Vastuullisen laihduttajan terveellinen ruokalista

Anonyymi-ap

»EAT-Lancet -komissio loi planetaarisen ruokavalion [1] osana The Lancet -aikakauslehdessä tammikuussa 2019 julkaistua raporttia.[2] [3] Komission raportin tavoitteena on luoda ruokavalio, joka mahdollistaa terveellisen ravinnon tuottamisen 10 miljardille ihmiselle vuonna 2050 ympäristön kantokyvyn puitteissa. Raportin mukaan terveellisen ravinnon tuottaminen 10 miljardille ihmiselle vuonna 2050 on mahdollista. Muutoksen on kuitenkin oltava nopea, ja tavoitteen saavuttaminen edellyttää radikaalin ruokavalion muutoksen lisäksi ruokahävikin puolittamista ja tuotantotapojen kunnianhimoista kehittämistä.[4] Raportissa annetaan suositukset ruokavalion koostumuksesta ja eri ruoka-aineiden vähimmäis- ja enimmäissaannista. Raportissa esitetty planetaarinen ruokavalio on hyvin kasvispainotteinen. Planetaarinen ruokavalio on esimerkiksi WWF:n ilmastoystävällisen ruokasuosituksen[5] taustalla.»

Täysjyväviljat (0–60 % energiasta) 232 grammaa = 811 kcal
Perunat ja vastaavat 50 grammaa (0–100) = 39 kcal
Kasvikset (kolme eri väriä) 300 grammaa (200–600) = 78 kcal
Kaikki hedelmät 200 grammaa (100–300) = 126 kcal
Maitotuotteet: maito, juusto ym. 250 grammaa (0–500) = 153 kcal
Naudanliha ja lammas 7 grammaa (0–14) = 15 kcal
Sianliha 7 grammaa (0–14) = 15 kcal
Broileri ja muu siipikarja 29 grammaa (0–58) = 62 kcal
Kananmunat 13 grammaa (0–25) = 19 kcal
Kalat 28 grammaa (0–100) = 40 kcal
Palkokasvit 75 grammaa (0–150) = 284 kcal
Pähkinät 50 grammaa (25–75) = 291 kcal
Pehmeät rasvat 40 grammaa (20–80) = 354 kcal
Kovat rasvat 11,8 grammaa (0–11,8) = 96 kcal
Sokeri 31 grammaa (0–31) = 120 kcal

Tällainen ruokavalio näissä edellä mainituissa määrissä antaa eettisen pohjan terveelliselle laihduttavalle ruokavaliolle. Laihduttaja kuitenkin joutunee vähentämään viljan määrä 811 kcal:sta paljon alemmaksi, ainakin jos on nainen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Planetaarinen_ruokavalio

PS: Viesti ”Sun tartteis” -tyypille: Unohda tämä viesti ja rentoudu.

8

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Duodecim on julkaissut uuden kirjan ”Planetaarinen ruokavalio & elämäntapa”.

      Duodecimin kaikki kirjat ovat nyt 40 prosentin alennuksessa heidän verkkokaupassaan 9. toukokuuta asti.

      https://verkkokauppa.duodecim.fi/60418.html

    • Anonyymi

      "Naudanliha ja lammas 7 grammaa (0–14) = 15 kcal
      Sianliha 7 grammaa (0–14) = 15 kcal
      Broileri ja muu siipikarja 29 grammaa (0–58) = 62 kcal
      Kananmunat 13 grammaa (0–25) = 19 kcal
      Kalat 28 grammaa (0–100) = 40 kcal"

      Aika ohuita siivuja saa olla noi lihatuotteet ja kananmunaakaan ei vissiin kerralla kokonaista menisi. No, säästäähän tuolla maapallon, varsinkin kun kuolee nälkään, vaikka elääkin hyvinvointiyhteiskunnassa ja yleisessä yltäkylläisyydessä.

      • Tuo on per päivä ja liha-annoksen voi säästää vaikka sunnuntaille. Aika lailla tavoittelemisen arvoinen ruokavalio.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuo on per päivä ja liha-annoksen voi säästää vaikka sunnuntaille. Aika lailla tavoittelemisen arvoinen ruokavalio.

        Olisi varmaan näkemisen arvoista, kun menisi pyytämään kaupan lihatiskiltä 50g nauta/lammas/sika/siipikarjaa. Noin äkkiä laskettuna se on viikon annos jos kerta se 7g on päivän annos. Valmiiksi pakattua lihaakaan ei taida saada alta 250g pakettia ja siinä olisi jo 5 viikon lihat. Ainahan sen voi laittaa annoksiin ja pakastaa, tosin laatu kärsii viimeistään sulattaessa.

        Mä en hlökoht ymmärrä noissa ravitsemus suositus jutuissa viljan ihannointia ja lihan paheksuntaa. Jos ihminen ei olisi oppinut lihan päälle, kiikuttais me yhä puissa kuten muutkin apinat. Mulla on vielä niin ovelan alkukantainen suolisto että satunnaista useampi viljapitoinen ruoka on takuuvarma pytyn rappaus. Jos syön kasviksia ja lihatuotteita sopivassa suhteessa, vältellen suurintaosaa viljoja ja happamatonta maitoa, olen hyvässä kunnossa ja en liho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varmaan näkemisen arvoista, kun menisi pyytämään kaupan lihatiskiltä 50g nauta/lammas/sika/siipikarjaa. Noin äkkiä laskettuna se on viikon annos jos kerta se 7g on päivän annos. Valmiiksi pakattua lihaakaan ei taida saada alta 250g pakettia ja siinä olisi jo 5 viikon lihat. Ainahan sen voi laittaa annoksiin ja pakastaa, tosin laatu kärsii viimeistään sulattaessa.

        Mä en hlökoht ymmärrä noissa ravitsemus suositus jutuissa viljan ihannointia ja lihan paheksuntaa. Jos ihminen ei olisi oppinut lihan päälle, kiikuttais me yhä puissa kuten muutkin apinat. Mulla on vielä niin ovelan alkukantainen suolisto että satunnaista useampi viljapitoinen ruoka on takuuvarma pytyn rappaus. Jos syön kasviksia ja lihatuotteita sopivassa suhteessa, vältellen suurintaosaa viljoja ja happamatonta maitoa, olen hyvässä kunnossa ja en liho.

        Tuo on per päivä. Tykkään kun asiat sanotaan täsmällisesti. Lukija sitten itse suodattaa ja käsittelee lukemansa (jos osaa).

        Jos punaista lihaa suositellaan 0–28 grammaa päivässä ja annoskoko on noin 150 g, niin kuukauteen mahtuu vajaat kuusi annosta punaista lihaa. Näin älykäs ihminen suodattaisi tietoa.

        Mutta joku tosiaan voi ymmärtää niin, että joka päivä pitäisi syödä 7 grammaa naudanlihaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on per päivä. Tykkään kun asiat sanotaan täsmällisesti. Lukija sitten itse suodattaa ja käsittelee lukemansa (jos osaa).

        Jos punaista lihaa suositellaan 0–28 grammaa päivässä ja annoskoko on noin 150 g, niin kuukauteen mahtuu vajaat kuusi annosta punaista lihaa. Näin älykäs ihminen suodattaisi tietoa.

        Mutta joku tosiaan voi ymmärtää niin, että joka päivä pitäisi syödä 7 grammaa naudanlihaa.

        Mä yritin ymmärtää tuon listan että punainen liha 7g mutta per ateria, päivä vai viikko. Nuo suluissa olevat määrät, kuten tässä punaisen lihan kohdalla 0-28 olisi voitu kirjoittaa auki ja olisi voitu sanoa myös se että mitä tuo 7g punaisen lihan kohdalla tarkoittaa. Tai ylipäätänsä koko listaus, onko se per ateria, päivä vai viikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä yritin ymmärtää tuon listan että punainen liha 7g mutta per ateria, päivä vai viikko. Nuo suluissa olevat määrät, kuten tässä punaisen lihan kohdalla 0-28 olisi voitu kirjoittaa auki ja olisi voitu sanoa myös se että mitä tuo 7g punaisen lihan kohdalla tarkoittaa. Tai ylipäätänsä koko listaus, onko se per ateria, päivä vai viikko.

        Ahaa. Aloituksessa (joka oli minun kirjoittamani) ei tosiaan sanottu ajanjaksoa. Se on siis keskimäärin per vrk. Wikipediassa oli yksikkö mainittu oikein, samoin kuin tietenkin alkuperäisessä artikkelissa, mutta minä laitoin yksiköt puutteellisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varmaan näkemisen arvoista, kun menisi pyytämään kaupan lihatiskiltä 50g nauta/lammas/sika/siipikarjaa. Noin äkkiä laskettuna se on viikon annos jos kerta se 7g on päivän annos. Valmiiksi pakattua lihaakaan ei taida saada alta 250g pakettia ja siinä olisi jo 5 viikon lihat. Ainahan sen voi laittaa annoksiin ja pakastaa, tosin laatu kärsii viimeistään sulattaessa.

        Mä en hlökoht ymmärrä noissa ravitsemus suositus jutuissa viljan ihannointia ja lihan paheksuntaa. Jos ihminen ei olisi oppinut lihan päälle, kiikuttais me yhä puissa kuten muutkin apinat. Mulla on vielä niin ovelan alkukantainen suolisto että satunnaista useampi viljapitoinen ruoka on takuuvarma pytyn rappaus. Jos syön kasviksia ja lihatuotteita sopivassa suhteessa, vältellen suurintaosaa viljoja ja happamatonta maitoa, olen hyvässä kunnossa ja en liho.

        Lihan kulutus on lisääntynyt suunnattomasti, suomessakin yli nelinkertaiseksi sadassa vuodessa. Liha on myös ekologisesti hyvin kallista eli pihvilehmän hyötysuhde on vain 6% eli sillä viljalla syöttää paljon isomman joukon ihmisiä. Täysjyvää runsaasti syövät ovat myös terveempiä kuin sitä vähän syövät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe