Ensimmäinen vaihdepyöräni oli 70-luvun alkupuolella hankittu Jupiter-merkkinen retkipyörä, 10-vaihteinen. Paikallinen Osuuskauppa niitä siellä maalla myi. Tietäääkö kukaan mistä ne alunperin tulivat ja vieläkö merkki on hengissä ?
Jupiter pyörät ?
6
5113
Vastaukset
- Mika
Jupiter oli SOK:n pyörä, jota valmistettiin 70 ja 80 luvuilla. Pyörä ei ollut koskaan täysin Suomalainen, vaan siinä käytettiin Norjalaista runkoa.
En muista mitä merkille tapahtui sen jälkeen, muuttiko se nimeään, vai mikä on sen historiikki. - dddfdffgtty
Prismassa myydään. Ostin toissapäivänä sellasen
- martonen
Jupiter löytyy hyvässä kunnossa vieläkin, vm. 1974, 5-vaihteisena. Tämä on vaimoni kakkospyörä ja varapyöränä muutenkin. SOK Messukylä kasasi näitä norjalaiseen DBS-runkoon Weinemann-navoin ja jarruin, vaihteisto Huret Allvit tsjp. kitkavipuvaihtajalla. Vannekoko on silloinen 26", johon rengas on 37-590 mm. Pyörässä ei ollut muuta suomalaista kuin kasaus, renkaatkin olivat norjalaiset. Monta mukavaa retkeä olen tuon perässä ajanut. Runko on erittäin pehmeä, suorastaan veltto, mutta ei ole haitannut kevyehkön naisen ajossa. Tässä on siis naisten runko ja pyörä on edelleen hyvässä käyttökunnossa, ei kuitenkaan myynnissä!
- Fillari(n)isti
Tuo Norjalainen runko tais olla Ögland? Sittemmin rungot ja pyörät tulevat vieläkin kauempaa, idästä tällä kertaa. Merkki kyllä on sama, muuta yhteistä sit ei ookaan... Prismasta niitä löytyy.
- Kotoisinjupiterilta
Tiedän niitä tehtiin Jupiter tehtaalla. Tampereen mesukylässä vehnämylynkadulla
- ifgigigicgogog
Aleksis kiven kadulla SOK n tiloissa koottiin 60,70 luvulla Jupiter merkkisiä mopoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794