Mikä ruokavalio on laihduttajalle paras?

Anonyymi-ap

30

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laihduttajalle paras on erittäin matalahiilihydraattinen dieetti. Kun tottuu koko ajan olevaan nälkään ja hiilihydraattivajeeseen, ei tee mieli mielitekoja. Pystyy syömään suunnitelman mukaisesti päivästä toiseen.

      • Anonyymi

        ”Kun tottuu koko ajan olevaan nälkään ja hiilihydraattivajeeseen, ei tee mieli mielitekoja. ”

        Kuullut sellaistakin lausumaa, että ketodieetillä nälkä häviäisi kokonaan, mistä seuraa kalorivaje ja laihtuminen. Joka tapauksessa ketodieetti per se ei laihduta, ellei syö kaloreita alle kulutuksen.

        per se = itsessään, erikseen tarkasteltuna
        perse = takapuoli, takamus (alatyyliä)


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Kun tottuu koko ajan olevaan nälkään ja hiilihydraattivajeeseen, ei tee mieli mielitekoja. ”

        Kuullut sellaistakin lausumaa, että ketodieetillä nälkä häviäisi kokonaan, mistä seuraa kalorivaje ja laihtuminen. Joka tapauksessa ketodieetti per se ei laihduta, ellei syö kaloreita alle kulutuksen.

        per se = itsessään, erikseen tarkasteltuna
        perse = takapuoli, takamus (alatyyliä)

        Lisäksi yksipuolisella dieetillä tulee syödyksi vähemmän.


      • Anonyymi

        ei ainakaan terveyslääkäri pippa laukka(joka ansioitunut , paljonkehuttu ja todettu älykkääksi) tietääkseni suosittele sellaista ruokavaliota jossa hiilareita pelätään. Hänhän muistaakseni on neuvonut syömään esimerkiksi ruisleipää. Tosin taisi sanoa ettei sitä pijä liikaa syyä yhfden päivän aikana eli en ihan tarkkaan määrää muista, mutta jotaki about 4-5 palaa ruisleipää on ihan riittävästi . 5 on vakio itselläni mut joskus lipeää 6 palaan, mutta oon pannu merkille ettei mulla ainakaan aiheuta mitään ongelmia . Päinvastoin olen normaalipainoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ainakaan terveyslääkäri pippa laukka(joka ansioitunut , paljonkehuttu ja todettu älykkääksi) tietääkseni suosittele sellaista ruokavaliota jossa hiilareita pelätään. Hänhän muistaakseni on neuvonut syömään esimerkiksi ruisleipää. Tosin taisi sanoa ettei sitä pijä liikaa syyä yhfden päivän aikana eli en ihan tarkkaan määrää muista, mutta jotaki about 4-5 palaa ruisleipää on ihan riittävästi . 5 on vakio itselläni mut joskus lipeää 6 palaan, mutta oon pannu merkille ettei mulla ainakaan aiheuta mitään ongelmia . Päinvastoin olen normaalipainoinen.

        Missä Pippa Laukka on todettu älykkääksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ainakaan terveyslääkäri pippa laukka(joka ansioitunut , paljonkehuttu ja todettu älykkääksi) tietääkseni suosittele sellaista ruokavaliota jossa hiilareita pelätään. Hänhän muistaakseni on neuvonut syömään esimerkiksi ruisleipää. Tosin taisi sanoa ettei sitä pijä liikaa syyä yhfden päivän aikana eli en ihan tarkkaan määrää muista, mutta jotaki about 4-5 palaa ruisleipää on ihan riittävästi . 5 on vakio itselläni mut joskus lipeää 6 palaan, mutta oon pannu merkille ettei mulla ainakaan aiheuta mitään ongelmia . Päinvastoin olen normaalipainoinen.

        5-6 palaa ruisleipää on aika paljon, vastaa suurta ateriaa. Itse syön pari palaa ruisleipää, vaikka syön matalahiilihydraattisesti. Syön ylipäätään vähän, niin laihdun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5-6 palaa ruisleipää on aika paljon, vastaa suurta ateriaa. Itse syön pari palaa ruisleipää, vaikka syön matalahiilihydraattisesti. Syön ylipäätään vähän, niin laihdun.

        Minä pudotin kiloja melkein 20 ja söin koko painon pudotuksen ajan leipää 6-7 siivua päivässä (3 siivua täysjyvä paahtoleipää ja 3-4 siivua 100 %:sta täysjyväruisleipää). Minä en ymmärrä miksi painon pudottajat pelkäävät keivän syöntiä? Täysjyväleipä kuuluu oainonpudottajankin ruokavalioon kunhan valitsee leivän päällykset kevyistä vaihtoehdoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pudotin kiloja melkein 20 ja söin koko painon pudotuksen ajan leipää 6-7 siivua päivässä (3 siivua täysjyvä paahtoleipää ja 3-4 siivua 100 %:sta täysjyväruisleipää). Minä en ymmärrä miksi painon pudottajat pelkäävät keivän syöntiä? Täysjyväleipä kuuluu oainonpudottajankin ruokavalioon kunhan valitsee leivän päällykset kevyistä vaihtoehdoista.

        Minä laitan leivälle reilusti rasvaista päällistä, niin en voi syödä yhtä monta palaa. Mieluummin syön muutaman maukkaan siivun, kuin monta kuivaa kantturaa. Nyt söin iltapalaksi yhden leipäpalan voissa paistetulla munalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä Pippa Laukka on todettu älykkääksi?

        Ekkö nää tajjuu eli tarkoitin sitä että pippa laukkaa moni pitää älykkäänä terveyslääkärinä. Kumma juttu kun pittää joskus vääntää (perkele!) rautalangasta asiat kun ei ihimiset tajua. Ottaa joskus hermoihin tämä kun joudun aika usein selittämään tarkemmin viestini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekkö nää tajjuu eli tarkoitin sitä että pippa laukkaa moni pitää älykkäänä terveyslääkärinä. Kumma juttu kun pittää joskus vääntää (perkele!) rautalangasta asiat kun ei ihimiset tajua. Ottaa joskus hermoihin tämä kun joudun aika usein selittämään tarkemmin viestini.

        Ei kun minua kiinnosti vaan, että missä paikassa. No varmasti hän on älykäs, kuten kaikki lääkärit ovat. Sekin Coronaria-sairaalan silmälääkäri, joka rähjäsi ja käskytti minua koko ajan oli älykäs. Mutta fiksu hän ei ollut ja leikkasi huonosti. Ehkä siksi huusi. Kontrollikäynnilläkään ei saanut ottaa takkia pois. Tehokkaaksi on mennyt nämä palvelusetelileikkaukset, asiakaskokemus oli ainakin tällä kertaa tosi huono.

        Mutta Pippa Laukan ohjelmat olivat hyviä.

        Tässä Youtube-videolinkki keskusteluun, jossa professori Mikael Fogelholm ja lääkäri Pippa Laukka keskustelevat aiheesta ”Miten onnistua elämäntapamuutoksessa? ".

        ”Näin alkuvuonna elämäntapamuutos on monella mielessä, sillä jopa noin kaksi miljoonaa suomalaista yrittää kohentaa elämäntapojaan tavalla tai toisella. Webinaarissa lääketieteen tohtori ja LähiTapiolan terveyspalveluiden johtaja Jani Tikkanen, urheilulääkäri Pippa Laukka ja ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm keskustelevat elämäntapamuutoksista, miksi ne monesti epäonnistuvat, mikä on oikea tapa tehdä kestäviä muutoksia elämäntapoihin ja millaisia vaikutuksia niiden muuttamisella voi olla.”

        https://youtu.be/vgkK5KzrWYo (kesto 59 min 55 sek).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kun tottuu koko ajan olevaan nälkään ja hiilihydraattivajeeseen, ei tee mieli mielitekoja. ”

        Kuullut sellaistakin lausumaa, että ketodieetillä nälkä häviäisi kokonaan, mistä seuraa kalorivaje ja laihtuminen. Joka tapauksessa ketodieetti per se ei laihduta, ellei syö kaloreita alle kulutuksen.

        per se = itsessään, erikseen tarkasteltuna
        perse = takapuoli, takamus (alatyyliä)

        Kannattaa aina itse kokeilla asioita, niin se tieto ei jää luulojen ja toisilta kuultujen huhujen varaan. Kun on itse kokeillut ei muiden luulottelu ja katkera mustamaalaus vaikuta. Tiedät mikä toimii kun olet kokeillut.

        Minun kokemuksia voi lukea tältä forumilta mm ketjuista ketonoviisin päiväkirja 1,2 ja 3 ja muitakin ketjuja löytyy joissa kerron miten mulla sujui. Tuli käytettyä apuna Finelin ruokapäiväkirjaa ja tallensin sinne aterioita missä olin laskenut kaikki tietämisen arvoisen.

        Olen kokeillut kaikkia mahdollisia menetelmiä ja vähähiilihydraattinen toimi itsellä parhaiten koska saatoin olla vuoden suunnitelmallisella dieetillä ilman nälkää. Vain pitkässä juoksussa tulee tulosta, ja vain järkevällä, nälän poissa pitävällä dieetillä jaksaa riittävän kauan eikä tule ahmimishimoja.

        Ikävä kyllä hiilihydraattien runsaus ja rasvan välttely ei pidä nälkää loitolla vaan saa himoamaan entistä enempi hiilihydraatteja. Kylläisyys- ja mielihyvähormoneista on paljolti kyse. Tämä kokemus itselläni.

        Kitudieetit eli ENE on pahimpia, ensin yrittää kituuttaa nälässä viikon ja lopulta et enää jaksa vaan ahmit kaiken mitä ilman olet joutunut olemaan. Olet jälleen lähtötilantessa ja vielä yksi lisäkilo pudotettavaa. Herkut ja tavallinen ruoka on mielessä yöt päivää eikä nälältään saa nukuttua. Valitettavasti joutuu käymään töissä niin ei voi valvoa öitä ruoka mielessä ja laihdutuspalstalla aikaa viettäen.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei ainakaan terveyslääkäri pippa laukka(joka ansioitunut , paljonkehuttu ja todettu älykkääksi) tietääkseni suosittele sellaista ruokavaliota jossa hiilareita pelätään. Hänhän muistaakseni on neuvonut syömään esimerkiksi ruisleipää. Tosin taisi sanoa ettei sitä pijä liikaa syyä yhfden päivän aikana eli en ihan tarkkaan määrää muista, mutta jotaki about 4-5 palaa ruisleipää on ihan riittävästi . 5 on vakio itselläni mut joskus lipeää 6 palaan, mutta oon pannu merkille ettei mulla ainakaan aiheuta mitään ongelmia . Päinvastoin olen normaalipainoinen.

        Juuri leivän määrää tv-ohjelmissa rajoitti. Kaikki toimivat dieetit perustuu nykyään hiilarien rajuun vähentämiseen. Pippa Laukka ei niitä aterioita suunnitellut. Hän on urheilulääkäri.

        Yksi ruisleipäpala päivässä ei haittaa mitään. Ateriat oli salaattia, proteiinia, salaattia, proteiinia. Kasviksia, proteiinia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri leivän määrää tv-ohjelmissa rajoitti. Kaikki toimivat dieetit perustuu nykyään hiilarien rajuun vähentämiseen. Pippa Laukka ei niitä aterioita suunnitellut. Hän on urheilulääkäri.

        Yksi ruisleipäpala päivässä ei haittaa mitään. Ateriat oli salaattia, proteiinia, salaattia, proteiinia. Kasviksia, proteiinia.

        Viljassa on paitsi paljon kaloreita, niin myös proteiinia. Jos ei lihaa syö, kannattaa syödä viljaa. Viljassa on kuitenkin lysiiniä liian vähän, kun taas maidossa, lihassa, palkokasveissa ja kalassa on sitä enemmän.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lisäksi yksipuolisella dieetillä tulee syödyksi vähemmän.

        "Lisäksi yksipuolisella dieetillä tulee syödyksi vähemmän."

        Miksi pitäisi olla yksipuolisella dieetillä? Se on vain mielikuvituksen puutetta ja heikkoa tuotetietoutta ja kokkaustaitoa jos pitää ruokavalionda yksipuolisena. Jos on kitudieetillä niin varmaan onkin yksipuolista mutta ruoka ja herkut on mielessä koko ajan.

        Mikä sen ihanampi dieetti missä saa herkutella suklaallakin ja juoda viiniä, maistella juustoja. Mulle helppo tietty noudattaa kun tykkään niistä mitä vähähiilarisella muutenkin syödään

        Ruokablogeista ja keittokirjoista voi bongata hyviä reseptejä.

        Taas tuli kokeiltua hyvä, uunifetapasta. Äärihelppo, vuokaan öljyä, tomaatit ja fetaköntti. Mausteita, chiliä. Basilikaa jne. Paahdetaan. Pastana soijapapupasta. GI 25.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viljassa on paitsi paljon kaloreita, niin myös proteiinia. Jos ei lihaa syö, kannattaa syödä viljaa. Viljassa on kuitenkin lysiiniä liian vähän, kun taas maidossa, lihassa, palkokasveissa ja kalassa on sitä enemmän.

        Proteiinia tulee liiankin kanssa. Pitä vahtia ettei tule liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pudotin kiloja melkein 20 ja söin koko painon pudotuksen ajan leipää 6-7 siivua päivässä (3 siivua täysjyvä paahtoleipää ja 3-4 siivua 100 %:sta täysjyväruisleipää). Minä en ymmärrä miksi painon pudottajat pelkäävät keivän syöntiä? Täysjyväleipä kuuluu oainonpudottajankin ruokavalioon kunhan valitsee leivän päällykset kevyistä vaihtoehdoista.

        "Minä en ymmärrä miksi painon pudottajat pelkäävät keivän syöntiä? "

        Kuiva leipä ilman päällystä on pahaa ja leivässä on liikaa kaloreita ja ne vaan lisääntyy koska leipää ei syödä paljaaltaan. Nostaa verensokerit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi yksipuolisella dieetillä tulee syödyksi vähemmän."

        Miksi pitäisi olla yksipuolisella dieetillä? Se on vain mielikuvituksen puutetta ja heikkoa tuotetietoutta ja kokkaustaitoa jos pitää ruokavalionda yksipuolisena. Jos on kitudieetillä niin varmaan onkin yksipuolista mutta ruoka ja herkut on mielessä koko ajan.

        Mikä sen ihanampi dieetti missä saa herkutella suklaallakin ja juoda viiniä, maistella juustoja. Mulle helppo tietty noudattaa kun tykkään niistä mitä vähähiilarisella muutenkin syödään

        Ruokablogeista ja keittokirjoista voi bongata hyviä reseptejä.

        Taas tuli kokeiltua hyvä, uunifetapasta. Äärihelppo, vuokaan öljyä, tomaatit ja fetaköntti. Mausteita, chiliä. Basilikaa jne. Paahdetaan. Pastana soijapapupasta. GI 25.

        T kn

        Se on liian lihottavaa ruokaa laihdutukseen ja ravintoatvoiltaan huonoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä en ymmärrä miksi painon pudottajat pelkäävät keivän syöntiä? "

        Kuiva leipä ilman päällystä on pahaa ja leivässä on liikaa kaloreita ja ne vaan lisääntyy koska leipää ei syödä paljaaltaan. Nostaa verensokerit.

        Kuka käskee syömään kuivaa leipää? Voihan sen syödä jo silloin kun se on tuoretta.


    • Anonyymi

      8 merkkiä paljastavat heti, että ruokavaliomuutos ei tule toimimaan – asiantuntija listaa hälytysmerkit. https://www.is.fi/laihdutus/art-2000008561553.html
      Elämäntapamuutoksessa on kyse pitkäjänteisestä tapojen muuttamisesta ja joustavuudesta.

      8 asiaa, joista tunnistat, että ”muutos” onkin dieetti
      1. Se lupailee nopeita tuloksia tyyliin ”laihdu 10 kiloa kuukaudessa.”
      2. Ruokavaliosta on jätetty pois kokonaisia ruoka-aineryhmiä.
      3. Joustavuus loistaa poissaolollaan, ja säännöt ovat tiukat.
      4. Muu elämä joutuu mukautumaan syömiseen esimerkiksi niin, että täytyy koko ajan laskea kaloreita tai syödä tiettyyn aikaan. Todellisuudessa sillä, syökö välipalan klo 14 tai 14.30 ei ole suurta väliä.
      5. Tietyt asiat ovat kiellettyjä, toiset nostetaan jalustalle. Esimerkiksi hiilihydraatit ovat liki kokonaan pannassa tai että lihaa saa syödä mielin määrin.
      6. Onnistumisen tärkein mittari on paino.
      7. Sosiaaliset tilanteet hankaloituvat. Esimeriksi juhliin ei tohdi lähteä, ettei siellä vain ”sortuisi” johonkin kiellettyyn.
      8. Tunnet itsesi epäonnistuneesi, jos poikkeat säännöistä.

      Elämäntapamuutos sallii ja joustaa
      Elämäntapamuutoksen tunnusmerkki on ensinnä se, että se ei rajaudu kuukauteen tai edes vuoteen. Lisäksi muutos perustuu tapojen opetteluun ja perusasioihin. Kuten siihen, että syö riittävästi kasviksia, juo vettä ja että syö säännöllisesti ja tarpeeksi.
      - Mitään ruokaa ei kielletä eikä syödä pidä tiettyyn aikaan.
      - Tavallinen, terveellinen syöminen riittää.

      • Anonyymi

        "5. Tietyt asiat ovat kiellettyjä, toiset nostetaan jalustalle. Esimerkiksi hiilihydraatit ovat liki kokonaan pannassa tai että lihaa saa syödä mielin määrin."

        Miksikähän tähän ei ole otettu esimerkiksi sitä että rasva ja voi on liki pannassa ja kielletty mutta sokeria, tärkkelystä ja hiilaria saa syödä mielin määrin? Tämä kohtahan hienosti selitti virallisen ruokavalio-ohjeistuksen olevan pelkkä kukkudieetti! Ihan gurujen itsensä suusta. 😆


      • Anonyymi kirjoitti:

        "5. Tietyt asiat ovat kiellettyjä, toiset nostetaan jalustalle. Esimerkiksi hiilihydraatit ovat liki kokonaan pannassa tai että lihaa saa syödä mielin määrin."

        Miksikähän tähän ei ole otettu esimerkiksi sitä että rasva ja voi on liki pannassa ja kielletty mutta sokeria, tärkkelystä ja hiilaria saa syödä mielin määrin? Tämä kohtahan hienosti selitti virallisen ruokavalio-ohjeistuksen olevan pelkkä kukkudieetti! Ihan gurujen itsensä suusta. 😆

        Virallisten ravitsemussuositusten mukaan kuorittua viljaa ei saa syödä määräämättömästi eikä rasvankaan määrä ole mitenkään pieni. Suositukset perustuvat tieteeseen eivätkä rajoitukset ole mielivaltaisia.

        Tyypillinen mielivaltainen rajoitus on kieltää maanalaiset kasvikset koska niissä on paljon tärkkelystä. Esimerkiksi porkkanassa on 5.4% sokeria ja 0.2% tärkkelystä. Vastavuoroisesti valkokaalissa on 4.8% sokeria ja 0.1% tärkkelystä


    • Anonyymi

      Sellainen ruokavalio on paras, mitä pystyy jatkamaan riittävän kauan.

    • Anonyymi

      Paras ruokavalikko on vedellä ja leivällä puoli vuotta. vanha konsti on toiminut ja jos ei toimi niin parikymmentä paria raippoja,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe