Kohta lähtee polttisten jäännösarvot syöksyyn.
"Hän vahvisti samalla 10 miljardin euron investoinnit, jotka kuluvat lukuisiin tehtaisiin ja Valencian lähellä Saguntossa sijaitsevaan VW:n tytäryhtiön Powercon akkutehtaaseen. Viimeksi mainittuun kuluu kokonaissummasta kolme miljardia ja sen on määrä aloittaa akkujen valmistus vuonna 2026.
Nykyisin hieman alle 20 000 euroa lähtöhinnaltaan maksava pikkuauto menettänee samalla täysin houkuttelevuutensa, ainakin riittävän sähköautoinfran omaavilla markkinoilla, jos alle 25 000 eurolla alkaa saada jo hyvää sähköautoa, jossa on vieläpä paremmat tilat."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e10595a5-5bca-4ac3-9a5d-090f78c1ff4c
Näin Volkswagen junttaa sähköautojen hinnat alas
133
748
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköautojen voittokulkua ei mikään voi pysäyttää. Sähköautolla ajamalla säästää jo nyt kymmeniä tuhansia auton elinkaaren aikana.
- Anonyymi
Tärkeää on päästä eroon öljyriippuvuudesta ja lähipäästöistä.
- Anonyymi
Idioottitrolli jaksaa spämmätä. Lienee joku öljyteollisuuden maksama disinformaation levittäjä.
- Anonyymi
Pamplonassa on aikomus tehdä Volkswagenin ja Skodan pienempiä katumaastureita. Niistä VW:n tuotantoversion nimeksi tulee Automobilwochen mukaan ID2X, mikä mitä ilmeisimmin tarkoittaa lähinnä paisutettua versiota halpamallista. Tällä hetkellä kyseinen tehdas tuottaa pientä Volkswagen Poloa.
Polon päivät voivat olla luetut, mikäli Euro 7 -päästönormit tulevat käyttöön. Sama kohtalo uhkaa monia muita pieniä bensa-autoja.
– Se voi tarkoittaa 3 000 euron lisähintaa, Schäfer kommentoi Polosta.
Nykyisin hieman alle 20 000 euroa lähtöhinnaltaan maksava pikkuauto menettänee samalla täysin houkuttelevuutensa, ainakin riittävän sähköautoinfran omaavilla markkinoilla, jos alle 25 000 eurolla alkaa saada jo hyvää sähköautoa, jossa on vieläpä paremmat tilat. Automaattivaihteinen Polo maksaa nykyäänkin vain karvan alle 25 000 euroa.
Kaikki neljä sähköautoa tehdään VW:n uudelle MEB Entry -pohjarakenteelle. Ainoastaan ID.2allin hinta aiotaan puristaa alle 25 000 euron. Katumaasturikoristen hintaa kasvattaa oletettavasti nimenomaan korimalli ja Cupran autosta tehdään ylellisempi ja sporttisempi.
Espanjan taloudelle VW:n investoinnit tuovat lehtitietojen mukaan arviolta 21 miljardin tulot.
Ennen kuin Sagunton tehdas saadaan toimintaan, akut tulevat Salzgitterin akkutehtaalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pamplonassa on aikomus tehdä Volkswagenin ja Skodan pienempiä katumaastureita. Niistä VW:n tuotantoversion nimeksi tulee Automobilwochen mukaan ID2X, mikä mitä ilmeisimmin tarkoittaa lähinnä paisutettua versiota halpamallista. Tällä hetkellä kyseinen tehdas tuottaa pientä Volkswagen Poloa.
Polon päivät voivat olla luetut, mikäli Euro 7 -päästönormit tulevat käyttöön. Sama kohtalo uhkaa monia muita pieniä bensa-autoja.
– Se voi tarkoittaa 3 000 euron lisähintaa, Schäfer kommentoi Polosta.
Nykyisin hieman alle 20 000 euroa lähtöhinnaltaan maksava pikkuauto menettänee samalla täysin houkuttelevuutensa, ainakin riittävän sähköautoinfran omaavilla markkinoilla, jos alle 25 000 eurolla alkaa saada jo hyvää sähköautoa, jossa on vieläpä paremmat tilat. Automaattivaihteinen Polo maksaa nykyäänkin vain karvan alle 25 000 euroa.
Kaikki neljä sähköautoa tehdään VW:n uudelle MEB Entry -pohjarakenteelle. Ainoastaan ID.2allin hinta aiotaan puristaa alle 25 000 euron. Katumaasturikoristen hintaa kasvattaa oletettavasti nimenomaan korimalli ja Cupran autosta tehdään ylellisempi ja sporttisempi.
Espanjan taloudelle VW:n investoinnit tuovat lehtitietojen mukaan arviolta 21 miljardin tulot.
Ennen kuin Sagunton tehdas saadaan toimintaan, akut tulevat Salzgitterin akkutehtaalta.Näin siinä vaan käy että volsultakin se sähkökansanauto tulee, ja polttomoottoriautojen hinnat romahtaa.
Kannattaa myydä polttis, sillä on kallista ajaa ja se menettää arvonsa.
Sähköautolla säästää jopa 40.000 € huolloissa ja ajokuluissa auton elinkaaren aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin siinä vaan käy että volsultakin se sähkökansanauto tulee, ja polttomoottoriautojen hinnat romahtaa.
Kannattaa myydä polttis, sillä on kallista ajaa ja se menettää arvonsa.
Sähköautolla säästää jopa 40.000 € huolloissa ja ajokuluissa auton elinkaaren aikana.Sähköauto on lähes huoltovapaa polttopaskoihin verrattuna.
Jarrupalatkin kestää 400,000 km koska jarrutusenergian talteenottosysteemi ei kulu palojen tavoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on lähes huoltovapaa polttopaskoihin verrattuna.
Jarrupalatkin kestää 400,000 km koska jarrutusenergian talteenottosysteemi ei kulu palojen tavoin.Hui sentään millä innolla trollit spämmäävät tätäkin faktaa piiloon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hui sentään millä innolla trollit spämmäävät tätäkin faktaa piiloon.
Hyvä, ostan sähköauton sitten kun se maksaa alle 15 tonnia uutena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, ostan sähköauton sitten kun se maksaa alle 15 tonnia uutena.
Lisään... Ja tuolla 15 tonnilla pitää saada auto yli 500 km toimintamatkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, ostan sähköauton sitten kun se maksaa alle 15 tonnia uutena.
Sillä, mitä sinä teet, ei ole mitään väliä.
Mutta polttoromusi on kohta arvoton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä, mitä sinä teet, ei ole mitään väliä.
Mutta polttoromusi on kohta arvoton.Kun odotetaan riittävän monta vuotta niin kaikki autot ovat arvottomia. Myös sähköautot ovat arvottomia vanhoina. Joten jos ajaa vanhalla autolla jo nyt niin ihan sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun odotetaan riittävän monta vuotta niin kaikki autot ovat arvottomia. Myös sähköautot ovat arvottomia vanhoina. Joten jos ajaa vanhalla autolla jo nyt niin ihan sama.
Höpö höpö sössön söö.
Eikä tuu vetyautojakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja tuolla 15 tonnilla pitää saada auto yli 500 km toimintamatkalla.
Ei noilla sun höpinöillä ole mitään väliä.
Mutta sähköautot tulee ja sun polttis on kallis ajaa mutta arvoton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei noilla sun höpinöillä ole mitään väliä.
Mutta sähköautot tulee ja sun polttis on kallis ajaa mutta arvoton.Ja laskukyvyttömät idiootit sähköautofanaatikot käyttävät helposti 600 euroa kuukaudessa säästääkseen satasen kuukaudessa. Sähköautolla ei säästä euroakaan vaan niissä vetää rahansa vessasta alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja laskukyvyttömät idiootit sähköautofanaatikot käyttävät helposti 600 euroa kuukaudessa säästääkseen satasen kuukaudessa. Sähköautolla ei säästä euroakaan vaan niissä vetää rahansa vessasta alas.
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaSieltä se volsun kansanauto tulee vaikka polttotrolli miten möykkää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun odotetaan riittävän monta vuotta niin kaikki autot ovat arvottomia. Myös sähköautot ovat arvottomia vanhoina. Joten jos ajaa vanhalla autolla jo nyt niin ihan sama.
Sun kommentit on jo uusina täysin arvottomia.
Mutta sähköautot vie voiton, ja niillä on ihanan halpaa ajella jo nyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaPitää muistaa, että monet käyttävät vain satasen kuussa bensaan. Ei ostamalla edes tätä ”halpaa” säästä edelleenkään mitään. Ja oikeasti valtaosa suomalaisista pitää 25 tonnin autoa liian kalliina. Ainakin kun kyseessä on pikkuauto ja todennäköisesti tuossa 25 tonnin mallissa käyttökelvottoman pieni akku. 25 tonnilla pitää saada yli 500 km toimintamatkan ja todella nopean latauksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaUseimmat suomalaiset ajavat alle 5 tonnin arvoisella autolla nyt eikä piittaa paskaakaan mikä auton arvo on. Jos ajaa halvalla autolla niin arvonalenema ei merkitse mitään. Tuosta huolehtii vain ne, jotka käyttävät liikaa rahaa autoon. Jos on ostanut järkevän hintaisen auton tuloihinsa nähden niin arvo voi tippua nollaan eikä silti se tunnu missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on lähes huoltovapaa polttopaskoihin verrattuna.
Jarrupalatkin kestää 400,000 km koska jarrutusenergian talteenottosysteemi ei kulu palojen tavoin.Palat ei yleensä montaa kymppiä maksa, sähköautossa joudut toisaalta todennäköisesti käyttämään vanhemmiten jarruja useammin auki, jotta jarrut eivät ruostu jumiin käyttämättömyyttään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idioottitrolli jaksaa spämmätä. Lienee joku öljyteollisuuden maksama disinformaation levittäjä.
