Velat eron sattuessa?

Anonyymi-ap

Tietääkö joku onko eron sattuessa vain yhteiset velat osituksessa vai tuleeko siihen myös henkilökohtaiset velat molempien maksettavaksi?

11

1901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi, Kummankin aviopuolison varallisuus selvitetään. Ensin varallisuus josta vähennetään velat. Yhteiset velat vähennetään puoliksi henkilökohtaiset velat velallisen puolison varoista. Yksiselitteisesti siis et joudu puolison autolainaamaksamaan suoraanpuoliksi. Mutta jos omistat enemmän varallisuutta niin tasingon muodossa joudut osallistumaan puolison autolainaan. Jos taas puolisolla on enemmän varallisuutta lainojenkin jälkeen kuin sulla, niin sinä saat tasinkoa. Pikku vinkki, kannattaa ennen eroa vaihtaa auto liikkeessä ja ottaa sihen laina rahoitusyhtiöltä. Hallinnassa olevaa auto ei ole sunomaisuutta,mutta alina on henkilökohtainen. Omaisuuden jaon jälkeen myyt auton ja säästit ehkä parikytätonnia rahaa.

      • Jos menet vaihtamaan 10.000 euron auton 20.000 euron autoon ja otat lainan 10.000 euron välirahalle, on ihan turha kuvitella että vain laina laskettaisiin mukaan ositukseen. Auton arvo on 20.000 euroa ja siitä laina pois, jolloin arvo on edelleenkin sen 10.000 euroa.


      • Anonyymi
        pundit kirjoitti:

        Jos menet vaihtamaan 10.000 euron auton 20.000 euron autoon ja otat lainan 10.000 euron välirahalle, on ihan turha kuvitella että vain laina laskettaisiin mukaan ositukseen. Auton arvo on 20.000 euroa ja siitä laina pois, jolloin arvo on edelleenkin sen 10.000 euroa.

        Puhuinkin nyt rahoitusyhtiön omistamasta autosta. Sitä ei ihan 100% varmasti lasketa omaisuudeksi, mulla on tästä itsellä paperi...:D Toki en sitä ottanut juuri ennen eroa, vaan auto oli alun alkaen rahoitusyhtiön omistuksessa ja itse vain haltijana. Tuosta voidaan myös sanktioida jos käry käy, omaisuutta ei saa hukata. Toivottavasti kukaan missään ei myönny ottamaanomistukseensa asioita joissa paperillakinomistajaksi on merkitty joku muu taho.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuinkin nyt rahoitusyhtiön omistamasta autosta. Sitä ei ihan 100% varmasti lasketa omaisuudeksi, mulla on tästä itsellä paperi...:D Toki en sitä ottanut juuri ennen eroa, vaan auto oli alun alkaen rahoitusyhtiön omistuksessa ja itse vain haltijana. Tuosta voidaan myös sanktioida jos käry käy, omaisuutta ei saa hukata. Toivottavasti kukaan missään ei myönny ottamaanomistukseensa asioita joissa paperillakinomistajaksi on merkitty joku muu taho.

        Luuletko, että velatonta osuutta ei laskettaisi varoihin mukaan. Väärässä olet. Luuletko, että samaa periaatetta sovellettaisiin asuntoon, josta olisi velkaa jäljellä tai vaikkapa kesämökkiin. Ehei, velaton osuus on arvoa ja lasketaan mukaan varallisuudeksi.


      • Anonyymi
        pundit kirjoitti:

        Luuletko, että velatonta osuutta ei laskettaisi varoihin mukaan. Väärässä olet. Luuletko, että samaa periaatetta sovellettaisiin asuntoon, josta olisi velkaa jäljellä tai vaikkapa kesämökkiin. Ehei, velaton osuus on arvoa ja lasketaan mukaan varallisuudeksi.

        Asunnon juridinen omistaja on velallinen, kesämökin juridinen omistaja on velallinen. Et puhu nyt ollenkaan samasta asiasta kuin minä. Jos kesämökin omistaa sun isä ja sulla on siihen remonttilainaa niin silloinpuhutan jo lähelle samasta tilanteesta kuin rahoitusyhtiön omistama auto ja yksityishenkilön sitä varten ottama velka.
        Linkistäkin voit oppia lisää, että kolmannen osapuolen omistama (Auto, rahoitusyhtiö) ei mitenkään kuulu osituksen piiriin. Velka siitä sen puoleen kuuluu, missä piilee se pieni säästömahis tasinkolaskelmassa.


        https://www.minilex.fi/q/auto-avioerossa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asunnon juridinen omistaja on velallinen, kesämökin juridinen omistaja on velallinen. Et puhu nyt ollenkaan samasta asiasta kuin minä. Jos kesämökin omistaa sun isä ja sulla on siihen remonttilainaa niin silloinpuhutan jo lähelle samasta tilanteesta kuin rahoitusyhtiön omistama auto ja yksityishenkilön sitä varten ottama velka.
        Linkistäkin voit oppia lisää, että kolmannen osapuolen omistama (Auto, rahoitusyhtiö) ei mitenkään kuulu osituksen piiriin. Velka siitä sen puoleen kuuluu, missä piilee se pieni säästömahis tasinkolaskelmassa.


        https://www.minilex.fi/q/auto-avioerossa

        Et nyt oikein ymmärrä tätä asiaa. Tuon laittamasi linkin mukaankin rahoitussopimuksen velka otetaan huomioon osituksessa. Tottahan silloin otetaan huomioon myös rahallinen arvo, jos se on positiivinen. Satun nyt tietämään tästä asiasta sinua enemmän.


