Kiusaaja työpaikalla, saanko karenssin jos lähden?

Anonyymi-ap

Mie oon joutunut kiusaamisen kohteeksi ja nyt ei kohta jaksa. Työ on vakituinen ja irtisanomisaika 1kuukausi. Jos tästä meen suoraan irtisanomisajan jlkeen pätkätöihin niin paljonko niitä töitä pitää tehdä kuukausissa välttääkseen karenssin?

42

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulee karenssi jos lähdet suoraan lätkimään töistä. Mutta sit onkin eri asia, jos yrität johonkin toiseen duuniin. En tiedä mikä on se aika mikä pitää toisessa olla välttääkseen karenssin.

    • Anonyymi

      Tulee karenssi

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä. Jos meen siis suoraan irtisanomisajan jlkeen pätkätöihin niin paljonko niitä töitä pitää tehdä kuukausissa välttääkseen karenssin?

      • Anonyymi

        Mitä tässä tarkoitetaan pätkätöillä? Kokoaikaista/osa-aikaista? Määräaikaista työtä?

        Jos olet lähettänyt työsopimuksesi vakituisesta työstä työkkäriin, ja aloitat määräaikaisen kokoaikatyön heti sen jälkeen, niin mikä siinä olisi epäselvää? Ethän ole edes työkkärin asiakas.

        Miettikää, että ihmisen pitää miettiä tällaisia asioita Suomessa! Ettei voi vaan vapaasti vaihtaa työpaikkaa tai lopettaa huonossa työpaikassa!


    • Anonyymi

      Mun mielestä määräaikaisella uudella sopparilla saa siirrettyä tota aikaa että sen jälkeen saa ansiosidonnaista. Mutta en ole varma kuinka pitkä aika pitää olla että onko se kolme kuukautta vai lyhempi aika

    • Anonyymi

      Karenssin määräytyminen eri tilanteissa tuntuu riippuvan jostain, mitä ei ole missään määritelty. Joukko ihmisiä lukee hakemuksesi jossain ja 98% todennäköisyydellä antaa karenssin. Luultavasti pitää olla suhteita oikeisiin tahoihin, jos haluaa välttää karenssin.

      • Anonyymi

        Tuon olen huomannut myös, valitettavaa on.


      • Anonyymi

        Jopa työterveyslääkäri ihmetteli ääneen, miksi karenssi määrätään automaattisesti. Oli hyvin tietoinen, kuinka pirullisiin tilanteisiin ihmiset voivat työpaikoilla joutua ilman omaa syytää ja että ainoa järjellinen ratkaisu on irtisanoutuminen, josta vielä rangaistaan karenssilla.


    • Anonyymi

      Jaaha mikä firma on kyseessä?😎

    • Anonyymi

      voithan koettaa hakeutua kokoaikatyöhön toiseen firmaan niin halutessasi. Tai osa-aikatyöhön, Siinä tosin on se karenssin vaara.
      Suomessa on noin 560.000 yritystä. Valtaosa alle 10 hengen yrityksiä. Mahdollisuus kokoaikatyön löytymiseen on varsin hyvät etenkin jos nyt sinulla on vakityöpaikka ja osaamistakin. Miksi pohtisit karenssia kun tavoitteesi tulisi olla työpaikan vaihto.

      • Anonyymi

        Mie oon hakenut toisiin firmoihin, vakituisiin siis mutta ei ole onnistunut, siksi mietin määräaikaisia ja pätkiä. Pohdin siksi vaihtoehtoja jos ei vakituinen onnistu ja on ikävää olla kiusattavana jatkuvasti. :( Voin huonosti tuolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie oon hakenut toisiin firmoihin, vakituisiin siis mutta ei ole onnistunut, siksi mietin määräaikaisia ja pätkiä. Pohdin siksi vaihtoehtoja jos ei vakituinen onnistu ja on ikävää olla kiusattavana jatkuvasti. :( Voin huonosti tuolla.

        Jos lopettaa kokoaikatyön ja aloittaa osa-aikatyön ei ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Se tulkitaan niin, että on tietoisesti valinnut osa-aikatyön. Työttömysetuudet ovat vain kokoaikatyötä hakeville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lopettaa kokoaikatyön ja aloittaa osa-aikatyön ei ole oikeutettu soviteltuun päivärahaan. Se tulkitaan niin, että on tietoisesti valinnut osa-aikatyön. Työttömysetuudet ovat vain kokoaikatyötä hakeville.

        Tuhannesti kiitos tästä tiedosta,tätä mie pelkäsinkin, eli ainoa ovi vapauteen on x -pituinen määräaikainen työsuhde tai kokoaikainen työsuhde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhannesti kiitos tästä tiedosta,tätä mie pelkäsinkin, eli ainoa ovi vapauteen on x -pituinen määräaikainen työsuhde tai kokoaikainen työsuhde?

        x-pituinen kokoaikainen työsuhde.


    • Anonyymi

      Karenssin voi kiertää hakemalla lyhyen keikkatyön irtisanoutumisen yhteydessä. Yleensä vuokrafirmat tarjoavat lyhyitä keikkatöitä.

      Eihän se karenssikaan mikään maailmanloppu ole kun se vain pitkittää työttömyyttä sen karenssin ajan. Eli jos normaalisti olisit työttömänä 400pv niin karenssi vain tulee siihen päälle.

      • Anonyymi

        En voi ottaa riskiä ja ottaa karenssia. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi ottaa riskiä ja ottaa karenssia. :(

        Miksi et voi ottaa riskiä? Ilman riskiä ei voi koskaan voittaa missään asiassa. Kuten yllä neuvottiin niin keikkatyöllä voi kiertää karenssin eli riskin voi poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et voi ottaa riskiä? Ilman riskiä ei voi koskaan voittaa missään asiassa. Kuten yllä neuvottiin niin keikkatyöllä voi kiertää karenssin eli riskin voi poistaa.

        Jos lopettaa kokoaikatyön ja sen loppumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyön, katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikaisesti.

        Osa-aikaisella keikkatyöllä osoittaa vain haluavansa työskennellä osa-aikaisesti eli ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Sen jälkeen on oltava työssäoloehdon verran kokoaikatyössä, että voi osoittaa olevansa taas vakiintuneesti työmarkkinoilla.

        Sen sijaan on hyvä, jos on aloittanut kokoaikatyön ohessa säännöllisen osa-aikatyön (kiinteät tunnit vähintään 4h/viikko), joka jatkuu kokoaikaisen työn loppumisen jälkeen. Tällöin ei ole työtön työnhakija (soviteltu edellyttää työnhakua voimassa), vaikka kokoaikatyö loppuu. Välttyy karenssilta, koska ei ole työtön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lopettaa kokoaikatyön ja sen loppumisen jälkeen aloittaa osa-aikatyön, katsotaan, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikaisesti.

        Osa-aikaisella keikkatyöllä osoittaa vain haluavansa työskennellä osa-aikaisesti eli ei ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Sen jälkeen on oltava työssäoloehdon verran kokoaikatyössä, että voi osoittaa olevansa taas vakiintuneesti työmarkkinoilla.

        Sen sijaan on hyvä, jos on aloittanut kokoaikatyön ohessa säännöllisen osa-aikatyön (kiinteät tunnit vähintään 4h/viikko), joka jatkuu kokoaikaisen työn loppumisen jälkeen. Tällöin ei ole työtön työnhakija (soviteltu edellyttää työnhakua voimassa), vaikka kokoaikatyö loppuu. Välttyy karenssilta, koska ei ole työtön.

        Paras tilanne on vaihtaa kokoaikaisesta työstä toiseen kokoaikaiseen työhön. Toinen työpaikka hankittuna ennen edellisestä irtisanoutumista. Ei kuulu viranomaisille, miten vaihdat työpaikkaa.

        Määräaikainenkin käy, kunhan on kokoaikainen. Molemmista pitää olla työsopimukset. Jos jää työttömäksi, katsotaan viimeisimmän työsopimuksen päättymissyy.

        Tuohon, miten pitkä jälkimmäinen työsopimus pitää olla, ei ole tietoa. Ehkä joku muu tietää? Kai siinä katsotaan myös työtehtävät. Kaikki tiedot kiusaamisesta kannattaa ottaa ylös ennen uuteen työhön siirtymistä,niin jos tulee selvitys asiasta, niin on näyttää syy ekasta työsuhteesta lähtemiselle.


    • Anonyymi

      Joka työpaikalla on kiusaajia, mutta itselleni ne ovat näkymättömiä henkilöitä. Sanomiset menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :)

      • Anonyymi

        Mie oon huomannut saman, Mutta tälle ihmiselle olen roskaläjä. Itsetuntoni on niin pohjalla kuin vain voi olla. Oon sanonut hälle, mutta hän saa raivarin. Ja oloni on vieläkin pahempi. Hällä on tosi narsistinen luonne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie oon huomannut saman, Mutta tälle ihmiselle olen roskaläjä. Itsetuntoni on niin pohjalla kuin vain voi olla. Oon sanonut hälle, mutta hän saa raivarin. Ja oloni on vieläkin pahempi. Hällä on tosi narsistinen luonne.

        Tuo se on sinun ongelma että yrität väkisin olla yhteydessä mutta parempi kun lopetat kokonaan tälle ihmiselle puhumiset ja keskityt vain siihen omaan tekemiseen. Narsisti ei muutu ikinä vaikka miten sanot asioista. Hoida tämän ihmisen kanssa vain ne pakolliset asiat, niin voin kertoa että työn mielekkyys kasvaa huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo se on sinun ongelma että yrität väkisin olla yhteydessä mutta parempi kun lopetat kokonaan tälle ihmiselle puhumiset ja keskityt vain siihen omaan tekemiseen. Narsisti ei muutu ikinä vaikka miten sanot asioista. Hoida tämän ihmisen kanssa vain ne pakolliset asiat, niin voin kertoa että työn mielekkyys kasvaa huomattavasti.

        Miun työnkuva on sellainen et joudun oleen tämän ihmisen kanssa tekemisissä paljon. Yritän nyt vielä vähemmän koska uskon mitä kirjoitit, että se on totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo se on sinun ongelma että yrität väkisin olla yhteydessä mutta parempi kun lopetat kokonaan tälle ihmiselle puhumiset ja keskityt vain siihen omaan tekemiseen. Narsisti ei muutu ikinä vaikka miten sanot asioista. Hoida tämän ihmisen kanssa vain ne pakolliset asiat, niin voin kertoa että työn mielekkyys kasvaa huomattavasti.

        Totta puhut! Kaikki poliitikot täyttävät kriteerisi.


      • Anonyymi

        Juu on kiusaajia, jotka ovat kuin pyhäkoululaisia, mutta tyytymättömiä omaan elämäänsä ja purkavat sitä joskus muihin. Kiusaajakirjon toisessa päässä ovat luonnehäiriöiset pirut, jotka mieluusti veisivät uhriltaan hengen, ellei kiinnijäämisen ja rangaistuksen riski olisi liian suuri.


    • Anonyymi

      Voisitkohan saada sairauslomaa? Kertomalla terveydenhoitajalle tilanteestasi ja ettet pysty enää tekemään työtä tuon takia. Ja sairaslomalla katselisit, löytyisikö uutta työpaikkaa.

      • Anonyymi

        Kiitti, olen saanut ja hakenut silloin töitä:)


    • Anonyymi

      Minkälaatuista kiusaaminen on? Varsinkin naisvaltaisilla aloilla kissatappelu on verissä. Hoitoala ylivoimainen tässä suhteessa. Kerro vapaasti. Yhdessä voimme auttaa lukijoiden kanssa. Tsemppiä.

      • Anonyymi

        Sanallista kiusaamista ja lyttäämistä naisvaltaisella alalla. Kaikki apunne on miulle iso asia!
        Kiitti tsempeistä<3


    • Anonyymi

      Saikkua vaan jatkuvasti kunnes irtisanovat tuotannollista syistä, ei karenssia.

      • Anonyymi

        Hyvä idea:D


    • Anonyymi

      Laitat itsesi fyysisesti tikkiin. Voimaa kroppaan. Loppuu kiusaamiset
      ja vänkäämiset.

      • Anonyymi

        Ei huono! Mie oon kyl nyt jo aika hyvässä kunnossa kun taas kiusaaja on pullukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huono! Mie oon kyl nyt jo aika hyvässä kunnossa kun taas kiusaaja on pullukka.

        Eli kiusaa, koska on kateellinen, kun olet paremmassa kunnossa.


    • Anonyymi

      Uskomatonta mutta joskus voi auttaa kun alkaa yksinkertaisesti toivomaan hyvää "viholliselleen",se voi aluksi tuntua mahdottomalta , mutta että isossa kirjassa tätäkin opetetaan tekemään.. kun oma mieli muuttuu se jo auttaa paljon, toinen ei välttämättä muutu ainakaan heti mutta pääsee ite pois jyrän alta

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen näkökulma, tarviipa ihan pohtia tuota:) Siinä voi olla perää


    • Anonyymi

      Minä jouduin kolmikantakeskusteluun, osapuolena työterveyshuolto, pullukka esimies ja henkilöstöpäällikkö. Osallisena esimiehen samalta kylältä oleva työterveyslääkäri. Savustukseksi sanon, sitä mitä tapahtui. Kokemus oli niin hirveä, että hyvä, kun olen vielä hengitän. Laitettiin muistitestiin, aluksi kehuttiin, ja sitten alettiin mustamaalaamaan. Töissä on pullukan esimiehen sukulaisnainen ja pullukan koulukaveri, juorupiiri pyörii siis jatkuvalla syötöllä, valitettavasti yötä päivää. Jos joku halutaan savustaa, niin tuolla kokoonpanolla onnistuu. Kyseessä valtionomisteinen firma Sotkamossa.
      Valitettavasti heillä muisti heittää, ja virheitä tekevät.
      Siellä tehdään pahaa muka lain nimissä, vääristämällä asioita toisten syyksi, vaikka ovat itse syyllisiä, mitäs isossa kirjassa tässä sanotaan...
      Tuollaista kokemusta ei kukaan halua kohdalleen, mutta kun se osuu kohdalle, niin mitäs siitä sanotte. Puhutaan karman laista, joten uskon että kokemani vääryys, menee takasin niiden kohdalle moninkdertaisena jotka sen alulle panivat ja aiheuttivat, hävettää myös heidän puolesta, kun siellä muka toisten asioita hoitavat tälläkin hetkellä.
      En ole, luojan kiitos, enää siellä duunissa. Nyt on eri paikka ja uudet tuulet.

      • Anonyymi

        Valtio ja valtion omistamat firmat ovat usein melkoisia rämeitä. Noissa työpaikoissa ammattitaito ei ole edellytys. Se voi olla jopa pitkä miinus, mikäli työntekijä ei halua nuoleskella p*rseitä, jotka ovat sitä vailla.

        Valtion firmallakin saattaa olla imago kunnossa ja johto juttelee mukavia, mutta työtekijöiden todellisuus on ankea. Ay-toimita on näennäistä. Avainhenkilöitä on aivan liikaa ja heillä taas liikaa aikaa. Tämä käytetään rattoisasti juoruiluun ja kiusaamiseen.

        Kun kiusaajaköörissä on mukana esi- ja luottamusmiehet sekä kombo heidän sukulaisiaan, ryyppy- ja panokavereita sekä sydänystäviään, ehkä vielä lisänä työterveys, niin uhri voi joutua merkillisten toimien kohteeksi. Aina läheisetkään eivät usko, kun hän kertoo kokemastaan. Luultavasti miltei kaikki kohteiksi valikoituneet eroavat tai erotetaan. Savustamisen keinovalikoimaan kuuluu perinteisten kiusaamiskeinojen lisäksi myös työnantajan työjohto-oikeudella perusteltavat p*rseilyt.

        Vaikeasti sairaan työyhteisön ongelma on, että johto ei näe mitään ongelmaa olevan. Näin ollen tilanteen halutaan säilyvän. Kaikki on hienosti, kunhan päästään eroon siitä yhdestä ikävästä ihmisestä. Ja hänen mentyään aloitetaan seuraavan savustaminen. Ja seuraavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtio ja valtion omistamat firmat ovat usein melkoisia rämeitä. Noissa työpaikoissa ammattitaito ei ole edellytys. Se voi olla jopa pitkä miinus, mikäli työntekijä ei halua nuoleskella p*rseitä, jotka ovat sitä vailla.

        Valtion firmallakin saattaa olla imago kunnossa ja johto juttelee mukavia, mutta työtekijöiden todellisuus on ankea. Ay-toimita on näennäistä. Avainhenkilöitä on aivan liikaa ja heillä taas liikaa aikaa. Tämä käytetään rattoisasti juoruiluun ja kiusaamiseen.

        Kun kiusaajaköörissä on mukana esi- ja luottamusmiehet sekä kombo heidän sukulaisiaan, ryyppy- ja panokavereita sekä sydänystäviään, ehkä vielä lisänä työterveys, niin uhri voi joutua merkillisten toimien kohteeksi. Aina läheisetkään eivät usko, kun hän kertoo kokemastaan. Luultavasti miltei kaikki kohteiksi valikoituneet eroavat tai erotetaan. Savustamisen keinovalikoimaan kuuluu perinteisten kiusaamiskeinojen lisäksi myös työnantajan työjohto-oikeudella perusteltavat p*rseilyt.

        Vaikeasti sairaan työyhteisön ongelma on, että johto ei näe mitään ongelmaa olevan. Näin ollen tilanteen halutaan säilyvän. Kaikki on hienosti, kunhan päästään eroon siitä yhdestä ikävästä ihmisestä. Ja hänen mentyään aloitetaan seuraavan savustaminen. Ja seuraavan.

        Näin se menee kyllä.


    • Anonyymi

      Meillä kolmen naisen kiusaajajengi. Kaikki ylipainoisia, elämässään ja ihmissuhteissaan epäonnistuneita. Haluavat hallita työpaikalla ja kiusaavat muita.
      Esimies on katsellut tätä menoa yli 10 vuotta, mutta silti nämä hirviöt jatkavat toimissaan. Välillä on ollut puhutteluita, mutta sama meno jatkuu. Nössö esimies on syynä tähän kaikkeen. Edellisen, kovapintaisen ja asiallisen esimiehen aikana hirviöt pitivät rumat turpansa kiinni.

      • Anonyymi

        Työsuojelun pitää asiaan puuttua, ellei niin voi haastaa firman asiasta oikeuteen.


    • Anonyymi

      Minulla on käynyt kanssa tuollaisia tapauksia useampaan kertaan että esihenkilöt pyysivät toimistoon ja rupesivat suljettujen ovien takana haukkumaan/kuulustelemaan. Itse otan yleensä nämä sitten ylimääräisenä taukona ja otan eväsleivän mukaan niin voi syödä mussuttaa sillä välin kun kyselevät ja kuulostelevat. Ei semmoisia hupiukkoja voi mitenkään tosissaan ottaa :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe