Se hattu, jonka keskeltä menee pultti, mihin momenttiin se vedetään ja mihin se pultti kiertyy siellä ohjainhaarukan putken sisällä niin, että se kiristää ne pystyputken laakerit?
Käsitinkö oikein, että ensin kiristetään se hattu eli "käpy" ja sitten kiristetään vasta ohjainkannattimen pultit siihen haarukan pystyputkeen?
Ohjainkannattimessa momentit onkin ilmoitettu.
"Kävyn" kiristys?
21
1029
Vastaukset
- Anonyymi
Kuten kuvasta näkyy niin mutteria ympäröi käpymäinen rakenne jonka takia mutteriosaa kutsutaan kävyksi. Yläosan laipalla on monta nimitystä kuten kansi, korkki tai hattu.
https://rtech.fi/tuote/pro-ohjainlaakerin-kansi-ja-kapy
Kiristystä ei tehdä mihinkään momenttiin. Kiristetään niin paljon ettei ole välystä mutta ei niin paljon että ohjauksessa tuntuu vastusta.
https://www.youtube.com/watch?v=qH6Qpyrh2L8
velogin kanavalla on paljon erilaisia huoltoaiheisi videoita joihin kannattaa tutustua. Eli stemmin kiinnityspultit pitää olla auki/löysällä kun tuota Top Cap:ä (ikinä en muista sille suomenkielistä sanaa kuulleeni käyetttävän) alkaa kiristämään.
Tuolla Top Cap:llä tosiaan kiristetään tuo keula oikealle tiukkuudelle paikoilleen laakereita vasten.
Sille ei ilmeisesti ole mitä varsinaista tiukkuusarvoa olemassa, vaan kiristetään tiukkuuteen jossa keulan "klappi" häviää, mutta keula ohjausliikkeessä ei vielä tunnu vastusta (koittaa rengas ilmassa).- Anonyymi
Jos joskus vaivautuisit käymään suomalaisessa kaupassa etkä tilaisi kaikkea ulkomailta niin saattaisit huomata että osilla voi olla myös suomenkielinen nimi. Käpyä kutsutaan myös tähtimutteriksi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos joskus vaivautuisit käymään suomalaisessa kaupassa etkä tilaisi kaikkea ulkomailta niin saattaisit huomata että osilla voi olla myös suomenkielinen nimi. Käpyä kutsutaan myös tähtimutteriksi.
Tuo "käpy" taitaa olla aika laajalti köytetty termi, mutta tuosta "top cap":stä tuossa oli puhe terminä. Ja nopeasti katsottuna myös iso osa kotimaisista verkkomyyjistä näyttää käyttävän osasta nimeä "Top Cap".
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo "käpy" taitaa olla aika laajalti köytetty termi, mutta tuosta "top cap":stä tuossa oli puhe terminä. Ja nopeasti katsottuna myös iso osa kotimaisista verkkomyyjistä näyttää käyttävän osasta nimeä "Top Cap".
Jos käyttää hakusanana "top cap" niin näyttää olevan yleinen termi. Kun hakee sanalla "käpy" niin löytyy enemmän variaatioita. Jopa samassa kaupassa saattaa olla käytössä useampi termi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos käyttää hakusanana "top cap" niin näyttää olevan yleinen termi. Kun hakee sanalla "käpy" niin löytyy enemmän variaatioita. Jopa samassa kaupassa saattaa olla käytössä useampi termi.
Siis käpy/tähtimutteri ja Top Cap eivät ole sama asia, vaan ovat kaksi eri osaa jotka siis liitetään yhteen. Tuossa esimerkki:
https://www.bikeshop.fi/Rock-Shox-tahtimutteri-1-1-8-/ekauppa/p11+4015+284+000/santtu_1975X kirjoitti:
Siis käpy/tähtimutteri ja Top Cap eivät ole sama asia, vaan ovat kaksi eri osaa jotka siis liitetään yhteen. Tuossa esimerkki:
https://www.bikeshop.fi/Rock-Shox-tahtimutteri-1-1-8-/ekauppa/p11 4015 284 000/Tuossa vielä toinen kotimainen esimerkki:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/pro_top_cap_ja_kapy_musta-p-55406-115
Monastihan nämä kyllä myydään yhtenä pakettina.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa vielä toinen kotimainen esimerkki:
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/pro_top_cap_ja_kapy_musta-p-55406-115
Monastihan nämä kyllä myydään yhtenä pakettina.No ei tietenkään ole sama asia mutta usein ostetaan samaan aikaan. Tässä muutama variaatio:
https://rtech.fi/tuote/pro-ohjainlaakerin-kansi-ja-kapy
https://www.sporthammer.fi/xlc-kapykiristinkansi-ohjainputkeen-1-18-vihrea?at_gd=EA1BE2D8EC904705B463A61BE11F966AC36B9F5A
https://elitebike.fi/products/ohjainlaakerin-pro-hattu-ja-kapy
https://www.electrobike.fi/xlc-a-head-kapy-ja-korkki-25-4mm.html
https://nummenpyora.fi/Ohjain/Ohjainlaakeri/PRO-Ohjainlaakerin-Kiristin-Hiilikuitu-1-1-8"-1065/
Sinällään on hauskaa että että kieli on rikasta mutta kokemattomalla osan ostajalla voi mennä sormi suuhun sanaviidakossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tietenkään ole sama asia mutta usein ostetaan samaan aikaan. Tässä muutama variaatio:
https://rtech.fi/tuote/pro-ohjainlaakerin-kansi-ja-kapy
https://www.sporthammer.fi/xlc-kapykiristinkansi-ohjainputkeen-1-18-vihrea?at_gd=EA1BE2D8EC904705B463A61BE11F966AC36B9F5A
https://elitebike.fi/products/ohjainlaakerin-pro-hattu-ja-kapy
https://www.electrobike.fi/xlc-a-head-kapy-ja-korkki-25-4mm.html
https://nummenpyora.fi/Ohjain/Ohjainlaakeri/PRO-Ohjainlaakerin-Kiristin-Hiilikuitu-1-1-8"-1065/
Sinällään on hauskaa että että kieli on rikasta mutta kokemattomalla osan ostajalla voi mennä sormi suuhun sanaviidakossa.Joku vs santtu 1 - 0
- Anonyymi
Stemmikö kuitenkin on se osa, joka kiristää laakerin, eikö sen reuna ulotu aavistuksen verran ohjainputken reunoja korkeammalle?
Entäs onko jollain kokemusta noista ohjainkannattimen korokeputkista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Stemmikö kuitenkin on se osa, joka kiristää laakerin, eikö sen reuna ulotu aavistuksen verran ohjainputken reunoja korkeammalle?
Entäs onko jollain kokemusta noista ohjainkannattimen korokeputkista?Tällaista tarkoitan.
https://classicbike.fi/tuote/m-wave-pyoran-ohjainkannattimen-korotuspala/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista tarkoitan.
https://classicbike.fi/tuote/m-wave-pyoran-ohjainkannattimen-korotuspala/No eipä tuosta voi paljon sanoa. Teknisessä mielessä toimiva ratkaisu. Vaihtoehtoisesti voisi harkita säädettävää ohjainkannatinta. Esim. https://larunpyora.com/fi/product/concept-saadettava-ohjainkannatin-31-8mm/92730
- Anonyymi
"ensin kiristetään se hattu eli "käpy" Hattu on peitelevy. Käpy eli vastamutteri on taasen putken sisällä. Vastamutterissa on väkäset, jotka pitävät paikoillaan, kun hatun pulttia kiristetään. Väkäset tekevät vastamutterista männyn kävyn muotoisen. Hatun pultti ei varsinaisessa pidä ohjausta kasassa, vaan ohjainkannattimen pultit ja käpy putken sisällä antaa tukea, niin ettei putki painu sisään päin. Hatun pulttia kirstitään sen verran, että hattu pysyy kiinni.
- Anonyymi
"Hattu" kiristetään ohjainkannatin löysättynä ohjainkannattimen yläreunoja vasten sopivaan tiukkuuteen, sen jälkeen kiristetään ohjainkannattimen pultti/pultit kiristämään ohjainkannatin ohjainputkeen. Ohjainkannattimen yläreunan täytyy olla hieman ylempänä kuin ohjainputken yläpää siinä vaiheessa, kun hattua aletaan kiristämään ja ohjainkannattimen haluttu korkeus haetaan niillä säätöpalikoila ja/tai ohjainputken katkaisemisellakin sopivan mittaiseksi. Periaatteessa voisi ajatella, että "hattua" ei edes tarvittaisi, mutta käytäntö on toinen asia ainakin, jos pyörällä aiotaan ajaakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hattu" kiristetään ohjainkannatin löysättynä ohjainkannattimen yläreunoja vasten sopivaan tiukkuuteen, sen jälkeen kiristetään ohjainkannattimen pultti/pultit kiristämään ohjainkannatin ohjainputkeen. Ohjainkannattimen yläreunan täytyy olla hieman ylempänä kuin ohjainputken yläpää siinä vaiheessa, kun hattua aletaan kiristämään ja ohjainkannattimen haluttu korkeus haetaan niillä säätöpalikoila ja/tai ohjainputken katkaisemisellakin sopivan mittaiseksi. Periaatteessa voisi ajatella, että "hattua" ei edes tarvittaisi, mutta käytäntö on toinen asia ainakin, jos pyörällä aiotaan ajaakin.
Pyörieni hatut ovat vain muoviläpykkojä. Olenkin käyttänyt ohjauksen kirsistyksen ajan hatun tilalla rautakaupan tavallisia aluslevyjä, isoa ja pientä. Hatun puuttuminen ei vaikuta ajoon. Mutta hattu tekee ohjaksesta siistin ja viimeistellyn näköisen ja turvallisen eikä vesi pääse putkeen.
Siis ensin kiristetään ohjaus hattupultin avulla: haetaan sopiva ohjauksen kireys, niin että ohjaus kääntyy kevyesti, mutta väljyyttä ei saa tuntua. Ohjauksen sopivan kireyden löydyttyä kirsitetään stemmin eli ohjainkannattimen pultit, eli ne pultit, jotka varsinaisesti pitävät ohjausta kuosissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyörieni hatut ovat vain muoviläpykkojä. Olenkin käyttänyt ohjauksen kirsistyksen ajan hatun tilalla rautakaupan tavallisia aluslevyjä, isoa ja pientä. Hatun puuttuminen ei vaikuta ajoon. Mutta hattu tekee ohjaksesta siistin ja viimeistellyn näköisen ja turvallisen eikä vesi pääse putkeen.
Siis ensin kiristetään ohjaus hattupultin avulla: haetaan sopiva ohjauksen kireys, niin että ohjaus kääntyy kevyesti, mutta väljyyttä ei saa tuntua. Ohjauksen sopivan kireyden löydyttyä kirsitetään stemmin eli ohjainkannattimen pultit, eli ne pultit, jotka varsinaisesti pitävät ohjausta kuosissa.Kyllä voi olettaa tuolla "läpyskällä" olevan ajossa merkitystä, koska se kuitenkin on sillä pultilla kiristetty siihen tähtimutteriin ja sen "läpyskän" reunat on sieltä ylhäältä saakka vakavoittamassa sitä pystysuoraa systeemiä, sehän on silloin tavallaan yhtä kokonaisuutta. Tosin, jos se läpyskä on muovia, sillä taitaa sitten olla vain kosmeettinen merkitys? Alumiinia minulla taitaa olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi olettaa tuolla "läpyskällä" olevan ajossa merkitystä, koska se kuitenkin on sillä pultilla kiristetty siihen tähtimutteriin ja sen "läpyskän" reunat on sieltä ylhäältä saakka vakavoittamassa sitä pystysuoraa systeemiä, sehän on silloin tavallaan yhtä kokonaisuutta. Tosin, jos se läpyskä on muovia, sillä taitaa sitten olla vain kosmeettinen merkitys? Alumiinia minulla taitaa olla.
Ajon kannalta "läpyskällä" ei ole mitään merkitystä muuta kuin toimii suojakantena. Kun stemmi on kiristetty niin sen läpyskän ruuveineen voi vaikka poistaa jos haluaa. Sen ainoa tarkoitus ohjainlaakerin kireyden säätö ja kun stemmi on kiristetty niin laakerin välys ei enää muutu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi olettaa tuolla "läpyskällä" olevan ajossa merkitystä, koska se kuitenkin on sillä pultilla kiristetty siihen tähtimutteriin ja sen "läpyskän" reunat on sieltä ylhäältä saakka vakavoittamassa sitä pystysuoraa systeemiä, sehän on silloin tavallaan yhtä kokonaisuutta. Tosin, jos se läpyskä on muovia, sillä taitaa sitten olla vain kosmeettinen merkitys? Alumiinia minulla taitaa olla.
Hattu on pelkkä läpyskä. Mutta käpy antaa tukea putkelle, niin että stemmi kiristää pannan tavoin ohjauksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hattu on pelkkä läpyskä. Mutta käpy antaa tukea putkelle, niin että stemmi kiristää pannan tavoin ohjauksen.
Höpö Höpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajon kannalta "läpyskällä" ei ole mitään merkitystä muuta kuin toimii suojakantena. Kun stemmi on kiristetty niin sen läpyskän ruuveineen voi vaikka poistaa jos haluaa. Sen ainoa tarkoitus ohjainlaakerin kireyden säätö ja kun stemmi on kiristetty niin laakerin välys ei enää muutu.
Noinpa taitaa olla, mutta jos se läpyskä sentään olisi jotain muuta kuin ilmanaikuinen muovilärpäke, sen voisi kuvitella tukevoittavan sitä kokonaisuutta, kun sen hatun reunat on tiukasti siellä ylhäällä myötäilemässä ohjainkannattimen yläreunaa ja pystypultti on alapäästä kiristetty tähtimutteriin. Muovisesta lärpäkkeestä tuskin on mitään apua tuon olettamani (ehkä teoreettisen) rakenteen tukevoittamisen suhteen. Mutta tuo asia ei ole enemmän pohdinnan arvoinen.
Takavaihtajan ohjainrullista seuraavaksi.
Onko rullien pyörimissuunnalla merkitystä, jos ei ole nuolta kuvaamassa sitä, vai oliko niissäkin sääntö, että jos nuolta ei ole, toisella puolella oleva teksti laitetaan tietylle puolelle? Entä jos toisen rullan keskiössä on metallihela rullassa, tuleeko se alas vai ylös? En tarkoita sitä irrallista metallihelaa, joka tulee kummankin rullan keskelle, vaan kiinteästi toisen rullan keskellä olevaa helaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinpa taitaa olla, mutta jos se läpyskä sentään olisi jotain muuta kuin ilmanaikuinen muovilärpäke, sen voisi kuvitella tukevoittavan sitä kokonaisuutta, kun sen hatun reunat on tiukasti siellä ylhäällä myötäilemässä ohjainkannattimen yläreunaa ja pystypultti on alapäästä kiristetty tähtimutteriin. Muovisesta lärpäkkeestä tuskin on mitään apua tuon olettamani (ehkä teoreettisen) rakenteen tukevoittamisen suhteen. Mutta tuo asia ei ole enemmän pohdinnan arvoinen.
Takavaihtajan ohjainrullista seuraavaksi.
Onko rullien pyörimissuunnalla merkitystä, jos ei ole nuolta kuvaamassa sitä, vai oliko niissäkin sääntö, että jos nuolta ei ole, toisella puolella oleva teksti laitetaan tietylle puolelle? Entä jos toisen rullan keskiössä on metallihela rullassa, tuleeko se alas vai ylös? En tarkoita sitä irrallista metallihelaa, joka tulee kummankin rullan keskelle, vaan kiinteästi toisen rullan keskellä olevaa helaa.Tässä on aika tyhjentävästi selitetty:
https://www.youtube.com/watch?v=V7xWXDxMuYU
Shimanon sivuilta löytyy mallikohtaiset ohjeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029