Onko sähköpyörien välitykset järkeviä?

Anonyymi-ap

Ihan uteliaisuudesta ja avoimin mielin olen jonkin verran katsellut erilaisten sähköpyörien tietoja. Eräässä kaupunkikäyttöön tarkoitetussa pyörässä oli 48 piikkinen eturatas pienimmän takarattaan ollessa 11 piikkinen. 70rpm kadenssilla tämä tarkoittaisi noin 40km/h nopeutta. Avustus loppuu kuitenkin 25km/h kohdalla eikä ainakaan itsellä ole näköhavaintoja että joku olisi ajanut tavallisella sähköpyörällä huomattavan kovaa. Aika monessa näyttää olevan noin 40 piikkinen eturatas ja sekin on mielestäni ylioptimistinen valinta ottaen huomioon tavanomaiset ajonopeudet arkikäytössä.

Yksi yleinen havainto on se että sähköpyörillä ajetaan pienemmällä kadenssilla kuin tavanomaisilla. Keskiverto arkipyöräilijän vauhti arkiajossa on alle 20km/h tavanomaisella pyörällä eikä se omien havaintojen mukaan juuri nouse vaikka ajaisi sähköpyörällä. Ylämäet ja vastatuuliosuudet toki menevät vauhdikkaammin avustettuna. Arkipyöräilyssä itsekin ajan suhteellisen matalla kadenssilla mutta kannustaako sähköavustus ajamaan liian pienellä kadenssilla? Pieni kadenssi tarkoittaa käytännössä sitä että voimaa pitää käyttää enemmän. Tuli se sitten lihaksesta tai moottorista. Tämä taasen kuluttaa enemmän voimansiirtoa. Asiaa voi miettiä myös siitä näkökulmasta että turhaan käytetty sähköavustus on turhaan käytetty resurssi mikä ei ole ekologisesti järkevää.

11

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköavusteisessa pyörissä kannattaa muistaa, että vaikka avustus loppuu 25km/h nopeuteen, niin mikäänhän ei estä ajamasta kovempaa ilman avustusta. Ruuppuen käytettävästä moottorimallista, niin tuon avustusnopeuden yläpuolella ajettuna tietyt moottorit eivät aiheuta ylimääräistä vastustusta ajamiseen juurikaan, joten kovemmat nopeudet ovat aivan helposti saavutettavissa samalla tavalla kuin ei sähköavusteisissa pyörissäkin.

      Itse huomannut samaa, eli osa sähköavusteisilla pyörillä ajavista ajavat hyvin alhaisella kadenssilla (=liian suurella vaihteella nopeuteen nähden) joka ei välttämättä ole optimaalinen asia ollenkaan.

      • Anonyymi

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaen huomioon tavallisten sähköpyörien painon ja muut ominaisuudet niin aika sankari on joka pidempää matkaa ajaa yli 25km/h. Onko maastopyöräpuolella samaa havaittavissa että eturattaat ovat turhan suuria?

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan +25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Monessa xc pyörässä on huomattavasti pienempi eturatas,


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Riippuu niin pyörästä, jos otetaan vaikka tuollainen Trek:n Domane https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/domane-plus-lt/ tyylinen pyörä tarkasteluun, joka on varustettu Fazuan keskiömoottorilla jonka poljinvastus on todella pieni avustuksen(kin) loppumisen jälkeen, niin aivan taatusti kyseisellä pyörällä pystyy ajamaan 25km/h vauhteja pidempääkin (tai siis pyrästä asia ei ainakaan jää kiinii).

        Maastopuolella joka itselleni on enemmän tuttua, taitaa 34 ja 36 hampaiset eturattaat olla käytetyimmät eri valmistajilla tällä hetkellä.

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olikin kyse arkikäytössä olevista pyöristä. Maantiepyörässä sähköavustus nopeusrajoituksineen on lähinnä huono vitsi.

        Itselläni on esimerkiksi myös tuolla samalla Fazuan sähkötekniikalla (joka siis suunniteltu sillä lähtökohdalla että aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta avustuksen lakattua) oleva sähköpyöräksi kevyenkö (noin 16kg) XC maasturi joka 34T eturattaalla ja 11T pienimmällä takarattaalla. Vaikka tosiaan maastopyörä, niin todella helposti ajaa selvästi yli 25km./h nopeuksia vaikka avustus lakannut.
        https://aijaa.com/jioO7f


    • Anonyymi

      Ajan yleensä 0rpm kadenssilla pyörälläni. Kuka jaksaa pyörittää polkimia lumisissa ja liukkailla teillä? Keskityn mieluummin selviytymiseen.

    • Anonyymi

      Tuota Anitkaa onkin kiva ajaa, etenkin akkumööttöri päällä taka-taka-taka-takaapäin laulua lauleskellen, kahdella gymmillä.

      • Anonyymi

        Anitkakin kytkee rajoittimen pois jo tuhannesta eurosta. Kylä lähtee, nääs.


    • Anonyymi

      Järkevin sähköpyörässä olisi 32 hampainen edessä ja pienin takana 12. Tuolla saavutettaisiin 70rpm kadenssilla laillinen 25km/h nopeus.

    • Anonyymi

      Työskenteleekö Anitka Kivijalassa, olisi Fitting tarve ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2308
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      131
      1578
    3. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      152
      1573
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

      Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      63
      1254
    5. Saran ökytyyli käänsi katseita.

      On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      1251
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      12
      1144
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

      Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      226
      985
    8. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      926
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

      Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      833
    10. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      829
    Aihe