Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ystävän ominaisuus

Anonyymi-ap

Ystävä tukee ja on vastavuoroinen. Ystävyys ei ole missään tapauksessa toisen hyväksikäyttöä ja jatkuvaa palvelusten pyytämistä ilman, että itse auttaa tai tukee. Ei ole oikein esim. pyytää muuttoapuun ja sitten ei itse vastavuoroisesti auta.

Ystävä ei suoraan puhu pahaa ja saa oloa tuntemaan surkeaksi. Ystävä ei ole piittaamaton suuttuessaankaan. Ystävä ei pidä sinua itsestäänselvyytenä. Sellaisena, jolta voi apua pyytää ja hän suorittaa kaiken vaikean puolestasi. Sellaiselle ei kerrota salaisia asioita, vaan pyydetään vain apua, kun tarvitaan. Salaiset asiat kerrotaan luotettavalle ystävälle.

Siinä missä vihamies panettelee ja puhuu pahaa selän takana, ystävä yrittää auttaa ja on luotettava. Täysin väärämielinen haukkuu edestä ja takaa. Jos vielä siihen kuuluu väkivalta, niin tilanne on vaikea.

Ystävä tulee juhliisi. Sen sijaan, jos ei ole ystävä, ei hän välitä tulla. Moniin häihin kylläkin kutsutaan yli tarpeen juhlijoita, mitä olen lukenut joltakin palstalta. Mutta silloin saattaa kyseessä olla lahjojen pyynti. Ja jos eivät tuo mieleisiä, niin haukuntaa perään.

Ystävä arvostaa palveluksiasi ja tekee vastavuoroisesti jotakin. Pelkästään jos vaivannäöstä maksaa jotakin, jos siis ystävä on palveluksessaan varojaan laittanut, niin se lohduttaa mieltä. Silloin ymmärtää, ettei ollut mikään itsestäänselvyys ja hyväksikäytettävä.

Juoruilija vai ystävä? Joskus voi joutua miettimään, onko joku todellinen ystävä vai etsiikö meheviä juttuja eteen päin kerrottavaksi. Ystävä ymmärtää eikä juoruile. Ystävä lähettää ystävänpäivänä toivotukset. Jos jollekulle haluaa olla ystävä, niin lähettää toivotukset, mutta ellei sieltä tule vastausta, niin asia on selvä, toinen ei halua olla ystävä.

3

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ystävyys on parhaimpia asioita mitä voi olla. Joskus sitä vain erehtyy pahasti ja joutuu pettymään

    • Anonyymi

      Ystävä opetti tänään, kuinka iskuporakonetta käytetään. Tosi ystävä on, kun polvivaivaisena ja räkäsenä, lähti mukaani. Lupasi kysellä multa kökkätöitä, kun taas haluaa saikulle, palkkatöistänsä. Tais polvi pahentua, tikkaille kiipeilystä.

    • Anonyymi

      >> Ystävyys ei ole missään tapauksessa... palvelusten pyytämistä ilman, että itse auttaa tai tukee >>

      Kaikissa suhteissa jokainen on se, joka tarvitsee jotain, ja on myös jonkun toisen tarpeen täyttäjä. Ihmissuhteissa siis täydennetään aina jotenkin toinen toistaan.

      Itsekin varmasti tuosta ystävyyssuhteesta jotain myös saat, etkä ainoastaan. anna. Tarpeet voivat kuitenkin olla ihan erilaiset. Ystäväsi tarvitsee ehkä käytännön apua, jota sinä et tarvitse koskaan. Tarpeet siis vain ovat erilaiset, ei se ole mitään hyväksikäyttöä, jos joku tarvitsee suhteiltaan eri asioita kuin sinä.

      Itsekin tarvtsen ihmissuhteita, joissa saan myös apua arjen asioihin. En todellakaan nauttisi ystävyydestä jonkun sellaisen kanssa, jonka kanssa ainoastaan seurustelisin, mutta joka ei osaisi tai haluaisi auttaa minua, kun apua tarvitsen. Tai muuta vastaavaa.

      >> Ystävä tulee juhliisi. Sen sijaan, jos ei ole ystävä, ei hän välitä tulla.... Ystävä Ystävä ymmärtää... lähettää ystävänpäivänä toivotukset. <<

      Jaa ihanko totta?! Itse en välitä juhlimisesta lainkaan ja minusta koko ystäväpäiväkin on ihan jonninjoutava keksintö. Keksintöhän se nimittäin on. Joku vain päätti 80-luvun Suomessa, että aletaan täälläkin sellaista asiaa juhlimaan.

      Tuntuu, että käsityksesi ystävyydestä on kovin kiiltokuvamainen, jossa ei koskaan tapahdu mitään pahaa, eikä kukaan koskaan loukkaannu tai muuta vastaavaa.

      Kyllä suhteissa on myös särmiä. Ja se aito ystävyys koostuu ihan muusta kuin merkkipäivistä, juhlista, toivotuksista yms. Ystävyys punnitaan arjessa, varsinkin, jos ei mene oikein hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe