Onko sähköpyörien välitykset järkeviä?

Anonyymi-ap

Ihan uteliaisuudesta ja avoimin mielin olen jonkin verran katsellut erilaisten sähköpyörien tietoja. Eräässä kaupunkikäyttöön tarkoitetussa pyörässä oli 48 piikkinen eturatas pienimmän takarattaan ollessa 11 piikkinen. 70rpm kadenssilla tämä tarkoittaisi noin 40km/h nopeutta. Avustus loppuu kuitenkin 25km/h kohdalla eikä ainakaan itsellä ole näköhavaintoja että joku olisi ajanut tavallisella sähköpyörällä huomattavan kovaa. Aika monessa näyttää olevan noin 40 piikkinen eturatas ja sekin on mielestäni ylioptimistinen valinta ottaen huomioon tavanomaiset ajonopeudet arkikäytössä.

Yksi yleinen havainto on se että sähköpyörillä ajetaan pienemmällä kadenssilla kuin tavanomaisilla. Keskiverto arkipyöräilijän vauhti arkiajossa on alle 20km/h tavanomaisella pyörällä eikä se omien havaintojen mukaan juuri nouse vaikka ajaisi sähköpyörällä. Ylämäet ja vastatuuliosuudet toki menevät vauhdikkaammin avustettuna. Arkipyöräilyssä itsekin ajan suhteellisen matalla kadenssilla mutta kannustaako sähköavustus ajamaan liian pienellä kadenssilla? Pieni kadenssi tarkoittaa käytännössä sitä että voimaa pitää käyttää enemmän. Tuli se sitten lihaksesta tai moottorista. Tämä taasen kuluttaa enemmän voimansiirtoa. Asiaa voi miettiä myös siitä näkökulmasta että turhaan käytetty sähköavustus on turhaan käytetty resurssi mikä ei ole ekologisesti järkevää.

11

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköavusteisessa pyörissä kannattaa muistaa, että vaikka avustus loppuu 25km/h nopeuteen, niin mikäänhän ei estä ajamasta kovempaa ilman avustusta. Ruuppuen käytettävästä moottorimallista, niin tuon avustusnopeuden yläpuolella ajettuna tietyt moottorit eivät aiheuta ylimääräistä vastustusta ajamiseen juurikaan, joten kovemmat nopeudet ovat aivan helposti saavutettavissa samalla tavalla kuin ei sähköavusteisissa pyörissäkin.

      Itse huomannut samaa, eli osa sähköavusteisilla pyörillä ajavista ajavat hyvin alhaisella kadenssilla (=liian suurella vaihteella nopeuteen nähden) joka ei välttämättä ole optimaalinen asia ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan +25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Monessa xc pyörässä on huomattavasti pienempi eturatas,


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.

        Itselläni on esimerkiksi myös tuolla samalla Fazuan sähkötekniikalla (joka siis suunniteltu sillä lähtökohdalla että aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta avustuksen lakattua) oleva sähköpyöräksi kevyenkö (noin 16kg) XC maasturi joka 34T eturattaalla ja 11T pienimmällä takarattaalla. Vaikka tosiaan maastopyörä, niin todella helposti ajaa selvästi yli 25km./h nopeuksia vaikka avustus lakannut.
        https://aijaa.com/jioO7f


    • Anonyymi

      Ajan yleensä 0rpm kadenssilla pyörälläni. Kuka jaksaa pyörittää polkimia lumisissa ja liukkailla teillä? Keskityn mieluummin selviytymiseen.

    • Anonyymi

      Tuota Anitkaa onkin kiva ajaa, etenkin akkumööttöri päällä taka-taka-taka-takaapäin laulua lauleskellen, kahdella gymmillä.

      • Anonyymi

        Anitkakin kytkee rajoittimen pois jo tuhannesta eurosta. Kylä lähtee, nääs.


    • Anonyymi

      Järkevin sähköpyörässä olisi 32 hampainen edessä ja pienin takana 12. Tuolla saavutettaisiin 70rpm kadenssilla laillinen 25km/h nopeus.

    • Anonyymi

      Työskenteleekö Anitka Kivijalassa, olisi Fitting tarve ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4360
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4099
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3756
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      114
      3673
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      34
      3557
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      74
      3383
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      89
      2952
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2845
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2656
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2364
    Aihe