Minulla on ollut muutama viikko käytössä uusi sähköauto. Kun kotona ei ole mahdollisuutta kuin aivan hitaaseen lataukseen, niin olen käyttänyt pikalatauspisteitä, joissa energia maksaa 32 snt/kWh. Kulutus on ollut luokkaa 23-25 kWh/100 km eli rahassa 7,5-8 €/100 km. En taida ihan äkkiä hankkia sähkistä omaksi autoksi.
Ei sähköautoilu niin hirveän halpaa ole
49
180
Vastaukset
- Anonyymi
Kuinka hitaaseen lataukseen sinulla on kotona mahdollisuus?
- Anonyymi
Hitaalla latauksella voi hyvin ladata kotona. Esim. nyt sähkön hinta on alle 3 c/kWh. Mikä lie autosi kun on noin suuri kulutus. Normaalisti sähköautolla ajaminen maksaa 2 €/100 km.
- Anonyymi
Tuolla hinnalla ei saa kuin pörssisähköä satunnaisesti, tavanomaiset uudet sähkösopimukset perusmaksuineen, siirron ja veron kanssa maksanee 20-25 senttiä kWh. Silloin 100 km ajo sähköautolla maksaa suunnilleen 5 euroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla hinnalla ei saa kuin pörssisähköä satunnaisesti, tavanomaiset uudet sähkösopimukset perusmaksuineen, siirron ja veron kanssa maksanee 20-25 senttiä kWh. Silloin 100 km ajo sähköautolla maksaa suunnilleen 5 euroa.
Tuolla hinnalla saa pörssisähköä vähän väliä. Esim. meillä tammikuun keskihinta oli 4.9 c/kwh. Öisin selvästi halvempaa. Eihän muita sopimuksia kannata tehdä kuin pörssisähkö.
- Anonyymi
Itellä maksaa sähköt 3 € sadalle kilsalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itellä maksaa sähköt 3 € sadalle kilsalle
Tai niin no, kesällä 2,5 €.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla hinnalla saa pörssisähköä vähän väliä. Esim. meillä tammikuun keskihinta oli 4.9 c/kwh. Öisin selvästi halvempaa. Eihän muita sopimuksia kannata tehdä kuin pörssisähkö.
Oho, mistä saa noin halpaa pörssisähköä, vai onko kodin pääkytkin off päivisin, hihii!
- Anonyymi
Etkö ymmärrä lukemaasi ?
- Anonyymi
Siis kuinka paljon sinä ajat ja kuinka hidas on lataus? Nimittäin jopa hitaallakin latauksella saa yön aikana parin sadan kilometrin verran sähköä autoon yön aikana. Ellet sitten ole kotona vain muutaman tunnin ajan tai aja 400-500 km joka päivä eli noin 150 000 km vuodessa. En todellakaan usko, että teet yli 15 tuntia työtä päivässä.
Oma veikkaukseni on, että et ole kulkenut metriäkään sähköautolla. - Anonyymi
"Kulutus on ollut luokkaa 23-25 kWh/100 km eli rahassa 7,5-8 €/100 km. "
Eli vähemmän kuin normaalissa bensa- ja dieselautossa. Noihin lukemiin päästäkseen auton pitäisi kuluttaa alle 4 litraa per 100 km.
Lisäksi sinä sanoit, että sinulla on mahdolliseen hitaaseen lataukseen, joten suuren osan matkoista pitäisi mennä omalla sähköllä. Eli edelleen noidenkin lukemien perusteella sähköauto on halvempi.- Anonyymi
Ei 2h tolpasta paljon matkaa saa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 2h tolpasta paljon matkaa saa!
Ei hän maininnut tekstissä, että kyseessä olisi 2h tolppa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei hän maininnut tekstissä, että kyseessä olisi 2h tolppa.
Lisäksi kulutus sähköautossa on sen verran korkea, että kyseessä oli joko isohko sähköauto tai hän kaahailee autolla. Kummassakin tapauksessa kulutus olisi paljon päälle 6l / 100 km bensa- tai dieselautolla, eli jopa pelkällä pikalatauksella hinta jää alle normaalin polttiksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi kulutus sähköautossa on sen verran korkea, että kyseessä oli joko isohko sähköauto tai hän kaahailee autolla. Kummassakin tapauksessa kulutus olisi paljon päälle 6l / 100 km bensa- tai dieselautolla, eli jopa pelkällä pikalatauksella hinta jää alle normaalin polttiksen.
Onko muu liikenteen mukaan ajaminen kaahailua? Et ilmeisesti ajele työmatkaa moottoriteillä, kehäteillä jne. Moottoriteillä mennään talvellakin 120 mittarinopeutta, tervetuloa ajelemaan sekaan 90 nopeuksia.
- Anonyymi
Sähköauto maksaa tuplasti bensiinikäöyttöiseen nähden. Saa ajaa ihan jonkun verran ennen kuin hanintahintojen ero on kuoletettu. Mitä kalliimpi auto on uutena, sen suurempi arvonalennus per vuosi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi kulutus sähköautossa on sen verran korkea, että kyseessä oli joko isohko sähköauto tai hän kaahailee autolla. Kummassakin tapauksessa kulutus olisi paljon päälle 6l / 100 km bensa- tai dieselautolla, eli jopa pelkällä pikalatauksella hinta jää alle normaalin polttiksen.
Se saattaa myös olla BZ. Siinä yhdistyvät suuri kulutus ja hidas lataus. Teslassa on pieni kulutus ja nopea lataus.
- Anonyymi
Minulla oliviime kesänä Nissan leaf 3 vrk vuokralla, 65 km työmatka ja molemmissa päissä mahdollisuus lataukseen normi shuko pistorasiasta. Hyvin kerkes latautumaan . Kulutus ajotietokoneen mukaan 13.8 . Mahtaneeko akkujen kestoikään vaikuttaa, jos niitä jatkuvasti pikaladataan.
- Anonyymi
Noinhan se on, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta latailla kotona.
- Anonyymi
Silti hän maksaa vähemmän kuin normaalilla bensa- ja dieselautolla vastaavalla matkalla. Varsinkin kun huomioi, että kulutuksen perusteella sähköauto ei ole pieni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti hän maksaa vähemmän kuin normaalilla bensa- ja dieselautolla vastaavalla matkalla. Varsinkin kun huomioi, että kulutuksen perusteella sähköauto ei ole pieni.
Auton hinnallahan ei nykyisin ole mitään merkitystä?
- Anonyymi
Kaikilla on kyllä sähköt kotona. Useimmissa taloyhtiöissä on ne polttoromuja varten laitetut tolpat. Uus tolpanpää kWh mittarilla on asennuksineen 500-600€. Tuotakin halvemmalla pääsee jos tarvii vaan pistorasian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla on kyllä sähköt kotona. Useimmissa taloyhtiöissä on ne polttoromuja varten laitetut tolpat. Uus tolpanpää kWh mittarilla on asennuksineen 500-600€. Tuotakin halvemmalla pääsee jos tarvii vaan pistorasian.
Tarjottu hinta 30000/10kpl, tiedän kun itte tarjosin, ja jotain älyä laitteessa. Viidellä sataa saa käsipäivää & schukopistorasian blokilämmittimelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla on kyllä sähköt kotona. Useimmissa taloyhtiöissä on ne polttoromuja varten laitetut tolpat. Uus tolpanpää kWh mittarilla on asennuksineen 500-600€. Tuotakin halvemmalla pääsee jos tarvii vaan pistorasian.
Useimmissa taloyhtiöissä ei saa ladata sähköautoa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa taloyhtiöissä ei saa ladata sähköautoa .
Ei vielä, mutta tulevaisuudessa voi. Voi toki mennä ensi vuosikymmenen puolelle, mutta silti tuo tapahtuu. Ja uusimmissa taloyhtiöissä on jo latausmahdollisuus ja moniin vanhoihinkin sellainen on tehty. Tämän voi huomata siitäkin, että kaikki latausinfratuet taloyhtiöille (tuki on vanhoille taloyhtiöille) on mennyt ja jonot ovat pitkät.
Lisäksi autoa voi ladata, jos taloyhtiö vain niin päättää. Tämän muuttamiseen riittää yksi päätös. Ei tällaisten asioiden monimutkaista ole.
- Anonyymi
” Kun kotona ei ole mahdollisuutta kuin aivan hitaaseen lataukseen, niin olen käyttänyt pikalatauspisteitä”
Aivan idiootti teko. Jo 8A virralla saa normaalin yön aikana noin 100 km toimintamatkaa. Tuoko ei kannata. Ei tajuu.
Toisekseen pikalatauksen hinnat vaihtelee sähkön markkinahinnan mukaisesti. Toki se on aina kalliimpaa kuin kotona lataaminen koska sekin on bisnes ja laitteiden hinnat on saatava kuoletettua.- Anonyymi
Tuo on sama kuin ostaisi joka päivä 5 litraa bensaa.
- Anonyymi
Typerä ketju ja avaus surkea provo.
- Anonyymi
Typerämpi kommentti!
- Anonyymi
Kaikki on kallista jos hölmöilee ja tekee vääriä valintoja.
Tietenkin kotona pitää olla järkevä latausmahdollisuus jos aikoo sähköauton hankkia.- Anonyymi
Niinpä, 3x16 A on minimi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, 3x16 A on minimi.
Ihan normi perus pistorasia 1x16A riittää. Laturit on 8-10A.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normi perus pistorasia 1x16A riittää. Laturit on 8-10A.
Jos lataa ulkona, niin ei tuo toimi pakkasella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normi perus pistorasia 1x16A riittää. Laturit on 8-10A.
40 h akku täyteen, ei kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lataa ulkona, niin ei tuo toimi pakkasella.
Tavallisen 16A pistorasian matalatehoinen (2-3 kW tai vähemmän) lataus ei välttämättä riitä kovimmilla pakkasilla sekä lämmittämään akkua, että lataamaan sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lataa ulkona, niin ei tuo toimi pakkasella.
Toimiihan se pölö, tänäkin talvena toiminut ihan hyvin 20 asteen pakkkaseen asti. Kylmempää ei ole oikein ollu. Vähän saatto kyllä latauus hidastua, en kyllä kellotanut niitä latauksia. Jos hidastu niin ei paljoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
40 h akku täyteen, ei kiitos.
Oot kyllä jotenkin aika pahasti hukassa, jos kuvittelet että homma toimii siten, että akku ajetaan ensin ihan tyhjäksi, ja sitten ladataan aivan täyteen.
Pariksi yöksi jättää viikossa 10A lataukseen, niin siinä on viikon ajot latailtu. Mulla ainakin saattaa autoo seistä viikonloppuna helposti 15-16 tuntia paikallaan useempaan otteeseen, jolloin voi hoitaa ne latailut. Saa sen keskellä viikkoakin laittaa yöksi lataantuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oot kyllä jotenkin aika pahasti hukassa, jos kuvittelet että homma toimii siten, että akku ajetaan ensin ihan tyhjäksi, ja sitten ladataan aivan täyteen.
Pariksi yöksi jättää viikossa 10A lataukseen, niin siinä on viikon ajot latailtu. Mulla ainakin saattaa autoo seistä viikonloppuna helposti 15-16 tuntia paikallaan useempaan otteeseen, jolloin voi hoitaa ne latailut. Saa sen keskellä viikkoakin laittaa yöksi lataantuun.Jos ei aja, niin eihän sitä sähköä kulu mutta ei silloin tarvitse mitään kallista autoakaan. Parina yönä 2 kW eli 50 kWh. No sillä ajaisi 200 km. Tarve on jopa 400 km päivässä kun käyn työasioissa esim. Tampereella tai Raisiossa jne. Pakko on latailla ihan oikeasti eikä kellotella tai katsoa kalenterista.
- Anonyymi
Osaat varmaan kertoa tai arvioida paljonko samanlaisessa ajossa polttomoottoriauto vie?
- Anonyymi
Diesel alle 6 litraa.
- Anonyymi
Mun diiseli vie tuollaisessa ajossa n. 4/100 . Tuleehan siitä melkeen 8 € /100 km .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun diiseli vie tuollaisessa ajossa n. 4/100 . Tuleehan siitä melkeen 8 € /100 km .
Siinä ajossa missä sähköauto vie aloituksessa mainittuja lukemia ei dieselillä pääse 4 litralla.
Eli pikalatauspisteitäkin käyttämällä sähköauton polttoainekustannukset ovat selvästi halvemmat. On tuossa se pointti kyllä että mikäli kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin aika iso osa sähköauton edullisuudesta jää saamatta jos joutuu olemaan kaupallisten latauspisteiden varassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä ajossa missä sähköauto vie aloituksessa mainittuja lukemia ei dieselillä pääse 4 litralla.
Eli pikalatauspisteitäkin käyttämällä sähköauton polttoainekustannukset ovat selvästi halvemmat. On tuossa se pointti kyllä että mikäli kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin aika iso osa sähköauton edullisuudesta jää saamatta jos joutuu olemaan kaupallisten latauspisteiden varassa.Kyllä sähköauton kulutus on helposti talvella noin suuri . Diiselin kulutukseen talvi ei paljon vaikuta . Maantiellä pääsen helposti alle 4 litran kulutukseen . 1,6 Hdi .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sähköauton kulutus on helposti talvella noin suuri . Diiselin kulutukseen talvi ei paljon vaikuta . Maantiellä pääsen helposti alle 4 litran kulutukseen . 1,6 Hdi .
Saman koneen aikanaan omistaneena (Volvo V50 korissa) alle 4 litran pääsy vaati kyllä jo optimaaliset keliolosuhteet ja nopeutta max 90 km/h. Seka-ajossa kulutus pyöri 5 litran molemmin puolin ja lyhyempi pätkäajo 6-7 l/100 km.
- Anonyymi
Halpaa.... No mitä enempi ostetaan sähköautoja niin sitä enempi pitää nostaa veroja valtiolle... Tiestö on rapakunnossa monttu siellä monttu täälä.. Jostain pitäisi rahat saada teiden kunnostukseen...
- Anonyymi
Miten nämä sähkön halpuuden puolesta puhujat on niin ummikkoja, että eivät osaa hinnaksi sanoa kuin pörssisähkön? Jos se pörssisähkö on 4snt/kwh, sähkön kokonaishinnasta se edustaa noin 30 %, päälle siirto, verot ja perusmaksu
- Anonyymi
Eivät ole ikinä sähkölaskua nähneetkään, siitä se.
- Anonyymi
Vaihdan kyllä tämän 7c/kWh + verot + siirrot vorttumin riistohinnan pörssisähköön, kun se on kerran siirto-vero-perusmaksuvapaata, miksen tätä heti ole ölnnyt , ja lopetan tolla 60...70kWh/100km nokivasaralla ajelut..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaihdan kyllä tämän 7c/kWh verot siirrot vorttumin riistohinnan pörssisähköön, kun se on kerran siirto-vero-perusmaksuvapaata, miksen tätä heti ole ölnnyt , ja lopetan tolla 60...70kWh/100km nokivasaralla ajelut..
Missä on Fortumin siirtoverkko?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907