Eiköhän tuo liene Tojo-palstan ikitrolli, joku Pentti nimeltään. Eipä kannata ottaa sekoboltsin juttuja ikinä vakavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaKukaan muu ei kommentoi neljän aikaan aamutta kuin Tojota-trollipoju Pentti. Helppohan se on heti tunnistaa. Vaan minkäs eläkepoju sairaudelleen voi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pamplonassa on aikomus tehdä Volkswagenin ja Skodan pienempiä katumaastureita. Niistä VW:n tuotantoversion nimeksi tulee Automobilwochen mukaan ID2X, mikä mitä ilmeisimmin tarkoittaa lähinnä paisutettua versiota halpamallista. Tällä hetkellä kyseinen tehdas tuottaa pientä Volkswagen Poloa.
Polon päivät voivat olla luetut, mikäli Euro 7 -päästönormit tulevat käyttöön. Sama kohtalo uhkaa monia muita pieniä bensa-autoja.
– Se voi tarkoittaa 3 000 euron lisähintaa, Schäfer kommentoi Polosta.
Nykyisin hieman alle 20 000 euroa lähtöhinnaltaan maksava pikkuauto menettänee samalla täysin houkuttelevuutensa, ainakin riittävän sähköautoinfran omaavilla markkinoilla, jos alle 25 000 eurolla alkaa saada jo hyvää sähköautoa, jossa on vieläpä paremmat tilat. Automaattivaihteinen Polo maksaa nykyäänkin vain karvan alle 25 000 euroa.
Kaikki neljä sähköautoa tehdään VW:n uudelle MEB Entry -pohjarakenteelle. Ainoastaan ID.2allin hinta aiotaan puristaa alle 25 000 euron. Katumaasturikoristen hintaa kasvattaa oletettavasti nimenomaan korimalli ja Cupran autosta tehdään ylellisempi ja sporttisempi.
Espanjan taloudelle VW:n investoinnit tuovat lehtitietojen mukaan arviolta 21 miljardin tulot.
Ennen kuin Sagunton tehdas saadaan toimintaan, akut tulevat Salzgitterin akkutehtaalta.Näin se tulee kansansähköauto aivan trollien ininästä riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se tulee kansansähköauto aivan trollien ininästä riippumatta.
Tämä sähköauto on järkyttävän kallis, joten tästä ei tule kansanautoa.
- Anonyymi
En taaskaan lukenut polttotrollien idioottikitinöitä. Voittajan on helppo hymyillä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En taaskaan lukenut polttotrollien idioottikitinöitä. Voittajan on helppo hymyillä!
On se nyt kun polttotrollit ei edes ymmärrä uutisia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se nyt kun polttotrollit ei edes ymmärrä uutisia!
Kyllä luin ja se on lähinnä markkinointia. Vaikka tuo auto tulisikin markkinoille niin tuossa 25 tonnin mallissa ei ole noita ominaisuuksia vaan ne ovat kalliimmassa mallissa.
Lisäksi 25 tonnia on liian kallis useimmille suomalaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaOnko sulla rahat vähissä (ehkä sähköauton oston vuoksi ) , kun kokoajan pitää säästää ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaSähköautoilija maksaa vaikka mitä siitä, että pääsee kehumaan säästävänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun kommentit on jo uusina täysin arvottomia.
Mutta sähköautot vie voiton, ja niillä on ihanan halpaa ajella jo nyt.Ihanan halpaa maksaa helvetillistä autovelkaa sähköautosta.
Älä murehdi, kyllä minäkin sähköauton hankin sitten, kun toimivia sellaisia saa käytettynä pariin tonniin kuten polttiksiakin. Luulen vain ettei sellaista aikaa koskaan tule. Sähköautot eivät kestä niin kauaa täysin toimivina, että niille koskaan voisi muodostua samanlaista käytettyjen markkinaa kuin polttiksille.
Kuitenkin hyvin pieni osa kansasta ostaa autonsa uutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanan halpaa maksaa helvetillistä autovelkaa sähköautosta.
Älä murehdi, kyllä minäkin sähköauton hankin sitten, kun toimivia sellaisia saa käytettynä pariin tonniin kuten polttiksiakin. Luulen vain ettei sellaista aikaa koskaan tule. Sähköautot eivät kestä niin kauaa täysin toimivina, että niille koskaan voisi muodostua samanlaista käytettyjen markkinaa kuin polttiksille.
Kuitenkin hyvin pieni osa kansasta ostaa autonsa uutena."Ihanan halpaa maksaa helvetillistä autovelkaa sähköautosta."
Samanlaista se on maksaa velkaa polttiksestakin. Polttiksella tulee siihen päälle helvetilliset bensalaskut ja huoltokulut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin siinä vaan käy että volsultakin se sähkökansanauto tulee, ja polttomoottoriautojen hinnat romahtaa.
Kannattaa myydä polttis, sillä on kallista ajaa ja se menettää arvonsa.
Sähköautolla säästää jopa 40.000 € huolloissa ja ajokuluissa auton elinkaaren aikana.Nykyisen diiselini polttoainekulut vuodessa ovat n. 2500 € . Pitkään pitää sähköauton kestää jotta tuommoisiin säästöihin pääsee , vaikka sähkö olisi ilmaista .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, ostan sähköauton sitten kun se maksaa alle 15 tonnia uutena.
Eikö niitä Kiinassa tai Intiassa saa jo 5000€ hintaan?
Näin jossain kuvia, nii tuli mopoauto mieleen, tai joku vielä kevyempi rimpula. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Idiootti polttopellefanaatikko polttaa rahaa savuna ilmaan ja auton arvokin laskee kiihtyvällä tahdilla.
Mahtaa se vituttaa.
Taas on sähkö 0,8 snt / kWh. Säästöä tulee vs. polttoromu niin että naurattaaMiten siirtomaksut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä luin ja se on lähinnä markkinointia. Vaikka tuo auto tulisikin markkinoille niin tuossa 25 tonnin mallissa ei ole noita ominaisuuksia vaan ne ovat kalliimmassa mallissa.
Lisäksi 25 tonnia on liian kallis useimmille suomalaisille.Minulta löytyy rahat tuohon, ja kalliimpaankin autoon.
Aion ostaa käytetyn 25-30 k euron käytetyn laatupolttiksen, jolla on ikää noin 5-6 vuotta.
Ajoni ovat pääasiassa pidempää matkaa, mutta luultavasti ne jäisivät n. 10000 km/vuosi. Olen jo eläkeläinen , ollut tätä 3 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ihanan halpaa maksaa helvetillistä autovelkaa sähköautosta."
Samanlaista se on maksaa velkaa polttiksestakin. Polttiksella tulee siihen päälle helvetilliset bensalaskut ja huoltokulut.Minulla on rahat valmiina pankissa. En ota velkaa ollenkaan. Mutta ne menevät käytetyn, noin 5-6 v laatu "polttiksen" ostoon, ja hinta voisi olla lähemmäs 30000€. Loput rahoista menee sitten joskus perillisille, jos en rahoja joudu kuluttamaan muuhun todella tarpeelliseen. Olen jo eläkeläinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on rahat valmiina pankissa. En ota velkaa ollenkaan. Mutta ne menevät käytetyn, noin 5-6 v laatu "polttiksen" ostoon, ja hinta voisi olla lähemmäs 30000€. Loput rahoista menee sitten joskus perillisille, jos en rahoja joudu kuluttamaan muuhun todella tarpeelliseen. Olen jo eläkeläinen.
Ihan selvästi olet aika typerä, kalkkeuttunut ja kaavoihisi kangistunut wannabe rikas. Mutta mikä ihme saa sinut tänne sabotoimaan asiakeskustelua typerällä ja ignorantilla inttämiselläsi? Veikkaan ihan että perinteiset typeryys ja katkeruus.
- Anonyymi
Eli tuo maksaa yli 30 000 euroa Suomessa, koska Suomessa kaikki uudet autot maksavat muutaman tonnin enemmän. Järkyttävän korkea hinta tuollaiselle surkealle pikkuautolle. Ei tule myymään paljon. Reilu hinta tuolle olisi noin 15 000 euroa. Eli kannattaa odottaa, että he leikkaavat tämän hinnasta vielä vähintään kymppitonnin pois.
Ja tuollaisella hinnalla pitäisi saada vähintään 500 km toimintamatka keskellä talvea. Se, että kyseessä on pikkuauto on aivottoman typerä syy lyhyelle toimintamatkalle. Jos maksan lähes 30 000 euroa autosta niin sen pitää kulkea 500 km ja latausaika on alle 15 minuuttia.- Anonyymi
Sössön sössön trolli. Ei kukaan lue hevonsontaasi.
- Anonyymi
Lisään... Lisäksi tämäkin auto on liian iso.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sössön sössön trolli. Ei kukaan lue hevonsontaasi.
Edelleenkin tällä hetkellä tätä vastaavia polttiksia saa alle 15 tonnilla ja niillä kaikilla voi kulkea kerralla vaikka Helsingistä Lappiin. Tässä on lähtökohta. Eli hinnan pitäisi olla 15 tonnia ja silti toimintamatkan pitäisi olla edes vaivaiset 500 km. Ei se ole paljon vaadittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin tällä hetkellä tätä vastaavia polttiksia saa alle 15 tonnilla ja niillä kaikilla voi kulkea kerralla vaikka Helsingistä Lappiin. Tässä on lähtökohta. Eli hinnan pitäisi olla 15 tonnia ja silti toimintamatkan pitäisi olla edes vaivaiset 500 km. Ei se ole paljon vaadittu.
Ja edelleen, tuo hinta pätee vain ja ainoastaan Saksaan. Suomessa hinta tulee luultavasti olemaan minimissään 30 000 euroa. VW ei ole luvannut auton olevan alle 25 tonnia kaikkialla.
Tämä on vastaava kuin Tesla aikanaan lupasi myyvänsä Model 3:ta alle 35 000 dollarilla ja he pitivätkin lupauksensa, mutta vain USA:ssa ja vain lyhyen aikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja edelleen, tuo hinta pätee vain ja ainoastaan Saksaan. Suomessa hinta tulee luultavasti olemaan minimissään 30 000 euroa. VW ei ole luvannut auton olevan alle 25 tonnia kaikkialla.
Tämä on vastaava kuin Tesla aikanaan lupasi myyvänsä Model 3:ta alle 35 000 dollarilla ja he pitivätkin lupauksensa, mutta vain USA:ssa ja vain lyhyen aikaa.Lisäksi artikkeli valehteli. Halvin Polo maksaa alle 20 000 euroa tällä hetkellä.
- Anonyymi
Tuota ihmiset ostavat aivan simonaan.
- Anonyymi
Palataan sitten asiaan kun auto oikeasti on myynnissä ja nähdään mikä on todellinen hinta.
Pitihän sen ID.3:kin hinta olla alkaen 30 k€, mutta eipä noita tuolla hinnalla (hankintatuki huomioiden) ollut myynnissä kun hetken ajan. - Anonyymi
Volkswagenin ammattiliitot pitää huolen ettei polttikset katoa mihinkään. Ford teki fiksusti kun sähköautot tehdään omassa yksikössään niin liitot ei voi lyödä kapuloita rattaisiin.
- Anonyymi
" toimintamatkan pitäisi olla edes vaivaiset 500 km. Ei se ole paljon vaadittu."
Valtaosa uusista autoista ostetaan ruuhkasuomessa ja siellä tuollainen 500km toimintamatka on täysin arvoton ominaisuus autolle. Täällä kaikki elämä tapahtuu alle 100km säteellä kotipihasta.
500km toimintamatkaa tarvitsee vain hyvin pieni joukko kuluttajista ja vielä pienempi joukko heistä on ostamassa uutta autoa. Tämän vuoksi pitkän toimintamatkan pienet sähköautot lisivat surkea bisness. ei kiinnosta yhtäkään autonvalmistajaa.
Pienet edulliset sähköautot myydään suurille massoille eikä ne suuret massat ajaa 500km päivässä pysähtymättä.- Anonyymi
Ensinnäkin, valtaosaa autoista EI osteta ruuhkasuomessa vaan valtaosa ostetaan ruuhkasuomen ulkopuolella. Esimerkiksi pk-seudulla asuu vain noin 20% suomalaisista ja pk-seudulla on vähemmän autoja kuin muualla.
Ja vaikka asuisi ruuhkasuomessa niin suurin osa tarvitsee autoa satunnaisesti myös pitkillä matkoilla. Ja aivotonta paskaa sanoa, että vuokraa autoa. Jos auton omistaa niin sen pitää pystyä kaikkiin matkoihin.
Jos autolla ei pysty yli 500 km matkoihin niin sen ei pidä maksaa täyttä hintaakaan. Koska 15 tonnin polttis kykenee noihin pitkiin matkoihin niin sähköauto joka ei siihen yllä on korkeintaan 10 tonnin arvoinen. On ihan ok myydä pienen toimintamatkan autoa, mutta se ei saa maksaa paljon.
"Pienet edulliset sähköautot myydään suurille massoille eikä ne suuret massat ajaa 500km päivässä pysähtymättä."
Pieni ja edullinen tarkoittaa 10 tonnin uutta autoa. Jos sähköautolla on 300 km toimintamatka niin se on maksimissaan 10 tonnin arvoinen. Siis uutena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäkin, valtaosaa autoista EI osteta ruuhkasuomessa vaan valtaosa ostetaan ruuhkasuomen ulkopuolella. Esimerkiksi pk-seudulla asuu vain noin 20% suomalaisista ja pk-seudulla on vähemmän autoja kuin muualla.
Ja vaikka asuisi ruuhkasuomessa niin suurin osa tarvitsee autoa satunnaisesti myös pitkillä matkoilla. Ja aivotonta paskaa sanoa, että vuokraa autoa. Jos auton omistaa niin sen pitää pystyä kaikkiin matkoihin.
Jos autolla ei pysty yli 500 km matkoihin niin sen ei pidä maksaa täyttä hintaakaan. Koska 15 tonnin polttis kykenee noihin pitkiin matkoihin niin sähköauto joka ei siihen yllä on korkeintaan 10 tonnin arvoinen. On ihan ok myydä pienen toimintamatkan autoa, mutta se ei saa maksaa paljon.
"Pienet edulliset sähköautot myydään suurille massoille eikä ne suuret massat ajaa 500km päivässä pysähtymättä."
Pieni ja edullinen tarkoittaa 10 tonnin uutta autoa. Jos sähköautolla on 300 km toimintamatka niin se on maksimissaan 10 tonnin arvoinen. Siis uutena.Lisään... Luultavasti yli 85% suomalaisten autoista on pk-seudun ulkopuolella. Nimittäin pk-seudulla suuri osa on autottomia, muualla ei.
Vaikka autoja ostetaan suhteellisesti enemmän pk-seudulla niin silti ylivoimainen valtaosa uusistakin autoista ostetaan pk-seudun ulkopuolella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Luultavasti yli 85% suomalaisten autoista on pk-seudun ulkopuolella. Nimittäin pk-seudulla suuri osa on autottomia, muualla ei.
Vaikka autoja ostetaan suhteellisesti enemmän pk-seudulla niin silti ylivoimainen valtaosa uusistakin autoista ostetaan pk-seudun ulkopuolella.Traficomin tilastojen mukaan Hki-Espoo-Vantaa alueella on henkilöautokannasta 17%, mutta sen sijaan 2022 uusien henkilöautojen ensirekistöröinnistä näiden kolmen kaupungin osuus oli 39%. Eli en nyt välttämättä sanoisi että ylivoimanen valtaosa uusista autoista ostetaan pk-seudun ulkopuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Traficomin tilastojen mukaan Hki-Espoo-Vantaa alueella on henkilöautokannasta 17%, mutta sen sijaan 2022 uusien henkilöautojen ensirekistöröinnistä näiden kolmen kaupungin osuus oli 39%. Eli en nyt välttämättä sanoisi että ylivoimanen valtaosa uusista autoista ostetaan pk-seudun ulkopuolella.
61% on kuitenkin paljon enemmän kuin 39%. Tämäkin tarkoittaa, että pk-seudun ulkopuolella myydään yli 50% enemmän uusia autoja. Eli on se aika paljon enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
61% on kuitenkin paljon enemmän kuin 39%. Tämäkin tarkoittaa, että pk-seudun ulkopuolella myydään yli 50% enemmän uusia autoja. Eli on se aika paljon enemmän.
Ruuhkasuomi on isompi alue kuin kehäkolmosen sisäpuoli.
Uusimaa + Turku + Tampere kattaa selkeästi yli puolet Suomen uusien autojen kaupasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruuhkasuomi on isompi alue kuin kehäkolmosen sisäpuoli.
Uusimaa Turku Tampere kattaa selkeästi yli puolet Suomen uusien autojen kaupasta.Ja vaikka käytettäisiin tuota määritelmää niin jopa noista kaupungeista suuri osa haluaa toisinaan kulkea kauemmas. Varsinkin Helsingissä suuri osa on kotoisin aivan muualta kuin Helsingistä joten he mielellään kulkevat silloin tällöin muualla. Lisäksi mökit, joita monilla on, sijaitsee usein kaukana kodista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaikka käytettäisiin tuota määritelmää niin jopa noista kaupungeista suuri osa haluaa toisinaan kulkea kauemmas. Varsinkin Helsingissä suuri osa on kotoisin aivan muualta kuin Helsingistä joten he mielellään kulkevat silloin tällöin muualla. Lisäksi mökit, joita monilla on, sijaitsee usein kaukana kodista.
" jopa noista kaupungeista suuri osa haluaa toisinaan kulkea kauemmas. "
Ja se ei ole ID.2:lla mikään ongelma.
Nykysähköauton range kattaa hyvin useammankin päivän normiajot ja kotilatauksella pärjää paremmin kuin hyvin.
Kun sitten tulee se sääntömääräinen sukulaisvierailu kolme kertaa vuodessa niin tuo ennakoitu +200 kW latausnopeus mahdollistaa sujuvan matkustamisen myös pidemmällä matkalla.
Turha yrittää tehdä ongelmaa asiaan jossa ei oikeasti ole ongelmaa. Tietysti on olemassa ihmisiä joille kaikki asiat ovat vaikeita. Itselle en näe mitään ongelmaa tehdä sukulaisvierailuita syrjäsuomeen sähköautolla jossa olisi ID.2:n speksit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" jopa noista kaupungeista suuri osa haluaa toisinaan kulkea kauemmas. "
Ja se ei ole ID.2:lla mikään ongelma.
Nykysähköauton range kattaa hyvin useammankin päivän normiajot ja kotilatauksella pärjää paremmin kuin hyvin.
Kun sitten tulee se sääntömääräinen sukulaisvierailu kolme kertaa vuodessa niin tuo ennakoitu 200 kW latausnopeus mahdollistaa sujuvan matkustamisen myös pidemmällä matkalla.
Turha yrittää tehdä ongelmaa asiaan jossa ei oikeasti ole ongelmaa. Tietysti on olemassa ihmisiä joille kaikki asiat ovat vaikeita. Itselle en näe mitään ongelmaa tehdä sukulaisvierailuita syrjäsuomeen sähköautolla jossa olisi ID.2:n speksit.Tuossa 25 k€ mallissa ei tule olemaan 200 kW latausnopeutta vaan luultavimmin 50 kW latausnopeus ja toimintamatka on paljon ilmoitettua lyhyempi kuten myös nopeus. Tuo alkaen hinta ja speksit eivät välttämättä ole sama asia. 25 k€ hinnalla saa pienemmän akun ja tehot. Näin se vain menee. Jos haluaa 200 kW lataustehon ja suuren akun niin pitää maksaa tästäkin autosta ainakin 35 k€. VW:llä on aivan normaalia sotkea alkaen -hinta ja speksit.
Tämä on ihan sama kuin ID.3:ssa, sen halvimmassa mallissa pienimmällä akulla (jota ei käytännössä enää myydä) oli vain 50 kW pikalatausnopeus. Nopeat latausnopeudet sai hankkimalla isommalla akulla varustetun auton. Ja näin tulee käymään nytkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" jopa noista kaupungeista suuri osa haluaa toisinaan kulkea kauemmas. "
Ja se ei ole ID.2:lla mikään ongelma.
Nykysähköauton range kattaa hyvin useammankin päivän normiajot ja kotilatauksella pärjää paremmin kuin hyvin.
Kun sitten tulee se sääntömääräinen sukulaisvierailu kolme kertaa vuodessa niin tuo ennakoitu 200 kW latausnopeus mahdollistaa sujuvan matkustamisen myös pidemmällä matkalla.
Turha yrittää tehdä ongelmaa asiaan jossa ei oikeasti ole ongelmaa. Tietysti on olemassa ihmisiä joille kaikki asiat ovat vaikeita. Itselle en näe mitään ongelmaa tehdä sukulaisvierailuita syrjäsuomeen sähköautolla jossa olisi ID.2:n speksit.Edelleenkin, useimmat suomalaiset eivät ole valmiita käyttämään edes nyt 25 000 euroa mihinkään autoon, joten miksi tähänkään. Uusien autojen markkina on romahtanut, vaikka uusia autoja on myynnissä alle 20 tonnilla.
Tämäkään ei tule aiheuttamaan sähköautobuumia ja vuonna 2025 tullaan myymään vähemmän uusia autoja kuin viime vuonna. Kyllä, jopa alle 82 000 autoa. Vuonna 2030 sähköautoja on edelleen alle 10% autoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin, useimmat suomalaiset eivät ole valmiita käyttämään edes nyt 25 000 euroa mihinkään autoon, joten miksi tähänkään. Uusien autojen markkina on romahtanut, vaikka uusia autoja on myynnissä alle 20 tonnilla.
Tämäkään ei tule aiheuttamaan sähköautobuumia ja vuonna 2025 tullaan myymään vähemmän uusia autoja kuin viime vuonna. Kyllä, jopa alle 82 000 autoa. Vuonna 2030 sähköautoja on edelleen alle 10% autoista."Edelleenkin, useimmat suomalaiset eivät ole valmiita käyttämään edes nyt 25 000 euroa mihinkään autoon, joten miksi tähänkään. "
Ei mitään automallia edes kuvitella myytäväksi kaikille. Ei ole koskaan kuviteltu, ei polttiksia eikä sähköautoja.
Autotehtaat myyvät vain uusia autoja ja niitä ostaa rajallinen osa populasta. Vain sillä on merkitystä' että automalli on kilpailukykyinen toisiin uusiin autoihin verrattuna.
Risaperseidenostomieltymyksillä ei ole merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa 25 k€ mallissa ei tule olemaan 200 kW latausnopeutta vaan luultavimmin 50 kW latausnopeus ja toimintamatka on paljon ilmoitettua lyhyempi kuten myös nopeus. Tuo alkaen hinta ja speksit eivät välttämättä ole sama asia. 25 k€ hinnalla saa pienemmän akun ja tehot. Näin se vain menee. Jos haluaa 200 kW lataustehon ja suuren akun niin pitää maksaa tästäkin autosta ainakin 35 k€. VW:llä on aivan normaalia sotkea alkaen -hinta ja speksit.
Tämä on ihan sama kuin ID.3:ssa, sen halvimmassa mallissa pienimmällä akulla (jota ei käytännössä enää myydä) oli vain 50 kW pikalatausnopeus. Nopeat latausnopeudet sai hankkimalla isommalla akulla varustetun auton. Ja näin tulee käymään nytkin."vaan luultavimmin 50 kW latausnopeus"
Olet kyllä niin pihalla autotekniikasta. Turha tuoda jotain vuosien vanhojen ja tuotannosta poistuneiden mallien speksejä kun puhutaan autosta joka tulee kauppaan 2025. VW ei ole Toyota joka tuo markkinoille ikivanhaa tekniikkaa.
Joku 150kW latausnopeus karvahattuversiossa on aivan minimi. Se on aivan varmaa jo nyt.
On todella hyvä että tarjolle tulee pieniakkuinen halpisversio. Kun on iso joukko ihmisiä joille ei "koskaan" tule niitä korpivaelluksia pakkasessa. Oikeesti.
Ei kaikki vaeltele pitkiä matkoja pitkin maaseutua. Varsinkaan noissa tiheästi asutuissa maissa. Ihmettelen kovin suuresti miten kieroutunutta on näiden korpiveikkojen kuvitelmat muiden ihmisten auton tarpeesta ja ajoista.
On selvää että heidän tarpeensa ovat todellisia ja että suuriakkuisia autoja tarvitaan. Mutta vain osalla ihmisistä on tuollaisia tarpeita. Iso osa ei tarvitse pitkää rangea vaan iso akku olisi täysin hukkainvestointi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vaan luultavimmin 50 kW latausnopeus"
Olet kyllä niin pihalla autotekniikasta. Turha tuoda jotain vuosien vanhojen ja tuotannosta poistuneiden mallien speksejä kun puhutaan autosta joka tulee kauppaan 2025. VW ei ole Toyota joka tuo markkinoille ikivanhaa tekniikkaa.
Joku 150kW latausnopeus karvahattuversiossa on aivan minimi. Se on aivan varmaa jo nyt.
On todella hyvä että tarjolle tulee pieniakkuinen halpisversio. Kun on iso joukko ihmisiä joille ei "koskaan" tule niitä korpivaelluksia pakkasessa. Oikeesti.
Ei kaikki vaeltele pitkiä matkoja pitkin maaseutua. Varsinkaan noissa tiheästi asutuissa maissa. Ihmettelen kovin suuresti miten kieroutunutta on näiden korpiveikkojen kuvitelmat muiden ihmisten auton tarpeesta ja ajoista.
On selvää että heidän tarpeensa ovat todellisia ja että suuriakkuisia autoja tarvitaan. Mutta vain osalla ihmisistä on tuollaisia tarpeita. Iso osa ei tarvitse pitkää rangea vaan iso akku olisi täysin hukkainvestointi.Jos asiaa miettii yhtään kaupallisesta näkökulmasta niin olen aivan varma että hinnat alkaen -ID.2:n latausnopeus tulee olemaan selvästi alhaisempi kuin hinnakkaampien mallien. Eli täysin sama logiikka kuin on tällä hetkellä esim. ID.3:ssa.
VW kuten mikä tahansa valmistaja haluaa kuitenkin lähtökohtaisesti haluaa myydä parempikatteisia malleja, eikä haluta että myynti keskittyy vain siihen edulliseen hinnat alkaen -malliin. Siksi tuota mallia ei voi tehdä "liian" hyväksi, vaan spekseissä täytyy hinnan myötä tulla selkeä parannus. Ja tuo latausnopeus on yksi selkeä tekijä jolla voi perustella kalliimpaa hintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos asiaa miettii yhtään kaupallisesta näkökulmasta niin olen aivan varma että hinnat alkaen -ID.2:n latausnopeus tulee olemaan selvästi alhaisempi kuin hinnakkaampien mallien. Eli täysin sama logiikka kuin on tällä hetkellä esim. ID.3:ssa.
VW kuten mikä tahansa valmistaja haluaa kuitenkin lähtökohtaisesti haluaa myydä parempikatteisia malleja, eikä haluta että myynti keskittyy vain siihen edulliseen hinnat alkaen -malliin. Siksi tuota mallia ei voi tehdä "liian" hyväksi, vaan spekseissä täytyy hinnan myötä tulla selkeä parannus. Ja tuo latausnopeus on yksi selkeä tekijä jolla voi perustella kalliimpaa hintaa.Toki porrastusta tulee olemaan mutta silti tuo heittämäsi 50kW latausteho on poskettomasti vinossa. Se on niin toissapäivää
Voisin lyödä vetoa melko isostakin summasta rahaa että porrastus 150kW / 200kW tulee olemaan lähempänä totuutta vuonna 2025.
- Anonyymi
Jännää porukkaa täällä palstoilla kun kaikesta pitää tehdä vastakkainasettelua ja pitää kiinni omasta mielipiteestään jota sokeasti puolustellaan usein jopa todella typerillä ja valheellisilla argumenteilla. Osa on varmasti hieman pettyneitä omiin valintoihinsa ja selittely ja vakuuttelu helpottaa tuskaa?
- Anonyymi
Vastakkainasettelu johtuu ainoastaan trollipoju-Pentistä joka tosin ei voi mt-ongelmalleen mitään. Skitsofrenia on tauti josta ei parane ikinä.
- Anonyymi
Näillä pienellä porukalla korpiveikkoja on täysin kieroutunut kuva siitä millaisia autoja suuri massa ostaa.
Ja kun muistaa että Suomi kaikkineen on hyvin marginaalimarkkina kaikkinensa ja ne oikeasti isot massat ei edes asu ruuhkasuomessa vaan paljon suuremmassa asumistiheydessä.
Korpiveikot elvät marginaalin marginaalissa.- Anonyymi
Ja isot massat eivät tällä hetkellä muualla maailmassa osta sähköautoja edes uutena. Edelleenkin noin 90% uusista autoista maailmassa on polttomoottoriautoja.
Ja muuten, muuallakin monet asuvat isojen kaupunkien ulkopuolella. Ja esimerkiksi USA:ssa pitkät automatkat ovat täysin normaalia. Suomalaiset ajavat lyhyitä matkoja verrattuna USA:han. USA:ssa tuhansien kilometrien automatkat ovat normaaleja. Senkin takia USA:ssa sähköautot eivät edelleenkään kelpaa useimmille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja isot massat eivät tällä hetkellä muualla maailmassa osta sähköautoja edes uutena. Edelleenkin noin 90% uusista autoista maailmassa on polttomoottoriautoja.
Ja muuten, muuallakin monet asuvat isojen kaupunkien ulkopuolella. Ja esimerkiksi USA:ssa pitkät automatkat ovat täysin normaalia. Suomalaiset ajavat lyhyitä matkoja verrattuna USA:han. USA:ssa tuhansien kilometrien automatkat ovat normaaleja. Senkin takia USA:ssa sähköautot eivät edelleenkään kelpaa useimmille.Toki näin on että polttikset vievät vielä leijonanosan autokaupasta kokonaisuudessaan. Olet siinä aivan oikeassa.
Kuitenkin sähköautomarkkinoilla valmistajat keskittyvät niihin tuotteisiin joille on eniten kysyntää.
Tuo 500km vaatimus kertaistumalta on täysin kuriositeetti. Aivan sama kuin menisi Fiskarsille kertomaan että en osta teiltä saksia jos en saa saksia vasurille jolta puuttuu peukalo.
Fiskarsilta sanottaisiin että me emme tee sellaisia, kokeile jotain muuta firmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki näin on että polttikset vievät vielä leijonanosan autokaupasta kokonaisuudessaan. Olet siinä aivan oikeassa.
Kuitenkin sähköautomarkkinoilla valmistajat keskittyvät niihin tuotteisiin joille on eniten kysyntää.
Tuo 500km vaatimus kertaistumalta on täysin kuriositeetti. Aivan sama kuin menisi Fiskarsille kertomaan että en osta teiltä saksia jos en saa saksia vasurille jolta puuttuu peukalo.
Fiskarsilta sanottaisiin että me emme tee sellaisia, kokeile jotain muuta firmaa.Ei tuota 500 km tarvitse kulkea kertaistumalla vaan se antaa joustoa matkojen suunnittelussa. Monet haluaa pysähdellä paikkoihin joissa ei ole mitään latauspaikkaa. Voi vaikka pysähtyä maisemapaikalle ja syödä omat eväät siellä. En halua olla riippuvainen latauspaikoista suunnitellessani matkoja. Monesti autollakin tankkaan auton eri paikassa kuin pidän pidemmän tauon.
Ylipäätään lyhyet toimintamatkat tekee autoilun hankalaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuota 500 km tarvitse kulkea kertaistumalla vaan se antaa joustoa matkojen suunnittelussa. Monet haluaa pysähdellä paikkoihin joissa ei ole mitään latauspaikkaa. Voi vaikka pysähtyä maisemapaikalle ja syödä omat eväät siellä. En halua olla riippuvainen latauspaikoista suunnitellessani matkoja. Monesti autollakin tankkaan auton eri paikassa kuin pidän pidemmän tauon.
Ylipäätään lyhyet toimintamatkat tekee autoilun hankalaksi.Minä ajan yli 500 km kertaistumalta. En aina, mutta ehkä 50 %. En ymmärrä miksi pitäisi pysähtyä. Ja jos pysähdyn, ei niillä paikoilla ole latureita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuota 500 km tarvitse kulkea kertaistumalla vaan se antaa joustoa matkojen suunnittelussa. Monet haluaa pysähdellä paikkoihin joissa ei ole mitään latauspaikkaa. Voi vaikka pysähtyä maisemapaikalle ja syödä omat eväät siellä. En halua olla riippuvainen latauspaikoista suunnitellessani matkoja. Monesti autollakin tankkaan auton eri paikassa kuin pidän pidemmän tauon.
Ylipäätään lyhyet toimintamatkat tekee autoilun hankalaksi.Olet kaveri joka haluaa vasenkätiset sakset ilman peukaloa.
Tarpeesi on aito mutta kannattavat markkinat ovat muualla. Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kaveri joka haluaa vasenkätiset sakset ilman peukaloa.
Tarpeesi on aito mutta kannattavat markkinat ovat muualla. Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range.Suurimmalle osa tuo 500 km range on liian pieni. Ja kun ei ole edes 500 km vaan testien mukaan 350 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurimmalle osa tuo 500 km range on liian pieni. Ja kun ei ole edes 500 km vaan testien mukaan 350 km.
Höpö höpö. Yli puolet suomalaisista ajaa alle 50km päivässä. Jos joskus tarvii sitten lähteä pitkään matkaan niin esin tuohon ID.2 lataa noin 300km lisämatkaa 20 minuutissa.
Suomeksi sanottuna voit ajaa vaikka Timbuktuun saakka kun pidät 20 minuutin tauon 3-4 tunnin välein.
En väitä etteikö jollakulla olisi tarpeita ajaa väkisin pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä mutta suurille massoille tuo 300km range tarkoittaa 1-2 latausta koko viikon aikana.
Korpiveikot ovat marginaalin marginaali.
https://tekniikanmaailma.fi/suomalainen-autoilija-ajaa-keskimaarin-52-km-vuorokaudessa-nain-paljon-aikaa-suomalaiset-kayttavat-liikenteessa/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Yli puolet suomalaisista ajaa alle 50km päivässä. Jos joskus tarvii sitten lähteä pitkään matkaan niin esin tuohon ID.2 lataa noin 300km lisämatkaa 20 minuutissa.
Suomeksi sanottuna voit ajaa vaikka Timbuktuun saakka kun pidät 20 minuutin tauon 3-4 tunnin välein.
En väitä etteikö jollakulla olisi tarpeita ajaa väkisin pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä mutta suurille massoille tuo 300km range tarkoittaa 1-2 latausta koko viikon aikana.
Korpiveikot ovat marginaalin marginaali.
https://tekniikanmaailma.fi/suomalainen-autoilija-ajaa-keskimaarin-52-km-vuorokaudessa-nain-paljon-aikaa-suomalaiset-kayttavat-liikenteessa/Ihan sama paljonko on keskimääräinen ajo. Suurin osa kuitenkin ajaa yli 500 km.reissuja. Itse asiassa en tunne ketään joka ei ajaisi, ja jolle 350 km range olisi riittävä. Sähköautot ovat marginaalin marginaali Suomessa.
- Anonyymi
Muistutan sinua Pentti omista lähtökohdistasi Kainuun korvessa ja vanhalestadiolaisessa kodissa. Sieltä ei elämälle kovin kummoisia eväitä saa vaikka olisi käynyt Kajaanin kauppakoulunkin. Tulokset näkyvät parhaiten näillä palstoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Yli puolet suomalaisista ajaa alle 50km päivässä. Jos joskus tarvii sitten lähteä pitkään matkaan niin esin tuohon ID.2 lataa noin 300km lisämatkaa 20 minuutissa.
Suomeksi sanottuna voit ajaa vaikka Timbuktuun saakka kun pidät 20 minuutin tauon 3-4 tunnin välein.
En väitä etteikö jollakulla olisi tarpeita ajaa väkisin pitkiä matkoja ilman pysähdyksiä mutta suurille massoille tuo 300km range tarkoittaa 1-2 latausta koko viikon aikana.
Korpiveikot ovat marginaalin marginaali.
https://tekniikanmaailma.fi/suomalainen-autoilija-ajaa-keskimaarin-52-km-vuorokaudessa-nain-paljon-aikaa-suomalaiset-kayttavat-liikenteessa/Jos ajaa pelkästään lyhyitä matkoja kaupungissa niin on kyseenalaista, että kannattaako autoa edes omistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa pelkästään lyhyitä matkoja kaupungissa niin on kyseenalaista, että kannattaako autoa edes omistaa.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Suomalaiset ajavat autollansa kekimäärin vain 50 km päivässä. Hieman yksinkertaistettuna voidaan sanoa että puolet suomalaisista autonomistajista on valinnut auton liikkumisvälineekseen vaikka ajaa alle 50km päivässä.
Olkoon se kyseenalaista tai ei, näin suomalaiset ovat päättäneet elämänsä järjestää.
Ja aivan perussähköautollakin 1.000km sujahtaa alle 11 tunnissa. Täysin puusilmäistä väittää ettei tuo marssivauhti riitä suurinpiirtein kaikille kuluttajille.
https://www.youtube.com/watch?v=u6wZBdfZ9gY - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Suomalaiset ajavat autollansa kekimäärin vain 50 km päivässä. Hieman yksinkertaistettuna voidaan sanoa että puolet suomalaisista autonomistajista on valinnut auton liikkumisvälineekseen vaikka ajaa alle 50km päivässä.
Olkoon se kyseenalaista tai ei, näin suomalaiset ovat päättäneet elämänsä järjestää.
Ja aivan perussähköautollakin 1.000km sujahtaa alle 11 tunnissa. Täysin puusilmäistä väittää ettei tuo marssivauhti riitä suurinpiirtein kaikille kuluttajille.
https://www.youtube.com/watch?v=u6wZBdfZ9gYJos pystyy ajamaan tuon 1.000 km pääosin 120 km/h vauhdilla. Nimittäin tuossa testissä ajetaan vain ja ainoastaan moottoritietä. Polttis pääsisi samassa testissä matkan alle 9 tunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pystyy ajamaan tuon 1.000 km pääosin 120 km/h vauhdilla. Nimittäin tuossa testissä ajetaan vain ja ainoastaan moottoritietä. Polttis pääsisi samassa testissä matkan alle 9 tunnissa.
Kyse ei ollut siitä kumpi on nopeampi vaan siitä että aivan normaalin sähköauton marssivauhti on enemmän kuin riittävä suurinpiirtein kaikille kuluttajille.
1.000km alle 11 tuntiin on sellainen ajorupeama että harvaa viitsii itselleen noin kireää aikataulua itselleen järjestää vapaaehtoisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Suomalaiset ajavat autollansa kekimäärin vain 50 km päivässä. Hieman yksinkertaistettuna voidaan sanoa että puolet suomalaisista autonomistajista on valinnut auton liikkumisvälineekseen vaikka ajaa alle 50km päivässä.
Olkoon se kyseenalaista tai ei, näin suomalaiset ovat päättäneet elämänsä järjestää.
Ja aivan perussähköautollakin 1.000km sujahtaa alle 11 tunnissa. Täysin puusilmäistä väittää ettei tuo marssivauhti riitä suurinpiirtein kaikille kuluttajille.
https://www.youtube.com/watch?v=u6wZBdfZ9gYKuten olen todennut, keskimääräisellä ajomäärällä ei ole paskankaan väliä. Jos ajaa 90% ajasta alle 50 km päivässä ja 10% yli 200 km päivässä niin auto valitaan pidemmän vaihtoehdon mukaan. Itse asiassa auto valitaan pidemmän matkan mukaan vaikka näitä matkoja olisi alle 10 kertaa vuodessa.
Ja edelleenkin, jos autossa on lyhyempi toimintamatka niin sen pitää maksaa reilusti vähemmän. Tämäkin auto on vielä aivan liian kallis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kaveri joka haluaa vasenkätiset sakset ilman peukaloa.
Tarpeesi on aito mutta kannattavat markkinat ovat muualla. Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range."Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range."
Kyllä ja 25 tonnia on todella korkea hinta pienestä autosta. 15 tonniakin on vielä paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range."
Kyllä ja 25 tonnia on todella korkea hinta pienestä autosta. 15 tonniakin on vielä paljon.Tuossa ID.2ALL:ssa on Golfin kokoiset tilat matkustajille ja kaksi kertaa isompi tavaratila kuin pystyperä Corollassa.
Kiihtyy 0-100km alle seitsemään sekuntiin.
Tuolla sujauttaa 3-4 heninen perhe Lappiin mukavasti ja nopeasti jos niin haluaa. 20minuutin tauko noin 3-4 tunnin välein on kaikki se mitä auto tarvitsee. Jos vähänkään ajattelee perhettään niin pitää enemmän taukoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pienissä sähköautoissa halpa hinta on paljon tärkeämpi menestystekijä kuin 500km range."
Kyllä ja 25 tonnia on todella korkea hinta pienestä autosta. 15 tonniakin on vielä paljon."Kyllä ja 25 tonnia on todella korkea hinta pienestä autosta. 15 tonniakin on vielä paljon."
Kuten sanottu niin tuo on tiloiltaan isompi kuin Corolla. Maksaisin ID.2:sta paljon mieluummin 25.000 kuin Corollasta yli 30.000. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ID.2ALL:ssa on Golfin kokoiset tilat matkustajille ja kaksi kertaa isompi tavaratila kuin pystyperä Corollassa.
Kiihtyy 0-100km alle seitsemään sekuntiin.
Tuolla sujauttaa 3-4 heninen perhe Lappiin mukavasti ja nopeasti jos niin haluaa. 20minuutin tauko noin 3-4 tunnin välein on kaikki se mitä auto tarvitsee. Jos vähänkään ajattelee perhettään niin pitää enemmän taukoja.Kukaan ei piittaa kiihtyvyydestä tällaisessa pikkuautossa. Golfin kokoiset tilat ovat lähinnä mainospuhetta, todellisuus on aivan toista. Ei ID.3:kaan oikeasti vastaa Passatia vaikka VW valehteli niin.
Lisäksi tavaratilasta suuri osa on erilaisia lokerikkoja siellä täällä, yhtenäinen tila ei ole niin suuri mitä sanotaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ID.2ALL:ssa on Golfin kokoiset tilat matkustajille ja kaksi kertaa isompi tavaratila kuin pystyperä Corollassa.
Kiihtyy 0-100km alle seitsemään sekuntiin.
Tuolla sujauttaa 3-4 heninen perhe Lappiin mukavasti ja nopeasti jos niin haluaa. 20minuutin tauko noin 3-4 tunnin välein on kaikki se mitä auto tarvitsee. Jos vähänkään ajattelee perhettään niin pitää enemmän taukoja.Kuulostaa liian hyvältä että 25 k€:n version akku mahdollistaisi tuollaisen rangen (käytännön talviajossa yli 300km). Tällä hetkellä kun vastaavat ominaisuudet tarjoava ID.3 maksaa yli 45 k€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa liian hyvältä että 25 k€:n version akku mahdollistaisi tuollaisen rangen (käytännön talviajossa yli 300km). Tällä hetkellä kun vastaavat ominaisuudet tarjoava ID.3 maksaa yli 45 k€.
Pitkässä matka-ajossa rangea tärkeämpi ominaisuus on latausnopeus. ID.2: latautuu 10-80% välin 20 minuutissa.
Käytännössä autolla voi siis ajaa vaikka maailman ympäri kun vain pitää 20 minuutin tauon 300km välein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkässä matka-ajossa rangea tärkeämpi ominaisuus on latausnopeus. ID.2: latautuu 10-80% välin 20 minuutissa.
Käytännössä autolla voi siis ajaa vaikka maailman ympäri kun vain pitää 20 minuutin tauon 300km välein.Kuka jaksaa pitää noita taukoja? Eihän niitä latureitakaan ole taukopaikoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei piittaa kiihtyvyydestä tällaisessa pikkuautossa. Golfin kokoiset tilat ovat lähinnä mainospuhetta, todellisuus on aivan toista. Ei ID.3:kaan oikeasti vastaa Passatia vaikka VW valehteli niin.
Lisäksi tavaratilasta suuri osa on erilaisia lokerikkoja siellä täällä, yhtenäinen tila ei ole niin suuri mitä sanotaan.Otin kiihtyvyyden esille lähinnä siksi että se ei ole toytan kaltainen nuhapumppu vaan se jaksaa edetä vaivatta vaikka kyytiin tulee perhe + matkatavarat.
Tuo tavaratila on yksi iso tavaratila jos ottaa välipohjan pois plus toinen tila penkin alla. Hyvin käyttökelpoisen näköinen. VW on aina osannut tehdä tavaratilasta "laatikkomaisen" eli litrat ovat oikeasti käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka jaksaa pitää noita taukoja? Eihän niitä latureitakaan ole taukopaikoilla.
"Kuka jaksaa pitää noita taukoja?"
Sulla ei taida olla perhettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkässä matka-ajossa rangea tärkeämpi ominaisuus on latausnopeus. ID.2: latautuu 10-80% välin 20 minuutissa.
Käytännössä autolla voi siis ajaa vaikka maailman ympäri kun vain pitää 20 minuutin tauon 300km välein.Niin kun vaan pääsisi sen 300km normaaleissa ajo-olosuhteissa, mihin en usko hinnat-alkaen ID.2:n kykenevän. VW:hän ei ole vielä antanut tarkempia tietoja akkuvaihtoehdoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kun vaan pääsisi sen 300km normaaleissa ajo-olosuhteissa, mihin en usko hinnat-alkaen ID.2:n kykenevän. VW:hän ei ole vielä antanut tarkempia tietoja akkuvaihtoehdoista.
Edelleenkin asia on niin että se range on merkityksellinen enimmäkseen ekalla stintillä. Sen jälkeen matkan eteneminen riippuu vain latausnopeudesta.
Kun Max latausteho on mitä se on niin isoakkuista ladataan harvemmin mutta pidempään, pientä akkua tiheämmin mutta lyhempään.
Yksinkertaista matematiikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin asia on niin että se range on merkityksellinen enimmäkseen ekalla stintillä. Sen jälkeen matkan eteneminen riippuu vain latausnopeudesta.
Kun Max latausteho on mitä se on niin isoakkuista ladataan harvemmin mutta pidempään, pientä akkua tiheämmin mutta lyhempään.
Yksinkertaista matematiikkaa.Periaatteessa juuri noin, mutta sitten käytännön tasolla mitä tiheämpi latausväli niin sitä kriittisemmäksi yksittäisten latauspisteiden sijainti/toimivuus/teho tulee. Ja sitä "useamman pysähdyksen taktiikkaa" matkateko vaatii, on sitten enemmän henkilökohtainen mieltymys pitääkö mieluummin pari pidempää taukoa vai useita lyhyempiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuka jaksaa pitää noita taukoja?"
Sulla ei taida olla perhettä.Eikä ole valtaosalla suomalaisia kotitalouksia. Sinkkutalouksiakin on nykyään paljon enemmän kuin perheitä. Pääosa kotitalouksista on yhden tai kahden aikuisen kotitalouksia. Lisäksi jo 10-vuotias jaksaa vaikka 600 km yhtenäisen matkan autossa, jos hän vain on oppinut automatkailuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä ole valtaosalla suomalaisia kotitalouksia. Sinkkutalouksiakin on nykyään paljon enemmän kuin perheitä. Pääosa kotitalouksista on yhden tai kahden aikuisen kotitalouksia. Lisäksi jo 10-vuotias jaksaa vaikka 600 km yhtenäisen matkan autossa, jos hän vain on oppinut automatkailuun.
"Lisäksi jo 10-vuotias jaksaa vaikka 600 km yhtenäisen matkan autossa, jos hän vain on oppinut automatkailuun."
Voi jaksaa joo jos pakotetaan. Mutta onko se mukavaa?
Itse on haluaisi tuollaisis maraton-istuntoja autossa, vielä vhemmän haluaisin pakottaa muita sellaisiin.
Kun olen ollut pidemmillä yksin tai perheen kanssa automatkoilla niin en koskaan ole suunnitellut yli kolmen tunnin stinttejä. En ole keksinyt ainuttakaan syytä tai hyötyä istua autossa sen pidempää yhdellä kertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi jo 10-vuotias jaksaa vaikka 600 km yhtenäisen matkan autossa, jos hän vain on oppinut automatkailuun."
Voi jaksaa joo jos pakotetaan. Mutta onko se mukavaa?
Itse on haluaisi tuollaisis maraton-istuntoja autossa, vielä vhemmän haluaisin pakottaa muita sellaisiin.
Kun olen ollut pidemmillä yksin tai perheen kanssa automatkoilla niin en koskaan ole suunnitellut yli kolmen tunnin stinttejä. En ole keksinyt ainuttakaan syytä tai hyötyä istua autossa sen pidempää yhdellä kertaa.Minulla on toisinpäin. En ole keksinyt yhtään viipyä matkalla turhaan yhtään minuuttia ylimääräistä. Siksi diesel on paras vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on toisinpäin. En ole keksinyt yhtään viipyä matkalla turhaan yhtään minuuttia ylimääräistä. Siksi diesel on paras vaihtoehto.
Työreissulla tuo on ymmärrettävää. Tässä on kuitenkin puhuttu enemmän automatkailusta. Perheen kanssa ja ilman perhettä.
Jos ei halua olla tienpäällä niin sitten ei varmaan kannata lähteö automatkalle lainkaan. Autolomalla on viihtyvyyden kannalta tärkeää löytää mukava ja rento rytmi ajamiden ja paikkoihin tutustumisen välillä. Pitkät yhtäjaksoiset siivut ovat tylsin mahdollinen tapa viettää lomapäivä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki näin on että polttikset vievät vielä leijonanosan autokaupasta kokonaisuudessaan. Olet siinä aivan oikeassa.
Kuitenkin sähköautomarkkinoilla valmistajat keskittyvät niihin tuotteisiin joille on eniten kysyntää.
Tuo 500km vaatimus kertaistumalta on täysin kuriositeetti. Aivan sama kuin menisi Fiskarsille kertomaan että en osta teiltä saksia jos en saa saksia vasurille jolta puuttuu peukalo.
Fiskarsilta sanottaisiin että me emme tee sellaisia, kokeile jotain muuta firmaa.Eli siis polttomoottoriautoissa on aivan tarpeettomasti ollut täysin ylimitoitetut polttoainesäiliöt kaikki nämä vuodet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työreissulla tuo on ymmärrettävää. Tässä on kuitenkin puhuttu enemmän automatkailusta. Perheen kanssa ja ilman perhettä.
Jos ei halua olla tienpäällä niin sitten ei varmaan kannata lähteö automatkalle lainkaan. Autolomalla on viihtyvyyden kannalta tärkeää löytää mukava ja rento rytmi ajamiden ja paikkoihin tutustumisen välillä. Pitkät yhtäjaksoiset siivut ovat tylsin mahdollinen tapa viettää lomapäivä.Automatkailussa itse matkaan käytetään mahdollisimman vähän aikaa. Taukoja mahdollisimman vähän ja lyhyitä. Määränpäässä rentoudutaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis polttomoottoriautoissa on aivan tarpeettomasti ollut täysin ylimitoitetut polttoainesäiliöt kaikki nämä vuodet?
Polttoainesäiliön tulee olla niin suuri, että range on 1.200 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis polttomoottoriautoissa on aivan tarpeettomasti ollut täysin ylimitoitetut polttoainesäiliöt kaikki nämä vuodet?
Etpä ymmärrä tekniikasta yhtään mitään. Bensatankin koolla ei ole juurikaan kustannusvaikutusta autonvalmistuksessa ja rakenteeseen mahtuu helpost 50-60 litrainen tankki. Joten miksei valmistaja sellaista autoon laittaisi kun siitä ei tule lisäkuluja.
Yrität tökerösti tehdä kärpäsestä härkästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automatkailussa itse matkaan käytetään mahdollisimman vähän aikaa. Taukoja mahdollisimman vähän ja lyhyitä. Määränpäässä rentoudutaan.
Hölmöläisen hommaa. Pilataan hyvä loma liikennekiireellä ja järjettömällä autossakyyhöttämisellä.
Jos käyttää yhden tunnin pern tuhat kilsaa itsensä ja perheensä virkistäytymiseen niin se on parasta rentoutumista. Vähentää kummasti myös sitä rattiraivo-käyttäytymistä kun ei pakonomaisesti tarvitse yrittää rystyset valkoisena "säästää" tien pääiiä minuutteja siirä viikon lomasta.
Ei mitään järkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Suomalaiset ajavat autollansa kekimäärin vain 50 km päivässä. Hieman yksinkertaistettuna voidaan sanoa että puolet suomalaisista autonomistajista on valinnut auton liikkumisvälineekseen vaikka ajaa alle 50km päivässä.
Olkoon se kyseenalaista tai ei, näin suomalaiset ovat päättäneet elämänsä järjestää.
Ja aivan perussähköautollakin 1.000km sujahtaa alle 11 tunnissa. Täysin puusilmäistä väittää ettei tuo marssivauhti riitä suurinpiirtein kaikille kuluttajille.
https://www.youtube.com/watch?v=u6wZBdfZ9gYJostakin syystä polttomoottoriautojen rangeksi on valikoitunut se 600-1000 km, vaikka useimmille riittäisi paljon vähempikin.
Sellaiselle, joka tankkaa polttomoottoriautoaan vain kahdella kympillä kerrallaan, sopii sähköauto tietenkin aivan yhtä hyvin.
Voisin minäkin vaihtaa vanhan golfini vanhaan leafiin, jos ei koskaan olisi mitään muita ajoja kuin työmatkat. Työmatkani on 50 km per päivä, se juuri onnistuu huonoakkuisella leafillakin. Mutta välillä tulee harrastuksen vuoksi asiaa kauemmaskin, ja aina niihin reissuihin ei ole rajattomasti aikaa tuhlattavaksi.
Vielä toistaiseksi farkkupaku dieselgolf
tuntuu kätevämmältä. Mahtuu tavaraa kyytiin ja kun ottaa tankin täyteen, saa huoletta painaa menemään sen enempää asiaa miettimättä ja laskelmoimatta. Tuhannen kilometrin range on vapautta ja huolettomuutta. Vanhan Leafin max 100 km range edellyttäisi jatkuvaa suunnittelua ja pähkäilyä. Tällaiselle vähävaraiselle duunarille, joka joutuu ajamaan vanhoilla käytetyillä, on sähköautossa se huono puoli, että vaikka toimintamatka uutena olisi riittävä, se ei ole sitä enää siinä vaiheessa kun auto on sen ikäinen että siihen on varaa. Sensijaan vanhakin polttomoottoriauto kulkee tankillisella jokseenkin saman kuin uutena, eli sähköauto menettää iän myötä käyttökelpoisuuttaan enemmän kuin polttis. Näin siis pienituloiselle jää tässä sähköautoistumisessa luu käteen. Kun ennen on köyhä voinut vanhallakin polttiksella liikkua lähes yhtälailla kuin rikas uudella, niin vanha halpa sähköauto ei enää heikentynaan kapasiteettinsa takia sovellukaan kuin nurkka-ajoon. Tämä on huono asia tavallisen köyhän rahvaan kannalta, siis niiden, jotka ajavat sillä keskivertoautolla, joka on tilastojen mukaan 13 vuotta vanha ja 3600 € hintainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkässä matka-ajossa rangea tärkeämpi ominaisuus on latausnopeus. ID.2: latautuu 10-80% välin 20 minuutissa.
Käytännössä autolla voi siis ajaa vaikka maailman ympäri kun vain pitää 20 minuutin tauon 300km välein.Mitä nopeampi lataus, sitä nopeammin akku heikkenee. Näinhän sitä on aina väitetty. Eihän se tietysti auton ensimmäistä omistajaa hetkauta, mutta kun suurin osa suomalaisista ostaa autonsa käytettynä. Voisi ajatella, että sellainen sähköauto, jossa ei ole supernopeaa pikalatausta, olisi vanhana paremmassa kunnossa kuin sellainen, jossa on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkässä matka-ajossa rangea tärkeämpi ominaisuus on latausnopeus. ID.2: latautuu 10-80% välin 20 minuutissa.
Käytännössä autolla voi siis ajaa vaikka maailman ympäri kun vain pitää 20 minuutin tauon 300km välein.Edellyttäen että niitä pikalatauspaikkoja on 300 km välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin asia on niin että se range on merkityksellinen enimmäkseen ekalla stintillä. Sen jälkeen matkan eteneminen riippuu vain latausnopeudesta.
Kun Max latausteho on mitä se on niin isoakkuista ladataan harvemmin mutta pidempään, pientä akkua tiheämmin mutta lyhempään.
Yksinkertaista matematiikkaa.Pieniakkuinen sähköauto on huono, koska se on lyhytikäinen. Mitä pienempi akku, sitä useammin täytyy ladata. Ja mitä useammin täytyy ladata, sitä nopeammin lataussyklit tulee täyteen. Sähköauton akustohan kestää niitä vain rajallisen määrän. Siksi Teslat ovat kestäneet, koska niissä on isommat akut. 24 kWh Leaf taas on hyvä esimerkki siitä että pieni akku ei kestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölmöläisen hommaa. Pilataan hyvä loma liikennekiireellä ja järjettömällä autossakyyhöttämisellä.
Jos käyttää yhden tunnin pern tuhat kilsaa itsensä ja perheensä virkistäytymiseen niin se on parasta rentoutumista. Vähentää kummasti myös sitä rattiraivo-käyttäytymistä kun ei pakonomaisesti tarvitse yrittää rystyset valkoisena "säästää" tien pääiiä minuutteja siirä viikon lomasta.
Ei mitään järkeä.Loma on pilalla jos joutuu alituiseen pysähtymään ja etsimään latauspaikkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä nopeampi lataus, sitä nopeammin akku heikkenee. Näinhän sitä on aina väitetty. Eihän se tietysti auton ensimmäistä omistajaa hetkauta, mutta kun suurin osa suomalaisista ostaa autonsa käytettynä. Voisi ajatella, että sellainen sähköauto, jossa ei ole supernopeaa pikalatausta, olisi vanhana paremmassa kunnossa kuin sellainen, jossa on.
"Mitä nopeampi lataus, sitä nopeammin akku heikkenee. Näinhän sitä on aina väitetty. "
Tässä on nyt taas maalaisjärki täysin kateissa. Onuhtuu koko ajan se aivan perusasia että sähköauton ostava lataa autonsa 95% kotona hidaslatauksella yön yli 1-2 kertaa viikossa.
Nämä pikalataukset ovat se poikkeustapaus kun pitää lähteä jonnekin kissanristiäisiin sukulaisiin toiselle puolelle maata.
Toistan: 95% sähköauton latauksista tehdään hidaslatauksella ja latauskertoja ei ole kuin 1-2 viikossa. Meillä taviksilla.
Osta käytettynä taviksen sähköauto. Sen tunnistaa siitä että siinä on max 20.000km/vuosi ja kun teetät myyjäliikkeellä akun kuntotarkastuksen niin se näyttää että akku on timantissa iskussa. Akun kunnon kun voi testata luotettavasti eikä se hajoa samalla tavalla laakista kuin vanhan polttiksen voimalinja voi tehdä.
Akun kapasiteetin lasku on hidas prosessi jonka etenemistä voi mitata ja ennustaa.
Teidän kannattaisi oikeasti hieman perehtyä tekniikkaan. Tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee jokaiselle meille välttämättömäksi muutamassa vuodessa jos ei aio olla aivan muiden vietävissä.
Aivan niinkuin Androidin käyttö tuli aikanaan. Sivistäkää itseänne niin teitä ei kuseteta niin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä nopeampi lataus, sitä nopeammin akku heikkenee. Näinhän sitä on aina väitetty. "
Tässä on nyt taas maalaisjärki täysin kateissa. Onuhtuu koko ajan se aivan perusasia että sähköauton ostava lataa autonsa 95% kotona hidaslatauksella yön yli 1-2 kertaa viikossa.
Nämä pikalataukset ovat se poikkeustapaus kun pitää lähteä jonnekin kissanristiäisiin sukulaisiin toiselle puolelle maata.
Toistan: 95% sähköauton latauksista tehdään hidaslatauksella ja latauskertoja ei ole kuin 1-2 viikossa. Meillä taviksilla.
Osta käytettynä taviksen sähköauto. Sen tunnistaa siitä että siinä on max 20.000km/vuosi ja kun teetät myyjäliikkeellä akun kuntotarkastuksen niin se näyttää että akku on timantissa iskussa. Akun kunnon kun voi testata luotettavasti eikä se hajoa samalla tavalla laakista kuin vanhan polttiksen voimalinja voi tehdä.
Akun kapasiteetin lasku on hidas prosessi jonka etenemistä voi mitata ja ennustaa.
Teidän kannattaisi oikeasti hieman perehtyä tekniikkaan. Tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee jokaiselle meille välttämättömäksi muutamassa vuodessa jos ei aio olla aivan muiden vietävissä.
Aivan niinkuin Androidin käyttö tuli aikanaan. Sivistäkää itseänne niin teitä ei kuseteta niin paljon."Tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee jokaiselle meille välttämättömäksi muutamassa vuodessa". Kulnka niin? En aio ostaa sähköautoa koskaan, niin ei tarvitse vaivata päätään noillakaan asioilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee jokaiselle meille välttämättömäksi muutamassa vuodessa". Kulnka niin? En aio ostaa sähköautoa koskaan, niin ei tarvitse vaivata päätään noillakaan asioilla.
Ok. Muotoilen uudellleen ja täsmällisemmin:
Jollei ole jo toinen jalka haudassa niin tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee välttämättömäksi muutamassa vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok. Muotoilen uudellleen ja täsmällisemmin:
Jollei ole jo toinen jalka haudassa niin tällaisten perusasioiden ymmärtäminen tulee välttämättömäksi muutamassa vuodessa.No ei ole toinenkaan jalka haudassa. En keksi miksi pitäisi vaivata päätään moisilla asioilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hölmöläisen hommaa. Pilataan hyvä loma liikennekiireellä ja järjettömällä autossakyyhöttämisellä.
Jos käyttää yhden tunnin pern tuhat kilsaa itsensä ja perheensä virkistäytymiseen niin se on parasta rentoutumista. Vähentää kummasti myös sitä rattiraivo-käyttäytymistä kun ei pakonomaisesti tarvitse yrittää rystyset valkoisena "säästää" tien pääiiä minuutteja siirä viikon lomasta.
Ei mitään järkeä.Matkatekotapoja on monenlaisia ja jos sitä hermostumista ja turhautumista haluaa välttää niin olennaista on silloin että matkan etenemisestä päättää matkustajat eikä auto.
Tässä suhteessa polttomoottoriauto on pitkillä matkoilla joustavampi, kahden aikuisen matkatessa joku 500-600 km pätkä menee helposti käytännössä putkeen, ehkä lyhyttä vessataukoa lukuunottamatta, kun pari tunnin välein vaihtaa kuskia.
- Anonyymi
VR kuljettaa taas, lakko on ohitettu ja palkankorotukset tullut!!💸💸
- Anonyymi
Oikeasa elämässä tavissyomalainen lataa sähköautonsa kaksi kertaa viikossa yön yli.
Range ja latausnopeudet eivät ole todellinen ongelma vaikka niistä polttiskuskit kovasti yrittävät vaahdota. Tämä näkyy selvästi rekisteröintitilastoissa. Sähköautot nousevat rajusti joka kuukausi ja latauskelvottomien osuus laskee samaan tahtiin.
Norja on jo osoittanut että latauskelvottomien täydellinen sukupuutto ei ole sähköautojen kyvyistä kiinni. Ainoastaan rahasta. Teknisesti ladattavat autot pystyvät täyttämään kaikkien tarpeet eikä siellä osteta latauskelvottomia käytännössä enää ollenkaan.
Sama ilmasto ja samat välimatkat kuin Suomesa ja latauskelvottomia ei enää osteta. Polttis on ollut matkalla hautaan jo monta vuotta ja alamäki jyrkkenee koko ajan.- Anonyymi
Kyllä range ja latausnopeus ovat aivan todellinen ongelma. Sekä tietysti rikkoontuneet/varatut laturit. Lisäksi koko reitti pitäisi suunnitella etukäteen. Ei nykyisillä pysähdyspaikoilla edes ole laturia.
- Anonyymi
Et ole tainnut Norjassa paljon likkua. Norjassa on hyvin erilainen ilmasto kuin Suomessa. Paljon lauhkeampi, ja siinä mielessä suosii sähköautoja talvisin.
Sähköautoja on Norjassakin edelleen kovin vähän. Laivanvarustamot ovat alkaneet kieltää sähköautot lautoilta, ja hyvä niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole tainnut Norjassa paljon likkua. Norjassa on hyvin erilainen ilmasto kuin Suomessa. Paljon lauhkeampi, ja siinä mielessä suosii sähköautoja talvisin.
Sähköautoja on Norjassakin edelleen kovin vähän. Laivanvarustamot ovat alkaneet kieltää sähköautot lautoilta, ja hyvä niin."Et ole tainnut Norjassa paljon likkua. Norjassa on hyvin erilainen ilmasto kuin Suomessa. "
Olen liikkunut Norjassa autolla riittävästi tietääkseni että se on ilmastoltaan riittävän lähellä Suomea. Etelässä lauhaa ja pohjoisessa pakkasia. Ei mitään käytännön eroa.
Suomessa ei ole mitään sellaista joka tekisi Suomesta merkittävästi tekniikan kannalta erilaisen sähköautojen suhteen. Ainoa ero on että Norjalaisilla on enemmän rahaa.
Samoin Ruotsi on hyvässä vauhdissa hylkäämässä latauskelvottomat uuskaupassa kokonaan. Ei sielläkään ole tullut esiin mitään ladattavien autojen ominaisuuksia jotka pakottaisi latauskelvottomien ostamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Et ole tainnut Norjassa paljon likkua. Norjassa on hyvin erilainen ilmasto kuin Suomessa. "
Olen liikkunut Norjassa autolla riittävästi tietääkseni että se on ilmastoltaan riittävän lähellä Suomea. Etelässä lauhaa ja pohjoisessa pakkasia. Ei mitään käytännön eroa.
Suomessa ei ole mitään sellaista joka tekisi Suomesta merkittävästi tekniikan kannalta erilaisen sähköautojen suhteen. Ainoa ero on että Norjalaisilla on enemmän rahaa.
Samoin Ruotsi on hyvässä vauhdissa hylkäämässä latauskelvottomat uuskaupassa kokonaan. Ei sielläkään ole tullut esiin mitään ladattavien autojen ominaisuuksia jotka pakottaisi latauskelvottomien ostamiseen.Pohjois-Norjassakin on lauhaa, jos ei oteta huomioon Suomen rajan lähellä olevia paikkoja, esim. Tana Bru. On vielä Altassakin kovia pakkasia. Näissä paikoissa ei näe sähköautoja. Ei oikein koko Pohjois-Norjassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjois-Norjassakin on lauhaa, jos ei oteta huomioon Suomen rajan lähellä olevia paikkoja, esim. Tana Bru. On vielä Altassakin kovia pakkasia. Näissä paikoissa ei näe sähköautoja. Ei oikein koko Pohjois-Norjassa.
Olen varma, että et ole edes käynyt Pohjois-Norjassa. Jos väität, että Pohjois-Norjassa ei ole sähköautoja niin todista se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen varma, että et ole edes käynyt Pohjois-Norjassa. Jos väität, että Pohjois-Norjassa ei ole sähköautoja niin todista se.
Olen käynyt siellä yli 20 vuoden ajan. Kuukaudenkin kerrallaan. Erittäin vähän näkee Narvikin yläpuolella sähköautoja. Narvikissakin näkee tosi vähän.
- Anonyymi
Velipoika laittoi täyssähkö auton pakkasella kun joutuu lämmittämään
auton ajomatka lyhenee noin 30%. - Anonyymi
Sähkö kertakäyttöautojen paskavuoret maailmalla kasvavat, akut on " kierrätettäviä" mutta niitä ei kierrätetä, koska se ei ole kannattavaa toimintaa ja sen johdosta koko auto menee paalin, kuulostaa tosi egologiselta, vai mitä mieltä olette.
- Anonyymi
Näin ne polttopaskat jää historiaan etkä voi sille mitään.
- Anonyymi
Vielä polttiksilla ajetaan 30 vuotta.
- Anonyymi
Näin siinä käy ja polttotrollit voi vain itkeä itsensä uneen.
- Anonyymi
Näin siinä käy.
- Anonyymi
Olisi tyhmää ostaa mitään muuta kuin sähköauto.
- Anonyymi
Volkkariakaan ei saa kohta kuin täyssähköisenä.
- Anonyymi
Ei kai siinä mitään jos ei ole varaa ajaa polttomoottoriautolla.
- Anonyymi
Ajan tällä hetkellä bensavolkkarilla enkä aio ostaa patterivolkkarilla vaikka hinnat putoaisikin 20 000 egeen. Luotan edelleen vanhaan kunnon mäntämoottorin jossa bensaa palaa ja venttiilit laukkaa....
- Anonyymi
aerherh e q5 ju qeaujeu5
- Anonyymi
AaGee laakee on paras
- Anonyymi
uw u u rutuw u rutw ruu rt
- Anonyymi
Näin siinä vaan käy.
- Anonyymi
Näin siinä käy
- Anonyymi
Näin siinä nyt vaan käy.
- Anonyymi
Kyllä menee nuo kaupaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882