Ovatko muut huomanneet tätä? Nuoret, sanotaanko nyt vaikka alle 25-vuotiaat, eivät puhu enää paikallista murretta vaan pitkälti "etelä-Suomen kieltä". Minusta se on vähän sääli, sillä paikkakunnille ominaiset murteet ovat mielestäni rikkaus.
Paikallinen murre katoamassa
9
520
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä, että nuoret oppivat muutakin murretta, kun kiertävät muitakin maakuntia.
- Anonyymi
eikös se ole hyvä jos nuoret puhuvat ymmärrettävää Suomea?
- Anonyymi
Soon nämät tiktokit ja näpsätit, missä mät, sät, noi ja niinku silleen iskee tajuntaan nuorisolle paremmin. Kelaa ny vähä ja relaa.
- Anonyymi
muutenkin kieli rappioituu, ihan kielitoimiston luvalla. Aletaan tekemään ja pitää pystyä totella sitä, kuka käskee
- Anonyymi
Pakostakinhan kieli muuttuu kun kaikki on englanniksi siis ohjeet ja nappulat. Suomen kieli tulevaisuudessa on harvinaista samoin saamenkieli. Valitettava totuus,olemme viimeisiä jotka osaa ja puhuu äidinkieltä.
- Anonyymi
hyvähän tuo on jos paikallinen törniön murre katoaa,ei siitä saa mitään tolkkua.
- Anonyymi
Hirveän kuuloista varsinkin radio/tv haastattelussa kun lähes jokaisen lauseen jälkeen tulee se "NIINKU"!!!
Niinku sitä niinku tätä niinku niinku niinku...
Järkyttävää niinkuttamista! 😫😖🤯
Opetelkaa puhumaan tai olkaa hiljaa!🤬- Anonyymi
That's it
- Anonyymi
Huvittavaa kun täkäläiset nuoret puhuu mä ja sä ja et sillei niinku. Surullista myös että englannin kieli valtaa alaa niin paljon, liikkeiden nimiä myöten. Suomalaisten pitäisi pienenä kansana olla ylpeämpi omasta persoonallisesta kielestään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372340
- 551337
- 841313
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361276- 631191
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39914Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122798- 31751
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23606Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan57582