin? Kaupungissa muutettiin 19-24v omassa elinpiirissä. Pitääkin katsoa mitä google sanoo tähän.

        Ja todella monethan asuvat asuntoloissa, eli siis virallisesti kirjat ovat vanhmepien luona. Asuntolassa ei yleensä voi asua virallisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maalla ose tekee noin juu. Kun ei niitä jatkokouluja ole siinä kotinurkilla. Peruskoulun jälkeen on pakko lähteä vielä sitä peruskouluakin kauemmaksi ja jokapäiväinen matkanteko olisi useita tunteja. Virallisesti usein kyllä asutaan vanhempien luona, mutta ei aina sitäkään. Myös jos haluaa vähänkään erilaiseen kouluun, niin muualle on muutettava. Itse en edes niin pieneltä paikkakunnalta ol kotoisin, mutta peruskoululuokastani (35 oppilasta), alle puolet jäi kotipaikkakunnalle enää peruskoulun jälkeen. Eikä tainnu kahdelta rinnakkaisluokalta jäädä yhtään sen useampi.

        Maalla (mökillä) oli kyllä samassa kunnassa lukio ja ammattikoulu naapurikunnassa 30km päässä. Lukion jälkeen, jos lähtee korkeakouluun se vaatii muuttoa, mutta silloin myös ikää on jo 19v. Omassa elinympäristössä oikeastaan kaikki meni lukioon. Ja kun lukiolaiset ei silloin saaneet opintotukea ja kirjat maksoi paljon ei yksikään edes ajatellut muuttaa kotia.

        Maalla toinen serkku meni lukioon ja toinen amnattikoulun. Ammattikoulukainen eli arjet kylällä asuntolassa ilmeisesti aika paljon kaverisyistä ja lomat ja viikonloput kotona 15km päässä.

        Varmaan kaupungit dominoi keskiarvoa (21.8v).


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Maalla (mökillä) oli kyllä samassa kunnassa lukio ja ammattikoulu naapurikunnassa 30km päässä. Lukion jälkeen, jos lähtee korkeakouluun se vaatii muuttoa, mutta silloin myös ikää on jo 19v. Omassa elinympäristössä oikeastaan kaikki meni lukioon. Ja kun lukiolaiset ei silloin saaneet opintotukea ja kirjat maksoi paljon ei yksikään edes ajatellut muuttaa kotia.

        Maalla toinen serkku meni lukioon ja toinen amnattikoulun. Ammattikoulukainen eli arjet kylällä asuntolassa ilmeisesti aika paljon kaverisyistä ja lomat ja viikonloput kotona 15km päässä.

        Varmaan kaupungit dominoi keskiarvoa (21.8v).

        Vaan kun niissä lukioisskin on eroja ja ammattikouluissa varsinkin. Sitä linjaa, jolla haluat, ei välttämättä lähimmässä amattikoulussa ole. Ei niillä kouluilla tuolla syrjäseuduilla turhaan niitä asuntoloitta yhä edelleen vaan ole.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Maalla (mökillä) oli kyllä samassa kunnassa lukio ja ammattikoulu naapurikunnassa 30km päässä. Lukion jälkeen, jos lähtee korkeakouluun se vaatii muuttoa, mutta silloin myös ikää on jo 19v. Omassa elinympäristössä oikeastaan kaikki meni lukioon. Ja kun lukiolaiset ei silloin saaneet opintotukea ja kirjat maksoi paljon ei yksikään edes ajatellut muuttaa kotia.

        Maalla toinen serkku meni lukioon ja toinen amnattikoulun. Ammattikoulukainen eli arjet kylällä asuntolassa ilmeisesti aika paljon kaverisyistä ja lomat ja viikonloput kotona 15km päässä.

        Varmaan kaupungit dominoi keskiarvoa (21.8v).

        No meillä sieltä kotoa muutti pois valtaosa, ainakin viikoiksi ja todella moni ihan kokonaan.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Maalla (mökillä) oli kyllä samassa kunnassa lukio ja ammattikoulu naapurikunnassa 30km päässä. Lukion jälkeen, jos lähtee korkeakouluun se vaatii muuttoa, mutta silloin myös ikää on jo 19v. Omassa elinympäristössä oikeastaan kaikki meni lukioon. Ja kun lukiolaiset ei silloin saaneet opintotukea ja kirjat maksoi paljon ei yksikään edes ajatellut muuttaa kotia.

        Maalla toinen serkku meni lukioon ja toinen amnattikoulun. Ammattikoulukainen eli arjet kylällä asuntolassa ilmeisesti aika paljon kaverisyistä ja lomat ja viikonloput kotona 15km päässä.

        Varmaan kaupungit dominoi keskiarvoa (21.8v).

        Se on tuo syrjäseutujen realiteetti hieman eri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja todella monethan asuvat asuntoloissa, eli siis virallisesti kirjat ovat vanhmepien luona. Asuntolassa ei yleensä voi asua virallisesti.

        Kaupungissa ei ole asuntoloita yleensä, on siis maaseudun juttu. En kyllä sanoisi asuntolaa itsenäiseksi asumiseksi vielä. Käsittääkseni niissä on valvojat (onko?) ja kuitenkin nuori asuu silloin osan ajasta kotona.


      • randombypasser kirjoitti:

        Jep, se on juuri, pitää itse ne raamit määrittää ja se on kuluttavaa. Ja myös opettavaista, kun ei täällä maailmassa kuitenkaan vain yksin olla. No olihan mulla mitä vastaan kapinoida, mm. opettajat ja yhteiskunta, normit, kyllä ne sai osansa 😂

        No se oli kirjaimellisesti paras mihin silloin pystyivät, siitäkin on puhuttu varsin suoraan. Se on mittaamattoman arvokasta, kun näitä asioita voi kypsemmällä iällä käydä rakentavasti läpi yhdessä, ihan vain asioina, ilman syyttelyä ja turhaa katumista.

        Kaiken kaikkiaan olen lapsuuteeni ja nuoruuteni hirveän tyytyväinen, puutteistaan huolimatta, semminkin kun niitä asioita ja niiden mahdollisia seurauksia on voitu kypsempänä pureskella ja puntaroida yhdessä.

        Armollisuus on tässäkin asiassa iso onni, molemmin puolin ja kyky puhua vielä isompi! Olemme kuitenkin vain ihmisiä, jotka toimii sen mukaan mitä pystyy.

        Se mitä puhut, antaa ulkopuolelta kuvan, että kuitenkin sait lapsena osaksesi rakkautta. Se on kaikista tärkeintä ja kaikista oleellisinta!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Rohkenen väittää, että nuori Sheena She-devil ja vastuullisuus eivät välttämättä sopineet tuolloin samaan lauseeseen 😂

        Ihan saletisti ja varmasti sopi ☝! Olenhan INFJ-persoona.

        Mitä siihen sanot, että vanhempani luottivat minut jäämään viikonlopuksi yksin kotiin (omakotitalo) 10-vuotiaana (tai no olihan koira kanssani)? Saman ikäisenä kävin yksin pikkuruisesta kotikaupungista Helsingissä ostoksilla. Parikymppisenä huvitti ja hiukan huolestutti, kun työkaverini ei päästänyt 15-vuotiasta tytärtään yksin edes pikkukaupunkiin ostoksille. Varotin häntä harmeista myöhemmin, ihmisellä täytyy olla vapautta. Parin vuoden kuluttua tytär olikin jo raskaana eikä halunnut jäädä kotiin asumaan. Se vapaus.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kaupungissa ei ole asuntoloita yleensä, on siis maaseudun juttu. En kyllä sanoisi asuntolaa itsenäiseksi asumiseksi vielä. Käsittääkseni niissä on valvojat (onko?) ja kuitenkin nuori asuu silloin osan ajasta kotona.

        No on kai niissä valvojat, mutta en minä juuri niiden varaan laskisi. Ja asuu kotona, jos asuu. On ainakin kirjoilla, mutta onko koskaan kotona, niin se on sitten eri juttu.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kaupungissa ei ole asuntoloita yleensä, on siis maaseudun juttu. En kyllä sanoisi asuntolaa itsenäiseksi asumiseksi vielä. Käsittääkseni niissä on valvojat (onko?) ja kuitenkin nuori asuu silloin osan ajasta kotona.

        Itse tosiaan muutin kerralla ja kauaksi, enkä ollut ainoa. Tosin mä nyt olin viettänyt jo 14- vuotiaana lähes kaikki viikonloput yksikseni kotona, kun vanhemmat menivät mökille.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Uhmaikä ja murrosikä on eri asioita, mutta niillä on erilaiset ilmenemismuodot tietenkin, älä ole tyhmä… Kuitenkin en ole ainoa, jolla vahva uhma pienenä on helpottanut murrosikää tai ainakin itse henkilöt on niin kokeneet.

        No vaikka otin kaupassa 2.5v kiinni jäätelöarkusta ja päätin että minä saan jäätelön. Kauppias, myyjä ja äiti yrittivät repiä minua irti pari kymmentä minuuttia ennen kuin onnistuu ja pääsimme ulos pikkukaupasta. Siis ihan perus uhmaikää se oli.

        "Kauppias, myyjä ja äiti yrittivät repiä minua irti pari kymmentä minuuttia ennen kuin onnistuu ja pääsimme ulos pikkukaupasta. "

        Juu juu. Tämähän vasta uskottavaa. 2,5-vuotias lähtee vaikka kainalossa. Vai oliko erittäin kyvytön äiti.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kaupungissa ei ole asuntoloita yleensä, on siis maaseudun juttu. En kyllä sanoisi asuntolaa itsenäiseksi asumiseksi vielä. Käsittääkseni niissä on valvojat (onko?) ja kuitenkin nuori asuu silloin osan ajasta kotona.

        Ja lukioni kävin lukiossa, jonne noin 70% oppilaista oli tullut muualta, maakunnista lähinnä. Ja siis mitään asuntolaahan heillä ei tietenkään ollut, vaan jokainen meistä asui ihan omillamme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kauppias, myyjä ja äiti yrittivät repiä minua irti pari kymmentä minuuttia ennen kuin onnistuu ja pääsimme ulos pikkukaupasta. "

        Juu juu. Tämähän vasta uskottavaa. 2,5-vuotias lähtee vaikka kainalossa. Vai oliko erittäin kyvytön äiti.

        Ei ollut kyvytön äiti, päinvastoin erittäin hyvä äiti. Käsiäni ei vaan saatu irti, koska olin akkupakastimen kahvassa kiinni kovalla voimalla (silloin ne oli arkun sivulla ja kansi nousi ylöspäin). Varmaan väkivallalla olisi saanut helposti irti, mutta se ei kuulut kasvatusperiaatteisiin.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        ”tai yhdessä sovitun aikataulun koska tulee”. Et lukenut loppuun asti.

        Minullakaan ei ollut kotiintuloaikoja, koska pidin aina mitä lupasin. Äiti kysyi, monelta tulet ja itse vastasin monelta. Ja yleensä olin jo itse miettinyt, että ehdotan jotain kohtuullista. Kerran taisi neuvotella aikaa hieman aikaiemmin. Vasta 17v en ilmoitellut enää ja sanoin, ettei tarvitse valvoa. Sen sijaan pikkusiskolla oli kotiintuloajat, kun oli paljon enemmän huitshapeli,

        Jos lapsi ei käy missään, ei kotiiintulosta neuvottelua tarvita tai jos tulee aina oma-aloitteisesti kotiin alkuillasta kotiin. Kumpikaan noista ei välttämättä ole hyvä asia myöskään?

        Luin toki. Ei tarvinnut sopia mitään aikatauluja, ymmärsin tulla ajoissa kotiin muutenkin. Silloin kun en aikonut tulla ajoissa, sanoin mihin menen ja koska tulen. Teini-ikäisenä en edes vaivautunut menemään muualle kuin rock-konsertteihin tai leffaan. Äiti ei pitänyt, että heilun Helsingissä rokkia kuuntelemassa yömyöhään, mutta minkäs sille voi 🤷‍♀️ Minulla oli kassin pohjalla pikkuinen rahapussi vuosikausia täynnä markan kolikoita katupuhelimiin; voi soittaa jos myöhästyy. Kertaakaan ei tarvinnut soittaa, en myöhästyt, aikataulut hallussa, perfect 👌

        - Sheena


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ei ollut kyvytön äiti, päinvastoin erittäin hyvä äiti. Käsiäni ei vaan saatu irti, koska olin akkupakastimen kahvassa kiinni kovalla voimalla (silloin ne oli arkun sivulla ja kansi nousi ylöspäin). Varmaan väkivallalla olisi saanut helposti irti, mutta se ei kuulut kasvatusperiaatteisiin.

        Ehheeehehehehhhh.

        Mihin sitä myyjää ja kauppiasta tarvittiin sitten? Eikö äiti jaksanut suostutella 20 minuuttia itse vai tarvitsiko mehutauon?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin toki. Ei tarvinnut sopia mitään aikatauluja, ymmärsin tulla ajoissa kotiin muutenkin. Silloin kun en aikonut tulla ajoissa, sanoin mihin menen ja koska tulen. Teini-ikäisenä en edes vaivautunut menemään muualle kuin rock-konsertteihin tai leffaan. Äiti ei pitänyt, että heilun Helsingissä rokkia kuuntelemassa yömyöhään, mutta minkäs sille voi 🤷‍♀️ Minulla oli kassin pohjalla pikkuinen rahapussi vuosikausia täynnä markan kolikoita katupuhelimiin; voi soittaa jos myöhästyy. Kertaakaan ei tarvinnut soittaa, en myöhästyt, aikataulut hallussa, perfect 👌

        - Sheena

        Eli sinulla oli periaatteessa sama systeemi kuin minulla oli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan saletisti ja varmasti sopi ☝! Olenhan INFJ-persoona.

        Mitä siihen sanot, että vanhempani luottivat minut jäämään viikonlopuksi yksin kotiin (omakotitalo) 10-vuotiaana (tai no olihan koira kanssani)? Saman ikäisenä kävin yksin pikkuruisesta kotikaupungista Helsingissä ostoksilla. Parikymppisenä huvitti ja hiukan huolestutti, kun työkaverini ei päästänyt 15-vuotiasta tytärtään yksin edes pikkukaupunkiin ostoksille. Varotin häntä harmeista myöhemmin, ihmisellä täytyy olla vapautta. Parin vuoden kuluttua tytär olikin jo raskaana eikä halunnut jäädä kotiin asumaan. Se vapaus.

        - Sheena

        No se persoonatyyppi nyt sinällään ei vielä kerro mitään, varsinkaan kun lapsena se on vielä kehittymässä, tukki ja tikkari kiinnostavat enemmän 😁

        Sulla on ollut aika samanlaista vapaata kasvatusta kuin mullakin. Yksin sai tulla ja mennä melkein miten huvitti kunhan kertoi minne oli matkalla ja koska oli kuvitellut palaavansa. Siinä piti osata pitää huolta itsestään ja asioistaan tai sitten oppia kantapään kautta touhuillessaan ja seikkaillessaan 😂


      • Citrinella kirjoitti:

        Armollisuus on tässäkin asiassa iso onni, molemmin puolin ja kyky puhua vielä isompi! Olemme kuitenkin vain ihmisiä, jotka toimii sen mukaan mitä pystyy.

        Se mitä puhut, antaa ulkopuolelta kuvan, että kuitenkin sait lapsena osaksesi rakkautta. Se on kaikista tärkeintä ja kaikista oleellisinta!

        Niin, kyllähän sitä oman kokemukseni mukaan tuli kaikkea tarpeeksi lapsuudessa, rakkauttakin. Ihan hyvä lapsuus on ollut 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin toki. Ei tarvinnut sopia mitään aikatauluja, ymmärsin tulla ajoissa kotiin muutenkin. Silloin kun en aikonut tulla ajoissa, sanoin mihin menen ja koska tulen. Teini-ikäisenä en edes vaivautunut menemään muualle kuin rock-konsertteihin tai leffaan. Äiti ei pitänyt, että heilun Helsingissä rokkia kuuntelemassa yömyöhään, mutta minkäs sille voi 🤷‍♀️ Minulla oli kassin pohjalla pikkuinen rahapussi vuosikausia täynnä markan kolikoita katupuhelimiin; voi soittaa jos myöhästyy. Kertaakaan ei tarvinnut soittaa, en myöhästyt, aikataulut hallussa, perfect 👌

        - Sheena

        Kuulostaa kovin tutulta minullekin 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin, kyllähän sitä oman kokemukseni mukaan tuli kaikkea tarpeeksi lapsuudessa, rakkauttakin. Ihan hyvä lapsuus on ollut 😁

        Rakkaus ja välittäminen kantaa elämässä pitkälle.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ei ollut kyvytön äiti, päinvastoin erittäin hyvä äiti. Käsiäni ei vaan saatu irti, koska olin akkupakastimen kahvassa kiinni kovalla voimalla (silloin ne oli arkun sivulla ja kansi nousi ylöspäin). Varmaan väkivallalla olisi saanut helposti irti, mutta se ei kuulut kasvatusperiaatteisiin.

        Ekassa tarinassasi ne repi sua irti kolmeen pekkaan kun olit niin vahva ja itsenäinen 2-vuotias.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan saletisti ja varmasti sopi ☝! Olenhan INFJ-persoona.

        Mitä siihen sanot, että vanhempani luottivat minut jäämään viikonlopuksi yksin kotiin (omakotitalo) 10-vuotiaana (tai no olihan koira kanssani)? Saman ikäisenä kävin yksin pikkuruisesta kotikaupungista Helsingissä ostoksilla. Parikymppisenä huvitti ja hiukan huolestutti, kun työkaverini ei päästänyt 15-vuotiasta tytärtään yksin edes pikkukaupunkiin ostoksille. Varotin häntä harmeista myöhemmin, ihmisellä täytyy olla vapautta. Parin vuoden kuluttua tytär olikin jo raskaana eikä halunnut jäädä kotiin asumaan. Se vapaus.

        - Sheena

        Nykyisin 10v jättäminen yksin kotiin olisi viikonlopuksi olisi lastensuojeluasia. Vaikka olisi kuinka itsenäinen, osaava ja fiksu, jä pärjäisi hyvin, 10v on vielä ihan lapsi.

        Pienin lapseni on juuri sellainen kuin kuvaat. Omatoiminen, ei haluaisi mennä syksyllä koulun alkaessa iltapäiväkerhoon, koska omasta mielestä pärjää. Silti ja erityisesti, koska pärjää hänestä pitää muistaa että on vielä ihan pieni. Päätin tehdä ip kansaa kompromissin, että saa lähteä kerhosta omatoimisesti esim. klo 15.30-16, jos haluaa. Saa hetken harjoitella isona oloa, mutta kuitenkin saa olla pieni pidempään. Liika vastuunotto liian pienenä opettaa, mutta osa joutuu maksamaan siitä muulla tavalla hintaa myöhemmin.

        Itse kävin Espoosta Helsingin keskustassa 11v leffassa kavereiden kanssa päiväaikaan. Itsenäinen liikkuminen ei ole pahasta, kun on sovittu rajat. Enemmän on kiinni siitä saako 10-12v pyöriä keskustan asemalla huumeporukoissa klo 22 jälkeen tai muuta.

        Minulla on parikin ystävää, jolla kuri oli melkein samanlainen kuin työkaverisi lapsella. He eivät päätyneet teiniraskaaksi eikä elämä mennyt huonosti, vaan päin vastoin. Kumpikin on hyvin tasapainoisia aikuisia. Sitten tiedän myös pellossa eläneitä, jolle on käynyt huonosti. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekassa tarinassasi ne repi sua irti kolmeen pekkaan kun olit niin vahva ja itsenäinen 2-vuotias.

        Oletko vähän yksikertainen muumi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vähän yksikertainen muumi?

        Olen varmaan kun en ymmärrä mitä repiä tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Nykyisin 10v jättäminen yksin kotiin olisi viikonlopuksi olisi lastensuojeluasia. Vaikka olisi kuinka itsenäinen, osaava ja fiksu, jä pärjäisi hyvin, 10v on vielä ihan lapsi.

        Pienin lapseni on juuri sellainen kuin kuvaat. Omatoiminen, ei haluaisi mennä syksyllä koulun alkaessa iltapäiväkerhoon, koska omasta mielestä pärjää. Silti ja erityisesti, koska pärjää hänestä pitää muistaa että on vielä ihan pieni. Päätin tehdä ip kansaa kompromissin, että saa lähteä kerhosta omatoimisesti esim. klo 15.30-16, jos haluaa. Saa hetken harjoitella isona oloa, mutta kuitenkin saa olla pieni pidempään. Liika vastuunotto liian pienenä opettaa, mutta osa joutuu maksamaan siitä muulla tavalla hintaa myöhemmin.

        Itse kävin Espoosta Helsingin keskustassa 11v leffassa kavereiden kanssa päiväaikaan. Itsenäinen liikkuminen ei ole pahasta, kun on sovittu rajat. Enemmän on kiinni siitä saako 10-12v pyöriä keskustan asemalla huumeporukoissa klo 22 jälkeen tai muuta.

        Minulla on parikin ystävää, jolla kuri oli melkein samanlainen kuin työkaverisi lapsella. He eivät päätyneet teiniraskaaksi eikä elämä mennyt huonosti, vaan päin vastoin. Kumpikin on hyvin tasapainoisia aikuisia. Sitten tiedän myös pellossa eläneitä, jolle on käynyt huonosti. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

        Nykyajassa kehitys onkin mennyt taaksepäin. Lapsilta/nuorilta ei odoteta mitään, ei siinä vastuullisuuskaan kasva.

        En ollut ajattelultani kovinkaan lapsi 10-vuotiaana, ikä ei tosiaan kerro kaikkea. Olin siihen mennessä jo käräyttänyt mm. kaksi namusetää ja nuohoojan, joka ei hoitanut hommiaan. Kanssani oli turha yrittää leikkiä 🧐

        Koulussa kirjoitin psykologisia aineita. Opettajani sanoi, ettei abiturientitkaan osaa niin hyvin kirjoittaa, täydellistä 👌

        - Sheena


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No se persoonatyyppi nyt sinällään ei vielä kerro mitään, varsinkaan kun lapsena se on vielä kehittymässä, tukki ja tikkari kiinnostavat enemmän 😁

        Sulla on ollut aika samanlaista vapaata kasvatusta kuin mullakin. Yksin sai tulla ja mennä melkein miten huvitti kunhan kertoi minne oli matkalla ja koska oli kuvitellut palaavansa. Siinä piti osata pitää huolta itsestään ja asioistaan tai sitten oppia kantapään kautta touhuillessaan ja seikkaillessaan 😂

        Lapsena minua ei kiinnostanut mikään niin paljon kuin erilaiset ihmiset, mitä he tekivät ja puhuimat. Alle koulukäisenä vietin aikaa paljon naapurin Villen perheessä. Siellä asui Villen mummikin, joka oli myös kaikkein parasta.

        Kouluikäisenä aloin olla enemmän toisen kaverin Sannan seurassa. Hänkin asui lähes naapurissa. Siihen aikaan kävimme korttelit läpi etsien ikäistämme seuraa. Kierisimme talosta taloon josko ketään näkyisi. Jos näimme aikuisen kysyimme "asuuko teillä lapsia?" Kauempana n. 3 km päässä oli kamala römiskä talo. Kerran sen pihalla oli romanihenkilöitä pesemässä keskellä pihaa pyykkiä pulsaattoripesukoneella. Heiltä tiedustelimme "Miksi pesette pyykkiä pihalla?" Saimme vastauksen "Mikäs tässä on pestessä kauniilla ilmalla, ollaan kesälomalla Ruotsista." 🤔 Tämän raportoin äidille.

        Niinikään ystävystyimme vanhan mummon kanssa samoilla nurkilla. Hän asui nimensä mukaisesti mummonmökissä. Piha oli rehevöittynyt rikkaruohoista. Mummolla ei ollut kotonaan mitään ehjää. Mökki oli rämä, huonekalut kaameita, matot reikäisiä, petivaatteet surkeita. Radio oli, se toimi pattereilla, ja yleensä ne olivat loppu. Mutta söpö kissa mummolla oli! Erityisen hienoa oli se miten kauniisti mummo puhui kissalleen ja niin, meille. Kissalle oli silakoita tai kalaa, vaikka mummon omat eväät oli aina loppu.

        Eli ts. lapsuuteni ei ollut kovin tavallinen, mutta ehdottoman hyvä ja mielenkiitoinen. Paljastin äidilleni vasta hänen erittäin vanhoilla päivillään mitä kaikkea hääräsimme kavereiden kanssa koulun jälkeen.

        En ollut kiinnostunut edes tikkareista. Tätini ja setäni toivat säännöllisesti karkkeja, joista valitsin pienen osan mistä tykkään, loput annoin kavereille. Sitten setäni alkoikin antamaan minulle karkkirahaa, kun huomasi, ettei mitkä tahansa namut maistuneet. En ostanut rahoilla koskaan karkkia enkä muutakaan, laitoin säästöön 👌

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsena minua ei kiinnostanut mikään niin paljon kuin erilaiset ihmiset, mitä he tekivät ja puhuimat. Alle koulukäisenä vietin aikaa paljon naapurin Villen perheessä. Siellä asui Villen mummikin, joka oli myös kaikkein parasta.

        Kouluikäisenä aloin olla enemmän toisen kaverin Sannan seurassa. Hänkin asui lähes naapurissa. Siihen aikaan kävimme korttelit läpi etsien ikäistämme seuraa. Kierisimme talosta taloon josko ketään näkyisi. Jos näimme aikuisen kysyimme "asuuko teillä lapsia?" Kauempana n. 3 km päässä oli kamala römiskä talo. Kerran sen pihalla oli romanihenkilöitä pesemässä keskellä pihaa pyykkiä pulsaattoripesukoneella. Heiltä tiedustelimme "Miksi pesette pyykkiä pihalla?" Saimme vastauksen "Mikäs tässä on pestessä kauniilla ilmalla, ollaan kesälomalla Ruotsista." 🤔 Tämän raportoin äidille.

        Niinikään ystävystyimme vanhan mummon kanssa samoilla nurkilla. Hän asui nimensä mukaisesti mummonmökissä. Piha oli rehevöittynyt rikkaruohoista. Mummolla ei ollut kotonaan mitään ehjää. Mökki oli rämä, huonekalut kaameita, matot reikäisiä, petivaatteet surkeita. Radio oli, se toimi pattereilla, ja yleensä ne olivat loppu. Mutta söpö kissa mummolla oli! Erityisen hienoa oli se miten kauniisti mummo puhui kissalleen ja niin, meille. Kissalle oli silakoita tai kalaa, vaikka mummon omat eväät oli aina loppu.

        Eli ts. lapsuuteni ei ollut kovin tavallinen, mutta ehdottoman hyvä ja mielenkiitoinen. Paljastin äidilleni vasta hänen erittäin vanhoilla päivillään mitä kaikkea hääräsimme kavereiden kanssa koulun jälkeen.

        En ollut kiinnostunut edes tikkareista. Tätini ja setäni toivat säännöllisesti karkkeja, joista valitsin pienen osan mistä tykkään, loput annoin kavereille. Sitten setäni alkoikin antamaan minulle karkkirahaa, kun huomasi, ettei mitkä tahansa namut maistuneet. En ostanut rahoilla koskaan karkkia enkä muutakaan, laitoin säästöön 👌

        - Sheena

        Itteeni ei ehkä niinkään kiinnostanut ihmiset, tai kyllä nekin, mutta luonto kaikkinensa oli loputon kiinnostuksen kohde. Ja kaikki vanha sinällään, etenkin vanhat hylätyt talot.

        Naapurusto oli täynnään kivoja ihmisiä, kenestäkään ei ollut harmia. Ja naapurissa asui romaniperhe, siellä oltiin myös paljon, kun romaneille kaikki lapset on kuin omiansa. Tai ainakin siihen aikaan oli.

        Mutta sain elää rikkaan lapsuuden, kun oli paljon vapautta, tule ja mene, touhua omiasi. Kaikkea en ole vieläkään porukoille kertonut, mutta jos asiat mieleen sopivalla hetkellä palaavat, niin kerron, siinähän sitten nauretaan yhdessä. Kaikki pahimmat konnankoukut muistaakseni olen jo kertonut, niin ei ole luurankoja ainakaan kaapeissa odottamassa 😁


    • Anonyymi

      Yksinäinen. Ja kiusattu, siksi myös huonoitsetuntoinen. Mutta ei siitä sen enempää...

      Kirjautumaton palstalutka

      • Anonyymi

        En halua muistella varhaista elämääni

        Mietitään vaikka tulevaa


    • Anonyymi

      Olin vaikea lähinnä itselleni, mutta perin juurin vastuullinen kuitenkin. Ei olisi tullut mieleenkään seurustelu ennenkuin pääsen vanhempien nurkista. Tietysti kavereina oli paljonkin poikia. Koskaan ei myöskään ollut ikää "pojat on tyhmiä".

      - Sheena

    • Anonyymi

      halla-ahon solmio ja puku kuin jostain tietokonepelistäkin Hitman solmilokin

      Lumike3ijut... niin tonttuja kuin joulupukin apureita tonttuja mutta kaunottaria ne apurit pakkasukon apurit.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä siinä Halla-ahon solmiossa oikein oli? Saitko selvää?


    • Anonyymi

      En ollut sen kiltimpi tai kapinallisempi kuin muulloinkaan. Vanhempien kanssa riideltiin samalla tavalla kuin lapsena, mutta ei sen enempää. Ehkä jopa vähän vähemmän.

    • Anonyymi

      Rauhallinen. Sain liikkua aika lailla vapaasti ja vanhemmat kuljetti aika paljon. Illat olin menossa. Mutta en joutunut koskaan hankaluuksiin. Tupakkaa ja alkoholia tuli kokeiltua mutta se oli todella maltillista. En seurustellut teininä saman ikäinen ihastus oli.

    • Anonyymi

      Olin helppo murrosikäinen ulkoapäin katsottuna. En häiriköinyt koulussa, minulla ei ollut päihdeongelmia, en liikkunut epämääräisissä porukoissa, en tehnyt rikoksia. Pärjäsin koulussa, olin "kiltti kympin tyttö", minulla oli kavereita ja olin porukasta se vastuullinen, joka huolehti muista. Minusta sanottiin aina että "x pärjää kyllä".

      Todellisuudessa kasvoin alkoholistikodissa jatkuvien riitojen keskellä. Varhaislapsuuteni oli vielä suhteellisen normaali, mutta teini-ikään mennessä vanhempieni ongelmat olivat niin pahoja, että alkoholismi näkyi jokapäiväisessä elämässämme. Tunsin jääväni vaille vanhempien tukea ja jouduin ottamaan itsestäni ja siskostani liian suuren vastuun liian nuorena. Opin aika mestarillisesti piilottamaan kipeitä tunteita, sillä ulospäin olin aina iloinen, ystävällinen ja sellainen kaikkien kaveri. Kaiken keskellä perhettämme ravisutti tapahtuma, jota en halua tässä avata sen tarkemmin, sillä se on julkisuudessakin paljon esillä ollut. Se kuitenkin upotti perheemme syvälle ja siitä on ollut vaikea päästä yli.

      Koin, ettei minulla siis ollut oikein mahdollisuutta kapinoida enkä kyllä tiedä mitä hyötyäkään siitä olisi ollut, se olisi pahentanut vain omaa tilannettani. Olen aikuistuttuani toki joutunut prosessoimaan paljon näitä asioita, mutta en koe niiden vaikuttavan enää negatiivisesti elämääni. Elän täysin hyvää elämää nykyään. Menneisyyteen ei saa jäädä liiaksi kiinni vaan katse pitää suunnata nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. Jos antaa menneisyyden määritellä itseään, niin lukitsee monta ovea, jotka voisivat tuoda elämään paljon hyvää.

    • Anonyymi

      Ihan mahdoton mutta se meni nopeasti ohi.

    • Mä olen jotenkin kokenut, että murrosikä jäi välistä, kun esim. yhtäkkiä vuonna 2001 muutettiin tänne ja tuli jo siitä alkaen puuhommat, maaseudun muut hommat, autolla ajaminen jne. tutuiksi, ja siinä ohella kuitenkin taisin periaatteessa leikkiä aika pitkään. 🙄 Olkoonkin että videokameralla, mopolla, peltoautoilla jne. mutta suht lapsellisia etsiväelokuvia tai taikatemppuohjelmia kuvasin, ja kaikki noi tapahtui lähinnä kotinurkissa. Sanotaanko että 12-17 vuotiaana. Ja toki pelailin PS2:lla aika paljon GTA:ta, Battlefieldia, God of Waria, Prince of Persiaa sekä japanilaisia roolipelejä.

      Fyysinen murrosikä alkoi lähinnä aknella ja hiusten rasvoittumisella joskus 12-13 vuotiaana, mutta olin nippa nappa 150cm pitkä silloin. Rippijuhlissa 14,5 vuotiaana kesällä 2006 olin kai joku 165cm, ja muistaakseni vuoden 2007 aikana kasvoin täyspitkäksi eli 184cm tms. Akne oli ja pysyi, eikä siihen lopulta auttanut muu kuin Roaccutan heti 18-vuotiaana.

      Mutta kun jo peruskouluikäisenä otin joissain tapauksissa osittain vastuuta kotitaloutemme raha-asioista ja laskuista, katsoin läheltä äitini huonoja valintoja toisensa perään, en tosiaan teininä juurikaan bilettänyt tai viettänyt aikaa tyttöjen kanssa, ja olin 19 kun perustin yritykseni, niin mielestäni kasvoin vähän kuin suoraan aikuiseksi 🙄 Jos kasvoin 😂 Jotenkin tuntuu, että nyt yksin asuessa, ja kartingit ja premium-autot kuitenkin jo kokeneena, ettei ne polttele mielessä 25 tuntia vuorokaudessa ja ohjaa koko elämää, niin on joku myöhäinen teini-ikä meneillään 😅

      Itse asiassa viime loppuvuodesta kun se Rvtrl loppui Suomesta, tuli hetkellisesti vähän henkisiä ja fyysisiä oireita, Lrcasta piti samalla ottaa niskalenkki, ja tilalle tuli Tmsta, niin koin retrogradisen amnesian tms. Tuntui että olisin elänyt loppuvuotta 2006, koko 2010-luku josta varmaan yli 80% meni kännissä tai lääkekännissä tuntui ihan sumuisalta "elokuvalta" ja samaa Macgyveriä mä silloin teininäkin katsoin, niin jotain marjarahkaa syödessä koin todella todentuntuisen flashbackin tuohon aikaan 😂 Muistan että monesti koulussa oli samankaltaista jälkiruokana ja sitä tehtiin usein myös kotitalouden tunneilla. 😃 Todennäköisesti toi ohimennyt muistinmenetys johtui siitä, että eri GABA-välittäjäaineisiin vaikuttavia aineita (alkoholi, bnzot, Lrca) oli systeemissä vähiten varmaan kymmeneen vuoteen, tai sitten toi ajanjakso oli vain niin traumaattinen esim. äitini sairastelun ja poismenon, omien sairastelujeni, korona-ajan, epävarman tulevaisuuden yms. vuoksi, joten ehkä mieli halusi jotenkin autonomisesti työntää muistoja taka-alalle ja palata "turvalliseen" tai sen tuntuiseen ajanjaksoon elämässä 🙄 Ehkä myös vaihtunut järjestys huoneiden suhteen vaikutti, sillä muistaakseni tuvassa mä nukuin joskus teininä, varmaankin kylminä talvikuukausina. Eikä juuri mikään, paitsi elektroniikka, ole muuttunut ympärillä 😂 Esim. vuodevaatteissa on täsmälleen sama kostean ilman/savun/noen/puun tuoksu kuin lapsuudessakin, ja samat apinat jakaa sängyn edelleen 🙉 😂 Silloinen kissa tosin kuoli 2013, mutta tuo reilut 5 vuotta nurkissa pyörinyt vilunki tärppä on ihan yhtä kiva purahtelija ellei kivempi 😺 Sillä on toinen puoli kasvoista täysin mustaa karvaa ja toinen puoli vitivalkoinen, sekä pitkä kuono ja nuuskiva asento kuin jollain muurahaiskarhulla, niin tollanen heitto on jäänyt elämään. Silloinen kissa oli säkäkorkeudeltaan, pituudeltaan, painoltaan jne. valtava musta köriläs, mutta iän myötä harmaantui paikoitellen, niin nimi Katti Kilmister oli aika osuva 😹

    • Biologisessa mielessä 'murrosikä' ei ole ajanjakso, vaan muutoksen hetki. Se on luonnossa laajasti tuttu, ja tarkoittaa itsenäistymisen ajankohtaa.

      Ihmisellä vastoin geneettistä perintöämme ajankohta on venynyt monivuotiseksi ajanjaksoksi, nuorisoiäksi. Geenimme kehottavat irtautumaan vanhemmistamme, mutta kulttuuri vaatii olemaan vanhemmissamme kiinni. Podemme ankaraa kognitiivista dissonanssia, jota muilla eläimillä ei voi olla.

      Juurisyy eroamisen venymiseen pitkäksi murrosiäksi, on AIKUISTEN antama kasvatus. Vanhemmat pitävät lapsistaan kiinni kynsin hampain, mutta geenimme eivät anna periksi. Syy murrosiän 'ongelmiin' ei ole lapsissa, vaan vanhemmissa. 🌹👀

      • Anonyymi

        Nuoruusikä on pitkittynyt, se on totta,. Evoluution mittakaavassa viime sata vuotta on muuttanut maailman täysin (luontaistalous -> teollisuus > digiaika )
        Kulttuuri muuttuu ja aikuisetkin siinä mukana. Kouluttautuminen kestää tuonne 22-25 v asti. Työpaikoista kilpailua senkin jälkeen. Lukion jälkeinen aika on yleensä jo itsenäistä aikaa, harvempi enää opiskelee käytännönkin syistä kotoaan käsin, koska myös työharjoittelut.
        Mikä rooli enää on vanhempien ns.kasvatuksella siinä mielessä kun kirjaimellisesti kasvatetaan vielä 13- 17 vuoden iässä.
        Ei niin täydellisen uskottavaa, että vanhemmat ovat kategorisesti "syyllisiä" nuoruuden ongelmiin.
        Fysiologisten muutosten ja sen 'ongelmien' aikaa sanottaneen varhaisnuoruudeksi eli 13-17 .
        Toki silloin vanhempien tuki tarpeen, esim.jos syömishäiriöitä, ja muita oikeita ongelmia (ilman hipsuja)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nuoruusikä on pitkittynyt, se on totta,. Evoluution mittakaavassa viime sata vuotta on muuttanut maailman täysin (luontaistalous -> teollisuus > digiaika )
        Kulttuuri muuttuu ja aikuisetkin siinä mukana. Kouluttautuminen kestää tuonne 22-25 v asti. Työpaikoista kilpailua senkin jälkeen. Lukion jälkeinen aika on yleensä jo itsenäistä aikaa, harvempi enää opiskelee käytännönkin syistä kotoaan käsin, koska myös työharjoittelut.
        Mikä rooli enää on vanhempien ns.kasvatuksella siinä mielessä kun kirjaimellisesti kasvatetaan vielä 13- 17 vuoden iässä.
        Ei niin täydellisen uskottavaa, että vanhemmat ovat kategorisesti "syyllisiä" nuoruuden ongelmiin.
        Fysiologisten muutosten ja sen 'ongelmien' aikaa sanottaneen varhaisnuoruudeksi eli 13-17 .
        Toki silloin vanhempien tuki tarpeen, esim.jos syömishäiriöitä, ja muita oikeita ongelmia (ilman hipsuja)

        Vanhemmat eivät missään tapauksessa ole 'syyllisiä' mutta he tuovat kulttuurin, johon itsekään eivät ole sopeutuneet. Sanoin tämän selkeästi myös rippikoululaisille, mutta lisäsin vielä, että he tekevät aivan samoin, kun itse ovat vanhempina.

        Mutta se lienee selvä, että nuoret eivät itse ole murrosiän kapinaa synnyttäneet. Se on nuorten LUONNOLLINEN ja VÄISTÄMÄTÖN reaktio kamaloitteelliseen kulttuuriin. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Vanhemmat eivät missään tapauksessa ole 'syyllisiä' mutta he tuovat kulttuurin, johon itsekään eivät ole sopeutuneet. Sanoin tämän selkeästi myös rippikoululaisille, mutta lisäsin vielä, että he tekevät aivan samoin, kun itse ovat vanhempina.

        Mutta se lienee selvä, että nuoret eivät itse ole murrosiän kapinaa synnyttäneet. Se on nuorten LUONNOLLINEN ja VÄISTÄMÄTÖN reaktio kamaloitteelliseen kulttuuriin. 🌹👀

        Eikö tuollaisessa olisi ainesta julkisempaankin kannan ottoon, jos on vakuuttunut, että
        "väärä kulttuuri!"
        Löytyiskö yhteisymmärrystä asiaan laajemminkin. Ja mitä tulisi pitemmän päälle tehdä.
        Kyllä näkemystä joltain kantilta ymmärtääkin, koska hyvinvointiyhteiskunnasta löytyy myös pahoinvointia, noin tekoälyllä ajateltunahan sen pitäisi olla mahdotonta.
        *
        Keskustelin taannoin palstalla kompromisseja ymmärtämättömän nikin kanssa; hänkin tuli siihen tulokseen, että ajamansa asiat kaatuvat siihen, että meillä on väärä kultuuri.
        - olin sitä mieltä, että pieneltä samisyhteisöltä menee korjaamiseen niin paljon aikaa ettei ole tottakaan ...no, saapas näkee mitä kenkä tekee...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuollaisessa olisi ainesta julkisempaankin kannan ottoon, jos on vakuuttunut, että
        "väärä kulttuuri!"
        Löytyiskö yhteisymmärrystä asiaan laajemminkin. Ja mitä tulisi pitemmän päälle tehdä.
        Kyllä näkemystä joltain kantilta ymmärtääkin, koska hyvinvointiyhteiskunnasta löytyy myös pahoinvointia, noin tekoälyllä ajateltunahan sen pitäisi olla mahdotonta.
        *
        Keskustelin taannoin palstalla kompromisseja ymmärtämättömän nikin kanssa; hänkin tuli siihen tulokseen, että ajamansa asiat kaatuvat siihen, että meillä on väärä kultuuri.
        - olin sitä mieltä, että pieneltä samisyhteisöltä menee korjaamiseen niin paljon aikaa ettei ole tottakaan ...no, saapas näkee mitä kenkä tekee...

        Ei meillä väärä kulttuuri ole. Elämme juuri sen takia maailmanhistorian parasta aikaa. Ongelma on siinä, että geneettinen pohjamme on jo aikoja jäänyt jälkeen, koska se korjautuu hyvin hitaalla viipeellä.

        Tuloksena on KOVA karsinta ja ÄÄRIMMÄISEN KOVA kognitiivien dissonanssi, jota monet eivät kestä, luuserismia, kelkasta putoamista. Uuden tasapainon saavuttaminen, jos sitä edes saavutetaan, tulee kestämään ainakin satoja vuosituhansia. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Ei meillä väärä kulttuuri ole. Elämme juuri sen takia maailmanhistorian parasta aikaa. Ongelma on siinä, että geneettinen pohjamme on jo aikoja jäänyt jälkeen, koska se korjautuu hyvin hitaalla viipeellä.

        Tuloksena on KOVA karsinta ja ÄÄRIMMÄISEN KOVA kognitiivien dissonanssi, jota monet eivät kestä, luuserismia, kelkasta putoamista. Uuden tasapainon saavuttaminen, jos sitä edes saavutetaan, tulee kestämään ainakin satoja vuosituhansia. 🌹👀

        Tässä mennään sivistyssanojen taakse mitkä ei sinällään paljon kerro.
        Onko kyse paineesta, liiallisista edistymisodotuksista, missä joutuu usein tuloksen hyödyntämisen kannalta pettymään, ja tähän ei nykyihminen verrattuna entiseen,ole enää valmis? Paineiden luonti vanhempienkin virhe?
        Jo omaksuttu asenne vs arvaus tulevista muutoksista; otsikko oli murrosikäisen kasvatus, siis pystyykö nykykasvatuskeinoin aikuistumispaineita lievittämään vai ei.
        Jotain tällaisia kai kogn.dissonassi ym.termeillä pyritään tiiviisti sanomaan. Tätäkö tarkoittaa, helpotusta ei näkyisi vaikka vanhemmat toimisivat oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä mennään sivistyssanojen taakse mitkä ei sinällään paljon kerro.
        Onko kyse paineesta, liiallisista edistymisodotuksista, missä joutuu usein tuloksen hyödyntämisen kannalta pettymään, ja tähän ei nykyihminen verrattuna entiseen,ole enää valmis? Paineiden luonti vanhempienkin virhe?
        Jo omaksuttu asenne vs arvaus tulevista muutoksista; otsikko oli murrosikäisen kasvatus, siis pystyykö nykykasvatuskeinoin aikuistumispaineita lievittämään vai ei.
        Jotain tällaisia kai kogn.dissonassi ym.termeillä pyritään tiiviisti sanomaan. Tätäkö tarkoittaa, helpotusta ei näkyisi vaikka vanhemmat toimisivat oikein.

        Nykyisin kykymme olla kulttuurin mukana on jo ulosmitattu, sillä aivojemme muokkautuvuudesta kaikki on jo käytetty. Pudokkaiden määrä on jo ainakin nelinkertainen nuoruusaikaani verrattuna. Heille ei yhteiskuntamme tarjoa mitään työtä, koska he eivät pysty oppimaan uutta, mitä kulttuurimme vuoksi tarvitsisi.

        Pudokkaiden määrä koko ajan kasvaa, koska mukautuvuus on hidas geneettinen prosessi. Nuoruudessani vähän oppineillekin oli työtä, mutta ei enää ole, eikä koskaan tule. Nuoriso-ongelma eli 'murrosikä' edelleen kasvaa ja pahenee, yltää reilusti korkeammallekin iälle ja levottomuus lisääntyy samalla, kuin aineellinen hyvinvointi on kasvanut aivan käsittämättömästi. 🌹👀


    • Anonyymi

      Murrosiän kapina tulee yleensä sellaselle, joka on ennen murrosikää uskonu kaiken mitä opettajat ja vanhemmat on sanonu. Mulla ja yhellä mun kaverilla, oltiin samalla luokalla 9 vuotta. Ei tullu mitään kapinaa. Mutta oltiin terveellä tavalla kyseenalaistettu auktoriteetit jo heti alusta alkaen. Kyllähän sitä kahnauksia välillä tuli. Esim 1-2 opettajan kanssa oltiin jo lähes sota tilassa. 3-6 opettaja osas antaa tarpeellisen liikkuma varan. Tuolloin ei oikeestan tullu ongelmia paitsi liikunnan opettajan kanssa. Yläluokilla muutama aineen opettaja oli hankala, mutta suurin osa ymmärsi terveen kyseenalaistamisen. Mutta yksi noista hankalista opettajista oli tällöinkin juuri liikunnan opettaja. Liikunnan opettajat ei yleensäkään ymmärrä mitään sääntöjen soveltamista. Erikoista kuitenkin, että tulin hyvin toimeen erittäin auktoritäärisen käsityöopettajan kanssa. Se oli oikein sellanen kansalaiskoulun opettaja.

    • Anonyymi

      Oikein kiva

    • Anonyymi

      Jäi kokematta nuoruuden nussinnat, pillun saanti, biletys, paikkojen rikkominen, tappelut ja hauskanpito. Nyt katkeruuden ja nussimattomuuden häpeän musta liekki polttaa sieluani, olen täynnä tyhjyyttä ja mitättömyyttä.

      Nyt ei voi muuta kun elää työttömänä paskaisessa kaupungin yksiössä pelaten vanhoja tietokonepelejä ja kiroten elämättä jäänyttä nuoruutta. Ei paljoa tarvi mennä töihin, opiskella tai elää terveellisesti koska ainoa elämälle arvon tuoma aika jäi elämättä. Seksuaalisen kokemattomuuden häpeää ei yksikään nainen voi ymmärtää.

      Kaltaiseni kunnollisen ja kiltin miehen kohtalo on karmea.. jonain päivänä vielä alan käyttäytymään kuin Joker-elokuvan päähahmo. Jokeroidun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      30
      2604
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      1917
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1881
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1682
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1661
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1376
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      186
      1334
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1213
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1091
    10. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1064
    Aihe