      • Anonyymi
        pundit kirjoitti:

        Et nyt oikein ymmärrä tätä asiaa. Tuon laittamasi linkin mukaankin rahoitussopimuksen velka otetaan huomioon osituksessa. Tottahan silloin otetaan huomioon myös rahallinen arvo, jos se on positiivinen. Satun nyt tietämään tästä asiasta sinua enemmän.

        No lukea et ilmeisesti osaa, ja luulo ei ole tietoa. Ohjeista ihmeessä minilexin porukkaa jos heidän sivuilla on väärää tietoa....:D Olen kokoajan sanonut että velka nimenomaan otetaan mukaan kun se on henkilökohtainen, mutta kolmannenosapuolen omistama (rahoitusyhtiö) auto ei kuulu ositukseen. Tämä on keino pelata vähän omaan pussiin. Suora lainaus linkin takaa:

        "Sellainen omaisuus, jonka joku kolmas taho omistaa, ei kuulu ositukseen, vaikka jommallakummalla puolisolla olisi siihen käyttöoikeus. Näin ollen rahoitusyhtiön omistama auto ei ole osituksen piirissä. Sen sijaan sinun nimissä oleva rahoitussopimus on sinun velkaa, joka vähennetään sinun avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästöstä ennen avio-osien laskemista."


      • Anonyymi kirjoitti:

        No lukea et ilmeisesti osaa, ja luulo ei ole tietoa. Ohjeista ihmeessä minilexin porukkaa jos heidän sivuilla on väärää tietoa....:D Olen kokoajan sanonut että velka nimenomaan otetaan mukaan kun se on henkilökohtainen, mutta kolmannenosapuolen omistama (rahoitusyhtiö) auto ei kuulu ositukseen. Tämä on keino pelata vähän omaan pussiin. Suora lainaus linkin takaa:

        "Sellainen omaisuus, jonka joku kolmas taho omistaa, ei kuulu ositukseen, vaikka jommallakummalla puolisolla olisi siihen käyttöoikeus. Näin ollen rahoitusyhtiön omistama auto ei ole osituksen piirissä. Sen sijaan sinun nimissä oleva rahoitussopimus on sinun velkaa, joka vähennetään sinun avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästöstä ennen avio-osien laskemista."

        Kohta varmaan väittelet aivokirurgin kanssa aivokirurgiasta, kun olet nähnyt jonkun Youtube-videon?


      • Anonyymi
        pundit kirjoitti:

        Kohta varmaan väittelet aivokirurgin kanssa aivokirurgiasta, kun olet nähnyt jonkun Youtube-videon?

        Sivusta totean, että tuo ihminen on puhunut ihan oikein. Kysymys on autosta, jota et omista. Kysymys on autosta, josta et omista edes yhtä pulttia. Kysymys on autosta, jonka omistaa 100%:sti rahoitusyhtiö ja jossa sinä olet vain haltijana. Autosta voi olla sopimus vaikkapa pariksi vuodeksi, jona aikana maksat xx määrän kuussa ja JOS haluat sopimuskauden lopussa lunastaa auton omaksesi, niin voit tehdä sen, jos et tee niin sopimus vain loppuu eikä auton omistajuus koskaan siirry. Kolmannen osapuolen omistama onaisuus ei tietenkään ole sinun omaisuuttasi, vaikka sinulla olisi siihen käyttöoikeus ja olisit ottanut siihen lainaakin.

        Mä olen itse aikanaan eronnut niin, että asuntoa ei laskettu omaisuudekseni mutta siihen ottamani laina kyllä vähennettiin omaisuudestani. Tuolla ylempänä puhuttiin juuri sellaisesta tilanteesta. Asunto oli isäni nimissä ja sopimus oli kirjoitettu niin että kun asunnon hinta on maksettu 100:%sti, niin sitten vasta asunto siirtyy minun nimiini. Mä olin ottanut lainaa sen asunnon remontointiin, mutta en vielä tosiaan virallisesti omistanut edes yhtä seinää siitä asunnosta. Minun isäni omaisuus ei tietenkään ole minun omaisuuttani, eikä sitä voi minun omaisuudekseni laskea.


    • Osituksessa lasketaan kummankin puolison omaisuus. jos ei ole poissulkevaa avioehtoa. Omaisuuden arvosta vähennetään velat. Yhteinen omaisuus jaetaan puoliksi samoin kuin yhteinen velka. Eli jos A:lla on omaisuutta 100 ja omaa velkaa 10. Yhteistä omaisuutta on 50 ja yhteistä velkaa 10. B:llä on omaisuutta 120, mutta ei omaa velkaa. A:n omaisuuden määrä on (100-10+25-5) = 110 ja B:n omaisuus on (120+25-5) = 140. Omaisuuden yhteismäärä on 250 ja puolet siitä on 125, joten osituksessa B:n pitää luovuttaa 15 yksikköä A:lle tasinkona.

    • Anonyymi

      Ositusta varten lasketaan kummankin puolison nettovarallisuus, joka on varojen ja velkojen erotus. Osituksen näkökulmasta nettovarallisuus on aina vähintään nolla euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe