Ystävä tukee ja on vastavuoroinen. Ystävyys ei ole missään tapauksessa toisen hyväksikäyttöä ja jatkuvaa palvelusten pyytämistä ilman, että itse auttaa tai tukee. Ei ole oikein esim. pyytää muuttoapuun ja sitten ei itse vastavuoroisesti auta.
Ystävä ei suoraan puhu pahaa ja saa oloa tuntemaan surkeaksi. Ystävä ei ole piittaamaton suuttuessaankaan. Ystävä ei pidä sinua itsestäänselvyytenä. Sellaisena, jolta voi apua pyytää ja hän suorittaa kaiken vaikean puolestasi. Sellaiselle ei kerrota salaisia asioita, vaan pyydetään vain apua, kun tarvitaan. Salaiset asiat kerrotaan luotettavalle ystävälle.
Siinä missä vihamies panettelee ja puhuu pahaa selän takana, ystävä yrittää auttaa ja on luotettava. Täysin väärämielinen haukkuu edestä ja takaa. Jos vielä siihen kuuluu väkivalta, niin tilanne on vaikea.
Ystävä tulee juhliisi. Sen sijaan, jos ei ole ystävä, ei hän välitä tulla. Moniin häihin kylläkin kutsutaan yli tarpeen juhlijoita, mitä olen lukenut joltakin palstalta. Mutta silloin saattaa kyseessä olla lahjojen pyynti. Ja jos eivät tuo mieleisiä, niin haukuntaa perään.
Ystävä arvostaa palveluksiasi ja tekee vastavuoroisesti jotakin. Pelkästään jos vaivannäöstä maksaa jotakin, jos siis ystävä on palveluksessaan varojaan laittanut, niin se lohduttaa mieltä. Silloin ymmärtää, ettei ollut mikään itsestäänselvyys ja hyväksikäytettävä.
Juoruilija vai ystävä? Joskus voi joutua miettimään, onko joku todellinen ystävä vai etsiikö meheviä juttuja eteen päin kerrottavaksi. Ystävä ymmärtää eikä juoruile. Ystävä lähettää ystävänpäivänä toivotukset. Jos jollekulle haluaa olla ystävä, niin lähettää toivotukset, mutta ellei sieltä tule vastausta, niin asia on selvä, toinen ei halua olla ystävä.
Ystävän ominaisuus
3
264
Vastaukset
- Anonyymi
Ystävyys on parhaimpia asioita mitä voi olla. Joskus sitä vain erehtyy pahasti ja joutuu pettymään
- Anonyymi
Ystävä opetti tänään, kuinka iskuporakonetta käytetään. Tosi ystävä on, kun polvivaivaisena ja räkäsenä, lähti mukaani. Lupasi kysellä multa kökkätöitä, kun taas haluaa saikulle, palkkatöistänsä. Tais polvi pahentua, tikkaille kiipeilystä.
- Anonyymi
>> Ystävyys ei ole missään tapauksessa... palvelusten pyytämistä ilman, että itse auttaa tai tukee >>
Kaikissa suhteissa jokainen on se, joka tarvitsee jotain, ja on myös jonkun toisen tarpeen täyttäjä. Ihmissuhteissa siis täydennetään aina jotenkin toinen toistaan.
Itsekin varmasti tuosta ystävyyssuhteesta jotain myös saat, etkä ainoastaan. anna. Tarpeet voivat kuitenkin olla ihan erilaiset. Ystäväsi tarvitsee ehkä käytännön apua, jota sinä et tarvitse koskaan. Tarpeet siis vain ovat erilaiset, ei se ole mitään hyväksikäyttöä, jos joku tarvitsee suhteiltaan eri asioita kuin sinä.
Itsekin tarvtsen ihmissuhteita, joissa saan myös apua arjen asioihin. En todellakaan nauttisi ystävyydestä jonkun sellaisen kanssa, jonka kanssa ainoastaan seurustelisin, mutta joka ei osaisi tai haluaisi auttaa minua, kun apua tarvitsen. Tai muuta vastaavaa.
>> Ystävä tulee juhliisi. Sen sijaan, jos ei ole ystävä, ei hän välitä tulla.... Ystävä Ystävä ymmärtää... lähettää ystävänpäivänä toivotukset. <<
Jaa ihanko totta?! Itse en välitä juhlimisesta lainkaan ja minusta koko ystäväpäiväkin on ihan jonninjoutava keksintö. Keksintöhän se nimittäin on. Joku vain päätti 80-luvun Suomessa, että aletaan täälläkin sellaista asiaa juhlimaan.
Tuntuu, että käsityksesi ystävyydestä on kovin kiiltokuvamainen, jossa ei koskaan tapahdu mitään pahaa, eikä kukaan koskaan loukkaannu tai muuta vastaavaa.
Kyllä suhteissa on myös särmiä. Ja se aito ystävyys koostuu ihan muusta kuin merkkipäivistä, juhlista, toivotuksista yms. Ystävyys punnitaan arjessa, varsinkin, jos ei mene oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa115926- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76658
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74621Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54566Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48549- 72483