Kokkolan autohuolto korjaa akkuja suomessa

Anonyymi-ap

22

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Modulin hinta 1500-2000e

      • Anonyymi

        Toki työt päälle


    • Anonyymi

      Juuuuu moduuli vaihdetaa . Mutta montako vikapesäkettä jää jäljelle kun eräs merkki saa aina vanhan /kunnosteun moduulin vain tilalle .

      • Anonyymi

        Mitä tuolla tarkoitat?


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista

    • Anonyymi

      Vanhentuneet ja kapasiteltiltaan heikentyneet moduulit siis jäävät yhä jäljelle. Ei kovin pitkää ikää luvassa...

      • Anonyymi

        Ihan samaan tapaan kun sun talbottiisi jää yhä kymmeniä hajoavia osia vaikka korjaatkin kiinni leikanneen männän.


      • Anonyymi

        No jos 100 000 tulee akkuvika ja moduli vaihdetaan ja akun kunto keskimäärin on vielä kohtuu hyvä yli 200 tuhatta ajetuista autoista niin mikä on ongelma?


      • Anonyymi

        Kuusivuotiaan ja paljon ajetun Teslan akku on edelleen käyttökelpoinen. Uutena Teslan 85 akussa on kapasiteettia vähemmän kuin nimestä voisi päätellä, nimittäin 81 kWh, josta kuljettajan käytössä on 77 kWh loppujen toimiessa puskurina. Mittasin akun tiedot hankinnan jälkeen, ja 185 000 km ajettuna kapasiteetista oli jäljellä 70,8 kWh. Silloin katoa oli käynyt 5 kWh eli 7% verran. Täydellä akulla auto ilmoitti rangen olevan 376 km.

        Ensimmäisen vuoden jälkeen akun kapasiteettia oli jäljellä 70,1 kWh ja auto ilmoitti täydellä akulla päästävän 370 km päähän. Katoa oli käynyt vain 0,7 kWh ja 6 km.
        Toisen vuoden täyttyessä kapasiteettia on jäljellä 67,7 kWh, mutta auto ilmoittaa siitä huolimatta täydellä akulla päästävän vielä 360 km päähän. Katoa on käynyt 2,4 kWh ja 10 km, eli suhde on jostain syystä erilainen kuin vuotta aiemmin. Epäilen, että ohjelmistopäivityksen myötä akun marginaaleja on kasvatettu latausnopeuden hidastamisen lisäksi. Kapasiteetista on nyt kadonnut 12% uuteen akkuun verrattuna.


    • Anonyymi

      Tuon korjaamon pomo muuten osti kaikki sähköosat siitä Teslasta jonka se yksi toope räjäytti, ja tuunasi ne liikuttamaan jotain projektimersua.

      Loppupeleissä siinä Teslassakaan ei ollut muuta vikaa kuin joku hapettuma liittimessä 🤣

      https://yle.fi/a/3-12316464

      • Anonyymi

        Voi jumaliste


    • Anonyymi

      Sähköautojen akut kestävät nykyisen tiedon valossa jopa ennakoitua paremmin.

      Uuden sähköauton akustolle luvataan usein pitkä takuu, kuten 8 vuotta ja/tai 200 000 kilometriä. Akustoja on toistaiseksi vaihdettu hyvin vähän autoilijan kustannuksella, toteutuneiden hintojen ollessa muutamia tuhansia euroja.

      Sähköautoja on ollut käytössä nykyisellä akkutekniikalla jo pitkään, jolloin akkujen kestävyydestä on saatu paljon käyttökokemusta. Esimerkiksi Teslan akut kestävät yli 500 000 km ajon, jonka jälkeen niiden kapasiteetista on yhä käytettävissä yli 80 %.

      Käytetyt akut ovat myös rahanarvoisia, sillä niille löytyy jälkimarkkinat mm. energiavarastoina. Uuden akun hinta on kapasiteetista riippuen noin 2000 – 10 000 €.

      • Anonyymi

        Hox! Akkuja vanhentaa paitsi käyttösyklien määrä, myös aika. Tässä vaiheessa sähköautoilua on turha lähteä väittämään mitään km-määrää jonka akut oletettavasti kestävät. Kuluvaan hetkeen mennessä on todennettu vasta että ajoakku voi kestää puoli miljoonaa km, jos metrit rullataan muutamassa vuodessa, jolloin aikafaktori ei pääse rapauttamaan akkuja. Toistaiseksi ei voi yleistää että ajokaut yleisesti ja enimmäkseen kestäisivät kohtuudella (75-80 %) auton keskimääräisen käyttöiän, Suomessa ~18 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hox! Akkuja vanhentaa paitsi käyttösyklien määrä, myös aika. Tässä vaiheessa sähköautoilua on turha lähteä väittämään mitään km-määrää jonka akut oletettavasti kestävät. Kuluvaan hetkeen mennessä on todennettu vasta että ajoakku voi kestää puoli miljoonaa km, jos metrit rullataan muutamassa vuodessa, jolloin aikafaktori ei pääse rapauttamaan akkuja. Toistaiseksi ei voi yleistää että ajokaut yleisesti ja enimmäkseen kestäisivät kohtuudella (75-80 %) auton keskimääräisen käyttöiän, Suomessa ~18 vuotta.

        Pistäppä linkki väitteesi tueksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hox! Akkuja vanhentaa paitsi käyttösyklien määrä, myös aika. Tässä vaiheessa sähköautoilua on turha lähteä väittämään mitään km-määrää jonka akut oletettavasti kestävät. Kuluvaan hetkeen mennessä on todennettu vasta että ajoakku voi kestää puoli miljoonaa km, jos metrit rullataan muutamassa vuodessa, jolloin aikafaktori ei pääse rapauttamaan akkuja. Toistaiseksi ei voi yleistää että ajokaut yleisesti ja enimmäkseen kestäisivät kohtuudella (75-80 %) auton keskimääräisen käyttöiän, Suomessa ~18 vuotta.

        Tällä hetkellä saatavilla olevan parhaan tiedon mukaan jos yrittää arvioida, akku kestää noin 10-15 vuotta ja 200-300 tuhatta kilometriä ajoa, ennen kuin sen kapasiteetti on pudonnut 70-80 prosenttiin alkuperäisestä kuljettajan käytössä olleesta. Tämä edellyttää sitä, että auton akustonhallintajärjestelmä toimii oikein ja akuissa on kunnollinen lämmönhallintajärjestelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä saatavilla olevan parhaan tiedon mukaan jos yrittää arvioida, akku kestää noin 10-15 vuotta ja 200-300 tuhatta kilometriä ajoa, ennen kuin sen kapasiteetti on pudonnut 70-80 prosenttiin alkuperäisestä kuljettajan käytössä olleesta. Tämä edellyttää sitä, että auton akustonhallintajärjestelmä toimii oikein ja akuissa on kunnollinen lämmönhallintajärjestelmä.

        Lähteitä ja lisäluettavaa:

        Tieteellinen artikkeli: Xu, Bolun & Oudalov, Alexandre & Ulbig, Andreas & Andersson, Göran & Kirschen, D.s. (2016). Modeling of Lithium-Ion Battery Degradation for Cell Life Assessment. IEEE Transactions on Smart Grid. 99. 1-1. 10.1109/TSG.2016.2578950.
        Blogikirjoitus: 5 Best Storage and Charging Tips for Extending Lifespan Of Lithium Ion Batteries in Home, Business
        Konferenssiesitelmä: Impact of Fast Charging on Life of EV Batteries
        Tekninen artikkeli: Battery University: How to Prolong Lithium-based Batteries.
        Tekninen artikkeli: Battery University: Fast and Ultra-fast Chargers
        Tekninen artikkeli: Battery University: How to Store Batteries
        Huom: Battery University ei ole yliopisto vaan akkutestauslaitteisiin erikoistuneen Cadex-yhtiön ylläpitämä kokoelma laadukkaita teknisiä artikkeleita.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miten pitkään akku kestää?
      Tällaisiin kysymyksiin sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat seuraavasti:

      Aivan kuten minkä tahansa auton kestoikä ja kulutus vaihtelee erittäin paljon käytön, kuskin ja auton mukaan, sama koskee sähköautoakin. Usein oletetaan, että polttomoottoriautoilla pääsee ilman isompaa remonttia noin 300 000 kilometriä, joten oletetaan vaikkapa se akkujen minimikestoiäksi.

      Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 kilometrin kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 prosentin luokkaa. Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon.

      Akkujen hinnat laskevat varmasti edelleen ja todellinen vaihtohinta löytää tasonsa siinä vaiheessa, kun akkutakuut päättyvät ajoneuvojen iän ollessa yli kahdeksan vuotta. Myös ei-merkkikohtaiset korjauspalvelut ovat yleistymässä ja nämä saattavat tulevaisuudessa puolittaa akkukennojen uusinnan hinnan verrattuna varaosahintaan.

    • Anonyymi

      Akun kestoikä :
      Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan.
      Suurimmat haasteet akkujen käyttöiälle ovat äärimmäiset lämpötilat, ja korkeat lämpötilat aiheuttavat enemmän ongelmia kuin talvisen matalat. Nissan Leafista on alusta alkaen puuttunut aktiivinen jäähdytysjärjestelmä, joten tietyillä kuumilla seuduilla ensimmäisten sukupolvien akkuja on vaihdettu paljonkin takuuseen. Normaalitilanteessa autovalmistajien määrittelemä takuuraja, esimerkiksi 70 prosenttiin 8 vuoden sisällä pudonnut energiasisältö, vastaa pahinta mahdollista tapausta eikä oletettua ikääntymistahtia. Uusimman sukupolven autoissa käytetään yleensä aktiivista akun jäähdytystä ja lämmitystä, jolloin akku toimii useimmiten sopivissa olosuhteissa.
      Todennäköisimmin akkujen käyttöikä kärsii, jos autoa pitkäaikaisvarastoidaan väärin. Jos akun varaus pääsee laskemaan nollille tai auto hylätään Pohjois-Lapissa viikoksi paukkupakkasiin ilman latausjohtoa, ongelmia voi tulla vastaan. Onneksi akkuja ja ohjausjärjestelmiä ehditään kehittää vielä pitkään, ennen kuin Lappi on kokonaan sähköautoilla kansoitettu.
      Uusien akkujen varaosahinta voi olla tällä hetkellä jotain päätä huimaavaa, mutta käytännössä akkuja on vaihdettu vain jostain erityisestä syystä johtuen. Takuuseen vaihdettavan akun hinta valmistajalle on jotain muuta kuin listahinta. Jos akku on vaurioitunut mekaanisesti, auto menee todennäköisesti muutenkin ”lunastukseen”. Lähtökohtaisesti akkuja ei ole tarkoitus vaihtaa auton elinkaaren aikana. Se, miten tulevaisuuden klassikkoautojen kohdalla toimitaan, on vielä tietenkin mysteeri.

      https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/

    • Anonyymi

      Upeaa ett Suomessakin tehdään tätä pioneerin työtä👍👍👍👍

    • Anonyymi

      Tesla lopetti jo vuosia sitten noiden yksittäisten akkumodulien vaihdon Jenkeissä. Nykyään siellä vaihtuu vain koko akkupaketti. Ilmeisesti Tesla tarvitsee aurinkokennojen käyttäjien energia varastointiin niin paljon kennostoja, että päätyi tälläiseen ratkaisuun.
      Eli jälkijunassa tullaan täällä Suomessa.
      https://www.bitchute.com/video/5x2jsUxbfq1s/
      Tietyt tahot ovat jarruttaneet kaikkea teknistä kehitystä jo satoja vuosia. 1800-luvun lopun sähköautojen akut kestivät liian kauan, koska niiden koko valmistus lopetettiin.
      1600 km oli yhdenkin automerkin ajomatka yhdellä latauksella. Samoin oli autoja, jotka lataantuivat suoraan ajossa. Nekin piti saada pois markkinoilta, koska eihän orjille voi antaa ilmaista energiaa! Siksi ajamme yhä polttomoottoriautoilla, että öljymiehet voivat täyttää kukkaronsa rahalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe